Tuším před deseti lety jsem tu měla téma "Mám lehokolo a co dál", tak jsem si to vypůjčila...
Co jsem se přestěhovala a přibyla mi zahrada, pes a postupně dvě vnučky, šlo kolo totálně do kopru.
Ohledně elektrokola jsem sice pořád prohlašovala, že dřív než v sedmdesáti si je nepořídím, a elektrotémata dávala rovnou do skrytých, ale...
Prostě se mi nějak přihodilo, že mám šanci dostat nový Leader Fox Saga, a pokud se mi povede nějak překonat svoje fóbie z vysokých bicyklů, byla by to asi možnost, jak se nějak postupně dostat do kondice a pak vrátit na lehokolo. Doufám...
Vlastně nemám žádnou konkrétní otázku, kolo ještě doma nemám, ale příští týden by mělo dorazit.
Otevřeno jakékoli diskuzi k tématu. Co soudí zkušení elektrocyklisté o daném modelu třeba.
https://www.koloshop.cz/mestska/Leader-Fox-Saga...
Nebo cokoli jiného.
Myslíš, že budeš mít na elektrokolo čas, když ho nemáš na lehokolo?!?
Já si zatím dala limit vydržet do 60tky. Ale kdo ví...
Na elektrokole můžu jezdit do práce. Na lehu bych těch 25 km tam (z toho první čtyři do krpálu, který za současné kondice nevyšlapu) a 25 zpět (z toho šest do táhlého kopce, který rovněž za současné kondice nevyšlapu) nedala. Na tom elektru by to mohlo být zvládnutelné bez velké časové ztráty. A pokud bych jezdila padesát denně, byť s dopomocí, mělo by to s mojí fyzičkou snad něco udělat.
No, teoreticky si to maluju pěkně. Jen fakt nevím, jestli ještě jsem schopná sednout na "zábradlí".
Každopádně kolo dostanu zadarmo, tak holt vyzkouším a uvidím.
Můj strýc vydržel do osmdesátky.
Nejen, že do té doby jezdil na normálním kole, ale jezdil natěžko, spal nadivoko. Až koupě e-kola ho přivedla k nutnosti spát někde u zásuvky. Byl bych rád, kdyby se mě to podařilo alespoň ještě dalších deset let. Ale když jsem letos o dovolené prováděl pravidelné ranní vylézání ze stanu, balení stanu, dělání snídaně,... došlo mi, že limitem není jestli budu mít na dovolené elektropohon či nikoliv, ale to, jestli z toho stanu dokážu vylézt.
Dobře děláš, my s manželkou jsme pořídili e-kola v okamžiku kdy začaly diskuze o zaostávání při jízdě do kopce.
Jak jsem psal, trávím léto na Vysočině a tam stále častěji vidím dvojice starších cyklistů - pán na klasice, paní ne e-kole - které si v pohodě užívají výletů.
Ať si to ve zdraví a pohodě užíváš! :-)
Myslím, že mód do práce na kole a jinak převážně za své je dobrý. Protože ho používám. :) Udrží to člověka v pohybu a zároveň je to řešení nepřijet do práce propocený, unavený,...
Cestou domů navíc jezdím jinudy, ráno po té nejkratší trase, odpoledne to protáhnu i na několikanásobek.
Akorát to mám z různých důvodů obráceně. Do práce je e-leho, kolo na výlety je klasické.
Ja beru kolo/koloběžku jako prostředek k vyjádření svobody. Objevování nového a neznámého. To má cenu jedině za své.
Jezdit na nich do práce mi nic nepřináši. Raději jezdím kombinací ekolobezky a vlaku, ve kterém se můžu v klidu učit cizí jazyk. A protože cesta do práce vede 22 km pěknou cyklostezkou v přírodě, zvažuji nákup silné ekolobezky, která by zvládla celou trasu.
Funkce elektropříšlapu na kole je mi vcelku jasná a dává mi smysl, ale prosimtě, v čem spočívá rozdíl mezi ekoloběžkou a elektroskůtrem?
Kolega na něčem takovým svýho času jezdil do práce, měl na tom dokonce slušivé sedátko...
Rozdíl je právě v tom sedátku, vehikly bez sedátka mají v nařízení EU 168/2013 výjimku a tedy žádný techničák, RZ, POV. Jak je to s ŘP si nejsem úplně jistý, je v tom u nás trochu zmatek. Pokud to ale sedátko má a jede to přes 25 km/h, tak je to bez keců motorka.
Prozatím je v tom opravdu slušný zmatek. Policajti můžou být v některých případech dost nepříjemní.
Mi jde o minimální velikost přibližovala a maximální výkon. Zítra si jdu pro použitý Dualtron Mini.
Mám radost, když vidím jak tento segment raketově roste. Oproti autům, která jsou v jistém procentu nutná ale nekonečné zastaralá, nudná, složitá, neohrabaná a drahá, ekoloběžky jsou dopravním prostředkem budoucnosti. Aspoň ja tomu věřím.
Minimální velikost a hmotnost vůči výkonu mají elektrický jednokolky, tam je minimum zbytečných konstrukčních prvků jako řídítka a stupátko.
Myslíš takovej ten skateboard s jedním macatým kolečkem uprostřed?
Jezdec na týhle blbosti mi onehdá skočil do klína a to doslova. Jestli bych za něco na místě střílel, tak je to přesně provozování těhle hovadin na balanční bázi a bez brzd...
Ne. Myslí takový to oplastovaný kolo, co na něm rozvážej Wolťáci kebab s hranolkama…
https://www.alza.cz/sport/jednokolky/18859182.htm
Jop, to vypadá mnohem bezpečněji :-)
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aegXePB...
Tohle nemyslím, myslím třeba tohle
http://www.begode.com/productinfo/515827.html
Radler to pochopil.
Tak jako na všem se na tom musí umět, pro mě třeba balanční hovadina bez brzd sou inline brusle.
Na takový stroj se mám moc rád. :-)
A kdoví, jestli je opravdu lehčí než koloběžka.
Není to nic těžkého - naše 7mi leté mrně už bez problémů zvládá hawerboard
https://www.vrstevnice.com/02ema.mp4
https://www.vrstevnice.com/01ema.mp4
Jednokolku by chtěla, ale na ni musí ještě trošku povyrůst.
Při stejném výkonu motoru a kapacitě baterek celkem logicky, není tam masivní propojení předního a zadního kola, řidítka, kolo je jen jedno. Samozřejmě škála výkonů a kapacit je velká, takže i hmotnosti se hodně liší, sou i modely co mají přes 40 kg.
Jednostopá nekapotovaná vozítka zůstanou vždy jen záležitostí na sezónní zábavu a blbnutí. Už jen kvůli zranitelnosti a prakticky nulové ochraně jezdce se ve větším nikdy dopravním prostředkem budoucnosti nemohou stát.
Já těch lidí na ekoloběžkách jezdících do práce potkávám ne dost, ale přeci jen jich přibývá. Samozřejmě, že jakmile bude špatné počasí, zase zmizí.
Když jsem chodil na základku, tak do vsi, kde byla spádová škola, ze sousední vesnice jezdil školní autobus jen od začátku listopadu do konce března. Pak jezdily děti na kole.
Tady na těch jednokolkách rozvážijou žrádlo jak je rok dlouhej. Nechápu, že se na tom v dešťu a zimě nezabijou.
Jo, a tuhle jsem na půjčovací e-kolonce viděl dvě holky (na jedné kolobrndě!) valit podél šaliny na Kraví horu - to je nejprudší hank se šalinou v Brně, možná aj v celý republice. Docela to s něma aj jelo…
Myslíš Údolní - to je od Grohové slušný kopec.
BTW
- zajímal by mě výkon těch koloběžek, nakolik vyhovují předpisům.
- Zajímavé je, že jim většina fandí, zatím co z elektrokol dostávají psotníček. :-)
Myslím, že důvod je psychologický: elektrokoloběžka je čistý motor a u cyklistů nezpůsobuje pnutí, podobně jako jim nevadí, když je předjede motocykl. Ovšem elektrokolo je pro některé špatně maskovaný podvod, nejde určit, na kolik jezdec "jede za své" a nakolik má dopomoc (jako by na tom záleželo). Dneska jsem v kopci od Thomayerovy nemocnice na Kačerov (v Praze) předjel děvče na horském kole, já na elektrokole a předjel jsem jen proto, aby mi neklesly otáčky, a nejen že mi uštědřila vražedný pohled, ale i několik "hovorových" epitet.
