Já tyto a mnoho dalších:
1. Můj Vlak pro cestování vlakem Českých drah po ČR i zahraničí. Velice šikovná apka, jednoduchý nákup lístků.
2. Kiwi pro hledání letenek i uprostřed cesty. Ale pouze pro hledání, nakupovat přímo u aerolinky. Jinak se brány pekla otevřou. :-)
3. Mapy od Seznamu. Na PC/MAC se na ní skvěle tvoří cyklotrasy, v mobilu moc použitelná není. Používám ji jen ke zjištění, kde jsem. Jako navigace je pro mě nepouzitelná.
4. Mapy od Google. Výborně se hodí jako navigace pro auto/motorku, pro kolo nebo pěšky opět nepoužitelné. Ale je výborná pro plánování trasy busem/vlakem v zahraničí. Prozradí, jak se kam dostat, kdy to jede a odkud.
5. NextBike, sdílené kola. Funguje ve více městech a taky si kola ve více městech půjčuji. Dá se i s půjčeným kolem vyrazit mimo město, ale vrátit se v jiném městě nedá. Velmi praktické, nemít svoje kolo pořád na krku. :-)
6. Flixbus/Regiojet - taky dobře použitelné i v zahraničí. Samozřejmě řidiči Flixbusu na nějakou tu hodinku zpoždění nehledí a podpora neexistuje.
7. TripAdvisor - docela zoufalá apka kterou používám nerad a už vícekrát jsem ji odinstaloval. Ale někdy je to nejlepší možnost, jak zjistit zajímavosti přímo na cestě. Daleko lepší je cestujlevne.cz.
8. Bold - ty koloběžky už mě tolikrát vypekly, že už si je nepůjčuji. Podpora od Boldu by zasloužila pořádně nakopat do zadku. Ale v zahraničí by bylo docela fajn, kdyby se použít daly. Dobrý je ten taxík, ten výjimečně použiju, když to nejde jinak. Třeba pro noční dopravu na nádraží, když prší.
9. BlaBlaCar je dobrá vychytávka. Jde o spolujízdu na delší vzdálenosti a už mě pár cizinců svezlo z letiště domů. Je to hodně levné, ale taky dost nespolehlivé.
10. Na cestách taky používám apky pro rozpoznávání ptáčků podle jejich zpěvu (BirdNet), rostlin (Flora Incognita) a hub (Na houby).
11. Počasí samozřejmě. Stavím si podle něho stan. :-)
12. QR Code Reader - pro čtení zastávkových jízdních řádů v zahraničí.
K navigaci mapy.cz a google maps.
Mapy.cz se významně zlepšily, fungují téměř spolehlivě. Street view,když jedu autem, abych zjistil, jestli se vejdu do hotelové garáže (výška 1,9 nutností).
TripAdvisor na recenze restaurací, co najdu na googlu. Asi 3 předpovědi počasí, aniž bych s nějakou byl spokojený.
Bankovní apku.
WhatsUp, Messenger a Telegram.
Apku německé a francouzské železnice.
Apku GetYourGuide pro bookování vstupenek.
Woox Home pro spouštění zavlažování doma, když jsem daleko.
Samozřejmě je toho víc, ale tyhle asi nejčastěji
"TripAdvisor na recenze restaurací, co najdu na googlu."
Tohle jako proč? V Google Maps je těch podniků daleko víc a mají i daleko víc hodnocení než v TripAdvisoru, tak proč TripAdvisor?
To jako doplnění.
Informace z více zdrojů
Počasí hodně záleží na lokalitě. Takže jsou místa, kde to sedí většinou a pak ta, kde to sedí občas. Včera zrovna mě i ženě vyšlo zdejší počasí v předpovědi jinak (každý máme svého předpovědního favorita). V reálu u nás napršelo mnohem míň než ve vsi za kopcem.
Tak ultra lokální předpověď množství srážek asi nedokáže nikdo. To by musel předpovídat lokální tvar mraků, zda ten dešťový dosáhne až k vám, nebo vás už trochu mine. A to dokonce nejen tvarově, ale i časově s přesností na desítky minut. On se takový mrak dokáže za půl hodiny zbavit vody a z velkého deště už nic není. Tohle se dá přepovídat 1/2 hodiny předem z meteorologického radaru.
Mi předpovědní apka stačí, funguje velice spolehlivě. Až na drobné výjimky.
Narazil jsem na udělátko, které se jmenuje Příruční detektor blesků. Napíše vzdálenost nejbližšího blesku až do 60-ti km. Takže by šlo asi poznat, jestli se bouřka blíží. Samozřejmě se musí blýskat. :-)
A další zajímavost. V době před internetem bylo možno stáhnout si meteosnímek přímo z družice. :-)
Na blesky používám https://www.blitzortung.org/cs/live_lightning...
ale jestli to tvoje to jen píše, bez šoupání prstem po mapě, tak by to také mohlo být zajímavé a hlavně pohodlné.
Řekl bych, že to moje udělátko nepotřebuje mapu ani mobil. Prostě jenom napíše číslo a když se zmenšuje, je zle.
Ale to bych asi poznal i bez udělátka.
Vypadá to, že se někdo tím příjmem snímků z družice NOAA stále baví:
http://www.astronom.cz/procyon/meteorology/noaa...
Velmi praktická zábava na dlouhé zimní večery. :-)
Mě vždycky dostane hláška "žadný déšť nejbližších 60 minut" když přitom už půlhodiny moknu.
Ale třeba ty závěry z radaru naznačí, jestli má smysl čekat, až se to přežene, nebo se smířit s tím, že budu mokrej
mapy.cz
platba kartou
booking.com
počasí
turistický deník
whatsApp
foťák
seznam.cz
idos + e-shop čd
google
zprávy sms
pohlednice online
tečka ;o)))
Ty pohlednice online jsem taky používal. Ale pošta je doručovala týdny nebo vůbec ne a tiskla je v tak příšerných barvách, že jsem toho zanechal.
Ale třeba už se polepšili.
Pohlednice jsou náhodou super, používám často, fungují dobře (pošta odesílá následující pracovní den a doručení je do 1-2 dnů), kvalita je také ucházející - ono je nutno si uvědomit, že když člověk něco vyfotí na mobil, na tom malém displeji to může vypadat hezky - realita se ale ukáže na obrazovce počítače, a při tisku to může být ještě horší - takže poštu bych z toho úplně nevinila :-) A existují i jiné služby posílání pohlednic, Zoner to míval ještě dřív než pošta a jako profi firma mohou mít tisk lepší.
Na cestách si nejvíc vážím toho, že nejen já, ale i moji souputníci mobily vypneme a věnujeme se sami sobě.
Jinak nejčastěji fotím, jednou za den telefonuji, případně watsupuji. Semo tamo využiji yr.no. a občas nějakou mapovou aplikaci.
Čím míň toho je, tím víc je to cesta:-))
Přidám Záchranku. Nepoužitou, možná spíš jen pro ten pocit, někde v rokli by stejně nebyl signál ...
A že mě občas zajímá, co to nade mnou letí, tak ADS-B Exchange a Flightradar24
Ten radar je super nápad, vyzkouším.
Záchranka mě velice zklamala. Čekal jsem mnohem více. Hlavně jde o to, že je apka až na malé výjimky nepoužitelná v zahraničí.
Komunikoval jsem s vývojáři, ale nejsou to hlavy otevřené, bohužel.
To mají zase zařízení Garmin, třeba hodinky. Ovšem funguje to spárované s telefonem takže bez signálu ti nikdo nepomůže.
Reaguje to na nějaký náraz.
Komu a jaký signál to má vyslat (a příjemců může být víc) si nastavíš sám.
Zrušil jsem to
Stalo se mi to sice jen jednou, nějak jsem se zamotal, klepnul do hodinek Soně to vyslalo signál, že jsem někde ve Francii havaroval, chvilka děsu, nestojí to za ty nervy
Mnohá zařízení Garmin mají službu INREACH s tlačítkem SOS a satelitním připojením.
Akorát je nutné službu předplatit, asi 500,- za měsíc, jsou v tom nějaké esemesky, sledování polohy, zatím se v tom moc nevyznám, ale asi to vyzkouším, pro zajímavost..
https://discover.garmin.com/cs-CZ/inreach...
Možností je hodně.
Pravděpodobnist, že se zrakvím nmimo signál je ovšem zabedbatelná, do toho nejdu,nejdu ani do toho grátis SOS...
Tyhle nárazové senzory jsou hlavně pro případ když se zrakvíš a nebudeš sám schopen pomoc přivolat. V případě detekce nárazu by ten telefon měl vydávat nějaký zvuk a poskytnout čas poplach zastavit.
No já vím.
Ty hodinky zase nejsou tak blbý, takže s nima musíš švihnout když je máš na ruce, nejen že ti upadnou ze stolu a způsobí poplach.
A začnou vyvádět, a informují tě, že vyslali nouzovku. Já s nima fláknul o řídítka, nebo jak, jak jsem zajel předním kolem do rygolu, hodinky začaly vrčet či co, tak jsem je zamáčkul - říkám si, ještě aby se mi do všeho vysraly hodinky...
A pak starost o kolo, jestli je v cajku, prohlídka, škod, rovnání bagáže, sbírání elekgroniky z řídítek ve škarpě, a hledání cesty dál, čtvrthodinka, dvacet minut, aniž bych si uvědomil, že hodinky způsobily doma poplach.....
A pak telefonát, a scénka "jestli si se nezabil tak tě zabiju já, jen co mi přijdeš pod ruku".
Možná pro někoho smysl takováhe zpráva má:
Zařízení Garmin uživatele Jindra8526 detekovalo nehodu. Jste uvedeni jako kontakt pro tísňové volání.
Poloha nehody: 49.057146,3.914184
Nevím, jak by si s ní poradila Soňa, i kdyby skutečně o něco vážného šlo. Souřadnice někam na pole do Francie, cyklista měl nehodu, ale nevím jakou a jak vážnou, a jestli vůbec....
Pravděpodobnost, že náhodou šlehnu hodinkama na ruce o něco jsem vyhodnotul jako větší než pravděpodobnost, že přitom půjde o nehodu, a tuhle děsivou hlášku prostě vypnul. Risknu to.
Nevim jak to co máš, ale co jsem se potkal se zařízením s alarmem, tak bylo možné nastavit nějaký čas tuším minutu až tři jako prodlevu mezi nárazem a voláním. Zařízení ti signalizuje, že došlo k zapnutí a ty když v tom čase zareaguješ, tak nevolá.
Koukal jsem teď do toho co mi ten Fenix nabízí.
Mám až 3 telefonní kontakty, kterým pošle upozornění. Víc nastavit nemohu.
Žádnou prodlevu ani text zprávy, to si hodinky dělají sami. Mají funci LifeTrack, tedy kdo dostane link, ten může on-line vědět kde právě jsem, na mapě. Pak vidím že to má "sdílení událostí živě" kde si mohu napsat jakou chci textovku komu chci a přidá mě jí to k mé poloze, to by snad šlo využít jako nouzový signál, ale neudělá se to automaticky, musím nějakou akci vyvinout
Víc z toho asi nedostanu...
Takže kdybych se válel v bezvědomí, fungije jen ten automat, česky, na až 3 telefonní čísla, poplatky účtovány dle mobilního tarifu....
Ta obousměrná satelitní komunikace je drsná. Mohla by se hodit nějaké výpravě v Himalájích.
No, vzhledem k telefonním budkám na stromech to využiješ i tady...
Ono si hodně lidí myslí, že obyčejná GPS navigace má obousměrnou komunikaci s družicí.
Jednou jsem se v šatně plné dělníků vmísil do jejich konverzace. Bavili se o tom, že lze zjistit, kdo přijímá televizní signál načerno. Podle nich anténa nasává TV signál a tím se prozrazuje sledování TV bez koncesionářského poplatku. Nepřesvědčil jsem ani jednoho z nich, že je to blbost. :-)
A když jsem byl na výstavě staré TV techniky v Ostravě, tak padla zmínka o padesátých letech, kdy se konaly osvětové besedy na téma použití TV přijímače doma.
