Může někdo z praxe srovnat jízdní vlastnosti MTB na hladkých pneu typu Schwalbe Hurricane s klasickými pneu s výstupky? Chci to vyzkoušet na léto, ale mám obavu ze stability v zatáčkách na horším povrchu - štěrk, suchá hlína, písek na asfaltu. Jedná se mi o vlastnosti za sucha. Od nových pneu očekávám hlavně tiché odvalování a menší odpor, ale zároveň nechci riskovat podklouznutí. Předem děkuji.
MTB nejezdím, ale můžu poskytnout zkušenost z tříkolky ježděné cestou necestou.
Obecně platí, že špunty se musí mít do čeho zakousnout, jinak jsou k prdu a jen snižují styčnou plochu s podkladem.
Na tvrdém povrchu (asfalt, suchá ujetá hlína) je přenos jen a pouze třením, takže špunty jsou naopak kontraproduktivní. Jednak se s podkladem kolo stýká jen vrchem špuntů (snížená styčná plocha), jednak se špunty různě kroutí a kolo pak "plave".
Za sucha se hladkých gum vůbec neboj, na asfaltu jsou samozřejmě doma, ale i na ujeté hlíně fungují fajn. Štěrk či písek se samozřejmě může a bude pod gumou odvalovat a hrozí "podjetí" kola, zejména v náklonu zatáčky, nicméně to platí obecně; hrubý dezén na to nijak nepomáhá.
Hladká guma se určitě bude odvalovat dobrovolněji, což se projeví i nižší hlučností. Pokud plánuješ používat MTB na nějaké městské a příměstské dojíždění, agresivní vzorek je zbytečnost, dvojnásob pokud se chystáš vyhýbat vodě.
Pokud bude na asfaltu někde v zatáčce nanesená "dostatečná" vrstva písku, a Ty tomu nepřizpůsobíš jízdu, plácneš sebou s jakýmikoliv plášti. Pro mne to neplatí. Stejně jako Sodoma, (s jeho pohledem na Tvůj dotaz souhlasím), jezdím už řadu let na trojkolce. U "šestadvacítek" je dost široký výběr, u "dvacítkových" je potřeba vzorek ojet, aby kola nevrčela, (cena Kožaků od Schwalbe, pro mne příliš připomíná drahotu :-( ). Sháním ojeté pláště, abych se tomu vrčení u nových vyhnul. Pokud budeš s hladkými plášti nespokojený, vyměním je s Tebou za "zubaté".
Hurricany jsem jezdil kdysi na městském mtb.
Nebylo to kdovíco, střední běhoun sice nevydával zvuk, ale až tak hladké odvalování to nebylo, není to vysokotlaká pneu a směs byla jedna.
Nejvíc mne zaskočilo, že pneu neměla skoro žádnou trakci v polouschlém blátě kaluže, boční velké drápy se nezařízly, protože byly vysoko, bylo to o hubu jak to plavalo.
Každá užší hladká guma by se dřív zařízla a vedla.
Za mne je lepší Billy Bonkers, i přestože lehce vrní, při max. tlaku má minimální odpory.
Jezdil jsem i v zimě a trakce super.
Zas ale postrádá guard a je jen do 26".
Pak jedině G-one...a pozor některé guardy u širších pneu zůstávají úzké 1/2" aby se snížil rolling resistance.
Tolik o dušových variantách...
;)
Schwalbe Hurricane mají několik generací, aktuálně mám na mysli v odkazu níže a tam už mikrovzorek kolem středového pásu je, který by mohl lepší trakci snad pomoct. Tak stále nevím... Aktuálně mám Magic Mary, ale zdaleka nevyužívám jejich potenciál a když jedu po asfaltu, je to spíš trápení.
https://www.zbozi.cz/vyrobek/schwalbe-hurricane...
G-one budou mít lepší grip, i rolling resistance.
Jen se nesmí smykovat, pak nevydrží a je to vyhozená investice.
Hurrican bude vypadat pořád stejně, to je jeho hlavní přednost.
V žebříčku 1-10 se u mne umístil na 4. místě.
Kromě Bonkers a G-One, můžeš napsat i třetího v žebříčku? (kolo 27,5"). dík
Nemohu, Bonkers je u mně 7ka, protože víc mu nedám když nemá puncture protection (nějakou formu guardu), ale je to jediná taková vysokotlaká pneu.
G-one u mně shodně 7ka, mají různé guardy, ale nejlíp asi funguje jako tubeless s mlíkem.
Není to vyloženě vysokotlaká pneu, spíš na neodpružená kola (gravely), kde se očekává správný tlak a ultralehký bike.
10ka je tedy vysněná meta co neexistuje.
Hurricane je u mne pouze 4ka, tu pneu už bych nechtěl, když vidím ty přelitky na každém malém špuntíku kolem středového pásu, tak to jen potvrzuje moje zkušenosti, že ta pneu mne v extrémních situacích nepodrží.
