https://www.relive.cc/view/vMq5EAKPAQq
Rodinné události mi neumožnily vyjet dříve a jinak, jak jsem si naplánoval, času málo, tak na elektrice. Té správné.
30 kilo ve vozíku a svištím.
V podstatě jsem řešil dvě protichůdné věci. Rychlost - potřeboval jsem svištět co nejrychleji a zároveň šetřit baterii, jet co nejúsporněji
Fatální chybou se ukázalo důvěřovat navigaci mapy - tedy na úseku Heilbronn - Karlsruhe. Hnal mě přes kopce, a tam, s tíhou za zadkem ušetříš prd. Posledních 1000 bylo skoro po rovině, tak na ECO a vypínání přípomoci, dojel jsem "s práznou" nádrží. 319 km.
Jak to všechno bylo napíšu později, dneska Besançon, jen 250..
Koukám do mapy na trasu Heilbronn - Karlsruhe, těch 80 km je krapet hrbolatých, ale rovinu tam nevymyslíš ani náhodou, jedině že bys to chtěl objíždět kdoví kudy. Po cyklo to bude hrbolatý, pokud pojedeš jen po silnici asi to bude o malinko placatější, ale ne o moc a za ten provoz by mě těch pár metrů navíc určitě nestálo.
Při plánování trasy takhle zatížený s naloženým vozíkem to asi chce víc času pečlivosti při plánování a nespoléhat na to co ti nabídne nějaký automat.
Já tu cestu znám, vím kudy se dát aby v cestě byly jen dva drsnější kopce.
Takhle:
https://www.relive.cc/view/v1Ow3G85jEO
Říkal jsem si, jestli nemá něco chytřejšího, no nepovedlo se.
319 km za den s 30 kilama na vozéku a s kolem na těžko, přes kopce? Na 2 baterky?
Dotaz: kolik maj ty baterky kapacitu a co máš za sedlo???
Myslím, že vozí 3 baterky, alespoň to tady už psal a sedlo už taky párkrát zmínil podobně jako já a další, je to SQ Lab, a když se pořídí turistický model, tak na něm v pohodě usedíš i výrazně víc.
bejvávalo bejvávalo :)))
https://ecoflow.cz/products/ecoflow-delta-pro
Ne "pro" 50 kg je "zu viel".
Delta 1300 :-)
Zásadní výhoda: kilowatu - tedy 2 baterie - nabiješ za hodinu a pak další 3 hodiny pomalu za jízdy baterie dobíjíš. Ale nestojíš, jedeš.
Nevýhody: váha a skutečnost, že když běží,dost hřeje, nemůže být ve vozíku zarovnaná věcma. Vyřešil jsem, ale tak nějak nedostatečně.
Ořiheftoval jsem ji gumicukama na vrch vozíku a ofukuje,chladí, nabíjí. Ale nesmí zmoknout.
To mě dneska "přistřihlo křídla". A dobře, že tak, potřebuju si oddychnout
Celkem 5 a půl baterky, vysvětlím později.
Teď mám za sebou 100, a mám toho tak akorát. Kašlu na 250, umřel bych. Stačí 150.
Sedlo SQ LaB 603, doporučil Ronda nestojí 100 ale 50, se zadkem problém není. Ruce a ramena, a takyse mi chce hrozně spát...
no nic, jedu dál...
No, říkal jsem si, že si měl asi trochu velké oči. Dát 300 a bez odpočinku dát hned druhý den další takovou porci už je na hraně. Dát by to šlo, ale pak bys určitě musel den vypustit a odpočívat, ale i tak těch 150 vůbec není málo. Ten vozejk bude určitě hodně znát.
No, liják jsem fakt přivítal :-)
Mohl jsem prostě "nezbaběle" resignovat.
Nakonec to byl 145, a posledních 50 dost trápení. Na takový kousky je potřeba pocvičit.
Tak už se to vytvořilo
https://www.relive.cc/view/vJOKpy3ALw6
už je mi jasný proč posledních padesát...
ten vozík je v kopcích záhul,na rovině o něm mevíš, ale jak se stoupá, poznáš každou vypitou petku...
Je to prostě v tom, že máš dost místa, všechno se vejde, tak to vezeš. Co kdyby to bylo potřeba.
Když máš k dispozici dvě brašny, nutí tě to přemýšlet.
Ale na druhou stranu, 4 litry tekutin, nejrůznější nápoje co mi dali v Norimberku v hotelu zmizly jako prd, a ještě jsemměl 2,5 litru v petce. Na hotelu to dávají ve skle, tak pul litru mineralky váží kilo. A každé kilo v kopci poznáš.
https://www.relive.cc/view/vevYo4dzoy6
Když se den vydaří, slunce svítí ale nepeče, kilometry běží, aniž by člověk očima popostrkoval tachometr.
Dobře jsem udělal, že jsem včera nedojel až do Besançonu. Za městečkem Ile-sur-Doubts zavřeli cyklostezku podél řeky a 14 km objížďka přes kopce. Dneska v klidu a pohodě, ale včera bych z toho byl na palici - myslíš že dojedeš po rovině, a oni ti do cesty dají horu :-)
Projel jsem tuhle zemi už docela fest, ale zodpovědně mohu prohlásit, že "kanálovka" z Belfortu do Besançonu, kus se jede i podél řeky Doubs, nejen kanál, je jedna z nejkrásnějších vest podél vody, které jsem kdy jel.
A město Besançon je taky unikát.
Jo, a ten ocelový most pro kanál navíc se zdymadlem, oko slzí štěstím
https://photos.app.goo.gl/K6NU4v3Aho3R4xRa8
Krásná krajina a teď už není takové horko a musí se dobře jet. Taky plánuju podzimní výlety, ale jenom "kolem komína" maximálně s vlakovou dopomocí, ale jen na jeden den. Spím ve své posteli. Onehdá jsem si udělala se silničkou výlet na Dlouhé Stráně. Baterky nemám, ale mám na takový kopec vhodné převody :-) Byla jsem tam poprvé a je to velkolepé dílo.
Taky budu na tu Moravu jednou vyrazit, než vás připojí k Ukrajině :-)
...to je- díky tomuto "velkolepému dílu" přišli Jeseníky o možnost dostat status Národního parku a přidělili ho Šumavě... Taky pohled na Dlouhé stráně bez vrcholu z Pradědu je "velkolepý";-)
Bez vrcholu? Já měl za to, že naopak na vršku vystavěli ohradku pro vodu, než aby kopec snížili useknutím a pak ho ještě vydlabali...
Kopec se nejdřív odlesnil, pak se"srovnal vrchol, vystřílela se díra pro nádrž(je ve skále). Vybudováním dolní nádrže zanikla část krásného údolí Divoké Desné. Jako mladý turista jsem rád, že jsem si jím mohl párkrát projít a dívat se z Pradědu na zalesněný vrch Dl. Strání. Jako většina staveb i tato přes 5let stála a chátrala- tedy náklady na obnovu a dostavbu obrovské. Z Bruntálu jsem to měl na Praděd "coby kamenenem dohodil"
Tady se to jmenuje Jura, vzal jsem to, posílen tím motorem, nikoliv podél kanálu a řeky Saone, ale hezky napřímo, z Besançonu do Lyonu.
Krása, ale kopcovaté ba občas o hora...
Krása! Pěkné fotky. V kopečkách je to vždycky hezčí :-) Akorát na kole je to těžší,to zas jo.
On si s tím ten motorek poradí. Jako šlapat se musí, ale jede to.
Akorát jak je těžký ten přívěs, musím to rvát na turbo, a místo dojezdu 60 až 80 jsem na 40 - 50 km.
Jo to zrcátko na brzdě funguje, jen jsem ho musel přoheftovat stříbrnou.
Jsem zvědavej, jak dlouho vydrží,než ho rozbiju.
Fuj, stříbrnou, dělá se i černá :-)
tak tohle zrovna fakt řeším :-)
Jen jak nahoru a dolu, žere ta bestie baterie, ale našinec si už ve Francii umí poradit.
Mc Donald v Lons zklamal, zásuvky nikde, tak spolehlivá jistota, nádraží. Dobiji Ecoflow zase do plnejch, už jsem z toho 40% vytáh cestou, přiživím baterie, a frčím dál.
Naprosto nečekaně dokonale uspořádané, a ještě mají další zásuvky volné :-)
To tam mají takový komfort na každém nádraží? Tady bývají zásuvky 230V ve vlacích, hned jsem to zaregistrovala jako možný dobíječ baterie na světla. Kus popojet vlakem a zároveň si dobít baterii.
Na všech co jsem byl ano, ale musí to být nádraží, ne zastávka (občas to zvenku vypadá jako nádraží,barák jako hrom ale předělali to na zastávku, barák zamknuli, a máš smolíka.
Mc Donald's má většinou taky hromadu zásuvek, nevím proč tenhle ne.
Když na tu tvou elektroniku koukám, tak jsem v pokušení přestat do monarchie lítat. Dám do kupy kolo a vypravím se tam na něm. Na letištích extra kontrolujou i blbej noťas a zažil jsem dobu, kdy mi kontrolovali i tlačítkovej telefon. Ale jen Angličani. :-)
Tomu teda říkám naložený kolo... a já si myslel, kdovíco nevozím :) Ale já tedy jedu za den tak max 150 km :)
No, vyzkoušel jsem to.
Tedy jak jet na elektrokole a moci spát na divoko, tedy jak zařídit, abys měl baterky plný a nebyl závislý na kempech.
Hodinu na nádraží, u mekáče,na benzince, jde přežít, tři už ne...
Večer někde dobít stanici, přes noc to pustit do baterek a popřípadě někde ráno zase stanici dobít, či půldobít, dalo by se tak putovat. Nabíjet lze i u nabíječek pro e-auta, jen to chce specielní adapter.
Určitě lepší než solar, jde k tomu připojit 400 Wp skládací panel (16 kg) co tu hračku nabije tak za 6 hodin - to je slepá ulička.
Nabíjet baterie z baterky je asi dost nehospodárné, ale Boschové zatím takovou,co se nabije za hodinu meudělali.
Na praktický pokus "přespání na divoko "sbírám odvahu", i když ten pidistan i ostatní s sebou vezu.
Mám problém vstát ze židle, tak si nejsem jist, jestli stanovaní je dobrý nápad. Možná až poslední noc, Soňa už bude nedaleko, a kdy6tak mě přijede zvednout :-)
To, že Jeseníky nejsou národní park jim rozhodně nijak neublížilo, bohatě stačí CHKO a rozumně vyhlašované klidové zóny.
...to ne, ale přečerpávačka v CHKO,exkurze k horní nádrži i do elektrárny autobusy tomu moc nepřidají...;-)
Řetězec Accor rozhodl za mě.
Ve Villefranche sur Saône hotel obsazený, musím přes kopce a rovnou do Lyonu.