To bude tím, že normálních koloběžkářů není tolik co cyklistů. Ovšem ty elektrokoloběžky ve městech nasírají obyčejné lidi, kterým jezdí rychle a bezohledně po chodnících. Výsledkem je, že se s tou nevraživostí svezou i ti obyčejní koloběžkáři, kteří doposud byli celkem vlídně a s úsměvem přijímáni a tolerováni. Včera mne vyhodil řidič z autobusu s mou malou kolobežkou, se kterou jsem doposud běžně vyjížděl kopec od Vltavy na Pankrác autobusem. Autobus byl prázdný, jel z konečné a přesto mne vyrazil. Dělají to ty všude překážející městské půjčovací zelené elektrokoloběžky.
Dnes mě smrncnul v centru Prahy kolobezkar těsně kolem nosu. Nevšiml si, že pajdam s holí a epesne si o ní rozbil vlastní hubu..... Páč vršek mám na poutko, tak mi ji přejetím nevyrazil....
Pokud je skládací a složená nepřekračuje limity pro zavazadlo, tak tě nemá co vyhodit, teda záleží čemu říkáš malá koloběžka.
Bezplatná přeprava je v Praze pro rozměry zavazadla
25 × 45 × 70 cm
pro větší je cena za přepravu 20 Kč, ale maximální rozměr je 50 × 60 × 80 cm.
Ale složená koloběžka by neměl být problém
Stanovené rozměry může v jednom rozměru překročit hudební nástroj včetně jeho obalu, složené skládací
jízdní kolo nebo složená skládací koloběžka,
Viz Smluvní přepravní podmínky, oddíl D,6.
Blahopřeji, máš přístup k internetu :-)
Mám duralovou neskládací Yedoo Friday
Nosnost: 150 kg
Hmotnost: 7 kg
Výška řidítek: 92 - 103 cm
Délka nášlapu: 40 cm
Brzdy: V TEKTRO-alloy
Rám: hliníkový Yedoo Alloy, světlá výška (horní/dolní pozice) 5 / 7 cm
Velikost kol: 16/16 pneu Kenda, náboj Novatec 74 mm,
Šířka řidítek: 64 cm
Celková délka: 136 cm
Nevleze se do žádných povolených velikosí. Přesto byla doposud v prázdném autobuse i v tramvaji tolerovaná. Zkazilo se to.
Od Vltavy nahoru na kopec nejezdí. Mně šlo jen o vyjetí toho kopce. Už jsem byl ten den unavený. Ona ta koloběžka do kopce jezdí mnohem obtížněji než kolo. No nakonec jsem to vyjel po ose, ani jsem netlačil.
Tenhle týden mne bolelo na kole koleno a na koloběžce to kupodivu nevadilo.
Metro od Vltavy na kopec jezdí, třeba z Holešovic do Ládví.
Praha má těch kopců víc :)
Já mám pocit, že rovně je to jen podle Vltavy, Botiče a Rokytky, jinak se člověk furt někam šplhá.
A potom take na tech vrskach, kdyz se vydrapes nahoru na nektery z tech prazskych hrebenu.
Me docela bavi sledovat tvar krajiny podle vodnich toku. A je zajimave, ze spousta lidi si vubec neuvedomuje, jak se podle vodnich toku da krasne orientovat.
To je pravda. Například když se vyšplhá Hřebenkami ze Smíchova na Strahov, tak se po hřebenu dá vlastně z mírného kopečka nebo po rovině dojet až na Zličín, do Chýně a dál z kopečka až do Loděnice. Dlouhatánská cesta po vyšlápnutí jednoho kopce. Ale to už není trasa pro mou malou koloběžku. Ta jezdí jen kolem komína.
Napsal si nejezdí na kopec, vzhledem k tomu, že existuje kopec na který metro jezdí si z hlediska výrokové logiky napsal nepravdu.
Máš pravdu, zapomněl jsem na přivlasňovací zájmeno. I když i na ten můj kopec na Budějovickou to metro vlastně jezdí. Jen tam nejede od Vltavy od Žlutých lázní. Kdybych chtěl jezdit metrem, tak pojedu bez koloběžky.
Pravda, doporučuji třeba Jeremenkovu od Dvorců, vlastně od Vltavy, na Budějovické náměstí - 2km stoupání, tuším 6% a pak lahůdka pro znalce, ulice Na Kleovce, nástup před nám. bří Synků doprava, sice jen 0,75 km, ale stoupání 12% (podle značky), vlastně od Botiče.
Výživná je taky ulice Pod Havránkou, nejpruší úsek má cca 250 m, ale místy je tam přes 17 %.
Když je diskuze o největších stoupáních, v rámci Prahy jsem viděl nejstrmější ulice v Radotíně a to 20%, konkrétně ul. Štěrková. https://mapy.cz/s/nusetocabo
Když to vychytáš, dá se po praze s koloběžkou pohybovat docela svižně. Metrem se vyvezeš na vhodný kopec a pak po hřebeni či z kopečka dojedeš kam potřebuješ. Na mapě ty cesty nejsou nejkratší, ale pohodlný to vcelku je. Když to sem tam doplníš schodama, kde si kolobrndu hodíš na rameno a brutálně nabereš výšku na skoro nulový vzdálenosti, prostupnost oblastí se ještě zlepší.
Samozřejmě to znamená oblast zpaměti znát a orientovat se, taky vyrobíš spoustu "nechtěných" kilometrů, ale je to vcelku fajn bojovka, když teda není počasí pod psa a ty nespěcháš...
Tak to se potom nelze divit, to není něco co by se dalo považovat za malou koloběžku.
No kupoval jsem si jí tehdy jako menší, s malými koly, aby mne nevyhazovali z autobusů a tramvají. Celkem jsem to odhadl a opravdu jsem byl tolerován až do doby Lime.
Když já jí používám na nákupy po okolí, výlety s vnoučaty a jinak hlavně jako kriplkáru, když mne bolí kolena. No a tehdy se zase nerad drápu hore kopcem. Když kolena nebolí, tak jezdím raději na kole.
Jak se říká - darovanému kolu na přehazovačku nehleď...
Pokud je to kolo darované (=zdarma), tak bych ho asi zkusil, ač bych si žádné iluze nedělal. Vidlice - Zoom, brzdy - Zoom. Zoom je standard pro bicykly prodávané v Globusu, totální lowend, níže se jít asi nedá. Ale mohlo by ti pomoci se zmiňovanou fyzičkou (myslím vážně) - hmotnost kola je 28 kg!
Nechci ti to kolo ošklivit předem, ale myslím, že ho po několika cestách do práce ráda vyměníš zase za leho :-)
Můj leháč spadá do stejné hmotnostní kategorie a to nemá ani elektropříšlap - jezdit se s tím dá.
No, tomu mému taky do této váhy moc nechybí a dokud jsem pravidelně jezdila, tak nebyl problém.
Na horské prémie to nebylo, ale tu trasu, kterou bych jezdila do práce, jsem na něm vyšlápla oběma směry (byť spíš v rámci víkendové vyjížďky než že bych to byla schopna jezdit denně do práce).
Doporučuju elektro každému, koho nebaví dřít se do kopce. Elektro je jiná úroveň zábavy.
Ale zase ten pocit, žes to dokázal a vlastními silami, ten je skvělej. To si pak člověk užije výhledy i cestu zpět úplně jinak :-)
Ale na nudný účelový cesty (do práce, na nákup ...) je to určitě skvělý!
Když chceš zažít ten pocit,že jsi něco dokázal vlastními silami,tak stačí tu přípomoc vypnout. Na ty cesty do práce se ale hodí mít jistotu,že to člověk stihne.
"Vypnout přípomoc" ale znamená táhnout vlastními silami výrazně těžší kolo (a zřejmě je tam i nějaký nenulový odpor motoru?) než kdyby měl člověk kolo bez přípomoci. To asi není tak úplně to, co Pepík myslel.
