Předevčírem dostal bratranec od pardubické MP pokutu 2000 Kč za chybějící odrazky:-( A tak jsem se zamyslel jak vypadá moje kolo - vepředu diodové světlo, dozadu dvě blikačky ( u středu a na sedlovce), ve špicích odrazky, odrazky na pedálech jsou olámané. Přední bílou odrazku jsem doplnil, opadané oranžové na pedálech vyřeším zítra asi nějakou samolepkou ale zadní červená odrazka se vcelku už nikam nevejde (na sedlovce je i držák zámku). Řeším zda je nutné ji mít, když podsedlová blikačka má jakousi "odrazkovou" úpravu?
No, pokial ja viem, tak svetla ako take napriek tomu ze maju v sebe integrovanu odrazku nenahradzaju odrazku ktora je povinna, takze v predu je potreba mat bielu odrazku+biele svetlo a v zadu cervenu odrazku+cervene zadne svetlo a tieto veci nezavisle na sebe, cize v predu 2 a v zadu 2.
Tak to by mě také zajímalo. Vždyť můj bajk nemá jedinou odrazku už z výroby (vypadal přesně takhle http://www.bikecentrum.cz/images/img.php?id... )
Jak tak postupně sbírám různě po netu i od kamarádů zážitky s MP, tak asi nasadím novou taktiku. Tzn., jak je uvidím, tak šlápnu do pedálů a mizím nejbližším pro ně nesjízdným místem.
No, ja mam na kole dost reflexnich samolepek. Bohuzel, odrazky maji strasne malou zivotnost.
Jen tak bokem- jak zni zakon? Nejsem si jisty, ale snad se osvetleni kola a odrazky resi az pri snizene viditelnosti, tak by za dne nemel byt problem, nebo jak to je?
Ne, odrazky musi byt na kole vzdy. Osvetleni kola prednim a zadnim svetlem je pak povinne za snizene viditelnosti (sero, tma, tunel, velky dest). Odrazky se nemuzou nahradit svetlem, ale reflexnim materialem (na obleceni, nalepka).
Co mi treba vrta hlavou. Zakon uklada urcite dane rozmery odrazky (celkova plocha, nejmensi jedna strana a treba umisteni v dane vysce). Dale pak rika, ze je mozno nahradit odrazku reflexnim materialem. Nerika, uz ale jestli rozmery a barva maji byt podobne.
V tom pripade by stacilo na SPD nalepit maly prouzek reflexniho pasku a bylo by po problemu. Pripadne 1 drat olepit reflexni paskou.
Dneska už máš většinou reflexy na každé cyklobotě, takže podle mého názoru ani není nutno pedál čímkoli olepovat.
Skoro kazde, ale moje ne :(
Uz se na to chystam, jen pedal musim umyt a odmastit. Abych dodrzela zakon, tak musim mit 2 male pasky (tusim zakon rika dopredu a dozadu) a dam je z boku pedalu. Tam kde konci pedal a zacina klika.
S pedálama souhlas s Radkou, a co se týká kol tam si myslím,že ten drát bys asi u snaživého MP neobhájila. U kotoučovek bych to asi nalepila na ráfek. Jinak ten kdo má reflexní boky plášťů má po problému.
Ale osobně dost nechápu k čemu ty odrazky v kolech z boku jsou dobré. Podle mne jsou vidět tehdy, když je auto nasvítí tz. až když jseš v jeho jízdní dráze.
.. Napriklad kdyz prijizdis v seru nebo tme do krizovatky a zprava ci leva jede auto..
