Čaute všetci. Hladám krosový bicykel cca od 14 000 do 22 000 kč. Mám to na každodenné dovhádzanie do práce, cca 12 km denne. Každý druhý víkend by som na tom dal takých 60 km po okolí. A raz ročne jeden viacdenný výlet naťažko s brašňou na zadnom nosiči, povedzme 1500 km. Vo všetkých prípadoch sa jedná väčšinou o asfalt, s menším podielom lahkého terénu (polné cesty a pod.). Často bicykel zamykám pred obchodom, tak nechcem žiadnu šupu za 35 000 kč. Ale ani šrot za 8 000 kč. Dá sa v danom cenovom intervale (14 až 22) nájsť nejaký rozumný kompromis medzi cenou a výbavou? Vidlu chcem odpruženú, brzdy môžu byť na môj druh jazdy kludne véčka. Prevodov chcem 24 alebo 27. Vyhliadol som si zatiaľ tieto bajky:
Author Classic, 2022
Merida Crossway 100, 2021
Merida Crossway 40, 2021
Trek FX 1
Na tom Treku by som ale musel vymenit vidlu za odpruženú (asi nejaký Suntour, 63 mm, do 4000 kč), čo mi nepríde ako najlepší nápad, ale ešte som ho nezavrhol. Predstavujem si, že ak by mi niekto prejavil tú láskavosť a vyjadril svoj názor k spomenutým bajkom, tak by k tomu napísal nejak polopate aj dôvody. Aby som si to ako neznalec dokázal v hlave usporiadať :D
Tie Meridy som už v obchode vyskúšal. Necítil som rozdiel vo výbavách, pre mňa sú to proste v pohode lacné krossy. Len ma zaráža, že na obidvoch Meridách brzdy vydávali pri brzdení také výrazné šuchotavé zvuky. Je to bežné, to sa časom vyjazdí? Alebo je to zlý signál?
Bicykel je pre mňa dôležitá každodenná záležitosť, tak ocením každý postreh a radu.
Mám už léta Meridu Crosway, je to docela dobré a spolehlivé kolo. Byla to řada 500, ale postupem let jsem kolo samozřejmě postupně vylepšoval, takže dnes by odpovídalo nějaké vyšší řadě XT :-)
Určitě bych se ji nebál a pokud nebudeš chtít jezdit v nějakých větších kopcích tak i převody postačují a když ne, tak snadno vyměníš, zrovna tak časem a postupně vyměníš většinu komponentů za lepší. To bude u každého z těch kol v té výbavě na nejnižší úrovni.
Jinak mnoho kotoučových brzd, zvlášť těch nižších řad při brzdění šustí, to není nic proti ničemu, když by ti to vadilo, tak vyměníš destičky za jiné podle doporučení (třeba měkčí). Blbý by bylo když by šustili i když nebrzdíš a pokud by to nepřestalo ani po seřízení.
Jen poznámka.... 24 nebo 27 rychlostí znamená, že se bzdeš muset spokojit s komponenty pohonu jen té nejnižší kvality ( Altus, Acera...). O nějakém LX nebo XTéčku si můžeš nechat jen zdát. Se štěstím možná seženeš Deorko..
Deorko se stále ještě dá pořídit, ale celkem snadno se dá přestrojit na 3 x 10 v XT, jako jsem udělal v loni když jsem při výjezdu na Černou horu zjistil, že pod lanovkou už došly převody a kvapem docházejí i síly :-)
Zadní nába je stejná pro 9 i 10 převodů?
Ano, nebyl problém přestavět, kazetu s 42 pastorkem jsem už párkrát ocenil a jemnější rozložení pastorků je velice příjemné.
Když jsem zjistil, že to rozměrově půjde, tak jsem neváhal a zakoupil. Nemusel jsem měniť ani přesmykač. A zužitkoval jsem i neojetou kazetu s devítkovým řetězem na horákovi.