Dobrý den,
mám přes dva roky Elektrokolo Sava e27 Carbon 2.1, zakoupeno na Alze. Kolo má motor 250W v zadním náboji, myslím Bafang, baterie 36V 10 AH. Celkový nájezd asi 1200 km. Delší dobu se na kole projevuje závada, se kterou prosím poradit: Při jízdě pod zátěží do prudkého kopce motor vypne. Baterie neukazuje pokles. Motor, vodiče, baterie, ani uložení baterie se nepřehřívají. Žádné chybové kódy se na displayi nezobrazují. Když úpně vypnu elektropohon, ponechám asi minutu, pak znovu zapnu, tak kolo zase chvíli normálně jede. Pokud je ale pod zátěží, např. v pokračujícím větším stoupání, tak znovu vypne. Zkoušel jsem jet po projevení závady do kopce na nižší, než-li plný výkon, s nejnižší možnou asistencí, ale po chvíli se motor znovu vypnul. Pokud se jede po rovině, nebo mírný kopec, tak jede bez chyby.
Hledal jsem závady, nic jsem nenašel. Čidlo šlapání na klikové hřídeli je čisté, konektory rozpojeny, prostříknuty Kontoxem. Odvezl jsme na servis do https://www.elektrokolaostrava.cz, kde mi řekli, že baterie má nízkou kapacitu, jen 4AH. Zakoupil jsem v Alze novou baterii a situace se nikterak nezlepšila.
Hledal jsem, kde má kolo řídící jednotku, za účelem zjištění zda se nepřehřívá. Ale nic jsem nenašel. pokud tedy není integrovaná přímo v držáku baterie, ze kterého vedou vodiče přímo k ovládacímu displayi (typ KD 58C) a motoru.
Prosím napadá Vás, co by mohlo být příčinou popsaného chování? Nemůže se nakonec jen jednat o nějakou ochranu před nadměrným zatížením? Nebo je někde skryta řídící jednotka, která se přehříva?
Předem děkuji za všechny rady a tipy.
Hubert
Baterií to samozřejmě není.Problém je skutečně v řídící jednotce, která se při velkém zatížení přehřeje a vypíná. Je třeba dodělat chladič, nebo pořídit jinou, silnější řídící jednotku.
...předtím ještě zjistit, kde se řídící jednotka nachází,,, ;-)
....dík za "palec dolů"- ale aby mohl zjistit přehřívání ř.j. a příp. dodělat chladič, musí ji nejdříve najít. Pokud dobře čtu, tak píše, že ji hledal ale nenašel- takže rady ohledně jednotky jsou mu k...., když neví kde je. :-(
neměla by ta řídící jednotka---regulátor při nadměrném přehřátí nejdřív pouze snížit výkon?
alespon ty moje to takto dělají.Než bych se smířil s tím, že je ta jednotka vadná, ještě bych hledal u jednotky připadně kontaktu baterie vyhřátý volný, možná i zoxidovaný konektor na kterém muže napětí při vyšší zátěži padat a jednotka to pak vyhodnotí jako vybiou baterii a vypne.
Ale tazatel píše že ve chvíli kdy motor vypne, tak displej ukazuje normální napětí a navíc musí pak nějakou dobu počkat než zase může jet. Je to řídící jednotkou, už jsem to řešil mnohokrát. Přehřeje se a vypne. Po nějaké době trochu zchladne, zase zapne a tak pořád dokola. Někdy se to dá vyřešit správným řazením lehkých převodů do kopce, ne težké! Pokud to nepomůže, tak jedině jak už jsem psal dodělat chladič nebo výměna řídící jednotky za jinou nebo silnější, pokud je dostupná.
Řazení lehkých převodů do kopce nemůže pomoct, když se jedná o motor v zadním náboji, pro ten je převod vždy pevný 1:1. Proti přehřívání může pomoct leda snížení výkonu.
Tohle má střeďák Bafangu.
Odlehčení motorku by zřejmě mohlo to zahřívání omezit, ale možná taky ne.
Vůbec bych se v tom nehrabal a hodil jim to na hlavu. Střeďak by se neměl takhle přehřívat a budou tam mít nějaký problémek.
píše: "motor 250W v zadním náboji"
jasně, já nagooglil 5.1 nebo co, nenapadlo, mě že se liší těma číslama....