Navigace říká, 211 km. Kecá,bylo to 212 :-)
Protože jsem chtěl dojet za světla, vyrážím v půl sedmé, do svítání. A hned po pěti kilometrech rovinky dostávám za uši, tedy já tolik ne, jako baterie.
Vystoupám z údolí řeky Doubs, a jako bych byl v jiném světě. Kopce nekopce, čert to vem, je to krása, taková, až začínám být na měkko a nostalgický...
Pamatujete?
https://youtu.be/-x3mwXUHrHI
Jednu krásnou zemi znám...
Znám jich víc, ale tahle je po čertech krásná, to si Frantíci ani nezaslouží..
Tak mi zní v uších: "jedenkrát až dospějem, budeme marně hledat tu svou zem...".
Jak? Proč?
Když jsem byl mlád bolševik mě nikam nepustil a teď mám jako osušit? Tůhle...
Já tu zem najdu....
No koukněte, není to nádhera...
Prostor,jedna vesnice se netlačí na druhou, louky, lesy, vinice....
No a chmel?
Ten nepotřebujou, stejně neumí pivo uvařit.
https://www.relive.cc/view/vMq5EmGj7Qq
Nedá mi to nezeptat se - nešlo by kolo napájet rovnou z tý vezený obrovský powerbanky a eliminovat tedy ztráty způsobené nabíjením další baterie? A co je potřeba sebou všechno vézt, že to zabere brašny i vozejk, když se spí v hotelu v posteli?
Já mám tedy ambice prostého čundráka, nikoli bickepackera, ani nejezdím tak dlouhé trasy a přijde mi, že s sebou tahám zbytečně moc věcí, tak jsem holt zvědavej, jestli na sebe nejsem moc přísnej :)
PS 30 kilo vozejk.. není to na to kolo moc?
ooops, určitě by to nějak šlo, ale já nestavím elektrokola....
Řešil jsem tímhle pokusem 2 věci:
1.
Jak ujet větší vzdálenost a nemít s sebou 6 baterii (a příslušný počet nabíječek). Baterie nabíjí se 3 hodiny, takže stojíš a nejedeš a nabíjíš - nepoužitelné.
Když krám naiješ za hodinu a z něj baterie za jízdy, dojedeš dál.
2. Jak zajistit autonomii, v případě, že bys chtěl spát na divoko, tedy jak mít nabito i druhý den.
Nemám ambici konstruovat e-kola, a nechápu, proč když to Ecoflow umí za hodinu dobít proč bosch ne.
Takže je to takové hodně přes ruku, ale může to fungovat.
Jo, je to těžké, jako když tě někdo drží za prdel. Ale jet se s tím dá v pohodě, jen v kopcích tu váhu poznáš na spotřebě.
200 jsem letos ujel na 3 baterie, s vozíkem a zátěží jsem na těch malinko přes 200 spotřeboval 5 baterii. Ale vezu toho o dost víc, voda taky dost váží.
Nevím jestli ještě vůbec někdy vyrazím se stanem, ale kdyby vím jak na to, tedy za současného stavu vývoje ekol.
Pro můj styl ježdění by bylo lepší koupit čtvrtou baterii. On je taky trochu problém, že tybaterie s časem ztrácí kapacitu, u krdné vím, že vždycky ujrde míň než zbylé dvě.
Nezdržovat se dobíjením a zároveň se netrápit neustálým šetřením, jako třeba dneska.
Prostě plnej céres, ať maká stroj a ne já.
Když jsem jel přes Německo těch 300, hlídal js spotřebu jako magor, to se dá když kedeš na rekord, ale na cestování je to napr. Biď využiješ motor aby skutečně pomáhal a nevezl sám sebe, nebo raději bez motoru.
Jinak, iJinak, s bikepackingem jděte do háje, zhovadilej termín, prostě "nalehko" :-)
Zkus tohle:
https://www.globetrotter.at/wide-path-camper...
Jak bych to jen řekl.
Nejdřív to bylo fajn, pak výzva, zklamání, co zklamání, rozhořčení a vztek, a pak fáze smíření, a náhlé setkání a radost, a jako bonus, v cíli dvě minuty před tím, než začne bouřka.
Takhle se to nějak mele v té mé palici.
Rád jezdím sám, určuji si čas i tempo sám.
Dneska jsem se rozhodl nepokračovat po nádherné ViaRhôna, ale, když už mám motor, vzít to jinudy tedy přesněji přes Hauterives, kde pošťák Cheval postavil svůj Ideální palác.
Byl jsem tam už jednou:
http://www.doucefrance.cz/zaj%C3%ADmav%C3%A1-m...
ale, rychle, autem. Říkal jsem si, na kole líp poznáš ten kraj kde pan Cheval nosil poštu a sbíral to kamení.
Ten člověk mě fascinuje.
Vzal si do palice sen, a šel za ním, léta.
Rozhodnutí a vůle je motor na cestu.
Tak šlapu přes ty kopce a myslím na pošťáka Chevala, co neměl žádný elektromotorek, co by mu jeho štreku usnadnil. Když mě navigace zavede do ..nikam, vzpomenu na pošťaka a přišlápnu. Teploměr ukazuje 29 C? A Chevalovi snad mrzlo?
Tak se hecuju, když ze mě tečou proudy potu, a baterie mizí před očima.
A pak tam jsem, u té úžasné exploze odhodlání, vůle, trpělivosti a dřiny.
Palais ideal!
Váš departement?
Já jsem z Čech!
A pak pic kozu do vazu.
Kolem objektu rozestavěl jakýsi nezdvořák * 1964 (jméno je autorovi známo, ale nechce mu dělat reklamu) jakési divné skleněné objekty a nazval to "Snem o vodě".
Kurnik, safra, proč mi někdo "vylepšuje" Chevalův sen, co léta budoval? Co je to za nabubřelého , neskromného, arogantního a soběstředného parazita?
Proč to rovnou nevzal sprejem?
Street art! Jak bezva, vylepšit Karlův most klikyhákem.
To se mi honí hlavou, když po pár minutách Ideální palác nechávám za sebou. Ješte hrobku, pana Chevala, ale už se neumím soustředit. Nechápu to.
To je jakoby na Kleinovu loď
https://photos.app.goo.gl/1L8KM5TaAf3pfQ6S6
někdo posadil plastové Barbíny, a tvářil se, že to "vylepšil o pasažéry".
Lomcuje to se mnou tak, že zapomínám, že mám být unavený. Už jen jedu, a je mi smutno.
A pak přijíždím mezi vinice. Hrozny všude.
Jo, tady jsem správně. Odstavím kolo a jdu ochutnat.
A co čert nechtěl, když se vracím ke kolu s hroznem v ruce, blíží se proti mě pomalu dodávka. Cesta úzká, musím natlačit vozík ke kraji.
Říkám si, to je ostuda, kradu tu víno, a ještě k tomu mávám českou vlajkou.
A jo, je to tu. Dodávka přibržďuje a chlap, od kterého byste nechtěli držet pohlavek stahuje okénko...
Budu ostudou sobě, i národu.
Ale chlap křičí "ahoooj" Vous êtes de Republique Tchèque"?
Oui, to teda safra jsem.
Nechá dodávku uprostřed cesty, a jde si povídat. Prý v Čechách byl, vloni. V Brně...
Nechávám to tak....
Pořád mluví, okukuje kolo, ptá se na detaily cesty, co jsem zač, prostě bezprostřední chlápek.
Říkám: "už musím dál, blíží se bouřka."
"Nespěchejte, ti co spěchají brzo umřou...
Počkejte, něco vám dám, tyhle červené, ty potřebují ještě dva týdny, ale tady, tady ochutnejte..."
Otevírá zadní dveře dodávky, kde má dva plastové kontejnery plné hroznů. Bílých.
Podává mi tři trsy, s díky odmítám, jeden stačí...
"Zítra budeme lisovat!"
Nevyznám se ve víně, ale ty jeho hrozny byly slaďounké jak hubička od Soni.
"Dávejte na sebe pozor, Čechu!"
"Přijeďte taky to Prahy, pane!"
"Jen co vylisuji jsem tam..."
A tak nakonec všechno dobře dopadlo.
I bouřce jsem ujel o pár minut.
https://www.relive.cc/view/vXOdY4pAjk6
Hned na začátku je nějaká betonová stavba ve tvaru lodi a pak nádherný nýtovaný ocelový most s prolamovanými nosníky. Co zo je? Je to nádherné.
To je Museum v Confluence (čtvrť Lyonu)
https://photos.app.goo.gl/WbcUAotPNHCxakgX6
Díky, to museum je nádherné. Ten most zabili tím těsně namáčknutým novým placatým. Když to nemá odstup, tak to nevynikne. Jsou to barbaři.
Ono je to jižní předměstí Lyonu, dost průmylová zóna, doky fabriky, moc krásy to nepobralo.
Čtvrť Confluence je na takovém klínu soutoku Rhôny a Saône, taky do byla průmyslová oblast, před 10-15 lety z toho udělali takovou tu tehdy módní záležitost s loftovými byty a moderními škatulemi. Končí to tím museem.
A ještě k tomu vinaři. Vidíš, lidé jsou vesměs hodní a nechtějí tě jen zprudit.
No, pak mě ještě míjel chlap s takovým tím americkým autem, předek osobák, vzadu náklaďák.
Předjel, a asi po sto metrech zasravil, vystoupil a mával na mě ať zabrzdím.
"Do you speak Française?" povídá lekračně.
"Trochu"...
Že prek jestli mám kde bydlet, že do dvaveti minut je tu bouřka..
Říkám mu, nejsem z cukru, jedu do Valence, ,39 km, to dám. Tak prej "jak myslíte, kuráž pane.." A odejel.
Nevím co si myslet, byl takovej vyfešákovanej, vysportovanej padesátník celý v bílém....
Měl jsem kliku, bouřka mi šla v parách a doslova jsem jí ujížděl. Začalo to až když jsem koukal z okna.
Jo ujet bouřce a nezmoknout, to potěší. Já si včera na to musel půjčit Rekolo, jinak bych to suchou nohou na autobus nedal. Také mne potěšilo, když jsem na nádraží čekal v suchu na autobus a kolem to chcalo.
Ve Frankrajchu nemaj koncept zarážání hory??? Jakože si tam může každej špaček, Čech, a jiná škodná ožírat vinohrad?
netuším co je "zarážaní hory".
Nějak to neřeší Ty hrozny určené na výrobu moku jsou prťavé, asi se jim nekradou ve velkém.
Ale Čížek ani takovým hroznem nepohrdne. Dneska jsem šlohnul i dvě jabka a tři fíky.
Kradu jako straka
https://www.relive.cc/view/vmqXNeWoWLO
Dneska jsem si zavzpomínal.
