No tak začnu nové téma druhou včerejší částí.
https://miral.rajce.idnes.cz/3.9.2022_Dovolena...
Sobotní BurčákTour ve Velkých Pavlovicích počasí přálo a mezi vinohrady jezdilo plno kol a e-kol. Pěšáci si nosili skleničky na koštovačku na provázku na krku. Připletla jsem se tam celkem náhodně, jela jsem se projet do kraje pod Pálavou a byla jsem z toho množství lidu docela překvapená. Burčák jsem si nechala na neděli a podařilo se mi i najít malou rozhledničku, kde nebyl stánek s burčákem. S cestou k Pálavě a zpátky mi popojíždění ve vinohradech dalo pěkných 140km.
Nevíte prosím někdo, zda opravdu všechny přechody pro chodce v ČR mají pruhy po 50cm? Tedy 50 cm bílý obdélník a 50 cm mezera?
Pak by totiž předjížděč z včerejšího záznamu měl prokazatelně zadní kolo méně než metr od krajnice. Vzhledem k tomu, že já jsem zadním kolem nejel po krajnici, ale při pravém okraji a ještě musím připočítat, že řidítka mi končí 37 cm vlevo oproti ose kola, vychází mi odstup mezi řidítky a zrcátkem méně než 50 cm.
Nebo je možné, že by v Rychnově nad Kněžnou kreslili přechody nějak jinak?
Teda tvoje starosti bych chtěla mít...
A ty jsi nikdy nepřemýšlela o tom, že řidič, který tě jen skoro lízne dost možná příště bude předjíždět cyklistu ještě těsněji a je otázka, kdy to skončí nehodou?
Mám si říkat, že mě se (tentokrát) nic nestalo a doufat, že nakonec srazí jiného cyklistu?
Když uvidíš, jak někdo leží na zemi a umírá, tak bys mu přece měla pomoct? Pokud se motoristi naučí bezpečně předjíždět (a ten zbytek se z provozu vyloučí), tak vůbec nemusí k té nehodě dojít!
Ne, opravdu jsem nikdy nepřemýšlela o tom, jak se příště zachová řidič, který mě "líznul".
A také mě nikdy nepřišlo na mysl, že by měl v budoucnu srazit někoho jiného.
Mně to ovšem připadá stejně sobecké jako vidět, že sousedovi vykrádají auto a nechat to být. Však to není tvoje auto, tak proč bonzovat?
Co je sobecké?!? Že nepředjímám negativní budoucnost a neočekávám, že by místo mě řidič srazil někoho jiného?!?
Hele a ty půjdeš ty řidiče, co tě objížděli ve vzdálenosti méně než 1,5 metru nahlásit?!? Nebo jakou to má souvislost s tím, že uvidím vykrádat cizí vozidlo?!?
No to je donebevolající, ale skutečně donebevolající arogance! Já bych rozhodně podal trestní oznámení na neznámého pachatele. Jestli máš espézetku, pak by se to celé mohlo urychlit.
Tak já si hlavně chci uspořádat video archív podle závažnosti přestupku. Tady jsem napočítal nepoužití blinkru, nedodržení odstupu od cyklisty a předjíždění na přechodu pro chodce.
Pokud nemáš kameru na řídítkách, tak by se měla dát nakalibrovat tak, aby dokázala doleva měřit tu vzdálenost. Nejlépe by bylo rovnou na pozici 1.5m umístit do promítací roviny nějakou značku. Nebo prostě změřit pozici levého okraje promítání a tu pozici 1.5m dopočíst. Asi by to vyžadovalo trochu tu kameru vyosit doleva.
Nevím,ale představa,že bych po každém výletu měl navštívit Policii s několikastránkovým seznamem hříšníků,kteří nedodrželi stanovený odstup a nepoužili směrovku,mně docela děsí. To už hraničí s paranoiou. To bych raději seděl v bezpečí doma na zadku.
Proto třeba ve Spojeném království policie má webový formulář kam ty videa nasázíš a oni si to řeší.
Večer přijedu domů,do internetových formulářů zadám do jednoho hříšníky z řad řidičů,do druhého sousedku Vomáčkovou,která měla vytírat na chodbě a nevytřela pod oknem,do dalšího děti souseda Vopršálka,které mně nepozdravily na chodbě,do dalšího...
Celou dobu si lámu hlavu, jak měřit a vymáhat těch 150 cm odstupu.
A ejhle! Jak prosté! Všechny silnice pomalovat podélnými pruhy v šířce 50 cm. Pak, když autař přejede byť jen jedním kolem do druhého, nikoliv třetího pruhu od kraje, bude pokutován za nedodržení odstupu.
Tak, jak jsi to zformulovala by to platilo, kdyby přesně po krajnici jel souvislý proud cyklistů. A to by ještě museli jet tak, aby levé řidítko měli přesně nad okrajem prvního pruhu. ;-)
Mně to ovšem poslouží jako kalibrační pomůcka, protože když vidím, kde bylo 150 cm na přechodu, můžu to při stejně nastavené kameře použít i na všechna ostatní předjíždějící auta. ;-)
Docela mě překvapilo, že z včerejší cesty pouze jedno auto mi nechalo odstup méně než metr. Čekal jsem mnohem horší výsledek.
"Docela mě překvapilo, že z včerejší cesty pouze jedno auto mi nechalo odstup méně než metr. Čekal jsem mnohem horší výsledek."
A to jsi zjistil tím měřením z videí skrze šířku obdélníku na přechodu nebo jsi ten pocit ohrožení (nebo neohrožení) odstupem méně než jeden metr měl reálně přímo v dané situaci?
To jsem zhodnotil z videa = záznam cesty na orienťák v Rychnově nad Kněžnou po I/14 a zpět.
Hodně aut zřejmě nechalo méně než 1.5m, to jsem neměl ambici přesně zkoumat, stanovil jsem si hrubé kritérium, zda kola auta protnou pravý dolní roh obrazu z kamery. Ta která byla nad, mi evidentně nechala odstup alespoň 1m a do archívu jsem je nedával.
Subjektivní pocit ohrožení vyvolaly odhadem další 4 auta, ale evidentně pod 1m odstupu nebyla (nebo jsem je v záznamu přehlédl). Ono jak naznačuješ níže, vzdálenost asi není jediným kritériem. Ono dodrží-li auto 1.5m odstup, ale při předjíždění jede přes 100 km/h, taky to není nic příjemného, ale určovat z videa ještě rychlost předjíždějích aut, by bylo složité...
Aha, takže z videa.
Fakt je mi hodně líto, co se ti stalo, na druhou stranu, nechápu, proč nás z toho furt viníš?
Je zřejmé, že snad nikdo z nás tě nenabral.
Proč to furt řešíš v "jaké to bylo"
Nabral tě jeden řidič, co s námi nemá nic společného.
Nejspíš to tady ani nečte:-))
Pokud si koupíš ten Radar a budeš mít Garmin cyklokomp s podporou ConnectIQ aplikací, tak existuje aplikace s jejíž pomocí se bude zaznamenávat kde a jak rychle tě něco předjíždělo.
https://apps.garmin.com/en-US/apps/c5d949c3...
https://www.dcrainmaker.com/2020/05/varia-radar...
https://www.mybiketraffic.com/about
Zcela evidentně tvoje chyba, u těchto ostrůvků je potřeba si najet aspoň metr od krajnice aby ani takovýdleho kreténa nenapadlo tě tam předjíždět.
Což by mohl být krapet problém, pokud by tam zrovna byl nějaký nasratý policajt, protože jako cyklista nesmíš středem, ale vpravo a pokud možno při pravém okraji vozovky, po krajnici.
No počkej, takhle formulované to vůbec není!
Cyklista má jet při pravém okraji. Nikde není řečeno, jak daleko od kraje pruhu by to mělo být. Proč by to nemohl být jeden metr?
Po krajnici jet cyklista jako jeden z mála MŮŽE (když neohrozí chodce a kdoví co), ale nikde se nepíše, že by tak učinit měl, natož musel.
Vzhledem k tomu, že na krajnici často vídám střepy a jiný nepořádek, dobře si rozmýšlím, kdy na krajnici vjet a jak daleko. Ta krajnice je totiž dost často pro cyklisty z dopravního hlediska past, motoristé ji často berou za jízdní pruh a nechápou, že stále jde o předjíždění. Když krajnice z nenadání končí, stává se nesjízdnou nebo nejhorší varianta se z ní před ostrůvkem přechodu stává jízdní pruh, bývá ve větším provozu pro cyklistu problém se z krajnice zpět do jízdního pruhu dostat.
A je vůbec otázka, jak by se řešila nehoda, kdy by cyklista obětavě jel stále 15cm od příkopu, motorista 10 cm od čáry krajnice a v místě, kde krajnice z 1m šířky přechází na nulu, aby se jim vešel ostrůvek, dojde ke kolizi?
To jo, je to tak, ale při pravém okraji není 2 m od kraje a když tam bude nasratý policajt, bude problém :-)
Při rozumném způsobu jízdy všech se dá na 4 m vozovce v pohodě srovnat a docela bezpečně předjíždět cyklista, ale vyžaduje to rozum a opatrnost od všech.
Nedávno jsem jezdil po dost úzkých silničkách, rozhodně neměly ani ty 4 m, přesto tam bylo možné jet a pár aut mě tam taky předjíždělo. Chce to jet s citem a jde to.
Bohužel jsou řidiči že i kdyby jeli po 8 m volné silnici, tak budou u předjíždět dost natěsno, není jich moc, ale pár se jich najde.
Když je ostrůvek, tam většinou je šířka vozovky nějaké 3m. Tam se vedle sebe bezpečně cyklista a pžedjíždějící auto nevejdou.
Jak kde, někde to je na fest, někde je dost místa. Já mám u baráku přechod s ostrůvkem, kde by se vešel i autobus, ale nedělají to, hned za přechodem je zastávka, ale osobáky dost běžně a při rychlosti 40 v pohodě.
V tom Rychnově je taky hodně široká vozovka i s ostrůvkem, do 4 m asi moc chybět nebude.
No,pokud vjíždíš do vozovky z krajnice, musíš dát přednost a měl bys v autě blikat, i na kole nejspíš dávat znamení o změně směru jízdy (?)... na kole nevím..., to je, myslím, v předpisu tak nějak napsáno. Proto na kranici většinou nejezdím, krom toho, že je tam bordel, je pak právě problém dostat se zpět do vozovky. O tom, že když seš na krajnici, tak tě vlastně nepředjíždějí (jsi mimo vozovku) vůbec nepochybuji.
I když jedeš po krajnici tak je to stále předjíždění. Pokud zastavíš, je to objíždění.
Je na každém zvážit jestli jet po krajnici a v relativním klidu a bezpečí nebo ne a tlačit se s autama v jednom jízdním pruhu, zvášť když je silnější provoz v obou směrech.
V zákoně je v § 11 pro všechny napsáno:
(1) Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak.
Specificky pak pro cyklisty v § 57 ještě:
(2) Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
Čili cyklista může jet po krajnici, ale nemusí. Jinak je to tam definováno v principu pro všechny stejně - při pravém okraji. Takové to, že cyklista má jet po krajnici či co nejvíce vpravo si jen někteří vymýšlejí.
