Uz pres 30 let jezdim na Favoritu z roku 1958 (kostra jeste po tatovi), vpredu jsem si jeste pred 89. rokem rucne vypiloval 3-tac 30-40-52 a vzadu mam 7-kolo 13 az 30 zubu ;-).
Posledni dobou ale obcas uz citim, jak jde retez mirne "na zuby" i na prevodu 52-13, kdy to drive nedelal a je jasne, ze uz to za tu dobu bude precejen vytahane.
Prevod 52-13 mi i ale z mirnych kopecku prijde lehky (vetsinou skoro nestacim slapat a uz tenkrat jsem mel udelat vetsi tac), takze bych rad vzadu 11 a nejlepe zas alespon do 30 (7-kolo a vic) a vpredu bych rad opet 3-tac 30 az 52 nebo lepe vetsi, ale zas aby nestal nekolikrat vic, nez cele me "kolo" ;-(.
Problem ale je, ze jak jsem se tak poptaval, tak dozadu uz jsou asi jen "kazety" a na klasicky "favoritacky" stred s e asi zadne 7-mi a vic kolo od 11 zubu do 30 nesene (kolo se mi opet prepletat nechce a nove vypletene je na tu kostru zbytecne drahe), anebo existuje prosim neco takoveho a i nejaky ten ne moc drahy 3-tac 30 az 52 (53,54) pasujici na stred pedalu od Favorita ?
Popripade kdybych se rozhodl pro nove kolo (coz mi asi doporucite...), tak bych opet rad neco spis silnicniho (pologalusky) az tracking, ale s berany, ten 3-tac 30 az 53 a vzadu 8(9) kolecko 11 az 30 a tak do 20-ti tisic (mozna i mirne nad).
Existuje prosim neco takoveho, nebo podobneho a aby nevysla moc ta pripadna vymena prevodu, protoze jak jsem se dival, kdyz je 3-tac, tak vetsinou do 48 (malokdy 52), tak to ma vzadu max. 25 zubu a ja casto jezdim i do hor :-(.
Dik ...
Z toho, co píšeš, mi vychází jedinej závěr. Pořiď si nový kolo, nostalgie by se ti moc nevyplatila. Zadej si ve vyhledávači sport, dostaneš se na prodejce kol a tam si můžeš vybírat. Za dvacítku pořídíš slušnou silničku i s trojkou vpředu. O nějakou horskou devítku dozadu si budeš asi muset říct, silničky s tak velkými pastorky se myslím normálně nedodávají. A tu trojku si můžeš taky nechat na přání poskládat.
Ja jsem na sve favoritce mel pote, co bracha nekde rozsypal stred a potreboval to opravit, to uplne nejblbejsi simanacky petikolecko 14--28, coz me pekne stvalo (52--14 je na galuskaci fakt mekkej prevod). Po dlouhy dobe shaneni a ujistovani kdekym, ze se nic takovyho nedela, jsem v cykloservise/cykloprodejne v prvnim patre obchodniho domu Ladvi narazil na prodavace, ktery mi vysvetlil, ze se sice sroubovaci n-kolecko neda udelat mensi nez 13 zubu, protoze uz by bylo prilis tenky, ale ze se to lidi naucili oblafnout. Proste to posledni kolecko je narazeny "zboku". Sedmikolecko 11--13--15--17--21--24--34 me i s montazi, vymenou retezu, zadni osicky a nejakymi "drobnostmi" typu vymena jednoho dratu a centrovani zadniho kola prislo asi na tisicovku. Ted se muzu smat i brachovi s jeho Meridou, nejtvrdsi prevod mam 52--11 (on 52--12) a nejlehci 48--34 (coz vyjde lip nez jeho 34--24). Ale v kombinaci s tim trojtacem -- prevod 30--34 by byl na silnicce fakt hustej.:-)
Sroubovaci n-kolecko od 11 zubu prekvapive existuje, ale tenhle unikat od Shimana ma zrejme jenom jeden jediny obchod na svete:
http://www.sheldonbrown.com/mega7/
http://harriscyclery.net/itemdetails.cfm?ID=704
Mimochodem, www.sheldonbrown.com je opravdu moc pekny koloweb...
Nevedel by nekdo, co by bylo potreba udelat na Favoritu za upravy, aby tam slo dat tutohle kolecko, ta jedenactka sroubovaci? Dik
A nevyplati se ti to radeji (nechat) preplest na kazetu ?
Ted uz mam kolo Kellys, ze na podzim mne predjel Nemec autem a zaflekoval predemnou v krizovatce ;-( ...
Mel jsem v te dobe na tom Favoritu vzadu 7-mi kazetu 11-13-15-18-21-24-28
Němec=blbec (alespoň teda tenhle)
No to já nevim pravě :-) Nechci za to dát moc peněz, maximálně tak pořídit pastorky, nic víc, na kazetové patorky bych musel mít i jinou nábu a přeplítat kolo nebo ne? Kdybych tam chtěl dát to šroubovací 7-kolečko, musel bych měnit nábu či tak něco? Teď tam mám 4-kolečko+pátý pastorek jako nástavec.