Prodejci obvykle tvrdí,že nabízejí elektrokolo se systémem,který neklade téměř žádný odpor. Ta váha tam samozřejmě zůstává. Ale dá se to. Já obvykle motor používám jen do kopců a to ještě jen do některých. Většinou se vracím domů s baterkou,na které stále svítí všech 5 diod. Něco jiného je ale výlet,kde nezáleží na čase a něco jiného je cesta do práce,kde musí být člověk včas. Tam se mu hodí ta jistota,že to stihne.
Jak píše Ifča, zbytečně bych to tahat nechtěl. Jezdit po rovině mě nebaví, mám raději kopečky a ty tu máme pěkný. Taky bych nechtěl přenášet přes padlý stromy a jiný překážky váhu navíc.
Takže pro mě zatím "pro zábavu" ne. A do práce to mám 3km, být to 10 a víc, uvažoval bych druhým, dojížděcím.
Když to sleduju (jak tak nějak stárnu, vím, že mě to nemine), chybí mi lehounká přípomoc (nominál tak 25%, 50% jako max.), to by mohlo být zajímavý.
To si musí Ifča nejprve vyzkoušet,aby si udělala obrázek co dokáže motor a co ona sama. Tyhle parametry se liší u každého elektrokola i u každého cyklisty. Nedá se dost dobře předem napsat,že něco nepůjde.
Stavím si e-kola sám a tak vím, že to "výrazně těžší kolo" znamená nárůst cca 6kg - středový motor + baterie 20 Ah. To se na valivém odporu prakticky nijak výrazně neprojeví.
Manželka má ve svých 78 letech trochu problém při přenášení - schody do metra, vlak apod. Její e-kolo váží 20,4 kg.
Výrazný odpor při jízdě kladly "přímé motory", ale nábojové a středové motory mají do pohonu zařazené volnoběžky, takže prakticky ti pohon neklade žádný odpor.
Na "argumenty" antielektrokolařů nehleď a dej na vlastní rozum! :-)
Tak jestli to "moje" kolo má mít osmadvacet kilo, tak je to sice jen asi šest kilo nárůst oproti mému lehu, ale proti běžnému treku je to dvojnásobek. (Na valivém odporu se to možná taky neprojeví, ale v každém kopečku bych už řekla, že docela jo.)
Pracuji v obchodní firmě, máme velký dopravní výtah, tak schody naštěstí budou problém jen doma a tam jich zas tak moc nemám.
Leč zatím teoretizuji. Po příchodu z práce bych je už asi měla mít doma, budu pak řešit dál (ale stejně bude první úkol se zbavit strachu z jízdy "ve výškách". Než dojde na nějaké zprubnutí elektromožností....)
Díval jsem se na popis a tam váha není, těch 28kg si někdo vycucal z prstu.
K různým výpočtům - váha, kterou musíš rozpohybovat není jen váha kola, je to včetně váhy jezdce a ta je minimálně 10x větší než ten přírůstek na e-kolo, a máš navíc k dispozici sílu motoru.
Nevycucal, uvádí ji sám prodejce, dá se tak předpokládat, že bude ještě o pár deka vyšší a to už vážně není málo.
Hledala jsem to a opravdu jsem stránky, které tuto váhu uvádějí, našla. (Většina se ale uvádění váhy u elektrokol cudně vyhýbá.)
Nejspíš to bude odpovídat.
No, mám sílu motoru, ale momentálně byla řeč o tom, že "když chci jet za své, můžu si přípomoc vypnout". A tady už je ten problém, že jet za své u takto vypnutého elektrokola bude někde jinde než jet za své na obyč treku.
On ten problém má tři stránky:
- statickou, větší váha stojícího kola
- dynamickou, navýšení odporů při jízdě - nutno posuzovat jako celou soustavu, kolo + motor + jezdec
- psychickou, když ti řídící jednotka vypne asistenci, protože je vycucaná baterie, tak máš pocit, že tě někdo chytil za zadek. Nepotěší! :-)
Běžně se vypíná asistence při jízdě po rovině, nebo z delšího kopce, abys šetřila baterii - odpor stojícího motoru necítíš - viz volnoběžky, nárůst valivého odporu je zanedbatelný.
Když bude nejhůře, tak najdeš někoho, kdo ti motor, řídicí jednotku a aku + přísl. přehodí na leho a bude po problémech.
Tuším tohle je z mého hlediska nejpodnětnější myšlenka, co tu zatím zazněla. :-)
Jesli je ten motor z přestavbového kitu, tak to půjde snadno. Jestli je to na zabudování do rámu kola, tak to tak snadné nebude.
Sice se v elektropohonech moc nevyznám, ale myslím, že středový motor nebude problém namontovat na lehokolo. Problém bude akumulátor.
Je to problém. Potřebuješ speciální rám, který má místo domečku úchyty na ten elektromotor…ne že by to nešlo vyrobit, šikovnej řemeslník zvládne leccos, ale v případě jednoho ks lehokola to postrádá ekonomický smysl, vyplatí se koupit přestavbovej kit…
Když už má dotyčný potřebu si něco dokazovat, tak s těžším kolem si toho dokáže víc, ne?
Tak na to zas nemusí mít elektrokolo, ale může si na nosič naložit pár cihel. :-)
To je jistě pravda, ale představme si scénář, kdy to s nákladem cihel přežene, vyčerpá se a i po odstranění nákladu už nohy nechtějí poslouchat. Na elektrokole přidá přípomoc a v pohodě dojede domů (pochopitelně nejlépe v lyžařské kukle, aby nikdo neviděl tu potupu, že jede s dopomocí na elektrokole.)
Vydřít se do kopce není nic k obdivu. Výkon člověka vždy bude nicotný, sotva srovnatelný s výkonem který dodá jeden fotovoltaický panel. Ani na uvaření kafe lidský výkon nestačí.
A k čemu je dobré na cyklo vyjížďce být limitován kilometrama a výškovýma metrama? Neustále hlídat kolik ještě můžu jet a stresovat se jestli to zvládnu se včas na elektriku vrátit případně jestli se mi podaří dojet k zásuvce a doufat, že nebude obsazená.
Zásuvka - to mi připomnělo, že jsem nedávno takové zapadlé vesnici na návsi viděl veřejnou nabíječku elektrokol. Neruším k čemu tam byla komu dobrá, ale je mi jasné, že starosta si nějak uměl vyšlapat cestu k dotacím. Že to stálo ranec je jasné a za ty peníze by mohli udělali lidem větší radost, když by dotovali třeba prodejnu potravin, která tam nebyla.
Prostě zhovadilá zvrácenost a vyhozené peníze, za chvíli to zrezatí a nikdo tam nedobije ani mobil.
A k čemu je dobré nevyjet na kole, protože mi s věkem, či chorobou ubylo sil? :-(
Tak si pořídím e-kolo a vyjíždím na kratší výlety kolem komína, ale hlavně jezdím!!!
Časem se při plánování naučíš odhadnout reálný dojezd a nemáš žádný problém.
Opět si zopakujme, pro jakou zájmovou skupinu jsou e-kola určena a neřešme jako charakteristický vzorek líné mlaďochy, nebo "dálkové jezdce.
P.S. Kvůli Covidu mi 2x odložili výměnu kyčle, tak jsme se namíchl, vytáhl e-kolo a pravidelně jezdil. Výsledek - bolesti zmizely.
Ach jo, to je diskuse :-( Přečti si co píše ondrap. Reraguju na něj a to co píše.
Pro mě - opakuju PRO MĚ, aniž bych tento přístup chtěla vnucovat komukoli jinému - má to elektrokolo smysl spíš jako náhrada auta či hromadné dopravy na přiměřené vzdálenosti.
A samozřejmě pro situace, kdy člověk holt na to klasické kolo už (nebo dočasně, jak doufám) nemá fyzičku.
Postoj "je to tak větší zábava, když se nemusím dřít do kopce" už jde totálně mimo mě - ale není to ani trochu kritika lidí, co to tak mají, jen prostě vyjádření údivu. (Když vyrazím na lehkole, taky se spousta lidí diví, no a co?)