A pokud na silnici, kde je pro každý směr jen jeden jízdní pruh, je naprosto v pořádku, že auto jede středem pruhu pro daný směr, tak pro cyklistu řekněme pokud jede v pravé půlce pruhu pro daný směr, jízda stejnou stopou jako mají auta pravá kola je naprosto OK.
Chápu, že je to celkem na hlavu jet metr od krajnice tak aby se nikdo nepokoušel předjíždět, když je provoz proti, ale někdy to prostě je ta bezpečnější varianta.
Já to také dělám, že blokuji pruh, pokud tam není místo pro předjetí. Vždycky když to neudělám, tak si pak nadávám, poněvadž to vždycky nějaký debil zkusí.
Kouknul jsem na ty Jrr fotky. Ta zadní kamera je ideálně nastavená. Stačí jí jen nakalibrovat a bude spolehlivě měřit odstup při předjíždění.
Také existuje jakési laserové ukazovátko pro cyklisty, které opticky maluje na silnici stopu za kolem varující řidiče. Patrně by se to dalo modifikovat na označení té 1.5m vzdálenosti.
za slunného dne velmi viditelné a praktické.
Kamarád si podobný ukazovátko přivez ze Semipalatinsku, ale načapali ho s tím policajti a měl z toho správní řízení, protože ten vehement vypaloval do vozovky rýhy.
Skvělé, stačí ještě trochu zvýšit výkon a mohl by tím prořezávat pneumatiky, které se k němu přiblíží blíže než 150cm. Kamerou by to hlídal a naváděným laserem by to automaticky řezal. Jen nevím, z jaké baterie by tu hrůzu krmil. :D
Nemuseli by to vidět řidiči, stačí jen ta kamera, aby se vědělo, kde je ta nepřekročitelná hranice.
A k čemu by to bylo dobré? Teda krom toho že budeš vědět jaký odstup kdo měl při předjíždění?
Byla by to ta značka pro kameru. Dovnitř se to dobastlovávat do hotové kamery bude dělat blbě. Aby na každé fotce nebo videu byla jasně vyznačená hranice 150cm. Dá se to odvodit od známého okraje zobrazovacího pole, ale pak se to musí na fotce nebo videu dopočítávat a dovyznačovat. Musí se s videem manipulovat a to může snižovat prokazatelnost.
To je jasný, ale k čemu to je dobrý když s tím nebudeš chtít jít na policii a do sporu s řidičem?
Jo, dá se to koupit za hubičku na Ali, ale mají to i v RAdotíně v luxusní verzi od Lezyne za sedmnáctset!
https://www.kola-radotin.cz/zadni-svetlo-lezyne...
A při tom zabírání pruhu dáváš znamení o změně směru jízdy? Aby ten za tebou věděl, co děláš a proč to děláš?
Pouze tehdy, když za mnou někdo přímo je. Pokud je dál, tak se stačí jen lehce posunout doleva, aby tam nezbylo místo. Zabírám to tam, kde už toho místa na předjetí stejně moc nezbývá. Jinak já ukazuji nadstandardně hodně.
Já když zabírám pruh, jakože nejen v Praze občas u ostrůvku kvůli chodcům pruh zabírám, tak VŽDY!!! signalizuji.
A když je pak následně pouštím před sebe, na nejbližším vhodném místě, tak taky vždy signalizuji JEĎ.
Většinou řidiči odpovídají poděkováním světly.
Já zabírám pruh kvůli sobě, aby mne nezmasakrovali. Na chodce na ostrůvku kašlu.
To já teda ne. Kvůli sobě jezdím mimo provoz.
Do provozu lezu zásadně jen kvůli tomu, že to po mně chce moje práce a moje okolí.
Kdyby to bylo na mně, do provozu nepáchnu:-))
Aha, takže kvůli chodcům jezdíš kolem ostrůvku a zabíráš pruh. Tebe musí mít řidiči rádi :D
V provozu jezdím maximálně předvítatelně. Nerada, ale předvítatelně.
Tuhle jsem zrovna vnučce vysvětlovala, co to je předvídatelně.
A zdálo se mi, že to ve svých šesti letech pochopila rychleji a lépe než ty:-))
A z čeho usuzuješ, že nejezdím předvídatelně a že se o to nesnažím? Tys mne někde viděla jezdit nebo já jsem někde psal, že překvapuji řidiče? Proč bych to dělal? Jen nejezdím kolem ostrůvku, abych chránil chodce. Snažím se chránit především sebe a občas je to docela fuška.
Já nic takového neusuzuji.
Já se, na rozdíl od tebe, o tebe ani omylem neotřela.-))
No třeba mne hned srovnáváš s chápavostí tvé šestileté vnučky a vycházím špatně, poněvadž asi nejezdím kolem ostrůvků pro povyražení chodců.
Tak jsem šla do konťáků s tříděným odpadem a jen tak pro zajímavost jsem si změřila šířku pruhů na našem přechodu hnedle u baráku.
První a poslední bílý pruh (přilehlý k chodníku) mají šíři 58 cm. Ovšem nemají potřebnou délku dle v tuto chvíli platné normy. Jsou jen asi 1,5 metru dlouhé. Což je celkem pochopitelné, kdyby byly delší, tak vzhledem k tomu, že je to těsně za křižovatkou v úzké ulici, musely by být namalovány přes chodník:-))
Ostatní bílé pruhy mají sice dostatečnou délku ale jen 45 cm šířky, mezi nimi je 50 cm asfaltu (na konci mezi předposledním a poslední bílým pruhem se 50 cm asi nevešlo, tak je tam jen 40 cm).
Také si nejsem jistá, zda je ten náš přechod namalovaný přesně kolmo na silnici a podle které normy je vůbec kreslený. Je tu už totiž od doby, co jsme se sem před pětatřiceti lety nastěhovali.
Řekl bych, že bude hodně záležet na tom, jak se které údržbě povede uříznout prkna a stlouct je do nějakého tvaru a centimetr, dva, pět nehrajou žádnou roli.
Myslím, že nebude moc lidí co ty pruhy takhle pečlivě přeměřovali :-)
Řekla bych totéž:-))
Těch lidí, co budou jak blbci (jako já) přeměřovat šíři zebry na přechodu kvůli kalibraci Jrr videozáznamů, bude minimum.
Včetně těch, co ty přechody kreslí.
Není přeci důležité, zda má zebra proužky po padesáti centimetrech, ale to, zda každý rozezná, že jde o přechod.
No je otázka, když lze dopravní značku prohlásit za neplatnou, pokud nemá stanovené rozměry, zda by potom motorista, co na přechodu zabije chodce nemohl vyváznout, když by se zjistilo, že pruhy neměli předepsané rozměry?
Já právě nevím, zda je na přechody nějaká norma, předpokládám, že je, ale neumím ji najít. Třeba se tam píše něco jako 50+/-10 cm?
Ale živě si umím představit, jak Kooperativa přisoudí 80% viny sraženému chodci za to, že přecházel po špatně namalovaném přechodu... ;-)
Před malovaným přechodem vidím dopravní značku a ta je určující, že tam je přechod, tou se řídiči řídí.
Docela mně udivuje, že dneska se ty značky dávají defakto až na samotnou hranu přechodu, kdy už taky řidič někdy nemusí bezpečně dobrzdit... Co si tak pamatuju, tak před mnoha lety (před '89?) byly osazovány kolik desítek metrů před přechodem. Dneska se lepí až na něj :-/ Což je podle mně debilita...
Nikdy ne. Dopravní značka - přechod pro chodce je vždycky umíšťovala těsně před přechodem.
Pokud řidič nevidí značku na nějakých 100 m a nezvládne reagovat, tak je na sebrání řidičáku a přesdržku.
A jestli byla někde 2 m před, je možné, ale určitě víc by bát neměla. Na nebezpečných místech, třeba přechod hned za zatáčkou může být před zatáčkou třeba těch 50 m upozornění - trojúhelník, že bude přechod, a pak před vlastním přechodem musí být značkla přechod.
No, tady na Jižňáku si opravdu pamatuju, že minimálně u dvou přechodů v okolí ty značky byly minimálně 20m před... Na rovné, přehledné silnici bez zatáček... Až na samotném přechodu mi to přijde dost naho*** :-/
A jinak, ta malá modrá nevýrazná mrcha má být vidět na 100m??? Za bílého dne teda dost těžko, myslím...
Neříkej, že na 100 m nevidíš čtverec takových 30 na 30? Bez brýlí ho nevidím, ale právě proto je nosím abych viděl a přečetl tyto značky.
Jo, samozřejmě bych měl vidět, že tam něco takového je. Ale už ne co na tom je přesně za piktogram... Na tuhle dálku je ta značka fakt už moc nevýrazná.
No a nemůže být problém, na 100 m zaregistruješ značku, kterou bezpečně přečteš na 30 až 40 m a to bohatě stačí na klidnou reakci na tu značku a chodce.
Asi jo, možná to už komplikuju...
Na druhou stranu, když můžou být ty vzdálenostní značky oznamující blbej železniční přejezd, tak proč by nemohla být značka varující před přechodem pro chodce taky o kus dál než přímo "na něm"???
To můžou a občas i jsou když to situace vyžaduje, jak jsem už psal, přechod třeba za zatáčkou, nebo v obci před základní školou apod. Ale byla je zbytečné je dávat všude, už takhle je značek víc než dost a hodně lidí má problém značky včas vnímat a správně vyhodnotit, já bych byl spíš pro výrazné snížení počtu značek a dávat je opravdu jen když je nutné.
Jenže železniční přejezd evidentně integroval do českých silničních předpisů nějaký nádražák! Vždyť tam to vyloženě bije do očí, že železniční přejezd není konzistentní se silničními předpisy, ale s drážními.
Co znamená na silnici mimo přejezd blikající bílé světlo? Nic. Zatímco na železnici je to přivolávací návěst....
Takže se nediv, že přejezd má na silnici vzdálenostní upozorňovadlo, když ho mají návěstidla na železnici... ;-)
což je vcelku logické ne? Dráha jezdila strojově a měla tedy potřebu příslušných návěstí v době, kdy po silnicích se šourali jen pěšáci, jezdci na koních, povozy, kočáry a občas jezdci na vysokých kolech. Pro ně se dopravní značení omezovalo jen na občasné směrníky a pak značky přikazující vozům použití brzdových prostředků (což nebyly tehdy jen primitivní špalkové brzdy, ale i třeba zablokování kol řetězem, takže se neotáčely, ale jen smýkaly) před prudkými klesáními.
Dráha tedy příslušně upozornila svými prostředky na přejezd a později se to už nechalo tak, když se to osvědčilo.
Ty myslíš, že ta značka přejezdu je ze samého počátku železnice stále stejná nebo podobná?
To netuším, za to však vím, že od samého počátku je prostor přejezdu z legislativního hlediska součástí dráhy a není součástí pozemní komunikace.
A pokud bude 20 či více metrů před, jak řidič pozná, kde přesně ten přechod je? Bude z opatrnosti dávat přednost všem chodcům už dvacet metrů před skutečným přechodem?