Nejčastější dotaz byl, jestli náhodou pomocí té krabice nebude někdo z venku nakukovat do obýváku. :-)
To je pěkný, jak se to vlastně pořád nemění ...
Před lety jsem takhle nedokázal vyvrátit zedníkovi, že když ten radar (v Brdech) by viděl 5 tisíc kilometrů daleko, že uvidí každý auto až za Uralem :-)
Lidská hloupost je nekonečná a dosáhne až za Ural. :-)
Sou různý věci, kolega v minulé práci létal s větroněm a když jeli na mistrovství do Argentiny, tak museli být vybaveni zařízením SPOT
https://www.findmespot.com
Proboha proč by to mělo být použitelné v zahraničí, když je to napojené na český IZS.
Protože i čech bez znalosti cizího jazyka může cestovat do zahraničí.
Pořád je to občan ČR, na kterého by se stát neměl s prominutím vysrat.
Stačí, aby se v případě úrazu spojil onen raněný prostřednictvím apky s českým IZS a ti se obtěžovali zvednout telefon a domluvit se s místními záchránáři. Ale oni se obtěžovat nebudou, to mám ověřeno písemně.
Můžete jim sice zavolat ze zahraničí napřímo telefonem, ale nebudou mít přesnou polohu ani další informace z apky. A docela by mě zajímalo, co by se v případě takového telefonátu dělo. Předpokládám, že by se pěkně kroutili a přehazovali to jeden na druhého.
Koukám, že uvádějí funkčnost v ČR, Maďarsku, Rakousku a částečně na Slovensku.
https://www.zachrankaapp.cz/cs/faq
Ovšem tvůj druhý odstaveček je mimo mísu - jde o čistě soukromou (neziskovka) aplikaci. Se státem to nemá moc společného.
Šlo o to, že vývojáři měli nulovou snahu domluvit se s IZS na logickém rozšíření app o zahraničí. Ale ne takové, které mají teď.
A IZS měl také nulový zájem, přidávat si práci. Takhle tu práci budou mít stejně, jenže komplikovanější.
A obávám se, že je to celé placené státem.
Jenže není jedna zahraniční záchranná služba, na světě je 200 států, co by asi stálo zajištění interoperability s 200 různými záchrannými službami.
Pokud jede Čech do země, kde se nedomluví nejlepší bude obrátit se na delegáta CK, pokud tam jede sám, tak je to vůl.
Já jsem právě ten vůl. A pár bych se jich ještě našlo. :-)
Jenom jsem si říkal, že tu apku mohli udělat rovnou pořádně.
Zavolám prostě na pojišťovnu, u které mám cestovní pojištění. Ať se starají a zachraňujou. Bez apky. :-)
Pojišťovna funguje podobně jako všechno ostatní...
Tedy, zaklepat, s úrazem zkušenost nemám, ale mám zkušenost s mezinárodním pojištěním vozidla Peugeot a způsobem, jak lapálii řeší. Ve Španělsku mi odešla guma, tedy s dopomocí rumunských zlodějů, co mě chtěli obrat na dálnici. Snahu "pomoci mě" jsem odrazil, našel dálniční hlásič, nefunkční stejně jako tísňová linka na hlásiči uvedená. Peugeot Asistance, spojení do Čech, slečna zaznamenala polohu vozidla (máme ty mobily s GPS, že jo) a že k nám teda někoho pošle. Po dvou hodinách čekání nic. Znova Asistence, slečna co hovoří španělsky se bohužel ještě nevrátila z porady, tedy dvě hodiny se nic nedělo, protože nikdo nebyl schopen španělům zavolat, je chybou se domnívat, že by snad angličtina zafungovala.
Ve finále jsme si odtah do servisu a výměnu zajistili sami, protože Soňa španělsky habluje slušně, pomoc ze strany drahého pojištění Asistance k prdu. Před léty jsem kvůli jiné kravině uviznul u Kolína (nad Rýnem) a slečna z Asistance z Čech mě chtěla poslat odtahovku. :-)
Tahle pojištění fungují na to "kdo to nakonec zaplatí" ale čeat že ti v nouzi pomohou, a udělají to rychle, na to bych nesázel.
Jinak myšlenka, že do země, jejíž jazyk neovládám, bych měl cestovat jenom s cestovkou mě významně pobavila....
Když přede mnou někdo řekne slovo cestovka, začne mi významně cukat v pravé ruce. A když to ještě párkrát zopakuje, je jako živá a neručím za ni. :-)
Nijak nepodceňuji tupost pojišťoven, bude asi podobná jako tupost jiných korporatu.
Ale v mem případě si nemůžu stěžovat. Mám jen skútra a platím necelých 1500 Kc za rok za ručení a odtahy, ale odtahuji mě často a pilně. Za poslední rok nejméně šest odtahu a muselo to stát hodně přes sto tisíc. Plus jedna malá zaviněná nehoda. Pojistka na další rok je zhruba stejná.
Ale od toho je přece linka 112, ta je pod mezinárodní dohodou a informace jsou zprostředkovávané i do zemí mimo dohodu.
Nejlepší záchranářská aplikace je věrný kamarád:-))
Když spadneš ze srázu a rozflákáš mobil, tak se nikam nedovolá. Kamarád se dovolá navíc tě neopustí.
Appky se snáz shání...
A navíc se kamarád dobře rozezná od ostatních, bo on jediný se k Tobě otočí zády jen tehdy, když Ti jde načepovat pivo.
Locus Map
https://www.locusmap.app/
Plán trasy si sice většinou připravuji na mapy.cz, ale k navigaci používám Locus Map. Umí to neskutečné množství věcí. Umí to navigovat podle GPX typu track, upozorňovat na odbočky, resp na zatáčky. Umí to vytvořit dasboard, kde si mohu nastavit zobrazování různých údajů a grafický profil trasy, takže vidím jak prudké a dlouhé stoupání mě čeká na nejbližších kilometrech.
To mapy.cz a google dokáží taky :-)
nevím ovšem co je "dasboard" tak to asi neumí
Mělo být dashboard, to jsou ty údaje a profil trasy zobrazený přes mapu.
Nic z toho, co sem popsal mapy.cz neumí. Mapy.cz mají dobré mapové podklady, ale aplikace je dost ubohá, respektive jako kdyby cílová skupina byli lidi s IQ max 80.
To mi vyhovuje "idiotensicher und trottelfest" :-)
Když si vybereš trasu, dá ti výškový profil, takový hodně zjednodušený, ale stačí mi to.
Třeba, kdybych to neznal, z toho profilu vidím, že asi 4 km pojedu do kopce, a pak klídek a pohoda dolů.
Horší je to s tím barometrickým výškoměrem v navigaci. Když stoupáš, a víš, že nejvyšší bod má být 915, výškoměr ukazuje 1000 a ty furt nejsi na vrcholku. To je trochu k prdu.
Člověk už nemá takovou sílu a výdrž, tak pomáhá ta methoda postupných cílů. Hele, jsem na 600, ještě 300 a budu to mít za sebou. A prd.
Mění se tlak, výškoměr funguje jen orientačně...
Jo, já nepotřebuji víc informací, profil trasy mám, a mluví to na mě "přístí křižovatku odbočte vlevo", víc fak ne.
Kadenci, tepovku, ujeté km, jízdní průměry, tu nadmořskou výsku a další věci zobrazuje Garmin, navigace, kterou k navigaci nepoužívám :-)
Občas jsou to paradoxy
Požívám celkem laciný cyklokomp Bryton 410 a před tím Bryton 310 a když před jízdou barometr zkalibruju, tak se mi rozhodně nestává aby to během dne ukazovalo najednou ukazovalo o 100 m blbě, to by musela být zcela výjimečná dramatická změna počasí.
Garminí výškoměr by se snad měl sám kalibrovat podle mapy, ale asi se moc netrefuje. Hodinky taky ukazují jinak. Všimnul jsem si toho v únoru v Pyrenejích, třeba opravdu byl nějaké povětrnostní anomálie, nebudu to řešit, vím, že prostě je to orientační hodnota.
Když jsem dělal kolečko, tedy start i cíl doma,mělo by theoreticky nastoupáno odpovídat naklesáno. Vždycky tam ovšem byl rozdíl, v metrech někdy desítkách metrů.
To je běžné u všech zařízení. Rozdíl po celém dni je někdy v metrech, ale často v desítkách podle změny počasí. Různá zařízení vykazují odlišné hodnoty i když počáteční nastavení je stejné.
Nedávno jsem byl docela překvapený, když jsem výškoměr ráno nastavil a v průběhu celého dne ukazoval skutečně výšku + - metr podle skutečné výšky, ale to se mi za celé roky stalo jen párkrát.
Nechci ti hanět tvoji navigaci, která jistě hodně lidem vyhovuje.
Já bych ale uvítal něco přesně opačného. Minimum funkci, které ale perfektně funguji.
To jsem nikde nenašel. Nezajímá mě nic jiného, než čára. A té se držím, nebo nedržím.
Než ale tu čáru dostanu do mojeho Garmina, je to horor. A když už tam je, stejně se musím prodírat spoustou nesmyslů při ovládání.
Je to jako když si koupite drahý notebook, ale neni to úplně ta nejvyšší kategorie. Výrobce se vam pomstí spoustou hnoje ve Windows. Kdybyste prihodili dalších x tisic, mozda by vám dal čistý systém.
Nějak si nedovedu představit ten hororový postup.
Také používám garmnin navigaci, mám už třetí typ a dostat trasu do navigace třeba z mapy.cz je záležitost pár vteřin a asi 4 kliknutí. Následné zobrazení trasy v navigaci je opět zážitostí pár vteřin a dvou dotyků.
Samozřejmě, že chvíli trvá než se zcela nové
zařízení nastaví včetně ovládání, ale pak už to je dost jednoduché.
Naplánovat trasu a nacpat do Garmina je hračka.
Já chci aby mě ale vedl do města A ne abych si plánoval cestu doma. Vede, ale vždycky hroznejma prdelema, bojí se kousku státovky, a tak.
To ostatně mapy taky dělají, snaží se bejt chytrý a tahat tě někudy,kde si myslí, že bude menší provoz.
U Garmina mi vadí, že když se rozhodnu po svém, tvrdišijně se mě snaží vrátit na svoji trasu, mapy jsou pružnější, přepočítají a jedu.
No, a na 2x větším displeji s leoším rozlišením taky tu mapu líp vidím. Možná to jde někde nastavit ale pro mě je ten jejich systém neintuitivní, nelogický, a navíc- místo "zahni vpravo" pípá...:-)
Ale jaké cesty komu vyhovují je silně individuální, někomu státovky nevadí, někdo je nechce. Takže buď ten algoritmus někomu nebude vyhovovat nebo tam zas bude mrtě nastavení ohledně preferencí provozu, povrchu a kde čeho což je zas věc kterou si někdo rád nastaví a jinýho to bude obtěžovat.
Já tomu rozumím, státovky nechce nikdo, ale hnát tě 4 km šotolinou kvůli 500 metrům státovky je naprd když jedeš do daleka.
Vím, jak ta navigace "uvažuje" a chapu jí. Právě proto říkám, že mě mapy vyhovují proto, že ta navigace není paličatá, a pochopí, že chci jet jinudy. Garmin mě tvrdošijně nitil vratit se na trasu. Možná to lze nastavit, aby se choval jinak.
Jak si psal,mě vyhovuje navigace co zvládne pětileté dítě, nepotřebuji aby byla moc chytrá.
Neni Garmin jako Garmin. Zítra se přestěhuji do garminovskeho tématu a ten horor tam popisu.
Skoro bych se vsadil, že se žádné pomoci nedočkám.
A to jde jen o nahrání gpx. Úchylné ovládání teď neřeším.
Není nic jednoduššího, používáš MapSource nebo BaseCamp?