U nas na Slovensku tieto veci presne upravuje §89 Vyhlášky 4. 116/1997 Z.z. Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky o podmienkach premávky vozidiel na pozemných komunikáciách. Tam su striktne napisane co musi a co nemusi mat bicykel bez ohladu na to ake je pocasie alebo denna doba, proste co musi mat za akychkolvek podmienok. U vas v +Ceskej republike bude asi daco podobne,staci sa len pozret na vase vyhlasky :)
Chybicka se vloudi, takze vyhlaska č. 116/1997
http://www.zbierka.sk/ciastka.asp?ro=1997&... presne znenie v pdf formate
Najde se někdo znalý, kdo přesně a podrobně popíše, jak má být vlastně kolo vybaveno přes den a za snížené viditelnosti? A sice nejen co se týká viditelnosti ale i ostatní výbavy jako zvonek a další?
Jsou náhradou reflexní obvodové proužky na pláštích uznanou náhradou za odrazky?
Jsou výše popisované odrazky povinné i přes den?
Jsou blikačkyvpředu a vzadu pouze nepovinným doplňkem pro bezpečnost a nenahradí jak odrazky tak světlo?
Jaké parametry musí splňovat přední a zadní světlo?
Musí mít pedál reflexní odrazky obojstranně?
Jak je to s nášlapným pedálem?
atd
Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 341/2002 Sb., příloha č. 13
Technické požadavky na jízdní kola
1. Jízdní kola musí být vybavena
a) dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku; jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
b) volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.),
c) zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm,
d) matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené,
e) zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2 , přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 - 900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci + 15 a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +5 ; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
f) přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2 , přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině s tolerancí +15 a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +5 ; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
g) odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,
h) na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2 přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty,
2. Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:
a) světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,
b) zadní svítilnou červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
c) zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.
3. Světelná výbava jízdního kola se nepovažuje za výbavu ve smyslu ustanovení 32 zákona č. 361/2000 Sb.
4. Je-li jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro dopravu dítěte, musí být toto sedadlo pevně připevněno a opatřeno pevnými podpěrami pro nohy dítěte. Sedadlo a podpěry musí být provedeny a umístěny tak, aby nemohlo dojít ke zranění dítěte při jízdě ani k ohrožení bezpečnosti jízdy. Je-li jízdní kolo vybaveno nosičem zavazadel, musí být tento nosič řádně a spolehlivě připevněn a nesmí ovlivňovat bezpečnost jízdy.
5. Pneumatiky a ráfky nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by zjevně narušovaly bezpečnost jízdy.
6. Jízdní kola uváděná na trh po 1. 1. 2003 musí mít na snadno dostupném místě rámu trvanlivě vyznačeno dobře čitelné výrobní číslo nebo být vybavena zařízením jej spolehlivě nahrazujícím. Za spolehlivě výrobní číslo nahrazující zařízení se tomto případě považuje například i elektronický nosič takové informace, který bude pevně spojen s rámem jízdního kola.
7. Jízdní kola uváděná na trh po 1.1. 2003, pokud nejsou vybavena podle čl.2 této přílohy, tj. pro jízdu za snížené viditelnosti, musí být opatřena jednoznačným a zřetelným upozorněním v návodu k obsluze, že tato kola nejsou za daného stavu vybavení způsobilá k silničnímu provozu za snížené viditelnosti.
0Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 341/2002 Sb., příloha č. 13
Technické požadavky na jízdní kola
1. Jízdní kola musí být vybavena
a) dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku; jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
b) volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.),
c) zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm,
d) matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené,
e) zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2 , přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 - 900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci + 15 a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +5 ; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
f) přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2 , přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině s tolerancí +15 a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +5 ; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
g) odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,
h) na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2 přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty,
2. Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:
a) světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,
b) zadní svítilnou červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
c) zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.
3. Světelná výbava jízdního kola se nepovažuje za výbavu ve smyslu ustanovení 32 zákona č. 361/2000 Sb.
4. Je-li jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro dopravu dítěte, musí být toto sedadlo pevně připevněno a opatřeno pevnými podpěrami pro nohy dítěte. Sedadlo a podpěry musí být provedeny a umístěny tak, aby nemohlo dojít ke zranění dítěte při jízdě ani k ohrožení bezpečnosti jízdy. Je-li jízdní kolo vybaveno nosičem zavazadel, musí být tento nosič řádně a spolehlivě připevněn a nesmí ovlivňovat bezpečnost jízdy.