Vodorovné značení je fajn, ale stačí mokrá silnice - o sněhovém poprašku nemluvě - a není vůbec vidět. I proto se ten přechod doplňuje ještě svislou značkou.
(Je-li to potřeba, pak se v předstihu může dát značka "Pozor přechod pro chodce", ale vlastní značka označující přechod by metry před přechodem postrádala ten smysl, kvůli kterému se dává.)
Minimálně by měl sundat nohu z plynu a zvýšit svoji pozornost. Proto si myslím, že čím dál před tím přechodem, tím lépe...
Samozřejmě, že v rozumné vzdálenosti. A celkem by bylo rozumné ji určovat podle toho jakou nejvyšší rychlostí je tam kde povoleno jezdit.
Jak by si třeba chtěl dát značky s předstihem u těchto přechodů?!?
U všech tří jsou značky těsně před přechodem.
A v reálu je svislou značkou označen jen ten kolmý na Vinohradskou. Ty dva souběžné nejsou nijak svisle označeny.
Přesně tak - je označen pouze ten přechod přes Vinohradskou.
Paradoxně jedna značka je přímo na rohu Kolínské a Vinohradské, kam zajíždí zásobovači do místního lahůdkářství a při vyjíždění ji kolikrát ohnou, protože při couvání ji prostě nevidí. Jednou do toho dokonce drcli i policajti s autem. Značku narovnali a odjeli...
Tahle značka je měněná tak 1x za měsíc až dva.
Dobře, ta značka je tam pro vozidla, ale jak pozná přechod chodec?
Je to přechod, pokud je tam zebra, ale chybí tam značka? Přece nemůžeš dát chodci za povinnost, aby kontroloval, zda auta vidí svislou značku přechodu?
Pokud tam někdo nepozná přechod, tak myslím, že by dotyčný měl mít svéprávný doprovod :-)
Pokud není někde vyznačený přechod, tak to přece nevadí a nic chodci nebrání přejít vozovku. A jestli má pruh 40 nebo 60 cm tak je to všem úplně jedno a pochybuju, že by to někdo rozeznal a už vůbec že by to někdo řešil.
Jak pozná chodec přechod?
Děláš si srandu?
Já myslím, že to není vůbec blbá otázka.
Zrovna u mě doma býval vždy v místě, kde končil chodník po jedné straně ulice, přechod. A ondyno jsem si všimla, že už zřejmě není. Svislá značka zmizela a zebra se postupně víc a víc ztrácí. Ale kdy ho zrušili, vůbec netuším.
Otázka, zda přechod je přechodem, je-li tam zebra, ale chybí svislá značka, a jestli si to má chodec kontrolovat, mi přijde docela logická. (Ale neřešit to zrovna před pár týdny, kdy jsem zaregistrovala ten náš místní případ, taky by mě nenapadlo o tom v teoretické rovině uvažovat.)
A přecházíš v tom místě dál nebo jako obvykle přejdeš silnici bezpečně a bez problémů kde se ti to hodí?
Přechod je přechodem, pokud je tam zebra, tedy vodorovná dopravní značka.
Možná sis ani nevšimla, kolik přechodů svislou dopravní značku vůbec nemá, protože ji mít nemusí.
Což je ovšem skvělé. Přechod, o kterém ví chodec, ale nikoli řidič blížícího se auta, je jistě skvělá vymyšlenost.
A ne, nevšimla. Dokonce i přechody na parkovišti u supermarketu tu svislou značku mají.
PS - samozřejmě se nebavím o přechodech osazených navíc světelnými signály, případně o přechodech u křižovatek.
Ale i u těch posledně jmenovaných se značka vynechává obvykle jen pokud je to přechod přes vedlejší silnici. U přechodů přes hlavní velmi často bývá i tam, i když by teoreticky podle vyhlášky být nemusela.
To jsem ovšem nemohla tušit, že se nebavíme o přechodech na křižovatkách. To jsou právě nejčastější případy přechodů, kde není svislá značka, přesto to jsou jednoznačně přechody. A o tom jsme se bavili. O tom, jak jednoznačně poznat přechod:-))
No právě. A vyšlo nám, že pokud to není u křižovatky, kde se jaksi opatrnost a zpomalení řidiče předpokládá "samosebou", jde to poznat jedině podle svislé značky.
Prostě a jednoznačně. Na otázku, jak pozná chodec přechod, odpověď zní, že podle toho, že je tam vodorovná V7. O tom, zda je tam taky nějaká svislá, a zda si to má dokonce chodec sám ověřit než na přechod vstoupí, není třeba diskutovat:-))
Ne, přesně na tuhle poučku je potřeba hodně rychle zapomenout, jestli se člověk nechce dostat do průšvihu.
Viz ten přechod, co mám pár metrů od domu. Svislou sundali, zebra tam zůstala. Dnes už tam z ní jsou zbytky, ale pořád je vidět, kde vedla. Z auta už jen těžko, ale pro chodce pořád dost zřetelně. Přesto tam ten přechod zcela jistě už není.
(Kdybych přijala tvou teorii, že je - tak jak změřit stupeň viditelnosti té postupně odírané zebry, do kdy to ještě přechod byl a kdy jím být přestal či přestane?)
Prostě všude, kde ten přechod člověk nemůže s jistotou předpokládat, svislá určitě být musí.
Doporučila bych obrátit se na příslušný úřad a požádat o informace případně o obnovu vodorovného (případně i svislého) značení.
A v každém případě, ať o přechod jde nebo nejde, rozhlédnout se při přecházení a přecházet obezřetně. To je myslím daleko účinnější, než zkoumat kde je jaká značka a jakou šířku mají pruhy na zebře.
To je určitě ta nejlepší rada. Ani přechod označený všemi možnými značkami a úplně novými neotřelými pruhy není žádnou zárukou, že vás to auto neporazí.
Docela dost přechodů se v obcích rušilo, zpravidla ponechali jen u křižovatek a zastávek. Sundali svislé značky, ale vodorovně bohužel na mnoha místech nechali a nezatřeli je, blbost nebo šetřili a ponechali to na oježdění časem.
Což třeba v takovéhle situaci může mít zásadní vliv na určování viny...
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-ridicka...
Rada, že se máš rozhlédnout vždycky, je sice dobrá, ale v situaci, kdy už tě nějaké auto pouští, je tohle problém.
A ještě vražednější kombinace je, když jedno auto před přechodem zastaví a jiné ho objede a přecházející srazí. Tomu ten chodec těžko zabrání, byť místním expertům by se to nestalo... ;-)
Ukázat někomu váhajícímu aby šel,je to nejhorší rozhodnutí. Nemohu ručit za to,co udělají ostatní řidiči. Ručit mohu jen za sebe. Takový chodec,kterému pokynu aby šel,má potom tendenci přestat se rozhlížet a rychle běžet na druhou stranu. A já jenom bezmocně sleduji,jak běží pod auto.
Pokud má chodec mozek, tak vnímá přechod přes víceproudou vozovku jako více přechodů a vždy se znovu rozhlédne, jestli mi nic nehrozí.
Ano, jsou řidiči hňupové, kterým auto stojící na křižovatce v sousedním pruhu nic nenapovídá.
Totéž platí i o chodcích a cyklistech a jejich prohřešcích. :-(
To bych chtěl vidět, když ti těsně před přechodem zastaví náklaďák, jak si zkontroluješ levý pruh, než do něj vstoupíš a co si myslíš, že uděláš, pokud při nešťastném načasování uvidíš po prvním kroku auto jedoucí 90 km/h...
Tvoje metoda rozhlížení se před každým pruhem je dobrá, ale vede k zablokování celé ulice na dlouhou dobu. Přejdu jeden pruh a rozhlédnu se. Uvidím, že se ke mně přibližuje 50 auto o kterém nedokážu uhodnout, zda mne vidí a zastaví. Takže zůstanu stát před předchozím autem, co mne pouštělo. Blokuji pruh. První auto se nerozjíždí, kolona stojí a hrozí, že nějaký rychlík už nebude chtít čekat a objede stojící překážku. Opět hrozí, že mne srazí, zrovna když vstoupím do dalšího pruhu. Třeba taková Svornosti má ty pruhy v jednom směru tři. Nejlepší je počkat, až nic nepojede. Naštěstí to semafory na křižovatkách kouskují.
Brahma:
No, a zrovna tady by bylo více než vhodné mít tu značku "přechod pro chodce" v dostatečné vzdálenosti před přechodem ;-) A na obou stranách vozovky... A ne jen úplně vpravo nalepenou přímo na něj. Aby se ti přijíždějící nedivili proč před nimi někdo stojí v jednom pruhu a nesnažili se ho objet jiným pruhem, kde se pak v plné rychlosti potkají s chodcem...
Samozřejmě píšu o místech mimo křižovatky...
to Jrr - ty si nikdy nepřecházel dvouproudou silnici?!?
Když ti v prvním pruhu zastaví náklaďák, tak jdeš prostě přes přechod jen tak daleko, aby si měl výhled i do druhého pruhu. Tam se znovu rozhlédneš.
Copak je na tom něco složitého?!?
K rušeným přechodům.
Včera mě docela překvapilo, že na velmi frekventované křižovatce se silnicí č. 35 u Lidlu. Sundali značky přechod a vybrousili bílé pruhy. Zatím jsou tam ponechané semafory pro přechod, ale když je vypnou bude pro chodce docela problém. Netuším co tím zamýšlejí a jak to chtějí řešit, ale pro chodce tam v podstatě není rozumné řešení.
Svislé dopravní značení se umísťuje proto, aby i při znečištěné, či sněhem zapadlé vozovce bylo jasné o co kráčí. Tedy - podle mne - není-li svislá značka, tak přechod neexistuje a správa komunikace si to zjednodušuje. Osobně mám zkušenost, že zrušené vodorovné značení se začerňuje.
No nezkoušela bych na takovém přechodu bez svislé značky stát nebo parkovat a hájit se tím, že tam přechod neexistuje, když tam chybí svislá:-)))
Ještě lepší je zastávka tramvaje uprostřed ulice bez ostrůvku. Je označená svislou značkou, kterou mnozí nestačí sledovat. Jsou stanice, kde je tuze zdravé při vystupování se rozhlédnout, že ta auta opravdu stojí. Jinak se dá vystoupit rovnou pod auto.
Čili, i přechod vyznačený pouze zebrou na silnici, bez upozornění výstražnou značkou předem nebo informativní provozní svislou dopravní značkou přímo na hraně přechodu, je plnohodnotným přechodem pro chodce. Čili konkrétním místem určeným pro přecházení chodců, kdy to konkrétní místo je vyznačeno konkrétně tou zebrou, kde platí všechna pravidla, zákazy a příkazy, jako na všech přechodech pro chodce. A těch je docela dost.
Ano, opravdu i na přechodu pro chodce bez informativní svislé značky platí, že na něm autař bezdůvodně nezatavuje, nestojí a na něm a bezprostředně v jeho blízkosti neparkuje.
