Prosím o radu, nevím jestli to popíšu správně.
Vůbec nevyužiju převody na kazetě od 5tého kolečka výše k lehčím a naopak bych potřeboval převody těžší. Pomůže montáž jiného předního převodníku? A jaký by měl být, větší/menší?
Kolo KTM Ultra Fun 2022
PŘEVODY 1x12 SRAM SX
KLIKY SRAM SX EAGLE / 34T
KAZETA SRAM PG-1210 EAGLE-12/11-50T
Děkuji za radu.
Pomůže, převodník by měl být větší, jeho velikost si musíš určit sám podle svých preferencí a představ.
Kalkulaček na to na internetu najdeš kopec.
A taky aby se mu vešel do rámu.
Pravda, na to furt zapomínám, jak mám kolem šlapek půlmetr na všechny strany...
Ani lehovehikly nemají rozměry převodníku úplně neomezené! U tvé tříkolky bys brzy narazil na asfalt, zatímco u vysokého lehokola by příliš velký převodník nakonec pořezal cyklistu v rozkroku... já myslím, že maximum pro převodník bude nějakých 350 zubů, pak už je mezipřevod, převodovka nebo tak něco nevyhnutelné... ;-)
Ano, ten půlmetr platí na plochém terénu, jinak bych se zapíchl do země.
Myslim že velikost převodníku bude ve skutečnosti limitovaná spíš jinými okolnostmi, například co jezdec ještě je schopen ušlapat ;-)
Ale tak o jezdci nevíme nic... třeba má obrovskou sílu a jezdí jenom po rovině... :-)
Já třeba nechápu, jak někomu může 1x12 vůbec stačit? Na MTB s 2x10 mi nejenom pravidelně (na silnici s kopce) chybí těžké převody, ale současně tu a tam do kopce řadím i úplně nejlehčí, takže zbytečné převody nemám ani na jednom konci.
To samé lehokolo s 3x8, ani tam bych se za trošku větší rozsah nezlobil...
To tady kdosi teoretizoval, že prý čím je jezdec slabší, tím větí rozsah převodů potřebuje, ten zdatnej si v případě potřeby dokáže "nastoupit", má prej z čeho... Hledat se mi to nechce, ale tím slabšákem jsem byla já a obhajovala jsem převody s více talíři. Ale já si myslím, že blíž pravdě bude, že u slabého se maximálně projeví výhoda co nejvíc využít disponibilní sílu. A to určitě není k zahození ani pro závodníka ;-)
No asi to tak bude. Kdysi za mého mládí mi stačilo na Libertě tříkolečko vzadu a stejně jsem z 90% jezdil na tom nejmenším, aby to jelo rychle, že jo... :-D
Zatímco teď už má motor značně omezenou sílu a navíc se dožaduje optimálních otáček, takže řadím neustále... :-)
Hele já se do Rohlíka celkem vejdu a ten má rozsah jen o málo větší.
Z kopce vybíhám z převodů někde u 55km/h a to už mi fakt nevadí se jenom vézt (nezávodím) a do kopce (byť nepotřebuju rychlost abych držel balanc) bych lehčí už asi taky nechtěl, měl bych pocit že šlapu na místě a nikam nejedu. Zpevněný cesty tak extrémní stoupání nemaj a nezpevněný štěrky začnou podkluzovat dávno před tím než dojdou převody...
Myslim že těch +-500% nebylo zvolený jen tak ze vzduchu.
Což nic nemění na tom, že pokud jezdíš jen na spodní půlce, děláš něco špatně :-)
Tak já mám na Ibexu nejlehčí 26:34 a nejtěžší 48:11. Což znamená poměr 5.7 krát. S procenty si nejsem jistý, záleží, zda 100% bereš jako kolo bez přehazovačky nebo jako dvojnásobek?
Netvrdím, že by mi vyloženě došly převody, ale jsou kopce (dokonce asfaltované), kde zařadím nejlehčí a pak už musím silou, kdybych mohl, tak ještě o kolečko podřadím... a ten stejný kopec v opačným směru by s těžším převodem jel i přes 70 km/h...
V procentech se udává rozsah, což ve tvém případě znamená 570% (další způsob jak komplikovaně vyjádřit totéž)
Přišlapávat v 70 je dobrá odvaha, to jsem udělal naposledy na Author Texas, tehdy ještě s ocelovými ráfky a dávno před vynálezem Véček, vytáhl jsem 86,7 a dodnes nechápu že jsem naživu :-D
Obecně zastávám názor, že někde nad 500% je rozsah běžnému smrtelníkovi dostačující, vyšší už jsou pak zvláštní potřeby (pokud jezdíš nějakou vrchovinu, zdravotní hendikep, nebo provozuješ náklaďák jako NightRider)
Když jsem začal jezdit na tříkolce, měl jsem Alfinu-8 a jejích 308% bylo na ty místní kopce od Vltavy prostě málo. Věřím ale, že na nějaký placatý krajině by to stačit mohlo i tak.
Ještě mě tak napadla kacířská myšlenka, jestli bys místo převodníku neměl vyměnit kolo.
Horák kde nepoužíváš horní "víc-jak-půlku" převodníku vypadá jako šlápnutí špatným směrem. U vody potkávám docela hromady lidí, co na tý hladký asfaltce dupaj na podobnejch strojích a táhnou se jak smrad za hovnem, protože jim to 10-11z kolečko v kombinaci s 30z převodníkem prostě víc nedovolí.
Jestli to chápu dobře, tak tvůj převodník má 34 zubů a 5té kolečko má 19 zubů a říkáš, že lehčí převod nepotřebuješ a nikdy potřebovat nebudeš?
To znamená, že pro nejlehčí chceš poměr 34:19 = 1.789.
Pokud bys chtěl mít tenhle poměr při největším pastorku, který má 50 zubů, potřeboval bys převodník s 89ti zuby. A takový se fakt nevyrábí! :-)
Koukám, že Gebhartd v nabídce končí na 70ti zubech...
Takže připomínka o vejítí do rámu byla naprosto trefná. :-)
Klidně si kup ten největší převodník, který pro své kolo seženeš a půjde ti namontovat, nějaké lehké převody ti stejně zbydou.
Alternativou je vyměnit kazetu, začít jezdit do kopce nebo vypnout motor... :-)