Mám a nejspíš nejen já dost známých, kteří se po práci jedou projet na motorce. Pokud smyslem je jet krajinou, kochat se a neřešit vzdálenosti, nastoupané metry, či jiné výkonnostní věci, tak proč nepoužít ekolo.
Já myslím, že jádro pudla v debatě ekolo vs kolo je v tom, že to prostě není kolo v tom smyslu "opravdového kola". Je to elektrický moped (motor a pedály) konstruovaný tak, aby bez toho točení nohama nejel. Je to celé jen sémantický problém.
Elektrokolo z principu i pohledu zákona JE kolo, nikoli moped. Samotná jízda, posez a ovládání elektrokola je úplně stejné, jako je jízda na obyčejném kole, pouze šlapání jde snadněji (podle nastavení síly elektrické pomoci).
Má to motor a pedály, je to moped.
Ano, za totáče s tomu říkalo moped, podle současné legislativy EU i ČR je to jízdní kolo s pomocným motorem a při splnění daných podmínek je to zařazeno do kategorie "jízdní kolo".
Už zase řešíte legislativu a ne realitu...
"Současná" legislativa nemusí vypovídat nic o skutečné podstatě objektu nebo subjektu. A o to tady jde.
"Současná" legislativa před 35 lety definovala naši republiku jako "rozvinutou socialistickou republiku". Ve skutečnosti byla republika pouze "socialistická", tzn. beznadějně zaostalá a krachující. Definice a realita se diametrálně lišily.
Současná legislativa definuje z ideologických důvodů moped jako jízdní kolo.
I kolo s pomocným spalovacím motorkem je jízdní kolo. Cit. ze stránek prodejce: "Motorové kolo je prakticky jízní kolo osazené přídavným spalovacím motorem."
Připomíná vám to spíš jízdní kolo nebo moped?
Podle toho, co píše ondrap - "jízda, posez a ovládání je úplně stejné... pouze šlapání jde snadněji".
Pokud nazvu tenisovou raketu vesmírnou raketou a legislativně to zakotvím, nic to na podstatě tenisové rakety nemění.
P.S. Obecně proti kolům na baterky nic nemám...
Každá legislativa je pouze "současná", protože platí obecně známý fakt, že "myšlení se opožďuje za bytím" a proto se i legislativa "zesoučasňuje" a reaguje např. na vývoj baterií a elektromotorů pro použití jako pomocného pohonu na jízdních kolech.
Již před 2WW se montovaly na kola pomocné spalovací motory a měly stejnou vyjímku. Vývoj šel dál, dnes se používají i elektromotory a EU i ČR legislativu upravily. Proč takový povyk?
Jde o používání správných názvů. Řada věcí je dnes záměrně chybně nazývána (z ideologických důvodů) - např. liberální strany, ač jsou přesně opačné nebo jízdní kola, ač jsou to mopedy. Další "věci" jsou chybně nazývány z pouhé hlouposti nebo lenosti - např. vteřina jako časová jednotka, což je nesmysl.
Každý člověk by měl mít zájem nazývat věci správně a upozorňovat na ty, kde je to "mylně" uvedeno.
A co tě vede k tomu,abys definoval elektrokolo jako moped? Asi také nějaké rozhodnutí někoho to takhle definovat.
No, takhle to slovo vzniklo. "Moped" je zkratka za "motor + pedály".
Takže ano, všechno, co má motor a pedály prostě JE moped. Vizuálně a legislativně to klidně může být jízdní kolo, to není nic proti ničemu. :-)
Když už, tak jde primárně o KOLO (s motorem), tedy obecně motokolo, konkrétně elektrokolo.
Ono to není tak jednoduché, mopedy Stadion, Jaweta, Babeta měly povolenou konstrukční rychlost 45km/h, současná kola s pomocným motorem mají limit pouze 25km/h, takže hovořit o nich jako o mopedech je zavádějící a proto jsou považovány za jízdní kola.
Elektrokola s vyšším výkonem a limitem 45km/h již podléhají jiným předpisům (pojistka, helma, PZ...)
Proč by to nebylo jednoduché?
Všechno to jsou jednostopá vozidla s pohonem motorem a pedály. Konstrukční rychlost je daná tak, jak ji definoval zákonodárce. Kdysi 45 km/h, dnes 25 km/h. Už dlouho se mluví o možnosti zvýšit konstrukční rychlost elektrokol na 35 km/h. Časem to bude možná i těch 45 km/h. Potom se dnešní elektrokolo dle tvé úvahy stane mopedem? Ne, stále je to moped, jen je víc cool říkat, že jezdíš na elektrokole než že jezdíš na mopedu.
To mě taky při téhle debatě došlo, že skutečnost, že se to nenazývá emoped, ale ekolo je jen a pouze marketingová záležitost. Koupil jsem si nové kolo zní lépe než koupil jsem si mopeda.
Asi jako shopovat je lepší než courat po krámech či tomu říkat einkaufsbummel.
Stejně dneska spousta lidí dneska vnímá informaci jako "koupil jsem si nové kolo" jako informaci o koupi elektrokola. Sám jsem to zažil loni, kdy jsem si nové kolo, klasické, koupil.
Toto je cykloweb, má-li někdo mindrák z nedostatečné společenské prestiže svého vozidla, nechť navštíví svého psychiatra. :-)
Může to být marketingová záležitost, protože my co jsme zažili dobu mopedovou, tak je máme spojené s hlukem, kouřem a smradem dvoutaktů.
Oproti tomu jsou elektrokola z principu pohonu tichá a ekologická, což je zdůrazněno i v názvu.
No ale furt to jsou z podstaty mopedy, sice tiché (někdy se mi zdá že slyším tramvaj) a voňavé elektrické, navíc možná s menším výkonem, než byly ty různé Stadiony, ale furt mopedy.
Definice je definice i kdyby to zákonodárci pro potřeby legislativy označili za letadla :-)
PepikW:
Jsem rád, že již nejezdí vozidla s parním pohonem, někteří by jistě navrhli, aby se elektrokolům říkalo "sentinel".
Pořádek by do vnesl snad Jiří Grossman - ten by nám vysvětlil, že elektrokolo je vlastně kafemlejnek. :-)
Proč ti vlastně tak strašně vadí ten název moped, když to má motor i pedály (dvě kola za sebou, sedátko, řidítka, brzdy, řetěz)? Je to snad podle tebe nějaký hanlivý?
A že to je pro potřeby legislativy zařazeno (považováno) mezi jízdní kola stejně jako kolečkové brusle, kolečkové lyže, hoverboardy a spousta jiných, "přírodních" i motorových přibližovadel, to fakticky pro pojmenování nic neznamená.
Pojem moped rozhodně nepovažuji za hanlivý, ale
za nepřesný, legislativa ho nezná a pokud přiřadím socialistické mopedy současné klasifikaci tak vidím, že je na ně dnes pohlíženo jako na motocykly - viz. Technická způsobilost vozidel" (výkon větší než 1kW, konstrukční rychlost větší než 25km/h).
Kdo se s touto realitou není schopen ztotožnit, ať si "moped" i nadále používá, nicméně riskuje, že to čtenář nepochopí jako řeč o elektrokole, nebo bude autora považovat za osobu s nižší rozlišovací schopností.
Kolego, nemohu za to, že pojem elektrokolo na tebe (a některé další) působí jak červený hadr na býka. Je to pojem z existující legislativy, která pojem moped nezná.
Ze života:
na mopedu (Babeta) jezdí sousedka na nákup do sousední vesnice, já jezdím tamtéž na elektrokole. I neodborníkovi je jasné, že používáme každý zcela odlišné vozidlo. Nevidím žádný praktický důvod to měnit.
Souhlasím. Jen připomenu, že se dříve používal ještě pojem mokik pro moped bez pedálů (motor+kick starter), třeba jawa 05 Pionýr pedály neměla, moped Stadion ano. Možná se pletu, ale pozdější typy babet už snad pedály neměly.
A zmíněná praxe: kolik toho ušlape jezdec na mopedu tzv. za své a kolik na elektrokole?