Jak správně píše Ifča, přechody se celkem běžně ruší (u nás v okolí v posledních letech zmizely dva) a co jsem pochopil, tak prostě přestali namalovanou zebru obnovovat, přičemž netuším, ve které fázi odmontovali značku. Zbytky bílé barvy byly na asfaltu patrné ještě rok poté.
Samozřejmě tě to nemusí zajímat do okamžiku, kdy tě tam někdo srazí. Pak se možná dozvíš, že to, co vypadá jako přechod už dávno přechod není a viníkem nehody jsi ty, což znamená, že můžeš ještě platit motoristovi promáčknutý blatník...
Ale možná jsem zbytečný pesimista?
Přecházení vozovky má nějaká pravidla a chodec by měl být ještě víc opatrnější než určují pravidla. Přece není možné bezhlavě vlézt do vozovky před auto ani na vyznačeném přechodu s blikajícími světly.
Vyznačený přechod je dobrá věc ale v řadě obcí a městeček přechod není.
Proč pořád myslíš na to nejhorší?!? Proč pořád vyvozuješ takové závěry?!?
Proč by měl někdo někoho pořád srážet ať již na přechodu nebo mimo něj?!?
Ano, děje se to, ale v porovnání s tím, kolikrát lidi přejdou za den ulici je to naprosto zanedbatelné procento případů. Každý normálně myslící člověk přece neleze bez rozmyslu do silnice, kde se mu zlíbí, ale místo zváží a hlavně se rozhlédne.
Tak závěry vyvozuji ze své zkušeností. Auto do mě za život narazilo zatím 3 krát. Dvakrát, když jsem jel na kole, jednou kdysi pěšky. Situací, kdy to bylo skoro, nastalo nepočítaně.
To nenaznačuje pravděpodobnost, kterou by šlo zanedbat. Samozřejmě u člověka, který primárně jezdí autem, to bude vycházet jinak.
No vidíš a do mě zatím auto nenarazilo ani jednou.
Je ale fakt, že já se s kolem necpu za každou cenu do frekventovaných míst. Jen v krajní nouzi, kdy místo nejde objet jinudy.
A musím říct, že jako řidič auta nemám na frekventovaných silnicích cyklisty ráda. Je to rizikový faktor, protože v některých případech reagovat v autě na cyklistovy reakce (drobné vyjetí z dráhy, úhybný manévr před něčím, co z auta nevidíš apod.) je takřka nemožné - délka brzdné dráhy apod.
A co považuji u cyklistů za nejhorší nešvar, to je tmavé oblečení a sluchátka v uších. Za to bych je nekompromisně třískala pumpičkou.
A zkoušela jsi někdy sehnat jiné než tmavé cyklo-elasťáky? V dámském provedení existují alespoň necyklo legíny v neonových barvách, byť si nejsem jistý praktičností, ale pánské jsou v 99% černé, maximálně s pár reflexními proužky.
Podle mě to je celé jenom výmluva. Pokud jede někdo v noci bez světel, pak je to pako bez ohledu na oblečení. A za světla toho barva trička moc neovlivní... přesně jak ten můj pachatel - srazím cyklistu, tak řeknu, že jsem ho neviděl a bude to jeho vina.
Chlap nemá co nosit elasťaky...
Takže co doporučuješ, aby to nebylo tmavé oblečení?
Holý zadek? ;-)
Tak já si s oblečením hlavu nelámu, už třeba proto, že nemám moc z čeho vybírat, ale i proto, že krom čepice by ze mě kdokoliv přijíždějící stejně neměl šanci cokoliv vidět.
Pokud odmítáš nosit cosi na barevné bázi výstražné vesty, nemyslím si, že by jakákoliv volba barvy mohla cokoliv změnit, dokud se tedy bavíme o běžném dni.
Za šera/noci cokoliv světlého a hlavně odrazky odrazky odrazky. Všude.
Elasťáky přenechme holkám...
Na kole černá barva kalhot nehraje roli, podstatné jsou boty, triko - dres, bunda a reflexy.
Vždycky, když se během závodu snažím na lehokole uviset za někým na silničce, tak z jeho oblečení vidím především kalhoty/kraťasy.
A řidič osobáku na tom při předjíždění bude velice podobně.
V tomhle musím s JRR souhlasit. Pokud nejede velocipedista na strejce, vidí z něj za ním jedoucí haksny a zadel.
Ano, z výkonnostních i hobikových časovkářů toho o moc víc vidět není, ale ti jsou z hlediska bezpečnosti cyklistů nezajímaví, ti jedou podle jiných pravidel.
Jde o běžné cyklisty, cykloturisty a tam kalhoty fakt nehrají roli.
Na jakých kolech jezdím víš - na starých cesťácích, protože mě z nich nebolej záda. Ze společného výletu mám fotky od známé z telefonu na řidítkách... nespěchal jsem kvůli ní a dost jsem se tedy divil, jak to, že jsem i na tomhle prakticky furt předkloněný, a na fotce ze zadu jsou vidět brašny kalhoty, opasek a proužeček trika.
Po chvíli hledání něco ze závodu třeba tady. Podle mě plocha cyklisty na silničce (nebo TT kole) od pasu dolů je z hlediska viditelnosti nejzásadnější.
No vždyť, vynechme nějaké časovkáře při závodu, to je samostatná kategorie a ti jedou podle jiných pravidel, to není běžný cyklista - uživatel komunikace.
Taky přidám jednu náhodnou fotku a jsou to to silničáři a myslím, že jsou dobře vidět.
Tak jasně, na silničním kole udělá obrovský rozdíl, zda zrovna řidítka chytíš shora nebo za rukojeti dole... a nebo si berany rovnou otočíš nahoru. :-)
Předpokládám, že držení shora bude na delší trasy převládat, ale současně nelze sportovnější úchop v provozu ignorovat. Na silničce jsem nikdy nejezdil, ale na favoritu s berany před mnoha lety ano a chytit řidítka dole bylo nutné, kdykoliv jsem chtěl brzdit, takže vím, že jsem je tak držel i v okamžiku srážky s autem v roce 2009... ;-)
Ale jako kompromis bychom se mohli shodnout, že kalhoty mohou tvořit zhruba 50% plochy cyklisty viditelné zezadu. Tedy není to zanedbatelné, byť to obvykle není jediná plocha, která by byla k dispozici.
Příklad cyklistek, jejíž oblečení by bylo maximálně viditelné jsem dal výše a reakcí jsou akorát mínusy. Pak si ale přiznejme, že běžné cyklo oblečení je víc černé než barevné a důležitější je design, styl a loga výrobce než skutečně svítivá plocha... ;-)
Nesedím za volantem nijak často, ale přece jen jsem toho autem najezdil výrazně víc než na kole a za různých podmínek, ale nevzpomínám si, že bych někdy za slušných světelných podmínek neviděl včas cyklistu a bylo jedno co měl na sobě. Samozřejmě, že při kontrastním a barevném oblečení to bylo vždy ještě lepší, ale i při jednobarevné šedi je cyklista dobře vidět.
Horší to je samozřejmě za špatné viditelnosti, to už jsem párkrát měl problém když cyklista nebyl téměř vidět. Blbý to je samozřejmě při přechodu z prudkého světla třeba do šera lesa, tam to hodně zazlobí když není cyklista ve světlém a kontrastním oblečení nebo vzadu nesvítí i ve dne.
Potvrzuji, při letošním ježdění autem po Vrchovině jsem měl přímo mindrák z "tmavě oděných" protijedoucích cyklistů - v klikatém údolí kolem Nedvědičky. Prudké světlo z hůry v kombinaci se šerem lesa na pozadí, na silnici ve stromořadí, dělalo ve výsledku tmavé cyklisty neviditelné až do posledního okamžiku. Odrazky v tom proměnlivém osvětlení nepomáhaly.
S dojetím jsme vzpomínal, jak se před lety jezdilo "za papoušky" a modlil se, aby kolegové měli světlé triko. O kalhoty nejde, stačí ten světlý flek trička.
Specielně u těch cyklokalhot je ta černá zejména z praktických důvodů a ne kvůli designu. Tričko to je už jiná. Ale třeba svítivě zelenožluté tričko, které v Praze nevadí a pomáhá, je venku obrovským lákadlem mušek. Po čase ho raději sundáš, na bezpečnost nehledě.
Já jezdím jenom po venku, letos od Jeseníků přes celou Vysočinu až po Mikulov a na mušky jsem zatím nenatrefila ani jednou. Jo, někdy se objeví, ale to spíš někde v křoví blízko vody, si je pamatuji i s konima, a to jsme žádný neony na sobě nevozili. Když jsou, tak lezou po všem, hlavně do očí.
Peru každý večer moirové triko a do rána uschne. Kalhoty jsou sice umělé a vložka také, ale to spolehlivé uschnutí té tlusté vložky není jisté. To už spíš uschnou zimní kalhoty s česaným silonem, co tu vložku nemají.
Nesmíš být líná přemýšlet. Ne všichni nosí kalhoty bez vložky. Já bych jí sice už nepotřeboval, ale cyklo kraťasy bez kšand a ještě bez vložky, to je už vzácnost.
Jo tak ty mušky můžu potvrdit žlutomodrý jásavý dres a šly po mě jak opice po flusu.. schválně jsme provedli pokus, pod stromem jsme seděli v pěti a pouze já byl pán much... po tom co jsem triko sundal, pohoda.
letní gatě z uměliny - recepis na zapařený zadek ....
Opice? Jiný kraj a tak jiné zvířectvo, u nás chodí po flusu slepice.
O gatích bez vložky a bez šráků mi ani nemluv. Na zimu jsem pořídila Force Z68
https://www.zbozi.cz/vyrobek/force-z68-m-cerne/
Ty jsou dobré. Neon řeším dole žlutým návlekem a k tomu ještě reflexním páskem (viz. foto).
Na léto mám tříčtvrteční černé Force
https://www.bikero.cz/force-kratasy-f-lady...
K černým gatím dávám žluté trika a bundu/vestu plus žluté ponožky nebo návleky s reflexním páskem na kotník. V zimě za sluného počasí stačí i červený nebo modrý dres, krajina je šedivá a i takové barvy už jsou vidět.
Neonové gatě jsem si pořídila k černé zimní bundě a černému dresu s dlouhým rukávem.
Ale běžný cyklista v městském provoze na tom neleží jako na TT kole a řidič auta nemá očí třičtvrtě metru nad zemí jako ty kameru na leháči.
Ač offroady teď vládnou světu, pořád občas narazíš i na sporťáky. A co si vybavuji svezení v Hondě S2000 jednoho bývalého kolegy, připadal jsem si tam mnohem níž než při jízdě na Ibexu. Oproti sezení na asflatu, jsem byl možná o 15cm výš, takže aby měl řidič hlavu metr nad zemí, mi jako úplný nesmysl nepřipadá.
Nicméně v průměru přes různé druhy kol, aut, cyklistů a situací, bych řekl, že kalhoty (nebo část libovolného dresu od pasu dolů) můžou tvořit cca polovinu plochy, která je na klasickém cyklistovi viditelná zezadu. To zanedbatelné není, přesto jsou tmavé (90% černé) kalhoty u cyklistů standardem.
