Dobrý den, mám krosové kolo s vidlicí Suntour NEX 4610. Nevěděli byste, čím mazat? Včera byla úplně ztuhlá, možná se něco stalo poté, co jsem nechal kolo zmoknout, když se přihnala před cca dvěma týdny bouřka-nemohlo něco zareznout?, vidlice včera nepružila ani trochu, od koupě před možná i skoro 10 lety nebyla nikdy promazána... čím tedy mazat? Díky za rady. Původně na kole byla jiná, tuhle mi doporučili v servisu a vyměnili za původní. Nebyla žádný zázrak, ale trochu pružila a zdá se mi, že svůj účel i plnila... Namazal jsem ji dnes olejem na kola a šicí stroje a zatím se rozběhla, ještě jsem s tím nebyl venku, tak snad to zabralo... WD40 prý nemám na vidlice používat, je prý pr ně nevhodné... díky za rady.
Silikonovým olejem nastříkat kluzák a několikrát nadoraz propružit. Pak otřít špínu z kluzáku a namazat silikonovou vazelínou. Opět několikrát propružit a znovu otřít špínu a přebytky vazelíny z kluzáků. Také můžeš odtáhnout těsnicí manžetu a dovnitř stříknout trochu toho silikonového oleje. Při té příležitosti vyškrábni z pod manžety opatrně špínu. Pozor, ta manžeta by i po této operaci měla i nadále těsnit!
Opatrně s tím silikonovým sprejem! Vždy koukej kam stříkáš a za kluzák si dej hadr. Naolejované brzdy nebrzdí!!
Našel jsem toto: https://www.velo-team.com/mazaci-a-cistici...
Nestačilo by toto, aniž bych ještě kupoval ten silikon. sprej?
Sice tyhle levný vidlice sou většinou mazaný vazelínou (bohužel ti nepovím jaký druh je nejvhodnější, výrobci mají něco svýho speciálního) a ne olejem, ale, proboha, musí se to rozebrat, vyčistit, zkontrolovat jestli to není vydřené, že to bude na vyhození, klidně tam může být i něco polámané podle toho co píšeš. Po deseti letech budou na výměnu pryžové a patrně i plastové díly.
Sám si netroufnu rozebírat. Svedu jen základ: Na vidlici je vpravo otevřít a zavřít a vlevo ještě jeden otočný knoflík s + a - , tento jsem zkusil otočit (šlo to jen kombinačkami) a zdá se, že se jím nastavuje tuhost vidlice, tak snad tímto jsem nemohl nic pokazit... když otočím kolo, dole jsou na vidlici dvě matičky...
Ano, +/- je nastavení předpětí pružiny - nastavuje tuhost, přizpůsobení hmotnosti jezdce a jízdnímu stylu. Na druhé korunce je zamykání aby se to nehoupalo třeba při jízdě ze sedla.
Takže servis, i když vzhledem k ceně práce a tomu, že je to vidlice za 1500 by s se možná vyplatilo koupit vidlici novou.
Měl jsem vidlici SR SUNTOUR XCM v hodnotě 1000 kč. 1x jsem udělal tu chybu, že jsem ji nechal repasovat. Pouze v ní mechanik vyměnil vazelínu, vylil vodu a vyměnil pružiny. Kluzáky a futra jsem měl vydřené a s vůlí.
Cena repase + práce byla 1100 kč.
Takže jsem zpět dostal starou vidlici vlastně jen vyčištěnou a namazanou. Navíc tam dal měkčí pružiny, takže její jízdní projev byl horší.
Nikdy už bych to na repas nedal. Repas se vyplatí snad jen u vidlic nad 5000kč. Ale jestli nevíte co s penězi je to vaše věc.
To je problém toho, že to sám neumíš, nemáš odvahu se do toho pustit nebo se nechce.
Kdo si zvládne vidlici rozebrat sám, vyčistit, případně vyměnit ochozené a poškozené těsnění a ucpávky, tak je to záležitost jednoho odpoledne a nákladů pár korun.
