Plánuju výměnu původní vidlice pro kolo průměru 27,5 za novou už pro průměr kola 29"/28" (622 mm). Bude to s větším kolem znatelně lepší komfort při přejíždění nerovností? Má to skutečný přínos s ohledem na větší hmotnost? Díky za názor.
p.s. počítám, že do vidlice pro 29" lze dát i původní kolo 27,5", je tedy univerzálnější.
A co zadní kolo? To necháš 27,5" ? Nevznikne z toho univerzální obluda?
Je to docela rozumné řešení, zvlášť když se chce jezdit náročnějším terénem, převážně ve sjezdu.
Jako že vepředu 29", vzadu 27,5"?
Jo, jsou výrobci, kteří to u některých svých modelů tak dělaj, nicméně to vidím jako pouhou snahu o odlišnost, jiným slovem pitomost.
Pitomost to nebude. Silniční motorky mají kola standardně v rozměru 17'/17', motorky do terénu 21'/18'. Větší kolo vpředu má vliv na lepší průchodnost terénem. Negativum je horší ovladatelnost na silnici.
Osobně na MTB preferuji 26'/26', protože kolo je obratnější, lehčí a projedu taky úplně všechno. Bohužel je to kategorie vyhynulá, těžké a neobratné devětadvacítky jsou teď prostě cool.
Ano, 26 je dobré a nechce se mi z něho přecházet na větší, ale časem nic jiného nezbyde. Už před časem jsem se zabýval změnou předního kola na 28,5 pro lepší průchod obtížnějším terénem, kořeny kameny, tam je větší kolo hodně znát.
Rozměr 27,5" (584mm) měl relativně krátký život, největší "hype" tak kolem roku 2018, ale v poslední době to vypadá už na všeobecný konsensus na 622mm pro treking, gravel i mtb.
Proto jsem nad tím taky už před časem přestal uvažovat a dál držím kolo na 26" a doufám, že vydrží dokud mě budou držet síly na moje blbnutí.
Vzhledem k tomu, že na lehokole se hodlám dál držet konfigurace 2x26", taky doufám, že tenhle rozměr nezanikne. :-)
V tom základu ne, ale bohužel je velký problém s obměnou lepšího vybavení a dílů. Už před rokem jsem měl velký problém s pořízením nového tlumiče co odešel. Sehnal jsem už jeden jediný typ a dostával jsem ho sem hodně obtížně z USA, pokud by i tenhle odešel je nejspíš konečná. Totéž by bylo s vidlicí.
Největší problém je asi ta vidlice. Ani můj dvorní dodavatel Cyklošvec už nenabízí v rozměru 26" nic použitelného - 2 typy Dirt Jump :-((
Řešením by mohlo být použití 27.5" (plus nové přední kolo) se všemi nevýhodami změněné geometrie. Tady nabízí Fox velmi dobrý výběr vidlic.
Nezanikne, i děcka musí na něčem jezdit.
Dětský kola se dělají s 20 a 24 palcovými koly, takže ta 26 jako mezistupeň mezi 24 a 27,5 by v podstatě nebyla potřeba, třeba Superior a Rock Machine to tak má, dětský kola sou 20, 24 a 27. 26" kola se pořád používají na některé disciplíny jako třeba dirt, např. kolo Canyon Stitched.
Takže úplně to asi nezanikne, nějaký pláště a ráfky budou existovat, patrně i vidlice, ale sortiment bude výrazně menší. Tlumiče do starých rámů budou problém.
Každopádně rozměr 26" na MTB vznikl z nouze protože nic lepšího nebylo a ne proto, že by to bylo nějak výhodné. Zažilo se to a nesmyslně dlouho se to drželo a teď se to dostalo do intencí kam to patří, není po čem smutnit.
26" na MTB vzniklo tak, že první MTB vznikly úpravou robustních cestovních klumprů na 26" kolech. Kdyby Schwinn a jiní US výrobci dělali 28", tak to tak máme od začátku.
Však o tom píšu, v USA v době vzniku terénního ježdění byla pro toto použití nejsnáze dostupná a upravitelná kola, která měla 26" kola a vešly se tam široké pláště. Brali co bylo, rozhodně to nebylo o tom, že by 26 byla lepší volba než 24, 27 nebo 29.
Ale jak bys potom určil optimální velikost kol pro MTB? Proč by to mělo být 29" a né ještě větší? Pokud už i holky běžně jezdí na 29", neměl by mít statný chlap aspoň 32"? ;-)
A tak zkoušej se různý věci :-)
https://www.youtube.com/watch?v=XfAzmW0LDNw
https://www.youtube.com/watch?v=YTmFa700PUU
Ale to vypadá mnohem použitelněji, než bych čekal, navíc ty krásně zelené ráfky, mně se to kolo docela líbí. Tomu těžko někdo řekne, že ho neviděl, protože to má moc nízké... :-D
Já mám těsně pod dva metry, takže osobně bych se takovýmu kolu nebránil :-)
Přemýšlím, zda je takové kolo v rozporu s pravidly UCI/ITU?