Vždycky mě u dresu zaujme, že zepředu je barevný, vzadu je barevný nahoře a ty tři kapsičky, co jsou vidět nejvíc, jsou černé. Prostě je to móda a na nějakou bezpečnost sere pes, však to lidi kupujou. Ale už se to lepší, už nemusím šit, ale podařilo se mi koupit žlutou zimní cyklobundu, žlutou cyklovětrovku, žlutý dres, žlutou vestu (před takovými pěti lety nemožné). Akorát s těma gaťama je to na levačku, když už tam dají žlutou, tak to prásknou dopředu!
https://www.force.bike/kalhoty-force-f58-se...
A už vůbec nechápu, proč na nohavičku kraťasů dají barevný pruh na pravou nohu. U gatí pro běžce, kteří se pohybují po levé krajnici, to má logiku, ale cyklista jezdí vpravo.
https://www.svetjizdnichkol.cz/z43883...
Ovšem gatě mě moc nezajímají, jezdím bez vložky a bez šráků a takových je jak šafránu a všechny černé.
Tak snad se nejezdí jen v kalhotech a u těch je barva celkem šumák. Podstatný je vršek.
A nejde jen o noc. Ty opravdu nemáš nejmenší tušení, jak jsou cyklisté viditelní z auta. I přes den je cyklista v tmavém oblečení vidět hůř než ten, kdo má něco barevného, reflexního apod.
Já nějak přestávám rozumět tomu, o co ti vlastně jde.
Všechno neguješ, vymýšlíš tu situace "co by, kdyby", téměř zcela eliminuješ fakt, že každý člověk má svůj vlastní mozek a každý se v provozu chová tak, aby prioritně nepřišel k úrazu.
Když ti někdo něco napíše, obracíš to proti němu a obviňuješ tu z porušování předpisů.
Nějak to celé pozbývá logiku.
Letos jsem zakoupia žluté gatě, na zadku zesílila černým flekem a mám na zimu vystaráno! Brala jsem ještě jedny komplet žluté, na ty jsem taky našila rajtflek na zadek. Ona ta látka není moc silná a za pár jízd by se to prodřelo, takto zesílené to zimu vydrží.
https://www.fashionsugar.cz/damske-leginy/zlute...
Ano, zhruba takhle si představuju oblečení, které má cyklistu zviditelnit... tedy na klasickém kole, když pojede na lehokole, při pohledu zezadu je jedno, co má na sobě. Tam by fluorescentní nohavice pomohly až při pohledu z boku...
Tahle barva má ovšem určitá úskalí, aspoň pokud budu soudit podle plavek podobného odstínu, co jsem před časem koupil. Jednak se hrozně snadno špiní (i na koupališti s čistou vodou musí člověk dávat pozor, kam si sedne nebo se opře), navíc ta barva rychle bledne. Černá je univerzální a vydrží mnohem déle...
Prošel sem nabídku dlouhých cyklokalhot na čtyřech eshopech a všechno černý nebo skoro černý, tohle je asi nejvíc barevný co sem našel.
Jojo, na víc než pár světlých proužků běžně nenarazíš nejen u cyklo, ale ani triathlon nebo běžeckých kalhot/kraťasů. Pro holky by se občas něco našlo, v pánském provedení by sis to musel nechat ušít na zakázku.
Ovšem s barvou jízdních kol to není o moc lepší. Pokud nemá být polovina rámu černá nebo šedá, musí člověk docela hledat. Však ze mě má spousta lidí dodnes srandu, že jsem MTB vybíral víc podle barvy než podle ostatních parametrů. :-)
A s požadavkem, že bych chtěl nosič stejné barvy jako rám, nikoliv černý, mě poslali do háje...
Reálně si ale nemyslím, že by to běžně hrálo podstatnou roli. Motoristi si jen hledají záminky, jak svou bezohlednou jízdu omluvit.
Zadek zcela černej, něco výraznějšího jen na bocích....
V druhém odstavci prakticky přiznáváš, že cyklisty nepředjíždíš bezpečně.
Takže ano, když cyklista jede 20 km/h, ty ho míjíš v 90 km/h a necháš mu půl metru, pak opravdu nemůžeš reagovat na to, že bude objíždět díru v silnici... jenže to je TVOJE chyba, nikoliv toho cyklisty!
Uvědom si, že cyklista v černém oblečení a sluchátky se i na té nejfrekventovanější silnici (není-li to dálnice a nemá tam zákaz) pohybuje zcela legálně a na rozdíl od tebe NIC neporušuje.
Tak to teda prrr, to vyvozuješ něco, co jsem nenapsala. Předpisy, samozřejmě, dodržuji.
Psala jsem o situaci, kdy ti těsně před tím, než začneš cyklistu míjet, udělá s kolem kličku směrem do silnice. I když zareaguješ okamžitě, nemáš v takové chvíli šanci koukat na dodržování předpisů, ale snažíš se nezabít sebe ani toho debila na kole, co něco takového s autem za zádelí udělá.
A cyklista v černém oblečení a se sluchátky se sice na silnici pohybuje legálně, nicméně předpisy PORUŠUJE, protože značně omezuje svoji viditelnost a se sluchátky v uších má omezené možnosti sledovat provoz kolem sebe.
Pokud bys dodržela odstup MINIMÁLNĚ 1.5m, jak nařizuje zákon, pak by ti "drobné vyjetí z dráhy" nemělo u cyklisty vadit. Právě proto tam tahle vzdálenost je, aby objetí víka kanálu cyklistou nekončilo nehodou. Dokonce i když se cyklista skácí na zem, pořád by ti neměl skončit pod koly. A úhybný manévr o 1.5m už opravdu není drobné vyjetí z dráhy! ;-)
Pokud má cyklista předepsané odrazky a ve tmě světla, tak nic neporušuje.
Jinak bys musela autistům zakázat autoradia a tmavou barvu laku. Sice sluchátka nevozím, ale absolutně nevidím rozdíl oproti tomu, když ty se zavřeš v černé plechové krabici a ohulíš si rádio, že neuslyšíš ani sanitku (aspoň se na to motoristi obvykle vymlouvají).
Přestože pro mě je sluch velmi důležitý smysl, stejně se před odbočením a podobně je potřeba rozhlédnout (nemluvě o ukázání), člověk nikdy neví, odkud se vyřítí splašená ekoloběžka. Pokud má kolo zrcátko, dodá to cyklistovi mnohem víc informací.
No a pokud za sebou slyšíš, že se na tebe řítí auto, tak uděláš co? To samé, co se sluchátky = vůbec nic! O tvém životě totiž zrovna rozhoduje pako za volantem... takže výkřiky o tmavém oblečení a sluchátkách je jen takové iracionální plivnutí...
Ty nejsi řidič, viď. Možná máš řidičák, ale auto zjevně neřídíš. Zcela evidentně to posuzuješ pouze z pozice cyklisty, ani omylem netušíš, jak to vypadá zpoza volantu.
Píšeš nesmysly.
V čem konkrétně píše nesmysly?
Za mě snad akorát v tom, že když uslyším, že se na mě řítí zezadu auto (já teda možná neuslyším, ale třeba uvidím v zrcátku), tak to radši zalomím do škarpy než že bych nic neudělala. Ale to je pořád pohled z pozice cyklisty, ne zpoza volantu.
Nezalomíš, jinak bys v té škarpě byla pořád. :-)
Sluchem prostě nepoznáš, jestli tě to auto jen skoro lízne nebo do tebe přímo narazí. Protůrovaní plynu, když je auto kousek za cyklistou, patří taky ke kratochvíli některých motoristů...
A i když to budeš pozorovat v zrcátku, tak při velkém rozdílu rychlostí nestihneš udělat nic!
V jaké vzdálenosti se chceš rozhodnout, zda tě auto srazí nebo předjede? Řekněme když bude 5 metrů za tebou? Při rozdílu rychlosti 90-20 km/h ti v ten okamžik do nárazu zbývá 0.25 sekundy. To je mimo reakční možnosti lidského mozku, i kdybys chtěla jen stisknout katapultační tlačítko.
A pak existuje i varianta, že rozdíl rychlostí je malý, náklaďák vidíš včas v zrcátku, ale když ti dojde, že tě asi fakt chce zabít, nemáš už kam uhnout, protože vpravo je betonová zeď... a po zbytek života se ptáš proč? :-/
Ona ta "kratochvíle" není ani tak kratochvíle, jako upozornění, bacha jsem za tebou. Něco jako když zvoníš na pěšáka. Je to lepší než klakson, který je obvykle nechutně hlasitý a nervoznější postavy vyděsí tak, že nekontrolovaně vybočí, nebo se rovnou zřítí.
Třeba v tom, že pokud by auto dodrželo odstup 1,5 metru, tak je to dostatek prostoru i pro případ, že cyklista vybočí do silnice z důvodu objezdu nějakého kanálu apod.
Dále třeba v tom, že tmavé oblečení není problém jen v noci. Může být problém i ve dne.
Zkrátka vyvozuje závěry pouze z pohledu cyklisty. Netuší, jaké je to z pohledu řidiče.
Už si to v té pojišťovně konečně srovnejte:
Cyklista je ŘIDIČ nemotorového VOZIDLA!
Na silnici platí terminologie silničního zákona a tohle překrucování, že cyklista je podřadný účastník provozu, který nemá vozidlo, jen jakousi věc, už mě fakt vytáčí.
Jezdím denodenně po Praze mezi auty a s auty. Předjíždění cyklisty je plně v kompetenci toho předjíždějícího a cyklista maximálně může jet rovně a pravidelně. Nic s tím nenadělá. I to leknutí je až v okamžiku, kdy ti projede
těsně kolem levé ruky. Zpětné zrcátko mám, je velké a vypuklé. Na odbočování príma, ale na předjíždění to nechrání. Proto se přijala ta limitní předjížděcí vzdálenost 1.5 metru, aby to kompenzovalo i korekce směru cyklisty i méně zkušených a schopných cyklistů, kteří trochu víc kličkují.
Trochu to připomíná, jakoby vrah prohlásil svého soudce za nekompetentního, jen protože ještě nikoho nezabil a nemůže tomu rozumět... ;-)
Už zase vrah a zabíjení? Už zase přehánění?
Jen proto, že tu někdo napíše, že nemá rád situace, kdy předjíždí cyklistu? Že je považuje za zvýšené riziko, že uvažuje o tom, že cyklista může změnit směr jízdy, vyhýbat se kanálu nebo třeba spadnout?
Připadá ti lepší, když tě předjede řidič náklaďáku padesátkou na šířku poštovní známky, aníž by malinko hnul volantem a navrch tě praští návěsem? Protože pohoda, klídek, jedu, toho cyklistu jsem si nevšiml.
Opravdu chceš, aby řidiči motorových vozidel předjíždění cyklistů milovali?
Na Lihovaru v Praze na začátku Nádražní ulice je u stanice autobusu u křižovatky přejezd pro cyklisty a asi 50m dál u stanice tramvaje je přechod pro chodce. Přesto se do toho přejezdu pro cyklisty chodci vrhají bez jakéhokoliv zaváhání a zejména rozhlídnutí rovnou před projíždějící auta. Takže chodci často neumí rozeznat přechod pro chodce.
se divím, že ajťák se neumí googleho zeptat: přechod pro chodce vodorovné značení rozměry. Hned první odkaz....