To bude tenhle:
https://www.alza.cz/sport/sava-e27-carbon-2-1...
ale i tenhle motor má převodovku, řekl bych, nebude to asi přímý bezkartáč, tedy řazením tomu neublíží...
Já takovýhle motor spálil za 5 hodin, protože jsem mu žel po krku jako Magic Pie :-)
Jasně, že má motor v náboji převodovku, ale to je pevně daný převod při spojení s kolem, takže motoru v principu nemůže nijak pomoct řazení lehčího převodu na přehazovačce, jak zde někdo radil (to by ulevilo motoru ve středu šlapání, což ale není tento případ).
V každém případě, by se to pod běžnou zátěží nemělo přehřívat. Je to nějaký nemocný....
Když jsem ještě jezdil na hub motoru m3li ty číňaci všechny dráty v tenkém hliníku,a když tomu dal člověk trochu zahulit dráty hořely. ŘJ taky, ale motor samotnej byl v cajku a držák,jen ten šrot okolo...
Tohle ale snad atavěli za německého dozoru, tak by to nemělo být tak nevyvážený, řekl bych, že i řj budou mít dobře nadimenzovanou, tak bych to vid3l na nějakej ten blbej kontakt, jak se to zahřeje, vzdálí se to od sebe, a neouatí to šťávu.
No a to je přesně ono... "v principu to tak nemůže být", ale ono to v praxi tak je. Smysl to moc nedává, ale prakticky to mám mnohokrát ověřené a i na různých kolech. Jakmile se zařadí v prudkém kopci lehký převod, tak se přehřátí jednotky ve vetšině případech značně oddálí nebo prostě nenastane. Kdybych to neměl osobně ověřené, tak to sem nedávám. Teoretizování nemám rád, neboť většinou nic neřeší.
S tím zařazením lehkého stupně v kopci plný souhlas. Mám také Bafang 250W v zadním kole a mám odpozorovaný velký rozdíl kolik mi sežere baterky stejný kopec, pokud jedu na lehký nebo těžký převod. Netuším, na kolik se v tom podepisuje to, že lehkým převodem dodám víc energie a jedu rychleji, nebo řídící jednotka řídí motor trochu jinak, když vidí, že šlapu rychle. A obecně: pokud je kopec tak velký, že nejedu alespoň 15-18km/h, tak mám pocit, že motor už trpí.
Většina nábojových motorů má frekvenční snímač, takže jaký proud jde do motoru je, mám za to, ovlivňováno frekvencí šlapání a s lehčím převodem většinou stoupne i frekvence a tedy proud do motoru. Z toho by mi vyplývalo, že se bude motor, případně ŘJ hřát více. Pomíjím nastavování stupně přípomoci, předpokládejme nejvyšší. Je někde v této úvaze chyba?
jo, co když má torzní snímač?
Nevím,ale kdyby se mi po odvezení do servisu,kontrole a výměně baterky ta stejná chyba opakovala,tak jim tam to kolo odvezu znovu a trvám na tom,aby tu skutečnou chybu našli. Nemluvě o tom,že s každou další návštěvou toho servisu bych byl nepříjemnější. Začalo by to už u toho zbytečného nákupu druhé baterie za spoustu peněz... Nebo možná skousnout zuby a navštívit jiný servis,kde si budou vědět rady ihned.
Dnes jsem řešil, přehřívání to nebude, vypíná se hned při první zátěži po kopce 20m od garáže. 2roky v provozu, bez žádného problému, začalo to včera a testoval jsem všechny režimy na jednom kopci a stále se to opakuje, vypne všechno, musí se restartovat hlavní vypínač baterie a stále dokola. Požáhmné dva záběry a vypnuto.. 3 měsíce po zaruce, to potěší Bafang 350, 36V, střední pohon, baterie na nosiči....
Zítra jedu do evbiku...
V tomto případě je problém v baterii. Vadný článek nebo hned několik, nebo BMS.
Už je to potvrzené ze servisu....baterie, jeden článek kaput... těsně po záruce, 2 roky v rekreačním provozu, 11tis za novou a to se vyplatí...
Pokud to zvladneš doplň vadnou sekci ze zdravych clanku z baterie a dokup pouze další řadu z novych 10 ti článku. Pořád ale zustava riziko že ty články pohřbilo vadné bms.
Muj připad. Pokud se to same stane znovu tak je třeba vymenit bms.