Co je to za město, to "u nás"? :) Chtělo by to lepší fotku kola a mufen... 3000 není zas tak veliká výroba, tito "malovýrobci" často brali komponenty (trubky, mufny atd) z nějaké větší fabriky (ES-KA, Premier, Achilles, Stadion, MAS), pokud od nich nenakupovali (samozřejmě za výhodných podmínek- větší dodávky) celé rámy, které pak opatřovali vlastním štítkem. Tak podle města by se vyplatilo pátrat u nejbližšího velkého výrobce, jestli nějaká zmínka nezůstala. Málokterý z těchto malovýrobců sestavoval celé rámy.
a ještě pár obrázků z katalogu...
Hm.. tak to vypadá, že si rámy dělali sami z dovezeného materiálu, podobně jako Laurin a Klement v Boleslavi. Jo a byli setsakra drahý, Boleslavská Slavia stávala 110 zlatek a to byl dvouměsiční plat řemeslníka (+-).
No, katalog je ještě v zlatých, takže před měnovou reformou v 1892. Ale barevná přední strana je 1899. (tj by asi měl být v korunách)
(tovo, nejsou tam smíchané 2 katalogy?)
...k cenám...
Nemám tušení jaká byla v té době inflace takže rozdíl v cenách by mohl být i tím- nevím Michálku, z kterého roku máš cenu Slávie.
Pokud to bude z +- stejného roku...nejlevnější model mají za 125zl. což je proti těm 110zl za Slávii o cca 14% víc. (nebo si můžeme říct ...týdenní plat)
K technické stránce->
Michálku, dokážeš posoudit ty průměry trubek které popisují na 2. straně katalogu v porovnání s něčím tedy běžným?
(32mm hlavní trubky- no na horáku mám objímku přesmykače 28.6)
Slavie je z roku 1896. Přeměřit si ji můžete třeba v motocyklovém museu v Přerově nad Labem... já má kola trochu modernější, kdy klasické kolo z ca konce války (první) až do druhé války je z trubek ca 28 mm, halbrenner z roku 41 z trubek ca 25 mm a závodka z roku ca 1910 z trubek 23 mm (nebral jsem si brejle, takže na desetiny jsem neviděl. Tedy těch 32 mm znamená těžkou krávu, kterou bych fakt nechtěl :)
ve zlatkách se počítalo dávno po tom , co se oficiálně přešlo na koruny... viz populární název "pětka" pro desetikačku.
Michálku díky za informace.
ke katalogovým údajům:
- Weld-less (bez-svaru) tj. bezešvé trubky
u nás se jim podle technologie říká "Manesmann"
(za socíku dělal Cr-Mo Chomutov a Podbrezová, pokud vím)
dovoz z anglie-> palcové rozměry
25.4mm= 1"
32 (31,75mm)-> 1 1/4" (dnes označení u přesmykačů 31,8mm)
23mm no zde jsi nejsem jistý:
7/8" je 22,225mm
a 29/32" je 23,01875 (ale takový průměr jsem opravdu nepotkal)
Použití ceny v zlatých 7 let po měnové refomě... tak to mne překvapilo!
napadá mě - zkuste se zeptat známého prodejce kol a blázna do jejich historie pana Štěrby, jestli nebude mít ve své obsáhlé sbírce nějaké informace....
tovo, v "historii města Pečky 2"
jsou uváděny roky výroby kol u Fy. Jouza (bří. Jouzové) 1895-1906
https%3A%2F%2Fwww.pecky.cz%2Ffilemanager%2Ffiles%2F155316.pdf&usg=AOvVaw1kux00hxbO9gz9-CpLTh6U
(pokud nefunguje odkaz -> google, "velociped bratři jouzové") v PDF na stránkách Peček najdeš stručnou zmínku.