Ze zvědavosti jsem mrknul na pravidla triatlonu a hádám, že by se nevešel do maximální délky kola 185 cm. Problémem by mohla být i vzdálenost středu předního kola od šlapacího středu max 65 cm, pokud počítám dobře, že 36" kolo bude mít průměr skoro metr a nemělo by se při zatáčení potkávat s pedály? :-)
Tak samozřejmě je to složitější, větší kola lépe překonávají nerovnosti, ale jsou méně obratná, záleží i na velikosti jezdce a konkrétní disciplíně. A i geometrie rámu hraje roli, malý kola na blbým rámu můžou být těžkopádnější než velký kola na dobrým rámu.
Každopádně pokud ve svěťáku i 160 cm holky jezdí 29" i i když existuje možnost 27,5", tak asi sotva bude 26" optimální velikost pro muže, kde průměrná výška je přes 180 cm.
A pořádné kolo pro statného chlapa pořídíš zde https://www.dirtysixer.com/
Motivací pro 29" je hladší přejezd nerovností (ptal jsem se zda je rozdíl znatelný). Jinak další je mnohem lepší výběr plášťů v rozměru 28/29" (622 mm) od hladkých, trekingových, přes gravel, až po hrubé. Kdežto pro 27,5" jsou většinou jen "traktory". Do vidlice 29" mohu osadit i původní kolo 27,5 obráceně už nikoli.
Ale tak "lepší výběr plášťů" je takový samopotvrzující efekt, ne? Lepší výběr plášťů je tam, kde je větší množství kol daného průměru "v oběhu". Jakože před pár lety když jsem kupoval pláště na kolo (20/26") tak měl Schwalbe svoje top-modely v 26", zatímco dneska je to ve 26" bída - například není v podstatě žádný skládací plášť vyšší třídy s kevlarovou patkou. O 20" nemluvě. Až dojezdím Marathon Racer 20x1.5", tak fakt nevím, čím je nahradím.
Když dáš dopředu delší vidlici a větší kolo, zvedne se ti předek. Tím se změní geometrie celého kola: úhel řízení, závlek, vzájemná poloha řidítek, sedla a šlapání atd.. Čistě teoreticky odhaduji, že řízení bude "těžší", stabilnější ve vyšších rychlostech a méně stabilní v nižších. Ale netuším o kolik a jestli to bude lepší nebo horší než předtím.
Taky pozor na vzdálenost předního kola od spodní rámové trubky a pedálů, aby sis do toho většího nezačal kopat špičkami.
Vrtá mě hlavou, kolik má člověk na kole řidítek, aby řešil jejich vzájemnou polohu.
Vidlice 29" je delší jen o 2 cm, takže to je v pohodě, mělo by to být (teoreticky) i trochu stabilnější na nerovnostech.
Podívej se sem:
https://www.alza.cz/jak-vybrat-velikost-kola
a sem
https://dolekop.com/clanek/6716-geometrie-co...
a podívej se na své kolo a jak se změna projeví.
Ještě doplňující, kolik váží vaše 29" vzduchové vidlice (zdvih aspoň 120 mm), resp. jakou hmotnost považujete u takové už za dobrou?
Jen pro zajímavost, to máš fulla, co s tím chceš sjíždět, že chceš zdvih alespoň 120?
Já žádnou 29" vidli nemám, ale zajímá tě to pro jaké použití? Píšeš minimální zdvih 120 mm...
Má to být vidle pro XC, Trail, All-Mountain, Enduro, DH, toto vše i v provedení pro e-bike?
Na takto položenou otázku dostaneš nejspíš spoustu nepoužitelných odpovědí. Měl by ses zeptat na kategorii, která tě zajímá.
Moje vidlice (27,5" DH, 203mm) má 2816g a hodnota je to více než dobrá :-)
Ta váha... ta váha... a není to málo, Antone Pavloviči? :-)
Je to málo :-)) Až se stydím přiznat, že mám i jednu, která má jen 1200g. Taková anorektická by se dalo říci. Na její obranu ale musím dodat, že je to vidle pro hobity - má jen směšných 100mm a 26" :-))
Tvl, skoro tři kila, k tomu napočti kolo s ráfkama širokejma jak na kárce obuté pořádným traktorem... S tím snad ani nejde bez posilovače zatočit :-D
Musí k tomu bejt pořádnej chlap :-))
Nevím, kde se bere ta pověra, že DH biky mají strašně široké ráfky a pneu přes 3". Tak to není. Široké pláště nebo dokonce pláště pro Fat Bike si dávají na kolo frikulíni, kteří chtějí vypadat cool (a potom to neušlapou).
Asi nejpoužívanější plášť pro DH je Maxxis Minion a ten se dělá v šířkách do 2.8" (pokud vím). Já vozím 2,4" a bohatě mi to stačí - ale nejsem Greg Minnaar :-)))
Vnitřní šířku ráfku mám 30mm.
Kolo je na lehkou cykloturistiku, určitě nemám ambice skákat s tím někde v bikeparku. Nicméně o kořeny, kameny a díry v asfaltu není nouze i na značených cestách, proto zdvih aspoň 120 mm. A ačkoli se plný zdvih nevyužije, čím větší objem vzduchu, tím lepší komfort. Hmotnost vidlice pod 2kg tedy počítám že bude v pořádku?
Pro tohle ježdění po dobrých cestách a pěšinách dostačuje zdvih 110.
Jen ze zvědavosti, to je rozdíl necelých 10% tolik poznat?
Váha a cena. A pokud se nejede obtížnější terén, tak ten nadbytečný zdvih vůbec nevyužije.