Přidal jsem svoje stesky do germinovského tématu a těším se na ty jednoduchá řešení. :-)
Pokud nějaké bude, s radostí uznám, že jsem vůl. To by bylo to nejmenší. :-)
Už jsem četl, nějak by mě nenapadlo že to nemá datový přenos kabelem. Program Conect mám, ale nepoužívám.
Do tohoto týfne jsem měl nejmodernější Edge 1030, teď už je 1040
Zkus si v navigaci přepnout režim z horského kola na silniční a pojedeš převážně po přímé silnici.
A to vracení na trasu je dané těmi průjezdnímu body co máš předem určené. Pokud měníš trasu, tak tě bude stále vracet k těm pevně daným průjezdním bodům, pokud to tak máš pevně nastavené. Když si v navigaci přestavíš na možnost změna trasy "na dotaz", tak buď osouhlasíš ano a pak tě bude vrace, nebo dáš "ne" a když změníš trasu, tak ti trasu přepočítá a nějakou oklikou najedeš na původní trasu a pokračuješ a navigace tě nevrací. Také se dá ten neprojetý průjezdní bod smazat, ale to je složitější a zabere chvilku času. Taky je možné navigaci trasy vypnout a z místa kde jsi nastavit novou trasu přímo v navigaci třeba právě do centra města. Pak zase původní trasu zapnout a pokračovat.
Jo, tak to je. A na to kašlu.
Prý ta nová 1040 umí "pauzu v navigaci", něco jako funkci, kdy tě přestane prudit, aby ses vrátil na trasu.
Jezdím s navigacema pár let, a Garmin, sorry jako, je nejméně použitelný, přitom nejdražší.
Skvělý hardware a sw k prdu.
Viď. Jeden by skoro nevěřil, že jezdit se dá i podle obyčejných, dokonce i papírových map. A že jsme to i my sami kdysi dokázali. Teď je to kalup za šipkou.
Jak já jsem ráda, že se vnuk dal na orienťák. Ty jejich mapy jsou teda divný, ale furt je to o orientaci v terénu.
I když pravda, občas se chudák ve svém věku ještě ztratí, ale ale má pusu a zase se najde.
Osobně si myslím, že všechny tyto navigační a jiné hračky by měl člověk dostat do ruky až poté, co pochopí, jak fungují.
Jsou to bezesporu velcí pomocníci. Bagrista podle nich dokáže připravit staveniště, geologovi pomáhají zaznamenávat to, co předtím kreslil barvičkama do mapy.
Ale pokud člověk nepochopí, proč ho navigace vede cestou, kterou nechtěl, nebo nepochopí, proč čidlo teploty zaznamenalo divnou teplotu, tak je to prostě naprd.
Člověk by prostě i v situaci, kdy se nechá vést stroječkem, měl znát princip.
K té teplotě:
https://www.nakole.cz/diskuse/28064-jake-to...
Dokážem to pořád.
O tom to není.
A proč to teda neděláte? Alespoň na pohodovém výletě kolem komína, kde znáte každý kámen.
I když..., jedna moje známá taky jela kolem komína, kde zná každý kámen. A na cyklostezce do práce koukala kdoví kam a najela opravdu na šutrák, co tam nejspíš v noci ožralové dovalili. Letěla vpřed několik metrů a teď jezdí už jen na elektrickém vozíku.
Ale nevzdává to, pořád je optimistická.
Garmin má nejlepší krabici na světě. Je naprosto neprůstřelná a vydrží všechno. Dokáže to i uprostřed potopy světa. Ale tím jeho přednosti bohužel končí. Malé rozlišení obrazovky, malá obrazovka, málo svítí. Pro geronta je už lepší mobil ve vodotěsném futrálu. Moc jsem svého starého Garmina miloval, moc jsem ho obhajoval. Když fyzicky dosloužil a moje oči s ním, jsem přešel na smartfouna.
Taky záleží, kterou mapu máš zapnutou. Když topo, nebo cyklomapu, tahalo mě to na polňačky, všelijak kličkovalo po obcích a tak.
Tak jezdím dle City Navigator Europe či jak se to jmenuje, prostě mapy určené pro auto, s tou jsem naprosto spokojený.
Locuse jsem vymazal před léty nebyl jsem schopen se vrátit na trasu, když jsem blbě uhnul, a to jeho navigování k blbýmu uhnutí svádělo.
Stejně tak ten Garmin
Peněz jak želez a k navigaci pro mě prakticky nepoužitelné.
Mapy se mi v současné době jeví jako nejlepší. On line, pochopitelně.
Heee, teď jsem si vzpomněl jak jsem pěkně naletěl Sygicu. Koukám, Sygic má volbu "jet kolem"...
říkám si, jsou to Slováci neumí česky,my bychom řekli "na kole".
Tak naklikám volbu "jet kolem" a ten hajzl mě vedl "okolo" města,ne do něj,ne na kole, ale prostě se mu snažil vyhnout :-)
Dobře jsem si naběhnul.
Mapy.cz navigují celkem srozumitelně akorát pokud nesekám průjezdní body aby trasa vedla kudy chci já a ne kudy chtějí mapy, tak to ty body hlásí ačkoliv nejsou důležité, což je dost otravné.
v režimu silniční kolo i plánují celkem smysluplně, pokud ti nevadí silnice 1. třídy, akorát tedy vůbec neřeší převýšení.
Ovšem v režimu horské kolo to extrémně preferuje značené cyklotrasy bez ohledu na to po jakém povrchu vedou a produkuje to dost velké zajížďky.
Takže v situaci kdy potřebuju opustit naplánovanou trasu a vypočíst rychlou trasu někam je režim horské kolo nepoužitelný. Silniční režim je lepší, ale nacpe mě to klidně na hodně frekventovanou státovku a ignoruje převýšení, takže trasa sice na mapě vypadá celkem přímá, ale nejrychlejší být nemusí.
Jo, ty průjezdní body jsou dobra featuresa, když ho zapomeneš včas vymazat dovede tě do centra.
V režimu silniční kolo občas blbne, snaží se vyhejbat nezpevnějým cestám, i když na silničce jsou skvěle sjízdné, ale prostě nemusí vědět všechno. Občas vede oklikou.
Najel jsem letos v tom režimu letos asi 1500 km, myslím, že iž chápu jak se navigace zachová. Jo, na to jestli se kopec nedá obejet peče, na elektrice je to celkem šumák, na Zelenáčovi je dobré trochu přemýšlet.
Narozdíl od navigave google se mohu (skoro) spolwhnout, že mě nenavede na nesjízdnou cestu.
V režimu horské kolo, alespoň tady v okolí,maoy občas vedou na nepoužívanou nebo neexistující stezku, ale to google taky.
Problém nebude v navigačním softu, ale v mapových podkladech.
Proč používáš mapy.cz "pochopitelně" online? Mně stažená a pravidelně upgradovaná mapa funguje pro kolo velice spolehlivě. Pro auto potřebuješ ještě aktuální stav ucpanosti silnic. Na to potřebuješ být trochu online, to ano.
Jednak bych toho musel nastahovat půl Francie ale podstatné je, že mám současný stav maoy a provozu. Když někde silnici zavřou kvůli opravě, nebo třeba ken závodům, on line verze to ví. Většinou.
No, a data mám za jednu cenu, tak je to fuk.
No, v takové Francii nejspíš chytneš signál. Ale onehdá pod Žákovou horou pobíhal cyklista s nějakou online navigací a neměl signál. Vůbec nevěděl, kde je a kam má jet. Motal se mi v cestě víckrát, vždycky mě předjel, pak se vracel, postával na křižovatce... tak jsem mu aspoň ukázala azimut na Fryšavu.
Ona si to ta mrcha asi taky nastahuje a nabufruje,datový signál občas vypadne, ale navigace sviští dál
Navigace - letos 4 týdny v zahraničí (silniční kolo – okruhy kolem ubytování) bych shrnul takto
Mapy.cz: hlasová navigace je hrozná (nepoužitelná). Navíc sama od sebe přepočítává, je třeba kontrolovat zda se výrazně nezměnily dojezdové kilometry (zmateně jezdí přes průjezdní body).
Google: nejde navolit silniční / horské kolo. V ČR nefunguje. Po kontrole s mapy.cz (silniční kolo) jsem ji víc preferoval.
Locus mívaly funkci upozornění při sjetí z trasy, používal jsem hodně. Pak zmizela, napsal jsem jim, asi 1 / 2 roku fungovala a pak zase nic. Takže pár roků již jen zavazí v mobilu. Zapínám jen když hrozí že zatmím abych zjistil kdy bude západ Slunce.
Maps.me – zkoušel jsem, ale nějak jsem to nepochopil. Měla by plnit funkci tripadvisor (doporučení) v místech kde je málo turistů.
Nevim jak ty, ale já mám v mobilu možnost si hlasovou navigaci vypnout :-)
Mrknu a vidím kudy vede čára.
A mapa tě vede kudy si to naplánuješ, pokud si navigaci správně nastavíš, tak nic nepřepočítává a nevede jinudy než si naplánoval.
Nevím jak u nás, ale ve Francii ty průjezdní místa bere jako cíle. Když neudáš adresu průjezdního místa, automaticky předpokladá, že chceš projet centrem, a za centrum považuje budovu radnice.
Ve větších městech si při takovém "průjezdu" můžeš dost slušně zajet.
Když pochopíš co dělá, dá se s tím snadno vyžít.
On prostě když naklikáš Praha - Hradec - Jičín nebere Hradec jako "průjezd" ale myslí si, že chceš do centra města.
Tady stejně jako ve Francii nebo kdekoliv jinde. Jako průjezdní bod přece nebudu dávat adresu radnice nebo nádraží kam jet nechci, ale zadám si přece bod, kterým projet chci a takových bodů zadám třeba 150 a jedu přesně kudy chci jet a body jsou jen průjezdní a jako cílový je až ten poslední v trase. Vyznačit třeba 100 km trasu je záležitost pár minut zvlášť když vím kam chci jet.
Tohle je pro mě docela zdržování.
Naklikám tam jen názvy měst, a jedu. Když mě žene na náves, prostě ho neposlouchám a jedu si svoje. On to rychle přepočítá.
No, a poměrně často vlastně i do toho centra chci.
Teď mě to došlo co Julek myslel tou zvukovou navigací, kterou mám obvykle vypnutou. Ona ta plechová huba fakt blabolí, cizí názvy čte česky, tedy jak se to píše tak to čte. Někdy je to hodně srandovní.
Ale fakt jsem rád za tu možnost "silniční" kolo. V rom by se mohl google polepšit.
Nejezdí zmateně přes průjezdní body.
Taky mi to trvalo chvilku, než jsem to pochopil.
Ta navigace tě vede k radnici v tom průjezdním bodě. Takže když chceš pokračovat dál je potřeba těsně před průjezdním místem jel vymazat, a pak pokračuješ dál spravně, aniž by tě rval k radnici městečka.
Navigaci je potřeba hlídat i v tom, že se snaží vždy využít dostupné cyklotrasy, pokud mají zpevněný povrch, a občas pak vedou delší trasou než je nutné.
Google maps - stejný problém - je pro horské kolo.
Mapy.cz jsem dlouho podceňoval, ale v současné době se mi pro Francii jeví jako nejlepší volba, kterou znám
Problém je, že pro každýho je to základní minimum funkcí jiné. V Locusu můžeš používat co potřebuješ a zbytek nechat být, když se to jednou naučíš a nastavíš, tak už na tom nic složitého není. Nahraju GPX, spustím navigaci a jedu
Nextbike jsem chtěl zkusit. Pak jsem ale viděl tu silně vyřídlou mapu odkládacích míst v Praze a holt mám smůlu.
Takže mám vlastně jen offline mapy.cz...
Mám takové podezření, že s příchodem covidu a nepříchodem turistů do Prahy provozovatelé přesunuli ty kola k nám, na severní Moravu.