Na komentář od vysočiny už mi to nepustí, tak jen k poznámce o malých motocyklech. Vím to dost dobře, postupně jsem dělal řidičák na malý motocykl, motocykl a auto, pokaždé na jinou vyhlášku. Ostatně Pionýr byl v 15ti letech můj první motocykl, dalších 8 pak dodržovalo moje pravidlo, že nic pod 500 ccm a dvoutaktní mi nesmí do domu.
Pojem elektrokolo na mě nepůsobí jako červený hadr, to mi podsouváš něco, co jsem nikdy neřekl. Mám k elektrokolům celkem kladný vztah, ač je to kategotie, která jde a vždy půjde mimo mě.
Snažíš se obhájit, že "identické" jednostopé vozidlo s motorem a pedály se změnou jediného parametru (uměle vytvořeného a dohodnutého, zvaného konstrukční rychlost) stane něčím úplně jiným. To prostě není pravda, i kdyby ses na hlavu postavil.
Ukážu ti to na příkladu jiného jednostopého vozidla.
- Motocykl s výkonem nejvýše 11 kw... skupina A1
- Motocykl s výkonem nejvýše 35 kW... skupina A2
- Motocykl s výkonem nad 35 kW... skupina A
Ač mají tato vozidla zákonem upravený parametr - výkon, nic to nemění na tom, že jsou to všechno motocykly. Dokonce si můžeš pořídit motocykl s výkonem 70 kW (A), který si necháš uměle seškrtit na 35 kW (A2), protože například nemáš papíry na plné áčko.
U elektrokol je to stejné. Konstrukčně jsou schopná jet 45 km/h, ale softwarově jsou uměle omezená (měly by být) na rychlost 25 km/h. Na základě tohoto dedukuješ, že už jde (fakticky) o jiné vozidlo. Ne, nejde. Je to motorové vozidlo s nízkým výkonem a mělo by být zařazeno do skupiny AM - "dvoukolová se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW".
Já nic nededukuji, jen volně cituji Unijní a Českou směrnici, které obě poskytly vyjímku a kola - s elektromotorem o výkonu do 250W a konstrukční rychlostí do 25km/h atd - nepovažují za motocykl a zařadila je mezi jízdní kola, takže mohou být provozována bez povinné registrace, poznávací značky, pojištění, atd.
Cituji:
"Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 vyjímá ze své působnosti, tj. z kategorie motocyklů několik provedení vozidel, které jsou definovány v článku 2, bod 2, tohoto Nařízení, jehož znění je následující:"
cituji jen bod týkající se e-kol
"h) šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h;"
On i ten pojem "konstrukční rychlost" je pitomost. Měla to být maximální rychlost jízdy s podporou motoru. Myslim, že snad kažné motokolo, moped i "přírodní" kolo je schopné bezpečně jet (třeba z kopce) sedmdesátkou a je k tomu konstrukčně vybavené (ložiska, brzdy, pevnost rámu ...).
Je to tedy zas jen pojem pro legislativu, navíc nevhodně vybraný.
Konstrukční rychlost a maximální dovolená rychlost jsou dva pojmy.
U kol se spalovacím motorem je konstrukční rychlost dána konstrukcí - tedy celkovým převodem při maximálních otáčkách motoru.
U elektrokol to definuje zmíněná vyjímka - citace výše. Kdo odblokuje omezení přesouvá "jízdní kolo" do kategorie "motocykl" s povinností registrace atd. Už byly případy nehod, kdy e-kolo či e-koloběžka nectily vyjímku a mají problém.
I spalovací motory můžou mít nějaký omezovač. Takže i kdybych to bral, že konstrukční rychlost je rychlost na kterou je daný pohon (spalovací, elektro ...) schopen urychlit vozidlo na rovině při bezvětří, tak je její použití v zákoně blbost. Měla by tam být maximální dovolená rychlost s podporou motoru. Konstruční bude větší a na tu je vozidlo konstruované / dimenzované. Vždyť i pouhým šlapáním snadno tu "konstrukční" (tu ze zákona) lehce překročíš ...
Za mě - nevhodně vybraný pojem - ve výsledku matoucí. Samozřejmě, jak jsi psal výš, osoby s nižší rozlišovací schopností, to nemate :-)))
Jistě, blbost je to z hlediska současných technických možností, ale v padesátých letech minulého století se o nějaké elektronice na mopedu Stadion nikomu ani nezdálo a proto má problém konstrukční/maximální rychlosti řešen instalovanými převody.
Tehdy (možná ještě dříve) podle mě tyto pojmy vznikaly a dodnes přežívají.
Na uvaření kafe nestačí, ale bohatě stačí na to aby za pár hodin uštval elektrokolo i s toho kdo na něm jede :-)
Skutečně jsou i větší kapacity než 500Wh Bosch za 20.000Kč.
Ale to určitě, zrovna tak jsou lidi co zvládají 150 i víc km bez motoru :-)
Však o "obdivu" jsem vůbec nic nepsal. Jen o vlastním pocitu.
A ano, 100-150W je prd. Přesto mě to i s mým kolem vyveze na krásnou vyhlídku. Sice unavenýho ale rozhodně né vydřenýho :-)
Pro mě je to stejný rozdíl, jako dorazit k rozhledně pěšky po svých, nebo se tam vyvézt autem/lanovkou ...
Jo a k těm spotřebičům - čím dál víc mám v oblibě ty, které nepotřebují motor. Samozřejmě né za každou cenu, ale třeba takovej mlýnek na kávu, překapávač místo kávovaru atd. Možná mě k tomu přivedla tchýně, které už doma nestačí zásuvky se všema rozdvojkama a prodlužkama. On takovej elektrickej nůž (pamatuju jak s ním rozpatlala při krájení dort), nebo kráječ na chleba, je pro někoho asi "nezbytný" :-(
Jezdit na Harleyi je ještě vyšší úroveň zábavy.
Osobně bych si uřvanou motorku nikdy nepořídil, když se chci projíždět po silnici, tak autem (v budoucnu elektromobilem), které poskytne řádově vyšší bezpečnost i komfort při jakémkoli počasí. Mimo silnici, do přírody na lesní stezky, pak jedině elektrokolo.
1) Harley neřve, Harley bublá
2) Harleyem se nejezdí do lesa
3) Projíždět se na Harleyi je nesrovantelný zážitek proti autu, nemusí vyhovovat každému, alke je to asi jako se hádat jestli je lepší whiska nebo kakao - prostě uplně jiná kategorie
Motorku už dneska elektrickou kopíš, chopper asi ne, ale svištění v jedné stopě bez "uřvaného" motoru už je rozhodně možné
Každý je strůjcem svého osudu. Motorka je nebezpečné vozidlo, stejně tak kolo na silnici. S kolem se silnici vyhýbám, jak to jen lze.
I chůze po schodech je nebezpečná, na něco ostatně umřít musíš. Důležité je se nezmrzačit :-)
Dobře umřít je dar. Dobře znamená v přiměřeném věku a rychle. No a hlavně do posledních chvil si řídit svůj osud sám a samostatně.
Harley je nádherná motorka na projíždění po krajině. Sodoma to krásně napsal.
Už i do segmentu chopperů se elektrika dere :-((
Asi první nebo jedna z prvních vlaštovek je "NeuWai MT104 electric cruiser motorcycle" - na obrázku.
Harley má svůj velký cesťák LiveWire™ - bohužel (pro H-D) ho v podstatě nikdo nechce a nekupuje - na druhém obrázku.
Motorka je, stejně jako kolo, o svobodě. Nikdo nechce jezdit od nabíječky k nabíječce na těžkém krámu, který zvukově připomíná mixér na smoothies...
To se mýlíš. O svobodě je mustang Hatátitlá. Nemusíš se starat o to,kde je benzínová pumpa,jeho dojezd je neomezený. Můžeš svobodně cestovat týdny a měsíce a žádný benzín nepotřebuješ. To je dojezd. Kam se hrabe chopper!
Jiná dimenze zábavy? Vzít si elektrokolo a jet se projíždět do přírody do lesa?
Na to, abych dokázala tohle pochopit jako "zábavu" jsem už asi stará. :-D
Ale samozřejmě nic proti tomu - všechno chápat nakonec nemusím.