Je to prostě takový všestranný kompromis za poloviční cenu, ale nic to neumí pořádně, a bude ti to strašit na kole věčně.
Sorry za upřímnost, ale mám na to mnohdy jiný názor.
Třeba Marathony bych nechtěl ani na dojetí, v mém žebříčku tak 1-3.
Taky nesouhlasím s ideou Big Apple podhuštěný na správný tlak aby odtlumil neodpružený bike - hovadina co možná funguje na dětském kole nebo vozíku.
Při podhuštění vzroste rolling resistance tak, že jízda na tom postrádá smysl.
Za mne 5ka, protože má divný profil, je těžká, a chybí grip, je to trochu nedochůdče, i když asi vydrží.
Ale bavíme se o ideální pneu co umí silnici a nechybí ji grip v různých situacích - píseček, sníh, koleje atd.
Taková pneu bude třeba Thunderburt, lehoučká, gripu na rozdávání, akorát že je za plnou cenu a ideálně asi s mlíkem.
A když ji odbrzdíš, tak vyhozená investice.
A jinak, i ty skvělé měkké směsi od Schwalbe umí stárnout a ztvrdnout.
Díky, ačkoli já potřebuji pneu na asfalt (asi 70%) i do přírodního terénu - povrch turistických cest se mnohdy mění z hladného asfaltu přes rozbitý s volnými kameny až po cesty rozježděné lesními traktory nebo zarostlé mokrou trávou. Do takových podmínek lze těžko vyjet s vysokotlakou pneu a nějaký vzorek je pro těch 30% cest taky potřeba.
Hurricany jsem jednu dobu taky měl (po nějakých Maxxisech), ale nenadchly mě (záběr na sypkém povrchu). Přešel jsem pak na Smart Samy a už pár let neměnim (Schwalbe ale mění vzorek), naprostá spokojenost, i s cenou a dostupností. Překvapilo mě, že to na asfaltu jede jako s hladkým středovým proužkem.
Ty Magic Mary, to už je fakt pouze do terénu.
SmartSamku používám na zimu když napadne sníh. Záběr v marastu má super a s tím středovým pruhem se dobře koulí na čistým asfaltě. Nicméně díky tomu vysokýmu vzorku má hodně zredukovanou kontaktní plochu a když se nemá do čeho zahryznout, hodně se mi smýká...
Smýká - na asfaltu?
Mě jen při jízdě po silnici, když jedu na hraně bílé hrubé krajnice - čáry, tak se mi "vlní" do stran. Ale možná to dělaj i jiný pláště když na tu vystouplou barvu najedou bočním vzorkem.
Na brzdě vcelku pravidelně.
Když je mokro a asfalt není uplně čistý (třeba i ten neviditelnej bordel naprášenej okolo libovolný stavby), nemluvě o vodorovným značení víku od kanálu či podobných mlskách, umím i "zahrabat".
Je to samozřejmě z velké části způsobeno nízkým zatížením zadního kola tříkolky, i na letních gumách s "plným" vzorkem s tím musím trochu počítat, ale ten rozdíl je markantní.
Teď co se všude válí spadaný listí jezdím zatáčkama jak BMW :-D
V létě jezdím na silničním kole s hladkým 3,2cm širokým pláštěm. Za sucha to drží dobře. Za mokra to na koleji, bílých malůvkách na silnici, na trávě, klouže jako divé. Zato to pěkně odvaluje a jezdím s tím minimálně o 5km/h rychleji než na horáku.
V zimě i na silnici přesedám na horáka s universálním pláštěm Schwalbe Smart Sam. Nejen na sněhu, ale i na mokré silnici plášť pěkně drží, nesmýká, brzdy přenesou sílu na asfalt. Prostě to má mnohem vyšší adhezi než hladká silniční pneumatika a to nejen na měkkém povrchu. I ty nebezpečné koleje jsou méně nebezpečné, poněvadž v jejich okolí je dost materiálu, na kterém se terénní pneumatika chytí. Moje hladká pneumatika se totiž dokáže na hlavě koleje při kolmém přejezdu volně protáčet.
Za mne se s hladkou pneumatikou dobře jezdí v létě za sucha. Jakmile začnou podzimní deště, přesedám.
Schwalbe Hurricane provozuju na MTB - používám na asfalt, šotolinové cesty, prostě takový ty vyjížďky po okolí v civilizaci. Štěrk nebo písek na asfaltu tam tě většinou neudrží nic. Gumy jsou dělané na tvrdší podklad, za jízdy se dobře odvalujou a jsou tichý. Drobné výstupky z boku něco lehce zachrání. Já používám dvě sady kol. Na druhých mám Maxxis Assegai a to už projede cokoliv, ale na asfaltu je to rachot jak od roje čmeláků a protože je to měkčí směs, tak je to jak žvejkačka, samozřejmě tam mám nižší tlaky, protože pak mají lepší grip. Kola provozuju v 29" palcích.