Najednou máme spousty kol a koloběžek různých světových značek. :-)
Přidám jen malou technickou poznámku - pokud používáte hlasovou navigaci Mapy.cz a hlasový pokyn ztiší vaši hudbu ve sluchátkách, ale už se nevrátí do původní hlasitosti (což mě samozřejmě pěkně štvalo), tak ten bug není přímo v aplikaci, ale v tom navoleném hlasu. Dělá to česká Koko, teď mám angličtinu a funguje to jak má. Mělo by stačit změnit hlas.
Přesně tak. Pomůže jen reatart founu
Docela jste me prekvapili. Čekal jsem fontánu nápadů a inspirace, pokud jde o použití mobilu na cestách.
Ale vypadá to, že spíše mobil na cestách nepoužíváte. Nebo ho zavrhujete jako něco, co na cestě ruší a kazi atmosféru.
To jsem nečekal.
Jinak já mam na cestách většinu času mobil vypnutý, nebo v režimu letadlo. Kvuli baterce. A hovory jsou obtěžující i pro mě. Neberu je.
Ale to bych já neřek. myslím, že většina používá, mapy, počasí a nějaké dopravní služby.
Co víc bys na cestách potřeboval? :-)
NETFLIX!
A to je k čemu dobrý?
Ale prd.
Jenže na všechno nepotřebuješ apku.
Zvládneš to webem.
Všichni používají apky na navigaci (quelle surprise) a pak to co se jim hodí.
Pro mě je tohle něco jako potvrzení toho, že jsem se nespletl (a nebylo to tak složité, protože to bylo zřejmé)
To byl rok 2012, 2013, asi. To Jurimír někde uvíz pod převisem a čekal až přejde liják. A napsal, pro nákolaky kacířskou větu, nějaký ten chytrý mobil bych teď užil, nebo něco podobného.
Sufražetky vedené Radkou a Lannou, zaútočily proti vynálezu ďábla, smartfounu, bo cyklista si jede do přírody oddechnout od únavných telefonátů. Byla to docela sranda, asi by to šlo dohledat.
Telefon nepotřebuji, a když, tak abych někomu zavolal...
K pochopení toho, co mobil dnes představuje, bylo daleko, a na to, jaké byly tenkrát blbky a blbci, je zapomenuto.
Prostě, že mobilem si koupím lístek na vlak nebo do kina chápe i Lanna, nebo Radka. Legrační by to bylo, kdyby se z těch chyb poučily. A nejen ony, ale i spousta jiných.
I teď tu máme dinosaury co věří, že nejlepší navigační hardware byl "mapník" na řídítkách.
Domnívají se, že jsou "lepší" když si cestu najdou na mapě, místo toho, aby se nechali navigovat. Pochopili mapu, a o nás co používame navigaci si myslí, že my ne.
Co dodat. Salieri
Ale prd.
Mobil používám a doba mě dotlačila k tomu používat ho víc, než bych si představovala, ale holt pokrok nezastavíš.
Na cestě mobil usnadní mnoho věcí, nicméně dokážu se obejít i bez toho mobilu. Pořád vozím kompas a velmi ráda si vezmu i tu papírovou mapu. A nevidím v tom nic dinosauřího.
To ale Brouci Pytlíci, jako jsi ty, co si myslí, že život se musí měřit jen jejich měřítky, nikdy nepochopí.
Co dodat. Strč si svůj životní styl do zádele, milý Jindřichu. Já mám pro život svoje měřítka.
Co jiného, než potvrzení toho, že se nepleteš, by to mělo být?
Mě by zajímalo, co bys na místě Jurimíra, který uvízl v dešti pod převisem, dělal ty. Volal bys helikoptéru a telefonoval domů, že prší a ty jsi 1000 kilometrů daleko schovaný pod pod převisem? K čemu by jim doma ta informace byla? Nebo bys volal do hotelu, že se zpozdíš, protože prší a ty jsi pod převisem?
Nebo bys prostě pod tím převisem počkal, až přestane pršet?
Jo a když si nás tady s Lannou bereš do své nevymáchané huby, dohledej tu 10 let starou diskuzi. Nebo zaklapni.
Jenže když uvízneš někde kde signál není ani v náznaku, tak ti je všechno k prdu, informace nedostaneš a při troše štěstí se dovoláš tak možná na hasiče :-)
To se vylučuje?
Že když umím slušně fungovat s navigačními systémy a on line mapami, neumím se bez nich obejít? Zblbnul jsem? Zapoměl jsem hak jsmě jezdili, když ty krákoravé klepny honily kluky v parku na skládačkách?
Fakt si to myslíš, Lelku, že bez signálu si neporadím? S ním je to jednodusší to je celé
Nejde o mapy, ty fungují docela dobře i bez signálu, také je používám s vypnutými daty.
Já myslel právě tu zmínku o počasí a uvíznutí někde kvůli dešti a tam se bez dat nedovíš vůbec nic a pak jsi na tom stejně jako byl Jurimír i když budeš mít třeba dva i sebechytřejší founy :-)
A samozřejmě si nezajistíš ubytování, jízdenky ani nic na co potřebuješ signál. samozřejmě si poradíš úplně stejně jako sis poradil kdysi, počkáš až se počasí vyblbne a ty budeš moct pokračovat dál kde už zase bude dostatečný signál :-)
Papírová mapa má jednu klíčovou vlastnost, kterou zatím žádná mobilní nemá. Při přiblížení / oddálení mi nemění množství zobrazované informace. Občas mě chybí, že při přemýšlení nad trasou v počítači mám zazoomováno na nějaký detail, pak se potřebuju podívat na širší okolí a ten detail mi zmizí. Typicky třeba obchod.
Otázka zvyku. Zoomování dvěma prsty.
Léta mi papírová mapa nechybí, a (skoro) vždycky jsem trefil.
Zrádná umí být navigace.
Jedu do nějakého hotelu.
"Váš cíl je na pravé straně" zahlásí.
A napravo jen louka. Hotel přece jen tak nezmizí....
Ne, je za 300 metrů daleko. Když se mě to stalo poprvé, byl jsem na hlavu pršelo, byla mi zima, a byl jsem totálně utahanej. Do toho Soňa volá, že je 10 večer a jestli žiju....
Hotel nakonec najdu, a on zamčený. Ve 22 zavřou bránu. To že PIN ke vstupním vratům mám na faktuře se dozvím až po dlouhých minutách telefonování....
Bez problémů by to byla nuda
Mě pro navigaci papírová mapa nechybí, ale zoom má prostě lepší.
Klasická ukázka, na prvním obrázku je vidět jméno vesnice. Když ale mám zazoomováno o jeden "zoubek" kolečka myše přestanu vidět jména vesnic. Na papírové mapě vidím obojí.
S papírovou mapou většinou pracuju tak, že si trasu naplánuju na PC a pak si ji překreslím do papírové mapy kvůli lepšímu kontextu.
Já vlastně všechno už plánuju v mobilu, proto to zoom dvěma prsty.
Cesty jsem kdysi rozmýšlel a plánoval na počítači, přemýšlel měsíce předem, kudy pojedu, těšení se, prohlížení té mapy, to mě bavilo.
Dneska už na pevno (skoro) stanovuji jen osu trasy - ta na co se chystám bude Strasbourg, Nancy, Tours Orléans, Le Mans, Rennes, Brest...
Až na místě pak na druhý den koukám do mapy, a pak se nechám navigovat v režimu silniční kolo mapama.cz, ale hlídám si to, aby mě to nevedlo oklikama. Detail nepotřebuji. Když jsem blízko cíle nebo něčeho co chci vidět, prostě si to vyberu na mapě a stisknu "navigovat".
Prostě už mám málo času na to abych plánoval cesty dopředu a měsíce se těšil. Radši, jak to jde, se seberu a jedu, dokud můžu.
A mobil, internet v něm, je něco, co mi neuvěřitelně všechno zjednodušuje. Je škoda, že mě to nepotkalo dřív, a lituji a strašně se zlobím na ty hajzly, co nás dva roky tejrali vymyšleným nebezpečím, aby vydělali prachy.
Papírová mapa....
Něco jako buzola logaritmické pravítko a klepáč na koberce....
Zůstává nostalgickou vzpomínkou :-)
Teď prodávám na Akru tatínkův válečný kompas a mohou se o něj utlouct. Pak že je buzola přežitek.
A co teprve určení polohy sextantem a chronometrem. Zkoušel to někdo?
Nezkoušel, ale chtěl bych. To by se mi líbilo. Bohužel tato úloha ve fyzikálních laboratorních cvičeních na Matfyz nebyla, ač by mohla být. Docela by mne zajímala chyba, s jakou se to dá běžně určit. Nejhorší bylo určení tíhového Zemského zrychlení reversním kyvadlem. To vycházelo něco kolem 5m/s2.
Se obávám, že sextant je nepoužitelnej v našich končinách. Jestli se dobře pamatuju, měří se tam poloha slunce nad horizontem. To je vcelku fajn na moři, kde je horizont poměrně stabilně daný zakřivením země.
Horizonty na Vysočině budou pravděpodobně příliš divoké :-)
Mohla by se ti líbit přednáška astronoma a námořníka o navigaci:
https://youtu.be/kQ0zTGXlid4
Je až neuvěřitelný, kolik měl Cook s sebou chronometrů a jak vědecky na výpočty šli.
Díky, kouknu se. Tohle téma mě zajímá.
Tuším že v Knize trosečníků byla zmínka o námořníkovi, kterému se nechtělo utrácet za drahý chronometr, tak si koupil budíka s prasklým sklem. A vyšlo mu to. :-)
Prednaska dlouha, lec plna prekvapeni.
Nekdo se tady ptal, jak presne je mereni sextantem. V prednasce zaznelo, ze na stovky metru. Samozrejme v priznivych podminkach.
Pekne jsou vysvetleny i dalsi navigacni metody - neastronomicke.
Taky je zajimave, ze si lide ve stredoveku nemysleli, ze zeme je placata.
Vypada to ale, ze jde vzdy jen o namorni navigaci. A myslim, ze to velke mnozstvi chronometru mel na lodi Darwin.
Koho by tohle tema zajimalo, tak moje oblibena prednaska je:
https://www.youtube.com/watch?v=xzjowueNhDY
Perfektni pro pochopeni zakladu.
Já bych tipnul spíš na toho Cooka, mám sice někde v knihovně jeho deník, ale hledat to nebudu.
Soudím podle toho, že jeden z cílů jeho výprav bylo pozorování přechodu Venuše přes sluneční kotouč a určení její vzdálenosti.
https://cs.wikipedia.org/wiki/James_Cook
Takže tam asi čas byl důležitější než u Darwinových zvířátek.
Jestli Garmin vyrobí sektant na silniční kolo koupím ho.
Do té doby jej řadím mezi užitečné věci, které už v moderní době nepoužíváme, logaritmické pravítko, bandasky na mlíko, vzdělání...
:-)
S bandaskou pro mlíko jsem chodil ještě před cca 10 lety do statku co máme přes ulici. :)
To s tím nemá nic společného. Tohle si kupují cvoci co se navlíknou do nějakých uniforem a pak se někde hrají na vojáky. Když budeš mít celou kůlnu sebevětších volovin, které už nevezme ani muzeum, tak se tihle budou přeplácet.
Je to něco podobného jako jsou motorky Jawy kejvačky a panelky, apod., kterých byly plné kůlny a nemají žádnou velkou hodnotu, ale modní "fandové" těhle motorek vyšroubovali jejich cenu do nesmyslných výšin.
"Cvoci co se navlíknou do nějakých uniforem a pak se někde hrají na vojáky."
Dráždíš hada bosou nohou :D
Proč? Takových za celý rok potkávám docela dost, některý dobrý, ale mnozí z nich mají dost :-)
Jj, to je fakt.
Když mi bylo 16 let, bylo vždycky v pátek MHD plné chatařů a trampíků (mezi nimi mnohdy i já).