Před rokem touhle dobou jsem v městě Valence sháněl potvrzení, že nemám toho "vražedného" vira. Bez toho papíru by jsem nebyl člověk. Nesměl jsem fo restaurace, neubytovali by mě. Každých 48 hodin test.
Jak snadno se lidi nechali vystrašit, zavřít.
Dneska kolem sebe vidím důsledky.
Tam kde dříve prosperovala restaurace jsou zatažené rolety, pekařství, kde jsem se chystal posnídat, taky zavřeno.
Tak snadno se lidi vzdali občanských práv
Francouzi, ti svobodomyslní.
Svoboda se tak snadno vytratila.
Rozhořčení a vztek se mi přelil do nohou, na baterii 71 km, i s tím valníkem za zadkem.
A pak konečně odbočuji se známé trasy palčivých vzpomínek, jsem v Provence, a zdá se, že tady je svět znovu v pořádku.
Protijedoucí cyklista volá "ahój, kde se tu bereš?"
Kluk mého věku, ale fakt jen s pinglíkem na zadním nosiči a na řídítkách. Žádné brašny.
Jede z Portugalska. Tam letadlem, zpátky na kole.
"Jak spíš?"
"No tak hamaka..."
Povídáme si dlouho, o cestách, které jsme jeli, i na které se chystáme.
"Víš, já mam rád pivo, tak si dvě dám, mezitím nabiju foun a jedu dál...."
Tak jemu stačí hamaka a mobil a jede.
"Kolik dáš denně? vyzvídám.
"Tak 80, někdy 100, jindy míň.
Doma budu za 45 až 50 dní...".
Fajn chlap, vydrželi bychom žvanit celé hodiny, ale já mám svůj "time shedule" - rozvrh se musí dodržovat.
"Docela ti závidím" povídá on.
"Co? Motorek, hotely?"
"Ne, to ne to že ty jedeš tam a já se vracím...."
Rozumím mu.
Setkání s krajanem na kole potěší, ale já, jak už to v sobě mám nastavené, zase mudruji.
"Hoch je na cestě 50 dní...
To je svoboda, nikam se nežene, jede si, nabíjí si u piva, to by se mi líbilo..."
No, taky bych vlastně asi mohl, Venca už stejně dělá všechno kromě fakturace, ale co doma? Co by tam dělala Soňa sama? To přeci nejde!
Byla by to opravdová svoboda, nebo bych si "sobecky šel za svým"?
Jestli nakonec neměl pravdu ten vycpanej v mauzoleu "svoboda je poznaná nutnost" :-)
To je dobré toto. Na ninusujici ubozaky ser
Vždycky mě popadne vztek, když si na to vzpomenu. Na tu neskutečnou šikanu, a tady to měli horší, nesměli dál než 100 metrů od domu.
"Pass sanitaire" tedy "Tečku" člověk musel .ít všude, softwarový experti najednou zafungovali a okamžitě to fungovalo celoevropsky...
Státní šikana.
Miliardy za nepoužitelné vakcíny tečou Phizerovi. Mezitím očkovaní umírají. Radikálně se jim horší zdravotní stav, poškozená imunita.
Tchán, po třetí dávce prudké zhoršení, a teď pan Urban, skoro raka přepral, a jako ba potvoru třetí dávka a už není návratu
Tak populární "nadúmrtí" se najednou nezveřejňují. Protože očkováním čísla jen narostla.
Kdo měl problémy, očkování je zhoršilo. Prý "lehký průběh". Ne že nenakazí. Násilí nátlak, nucená vakcinace nebezpečnou látkou.
Zamluví to válkou.
Jo byl to Putin kdo zastavil covid.
Když si vzpomenu jak strážníci klečelina klukovi co šel přes náměstí, úplně sám bez náhubku, mám chuť se ozbrojit minimálně tou šavlí, jako ty :-)
Hele jsi unavený a dezorientovaný alkoholem. Už to nepij a jdi si lehnout. Píšeš jen bludy.
Bohužel nikoliv.
To,čeho jsme se obávali tady je
Ona ta vakcína "nezabíjí" paušálně. Jen prostě těm, co už měli nějaký problém, nakřápne imunitu tak, že ho dorazí.
Podobně jako covid. Zdravému nic neudělá, nemocného zabije. Dokonalá synergie, že jo.
Počkej si na data nadúmrtí za loňský a letošní rok.
Celé to byl gigantický podvod, aby prodali ty vakcíny. My jich vylejeme za 18 mld, to jsou tvrdá data,ne spekulace jak moc vakcína pomáhá či škodí
18 mld v kanálu.
A nový milionáři,či miliardáři.
Vzpomeň si na naši debatu o tunelu Blanka.
Všichni aktivisté se mohli přetrhnout ve vysvětlování,jak bude škodit. Vymysleli termín "dopravní indukce".
Blanka pomohla dopravě v Praze.
Někdy je fakt potřeba víc myslet než věřit.
Je mi líto těch, co vakcína zavraždila, a zatím se o tom nesmí mluvit. Jednou se mluvit bude.
O tom tyátru v Itálii, nočních převozech mrtvol, mrazácích v ulicích, rouškách nanuda pláži, diskriminaci neočkovaných s cíle vybodat co nejvíce neúčinných ale nebezpečných dávek.
Mohu-li ti radit, čtvrtou fakt nedávej...
Radit můžeš, ale já se rozhoduji podle sebe. Už jen čekám na vhodnou dobu, abych byl na podzimní epidemii připravený, imunita nastartovaná a přitom to nebylo předčasné. Manželku nehodlám nakazit a lepší obranu nemáme.
Se třemi vakcínami a respirátorem jsem zvládl na jaře každodenní hodinovou návštěvu tatínka u postele v nemocnici a covid jsem od něj nedostal. Takže za mne úspěch. Máme na problematiku diametrálně odlišný názor.
No, já to zvládnul bez :-)
V Paříži jsem chytnul ten omicron, ale nevěděl bych to kdybych nešel na testy kvůli cestě do Německa Soňa to chytla ode mě, a bylo jí 6 dní blbě.
Takže imunita potrénovaná, silnější než vylhná vakcína. Tvoje očkování v žádném případě nezajistí, že to nebudeš přenášet. To byla gigantická lež, aby mohli lidem ty neúčinné vakcíny cpát.
Jo, vím že máme diametrálně odlišný názor, ale vy, menšina ustrašených, jste nás okradla o dva roky života. A ukazuje se, viz Švédsko, že zbytečně.
Máš své právo do sebe cpát co chceš, já jen radím,nedělej to.
Respektuji tvoje právo.
Ale už nikdy lidi jako ty nesmí dostat možnost svůj strach vnucovat ostatním firmou lockdownů, diskriminace neočkovaných a to ty nepopřeš, že se dělo.
Bojíš se?
Zůstaň doma.
Nenuť ostatním kvůli svému strachu respirátor
Mohl bych to úplně stejně obrátit jako ty a psát o zmanipulované mnešině odpůrců vakcinace a odpůrců nebezpečnosti infekce, kteří jen nabíhají na podstrčené Putinovy klamavé zprávy. Nebudu to dělat, nechci vyvolat flame, už jich tu bylo dost. Ale chce to, aby ses krotil trochu i ty. Úplně mne svědí prsty. :) Dobrou noc.
Ano, můžeš to psát, a mnozí ro tak dělají.
Třeba elitní smažka Xaver Doležal vyrazil do šlépějí Kojzara a neváhá skutečně vidět v opatrném přístupu k neověřené latce, pod tlakem lidem vnucované, špinavé rejdy Moskvy.
Jo, když se chce...
Já jen připomenu debatu, co jsme tu vedli před léty o ruském trolu co se snažil k nám infiltrovat. Je poučné, jak tehdy proruští "nejsme jako oni" jsou dnes na opačné straně.
No jedinej problém byl , že s vykulenejma očima byl "covid" místo hnusný chřipky z Čajny a víceméně stejnýmu očkování, se stejnýma výsledkama jako u chřipky... A ty vydrásaný nervy dělaj svoje. Očkovanej jsem, stejně jako chřipku, dostal jsem, 3 dni strašně blbě, pak lusk a bylo pryč. Ovšem pozor, nehysterčil jsem a to dělá hodně. Na respirátor a náhubky jsem vždy dlabal, radši dejchám, než se dusím.
Chlapi neblbněte, takový pěkný téma a vy začnete s kovidem. Nenapsalo se o něm dost?
Ale tak já si taky myslím, že by se to nemělo zametat pod koberec. Byl to gigantickej podvod a grázli patří před soud,ne, že ne. O tom, že někteří ze sebe dělali užitečné idioty a nemaj ani odvahu se stydět, ani mlčet, když na ten podvod přijde řeč, je věc jiná.
Výrok o svobodě jako poznané nutnosti pochází od Barucha (Benedikta) Spinozy, holandského filosofa 17. století, z jeho hlavního spisu Etika. Ten, pokud vím, v žádném mausoleu vycpaný není (míněn Spinoza, nikoliv Etika).
My jsme se učili, že to používal Karel Marx a ten je pohřbený v Londýně a ne v mauzoleu na Rudém náměstí.
Učili jste se to, mírně řečeno, reduktivně. Prvně citoval tuto Spinozovu tezi, v širším kontextu vyjadřující potřebu racionálního zvážení možností jednání, nikoliv emoční/afektivní reakci, Bedřich Engels v knize Anti-Duhring.
Hm, děkuji. O úrovni svého filosofického a hlavně politického vzdělání nemám velkého mínění, ač mám Státní závěrečnou zkoušku z MarxismuLeninismu. Naštěstí to bylo jen jen na MatFyz fakultě.
Jestli on kolega Benhot nebude ten trockista.
Spinosa byl Žid, že jo.
Jejich spiklenecké centrum bylo včas odhaleno už v 53tím.
Taky mám tu státní zkoužku z ML, vystavil jsem si s tím, že jsem opakoval Lenin.
Byla ro prča, ta soudružka se rozhodla mě zkoušet zatímco celá komise okázale nedávala pozor, diskutovaka nad diplomovým projektem, a jak vypršel soudružky čas, předseda komise ji vyzval ať zkoušení ukončí :-)
Chtěla mi dat "dobrou" ale Schindler to ukecal na dvijku.
Mě ucili, že to vymyslel velký Vladimir Iljič.
No, bolševici ukradli i myšlenky
Dneska jsem nevyhrál souboj s časem. Nikoliv že bych snad jel pomalu, to ani náhodou, naopak svištěl jsem tou rovinkou jako šůs.
Prohrál jsem s léty.
Zhruba před 25 lety jsme zatábořili, cestou ze Španělska, na břehu řeky Herault. Takové romantické místo, kamenitý břeh, rychlá voda, Zuzanka malá a já hubený. Protože mám najeto, chtěl jsem to místo najít a rozbít tam znovu ležení. Vrátit se čtvrtstoletí v čase prostě nelze. Ani při nejlepší snaze a vůli.