Tak se v tom lese jednou rozhlédni,kolik elektrokol tam potkáš. A hlavně si ho napřed vyzkoušej a teprve pak dělej závěry,že něco nejde.
Já si to vyzkoušel a neoslovilo mě to. Přišlo mi to zbytečně silný. Proto jsem psal, že by byla zajímavá (časem k tomu určitě dojdu, nemládnu) fakt lehká přípomoc (do 2kg?). Jenže co vidim, jsou všechno těžký motorky/mopedy :-(
Já se tak 2x, 3x za rok jedu projet na e-lehouši do lesa pro zábavu, takže to chápu.
Je to jiná dimenze. Ale není to ježdění na kole. Je to ježdění na mopedu s elektrickým motorem. Na opravdické motorce by to bylo ještě lepší, ale ta nesmí do lesa.
Pokus o srovnání kola a elektrokola je stejně marný jako srovnávat pařížský dort s čokoládovou zmrzlinou. Mají společnou tu čokoládu, ale fakt to není to samé.
Ano, takhle přesně to "zvonku" vnímám.
My jsme tuším stejnej ročník (plus minus rok možná), že jo? :-D
To je zase o každém člověku. Já bych třeba na lehokolo nevlezl. A nemám ale nic proti těm,co na něm jezdí.
Ludrafuchs rád šetří na komponentech. Gripy a sedlo vyhoď rovnou, vidlice bude asi taky hrůza. Ještě nechat v servisu přeplést zadní kolo a bude z toho použitelná věc. Jo, a světlo. To bude stát taky za prd. A k tomu zámku bych si koupil ještě ten plug-in řeťaz.
Ekolo je fajn na dopravu. Nemusíš se na to převlíkat, nedojedeš zpocená. Akorát ten požitek ze sportu holt tak nějak není…je to prostě dopravní prostředek…
Jo, a přijde mi rozumný tomu kolu nastavit limit tak 32 kmh. Bo s tím jak je to zpřevodovaný, tak se to krásně rozjede do 25ti, a pak to naráz zvadne. Je to dost nepříjemnej pocit, v městským provozu…
Je to sice městské kolo, ale do městského provozu s tím nepolezu. Mám trasu do práce tak, že se nejdřív musím vyšplhat do krpálu po úzké silničce serpentinami, naštěstí s malým provozem, pak odbočím na cyklotrasu a dalších 20 km jedu po ní až na výjimky zcela mimo provoz. Trasa až na ty první km naprosto ideální (na denní dojíždění běžným kolem ovšem přece jen dlouhá).
Vyhazovat nebudu nic - buď to bude přijatelně vyhovovat tak jak to je nebo pošlu dál celé kolo.
Na cesty do práce přes kopec mi elektrokolo připadá jako dobrá volba. Motor zrychlí cestu do kopce, na které se bez něj ztrácí nejvíc času. Na rovině nemá větší váha žádný vliv, moje tříkolka by mohla vyprávět (vozím náklady od 10 do 20 kilo a za bezvětří u Vltavy jezdím pořád stejně rychle). A s kopce větší váha urychluje, i když je motor vypnutý. Takže směle do toho.
Taka sem něco přidám:
před nějakou dobou si Ane pořídila e-horáka od Spešlu, 108 tisíc za to dala. I když mi je malý, přece jenom jsem ho trochu zkusil - na trojku do kopce to trhá asfalt, síla jak blbec.
Svýho klasickýho horáka, taky od spešlu, hned nato prodala.
Výsledek?
Dáme si spolu těch cca 80 km (víc se jí moc nechce), já na klasickým fullu nebo horáku, ona na tom e-spešlu, jenže z těch 80 kiláků použije motor tak maximálně na 2 - 3 kiláky, ostatní jede za svý, kopec nekopec. Když pak na ní houknu, ať si to zapne, že nevím, k čemu to teda kupovala, tak mi odpoví, že musí jezdit bez toho, aby se prý hejbala. Nějak mi pořád nedochází, proč prodala klasickýho horáka, který byl o x kilo lehčí a ujela by to na něm stejně jako na tý elektrice s vypnutým motorem.
Někdy mě Ane prostě se.e! :-)
Teď jsem se vrátil z 22km cesty,motor jsem použil na necelé 2km. Jednak na cestu do kopce z města pryč,abych rychle zmizel a nezkazil si náladu hned na začátku,pak na výjezd do táhlého kopce ze Sence a nakonec po vykoupání v rybníce když jsem dojel ke kopci domů,abych nepřijel domů zase zpocený. Dobití baterie trvalo 20 minut. Prostě má člověk jistotu,že dojede kam chce,nebo potřebuje a že se potom zvládne vrátit.
Tak mám za sebou kratičkou zkušební jízdu...
Zatím mám víc dojmů z rozdílu zábradlí vs. leho než z elektro vs. za své.
První problém - kolo nemá zpětné zrcátko. Bez něj prostě neumím (vozila jsem je i spoustu let na klasice než jsem pořídila leho).
Druhý - opravdu je to děsně velká a těžká kráva. Jestli se mi leho doteď zdálo hůř manipulovatelné a těžké, tak vytočit se na chodbě s tímto, to je teprve oříšek.
Třetí - za ta leta, co jsem na zábradlí neseděla, nemám doma žádné cyklokalhoty ani rukavice.
Takže do práce vyrazím teprve až dokoupím zrcátko, kalhoty, rukavice.
Čtvrtý problém je, že neumím zastavovat, ale to doufám vypiluju a doufám že dřív než vjedu pod něco, čemu bych měla dát přednost. (Na lehu prostě dám nohu dolů, tady ze sedla nedosáhnu. :-)
Co se motoru týče - ještě jsem to nedostala do krve, tak jsem se v kopečku splavila a zadýchala úplně stejně jako bez motoru.
No, uvidíme. Zatím tomu nějaké šance dávám.
Gratuluji k průlomu :o)))
Jestli jsem to pochopila správně, tak si na tom e-kole byla schopná jet, oproti klasice. To vidím jako velké pozitivum.
Přeji další úspěšné pokusy :o)))
Tak já jsem nějak "základně" schopná jet na lecčems, to zas ne že bych nebyla. Otázka je, jak daleko ovšem dojedu a jak moc komfortně se přitom cítím. Na vzpřímeném kole se teda komfortně necítím, to ani náhodou. Ale bylo to méně strašné než jsem čekala.
> Na vzpřímeném kole se teda komfortně necítím
Chichi, tak to já se tedy na vzpřímeném kole cítím velmi komfortně!
A ne, na obrázku není medvěd z cirkusu ;-)
Zase to slovíčkaření...
Ano, měla jsem tedy na mysli tu "komfortnost".
Já se přiznám, že jsem to nepochopila vůbec. Tedy co jsi myslela tím "oproti klasice"?
Já to obvykle rozlišuju, že "klasika" = zábradlí. To mi ale nedávalo smysl, protože to elektrokolo je zábradlí. Nebo tím bylo míněno, že klasika je kolo bez motoru? Na tom jsem už taky najezdila daleko víc než těch pár km včera na elektru...
Takže jsem odpověděla tak nějak všeobecně, že se holt uvidí - ale přiznám se, žes mi to teda neosvětlila. :-) (Samozřejmě nemyslím, že by to bylo nějak důležité.)
Ano, klasikou jsem mínila "zábradlí bez motoru".
A "narážela" jsem na tuhle tvoji poznámku "...a pokud se mi povede nějak překonat svoje fóbie z vysokých bicyklů..."
s tím, že se po testu e-kola žádná fóbie nekonala nebo aspoň nebyla nijak závažná.
Jo takhle. No, zatím mám velký problém s tím vystupováním, takže děs v očích z toho, že bych musela neplánovaně zastavit, jsem teda měla. Zábradlí bez motoru žádné nemám, tak vyzkoušet pro porovnání, zda by to bylo horší či lepší, nemůžu.
Já se ti vůbec co se týká té fóbie nedivím. Bez problémů střídám obě kola, ale považuju leho za mnohem bezpečnější. Právě proto, že v krizové chvíli dám na lehu nohy jednoduše na zem případně nepadám z takové výšky.