Ale to ještě neznamená, že ta norma je v reálu dodržovaná a on ten rozměr zná, má ho hned v první větě, jen si není jistý, že to tak platí vždy a všude :-)
Jezdila jsem teď na kole trošku s dětmi (8 a 6 let) po Německu. S ohledem na věk dětí převážně po cyklostezkách, nicméně nějaký ten kousek cesty s provozem jsme taky absolvovat museli. Opět s ohledem na věk dětí to byly vesměs malé, málo frekventované silnice, mnohdy úzké bez dělící čáry.
V Německu platí, že mimo obec je potřeba dodržet povinný odstup od cyklisty 2 metry. Přesto nás na těch uzoučkých silnicích nikdo s dvoumetrovým odstupem nepředjížděl.
A přesto nás všichni předjížděli maximálně bezpečně a ohleduplně. Pomalu a obezřetně, i když nikoliv s předepsaným rozestupem.
Kdybych měla kameru, natočím tisíc "zloduchů", co nedodrželi odstup:-))
Nicméně, celá ta věc není o centimetrech ale o toleranci. Vesměs nás na těch ouzkých silničkách předjížděli tátové od dětí, co se vraceli z práce do své vesnice, kde si děti jezdí na kole po silnici nebo kopou mičudu (sice se to nesmí, ale cyklista je přeci kvůli tomu nezajede, že?)
...No a když jsme se vrátili, tak pak jsme vyplňovali ty dotazníky a tam bylo: Setkal jste se během pobytu s emigrantama? Já napsal: Setkal. Pak tam byla rubrika: Rozveďte, o čem jste hovořili. Já napsal: Celkem vo hovnu, soudruhu Bláho...
Jo, tohle si dobře pamatuju. Když někdo řízením osudu dostal devizák a povolení k dovolenkování v Jugošce a vrátil se, musel se dostavit k pohovoru na Oddělení ZO a obrany (tak se to v našem podniku - UD Hamr - jmenovalo). Můj šéfik takovej pohovor absolvoval a u piva mi ho líčil; i přes tu tragičnost jsme se nasmáli!
Možná by sis měl kolo obestavět ochranným výstražným rámem, umístěným ve 150 cm vzdálenosti od kola. Vybavit bys ho mohl sofistikovanou elektronikou, která by rozpoznala úsek s povolenou rychlostí 30 a méně, tam by se rám smrskl na metr.
Jenže pak by museli řidiči dodržovat ten 150cm odstup od toho rámu...
Rám samozřejmě nesmí být pevně spojen s kolem.. protože pak by při drcnutí milený JRR hapal a udělal si bebíčko. Musí ject vlastní silou a udržovat kolem JRR bezpečný prostor......
Vypadá to, že ses s autem ještě nepotkal na dotek a s blbcem na půl metru.
Potkal a dokonce i s autobusem, který mě vytlačoval do a z odbočovacího pruhu, i když jsem mínil pokračovat rovně. Řeším to snadno, zastavím, i když dle zákona mám právo pokračovat. Idiota pošlu hlasitě do prdele a po chvíli pokračuju klidně dál živý a zdravý. Autobus jsem stihnul i pěkně škrábnout šavlí, jak si to hrnul vedle mě...
https://mestemnakole.cz/2022/08/vase-nehody-na...
Zajímavé, o databázi dopravních nehod na https://nehody.cdv.cz/statistics.php jsem vůbec nevěděl!
Dnes bylo hezky a teplo,až k večeru začalo trochu pršet. Vrátil jsem se do blízkosti míst,kde jsem byl včera. Do Radčického lesa. Projel jsem kolem Sylvánské rozhledny a zase jsem musel překonat ten rozestavěný most na budoucím obchvatu města,tentokrát v opačném směru. Do toho lesa je těžké se dostat,nevedou tam žádné cesty,až v tom lese jsou úzké strmé pěšiny,kde nejde místy ani projet a musí se kolo vést. Navštívil jsem studánku Viktorka a Kamenného muže. Pod ním je také na Radčickém potoce nejvyšší plzeňský vodopád,ten ale nejde vyfotit,protože je tam hustá džungle.
Když jsem se konečně vymotal z toho lesa a přejel po strništi na cestu k Chotíkovu,pokračoval jsem kolem cyklobufetu na Štuperku lesem až do Třemošné,pak po cyklostezce na Plzeň. U vlakové zastávky Orlík jsem zase dojel k přejezdu právě když jel vlak. Tam je zajímavé to,že průběžná kolej je ta poslední vlevo,zatímco cyklostezka pokračuje přes ty dvě koleje vpravo,které vedou do zavřených vrat areálu Čepra. Takže tam čekáte i když se vám cesta s vlakem nekříží.
No konečně, už jsem se bál, že se zase donekonečna bude řešit exkrementní poznatek notorickýho stěžovatele. :-)))
Tak koukám, že tohle téma je zralý na zamčení.
Proboha proč?!?
Pravda, trošku se odbočilo, ale šířka pruhů na přechodu je přece děsně důležitá!!!
To jo, ale já to téma založil za trochu jiným účelem.
prolistuj si 126 předchozích, jak často se stávalo přesně tohle. Na tomhle serveru železné pravidlo libovolného tématu...
To jo, ale trochu (někdy trochu dost) mě to sere, to nemohu říci!!!
A tak to se ti nedivím, taky mi to zvedá krevní tlak, zejména v případě konkrétních jednotlivců, ale nadělám co?
Cenzurováním vytvoříš akorát téma plný vymazanejch komentářů, jako druhotný důsledek se tu najdou tací, co se budou předhánět v zakládání obecných témat a ty pak zjistíš, že do nich nemůžeš přispívat, protože tě má dotyčný na blacklistu. Ani jedno z toho za to podle mě nestojí.
Je to smutný, ale dokud jakous takous čistotu fóra nebude prosazovat admin pěkně z vrchu, nezmění se to...
Pak bylo vhodné nazvat téma jinak, nikoliv jako pokračování jednoho z nejuniverzálnějších témat.
Kdyby sis založil téma třeba "Moje dovolená na Šumavě", nedával bych tam přechod...
No, na to bych nevsadil ani pětník :-)
Anebo přesně obráceně.
Chtěl jsem sem dát odkaz na dnešní fotky, ale seru na to. Žil jsem totiž v domění, že tohle téma se používalo převážně pro výlety.
Můžete začít řešit třeba Ukrajinu.
Nevím, co se ti nelíbí, dal jsem sem fotky z výletu, prostě máme rozdílný vkus. ;-)
Jak naložíš ty se svými fotkami, je ve tvých rukou...
Vem si třeba šupleru a jdi si měřit rozteče zeber a šířku pruhů na přechodu a z nich počítat, kdo tě v jaký vzdálenosti objel autem, mistře.
To jsou fakt fotky z výletu jako bejk.
Tak na Ukrajinu je samostatné téma - právě proto, aby se neplevelilo v jiných.
Fotky z dalšího dne z dovolené sem dej - konečně bude něco jiného než "přechod pro chodce".
Tak já myslím, že je nejvyšší čas sem přestat dávat cokoliv. Nebudu první ani poslední.
Založ nové téma. Tohle bude stejně brzo plné a zjevně dožije na přechodech.
Osobně musím říct, že mě tvoje fotky ze Šumavy docela zaujaly. Naposledy jsem tam byla před 20 lety a díky túristům se tam v nejbližší době nechystám, tak jsem docela uvítala vidět jak se známá místa změnila.
Konkrétně ty víš, kde je najdeš. Dneska třeba Poledník, na druhý pokus až nahoru na rozhlednu, předloni to bylo zavřený.
Já se zde zdržím patrně už přidávání čehokoliv. protože tohle téma mě víceméně definitivně utvrdilo v tom, že nějaká aktivní činnost tady je ztráta času.
Mmch... kvůli turistům jsem zvolil tenhle termín, a docela dobrý, už to není tak strašný.
Dnes zase krásné počasí na cyklovýlet do lesa a fotografie dnešního úlovku.
Jen doprava,
nejdříve do Dřevčic, pak k Bulovce, znovu do Dřevčic, ale pro větší provoz jsem ze Kbel do Satalic zvolil trasu podél světel navádějících letadla na přistání a pak novou cyklostezku ze Satalic na Mladoboleslavskou kousek před Vinoří. Podolanku jsem objel přes Jenštejn. Je tam takový "houpák" dolu, pak nahoru, a tam bych sám v autě za sebou nechtěl jet, protože do toho kopce bych se vlek max. 8 km/hod. Nakonec docela zajímavých cca 50 km.
Dnešní cyklovýlet začal už ráno cestou do Třemošné,natírat fasádu u domu. Odpoledne další výlet do lesa,zase houby. Na severu ale začala tmavnout obloha a začaly se ozývat hromy,tak jsem po zralé úvaze vyrazil domů. Stihl jsem to akorát před bouřkou s kroupami. Najeto 25km.
Jj, rostou klouzky.
Já byla na houbách o víkendu a kromě hřibů (teď už rostou i smrkové, ty jsem zavařila) rostla směsice bedel a klouzků. Z nich jsem vyrobila slaný koláč, který zmizel během deseti minut.
Co z těch hub děláš ty?
Zatím jsem všechny letošní někomu dal. Mám doma jen ty dnešní. Tak asi přijdou zítra do polévky. Klouzky jsem také dnes u někoho zahlédl,když jsem prchal z lesa před tím deštěm. Já nasbíral jen nějaké poddubáky a máselníky.
Co to je na té střeše na třetí fotce?
Role asfaltových pásů jsou metrové. Desky tedy mají odhadem 1,2 m a navíc jsou slabě žluté. Takže polyizokyanurát 120 x 240 cm?
A to zákazníkovi nevadí, že na to prší?!
Tedy, chtěl bych mít plzeňské zákazníky...
;-)
To si minulý týden slozili na střechu zubního střediska. Od té doby na to nikdo nesáhl. Zřejmě ji chtějí zateplovat,aby se jim tam pacienti v zimě v zubařském křesle netřásli.
Jojo, v modrých igelitech je geotextilie. Čili ty šedivé role na tepelce nejsou asfaltové pásy, nýbrž střešní folie. Metrové role přijdou na okraje a ještě tam někde asi budou role 1,6 m do plochy...
No nic, mě si nevšímej, jak vidím placatou střechu, tak nejsem k zastavení. Holt koníček :-)
Spíš posedlost, vezmu-li v potaz, kolik materiálů na tohle téma jsem od tebe už viděl :-D
Každý má nějakou úchylku. Moje dítě mělo svatbu a já zjistil jako závadu to, že neví evidenční číslo tramvaje, kterou jeli na obřad. Naštěstí, když jsem se dotázal na Dopravním podniku na oběhy, tak mi to dohledali.
https://tram.mobilnitabla.cz/vuz/9380
Ta tramvaj má salon? To mají speciál svatební tramvaje?
Ne, salon se v hantýrce říká prostoru pro cestující.