Místo jsem našel, ale nepoznal.
Hodně lilo, řeka je vysoko, kamenitý břeh se nekoná, tábořit se nebude.
Smutná cesta zpátky, do Sète.
Dříve divoká pláž lemovaná zaparkovanými obytnými vozy je sešněrována zábradlím, upravenými vstupy, vyasfaltovanými parkovišti, všechno industralizované, konfekční, standardizované. Může to být Marseillan plage, La Grande Motte, nebo třeba ta pláž u Cannes....
Stejné stánky s občerstvením, stejné suvenýry.
Je na čase vyjet na kole zase někam jinam, tohle vzpomínání není dobré pro duši, a tím pádem i pro tělo.
https://www.relive.cc/view/vRO7gpjLZKO
Jako bych to tušil, náš svět končí.
Ale
Neděje se nic výjimečného, tragického, prostě přichází svět našich dětí, stejně krásný a barevný, jako byl ten náš.
Umřel Gott, Zagorka, a teď i Její Veličenstvo.
Není to nenormální, ani zdrcující.
Světa běh, kterému by se našinec chtěl vzpepřít, ještě jednou být poprvé zamilovaný, ještě jednou, zažít tu svobodu když opouštíš kasárny, ještě jednou být 17. listopadu na Národní třídě, ještě jednou držet v rukách to miminko....
Jo, už se to nevrátí, neujedeš tomu, nenajdeš "svou zem". Zem si najde tebe.
Říkám to furt, jeď do Brna. Tady je všechno čím dál tím víc stejný…aj ty šaliny na ulicích pamatujou eště Operaci Dunaj…
Pojedu, až se vrátím.
s neradostným posláním.
Tak jsem v cíli.
1113 km za týden, to dává denní průměr 159 km, což vypadá celkem pohodově.
Kouzlení s průměry jsem si vyzkoušel na vlastní kůži tedy spíš zadek.
Je fakt rozdíl mezi 319 km první den a 37 km ten poslední,o když v průměru.... :-)
https://www.relive.cc/view/veqzmKJ9XB6
To je fakt- kouzlení s průměry máš odzkoušeno "na vlastní kůži"- když píšeš o sobě a zážitcích na svých cestách, je to čtení "na jedničku", ale jakmile se v tom někdo začne šťourat, připomínat tvá protiřečení a oponovat ti, mění se tvé jednání na rozuřeného neurvalce s vulgarismy, co dští kolem sebe oheň a síru- tedy v průměru jsi celkem fajn chlap... ;-)
Když začne někdo vysírat pošlu ho kam patří.
Žadné protoiřečení se nekoná a nekonalo.
Všimnni si, jaký je tu klid, když jsem zablokoval exemplární vys8račku :-)
Všechno dobře dopadlo, Soňa přijela na čas, a tak jsme si mohli užít zřejmě poslední prosluněný víkend na pláži.
Montpellier není na pobřeží,jak by se při rychlém pohledu na mapu mohlo zdát. Od pláží je vzdálen asi 12 km. Celkem logické by bylo spojení tramvají, ta ovšem končí asi 3 km od pobřeží, protože radnice městečka na břehu - Palavas - si propojení s Montpellierem nepřála z obavy, že by dovolenkáři raději bydleli v Montpellieru, a k moři prostě jezdili tramvají.
Takže Montpellieřani jezdí na konečnou, a odtud šlapou pěšky, nebo jezdí autobusem. S těmi "couraly" pěšky je trochu problém, protože k pochodu využívají cyklostezku, která se tak stává v určitých časech nesjízdnou.
Volíme proto poněkud delší, ale o to krásnější trasu podél řeky Lez, a nekončíme v přeplněném Pálavas, ale pokračujeme až do letoviska La Grande Motte.
Cesta,jak vidět z videa,je to pohodová a hezká..
Autem by to bylo časově zhruba nastejno, protože v ty plážové špičky jsou velké kolony, a člověk by se k pláži také musel projít, protože parkoviště, ta u moře, jsou obsazená, a ta volná daleko.
Takže kolo je v tomto případě ideální dopravní prostředek.
https://www.relive.cc/view/vMq5EZWo4Qq
Ještě drobnost, pokud kola s sebou nevezete, snadno lze použít sdílená, ovšem vybrat ze stojanu raději v centru. Na konečné tramvaje je sice kol k dispozici hromada, ale v okamžiku, kdy tam vystoupíte vy, budou stojany prázdné.
Posledně jsem psal o tradiční pekárně v Montpellieru, před kterým se tvoří po celý den fronta (http://www.doucefrance.cz/mesta-a-vesnice... dneska to vezmu z druhé strany.
La Mie Câline je vlastně řetězec pekařství, kde člověk může něco pojíst od brzkého rána, do pozdního večera. Od běžných pekařství - Boulangerie - se liší jednak šíří sortimentu, tak svižností obsluhy, a proto se mu zjevně daří.
Kromě klasického "vídeňského" pečiva, tedy kroasanků, rozinkových šneků a čokoládových kapes, prodávají i nejrůznější sendviče, quiche, žemle se sýrem co bleskem rozpečí v mikrovlnce, kávu čaj, džusy, prostě víc bufet než standardní pekařství.
Obsluhu tvoří z velké většiny mladí lidé, jsou rychlí, přátelští, usměvaví, a to tak, že člověk má pocit, že když vám přejí "nádherný den"myslí to opravdu a upřímně, a ne jen že plní úkoly podle firemního protokolu jednání se zákazníkem.
La Mie Câline je rodinná firma, jejíž počátek datují do roku 1985, takový ten Baťovský příběh začali s jednou pekárničkou ve Vendée, b roce 1994 měli už 22 v poboček po Franci, stou prodejnu otevřeli v roce 2001 a dnes jich mají přes 250. Zboží pečou centrálně, rozváží zmražené, a na místě dopékají, jako, bohužel, už většina pekařství v sladké Francii.
Zjevně něco dělají správně a dobře a myslím si, že kromě čerstvého a chutného zboží je to hlavně ta rychlost obsluhy. V běžném pekařství člověk ráno vystojí ďůlek, než na něj dojde řada. Tady do toho jdou silou - za pultem je 5 (a prý až 15) děcek, a i největší špičku zvládnou rychlostí blesku. A s úsměvem, něco, o čem se Mc Donaldům, s jejich cvičeným personálem, může jenom zdát.
A plný sortiment je po celý den, pekařství bývá za dopoledne už "vyjedeno".
La Mie Câline je dobrá a levná volba ať už klasické francouzské snídaně, nebo rychlého a jednoduchého oběda či večeře.
Jo, málem bych zapomněl, občas pro nás důležité, občas pro nás důležité zásuvky jsou k dispozici...
Za kolik? Jeden zákusek za 2-3 € a budu předstírat konzumaci tři hodiny?
To zase není až tolik když na to máš chuť, i u nás se dortové kousky hodně blíží 2 éčkám.
Protože mám Lelka v BL, tak on může reagovat na mě, ale já na něj ne.
Lelku, nejde o prachy za jeden zákusek, jde o prachy, které to bude stát, které utratíš za ty hodiny dobíjení tabletu, nebo mobilu.
15 zákusků?
Tak proč na mě reaguješ a něco vysvětluješ, když sis mě dal na BL? :-))
Tak to mě nějak ani nenapadlo jít do cukrárny a tam baštit zákusky když bych si chtěl dobíjet mobil. Ale je možné, že to tak někdo má a když na to má tak klidně i 15 zákusů.
Lidi snad primárně jdou do restaurace, cukrárny, aby si tam dali něco k jídlu nebo na chuť a třeba i odpočali a při té příležitosti si dají dobíjet mobil když to jde a je to potřeba.
Lelku, ty jsi úplně v prdeli a nechápeš kontext, proto tě mám v BL.
Ty sis mě dal na BL, ale reaguješ na to co píšu, není to na prášky? :-))
Jaký kontext je k nepochopení na tom, že tam v cukrárně mají volně k dispozici zásuvku pro možnost nabití mobilu, prostě si tam sedneš na kávu se zákuskem, mobilem se píchneš do elektriky a za tu hoďku si v klidu můžeš přečíst nebo najít co potřebuješ.
A teď zkus přijít se svým kontextem, který já nechápu, vážně by mě zajímal směr tvého myšlení.
Hoďku se zákuskem nedáš, ani kdybys kroutil nohama. To je ten kontext.
A teď si to vynásob.
Ale jo, káva se zákuskem a poklábosení s kamarádkou a je z toho hodina, ale i kdyby ne, krapet bych spěchal, tak to je půl hodiny, za tu dobu si odpočnu a zjistím v mobilu co potřebuju.
Tohle se mě netýká, já bych sedl do hospody a dal si pivo, časově podobné, půl až hodinu a můžu pokračovat.
Neznám tamější poměry a zvyklosti, někdo posedí i dýl, ale to je jedno, ale pořád mi není jasné o jakém jiném kontextu v sovislosti s kavárnou, zákusky a zásuvkou zmiňuješ.
Zkus ten tvůj kontext, resp,. směr tvých myšlenek nějak víc rozvést.
Celou tu dobu se ti snažím naznačit počty zákusků a množství energie, kterou potřebuješ k nabití tabletu, nebo mobilu. A ty tady kecáš něco o kamarádkách.
Jak, kde, co, jak kamarádky u zákusku?
Já jedu Kartágo, piju vodu z řeky, jaké kamarádky? Co?
Předpokládám, že do podobných prodejen a kavárniček si lidé chodí posedět, dát něco dobrého a pokecat se známými, případně se zastavit na krátké občerstvení. A zřejmě s ohledem na současnou elektronickou dobu jim tam majitel nechal natáhnout i zásuvku pro dobití mobilu.
Nějak pochybuju, že si tam sedne nějaký smraďoch co jede přes půl světa, spí pod mostem a pije vodu z řeky a bude tam sedět celý den než si tam nabije kdo víc co, na to snad jsou jiné možnosti.
Ty jsi démon.
Já dojel, tedy cestou jsem k sobě byl taky dost přísnej, nebyl čas obědvat, ale kluci Lelek a Ronda mě naučili jak žrát, abych do večera přežik, a pak jsem byl za buržousta v hotelu, a večeřel divy, podávané způsobem co je u nás vyhražen jen pro extra super speciál, a přitom to byl jen Sofitel
No, jindy jsem to nestihnul, a sušil hubu.
Jedu, a zajímá mě cesta a cíl, a cenu, díky Bohu, nemusím moc řešit, ale všichni počítáme, a nikoho z nás nebaví, za stejný komfort či službu platit víc
Peoto jsem psal o La Mie Câline
Nehroť to, Lelek je fajn chlap.
Jde o to, co chceš.