Někde mám fotku z lehosrazu v Žitavě, kde tam mezi tříkolkami jel někdo na klasickém kole. Tam je teprve vidět z jaké výšky při pádu letí hlava.
na jízdu do práce a domů dobrý, na to si rychle zvykneš. Na lehu je asi problém bez zrcátka, tady na tom být nemusí. Velikost problém nebude, je to normální velikost, ale potíž bude s vahou. Když kolo ustrojíš a vybavíš, tak to bude mít 30 kg a to už je strašná váha na manipulaci, zvlášť někde do schodů nebo nějaké přenášení.
Netuším co je na něm tak hrozně těžkého, ale podobné normální kolo bez motoru bude mít tak k 18 kg, že by motor s baterií měly 10 kg, možné to bude.
Zrcátko být musí. Já se za jízdy otočit prostě neumím. Vím, že je na klasice skoro nikdo nevozí, ale já vozila. Od doby, co jsem jedno na cestách ulomila, tak radši dvě náhradní.
Normální velikost to možná je, ale je to neskutečná kráva. Leho je proti tomu taková subtilní hračička...
Jo, vsuvka pro pobavení - když jsem je teda doma za dveřmi po příchodu z práce našla, tak po půlhodině pokusů a omylů jsem volala manželovi, jak se to sakra zapíná.
(Teda ještě nevím, jak zapnout světlo, ale na to už hodlám přijít sama.)
Jo a další problém! :-)
Budu muset přenastavit háčky na ortliebech. Už jsem zapomněla, že by se za jízdy na kole taky dalo kopnout do brašen visících na ZADNÍM nosiči...
Do práce chceš jezdit s ortlíbkama?!?
Probůh co chceš vozit?!?
Já s ortlíbkou jezdím trvale, mám na to jednu vyhrazenou. Mám tam věci do deště a teď v létě, když vyrážím z domova, tak je ráno často míň než 10 stupňů a odpoledne je víc než 25, spíš 30. Takže bez ní bych to oblečení nepobral. Občas také potřebuji převést notebook nebo nákup.
Já žádná jiná zavazadla na kolo než ortlieby nemám a batoh vozit nehodlám. Co bych jako měla vozit jiného?
S batohem rovněž nejezdím.
mám na kratší cesty na nosič jen "nesesér" (brašničku na nosič).
Na nosič mám akorát lehokolovou brašnu, která se připevňuje k sedlu, takže na klasice je nepoužitelná. Ale i ta je Ortlieb.
Pak mám dvacetilitrové klasiky, dvanáctilitrové city a brašnu na notebook.
Teda taky lehokolové brašny, ale ty pochopitelně na toto kolo věšet nebudu.
Jo, "ortlíbkama" míním velké brašny. Zase jsem nějak opomněla, že ortlieb dělá celou řadu brašen a brašniček.
Já mám tyhle velké brašny jen na cestování, jinak jezdím s tím "nesesérem".
Zkoušela jsem také na výlety nebo kdysi do práce jezdit s jednou velkou brašnou, ale mám pocit, že v ní jsou věci tak nějak naházené. Když něco hledám, musím přehrabat celou brašnu. A to mi nevyhovuje.
V "neseséru" vím kam sáhnout, když chci nějakou konkrétní věc.
Ale je mi jasné, že každý jezdí s tím, co mu vyhovuje.
Mě to jen zaujalo. Mám nějak tu jízdu s jednou brašnou přiřazenou spíš k chlapům.
Jenže ty nejspíš nejezdíš na kole do práce. Pochybuju, že bych do brašničky nacpal oblečení, které ráno musím mít na sobě a odpoledne ho nepotřeboval + bundu a kalhoty do deště.
Minulý týden ráno 7 stupňů, odpoledne 33, v předpovědi bouřka.
Já teda víceméně předpokládám, že tam budu vozit i oblečení "do práce". Naštěstí mám většinu v nemačkavém provedení, tak by to mělo cestu v brašně přežít. Plus notebook samozřejmě. Ten bych asi taky v jiné než té speciální Ortlieb brašně vozit nechtěla. Ale vzbudila jsem se s teplotou a bolestmi kloubů, takže další sportovní pokusy tento týden zřejmě nebudou.
A co koupit v nějakém supermarketu plastový košík přiměřených rozměrů a stahovacími páskami ho připevnit na nosič? To se na městská elektrokola běžně dává.
A proč? Posunutí háčků na Ortliebech je záležitost pár vteřin. Já to psala spíš pro to pobavení, v jakých detailech se liší lehokolo od klasiky. Na lehu si do zadního nosiče člověk prostě kopnout nemůže...
Jo, takže teplota a bolest kloubů...
Výsledek testu říká, že téma můžu přejmenovat na "Mám Covida, a co dál?"
:-)))
Tak už jsem byla v celém širém okolí jediná, kdo ho ještě neměl. Jednou to přijít muselo.
Jen je blbé, že jsem včera v rámci té své testovací elektrokolové jízdy jela navštívit maminku.
Přejmenovávat nemusíš, úpadek kondice je prej celkem běžnej, elektropříšlap se ti bude hodit tím spíš...
Hmm... mám obavu, že máš pravdu.
Zatím to vypadá na úpadek kondice takový, že místo elektrokola coby mezistupeň k návratu na leho budu potřebovat invalidní vozík, coby mezistupeň k elektrokolu.
Samozřejmě přeháním, aby bylo jasno, ne že mi sem začnete psát nekrology!
Ale už je to desátý den, kdy si z postele dojdu tak akorát na záchod a ještě jsem ráda. :-(
Ještě že jsem to kolo minulý týden zaparkovala právě u těch dveří na WC, jinak bych už ani nevěděla, že je mám...
No ty si ten covid teda užíváš, jen co je pravda :o)))
A že jsem tak smělá - maminka je OK?!?
Tak ať jsi z toho co nejdřív venku a bez dlouhodobých následků.
Pak bude dost času řešit, co s elektrokolem.
Přeji brzké uzdravení.
Tak když mi Marin téma opět vytáhnul nahoru, tak doplním report, že jsem dnes po třech týdnech ukončila neschopenku. Už ve čtvrtek jsem se na chvíli stavovala v práci a to jsem teda ještě jela výtahem. Dnes už se mi povedlo ta dvě patra vyjít po svých.
Ovšem na kolo už tuto sezónu moc nevidím. :-(
I kousek "vokolo komína" se počítá :o)))
Ale ten covid tě potrápil docela dlouho.
Docela jo. Kdoví co za odrůdu mi dcera ze Švédska přivezla. :-)
To ti nevytestovali?!? Nebo teď už se odrůdou nikdo nezabývá?!?
Já na PCR vůbec nebyla. Měla jsem příznaky a pozitivní antigen. Na "tečky" se už u nás doufám nikdy hrát nebude, tak jsem ofiko testování vůbec neřešila.
Aha, chybne jsem si to odvodila, kdyz si psala o neschopence.
Neblbni. Nastav si tam maximální příšlap a jeď. A dýchej. Až to udýcháš, uber stupeň…
Kdyby to bylo leho, byla by to dobrá rada. Ale na tom vzpřímeném já fakt ještě neumím a nějak to nedokážu s tou nulovou kondicí dát dohromady. :-(
Zvládnul to šimpanc, zvládneš to taky:
https://www.novinky.cz/clanek/koktejl-z...
Když jsem jezdila do práce na kole, vždycky jsem si tam v pondělí dovezla oblečení na celý týden a v pátek jsem si ho zase odvezla. To jsem jela s brašnou nebo MHD.
Lehkou bundu proti dešti vozím vždycky v neseséru. Pokud hrozí lijáky, mám protidešťovou bundu srolovanou na nosiči.
Oblečení chladno/teplo řeším i dnes když jedu na výlet. Řeším návleky nebo tenkým funčkním trikem pod triko s krátkým rukávem. Návleky nebo triko se mi odpoledne do neseséru vejdou.
Tak to jsi statečná. Nedovedu si představit, že bych jel v sedmi stupních, což je běžná ranní srpnová teplota, v jednom triku s krátkým a jednom s dlouhým rukávem.