Dneska je ale v pátek vidět hodně "vojáčků" i se zbraněmi, jak si jedou někam hrát na "vojnu" nebo na co. Copak že mají masakáče, to mi ani tak nevadí, ale ty zbraně, ty mi teda vadí docela dost.
Ty airsoftky by přitom měli mít zabalené alespoň v igelitovém pytlu, bo volně nosit zbraně tu můžou jen ozbrojené složky ČR a u myslivců se to trpí, jestli nemají vyjímku. Tu tedy asi mají na ty alkoholtesty...
Kdo si hraje, nezlobí. :-)
Já si teď kupuju řopík a nenapadá mě, k čemu ho budu mít. :-(
Zelený mužík nejsem.
To jako fakt nebo si děláš legraci?!?
Ale zatím o tom jenom šeptám, aby mi ho někdo nevyfouknul.
Už jsem ho byl zkontrolovat, jestli se tam nevyskytují zlí duchové. Přespal jsem na střeše a kontroloval, jestli se mi nebude zdát o sedmihlavé sani nebo o Terezce. To by nebylo dobře. :-(
Ale nic takového se nestalo. Je zazděný, ale vnitřek mě stejně moc nezajímá. Nahoře má krásnou rovnou plošku s nízkou trávou a to bude místo pro stan. :-)
Doufej, že majitel okolního pozemku (tobě bude zřejmě patřit jen pozemek pod řopíkem) bude solidní a k tobě vsřícný.
Já to budu mít úplně bez pozemku. :-)
Dvakrát do roka si tam postavím stan, majitel o mě ani nebude vědět. A zbytek roku mě bude hřát vědomí, že vlastním nemovitost s krásným výhledem.
A kolíky budeš zatloukat zbíječkou?!? :o)))
Jestli je zazděný, tak by mě vnitřek zajímal dvojnásob :-)
Už jsem několikrát bádal nad podobným nákupem (buďme k sobě upřímní, je to asi jediná šance jak si pořídit nemovitost, pokud člověk neobchoduje s kokainem či dotacema) a vždycky jsem tak nějak skončil na tom, že bych z toho chtěl mít alespoň nějaký užitek - čili alespoň kus trávníku okolo, aby tam člověk mohl o víkendu vegetit, ideálně to mít jako základnu pro víkendové výlety nebo tak něco.
No dej vědět jestli ti to vyjde, jaká bude zkušenost, jsem zvědavý :-)
Řopík je fajn, já něco podobného byl přinucen vyhrabat, prej že tam bude víno, ale teď tam mám narvanou sbírku skla v bednách..
No počkej, Ředitelství Opevňovacích Prací je železobetonová pevnost. Ta se nevyhrabává. Vyhrabává se zemljanka.
Tyhle pevnosti jsou všelijak zaházené a zarostlé, tak se někdy i vyhrabávají.
Až na to přijdeš k čemu ti to bude, tak se doufám pochlubíš s nápadem.
Co říkají, tak že bydlet se v tom nedá a prej to není vhodný ani na skladování brambor a jablek.
Tornáda řopík neohrozí
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-hrozi...
Tohle by se mi libilo. A dole by byl sklad lihovin, uzeneho a ostatnich nezbytnosti. :-)
Tak tohle vypadá rozhodne líp než hromada betonu zahrabaná do země :-)
Ta hromada betonu by byla pod tou posteli. Takove technicke zazemi a zaklad domecku.
Uplne zive vidim dole becku a dirou po periskopu protazenou trubku od pipy. Pokrok nelze zastavit. :-)
Ale bude to chtit jeste hodne prace a pokusu s hledanim vhodneho schodu pro tu becku. :-)
Dneska jsem se tam byl zase podivat.
A tak takhle ano, dost dobrý nápad.
Super pevné základy a kdyby bylo zle a víc foukalo, tak bys měl se kam schovat, jen pozor na přívalový déšť :-)
Vždycky, když je v těch kanadách vidím, říkám si, jo, kamaráde, za nás by si u felčara sháněl potvrzení, že můžeš mít "lehkou obuv"....:-)
Vždycky, když je v těch kanadách vidím, říkám si, jo, kamaráde, za nás by si u felčara sháněl potvrzení, že můžeš mít "lehkou obuv"....:-)
Myslíš, že ho potřebují k navigaci? :-)
mám doma úžasnou sbírku logaritmických pravítek, taky jsme se o některá pěkně přetahovali...
Kdo jezdí kolem svého komína, tak mu bohatě stačí mapa v počitadle, jenže pokud se chce vybrat nějaká delší pěkná a zajímavá trasa tak má papírová mapa dost velké opodstatnění.
Když vymýšlím trasu někde nad sto km nějakou neznámou oblastí, tak základ vždycky udělám podle papírové a pro detaily kterou cestou to bude vhodnější a hezčí, tak na to jdu už na mapu v PC.
Já plánoval 1200 km.
V Garmin Connect jsem si dal Start a Konec a nechal vyhledat trasu pro silniční kolo.
Trochu jsem to potahal, protože trasa míjela města, kde bych mohl přespat.
A tak vznikla osa cesty.
Posledně, když jsem jel, věděl jsem že se chci dostat k pramenu Seiny, zase pár kliknutí, a měl jsem to.
Ovšem pak to bylo luxusní. Navigaci jsem vypnul a držel se řeky. Tedy mapu jsem potřeboval,v tom mobilu, abych viděl jestli podle vody je cesta...
Asi je to věc zvyku, pokud celá léta jsi zvyklý plánovat nad papírovou mapou, je obtížné a asi i zbytečné, si zvykat na něco jiného
To není ani tak o zvyku, ale o přehlednosti a toho co vidíš,.
Když si dáš na monitor mapu celé Vysočiny nebo i Krkonoš, tak co vidíš? Jen a pouze pár velkých měst, a hlavní silnice, po kterých nejezdím. Nějaké vedlejší a místní komunikace nevidíš ani náhodou ani nějaká měnší městečka a vesnice už vůbec. Hrubý nákres tedy podle mapy, kde ton potřebné vidím a pro detailní plánování už mají obrovskou přednost monitor a mapz.cz.
Asi jo, nebo taky jde o velikost monitoru :-)
Za poslední dva roky jsem se naučil věřit těm mapám.cz. Ony vědí líp než já, jestli to bude sjízdné silničkou. Jen občas, aby se logicky vyhnuly frekventovaným silnicím, vedou oklikou.
A pak zasáhnu.
Ty jezdíš jinak, asi jako když jedu se Soňou, "pojedem po modrě".
Jí to hrozně baví, a já i na tom elektro mtb trpím, bojím se že mě nějaký šutr sundá ze sedla, ona si užívá, jak skáče přes pařezy, a já tiše, ale vždy s positivním názorem, trpím.
Ona zase nechápe, proč se v dešti vydám na nějakou horu, 35 km do kopce, po silnici.,.
Kdybychom všichni byli stejní, stálo by to za prd.
Asi tak :-)
Jasně, ty hledáš trasu pro silniční kolo. Ale když si chce člověk zajezdit po lesních cestách a hledá zajímavosti, tak je papírová mapa pro základní plánování mnohem lepší než elektronická.
Já jsem na papírových mapách ujížděl dlouho, doma pečlivě připravil trasy, vytisknul na tiskárně a poslepoval do archu plánované trasy. V reálu se ale trasa nakonec stejně dost často měnila a co jsem zjistil, že mapy cz umí výlet po okolí kde si posuvníkem mohu volit délku trasy, na papírovky jsem zanevřel. To nepříjemné mizení detailu zomováním řeším dvojicí mobilu--jeden se simkou používám při jízdě na internetové rádio plus hotspot pro druhý mobil, který používám jako navigaci, netflix, O2tv. Jednoznačná výhoda těch dvou mobilu, že mi když každý řeší něco jiného vydrží většinou nabitý celý den a dobijím až večer.
Já ele jezdím většinou stylem--z domova někam autem a tam nějaké návratové kolečka, což je zase něco jiného, nmež z bodu A do bodu B.
A fakt si myslíš, že, když je tvůj cíl 300 metrů dál, než hlásí navigace, tak je to chyba navigace?
Vždyť je to jen aplikace, kterou ty ovládáš, řídíš a zadáváš do ní svá přání s přesností jaké jsi schopen.
Ooops,
no navigace má souřadnice toho objektu prostě jinde, než se objekt reálně nachází. Navigace je sw, funguje podle dat co má. Dobře.
Nevím odkud berou data, ale je to tak. A není to jen jedna konkrétní navigace. Občas se stane, že tě dovede kousek jinam, než si člověk navolil.
Ne často, ale tyhle chyby tam jsou. Řekl bych, že jsou spíš v těch digitálních mapových datech a ne v navigačním softwaru.
Člověk se s tím naučí žít.
Ale před léty to byl šok, "doprdele jak cíl vždyť jsem v poli", taky byla tma :-)
Pak ty navigaci někdo ty souřadnice zadal blbě.
Ty jsi blbá nebo navedená?
Tak jsme to říkali jako děti.
Dám Hotel XXX a navigace ho najde, žádné souřadnice nezadávám. Fakt jsi asi to první,.
Blbá nebo navdená?
tak jsme se jako děti divili blbostem.
Dáš navigaci pokyn "najdi hotel XXX" nikoliv souřadnice
Nevím o nikom, kdo by tě naváděl, takže....
6e se rozkákali, nejsem Síravík, abych měl v darabázi co kdy kde která nakvákala.
Ale pokud bude nutné, dohledá se to.
Slípky se motají jak vítr v bedně.
Vzpomínám si na neprůstřelný test našeho učitele počtů na průmce.
Jak, když máš k dispozici jen dvoumetr a provázek, vytyčíš pravý úhel.
Dámy, do boje, fakt to jde
Když o tom tak přemýšlím, já vlasně navigaci nepoužívám…teda, nepoužívám ve smyslu “držte se vlevo, a po dvou stech metrech odbočte vlevo”.
Bo mám problém takové instrukci věřit. Já chci vidět tečku na mapě (“Gde P*ča Su) a vědět, že teď někdy bych měl odbočit na Kuřim, Čebín a Tišnov. Jezdím podle cedulí…
Někde jsem četl o nápadu na orientační soutěž,
Prostě pustit cizince do země, třeba Francie, a říct mu, že se má dostat do Tours. Nedat mu mapu, jen ať se frajer řídí cedulema.
A skončí v tom největším německém městě, co jsou na něj směrovky skoro všude, v Allerichtungu.
Z dálnice se mi jeví že největším městem v Reichu je nějaký Ausfahrt
Já jsem takhle zkoušel jet primitivní trasy.
Kolem Ostravy třeba. Cedule najednou zmizí a je po žížalách. :-( Pak se zase objeví, ale logiku to nemá. Po letech jsem zjistil, te se na výstavbě téhle trasy podílel můj strýc. Tak jsem ho musel dodatečně vyplísnit. :-)
Pak Cyklostezku Bečva. Je to krásná cyklostezka a dobře značená. Ale občas taky cedule nejsou a člověk tápe. Nezabloudí sice, protože to ani nejde, ale mine kus cykloztezky. Nejde vždycky jen kolem řeky.
Někdo tyhle trasy plánuje a ze státních a EU peněz platí. Vůbec se ale neobtěžují si hotový výtvor projet sami, nebo se zamyslet nad logikou.
Taky jsem jel na kole republiku od severu k jihu, začátek v Jeseníku. Taková nevinná zábava na prodloužený víkend. Navigaci jsem neměl a mobily tehdy navigovat neuměly. Mapu taky ne. Vypsal jsem si pár měst a snažil se trefit. Je to příjemné, jen tak si jet. :-)
V tomhle jsou experti Frantíci. Cyklozemě, cyklotrasy a cyklo pásy, a samozřejmě cykloatlasy a cykloweby
https://www.francevelotourisme.com/
Za ta léta, co tam trajdám fakt výrazný pokrok.