Já jdu ráno do školy, Soňa spí, neudělám si snídani na hotelu. Dám si kafe cestou, a k tomu croisant
Croisanty jsou drahé, sladké, a nic moc energie ti nedají. Lepší je sandwich, ale ten ráno nedám. Zůstanu u kafe - dvojité espresso 2,10.
Ve Francii jsou Brasserie - něco jako kavárna, kde ti dají francouzskou snídani zhruba za 10, a počkáš si. Pak Boulangerie -pekařství, kde si koupíš co chceš, ale často si k tomu nesedneš, vyjde to na polovic.
A pak je La Mie Câline, kde si sedneš a máš ceny jak v pekařství, a když potřebuješ, nabiješ.
V supermarketech - Inermarché, Monoprix, Casino, Carrefour, Auchan - vše pořídíš theoreticky levněji, ale tam nekoupíš 1 croisant, ale balení po 4, a nesedneš si (ale taky často nabiješ)
Je, je tu ještě jeden významný pekařský řetězec, má obsazený nádraží, superkarkety, zastávky metra.
Je to "Paul".
U nás už prý snad taky jsou. Od La Mie Câline se liší tím, že má většinou jen prodej přes pult a odnést si. Nemá stolečky a židličky a taky nabíjení.
Koukal jsem odpoledne jedním okem jsou o malinko dražší než ti v Câline.
Tedy, pokud jde o cestování asi nejlepší je posnídat co máš, a dát si teplý oběd někde na vesnici, od 13-17 euro, tříchodové menu, a poprosit je, jestli si můžeš nabít. Za hodinu máš dneska těma rychlonabíječkama nabito všechno.
Snídaně jsou v poměru cena/výkon proti obědům exzrémně drahé.
Neliší se od normální Boulangerie, kafe 2-4 eura, croisant 1 euoro, pain chocolat, 1,20.
Šunkový sendwich, ale 25 cm dlouhej, 4,95.
Pokud jde o ceny, jsou v místním limitu.
Vienoaserie - tedy kroasantky a čokoládové kapsy jsou dneska drahej špás, sandwich tě naláduje na celý den.
Před vyhlášením VCP (Velké covidí paniky) stála francouzská snídaně - Kafe, croisant, kousek bagety, máslo, marmeláda 9,80 eur, v kavárně na Place de la Comedie, a chovali se k tobě jak pařížští číšníci
V La Mie Caline to
mám za půlku a jsou slušní.
pokud ti jde jen o poměr cena/výkon, pak arabáci - kuskus, asiati, nebo turci, tam je teplé jídlo nejlevněhší
Teď jsem nacvakal pár regálů, snad budou ceny k přečtení.
Je potřeba si uvědomit, že ani tady nejsou ceny stejné, jako si pamatujeme z loňska, či z jara.
https://www.nakole.cz/diskuse/30007-na-jih-pod...
Loni jsem byl ve Francii, pravda, ceny si už nepamatuju, ale teď jsem se šoural Německem, protože jsem si myslel, že jsou tam nejlevnější potraviny.
Mýlil jsem se, levněji je ve Francii.
Voda v 1,5L PET: S 0,99€/ D 0,25€/ F 0,12€.
Víno: S 7€, D 2€, F 1,25€.
Sýr: S 5,5€, D 3,5€, F 1,5€.
Salám: S nevím, nikdy jsem neměl tolik peněz/ D 2,5€/ F 1,3€.
Zatím je mi nejlíp ve Francii, jsem zvědavý na Španělsko. Pořád hledám tu inflaci, ale ta je asi jenom v Česku.
No, je to vidět hlavně na phm a ro ty neřešíš.
Kroasánky podražili o desetník, jízdenky na tramvaj taky asi o desetník, pivo, to nevím, cenu neřeším :-)
Tohle tady v centru stojí asi něco přes 7 euro.
Ono je rozdíl mezi 10ti a 17ti procentní inflací, a leccos, co na cestách kupuješ tě zvýšením ceny o desetník nepřekvapí.
Nevím jak to mají s elektrikou a tak, válku tu neřeší, a na drahotu si Frantíci stěžují od vzniku Francie.
Kde si teď?
Desetník je sice desetník, ale pokud ho musíš násobit 25, tak už to je výrazně víc.
A určitě v tom bude ještě větší rozdíl pokud se někdo dívá na desetník z pohledu 60 tisícového příjmu nebo jen 30.
Jistě, to máš naprostou pravdu.
Ale asi běžně nikdo z normálních tady nesnídá v pekařství či bufetu (pro srovnání, v hotelu co bydlím dnes snídaně stojí 17 euro, a za těch pár kroasanků, co do sebe ráno dostaneš, je to fakt raketa).
Frantíci si rádi posedí u kafe nebo sklenky vína, asi jako my u piva. Je to trochu jiné, ale podobné. V kavárně se schází "štamgasti" podobně jako u nás.
Já srovnávám Montpellier před půl rokem a dnes a zdá se že je tu o 10%, baj vočko, dráž.
Francii srovnávat nemohu i když jsem tu skoro furt, prostě jsou regiony kde je levněji a kde je dráž a Montpellier patří mezi ty levnější.
Násobení 25x jsem se odnaučil před mnoha lety.
Když budu násobit bude tu pro mě draho, a pro ně u nás levně.
Stále jsme levnější, než jejich ajťáci, ale ne v řádech, tak o 10-15%. Jinak by neměli důvod dát tu práci nám. Tak když přejedu hranici, nepřepočítávám, mám 63 euro na den limit, tedy bez ubytování, a tak jsem skoro furt v plusu.
Ale ono to nepřišlo přes noc, bylo to 20 let dost tvrdé dřiny, vest sem a tam, než se mi podařilo tenhle model vytvořit.
No, a furt to musím dozorovat, kontrolovat, a pak leštit průšvihy, když vzniknou.
Dovolenou, kdy bych mohl byť na hodinu vypnout mobil jsem neměl nikdy. Vždycky ke něco za něco.
Jasně, není dobré to příliš přepočítávat, ale přece jenom občas člověk musí. Těch 17 za snídani je už šílené, alespoň pro běžného turistu.
Já to bral z pohledu výletu (dovolené), něco jiného to je z pohledu pracovní cesty.
To je šílené snad pro každého, za to máš oběd ...
Pro výletníky na dovolené Francie bude levnější než Německo. My máme v našem hotelu co je určen pro dlouhodobější ubytování, kuchyňku -sporák, ledničku, mikrovlnku.
Tak se obstaráme, jen ráno nechci prudit.
Soňa si dneska koupila v tržnici vajíčka, ohromná, prý z volného chovu, ale věř jim. 6 za 5 euro.
Já to neumím, Soňa říkala, že jsou levnější než u nás...
Tp je hroznej průšvih, my Západ doženeme v cenách velmi brzo, asi ještě letos, ale v platech, obecně, kdo ví. Těch co sedí na zadku doma jako já, ale vydělavají prachy venku, tolik není (a je to škoda).
Fakt jsem dost naštvanej.
V 89tym se říkalo: budem potřebovat čtvrt století, než je doženem. Kurva je to víc než 30 let a furt je nemáme!
Jsem nasranej na celej ten náš zkorumpovanej stát, kde je úplně fuk, koho volíš, protože "hoši se domluví".
Vyhazování peněz z oken, přebujelé úřednictvo, lidi co vlastně nic užitečného nedělají, jen ty co makají fest, prudí
Všimni si, stačilo by sečíst, kolik dní třeba kolegyně Radka promarodila, a dostala zaplaceno, za posledních 30 let, a kolik já se Soňou - u nás jsou to snadné počty - nula....
Ne, že bychom nestonali, ale neschopenka by nás stála moc peněz...
Sociální systém je extrémně drahý a hrubě a brutálně zneužívaný. Kdekdo ukáže na cikána, že dělá prd a bere. To je zlomek toho co "vyčerpají" naši poctivě pracující na svých nemocenských.
Jsem naštvaný.
Tady na jihu Francie. I když si mohu asi dopřát víc než běžný Frantík. Čekal bych, že po těch třiceti letech prostě Ty a ostatní, co léta pracovali, nebudou muset "přepočítávat"
Bon, nebudu se nasírat a budu se učit.
Makat nebrečet, říkal táta
Západ jsme opravdu dohnali a v mnoha oblastech jsme na tom skutečně i líp než byli oni v roce 90. Problém je v tom, že oni se nezastavili a nepočkali na nás.
Vejce za 20? To by ta každá jedna slepice musela mít svoji vlastní ošetřovatelku s pastou v Loavru :-)
Ztraceno v překladu?
(2x25)/6 = 8,3, ne 20 Kč..
Jo, absolutně, jsme na tom milionkrát líp, než za Husáka. Ale fakt, upřímně, čekal jsem že je do 15 let doženeme. Já to stihnul :-)
Teď se zdá, že to bude 50 let trvat. Jasně, nečekají na nás. Jen jsem fakt a upřímně věřil, že je budeme dohánět rychleji.
Přitom, Německo vynechejme, ti fakt jsou efektivní, ale Frantíci?
Samá stávka, práci nevymysleli, nemyslím si, že pracují efektivněji než my, naopak.
Přesto jsou jinde.
Pořád o pár koňských délek.
...on to asi Lelek myslel tak, že když je 6ks za 5€(125Kč), tak 1ks je něco pod 21Kč. Soňa bude blíže ke svému tvrzení, pokud jde o opravdu velká vejce(i když 0,83€ za kus by bylo dost i na Prahu). My bereme domácí od známého(velikost asi XL) po 1,50€/10ks....Postkomunistické státy západ- s tím jak je naučil hospodařit komunismus- nedoběhnou asi nikdy. To, co přijde z EÚ zatím úspěšně nahrazuje mizící domácí peníze podle starého hesla "kdo nekrade....." :-(
6 vajec stojí 2 eura, možná jsem se přelepnul.
V tržnici.
Kolik stojí v supermarketu kouknu.
Obecně, v restauracích je tu všechno násobně dražší, ale v supermarketech už zase ne, lecos je levnější než doma.
Smutný příběh.
U nás je kult práce, “aby se makalo”. U nich se dělá smysluplně. Všichni máme 24 hodin denně. Jde o to, jak pracujem.
Příklad: na pracáku naženou 20 cigošů v reflexních vestách na zametání ulic. Aby se makalo. Jinde zaplatěj jednoho Deža za volantem multikáry. Udělá toho víc, než těch 20. Ale holt se tak nemaká…
Když v Montpellieru prší, je to skoro vždycky velmi vydatně. Ulicemi se valí proudy vody, kanály to nestíhají pobrat, zaplaveny jsou výhybky tramvají takže doprava stojí, a níže zaparkovaná auta mají vážný problém, vysušení, odbahnění... :-)
"Období dešťů" se shodou okolností tak nějak kryje s mými pobyty v tomhle skvělém městě, letos najaře pršelo prakticky nepřetržitě 10 dní, odskákalo to město Nîmes a okolí Na pár hodin stála dálnice i vlakové spojení z Nîmes do Montpellieru. Ale ještě nebylo tak zle.
