Navážu na Marinovo téma, už se nedá odpovědět na:
https://www.nakole.cz/diskuse/29872-ktere-apky...
Máš pravdu, popletl jsem to. Těch hodně chronometrů měla loď Beagle, bylo jich 22 (každý stál tehdy majland) a jejich čas průměrovali po vyloučení dvou krajních hodnot. Snad se dostali na stovky metrů.
Cook byl jeden z prvních, kdo chronometr použil a po plavbě byla odchylka do 20 km. Už s touhle přesností se dal trefit snad každý ostrůvek.
Tady je ještě jedna, starší, Scheirichova přednáška:
https://www.youtube.com/watch?v=K5c5mhrAHu4
Jo a Země byla kulatá už od starověku a vydrželo to přes středověk dodnes. Středověký (křesťanský) problém byl oběh Země kolem Slunce a její rotace. To nesedělo s Písmem!
Taky navážu:
**************************************************************
https://www.nakole.cz/diskuse/29872-ktere-apky...
’’…Dobra finta. A ja jsem se divil, proc treba ve Skotsku nelze vystoupit z vlaku drive, nez ve stanici na jizdence. Taky tam maji takove vychytavky…’’
**************************************************************
Toto ale platí jen pro levné advance tickets, u obyčejných můžeš vystoupit i nastoupit kdekoli na trase. A i u těch advance se ten předčasný výstup dá snadno obejít (neoficiálně) – stačí vystoupit na zastávce, která nemá propouštěcí turnikety, osobně vyzkoušeno. :-)
O tom slyším poprvé. Je to závan starých časů, kdy na peroně stál zřízenec a odebíral cestujícím jízdenky.
To by ještě mohli prodávat perónku (vstupenku na nástupiště pro ty, co nikam nejedou), věc dnes už také neznámou.
Je to trošku jinak. Ty turnikety tam víc a víc začínají suplovat průvodčí ve vlacích. Když někde nastoupím bez lístku (na zastávkách bez vstupních turniketů), lístek ve vlaku si nekoupím ať už protože se průvodčí vůbec neobjeví nebo protože ho ignoruju, a pak vystoupím ve stanici, kde se nedá dostat ven jinak než zase přes turnikety, musím si zpětně koupit lístek v té cílové stanici – výhoda je že nikdo neví, kde jsem nastupoval, takže i když jsem jel třeba 20 stanic přes celou půlku království, ale koupím jen od předposlední stanice do té cílové, zaplatím zlomek ceny a turniket mě pustí. :-)
Hele, jsou takhle vyčůraní i místní, nebo by je to vůbec ani nenapadlo?
PS. Já myslel, že už maj turnikety všude ...
Věřím tomu, že i zdejší domorodci jsou vynalézaví :-). Já tu ale vlakem popojedu párkrát do roka, a když už, tak kupuju obvykle jen ty levné advance tickets, které je nutné pořídit aspoň pár dnů předem, takže to co píšu výše jsem v praxi ještě osobně nezkoušel – není ale důvod aby to nefungovalo.
Jinak turnikety tu zdaleka nejsou všude a hádám, že nikdy ani nebudou, je tu spousta málo frekventovaných stanic a zastávek jen na znamení uprostřed ničeho, kde není ani automat na lístky.
V Polsku, nevím jestli všude, ale u dopravce Koleje Dolnośląskie určitě musíš po nástupu bez jízdenky průvodčího aktivně vyhledat, což je třeba v plném vlaku, kde člověk obtížně získá místo k sezení, pěkná pakárna.
Nevím jak jinde, ale možná taky bude záležet na okolnostech. Pokud je na stanici možnost jízdenku pořídit (na přepážce nebo v automatu), je mou povinností si lístek před nástupem do vlaku koupit, alespoň tady v UK. Když nekoupím a průvodčí to zjistí, může, bude-li chtít, mi napařit pokutu, proto asi není špatný nápad ho sám vyhledat a o lístek si říct (i tak mi tu pokutu může napařit, ale je šance že nenapaří). Když však na stanici možnost jízdenku pořídit není, nevidím důvod průvodčího aktivně nahánět – když přijde lístek koupím, když ne, tak rozhodně nebudu mít špatný pocit, že jsem se svezl zadarmo. :-)
Důvod sice nevidíš, ale smluvní podmínky dopravce, o kterém mluvím a které akceptuješ tím, že do vlaku nastoupíš to ve svém §11 uvádí:
Podróżny, który nie posiada ważnego biletu na przejazd/przewóz lub posiada bilet, który
wymaga legalizacji, zobowiązany jest niezwłocznie po wejściu do pociągu:
1) zgłosić się do obsługi pociągu w celu nabycia lub legalizacji biletu
Pokud to tam má dopravce takhle striktně a bezokolnostně stanoveno pak ano, druhá věc je, jestli toto nařízení aplikují a vymáhají i v praxi, ale to už je samozřejmě věc jiná.
Tady v UK operuje přes 20 dopravců a každý má svá vlastní pravidla – ohledně všeho. Nezjišťoval jsem podrobnosti, ale zdá se to být docela pěkný chaos:
https://conversation.which.co.uk/travel-leisure...
Jo, to je ten průser.
Hraješ machra a vochcáváš, neplatíš jak máš,prostě jen to, k čemu tě systém přinutí.
A pak přijedeš do Norska, a jsi v ajfru, že tam všechno funguje, že nikdo nic neukradne.....
Tak jo.
Jinak ale u advance tickets, když člověk neví co a jak, tak výstup a nástup mezi cílovou a výchozí stanicí se někdy opravdu hodně nemusí vyplatit:
https://www.dailymail.co.uk/news/article...
Krást se nevyplácí.
K tomu nás učili od dětství. Něco ošvindlovat, něco nezaplatit, je ve finále drahé.
Neplatící morálka, vyžaduje více kontrol a ty zase celý systém prodražují. Vím, že jedinec to nevytrhne, a že to tak chodí.
Prostě kdyby se nekradlo, nemuselo by nákladně hlídat, a společnost by byla bohatější.
Země, kde se tradičně nekradlo, měly mnohem lepší sociální systém, do té doby, než to zničila politika multi-kulti.
Nelze s tím nic dělat, jen být smutný
’’…Hraješ machra a vochcáváš, neplatíš jak máš, prostě jen to, k čemu tě systém přinutí. Krást se nevyplácí. K tomu nás učili od dětství. Něco ošvindlovat, něco nezaplatit, je ve finále drahé…’’
*****************************************************************************
Už zase? Moc hezky jsi to napsal. Někdo vystoupí o stanici dřív a hned je zloděj a fuj, jiný bezostyšně okrádá, švindluje a překrucuje zákony už od mládí, vůbec se za to nestydí, ale dnes mu nad hlavou svítí svatozář, že?
https://www.nakole.cz/diskuse/19294-spani-pri...
Ne, tím jsem fakt nemyslel tebe, je mi líto, že to tak vyznělo.
Psal si o tom, jak "v tom umí chodit".
To je ten problém. Všichni by chtěli "stát co platí vše" a snaží se ze vším vyjebat.
Já bych chtěl, mnohem menší vliv státu, ale s vymrdávači bych se fakt nemazal.