Jen jedno se nezměnilo. Značení. Pokud není kam odbočit, je směrových cedulí jako máku. Hezky vyvedené zvláště ty Euroveló s evropskou vlaječkou. Jakmile ovšem přijedeš na křižovatku, značení zmizí. Prostě nevíš, jestli doleva nebo doprava.
Skoro mi to připadá, jako by si z cyklistů dělali srandu. Nebo jsou podplacení těmi vydavateli těch cykloatlasů, protože na mnohých rozcestích vidím, jak tam stojí s hledjí v těch knížkách v kroužkové vazbě, kudy dál.
To je i u nás. Na cestě, kde kilometr před ani za není žádná odbočka je žlutá cedulka, že je to nějaká cyklotrasa. Přijedeš ke křižovatce a cedule nikde žádná. Ale netýká se to jenom značení cyklotras. Na sobotu jsem měla itinerář a v něm vypsanou opravdu každou vesnici na cestě. K většině, byť k nim bylo nutno odbočit z jiné silnice, cedule neukazovala, ani k nějaké další za ní. Už si raději píšu čísla silnic a vzdálenost k odbočce.
Pro takovéhle ježdění "neznámem" bez navigace?
Kdysi jsem takhle chvíli taky jezdil s papírem a poznámkama, ale dnes už bych se k tomu nechtěl vracet.
Píšeš, že sám máš na cestách většinou mobil vypnutý a hovory nebereš, protože tě obtěžují a divíš se, že to jiní dělají stejně?!?
To je snad dobře, ne?!?
Proč tě to překvapuje?!?
Většinu času je vypnutý, aby nežral baterku. Ale jinak ho používám ke spoustě věcí.
To, že se mobil dá i telefonovat je jen jedna, a asi ne ta hlavní, z jeho funkcí :-)
Tak byla to ta hlavní a jediná funkce, když u nás mobily začaly.
Až s příchodem GSM a telefonů Dancall v roce 1995 jsme mohly začít posílat sms.
A řekla bych, že ještě dneska mnoho lidí považuje telefonování/smskování za hlavní funkci mobilu. Ostatně proto se to také jmenuje "mobilní telefon".
:-)
stárneš...
"mnoho" už dávno není většina
Ono se mobilem natácí, fotí, sdílí na sítích, a whatsup uje. SMS používají dinosauři jako jsi ty,nebo já. A telefonuje je se, ovšem, to taky
Opět nejchytřejší. Jak jinak...
je to kruté, ale smiř se s tím
Nedávám ti často za pravdu, ale tentokrát si trefila bingo
Má pravdu. Aj důchodci už jedou na WhatsApp. Akorát Ukrajinci nemaj WhatsApp - používaj Viber…
slava Ukraine
Chjo, psala jsem trochu o necem jinem, ale budiz.
Hele a co je vlastne WhatsApp a dalsi obdobne aplikace nez telefonovani a posilani zprav?!?
Je to porad jedno a to same a je fuk, jakou apku na to pouzivas.
A o veku to opravdu neni.
Jak říká jeden známý: kdyby tak existoval nějaký způsob jak posílat "appky" mobilu až v případě potřeby, aby se nemusely instalovat. Já tohle vymyslím a šíleně na tom zbohatnu.
Takže ne - dneska jsou prohlížeče docela mocné, jde jim poslat extra složitou webovou stránku, mají přístup k poloze, k bluetooth, ke kameře a ke kdoví čemu všemu. Programovat "appku" je jen známka neschopnosti udělat rozumnou webovou stránku. Webový prohlížeč by pro 99 % všech možných použití měl stačit. Jinak je to často maskovaný útok na soukromí a nic víc.
Na cestách používám webový prohlížeč, a pak ještě Mapy.CZ, protože nepotřebují datové připojení, čili je to taková webová stránka s obrovským množstvím přednačtených dat. Často cestujeme stylem "ráno naplánujeme, co zajímavého bude po cestě k vidění", a Mapy.CZ tady ty turistické zajímavosti mají - aspoň tam kde jsme byli - docela dobře zpracované (beztak na podkladech OpenStreetMap). Zvlášť ve srovnání s mapama Velkého Bratra. Navigace je teda trochu slabší, jednou nás na Azorech v nějaké vesničce chtěly poslat autem po schodech... No ale i na těch Azorech, nebo třeba na Islandu či Madeiře byly daleko napřed před tím Googlem.
Druhá věc je, že provozuju mobil bez Google Apps a bez Google účtu. Appky jsou zlo. Teda aspoň appky které má každý supermarket, každé lyžařské středisko, atd. místo webových stránek. Appky které nepotřebují přístup na web jsou jiná věc (Binary Eye pro QR kódy, samozřejmě foťák, galerie, DavX5 pro synchronizaci kontaktů a kalendáře, možná ten K9mail, atd.)
Maj do Číňani. Běží to ve WeChatu. Vlezeš do hospody a najednou máš appku na objednání piva…
Jo, tak appky, co akorát dublujou webovou stránku, a ještě blbě, mě štvou taky. Třeba emailová appka od Seznamu, nebo appka Regiojetu.
S aplikací ČD jsem kupodivu spokojenej…to je bohužel jenom jedna ze dvou věcí, kterou dělaj dobře…ta druhá je vlaková hospoda v Railjetu…
Tak appka českých drah je dost nedodělaná. Bo pokud potřebuju přestup, tak nejdou navolit kombinace s nejdřívějším odjezdem. Typicky su někdě a potřebuju přes Brno do Náměště nad Oslavou. První vlak toho nádraží mi to do kombinace nenabídne, jednotlivou jízdenku nechcu, bo by to byla jízdenka idsjmk a tudíž časová. Takže koupím jízdenku s odjezdem příštího vlaku. Dojede nějaká souprava nastoupím a jedu. Tu se objeví průvodčí a načte z founu qr kód in karty. Nic nenachází, s pruděním tedy vyžádá načtení qr kódu přímo jízdenky a po půl až minutě studování suše sdělí, že jedu na černo bo jízdenka je platná až třeba za hodinu a půl. Načež dávám průvodčí do rukou příslušný foun ať si tam ten požadovaný spoj zkusí nastavit sama/sám. Po 5 minutách usilovného šmrdláni po displeji jak v porno hře mi foun vrací s tím, že mi přijdou oskenovat qr kód těsně před příjezdem vlaku do Brna. Asi tak, tlačí to spoje, kterýma se domů dostanu běžně o 90 minut později.
S appkou čd nejsem spokojen, navíc v ní nejde správa platebních karet.
Nerozumím tomu nejdrivejsimu odjezdu. Běžně cestou z prace kupuju přes aplikaci ČD jizdenky cestou, což je tak pět, ale někdy i míň minut před odjezdem vlaku. Hoď mi třeba do obálky konkrétní příklad, zajímá mě to.
Neděle Kyjov okres Hodonín a chcu ve 12:00 koupit jizdenku do Náměště nad Oslavou s odjezdem 12:15. Nekoupíš, nabídne to až spěšňák 13:28.
Může být. Taky se mi to už stalo, když jsem nakupoval těsně před odjezdem. Průvodčí řekl stornovat, a že mi prodá lupen bez přirážky. Tak jsem stornoval, a průvodčí se už celou cestu neobjevil. Ještě aj love to šetří.
Jo, a funguje to s Apple Pay, s Google Pay nejspíš taky, tož správu karet neřeším…
Mimochodem, přes Poděson mi to vyhodilo na trase Kyjov - Náměšť o stovku nižší cenu, než ČD bez inKart - 78 Kč.
A musím to stihnout do celkové doby přepravy 3 hodin, to s kolem s přestupem v Brně uděláš s vypětím, bo i 10 minut na přestupu může znamenat nevidoucí koncová červená světla vlaku přípoje domů... Do Brna to běžně dojíždí s 5 minut sekyrou, kterou nabere až na posledním dvoukilometru v Brně!!!
Raději proto volím zadraho to čekej dlouho anebo čudnou drahotu :-D
Tyhle drobné patálie se mi zatím vyhýbají. Užívám si pouze zábavy s inkartou v apce. Průvodčí většinou neví, co to je a chcou normální jízdenku. :-)
Sranda je taky placení kreditní kartou ve vlaku. Už se mi stalo, že průvodčí ztratil nervy a neplatil jsem nic.
Ale žádnou křivdu jsem v souvislosti s apkou ČD neutrpěl. Vlastně si vždycky vyberu konkrétní vlak a pokud tam není, ani nepříjdu na to že by mi měl chybět.
Já mám s platbou kartou ve vlaku jen samé dobré zkušenosti. Platím s ní naprosto bez problémů už několik let.
Hele, ona je do apka na in-kartu?!? Já vlastním tu plastovou, ale pokud b yto šlo do mobilu, bylo by to určitě pohodlnější. Takhle musím myslet na to, abych si kartu nezapomněla na cestu strčit do peněženky.
Právě do apky Muj vlak lze inkartu přidat. Kdysi jsem si s tím hrál a zapomněl na to.
Pak jsem jel vláčkem a inkartu si nevzal. Pani průvodčí velice lomila rukama a šla mi to do zákulisí spočítat.
Protože počítala hodně dlouho, napadlo mě podívat se do mobilu. A po jistých úpravách tam inkarta byla.
Aha, díky. "Můj vlak" ale nepoužívám. Nebo jsem možná něco takového zkusila a pak jsem ztroskotala na tom, že to na mě chtělo PIN karty, ale ten jsem si někam důkladně uklidila, abych ho neztratila... Klasika...
Zkus zaplatit kartou mezi Krnem a Blanskem, a pak dělej machra :-)
Ano, mas pravdu, zapomnela jsem dodat, ze nejezdim do "Horni/Dolni"...
U okrajovych trati chapu, ze asi s kartou bude problem. V takovem spoji ale asi bude vyjimkou i turista a navic turista, ktery chce platit kartou.
Kartou ve vlaku teoreticky už zaplatíme všude u čekej dlouho, bo ty jejich terminálky to už mají alespoň pár let umět všechny. Krize nastává se signálem nebo neproškolením průvodčích.
V rámci JM třeba zaplatíš kartou v každém autobuse.
Nejen to. Po dvou letech, kdy jsem do práce jezdila autem, jsem nyní s návratem do IDS JMK zjistila, že na bankovní kartu si můžu nahrát libovolnou jízdenku (včetně předplacenek) a při nástupu řidiči jen "pípnout". Takže mi odpadají výlety "ke Grandu", abych si vyřídila - prodloužila - průkazku či koupila měsíční.
No, to už soused zažil, že zaplatil lístek při nástupu do šaliny, bo tam mají "automatické" platební terminály u dveří. Jen jsem to jeho vyprávění teda nepobral. Sám jsem to teda nezažil, jak v MHD ve Štatlu nejezdím víc jak jednou ročně. Na kartu primárně nanahraješ nic, jen ji k něčemu připáruješ. Teoreticky by pak stačilo hodinkama či founem ve dveřích někde mávnout a je jízda zaplacena. Asi si udělám edukační jízdu pro zdržování, nasrání nebo pobavení Brňáků :-D Borec z Lontu na výletě :-D
Ano, z domu od počítače v eshopu IDSJMK to nejspíš fakt nenahraju primárně na kartu - ale funguje to, jako by to tam nahrané bylo.
A ano, po Brně opravdu stačí kartou - hodinkami - founem "mávnout" u terminálu a jízda je zaplacena. Ale v našich "venkovských zónách" už to takhle nefunguje, tam musím buď koupit doma v eshopu nebo u řidiče a kartou zaplatit.
V Brně to funguje tak, že při nástupu přiložíš kartu a jízdenka platí až na konečnou daného spoje. Pokud vystupuješ dřív než za 15 minut, což je cena nejlevnějšího jízdného, musíš kartu přiložit i při vystupování.
Pak přikládáš při každém nástupu - a teprve o půlnoci proběhne vyhodnocení, kolik jsi toho projel a částka se odečte. Tj. když by ti součet "mávání kartou" vyšel dráž než celodenní jízdenka, odečte se cena celodenní jízdenky.