5. Pneumatiky a ráfky nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by zjevně narušovaly bezpečnost jízdy.
6. Jízdní kola uváděná na trh po 1. 1. 2003 musí mít na snadno dostupném místě rámu trvanlivě vyznačeno dobře čitelné výrobní číslo nebo být vybavena zařízením jej spolehlivě nahrazujícím. Za spolehlivě výrobní číslo nahrazující zařízení se tomto případě považuje například i elektronický nosič takové informace, který bude pevně spojen s rámem jízdního kola.
7. Jízdní kola uváděná na trh po 1.1. 2003, pokud nejsou vybavena podle čl.2 této přílohy, tj. pro jízdu za snížené viditelnosti, musí být opatřena jednoznačným a zřetelným upozorněním v návodu k obsluze, že tato kola nejsou za daného stavu vybavení způsobilá k silničnímu provozu za snížené viditelnosti.
b) zadní svítilnou červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
Tady je kombinace světla a odrazky uvedena. Na co ale nemůžu nikde najít odpověď zda se za toto považuje i blikačka, která má takovou tu pyramidkovou odrazkovou úpravu.
no podle selskýho rozumu je odrazka něco co odráží světlo z jiného zdroje. Posvítil bych na tu blikačku někde v garáži svetlem a buď by odrážela nebo ne.
Co se týče MP, tak je pravidlem, že jsou silní pouze do tý míry, do jaký je protivník slabej. Vyplatilo se mi vozit nahoře uvedenej výtažek vyhlášky v nářaďový brašničce a při případných diskuzích s MP jej vytáhnu a chci s nima diskutovat nad konkrétním zněním. To pak dost rychle zařaděj zpátečku. Mám pocit, že dělaj ramena hlavně na lidi, co netušej o čem se mluví...
To byli pěkní šmejdi a potvrzuje to, co se o MP říká. Vždy, když něco podobného čtu, tak mně naskáče husí kůže z jejich blbosti. Když zaplatím pokutu za rychlost v autě, tak neřeknu. Ale za odrazky a 2 tKč?? Měli by dělat i servis a já, třebaže řidič (a už dlouho) vůbec nevím, že nějaké odrazky ve dne na kole musí být. V noci a za snížené viditělnosti vč. světla chápu. Vím - neznalost neomlouvá, ale 2 tisíce? Šmejdi.
Tak takovy maly vytah. Ale odrazky jsem nenasel. Jinak je dobre, ze Vas na stezce pro cyklisty a chodce nemi chodec ohrozit. Vy zase nesmite ohrozit chodce. Takze je touplne bezpecny, protoze se nikdy nepotkate. :))
Ale neberu to za chybu. Proste kazdej zodpovida za to, aby se nic nestalo.
Takze :
Jízda na jízdním kole
§ 57
(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
(2) Na vozovce se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.
(3) Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.
(4) Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti.
(5) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou "Stezka pro chodce a cyklisty", nesmí cyklista ohrozit chodce jdoucí po stezce.
(6) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou "Stezka pro chodce a cyklisty", na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je cyklista povinen užít pouze pruh vyznačený pro cyklisty. Pruh vyznačený pro chodce může cyklista užít pouze při objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit chodce jdoucí v pruhu vyznačeném pro chodce.
(7) Jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty může užít i osoba pohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení. Přitom je tato osoba povinna řídit se pravidly podle odstavců 3, 5 a 6 a světelnými signály podle § 73.
(8) Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.
§ 58
(1) Cyklista mladší 18 let je povinen za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
(2) Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci1) jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.
(3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let.
(4) Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech.