Debata na úřadě: Budete jako nevěsta chtít před obřadem vyčkat v salonku aby vás ženich neviděl? Ne, my přijedeme společně tramvají. To máte nějakou speciálně objednanou?, Ne, přijedeme normálně devítkou. :))
S tím salonem jsem se ještě nepotkal. Bylo by zajímavé slyšet hlášení - nastupte si do salonu, nebo postupujte dále do salonu :-)
O víkendu jsem si na tebe vzpomněl, jak tu občas píšeš, že u vody samí Ukrajinci.
Stavěli jsme se v Plzni na bleším trhu a byla to celkem exotika. Přišlo nám, že jakožto česky mluvící návštěvníci jsme tam v menšině.
Trochu mi to připomnělo podobný trh v jižní Francii, tam jsem si zas připadal jak někde v Arábii :-)
Nejvýraznější to je na ÚP a na sociálce. Tam už jsou cedule jen v ukrajinštině. U nás v domě také bydlí v několika pronajatých bytech neurčitý a stále se měnící počet Ukrajinců. Zrovna včera po mně chtěla jedna Ukrajinka půjčit klíč od společných prostor v domě,aby si ho mohla nechat přidělat a já ani netuším,jestli tu bydlí. Jsou všude. Z ulice se také v noci ozývá ukrajinský řev.
Dětem se asi stejská, proto řvou. :-)
Tj. české dítě už na ulici uvidíš omylem nebo jen cestou do školy :-D
Pokud chceš vidět plnou sociálku Čechů bez jediného Ukrajince, přijeď k nám do Šluknova. A z ulic se ozývá, a nejen v noci, český řev (i když se zvláštním přízvukem)
Docela bych to vyměnil. Možná by ubylo špinavých, smradlavých, zanedbaných dětí a agresivních dospělých.
Zvláštní přízvuk.. to budou Tmavočeši, přizpůsobení pro nenápadný pohyb po setmění...... že jo :)
Dnes jsem po polední bouřce plánoval odpoledne jen projížďku po zpevněných cyklostezkách okolo rybníků...
..když jsem ale na jedné cestě zastavil,tak jsem ihned pár cm od cesty uviděl hřib. Takže jsem zase zajel do lesa a nakonec jsem objevil vedle lesa podél cesty pod dráty houbovou plantáž. Pomalu jsem ani neměl jak ty houby odvézt. Teď co s nimi. Houbovou polévku mám ještě na dva dny a sousedi nejsou doma. Asi si budu muset poradit sám.
Někde se tady před lety řešila houbová tlačenka ;-)
No tohle, to jsou snad praváky a zdravý. Že bych zejtra zkusil obhlídnout Kryštofák?
Co s nimi? Lahůdkovou smaženici , hlavně je nevoz do autoškoly jako ty borůvky, dobrmane, tolik jich zase není. :-)
Ty hřiby jsem našel tři. A všechny rostly do půl metru od cesty. To je to,že houbaři jsou přesvědčeni,že houby rostou jen v hlubokém lese.
Ale nejsou:-))
My v sobotu našli hřibů snad dvacet, všechny na kraji lese.
Prostě zatím v lese je pořád ještě sucho a přitom venku je pořád dost teplo.
Tak rostou na kraji lesa.
Jo, a protože sušených už mám hafo, mražený nemusím, a nedělní oběd byl z plněných mladých bedlí, tak jsem ty malé smrkáčky zavařila.
Snad ke konci devadesátek byl hubnej rok, sušili jsme a nakládali do octa. Když došly normální sklenice, začal jsem je dávat do třílitrovek a obdarovávat sousedy, nekecám. Sušením jsem tak prosmrděl byt, že synci se od tý doby hub nedotknou.
Ještě včera jsem si to malovala ideálně. Ráno mě v sedm vzbudila zbíječka. A tak jsme usoudili, že ji ujedeme do klidu lesa. Právě jsem skončila v kuchyni. Houbové řízky, houbový závin, houby zavařené, houby sušené….
Dnešek s neustálými přeháňkami za moc nestál. Dlouho jsem se rozmýšlel,jestli někam jet,nebo ne. Nakonec jsem v lese projížděl cesty vhodné spíše pro traktor. Nasbíral jsem i nějaké houby,ty dostala sousedka. Poslední dobou se ve všední dny většinou pohybuji jen po trase do Třemošné,kde jsem dostal za úkol zprovoznit čtyři Babetty. Tři dvourychlostní a jednu jednorychlostní. Tak mně zítra čeká pokračování.
Ještě, že nejsem v Česku.
Český houbař na podzim je něco jako německý pejskař. Ten sice nelozí do křoví a nevleze ti do stanu, chodí jen po cestách, ale to psisko nemá na obojku.
Před jednìm ani druhým se neschováš.
To jsem vždycky měl pocit, že to je český zvyk mít psa navolno "on vám Hafík nic neudělá". A že němečtí psi jsou vždy na lajně. A koukám, že ne. Rozkopal si mi bábovičky hned po ránu.
Ona existuje i mezivarianta: mít psa volně loženě a mít přehled kde je a co dělá a případně reagovat. Extrémy jsou obecně špatné...
Když si mladí v monarchii pořídili dvě kokršpanělí štěňata, jezdili s nimi nějakou dobu do výcvikovýho střediska, kde se ty potvory naučily rozumět povelům. Netuším, jestli je to tam pravidlem, ale bylo pokaždý plno.
V čr na povel "K noze" přiběhne jen a pouze služevní pes. U lidí jsem to zažil zázrakově. Jen slyšíš volání jak na smečku - Ke mně, ke mně, tak už pojď a do nekonečna další a další volání. Desentský z nich je vždy na mrtvicu, bo pes slyší i to první zavolání :-D Pak se má přitáhnout vodítko, které lidi u těch svých neškodných a neagresívních mazlíčků nepoužívají.
"k noze" a "ke mně" jsou povely vyžadované u zkoušek, každý s jiným předepsaným významem. Pro běžný život zbytečný overkill.
Pokud se zvíře prilouda na "Vladimíre josifovici, nech to tam ležet a přijď sem" je to pro běžný život naprosto dostačující.
Stát a donekonečna halekat nefunkční povel je samozřejmě na hovno, ale neustálým škubáním za vodítko taky vyrobíš neurotický zvíře který už pak zbytek života stráví právě jen na tom špagátu. A to je na hovno pro oba konce lana.
Desenský má pravdu v ledasčem, ale byl bych opatrný brát ho jako bibli...
V sobotu. Pěkný, nekoukl jsem letos poprvý k prameni Jizery. Je to tam trochu vyklestěný a vody všude spousta, suchou nohou/botou se tam člověk skoro nedostane.
Při cestě zpět jsem to vzal kousek po singlech. Z Ludvíkovský cesty jako obvykle doprava a po chvilce potkávám v protisměru dva německý bikery. Jeli pomalu a uhnuli na stranu, tak jsem jim ani nic neříkal. O dvě zatáčky dál zas nějakej němec s malým klukem, tak jsem je pustil zas já. No a pak jsem vyjel na vykácený svah a koukám - přede mnou neni Měďák, ale Smrk! Ty vole, dyť jedu v protisměru já! Jak v tom vousatým vtipu o důchodci na dálnici ...
Dnešní dopoledne jsem strávil sháněním dílů,to jsem cestoval tramvají a trolejbusem,odpoledne jsem se vydal na kole ty díly namontovat. Dnes jsem na sebe pyšný,podařilo se mi konečně,že se motor jednorychlostní Babetty rozběhl! Je to ale boj se špínou a oštěchtanými šrouby,které nejdou povolit. Když to dobře dopadne,tak se zítra na ní už projedu...
K téhle jedné doklady nemají,ke třem dalším dvourychlostním mají originál kartičku a jedna má dokonce registrační značku a techničák. Projet se mi nakonec stejně nepodařilo,protože boj s vrstvou humusu v nádrži bude na delší dobu. Rozebral jsem ale spojky u dalších dvou a u jedné z nich jsem objevil úplně očesaný ozubený řemen se spálenými kousky zubů přilepenými všude v prostoru. Takže také prima práce to vyčistit. Domů jsem se dostal až před osmou večer a lesem po cyklostezce už dva dny jezdím se světly. S nábojovým dynamem jsem naprosto spokojený a nejvíc se mi líbí ta funkce zadního světla,že i když zastavím tak zůstává svítit. Teď budu mít týden od Babett pokoj,majitelé odjíždějí na služební cestu.
> S nábojovým dynamem jsem naprosto spokojený a nejvíc se mi líbí ta funkce zadního světla,že i když zastavím tak zůstává svítit.
To mě zajímá. Ano, vím, že zde na fóru se to asi již řešilo jinde, ale přeci jen: můžeš prosím napsat
- co to je za světlo (značka a typ, příp. rovnou odkaz);
- co to je za dynamo;
- v jak velikém kole (průměr v palcích) je máš zapletené?
Tedy ne, že bych to hned zítra letěl koupit, ale tak pro všeobecný přehled.
Děkuji.
Na tom elektrokole Bosch Hercules 7 to je originál. Nábojové dynamo Shimano,které neklade téměř žádný odpor a v zadním světle nějaké kondenzátory nebo co to je,které to světlo ještě několik minut po zastavení udrží svítit. Světla se zapnou vypínačem na předním světle,to svítí jen za jízdy. Když kolo zaparkuji,vezmu si z něj věci,vyndám baterku,odcházím,zamykám,tak zadní světlo pořád ještě svítí. Velikost kol je 28. Na konkrétní údaje se musím dojít podívat,jestli se tam nějaké píší.
Věděl jsem,že ten obrázek někde mám. Našel jsem ho... Elock LS 613 Duo Flat 6V. Skutečně 4 min.svítí i odpojené.
Ak by si chcel na skladačku, tak tu je 20"Remerx Grand Hammer ráfik, 36dier 2-sten., Shimano dynamo DH-3N31NT 6V-3W,36 dier(idú s ním aj 12V led kuchynské bodovky-mám vpredu aj vzadu), 100×140mm+nerez špice 176mm 3×kríženie.
Tož nekvaltuj na mě s tou osvětlovací soustavou skládací Esky. Řeším to ;-)
Poničil jsem těleso zadního světla, už ani nevím kde. Následně jsem spálil svoji poslední žárovku pro osvětlení bicyklu. https://www.nakole.cz/blogy/favorit1970/1236... . To bylo loni v srpnu.
Jelikož moje osvětlovací cyklo-znalosti končí tak maximálně u halogenové žárovky na bajonet, a tydlencty di voké ódy neznám a neumím, je jasné, že chci opět osvětlení žárovkami se závitem. Ty jsem tedy začal shánět první. Nepochodil jsem ani ve známých elektro - herbercích, jako je např. GM elektro, ani v různých kolokrámech na internetu.
Kupodivu, žárovky jsem nakonec ulovil minulý týden ve Štěrboholském OBI. Z Opatova to do Štěrbohol a dále přes Dubeček a Uhříněves zpět nakonec byla příjemná projížďka. Vzal jsem 4 sady járovek - Eska, Favorit, Brigitte a záloha. [1] Když už jsem byl v tom OBI, vzal jsem rovnou i nový záchod pro kočičku. [2]
Poté jsem sháněl nový zadní světlomet. Ten starý známý z Pionýra, Esky, Velamosu či Favorita. Nic. V inzerci pusto, prázdno.