Njn, holt ranní teploty ve vašem výběžku a v našich středoČechách jsou poněkud odlišné...
Ale do 7° bych si vzala mikinu a tu tenkou větrovku. Větrovku vozím v neseséru a mikinu bych smotala na nosič před nesesér. Ostatně tak to dělám, když jsou velké výkyvy teplot třeba na jaře a na podzim.
Není to velký, není to těžký. Je to vysoký…geometrie je jak pro Vášáryovou do Postřižin. Je to městský kolo…
Já nevím. Já bych se asi nesnažila překonávat fobie z vysokých bicyklů pomocí vysokého elektrobicyklu.
Vzhledem k tomuhle (elektrokolo a elektrokoloběžka se moc neliší), tak si nákup podobného vehiklu jěště mnohokrát rozmyslím.... zejména čínského šuntu
https://www.idnes.cz/hradec-kralove/zpravy...
Koukal jsem na ten obrázek, a nenapadá mne, jak z toho nějak jednoduše udělat elektroleho :-). Tak Ti asi nezbude nic jiného, než jezdit tak, jak to je, s ohledem na případné problémy po prodělaném onemocnění. Věřím, že Tvůj zdravotní stav se bude s nárůstem odjetých km jen lepšit.
Tak se mi to po dobu choroby rozleželo... a ne. Na vzpřímeném kole už asi nikdy jezdit nebudu.
Ale na fejsbůku na mě řve reklama, že má velký výprodej Kostka a já koloběžku vždycky chtěla. Ovšem vůči supervýhodným kaufům bývám ostražitá...
Sice nevím, zda někdo z koloběžkářů zabloudí do elektrotématu, ale zkusím...
Stojí některý z těch zlevněných modelů za pokus?
https://www.kostkakolobezky.cz/info/221...
(Samostatné téma na to nezaložím. Připadala bych si jako ti reklamní agenti, co pod záminkou dotazu na některý eshop mu dělají reklamu, případně si zvyšují "klikatelnost".)
To si klidně mohla dát samostatné téma.
Tomu říkám posun, pohrdneš elektrokolem a pořídíš koloběžku a ještě bez elektriky :-)
To není posun, to je návrat...
https://www.nakole.cz/diskuse/17873-kolobezku...
Aha, ale i tohle je posun, zvlášť když nechceš oživovat nějaké staré šroty.
A nebo něco mezi. Člověk na tom nevypadá tak blbě jako na elektrokoloběžce. Motor je vzadu, takže nevytahuje řetěz.
Kousek vedle jsem psal, jak jsem to křísil. Moje lepší polovina je z toho nadšená.
https://elektrourbanek.cz/produkt/ms-energy-i10...
V těchto cenových relacích se moje potřeby udělat si radost nepohybují ani zdaleka.
nevím zda chceš kolobku používat sólo, nebo na kombinaci cesta tam kolobkou, cesta zpět autem jako moje holky. V tom případě si ohlídej aby se to vešlo do auta, i 2x16" s vysokými řidítky je oříšek.
Tak že bych auto táhla za koloběžkou, nevidím moc reálně. :-)
Jasně, chápu, ale to by snad klapnout mělo. Když musím narvu tam i to lehokolo (i když je teda musím poněkud rozebrat).
Momentálně řeším jen otázku, jak moc je ta sleva podezřelá. :-)
OK, pokud nehodláš takto používat bylo mé varování zbytečné.
Oprava, ta kolobka je 2x12"
něco jako toto
https://www.insportline.cz/27180/kolobezka...
a je to opravdu neskladné.
Není podezřelá, Kosta je dobrá firma a ty koloběžky jsou dobré. Nehledej v tom zálud. Jen si musíš vybrat jak velkou koloběžku chceš. Jak velké přední kolo. Ty s tím velkým kolem mají geometrii řízení jako kolo. Nepoznáš moc rozdíl. Také lépe absorbují nerovnosti. Dá se s tím jezdit i po panelech nebo pískových cestách třeba na Jizerkách. Ty s malými koly mají mnohem ostřejší řízení. Jsou pomalejší, ale třeba tě s ní vezmou do autobusu. Na chodníku se tě nebudou tolik bát. Tedy pokud nejezdíš ve městě, kde je Lime. Tam nenávidí všechny koběžky.
Elektrokolo z důvodu stráty kondice, nemoci a věku a místo něj koběžka, to je opravdu dramatický a asi nepatřičný skok.
Koloběžka je mnohem méňe efektivní než kolo. Je to na ní dřina a nejede to. Vyjet kopec je dřina nadruhou. Pohodová koloběžka je po rovině nebo z kopce dolů a na krátké vzdálenosti. Je to nejlepší na zcela hladkém asfaltu. Každá nerovnost brzdí a žere energii. Větší hrby tě ohrožují zadrhnutím stupátka a letem plavmo kupředu.
Na druhou stranu je koloběžka krásná a skvělá. Jen se nesmíš moc honit, poněvadž se na ní snadno úplně odrovnáš.
Ty Kostky jsou príma všechny, každá je trošku jiná. Je třeba si ujasnit, co chceš.
Tohle: "...Elektrokolo z důvodu stráty kondice, nemoci a věku..." Ifča někdy řekla?!?
Naráz ne, ale tak nějak postupně to asi zaznělo. I když "věku" asi ne... s tím jsem na rozdíl od kondice celkem spokojená.
A taky zaznělo, že to elektrokolo nebyla tvoje volba, ale tak nějak se u tebe objevilo, a tak si ho zkusila.
Jo, to bylo blbý. Kdybych bývala hned o pár hodin později na několik týdnů nelehla, asi jsem ho zkoušela dál a možná by se to chytlo. Jak jsem to - ne z vlastní vůle - nechala "vyhnít", tak jsem zjistila, že podruhé už na to zřejmě nesednu.
"...zřejmě..."?!?
Takže nad tím pořád přece jenom váháš?!?
Jestli ho nemůžeš prodat, pak bych to na tvém místě ještě zkusila. Mít doma takovýhle pracholep je na prd.
Že se tak ptám, co je pointou toho "nesednutí"?
ztráta kondice v rámci choroby bude na kolobce určitě větší problém než na e-kole...
Jsem fobik a na vzpřímeném kole se v podstatě bojím. Jakž takž jsem na něm jezdila, ale po deseti letech na lehu už ten návrat jaksi nezvládám. Ne že bych to nedokázala zase nějak dostat do ruky, ale dobře se na tom nikdy cítit nebudu. A lámat to přes koleno nejspíš nemám důvod.
A ještě s tou kondicí - tady vidím pointu v tom, že jak už jsem psala - na kolobce si můžu jen tak zajet co já vím zalít kytky na hřbitov, nakoupit, atd. Prostě má nějakou využitelnost na krátké vzdálenosti. To lehokolo nějak rozumně nemá. Takže by se mohlo pak postupně přidávat a někam se posunout.
Teoreticky.
Mně právě přijde, že ta koloběžka by byla taky dobrý mezistupeň k návratu do kondice. Je to něco, co lze vytáhnout "pro rohlíky", či k synovi nebo mamince do sousedních dědin. Leho jsem vždy vytahovala na nejmíň půldenní, ale raději celo- až vícedenní výlet. A když na tohle přestal být čas, přestala jsem jezdit úplně.
Elektro asi byla slepá ulička. Vzpřímené kolo, které navíc váží víc než to lehokolo, mi nějak nepřináší radost, jak se mi postupně ujasnilo.
S nemocí už je to dobrý. Sice jsem se z toho dostávala přes měsíc, ale už se to zlomilo.
(Akorát má teda teď covida přece jen ta moje maminka. Ale vypadá, že ho snáší líp než já.)
Já jezdím hlavně na kole, Musím honit koleno, aby nezatuhlo. Ale na nákup jedině koloběžka. Žádná přilba, žádné rukavice, žádné cyklokalhoty. Koloběžka a vítr ve vlasech...
Pro mne je to svoboda a volnost.
Když se chci oddělat, tak se zajedu projet podél Vltavy na pivi na Zbraslav. Deset km tam, deset zpět a mám toho zavandr.