Bude potřeba trochu roztáhnout zadní vydlice, z toho mám strach :(
Jo to vsechno by bylo potreba (menit i nabu a si za Schimano, kam zase nejdou "Favorit motylky").
Ja mel ram z roku 1958 kde puvodne bylo vzadu "3-kolo", pak 5-ti, ktere tam slo zpocatku docela ztuha, ale casem si to kupodivu "zvyklo" i na to 7-mi (puvodne jsem mel "sroubovaci" 30 az 13), ale to "kazetove" asi ma uzsi nabu, takze uz tam slo docela lehce.
Kdysi jsem také jezdil na silničním Favoritu. Teď používám na silnici fitness a můžu s klidným svědomím říci že jsem absolutně spokojen a na silničku už si ani nevzpomenu. S převody kterými takové kolo disponuje vyjedeš i svatého Juru (vím co říkám, byl jsem tam). Berany podle mého názoru vůbec nepotřebuješ. Stačí otočit představec směrem dolů, odstranit všechny podložky pod ním a jseš řídítky 15 cm pod úrovní sedla. Když ještě namontuješ rohy nebo triatlonovou hrazdu, na berany si ani nevzpomeneš. Navíc takové kolo teď seženeš doslova za hubičku. Viz :
http://www.kupkolo.cz/product_info.php?cPath=21...
Nebo :
http://www.merida-bike.cz/prodej/speeder-t1
Jsou samozřejmně i dražší.
Tyhle fígle berany nenahradí. Už je nemám několik let, ale stále se po nich stýská. Mají několik způsobů úchytu a nebrní na nich ruce.
Jestli VladaS netouží po aretovacích páčkách a stačí mu řazení na kostře a nechce investovat, ať si je nechá.
V jeho případě bych šel do výměny zadního středu za kazetový a kazetové sedmikolečko nebo raději osmikolečko. Investice 1600 kč i s novými dráty.
Když jsem o té malé 11 vzadu také uvažoval, bylo mi řečeno, že kromě kazety namísto šroubovacích pastorků a nové náby bude potřeba i jiný ráfek :(
Byl by třeba jiný ráfek, kdybys ho měl s 32 dírama. A to určitě nemáš. To jen chtěl mít prodavač další kšeft. MOŽNÁ budeš potřebovat nové dráty, a ty bych měnil stejně a jsou započítané v tom cenovém odhadu.
Zkopal jsem to, když jsem napsal, že by byl potřeba měnit i ráfek. Já chtěl totiž vyměnit ten rákef stávající za fáfek užší. Po objednání a odchodu z krámu následoval telefonát a v něm mi bylo řečeno, že ten ouzkej ráfek tam použít nepude (zřejmě ten 32 děrovej), že nepude přidrátovak k nábě ( zřejmě 36 děrové )
Mně od beranů začalo nesnesitelně bolet za krkem, takže pokud je mohu držet jen nadoře nejsou pro mně žádnou výhodou, jen zbytečnou vahou navíc.
Na berany nedám dopustit, zaháknout prsty za páčky zhora a být vždy připraven brzdit, z kopce nebo při protivětru se chytit dole a snížit odpor vzduchu.
Nikdy mě na nich nebolelo za krkem, možná záleží na nastavení sedla a výšky představce, to spolu souvisí. A to mám krční páteř v tahu.
A taky mi na nich nikdy nebrněly ruce.
Já jsem odchovaný kolem s berany a také bych neměnil. Držení beranů dole při jízdě proti větru, možnost několika různých úchopů... Nejvíc mne fascinuje jak si někteří lidé dávají rovná řidítka na starého Favorita. Otec to tak má taky; jel jsem na tom a nezbylo než zkonstatovat že kombinace strmé přední vidlice jako na silničce s širokými rovnými řidítky je na zabití. Řízení je příliš citlivé a při pokusu o jízdu ze sedla jsem se málem neudržel na silnici.
Pokud trváš na silničce okolo 20 tisíc, tak tady je nová Merida kolekce 07. Cena odpovídá tomu co nabízí.
http://www.merida-bike.cz/prodej/road-903-27_
kup novy kolo, za favorita s klikama na klinkach uznic nevymejslej!
kup novy rolo. Kdyz budes mit 52/11, budes uhanet jak vitr. Nezapomen, ze kazdej zub na kazete je znat mnohem vic nez na klice.
Jestli jezdis hodne do hor a nestaci ti tech 26 z na nejvetsim kolecku, budes asi muset koupit kazetu na MTB.
Je to stary prispevek, takze to mam doufam na nejakou dobu vyreseno (i kdyz jsem "slintal" kdyz jsem videl v Jeseniku silnicni Autory "dost podobne tomu na co jsem zvykly" jen za 12000 Kc.
Na berany ale nedam dopustit.
Praskaly mi draty, takze jsem rovnou newchal radeji vymenit rafek a (odborne) vycentrovat na stred at to zas nepraska kdybych centroval sam (byvaly nsponovane zrovna draty co jeste potrebovaly utahnout a pak praskaly).