Přijde mi to jako docela chytré zařízení, ale pro dojíždějícího mimobrněnského to moc použitelné není.
No, hlavně to od Veselá jezdí na 4. peron, a na Jihlavu z 5. Což se neznalému může zdát, jakože to bude hned vedle, ale kdo zná brněnskou parodii na nádraží, tak ví, co to obnáší…
Jestli máš kolo, tak je lepší vyskočit z vlaku ve Slatině, u AAA to vzít doleva, zhučet dolů do staréch Černovic, prohulit Komárovem a nalezt do vlaku v Heršpicách.
Časově to určitě stihneš :-)
My co jsme zvyklí na nádraží ve dvou patrech (Drážďany, Lipsko, Berlín) tak něco takového ani neočekáváme. :)
Ostatně trénováno na České Lípě, Lysé nad Labem, Vysočany, Smíchovu, Ústí n. Orlicí, kde je jsou či byly některá nástupiště jinde, jak se tam historicky potkaly tratě různých společností. Takový Smíchov-Severní nástupiště má u nás v rodině přezdívku Smíchov-Tajné nádraží.
Nebo Liberec ci Vsetaty...
Když jsem psal Lysá, myslel jsem Všetaty. Mě se, nevím proč, ta dvě nádraží pletou.
V Liberci to v historii bylo dokonce tak, že tam byla tři nádraží, vzájemně nepropojená, takže místní drožkaři z toho měli velký kšeft. A změnilo se to až na zásah z Vídně.
Z Norimberka na Karlsruhe to jezdí ze 14ky, snad jediný perón, kam nejezdí výtah ani schody.
Hezky kolo do teplejch....
Překvapila mě ale jiná vlastnost tý apky DB nejen že mi připomíná, že brzo vlak pojede, ale když do měj vlezu a zaujmu stanoviště, napíšu On line Check-In, a ten průvodčí si mě už ani mevšimne. Prostě ví, že jsem ve vlaku, kde sedím, a že mám zaplaceno.
Velká vymoženost, nemusím lovit ten QR kód.
To je fajn.
Ve Francii žadnou apku nemají, ale většinou mě nwkobtrolují,protože na to serou :-)
Musíš si v parametrech nastavi delší čas na přestup. Problém je v to, že když má navazujici vlak Příjezd v 15.23 lze to stihnout s časem na přestup "běžný " i od spešnáku v 13.28. Zrada je v tom, že ten nastavený čas platí pro vsechny prestupy. Takže nelze si říct, že v Brně chci radeji 20 minut, ale v Horní Dolní vím, že 5 minut stačí.
Tvůj problém to neřeší, nicméně jsem teď objevil funkci v aplikaci, že když mám vypsaný seznam spojení na stránce kde je vidět "čekání na další vlak X minut", tak se ten navazující spoj dá posouvat vlevo/vpravo a tím měnit do kterého vlaku mám přestoupit. Takže lze udělat čekaní v každé přestupní stanici jiné.
Toto teda prostuduju, bo skládání spoje je docela zásadní na cestování s naloženým leháčem. To už je víc než dostatečné, pokud si budu moci čekací dobou na každý přestup určit konkrétní navazující vlak. Jedu do Štemberka se 2 přestupy a tak to ověřím :-D
Díky za bádání, mohli by k tomu mít teda nějaký návod. No, aby ho taky už neměli někde, že :-D
K windowsům či androidu taky není návod. Kdysi na VŠ jsme kupovali osciloskop. (sovětský). Jedna masivní dřevěná bedna byl osciloskop, druhá, pokud si dobře pamatuju, stejně velká byla plná dokumentace.
Jak se na to dívám, požadovaný přestupní čas se nastavuje společně pro všechny přestupy. Ale vždycky můžeš koupit jízdenky jednotlivě pro každý vlak, taky můžeš bez problému jet pozdějším spojem. Jediný co nejde jet dřív než v kolik je odjezd podle jízdenky.
Dřív to šlo, jízdenka platila celý den, ale pak to zakázali. Někteří vykukové totiž jeli dřív než měli jízdenku a pokud během cesty nepotkali průvodčího, tak po výstupu jízdenku stornovali.
Běžně, když jezdím z Phy do Výběžku, tak si koupím jízdenku na ranní vlak a pak jedu kdy se mi chce. Jediná nevýhoda je, že se tím připravím o místenku zdarma.
Přesně tak. Dělám to stejně.
Podmínkou akorát je, že jedu trasu, kde jezdí dostatečné množství spojů :o)))
Naštěstí ustecky kraj minimálně v oblasti, která mě zajímá ma skvělou dopravní obsluznost. Pamatuju časy pod řízením Strany a vlády kdy každý autobus ve Výběžku jezdil po jiné trase v časech naprosto nepredvidatelnych a s vlaky to nebylo o mnoho lepší. Teď máme nejčastěji hodinový takt, jizdenka plati na vlak i autobus, na krajskou síťovou jizdenku dojedu až do Kralup ci do Rakovníka. Uvidíme co přinese budoucnost s drahymi palivy a nedostatkem řidičů, ale teď mám pro krajské úředníky co řeší dopravu jen slova chvály.
Já vidím z kyjova do brna spoje Os 1225 - 1348 a Sp 1328 - 1433. Z brna do náměšti pak v obou případech odjezd 1445. Holt asi nikdo nepředpokládá, že by někdo chtěl je o hodinu dřív, kodrcat se v osobáku co jede o 20 minut dělší dobu a pak ještě tvrdnout v brně.
Každopádně když si v parametrech vyhledávání nastavíš minimální čas na přestup větší než je u spoje, který nechceš, tak ti to najde to co chceš.
edit, koukám, že už někdo byl rychlejší
Hele a nebylo to tím, že bylo do odjezdu těch 15 minut?!? Co mám zkušenosti s regionálními spoji, tak jízdenka lze elektronicky zakoupit jen do určité doby před příjezdem/odjezdem vlaku. Je to právě těch cca 10 - 15 minut.
Kdepak. Když to stihneš zaplatit tak i minutu předem. Dělám to v zimě prakticky denně. 15 minut pred odjezdem je čas kdy lze ještě jízdenku vratit s vrácením peněz. Právě proto kupuji jízdenku na poslední chvili kdybych cestou potkal někoho kdo mě vezme autem. Mám to 7 minut volné chůze a chodím tak abych přicházel na peron v okamžiku kdy vlak vyjíždí do stanice.
Omlouvám se za odbočení.
Nikdy mě nepřestane fascinovat tupá neschopnost českých drah. Cestující si kupuje jakousi nehmatatelnou naději, že vlak pojede podle jízdního řádu. V závislosti na štěstí a fazi měsíce se dočká výhry, nebo zklamání.
S jakým klidem hlásí pořád a dokola, týdny a roky, zpoždění. Jako by to bylo něco normálního.
Mám železnici rád a dělám v externí firmě. Jsem IT, ale v případě potřeby volám strojmistrum a domlouvám servisy. Takže do jisté míry vim, o co jde. A to nejenom u ČD.
Mnohokrát jsem přemýšlel, jestli má vůbec zoufalá situace u ČD nějaké řešení. Osobně bych sebral poměrnou část prémii vedoucím pracovníkům CD za každou minutu zpoždění.
Oni by se pak velice rychle přestali vymlouvat na Správu železnic, že je někde výluka. Museli by si na ně došlápnout. A to potřebují jak prase drbani
K poslední větě. Ano, i když to odebírání prémií může být kontraproduktiví. Mě stačí neochota počkat na zpožděný vlak vzniklá tím, že dopravce za zpoždění musí platit kraji penále. Takže raději se nečeká aby byl zpožděný jeden vlak a ne dva.
Radka má pravdu. Mám stejnou zkušenost. Rychlík Pha-Brno přes Vysočinu…u lokálek nevím, tam kupuju přes Poděsona a ten má v podmínkách, že lístek ve vlaku platí až 5 minut po zakoupení…
Nevím co je Poděson. V apkách jiných dopravců to tak může být. DUK platí minutu po zakoupení, ale mám dojem, že PID má také těch minut.
https://www.idsjmk.cz/a/poseidon.html
PID Lítačka - narozdíl od ČD výhodnější tarif v rámci Stč. kraje.
To má i DUK. Kdysi dokonce existovalo interní nařízení, že průvodčí nesměl primárně nabídnou DUK, jen když si o něj cestující explicitně požádal. Dnes je to naštěstí naopak.
Nás tímhle vypekli v IREDO, jeli jsme na výlet do Trutnova, u nás není kasa, tak jsme kupovali jízdenku ve vlaku a aby jsme se nemuseli zdržovat v Trutnově u kasy, tak jsme vzali zpáteční. Pak jsme se dost divili, když jsme cestu zpět museli platit znovu, protože jízdenka platí jen 3 hodiny.
Já moc vlakem nejezdím, ale co jsem si všiml tak na jízdence je uvedený čas do kdy platí.
Tak běžná jednosměrná jízdenka ti platí od hodiny zakoupení nebo od prvního spoje, na který je zakoupená až do půlnoci.
Zpáteční jízdenka ti platí do půlnoci následující den.
Teď si jen neuvědomuji, jestli do té půlnoci musíš nastoupit jízdu nebo ukončit. Ale mám pocit, že jde o nástup do vlaku.
Jednosměrná Flexi jízdenka na vzdálenost do 50 kilometrů platí do 6:00 hodin dne následujícího po prvním dnu platnosti. Jednosměrná Flexi jízdenka na vzdálenost 51 kilometrů a více platí vždy do 24:00 hodin dne následujícího po prvním dnu platnosti. V obou případech je ale nutné začít cestu v první den platnosti.
Tak jsem to raději dohledala
https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni...
Flexi jízdenka základní nabízí:
- Platí pro jednu jízdu v jakémkoliv vlaku ČD
- Základní Flexi jízdenku je možné koupit kdykoliv, a to do 2. třídy i 1. třídy
- Její cena je neměnná a záleží jen na ujeté vzdálenosti
- Jízdu je nutné zahájit v první den platnosti, při nákupu v e-shopu však nejdříve v čase uvedeném na jízdence
- Po ujetí 100 km lze z vlaku vystoupit a jízdu dokončit jakýmkoliv vlakem do půlnoci následujícího dne
- Na Flexi jízdenku platí slevy s In Kartou
- Lze zakoupit nejdříve 2 měsíce před cestou
- Při nákupu jízdenky v e-shopu ČD získáte zdarma místenku do dálkových vlaků ČD, vyjma místenek SC a místenek Business do vlaků railjet.
Jízdenku nelze použít pro vnitrokrajské cesty osobními vlaky (Os) a spěšnými vlaky (Sp) na území Zlínského, Plzeňského kraje a na území Jihomoravského kraje.
To je právě ten problém, pizda v ČD vlaku prodala úchylný IREDO doklad s platností 3h namísto ČD jízdenky.
My nejezdíme vlakem často, je to atrakce jednou do roka pro děti výlet vlakem, takže nás ani nenapadlo, že se něco změnilo, že máme něco studovat, že nám nám místo normální jízdenky prodají tuhle prasárnu.
Přidám malou zajimavost. Někdy stojí první třída úplně stejně jako druhá. Zažil jsem to u vlaku Ostrava-Viden.
Tak tohle mě hodně baví. Historicky je nějak zakořeněno, jak je ta 1. třída děsně drahá a každý se rve do 2. třídy. Pak jsou vagóny dvojky narvané, zatímco v "plyšáku" 1. třídy je pár lidí.
A přitom doplatek na tu 1. třídu je dneska zcela marginální. Teda alespoň pro mě, co by drřitelne in-karty dělá doplatek cca 50 kč.
Pokud nejedu s kolem, tzn. nemám místenku, pak se většinou podívám, jak je "dvojka" narvaná a když je to neúnosné, tak jdu do jedničky a jedu v klidu a pohodlí :o)))
Ano, příplatek oproti 2. třídě jen 33 %, dříve býval 50 %. Vzhledem k nižšímu počtu sedadel ve vagoně vyinkasují za 1. tř. méně než za 2. pokud by byl vagon plně obsazen.