(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
(6) Za jízdní kolo se smí připojit přívěsný vozík, který není širší než 800 mm, má na zádi dvě červené odrazky netrojúhelníkového tvaru umístěné co nejblíže k bočním obrysům vozíku a je spojen s jízdním kolem pevným spojovacím zařízením. Zakrývá-li přívěsný vozík nebo jeho náklad za snížené viditelnosti zadní obrysové červené světlo jízdního kola, musí být přívěsný vozík opatřen vlevo na zádi červeným neoslňujícím světlem.
Chodec parag.53
(4) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou "Stezka pro chodce a cyklisty", nesmí chodec ohrozit cyklistu jedoucího po stezce.
(5) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou "Stezka pro chodce a cyklisty", na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je chodec povinen užít pouze pruh vyznačený pro chodce. Pruh vyznačený pro cyklisty může chodec užít pouze při obcházení, vcházení a vycházení ze stezky pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit cyklisty jedoucí v pruhu vyznačeném pro cyklisty.
Pokusim se najit ty odrazky, ale mozna jim vypadli. Nebo to bude v bejvaly 41 nebo jak to bylo
http://www.mountainbike.cz/clanek.shtml?x=173
Vzhledem k tomu, co zde již bylo napsáno ...... je tu někdo z vás kdo aktuálně odrazky nemá, ale ve světle těchto nových informací si je na kolo dá ? (mám na mysli klasické odrazky, ne reflexní nálepky).
Já je teda nemám - GT je prostě ve výbavě nemá a musím přiznat, že zatím neplánuji, že bych si je na kolo dávala.
Toužím po pláštích s reflexním proužkem, to prosím ano, ty bych strašně chtěla, ale zatím sem nenearazila na ty pravé. Pak mám reflex nápis na rámu (několikrát), reflex proužek na svém cykloneseséru, reflexy na helmě, no a pak spoléhám na to, že mám prostě oblečení s reflexama.
Takže já si prostě myslím, že jsem vidět...
Rozhodně dám! Přední je už namontovaná, zadní řeším a na pedály budu muset asi lípnout samolepky.
Světýlek mám na kole trvale upevněných dost takže je to spíše úlitba zákonu. Navíc se tím pokouším snížit pravděpodobnost zastavení MP nebo PČR abych s nima nemusel řešit další problém když si dám cílovou prémii - pivko (já víííííím, neměl bych).
Ja uz dlouho vymeslim, jak pridelat neco poradneho dozadu. Takze ne na tento prispevek, ale pro bezpecnost. Mam sice reflexky na nosici,ale jsou to male prouzky.
Ale protoze casto jezdim po silnicih, docela me zaujala vlajecka z Melkorova lehokola. Premejslel jsem, ji pridelat dozadu take. Budu lepe videt pres auto.
Bohuzel, jak jsem psal, odrazky maji u mne zivotnost par tydnu. A protoze vozim nosic, tak na sedlovce nemaj smysl. Treba blikacku a blinkry mam pridelany vzadu na blatniku. NO, vypada to silene, ale funguje.
Jinak predek je oreflexovanej dost. Na vidlicich, na rukojeti brzd a na "naboji" vidlice.
Ve vypletu mam , na slapcky musim koupit zase. Uz jsem je opet odmlatitl. al kdyz maji zivotnost skoro 2roky, tak ty prachy obetuju.
Kdyz mi hrozi riziko navratu za tmy, beru si sebou pridelavaci svetla- cervenou blikacku dozadu a bile svetlo na baterky dopredu.
Napevno na kole nic nemam a ani mit nebudu, a/ z principu, ve dne je mi to na nic, jenom to vsechno drnci, odpadava a moc to vazi :)
b/ vzhledem k tomu, na cem jezdim, je to jako si dat ve Ferrari na volant chlupaty potah.
Kdyz jsme jezdili se zavodnimi licencemi na silnici, meli jsme umoznenou vyjimku v povinne vybave kol. Mam takovy dojem, ze neco podobneho plati porad, jak se da argumentovat se zavodnim pouzivanim kola???
Já vozím trvale zadní blikačku místo odrazky a přední světlo mám schované v brašničce, ke zbytku se pořád nemůžu dokopat :-).