Móderní výrobky jsou šunt, jak jsem se již v minulosti přesvědčil: https://www.nakole.cz/diskuse/25086-skladaci... .
Dokonce jsem se vydal i do jednoho pražského kovošrotu. Stačil jsem jen říci: Dobrý den, nemáte prosím... a už chlapík mával zběsile rukama a volal, nemám, nemám, všude jsou kamery, jděte pryč!
Já nevím, jak to někdo dělá, když píše, že má kolo ze šroťáku?
Tedy mi nezbývá, než přistoupit k rekonstrukci původního poničeného světlometu. Červený kryt je "jenom" lehce nakřáplý. Ale základna je devastovaná.
Především praskl plastový kousek s vnitřním závitem pro šroub krytu. [šipka 2] To asi odříznu celé, základnu provrtám a z rubové strany volně prostrčím a přilepím nýtovací matici. Tím získám požadovanou trubičku s vnitřním závitem.
Praskl element pro upevnění járovky. [šipka 1] To asi zkusím stáhnou slabým vázacím dr
Toho malého zeleného, čo som dal foto v diskusii Vez me.. som vyzdvihol na hromade určenej ako zber veľkoobjemového odpadu, čo organizujú obce na jar a na jeseň.
No jo, ale takovou vymoženost, jako jsou hromady šrotu, já tady u prahů řeky Vltavy nemám :-)
Praskl element pro upevnění járovky. [šipka 1] To asi zkusím stáhnou slabým vázacím drátkem.
No a jsou polámané a chybějící části vespod základny. [šipky 3] To je věc povýtce pohledová. Čili to asi zkusím doplnit bílým polyuretanovým tmelem a pěkně vytvarovat a uhladit. Po zatvrdnutí by to mohlo simulovat pohled na úplnou základnu...
Jak vidíš, úkolů není málo a ne každý k nim potřebuje s takovým nasazením, jaké si nová doba žádá. Nepostihnou-li nás objektivní potíže, mohl se úkol svému úplnému vyřešení přiblížit již v této pětiletce.
Až bude světlo OK, nastane čas při případné řešení alternativního zdroje. Zatím je zdrojem socialistický alternátor z NDR.
Gute nacht!
Jelikož jsem u "Všeobecně vzdělaného" (sic!) na black listu, dám to sem: https://www.vseprokolo.cz/dynamo-osvetleni-18300
To už nie sú také ako hľadá, také voľakedajšie.
Já můžu jedno poskytnout přímo z blatníku, je jako nové, kdyby Favorit chtěl, na kole jsem na Čerňáku za hoďku..
Děkuji za nabídku.
Prosím, napiš, jakou si představuješ cenu.
Ať už do SZ, nebo na [email protected]
Potom bychom složitě řešili setkání na Labi, páč nyní pracuji asi 30 km na jih od Prahy, takže po Praze se budu pohybvovat až tak za 2 týdny. Ale můj zájem trvá.
Děkuji.
Jéje! To je přesně to, po čem moje duše prahne.
Jsem však zmatený, zda se nacházíme ve strejné [doprčic, třetí překlep; na střeše mi prší, a protože majitel domu není doma, tak jsem zalezlý dole pod stromem a vytáhl jsem z tašky noťas...]
Jsem však zmatený, zda se nacházíme ve stejné zemi?
A to bys prosím byl ochotný zabalit do nějaké krabičky a poslat Zásilkovnou? Dopravu samozřejmě hradím.
Poštou ani za nicm tady u nás zásilky zásadně nedoručují, jen hodí lístek do schránky, a pak Tě nutí letět na poštu a stát ve frontě.
Prosím, jestli to můžeš nějak poslat, napiš mi cenu za světlomet.
Ať už do SZ, nebo nebo na [email protected]
Díky.
Tak, a už mi kape mezi listy stromuj na klávesnici. Jdu domů...
A nestálo by za to už se fakt podívat po něčem soudobějším? Světla se dělají napájená centrálně z náboje/baterky, každý samostatně, spínání se taky dá vyřešit a hlavně, mohl bys svítit emitorem světla, ne tepelnou koulí (kuličkou).
I já jako těžká konzerva zakládající si na designu kterej je těžce mimo kalendář se celkem snažim alespoň do toho retra oblíct funkční střeva, rozcvičovat tuhle rozštípanost mi nepřijde hodné ani času důchodce co se těžce nudí...
Píše, že to současné je šunt, tak pak těžko radit nějaký upgrade...
To řešení je celkem jednoduché. Poničená základna se dá jednoduše vytisknout. V dnešní době to není nic, co by se muselo týden řešit v diskusích.
Soudobý výrobek už jsem vyzkoušel a nebyl jsem spokojený.
Nějaká nová střeva, či dokonce 3D tisk, to je pro mě španělská vesnice a nechci se do toho pouštět, mám 1000 jiných zájmů, kde mohu utopit svůj čas...
Vzhledem k tomu, že se zdá, že se možná dopracuji k původnímu socialistickému světlometu, by to pro mě bylo optimální řešení.
... je vybaveno funkcí stand light, když zůstane svítit ještě několik minut po zastavení...
https://www.citybikes.cz/zadni-svetlo-na-dynamo...
Byl to babičkovací fičák. 6 víkendů za sebou a navrch jeden celý týden babičkování. Neplánovala jsem to, ale nějak se to zkrátka nabalilo...
Ale zábavy jsme užili víc než dost - ZOO, Aquapark Čestlice, exkurze na letiště, akce na závodišti v Pardubicích, pár malých zooparků kolem Prahy, Národní muzeum atd. Jo, užili jsme si to...
Některé dárky by člověk raději nedostal. Na druhou stranu jsou darované s láskou, s vědomím, že mám houby ráda a bez vědomí toho, že jsem zpracování hub věnovala půlku posledního víkendu. Na druhou stranu, na plnou mísu naprosto zdravých ryzců si v našich podmínkách už nevzpomínám. Takže část formou luxusní večeře - ryzce na kmíně na česnekové topince. Zbytek zavařím. A ostatní houby rozdám v ulici????
Tedy ryzce jsem neviděla ani nepamatuji.
Na másle bych si je dala... Nebo zapečené v troubě...
Ještě ře mám na zítra nudle s houbama :o)))
Ryzců smrkových je v našich lesích hodně. Ale málo jich je zdravých.
Většinou se mi povede, že najdu košík opravdu zdravých ryzců někde na Severu. Seveřani ryzce nesbírají. Pak rozpálím na vařiči máslo, v něm nechám zavonět závěj drcenýho kmínu a do toho hodím ty houby.
V tu chvíli se osazenstvo sejde kolem vonící pánve a vylížou ji do mrtě.
Což mě nakonec vždy potěší.
Dnes jsem dost dlouho přemýšlel,jestli se někam na kole vydat. Studoval jsem různé metody čištění babeťácké nádrže od rzi. Nakonec jsem vyjel. Dojel jsem na cestu s drobnými kamínky,kterých jsem měl v úmyslu si hrst sebrat,abych s nimi vymlátil tu nádrž a málem jsem předním kolem vrazil do obrovského hřibu. Tak mi to nedalo,popojel jsem kousek do lesa a vedle cesty jsem posbíral 15 máselníků. Takže jsem se moc daleko nedostal,už nebylo kam ty houby dávat. A teď už zase prší...
Na jakémsi motorkářském fóru jsem četl, že nádrž se nejlíp vyčistí skleněnými střepy.
třeba i pískem, záleží co máš k dispozici. Jde o to abys to tam mohl nasypat a pak proštěrchat. Ideálně něco ostrohranatého a abrazivního, takže olověné broky nebrat. Ale skleněný střepy, zimní posypovej štěrk, kdo dělá v provozu kde se tryská korundem...
Jde taky o to z čeho daná nádrž je, tady to bude skoro určitě ocel, ale třeba karosářský díly letadel/vrtulníků se tryskaj (třeba) třešňovejma peckama - aby to omlátilo barvu, ale neprokousalo se to tím hliníkovým plechem.
Tak nějak z principu bych to nedělal nasucho, ale něčím to prolil. Z hlediska mechanickýho voda stačí, ale nejsem si jistej jak dobrej nápad je to z hlediska nádrže a toho návaznýho zbytku...
Návody říkají odmastit,pak ložiskové kuličky,šrouby,matky,drobný štěrk. Samozřejmě v kapalině,klidně ve vodě. Důkladně protřepat. Pak je zmínka o kyselině citronové s horkou vodou,naplnit nádrž a nechat alespoň půl dne odležet. Vypláchnout,vysušit. Pak odrezovač. Nakonec vylít dvousložkovou barvou,stejnou jako je na vany a umyvadla. Ještě mně ale zaujala jedna metoda,totiž elektrolýza. Nalít do nádrže vodu se sodou,k nádrži připojit mínus pól autonabíječky a plus pól spustit otevřeným víčkem dovnitř tak,aby se nedotýkal stěn. Samozřejmě tam nespustit tu svorku,ale nějaký ocelový předmět na ní. Takže přemýšlím. Mám čas do úterý.
Dnes dopoledne propršelo,k snídani byla smaženice. Ostatní houby byly zase předány sousedům. Před polednem jsem vyrazil zase tramvají nakoupit další várku dílů na Babetty a docela mně překvapilo,že takový palivový kohout stojí dnes 250Kč. Ale holt je italský. Pršelo až cca do tří hodin. Po čtvrté jsem vyjel na kole. A zase ty houby... Člověka to ani nebaví,když je nemusí hledat.
Po ránu chladné,
po páté bylo kolem sedmi stupňů, a i před devátou při návratu byl vydechovaný vzduch "vidět". Na kole skoro nikdo, aut také málo. Trochu osamocená, ale i tak docela příjemná projížďka zpestřená východem slunce a pak mírnou přeprškou mezi Mstěticemi a Svémyslicemi při návratu.
Co tě žene v sobotu v 5 ráno na kolo? To nemůžeš počkat, až se trochu oteplí?
Nutnost do konce měsíce vyklidit jeden ze sklepů s koly a cyklistickým materiálem. Před šestou nemůžu dělat rámus, tak jezdím ráno. A dnes se zas tolik neoteplilo, a také "slibovali" odpoledne víc oblačnosti. Večer u nás docela slušně sprchlo.
Včera jsem od pátku poprvé v mezeře mezi přeháňkami vyjel. Zase jsem se jel zabývat zprovozňováním řady Babett. Skládání spojek,doplňování chybějících dílů,čištění vyrezlé nádrže kyselinou citronovou. Domů jsem dorazil až po osmé večer a na tu cestu po lesní cyklostezce v naprosté tmě a úzkém kuželu světla které svítí 5m přede mně,budu dlouho vzpomínat. V jednu chvíli jsem se rozjel z kopce a najednou jsem nevěděl,kde vlastně na té cyklostezce jsem. Mnoho nezbývalo a skončil bych na zemi v roští. A dnes bude pokračování...