Testuji ty Schwalbe Hurricane (2,25") zatím jen na zadním kole, dosud ujeto přes 2000km. Otestováno opatrně i v docela hlubokém lesním blátě na Šumavě a neměl jsem pocit, že by se to extra smýkalo. Na silnici pro změnu tiché odvalování. Guma je docela lehká (dle webu 690g) a poddajná, když není přefouknutá, dobře i tlumí nerovnosti. Takže závěrem celkově spokojenost a objednal jsem stejnou gumu i na předek. Pro cyklo turistiku jsem za podobně rozumnou cenu univerzálnější alternativu neobjevil.
Ja mám na všetkých bajkoch vpredu Black Jack 2,25"
Na asfalte nevrčí, odvaľuje ľahko a zatiaľ ma vždy podržal. Vzadu mám hladký Crazy Bob 2,35" a zatiaľ to zvládlo všetko (v snehu a bahne nejazdím). Ono hodne urobí tá šírka, trakcia je dobrá aj vďaka väčšej styčnej ploche. Na tú šírku by som povedal že idú hodne ľahko.
Neviem si predstaviť ako môže ten Hurricane držať na asfalte v zátačke pri riadnom naklonení...
Kdysi v bikové prehistorii jsem velmi podobný plášť chvilku jezdil. Na středu běhounu maličký diamantový vzorek a po straně jedna řada výstupků. Po silnici to uhánělo hezky, ale zatáčky jak na asfaltu tak i v lehkém terénu byl adrenalinový zážitek. Dokud jel plášť po diamantu, bylo to celkem OK. V okamžiku, kdy se na tvrdý asfalt dostala řada výstupků se plášť jakoby žvejknul a zaplaval. Bylo to tak nepříjemné, že plášť letěl téměř nový do popelnice (chybami se člověk učí...).
Schwalbe Hurricane je plášť pro turistu, který v zatáčce neklopí, protože si výlet vychutnává kochacím tempem. Turistickému použití napovídá i to, že se vyrábí (snad se nepletu) výhradně s obyčejnou drátovou patkou.
Aby to jelo na silnici a drželo i v terénu, kupoval jsem dříve Racing Ralph, dnes Rocket Ron (červený/modrý dle terénu).
No až tak podobný asi nebol, ja s ním mám desaťtisíce km asfalt aj mierny terén (poľné, lesné cesty a cestičky vrátane jazdenia v zime). V detailoch sa skrýva rozdiel, Black Jack nemá vystúpené bočné štuple v jednej rade, štuple sú rovnomerne po celej ploche behúňa a ten má tvar pekne zaoblený takže aj na asfalte v rýchlosti zvláda celkom slušné klopenie do zátačiek a na rôznom bordeli celkom dobre podrží. Čo sa univerzálnosti týka neviem či je lepší plášť, podobný je ešte smart sam ale ten má na môj vkus plytký dezén. Čokoľvek iné už bude len horšie buď v teréne alebo na ceste.
Nereagoval jsem na Black Jack, ale na Hurricane a na to, že v náklonu může plavat. Ten můj se tak kdysi choval.
Na suchu/asfaltu je podle mě důležitá co největší styčná plocha a Hurricane má vzorek hustý a mělký, tak snad ani "plavat" nemůže. To by hrozilo spíš s gumou s vysokými "špunty". Hurricane vzorek, který mám na mysli, níže...
V náklonu se právě dostaneš z hladkého dezénu na ty vysoké špunty. Záleží jak máš nahuštěno a nakolik to položíš.
Já to zas tolik neklopim, mě vadil spíš slabý záběr mimo asfalt a klouzání na mokrý trávě.
Jinak ta řada výstupků u Hurricane se hladkého povrchu snad ani nemůže dotknout, to už by musela být do zatáčky rychlost a nebezpečný náklon. Výstupky se využijou hlavně když se guma zaboří do bláta.
No proto jsem výše psal, že je to plášť pro turisty, kteří jezdí kochacím tempem a v zatáčce neklopí. Jsi-li turista, pak ti plášť může vyhovovat. Ale do bláta bych ho rozhodně nebral a na špuntíky nespoléhal. Do terénu jsou jiné vzorky.
Tyhle starosti a Rotschildovy prachy bych chtěl mít.
;-)
Bude dvacetipalcová pneumatika značky Firstshopbytheroad vhodná pro cykloturistiku na smíšených površích?
A tak to víš, dneska jsou možnosti si vybírat, tak lidi vybíraj. Někteři přeberou.
Já to teda dělám spíš stylem koupím-vyzkouším a pak se případně podělím o zkušenosti, protože dotazy typu "jaký trenýrky si mám koupit na dvouapůldenní výlet" se podle mě nemůžou dočkat racionální odpovědi, ale on to internet stejně snese, tak co... :-)
Jsem na tom stejně :-) Falcak se vyrábí jediný (napočítáme li barvu). I když teď jsem sehnal 4 kusy skvělých starých nepopraskanych s hrubým vzorkem a hodně silnou kostrou :-)