Na některých relacích jsou ale ve 2. tř. relační slevy, takže 1. tř. může vyjít i o 75 % dráže.
Než stát v přeplněné 2. tř., tak si radši připlatím klidně i těch 75%.
Ve vlacích, kde je jednička se většinou dá i koupit i místenka a v ČD shopu je zdarma. Mě ve dvojce vadí i že tam není moc místa na nohy, i když mám zcela průměrných 182 cm.
Když jedu ven z Prahy ve frekventovaný čas a nenastupuju na hlaváku, ale až ve Vysočanech nebo Libni, tak se místenka hodí i v jedničce.
Někdy mají v první třídě pouze kupé a ve druhé otevřený prostor. Do kupé se mi nechce. :-(
Taky mám radši velkoprostor, ideálně když jsou za sebou a nemusím na nikoho čumět.
Taky se občas stávalo, že zatímco dvojka byl velkoprostorový rekonstruovaný klimatizovaný vůz, tak jednička byl starý házející kupátkový křáp.
V 1. třídě mám většinou celé kupé pro sebe, a to je celkem únosné :o)))
Asi budu muset jedničku někdy zkusit, tohle zní vyloženě dobře :-)
Je to asi dva roky, jela jsem z Tábora do Prahy a přijel vlak, který měl asi 3 vagony označené jako 1.tř a dva vagony 2. tř.
99% čekajících se narvalo do těch dvou vagonů, já jsem okamžitě zamířila do jedničky. Když přišel průvodčí, hned jsem hlásila, že si doplatím, ale doplatek se nekonal - prý nějak neměli vozy 2. tř. tak jim připojili vozy 1. tř. a jsou jako dvojka. Jenže to nikde nebylo označené :o)))
Docela mě to pobavilo, když jsem si představila ten masakr ve dvou předních vagonech, zatímco já jsem měla pro sebe celé kupé :o)))
Je zajímavé, jak se lidé "bojí" jezdit v 1. tř. Radši se tlačí ve dvojce a pak nadávají na všechno možné. Ale že by se "rozvalili" pohodlně v jedničce, to je ani nenapadne. A přitom tu cca padesátku, co by dopláceli, tu utratí za zbytečnosti třikrát...
Tak těch tratí, kde doplatek do jedničky dělá cca padesátku asi moc nebude.
Třeba na Brno-Praha je rozdíl v ceně 150-200 Kč, podle spoje. A to už mi při cestě tam a zpátky hodí rozdíl, který v rozpočtu poznám.
Šluknov - Praha hl. n. druhou třídou umím (bez jakéhokoliv průkazu na slevu a bez vazby na konkrétní vlak) za 179 Kč.
První třídou (ta u nás je i na lokálních spojích) je to za 390 Kč. Takže to je o něco málo víc než o 50 kaček. ;)
Mimochodem s InKartou je to za 145 do II. třídy a 308 do I. třídy.
Ještě perlička, když si koupím jízdenku jako nepoučený laik, pak zaplatím za Šluknov-Praha 300 Kč ve II. třídě a 390 v I. třídě. (opět bez slevového průkazu a bez vazby na konkrétní vlak)
A ta finta spočívá teda v čem?
Finta spočívá v tom, ze si jizdenku koupim uz z Rumburka. Je levnější i když na kilometry je to dál. Je tam totiž relační sleva pha-rbk.
Tak jako normální lidé studují letáky obchodů, já čtu tarify. :)
Aha, tuhle fintu znám, jezdím Rtyně v Podkrkonoší - Praha a dá se koupit jízdenka s relační slevou Trutnov - Praha, ale sleva je tady daleko menší, v případě vázané jízdenky jen 189 Kč místo 197 Kč a v případě Flexi 199 Kč místo 247 Kč.
Navíc je to blbý když chci místenku, nárok na místo zaniká 5 minut po výjezdu z výchozí stanice.
Dobra finta. A ja jsem se divil, proc treba ve Skotsku nelze vystoupit z vlaku drive, nez ve stanici na jizdence. Taky tam maji takove vychytavky.
Jde to i s letadly, ale to jsem nezkousel.
My tady na Ostravsku máme zase celodenni vlakovou jizdenku do Jeseniku (pohori) za 100 pro jednoho a 250 tusim pro 4.
Je fakt, že zpravidla až takhle daleko nejezdím nebo mám na takhle dalekou jízdu místenku.
A navíc mám in-kartu, která přece jenom nese slevy.
A také je fakt, že výši doplatku neřeším. Platím kartou, tak to moc nesleduji. Raději si připlatím, když je dvojka přecpaná. Vím, že mě to nezruinuje a doplatek je ve výši nějaké zbytečnosti jako je jedno kafe (cca 70 - 100 kč) nebo časopis (cca 50 - 150 kč), které si celkem běžně kupuji.
Nejmenší doplatek do 1. třídy, který jsem kdy platila, bylo z Opavy do Ostravy cca 20 Kč. Ale to bude už víc jak 10 let.
No jo, ale ja kafe nekupuju a casopisy uz vubec ne. :-(
Taky nekourim.
Kdyz slysim tyhle argumenty (vetsinou od prodavacu dek a hrncu), tak mam chut jim rict: X Kc denne je malickost, plne souhlasim. Tak mi je dejte a nebudeme se navzajem zdrzovat. :-)
To neni nic proti Radce, ta je hodna. :-)
Kdyz mam chut vyhodit penize oknem, tak je radeji dam nekomu, kdo je potrebuje a znam ho.
Hmmm, tak to jsme se od nákupu jízdenek dostali do zajímavých konců :o)))
Sediva je vsechna teorie, vecne zeleny strom zivota :-)
Pravda, kafe za stovku jsem si asi v životě nekoupila. (Ještě před měsícem jsem za stovku chodila v práci na oběd.) Tyhle finanční relace už přece jen řeším. Ale pravda, to už jsme z původního tématu trochu utekli.
Jen si nemyslím, že lidi jedničkou nejezdí proto, že se "bojí", ale proto že prostě fakt počítají.
(Na vzdálenosti, kde je příplatek do první třídy do padesátikoruny, se snad ani nevyplatí nějak extra řešit pohodlí, ne? Než se uvelebíš, už vystupuješ.)
Kamarad mi tu nechut k luxusu vysvetlil tak, ze se narodil pod lavkou a tam taky zustane. Ja to vidim stejne. :-)
A to me privadi k dalsi odbocce na tema kastovniho systemu v Indii. Kdyz Ghandi zaridil nedotknutelnym pravo vstupu do chramu, tak jich tam prislo asi 15. Z tech stovek tisic.
Když sem jezdil v Pátek v 16 nebo 18 z Prahy směr Lysá - Nymburk - Poděbrady a ještě jezdila kupéčková jednička, tak prázdné kupé fakt nehrozilo.
Vždycky platily jízdenky na dráhu minimálně do konce daného dne, až do zavedení těchto vypíčených regionálních systémů.
Je to úplně stejný systém jako byl vždy v městech na MHD. Jízdenka na tramvaj se také liší od jízdenky na šalinu.
Mimochodem zpáteční jízdenka u ČD už dlouho neexistuje a myslím, že ani u tebou oplakávaného IREDA, takže co jste si to vlastně koupili?
Regionální systémy přinášejí tu výhodu, že jízdenka z bodu A do bodu B nezávisí na dopravci či dopravním prostředku, platí stejně pro vlak jako pro autobus, pro Arrivu jako pro Jančuru. Za starých časů když člověk potřeboval dojíždět do práce ráno vlakem, ale odpoledne bylo výhodnější se vracet autobusem, tak si nemohl koupit ani blbou týdenku, neb se mu nevyplatila.
Přímo zpáteční ta jízdenka asi není, ale když jsem si nedávno kupoval jízdenku na vlak, tak po zadání odkud a kam a kdy tak mi to hned nabídlo možnost koupit i jízdenku na cestu zpět. Odmítl jsem a víc jsem další podmínky nezkoumal.
Koupit si jízdenku i na směr zpět samozřejmě jde. Ale už tu není to bývalé cenové zvýhodnění zpáteční jízdenky. Cena bude součtem cen za jízdenku tam a za jízdenku zpět.
Nám ani nešlo o tu slevu, prostě sme chtěli koupit rovnou jízdenku zpět abychom se nemuseli zdržovat na pokladně. Kdyby ta mrcha aspoň na to upozornila.
U těch drah je fluktuace jak na poštách, takže jestli ji vůbec napadla jiná volba, že.
Pokud není daná povinnost na něco upozornit nebo nějak informovat, tak proč by to dělala pokud se někdo nezeptá.
Co mě krapet štve a vadí, že jsem zatím nepřišel na to jak zjistit a poznat, kdy vlak na který přestupuji čeká i na zpožděný vlak nebo nečeká.
Existuje předpis, kde jsou napsány ty maximální čekací doby. Ale viděl jsem ho jen jednou, je děsně tajný.
Když nečeká nikdy, tak je to v jízdním řádu jako značka kolečko s puntíkem uprostřed. Existuje ještě značka plné kolečko, ta znamená, čeká max. 5 minut, ale neuvědomuji si, že bych ji někde viděl.
Aha, dík, musím si to poznačit, to by se mohlo dobře hodit.
Zrovna ve středu jsem jel vlakem s přestupem v Jaroměři, normálně tam vlaky na sebe navazují s časem asi 10 minut na přestup, co by běžně stačilo. Jenže vím, že z Pardubic do Hradce je výluka a jezdí autobusy, tak je běžné zpoždění 20 minut. navíc ten vlak z Jaroměř byl jiné společnosti - Ariva a nevim jestli mluví s ČD nebo ne. Jel jsem radši o vlak dřív, ten měl zpoždění půl hodiny a v Jaroměři jsme čekali na ten další vlak. Žádná tragédie, ale přece jen je blbý, že ta informace není zřetelněji uvedená v jízdním řádu a třeba i na infotabuli se zpožděním.
V Jaroměři by Arriva na ČD čekat měla, oba dopravci fungují na objednávku Východočeskéhé kraje. Je to věc dispečera aby rozhodl, zda-li se čekat bude nebo ne.
Jenže to je šedá teorie, zelený je strom života.
Zase to vem tak, že ti lidé ve vlaku, který vám ujel by nebyli rádi, že mají půl hodiny zpoždění.
Dnes už vím, že čeká, ale myslím, že teď už zase dost dlouho tuhle praxí ověřenou informaci potřebovat nebudu :-)
A protože to byla společenská vyjížďka se skupinou lidí se kterými jsem se delší dobu neviděl, tak to bylo docela fajn, bezva 2 hodinové posezení a pokecání ve vlaku, jen škoda, že bez obsluhy :-)
Tak nezeptá... jestli chtěli ZPÁTEČNÍ lístek, tak jim snad neměla prodat něco jiného jen proto, že se přece nezeptali, jestli zpáteční lístek vůbec existuje.
Netuším kdo co a jak řekl.
Já také tak dvakrát do roka jdu k pokladně a chci zpáteční lístek do Pardubic, pokladní se jen zeptá zda plný nebo nějakou slevu a pak si řekne o peníze, žádné další ptaní ani vysvětlování.
Já to taky netuším, ale jestli xtonda píše, že chtěli zpáteční, tak předpokládám, že ví, co řekl.
Jestli místo toho dostal tříhodinový "integrovaný" lístek, tak mi to přijde jako něco dost diametrálně odlišného, aby na to průvodčí výslovně upozornila i bez ptaní.
Zlatí naši průvodčí. Všiml jsem si, že mnozí to často s lidmi řeší "a pojedete ještě dnes zpátky? To já vám to dám jinak".
taky bych to viděl jako slušnost na to upozornit, ale pokud to není nařízené, tak se nedá spolehnout, že se dovím pro mně to podstatné. Občas se mě ptají zda mám nějakou slevu, ale někdy ne.