Děláme se doma i servis vzduchové vidle, každý rok rozebrat a vyčistit a jednou za dva roky vyměnit olej a po třech až čtyřech těsnění. Vidlice chodí jak mají a žádný problém. Dávat to do servisu, tak by za to bylo možná už nové kolo.
Rozebrat, vyčistit zatuhlou a vyschlou vazelinu se špínou, namazat a sestavit a mělo by to zase dobře fungovat.
Pokud se nepletu, jedná se o pružinovou vidlici. Doporučil bych spíše navštívit cykloservis. Tyhle vidlice jsou vevnitř mazané vazelínou a je možné že po těch letech seschla. A v servisu vám určitě doporučí koupit novou. Vyplatí se to hlavně vám. Když si spočítáte náklady na repas vidlice, která stejně za chvílu umře, nebo na koupi nové která bez údržby vydrží zase nějaký ten rok.
Na mazání vidlic je dobrej YARROW RACING SUSPENSION, popř. CASTROL LMX.
NEX 4610 je jednoduchá vidlice (verze HLO i MLO), rozkres třeba na https://www.ivelo.cz/manualy-ke-stazeni/
Rozebrání, vyčištění, namazání a montáž je raz dva. Akorát nevím jak jsou ty horní šrouby na korunce (6hran nebo spec. Suntour vícedrážka klíč).
Teď mi zrovna přišla zpráva od nějakých prodejců kol. Prý osm nejčastějších chyb,které cyklisté dělají. O vidlici se tam píše,že se kluzáky mají nejlépe po každé jízdě otřít čistým hadrem a jednou týdně nad manžetou namazat a párkrát propružit. Také se tam píší další chyby,že se kolo nemá opírat řídítkem a sedačkou o zeď,nemá se pokládat na bok na stranu,kde je přehazovačka a že k mazání řetězu se nemá používat sprej WD 40,protože to je čistidlo,které vyschne a řetěz je potom suchý.
Člověk by řekl, že to je samozřejmé a dostatečně jasné, ale nejspíš není a je potřeba to stále opakovat.
Neotřený prach a bláto z kluzáků spolehlivě za pár týdnů zlikvidují vidlici.
Po jedné ďábelské vyjížďce v Plzni jsme plánovali druh den relaxační projížďku lesoparkem, ale vidlice nějak moc nefungovala, takže místo projížďky jsme si v penzionu otevřeli servisní středisko o obě vidle rozebrali a vyčistili. Rozhodně se to vyplatilo. Zrovna tak se vyplatí po bahně a prachu vyprat řetěz a komplet převody a mazat tím co opravdu maže a ne nějakým rozpouštědlem a čističem.
Do omrzení se opakuje neinformovaný předsudek, že WD 40 je "pouhé" čistidlo, tedy něco jako technický benzín a že nemaže. Princip tohoto přípravku je, že jde o mazivo, silně naředěné rozpouštědlem (ropné frakce), které výrazně zvyšují penetraci (podobně jako třeba napouštěcí fermež). Po odpaření zůstává tenká vrstva maziva. Při zkouškách pistole Kevin v teplotách -40 stupňů fungovala jedině po ošetření WD 40. S jinými "gun oils" zamrzla. To, že na mazání řetězu je toho maziva málo, je věc jiná, myslím, že (skoro) nikdo ho na řetěz nepoužívá.
Kolem dvou tisíc můžete koupit vidlici novou, vzduchovou! Nedává smysl dávat přes tisícovku za "servis" pružinové vidlice. Jinak na mazání používám silikonový sprej bikeworkx.
Kolem 2000 jo? To bych rád viděl, nejlevnější vzduchová je xcr air za trojku.
https://www.aliexpress.com/item...
Jednak 100 USD nejsou dva, ale dva a půl a jednak blbosti z Ali, to není dobrý ani jako vtip.
Mě tuhnou kolena, to je trochu horší.