Zle, a to opravdu zle, je když nastane tzv Cévenneská epizoda. To je logicky vysvětlitelný přírodní jev.
Nas teplým Středozemním mořem se vytvoří mraky plné vody, pak foukne od jihu, a teplé, nasycené mraky narazí na pohoří Cévennes z druhé strany ofukované vlhkým oceánským vzduchem, pára zkondezuje a voda spadne právě tady, v Occitanii, v departementech Hérault a Gard. Města Montpellier Nîmes a Ales mají problém.
Během několika málo dnů, či spíše hodin 24 - 72 h, naprší tak 700 až 900 mm, a to je fakt dost vody. A aby toho nebylo málo, jev provází poryvy větru a bouřky.
Řeky a ostatní toky jsou připraveny, na obrázcích si lze povšimnout protipovodňových hrází, ale jinak se moc dělat nedá, nadimenzovat kanalizaci či městské odvodnění na takové množství vody rozumně nelze. Takže ven raději ne, a když už, tak v holínkách.
Proto se včera zvečera mnohých místních zmocnila mírná panika, když přišla bouřka a s ní prudký liják. Naštěstí to dobře dopadlo, byl to jen noční přívalák, pár výhybek pod vodou, do práce pěšky, ale tím to skončilo.
Doufejme.
O nové čtvrti Montpellieru, Antigone, jsem psal už na jaře.
http://www.doucefrance.cz/mesta-a-vesnice...
Jejího předchůdce z počátku 70tých let, čtvrť Polygone jsem vynechal z prostého důvodu - probíhala její rekonstrukce. Ambiciózní a úspěšný starosta města, François Delmas, se tak rozhodl zapsat do dějin města, a zjevně se mi to podařilo. Koncem šedesátych let snil o tom, že "jednoho dne se bude velý svět jezdit dívat na čtvrť Polygone, netušil ovšem že její věhlas pak zcela smázne ta prokletá Antigone hned vedle a Polygone se smrskne vlastně jen na obchodní centrum, a ostatní jako by nebylo.
Čvrrť s několika věžáky a obchoďákem navrhli architekti Jaumes a Desmons, obchodní centrum tehdy jedno z největších ve Francii bylo otevřeno v roce 1972. Při výstavbě Antigone pak velé jižní průčelí dostalo historizující podobu, a tak z té původní architektury mnoho nezbylo. I původně červené věžáky dostaly šedobílé fasády a Polygonem se dnes rozumí vlastně jen to nákupní centrum, kterému dominuje Galerie Lafayette.
Ale prvenství největšího obchoďáku v regionu si Polygone udrželo až do roku 1998, kdy bylo otevřeno takový ten giganticky, příměstský nakupní areál - Odysseum.
Od roku 2017 se Polygone, za provozu rekonstruoval, a před pár týdny konečně znovu zcela otevřel v plné kráse. Zaujme nová konstrukce střechy z trubkových vazníků - no jinak, prostě obchoďák, ale v těsném sousedství historického centra města.
Polygone je a zůstane jednou z ikon Montpellieru.
https://photos.app.goo.gl/A9cjScwJE6JHJBfV7
Jsou věci bez kterých se snadno obejdu a vůbec mi nechybí a tohle je jedno z nich.
V Hradci u nádraží je už určitě 6 let Aupark, které občas zahlédnu jen zvenčí. Asi je fajn že tam je také velký parkovací dům, ale ne pro mě, s plynem nelze, což mě neskutečně štve. S plynem musím každý rok mít revizi, vše musí odpovídat a nádrž nesmí být starší 10 let i když je uvnitř aut. Je mnohonásobně bezpečnější než elektrika se kterou se může kamkoliv. Uff, tak jsem si zase ulevil.
Já to mám cestou do školy, projdu Antigonu, pak Polygon, náměstí Comedie a jsem tam.
Zpátky pak něco nakoupím v Monoprixu.
Naštěstí středem vede chodba, tak nemusíš kličkovat mezi regály. Podzemní parkoviště tu taky je ale nikdy jsem tam nebyl, ani nevím jestli bych se vešel.
Na velký nákup se jede do Odysseum :-)
Asi jako La Défense v Paříži. Když jsme tam v devětadevadesátým zavítali, obestřely Nebeskou chmury, prej děsná strohost (asi že nebylo ještě hotový). Zajímavý, ve Versailles se naopak rozplývala.
La Défense je brutálně neosobní.
Chtěli vytvořit "Paříž roku 2000" a postavili monstrum z administrativních budov, po 18té večer tam "chcípnul pes" nebo jak tu říkají "c'est le desert" - poušť.
To Polygonu nehrozí, jednak je mnohem menší, a taky bezprostředně blízko centra.
Ale připomínka Versailles v souvislosti s La Défense je trefná.
Tam je taky všechno strašně bombastické, a daleko :-)
Tyhle rozsáhlé prostory našinec v pohodě dá jen s opicí...
Něco podobného tu postavili taky, teda v našich rozměrech. Říkají tomu Jižní centrum, přes den šrumec, kanceláře, banka, Hornbach, Bauhaus, pošta... Večer chcípl pes. Z jedné strany železniční trať, z druhé řeka a mezitím dálnice, kdo by tam taky co dělal?
Udělali vám tam pěkný rybníček. Vede do něho také potůček na čerpadlo?
SDF = "sans domicile fixe", tedy po našem - bezdomovci jsou v Montpellieru doma.
Je jich tu násobně víc, než v jiných městech sladké Francie, na počet obyvatel jistě víc, i než v samotné Paříži.
V centru posedávají na frekventovaných místech prakticky všude, většinou samotní, a velmi často se psi.
Důvodů jejich vysoké koncentraci právě zde je hned několik. Především je to mírné a příjemné klima a pak velká úspěšnost žebroty. Montpellier je jednak cílem turistů a hlavně pak, universitním městem plném studentů, a obě tyto skupiny bývají k potřebným štědřejší,než ti, co míjejí žebráka při každodenní cestě do práce a zpátky. No a taky místní úřady a policie jsou k "svým" SDF hodně tolerantní, pokud tito nedělají kravál a čurbes. Vloni, jakýsi aktivní úředník místního magistrátu nechal nainstalovat velké kameny na plochy a místa, kde ve městě bezďáci přespávají (takové ty sokly u vjezdu do krytých parkovišť, nebo plošinky pod přístřeškama), aby se tam nemohli na noc pohodlně uvelebit, a považte, mezi občany proti tomu vzniknul silný odpor a zábrany, znesnadňující možnost bezdomovcům přečkat noc chráněni přes deštěm musely být odstraněny.
Prostě žebrající, mírně přiožralý či přikouřený SDF není místními považován za hrozbu, když si v klidu posedává na tom svém rohu, a nijak neprudí.
Noviny psaly, že před pár měsíci jsem "přimigrovala" tlupa agresivních feťáků, s těmi si ovšem policie rychle poradila a z města je vytlačila.
Montpelliérský bezďák je zdvořilý, neagresivní a vděčný. Ale je také opatrný, proto má s sebou psa, někdy i dva či tři.
Ne, nikoliv proto, aby pes hlídal to nic co má, ale SDF ví, že ho policie nemůže jen tak sbalit. Místní ochránci pořádku totiž mají vězení, kam mohou bezďáka na den, dva šoupnout, kdyby zlobil, ale nemají kam dát tu jeho "němou tvář", nedispinují útulky pro psy. Tak, když se náhodou podaří takovému žebrákovi vysomrovat dost, aby se zhulákal "pod psa", jeho pes jej ochrání před zadržením :-)
Co nesnáším, je šikana boveráků. Pokud někteřî napadají lidi nebo ochcávaj ulice, budiž. Ale buzerace bezdomovca jen tak je hnus. A ještě větší hnus je buzerace všech ostatních oddůvodněná buzerací bezdomovců, typu demontáž laviček…
Neprošlo jim to.
rochers anti-SDF - tedy "skály proti bezdomovcům" přejmenovali masových protestech na "roches de la honte" - skály ostudy a zmizlo to tak rychle, že jsem tomu unikl i když jsem tu bloni byl v březnu a září. Nagooglil jsem jak si vloni úředníci chtěli město vyšperkovat.
I lavičky na zastávkách jsou udělány tak že si tam SDF může klimbnout, ale nedělají to
Podařilo se mi vyfotit, dneska večer, jak se obyvatelé Montpellieru ke svým SDF chovají, a proč jsou tu bezdomovci doma :-)
Kluk byl trochu rozespalý, ale vděčně a slušně děkoval...
Bylo po sedmé večer .
"bezdomovci jsou v Montpellieru doma."
dobrý oxymoron :-D
:-)
esdéefka,SDF jak se říká:
sans difficultés financiels - bez finančních problémů :-)
V sobotu ani pomatení starci, co si hrají na študentíky francouzštiny, do školy nemusí, a protože se v Montpellieru prudce ochladilo (z 29 na 19 C), nemusí ani vláčet za sebou vozík naložený plážovou výbavou k moři, k potěšení své choti.
Ovšem na projížďku na kole je počasí i den naprosto ideální. Z města raději autem, ale jen kousíček, asi 30 km, a pak už krása až neskutečná.
No, koukněte:
https://www.relive.cc/view/vWqB3oZANYv
Saint-Guilhem jsem zkouknul už před dvěma lety, tak jsem jen doplnil fotky:
http://www.doucefrance.cz/mesta-a-vesnice/saint...
ale, Dáblůvost most jsem nějak přehlédl jako papír, a to byla chyba. Le Pont du Diable přes Hérault je jedním z nejstarších mostů ve Francii. Podle nejnovějších výzkumů university v Montpellieru byl postaven v roce 873.
https://photos.app.goo.gl/FNeB2immFUdt9WA7A
Původ jména osvětluje středověká hrdinská epopej Moniage Guillaume v druhé verzi z roku 1160 takto.
Chlápci ze sousedních městeček v potu tváře budovali most, aby po něm mohl suchou nohou překročit řeku bafuňář z Toulouse, Guilhem de Gellone, když táhnul plundrovat Španělsko, ale co za dne postavili, to jim vždy v noci zlotřilý čert pobořil. Usoudili, že takhle se stavět nedá a rozhodli se uzavřít smlouvu s dáblem, že když je to nechá v klidu dostavět, může si vzít duši prvního, kdo po mostě přejde.
No, most pak dokončili v klidu, ale nikomu se zrovna dvakrát nechtělo darovat svoji duši ďáblu, tak jej přelstili, a jako prvního tvora na most poslali starého kocoura.
Ďábla to rozčertilo a šílený vztekem pak hupsnul z mostu do řeky, a most se od těch dob zove Ďáblův.