S novym retezem byl potreba rovnou novy tac 52/42/30 misto meho rucne pilovaneho a dozadu jsem nechal hodit kazetu 11,13,15,18,21,24,28.
Na silnici vyjedu take vse (v terenu by se to na pologaluskach setejne stavejo na zadni a prokluzovalo).
Akorat mi trochu vadi ten skok 15-18 (17 chybi), ale uz jsem si trochu zvykl a 42/13 vychazi asi jako 16.
Retez se tak moc nekriz a pokud jedu na prevod dele, tak pouziju tac 42.
Prehazku mam porad starou nearetovano z Favorita a trochu permyslim, jestli uz jsem radej nemel nechat vymenit i tu a dat 8-9 kolo.
Zase je to 7 alespon uzsi a da se na jednom tacu vyuzit vetsi rozsah prevodu bez krizeni retezu a aretovane packy by mi prekazely na riditkach, kde mam GPS a jine kramy.
Az mi jednou muj milacek (Favorit co mu mimochodem v roce 2008 bude 50 let) doslouzi, tak nevim, jek tohle budu resit.
Nova kola se mi libi, ale maji oproti memu Favoritu "dost nesikovne ramy" na to, co mam na nich upevneno :-(.
Nevite nekdo jak sundat ty zadni kolecka u favorita. Zkousel jsem to ted o vikendu a neuspel jsem. Pouzil jsem i palici a hasak a nic. Zacinam si myslet, ze na to bude najaky figl.
Máme na to takový doma dělaný stahovák. Kousek řeťezu a na tom přidělaná páka. Ale chce se dost síly, mě to samotnýmu sundat nejde.
Hele sorry, ale měl bys pomalu začít se sebou něco dělat... Někde jsi psal, že nesundáš ani plášť z ráfku ;-)
Dobrý :)
My na tom stahováku máme jen jeden řeťez a při stahování to asi není úplně ono. Táta to minule docela páčil a to má sílu ve srovnání se mnou dost v nepoměru :)
staci tam 1 retez. takovej ten "bic". misto toho 2. retezu pak musi bejt podelna drazka, do krery ten pastorek sedne. Tu udelas 1duse bruskou.
Kdyz xces sundat cely to X-kolecko, je treba stahovak. Na ty novejsi potrebujes podobnej, jakej se pouziva na x-kolecka od simana(pozor, kompatibilni se shimanem neni). u starsich modelu (80.leta a starsi) potrebujes jinej stahovak se 2 cudlama. Je to trochu nestastny reseni, stahovak nekdy znicis, aniz bys to povolil.
Kdyz chces rozebrat jednotlivy pastorky, taky to de. potrebujes k tomu 2 bice. na nejmensim kolecku je zavit, takze pri slapani na nejmensim kolecku to neustale dotahujes...
Že by totok ? ;-)
http://www.kovys.cz/index.php?pid=200&id...
http://www.kovys.cz/index.php?pid=200&id...
Vsem moc dekuji za rady. To jsem ani necekal, kolik se toho sejde v tak kratkem case. Mam tam takove kolecko se dvema zarezama, takze zkusim povolit to. Jeste jeden hloupy dotaz. Pravy zavit se povoluje po smeru nebo proti smeru hodinovych rucicek.
A kdyz se to nepovede porad muzu zkusit vytocit to nejmensi kolecko.
to je 1duchy to kolecko se zatahuje pri slapani, takze povoluj na 2. stranu.
kdyby se ti to nepodarilo povolit, zbejva este 1 moznost. rozebrat ten volnobecnej mechamismus, na naboji pak zustane jen ta vnitrni cast, ktera se vetsinou da povolit hasakem.
je to pakarna skladat to dohromady. Je tam spoustu malinkych kulicek, praporky, pruzinky.....
Ano, vícekolečko má na nejmenším průměru 2 zářezy, do nichž se zasunou výstupky ka konci stahováku. Je dobrý nechat tam středovou osu, protože stahovák (aby při povolování nevyjížděl a neožvejkal si výstupky) musíš trochu aretovat buď buď lehkým přitažením rychloupínáku, nebo kolové matice. A povoluje se proti směru hodinových ručiček, mám dojem, že klíčem č. 19 nebo 22.
Ty dva výstupky jsou jenom na stahovácích na prastará tříkolečka. U vícekoleček se používá stahovák poněkud jiný (tzv. tisícihran) který není nutné aretovat. Na Favorita i na šroubovací Shimano je na první pohled stejný, liší se to jenom i nějaké - bohužel významné - desetinky milimetru.
Já teda mám čtyřkolečko i pětikolečko na stahovák s výstupky. Ale stahovák jsem si musel udělat sám, protože ty kupovaný jsem většinou strhnul. Nejůležitější je přitáhnout stahovák ke kolečku hodně napevno (klíčem, nestačí rukou), pak utáhnout stahovák do svěráku a točit kolem. Pak povolíš všechno.
To je ta správná metoda. I když jednou jsem zlomil i ten svěrák.
Tak to nejseš sám.
Už jsme tři. Můžeme založit Klub Zlomených Svěráků (Sgt. Ppr.).