Osobně mám silné pochybnosti, že se to čertisko pod mostem utopilo, nebo snad se dohnalo jiné újmy, protože lotrovin páchá po světě stále dost.
Ale ten druhý most už tady někdy byl, ne? Nebo je to stavba podle nějakého často opakovaného vzoru a stojí jich hodně podobných?
Mně není úplně jasné, který je ten první a který je druhý. Který je z těch tří mostů na obrázcích vlastně ten Ďáblův?
Předpokládej, že v 9. století nestavěli z betonu :-)
Ten první je to
Kdyby to stavěli Římané, tak by betonový být mohl. Ale barbaři Frantíci to nejspíš uplácali ze šutrů a vápna.
"Není jisté, kdy byl římský beton vyvinut, ale byl zjevně v širokém a obvyklém použití přibližně od roku 150 př. někteří vědci se domnívají, že byl vyvinut století před tím."
Ano, to se traduje, že beton byl vlastně objeven Římany, přidávali do vápna sopečný popílek a tak vlastně z něj udělali něco jako cement, tedy pojivo s hydraulickými schopnostmi (tuhne a tvrdne i pod vodou). Ale spojovali tím šutry, nedělali beton v našem pojetí, tedy nalejt to do bednění.
Tady dole je po Římanech dost památek, ale tenhle most na svědomí nemají. Tenhle už jo ..
http://www.doucefrance.cz/mosty1/pont-du-gard
ale zase "most" to vlastně není :-)
"Římané samozřejmě také používali litý beton a zhruba v Augustově době se lité betony staly standardní součástí stavebnictví. Nejslavnější stavbou, při které Římané ve velkém měřítku použili litý pucolánový beton je betonová stavba asi vůbec nejslavnější, římský Pantheon, jehož kupole právě je litou strukturou."
Fakt?
To nás nějak neučili, ale do školy jsem chodil v době, kdy všechno vymysleli sověti :-)
To nemá se sověty nic společného, to je dějepis.
Směs velmi blízká dnešnímu betonu už byla v Antice známá a využívaná ve stavebnictví.
No, já mám stavební průmyslovku, stavební vejšku, a 4 zkoušky z betonu. Dějiny architektury na průmce
Neucili nás to, a nejsem si jist, jestli je to přesně tak, jak kolega píše, nebo jestli to jsou jen hypothesy. Ty víš o betonu kulový
Tak neser
Nezlob se, Pantheon má skutečně betonovou kopuli. Prostě ti to na té prumce nesdělili, jako mnoho jiných důležitých všeobecných vědomostí.
Vždyť jsem to psal, neučili nás to.
Pokud se pamatuji tak nám říkali, že měli něco jako beton pravě a tím, že so vápna šoupli ten popílek.
Můžeme debatovat o tom, co je beton, a co je cementová malta, a zda-li to co placali byl beton, tak jak je definován dnes.
Víš, že jsem ocelář, přesto si dobře pamatuji že aby ro byl beton, musí to mít pojivo, kamenivo minimálně dvou frakcí a pochopitelně vodu. Netuším, kolik frakcí mělo to co tam tenkrát tvořili.
..stačí se zeptat Googla: Antika
Římský Pantheon, stále největší nevyztužený betonový dóm.[1]
První použití hydraulického betonu, podobného tomu, který se používá v současnosti, tedy s pojivy na bázi hydraulických vápen, přírodního nebo portlandského cementu, se datuje do republikánského období starověkého Říma (okolo roku 200 př. n. l.)[2], kdy se jako materiál na výrobu pojiva začal používat sopečný produkt pucolán – přírodní hydraulický cement s vynikajícími vlastnostmi. Tento druh pojiv umožnil vybudování významných inženýrských staveb, přístavních hrází, akvaduktů a mostů v celé oblasti Středomoří.[3]
Z cementového betonu byly vyrobeny některé prvky z nejmonumentálnějších staveb antiky. Mnoho vynikajících příkladů těchto staveb ještě stojí. Technologickým zázrakem je například obrovská monolitická kopule na Pantheonu v Římě. Má průměr 43,3 m a váží 5000 tun.[4] Byla vytvořena technologií litého betonu za sedm let (118–125 n. l. ). Kopule srovnatelné velikosti byly ještě o jeden a půl tisíce let později stavěny technologií kamenné klenby po desítky let.[5]
Podle všeobecně přijímaného názoru byla znalost používání hydraulických pojiv ztracena se zánikem římské říše a znovuobjevena až v souvislosti s novověkými pokusy Smeatona.[6]
No, tak ono to asi souvisí s tím, že se o těch starých stavebních technikách dnes ví mnohem víc díky tomuto pánovi:
https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Davidovits
Za dob našich studií některé z těch starověkých staveb prostě patřily mezi "Divy světa" a o technologii, jak se to dělalo, se vědělo kulové. O římském betonu se něco povídalo, ale spíš jen jako o něčem s popelem, co nestálo za řeč. Takže, když mladí dnes něco považují za samozřejmé, neznamená to, že jsme byli blbí, když jsme počítali na logáru a neměli internet.
Kdyz nevis, tak hledej https://cs.wikipedia.org/wiki/Beton
Do uciva se nevejde vsechno, ale kdyz vidis ty monumentalni stavby, staci se zajimat o to, jak a z ceho to vlastne staveli. Na to staci gympl.
O stavebnich materialech take mluvi takrka v kazdem dokumentu o starovekych civizlizacich.
viz výše...
pro mnoho gymplánů je železničbí most ze železa :&)
Ta nezvláda tenkrát ani to logáro. Jsou weby, kam si chodí lidi pro radu, podělit se o radost. Tady převládají vysírači.
A z čeho jiného je většina železničních mostů než ze železa? Na jeden takový příkladný pražský koukám denně z okna.
A neblafej, že z oceli, poněvadž ta tvoje ocel stále obsahuje většinu materiálu prvku Fe.
Ale tak jsme snad už na takové úrovni, abychom věděli, že pokud se bavímě o kovových konstrukcích, tak ocel a železo je terminus technicus a liší se úrovní podílu uhlíku a mechanickými vlastnostmi. Pokud chceš, založ si větev o chemii, tam si můžeš řešit Mendělejeva a jeho chemické prvky, ale to jsou tak obecné věci, že je snadno zadarmo vygůglíš. Technické normy konstrukcí jsou jen za úplatu.
"Jedna nosná konstrukce mostu přes Vltavu váží včetně mostního vybavení 593 t, což odpovídá 8,0 t.m-1. Podle materiálových zkoušek se jedná o plávkovou ocel se zaručenou mezí kluzu 230 MPa, která odpovídá současné oceli S235JR." - citát se týká železničního mostu u Výtoně a jeho rekonstrukce.
Jojo, my "oceláři" jsme na to "železo" dost hákliví.
Se zatříděním oceli bych byl opatrný, a nesnažil bych se to napasovat do současných hodnot.
Ale jistě se s tím dá počítat, přepočítat, a není nutné ten krásný most nahrazovat něčím novým
"Ocel je slitina železa, uhlíku a dalších legujících prvků, která obsahuje méně než 2,14 % uhlíku."
Takže je tam cca. 98% železa Fe. Jen technici používají pro svou stavební slitinu název ocel a název železo ponechávají pro čisté železo bez příměsí. Je to celé jen terminologický spor odvozený od typu střední školy. Každý obor si vytváří vlastní slovník, ale rozumní lidé na něm nebazírují.
Legující prvky nejsou podmínkou pro rozlišení železa a oceli, rozhodující je obsah uhlíku a carbidu železa. viz. Fe-Fe3C diagram.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Bin%C3%A1rn%C3%AD...
A možná tě překvapí, že "železo" má víc uhlíku, jak "ocel" ;-)
No, tak kostce budem říkat koule, páč když se kostka oválí, koule z ní nakonec bude :-)
Ano, ocel je slitina železo prvek.
A beton není cement, písek a voda.
A podporová diagonála není "šprušle". Trochu marný boj s laiky, poučenými laiky, a architekty.
Z "oceli" milý kolego.
A v tom je ten rozdíl.
My, tedy postižení stavební fakultou, statikou a obory blízkymi, neříkame "železo" ale "ocel" neříkame "beton" všemu, co se zakvedlá s vodou a ztvrdne.
Zřejmě proto, se o hmotách užívaných Římany unás učí jako o "předchůdcích betonu" a ne betonech, jako třeba na gymplech nebo u studentů architektury.
Ocel není železo, a to co namažeš na podlahu, tedy písek s cementem a vodou není beton.
Beton aby to byl beton, musí, velmi zjednodušeně, ale fakt radikálně zjednodušeně, mít písek štěrk, cement a vodu.
Jak nakvedlat správný beton se na VŠ učí půl semestru, tak mi neříkej, že Římani měli beton.
Objevili hydraulické pojivo, a používali jej. To je celé.
Hlinka zvaná puzzolano vznikla přírodní cestou vypálením slínu (vápnitého jílovce) žhavou lávou tekoucí z blízké sopky a jeho další přeměnou působením horkých roztoků. Obsahovala ve správných poměrech všechny složky, které má dnešní portlandský cement, čili silikáty, alumosilikáty a oxidy alkalických kovů a alkalických zemin schopné hydratace.
Zdroj: https://www.ceskestavby.cz/clanky/rimsky-beton...
:-)
googlit umíš....
zapomínáš na on "granulometrické složení".
Nejde jen o pojivo, tedy to, že se jim náhodou podařilo udělat něco podobného cementu.
Nevím, jestli jsi kdy studoval stavařinu, beton, stavební hmoty a tak.
Aby to byl beton, a už jsem to psal nestačí, zjednodušeně, písek, cement a voda.
To je maximálně "cementová malta". Tedy to co si chataři plácají na zahrádkách, není ani trochu beton, stejně jako ten železniční most není železný.
Aby to byl beton, a rouž jsem taky psal, ale nějak to nechápete nestačí jen hydraulické pojivo (tuhne pod vodou) - cement, ale je důležité, aby kamenivo bylo minimálně dvou frakcí (googlit umíš, tak googluj frakce kameniva)
U betonů pro nosné konstrukce je to malinko složitější, aby beton měl požadovanou pevnostní třídu, bývá mícháno frakcí víc, ale to je věc co statika moc nezajímá, předepíše třídu, a tuu betonárka nakvedlá.
Proto, a právem a správně nás učili, že něco podobného betonu používali staří Římané, když do vápna kvedlali ten sopečný prach.
Beton, tak jak je definován, to nebyl, možná pro gymplány nebo architekty pro statiky nikoliv.
Jiná věc, kterou nás před 45 lety učili, a ukázala se omylem, je to, že "beton je umělý kámen, co s časem stále nabývá na pevnosti"
Beton, a to si dogooglíš, tuhne zhruba 8 hodin a vyvíjí značné hydratační teplo. Pak zacne tvrdnout, zhruba po 5-7 dnech je na 60-80 procentech pevnosti a po 28 dnech má 100, a pak, prý stále tvrdne.
No, není tomu tak, beton oxiduje, stárne, jen pkmaleji než ocel. Ale zase betonouvou konstrukci hůř opravíš.
O jevech jake je smršťování, dotvarování o tom si můžeme popovídat později.
Je směšné, když někoho, kdo má 2 semestry staveních homt 4 semestry betonu, 3 semestry betonovýchostů poučuješ nagooglenxmo články.
Ne směšné, uráží to.
Já se v pátý třídě dozvěděl, jak Trofim Děnisovič vyšlechtil sedmiklasou pšenici. Nevěda chodil v zimě močit na oblíbené místo a když slezly sněhy, objevil tam zapomenutej pytel pšenice. Nezaměňovat ale s járovizací, tu objevil, ale úplně jinak, legendární českej génius.
V CCCP prý rozdojili i kozla.
Žádné "prý", o tom jsem kdysi viděl i nějaký ruský dokument: nebylo tedy poznat, jestli nemá zezadu připevněnou nějakou hadičku a tou tam před kamerou šlo to mlíko, nebo jestli fakt nadojil, ale vypadalo to naprosto věrohodně.
No,
v zemi neomezených možností vše možné.
Já teď sháním liščí ohony a ebonitové tyče.
Podle všeho, moje solarní panely nedokáží vyrobit dost proudu, tak se vrátím k tradičnímu, osvědčenému řešení
V dobách, kdy o vzhledu mostů rozhodovali hlavně statici, vypadala většina mostů taknějak podobně, protože cílem bylo hospodárně spojit dva břehy ane demonstrovat svoje architektonické vize, ať to stojí co to stojí.
Kdyř jsem byla letos na výletě "u moře", jela jsem přes pěkný most. To je co za konstrukci? Vypadá to betonově, ale mostovka je jak kdyby zavěšená.
A proč to má nad patkami mostních oblouků to závaží?
No, asi to má brát vodorovnou složku reakce oblouků, jak to uplácali z toho bláta.
V oceli bychom vodorovnou složku chytili tou mostovkou, ale to betonáři nemůžou, protože beton v tahu unese prd.
dnes povyprávím trochu o restauraci s tímto komplikovaným názvem.
L'Ecailler je profese, co by u nás zemřela hlady, je to člověk,co prodává a otevírá ústřice.
Beaux Arts je pak stará čtvrť v Montpellieru.
Tohle "resto" jsem objevil před lety náhodou, Soňa chtěla povečeřet nějaké mořské potvory, tak jsem googlil. A od té doby se oři každé návštěvě tohohle města tam stavíme.
Restauraci provozuje sympatický pár a je svým způsobem ve městě unikátní tím, že se specializuje výhradně na ryby a ostatní mořskou havěť. Jídlo perfektně připravené, a vždy absolutně čerstvé. Pro našince jediná chybička, pivo místní a láhvové.
Bez rezervace si nesednete, má asi 20 míst a konec. Žádné hogofogo, bělostné ubrusy a rozžaté svíčky, poměrně dlouhé čekání, protože majitelé jsou přátelští a sdílní a tak se občas při objednávání "zakecají" což pak pan majitel dohání tím, že lokálem běhá. Prostě domácká atmosféra a dobrý pocit, že jsou opravdu rádi že vás po půl roce zase vidí.
Mohu jen doporučit, ale fakt si v poledne brnkněte a zarezervujte.
https://photos.app.goo.gl/vxbvKyhyyn8dqaUz5
Ti, kteří nemají z ústřic zrovna vánoce se nemusí strachovat, nejsou hlavní ani jedinou složkou nabídky, ale jsou famózní.
Jako vše, co si u Ecaillera objednáte.
Ryby vypadají hezky a lákavě, tam bych si asi pochutnal :-)
je nová budova dokončená v roce 2019 na břehu řeky Lez v Montpellieru.
Ten barák prostě nepřehlédnete. Je dílem tří architektů - Japonce Sou Fujimoto a Frantíků jménem Manal Rachdi a Nicolas Laisné.
Obytný dům se 113 byty v 17 patrech se tyčí do výšky 56 metrů, konzole balkónů o 5x7,5 metru (ty největší) jsou propojeny schodišti, která a podle představ tvůrců měla umožňovat se obyvatelům neformálně navštěvovat. Ten barák stavěli 3 roky a stál 20,5 milionu eur. Ještě před jeho otevřením byly všechny byry prodány za cenu 4,5 až 6 tisíc eur za čtvereční metr obytné plochy - nejdražší byty jsou v nejvyšších dvou podlažích. Balkóny prý umožní snižovat energetickou náročnost budovy o 20-30 %, tím že stíní fasádu.
V horním patře se nachází panoramatická restaurace, tedy tak to bylo při uvedení budovy do provozu. Projekt sesbíral dost ocenění, nějaký časopis jej snad i vyhlásil nejkrásnějším obytným domem roku 2020.
Běhal jsem kolem toho domu s foťákem ještě před jeho otevřením na jaře 2019, a pozoru jej dák, ale něco mi tu nehraje.
Zdá se, že ten dům nežije, jako by byl neustále prázdný. Na balkonech neposedávají šťastní nájemníci se sklenkami šampaňského v ruce, restaurace na vrcholku budovy je v konkurzu a zavřená.
Zdá se, že majetní majitelé bytů dávají místo bydlení v betonovém monstru přednost svým pohodlným vilám uprostřed soukromí zahrad Navštěvování se z balkonu na balkón se nekoná - "nová dimenze bydlení" nenašla své ctitele.
Je možné, že vše utlumilo vyhlášení velké covidí paniky a vše se ještě v dobré obrátí, ale moc tomu nevěřím. Spíš si ti, co si to mohou dovolit byty drží jako prestižní záležitost, ovšem dlouhodobě v nich bydlet nebudou, a ti, co by v takovém bytě rádi bydleli, na to nemají.
https://photos.app.goo.gl/QxNKTn1rFgKo7Z5u5
Poslední věta bude asi správně. Budou to investiční byty a pronajímat to nebudou, poněvadž by to nájemníci ošoupali.
Čéce jak jsem to googlil, našel jsem jeden byt co pronajímají na Booking.com, asi za 10 tisíc Kč za noc :-)
Zkus si to vyhledat, link neumím, je to apka.
proste na booking zadej L'Arbre Blanc Montpellier
Pokud už debatujeme o starých Římanech, nejzachovalejší římské památky na jihu Francie jsou v městě Nîmes.
Jistě, jsou i jinde, tedy hlavně arény, vlastně všude kolem,v Narbonne, Arlès ale ta místní, pokud lze věřit průvodcům, je nejautentičnější, nejlépe dochovaná v Evropě, tedy na světě. Stejně tak místní římský chrám, Maison Carée, obé zbudované c 1. století našeho letopočtu, a pak úžasná socha a brána císaře Augusta, z roko -15.
Montpellier a Nîmes jsou něco jako Hradec s Pardubicemi. Rivalové s tím, že do nedávné reformy měl Montpellier navrch, byl hlavním městem regionu Languedoc-Rousillon. Dnes, v novém regionu Occitanie je hlavním městem Toulouse, ale rivalita stále bují.
Známe to z domova. Změna "územně správních celků" měla znamenat úsporu byrokracie, ale nějak se stalo, že si kapři rybník nevypustili.
Takže z Montpellieru se přestěhovala agenda do Toulouse, přijmuli na to nové úředníky, a těm z Montpellieru našli jinou, veledůležitou úřední práci, přece nikoho z práce nevyhodíme, když léta poctivě zakládal kopíráky.
Nîmes, z povzdálí pozoruje a baví se: Na "Hradečáky došlo".
Z Montpellieru jste v Nîmes za 25 minut, vlakem Intercity, za 12 euro. Můžete také vzít couráka za 8 euro a 45 minut cesty. Jezdí to vlastně furt, každých 30 minut.
Co víc říci o Nîmes, prostě je potřeba to vidět.
Soňa to říká o Montpellieru, ale platí to i tady:
Prostě "to město má někdo rád" a podle toho vypadá. Starosta, radní, občané?
Všichni.
Tak trochu mustr pro nás.
Mějme své město rádi, bude to vidět, a vyplatí se to.
A kdyby ne, je dobré žít v místě, které mají občané v lásce.
Opakuji se už, ale prostě je to tak.
Montpellier je mladé, studentské město a k studentek je zde zřejmě víc, než studentů.
Holky jsou prostě všude, ale tak trochu jiné, než v jiných městech Francie, zřejmě díky mezinárodnímu složení studijících. Francouzsky většinou s vlasy neblbnou, neodbarvují se či nepřebarvují, husté kadeře sepnuté stuhou, jemné líčení. Tady zase až tak ne, prostě víc mezinárodní.
Ale přesto je tu fenomén, který nelze přehlédnout. Je tu teplo, a holky běhají s obnaženými bříšky a to i ty, které by to raději dělat vůbec neměly. A pak druhá věc, bude to snad jen jedna ze sta, která nebude v ruce držet mobil. A pořád někam spěchají, žvaní, smějí se, a město i den, se díky právě těm holkám zdá krásnější a příjemnější....
Jak zpíval Jacques Dutronc:
https://youtu.be/AIiXyFXJfEk
tady jich pár je :-)
https://photos.app.goo.gl/xMy6ftzwmtKAqYdT8
Zajímavá sbírka, to takhle děláš v každém měsě? Bylo by zajímavé porovnání z různých koutů Evropy.
Nedělám :-)
Prostě tady jdu ze školy přes město, zrovna když vypustí ty studentíky. Mám takový držák na mobil že si ani nevšimnou, že to cvakám. Jinak bych mohl taky dostat přes hubu.
Ale máš pravdu, bylo by to zajímavé shromáždit ta děvčata a zmapovat jak to kde chodí.
Francouzky jsou fakt jiné, než naše holky ne tak hezké, ale víc přirozené, méně odbarvované i nalíčené.
Holky fajn, ale je tam moc komárů. Všude kolem jsou velké mokřady a spousta hmyzu... komáři, mouchy, ještěrky jak krokodýli, pavouci jak tarantule, housenky jak hadi a motýle žádné. Asi z těch housenek rostou netopìre. Všude spousta vody, mokřady, kaluže na cestách a přitom týden nepršelo.
Blbé načasování. :-)
Byl jsem zam od 9/9 čtrnáct dní a such a teplo, komárů minimum.
Když přijde jejich sezóna musí to být peklo, mezi těma étangama. Jo, na tech stezkach podel kanalu jsou louže furt, specielně na šíji mezi Sète a Montpellierem. Oni totiž ten kanál furt bagrují a to mokré blato dávají stranou a z toho neustale teče voda. Naletěl jsem už asi 3x, říkam si, za takovýho sucha a vedra to bude v pohodě, a ouvej.