V pátek odpoledne jsem si chtěl vycentrovat zadní kotouč mezi brzdovýma destičkama, protože v jednom místě škrtal. Už jsem to párkrát dělal, nic složitýho. Ale tentokrát ouvej - jeden z těch dvou imbusů, co držej vlastní brzdu na třmenu, nešel povolit. Nikdy nic nedotahuju na krev, vždy jen přiměřeně, navíc ten šroub byl při minulém srovnávání lehce máznutý vazelínou. Nasadil jsem profi pětku imbusový klíč, s dlouhou pákou, lehounce poťukával - najednou se to protočilo a z vnitřního šestihranu byl kruh. Tak jsem to vzal do sikovek, taky zbytečně. Vypálil jsem s tím do servisu, jestli neznaj nějaký fígl - neznali. Tak jsem vzal pilku na železo a hodinářským způsobem jsem ten šroub u podložky odřízl, pak ještě dlouho piloval - po třech hodinách se to povedlo. Sundal jsem brzdu, ze třmene koukal kousek toho uříznutýho šroubu, myslel jsem, že to tam bude nějak zoxidovaný či co - naopak! vytočil jsem ho prstama, šel naprosto lehce. Nový šroub (mechanik mi věnoval originál) jsem lehounce potřel vazelínou a tak akorát dotáhnul - ale takhle to přece bylo i minule.
A tak se ptám - je nějaká ochrana proti takovýmuhle zatuhnutí šroubu? Dělám něco špatně?
Díky za rady :-)
Snad zaplácnout měkkým voskem. Ale at´ už je šroub zatuhlý z jakýchkoliv důvodů, tedy nejde normálně povolit, měl by se pocákat KONTAKTem 61, nebo brzdovou kapalinou, nebo naftou, a nechat několik hodin působit. Pak by měl jít povolit.
Celkem osvědčený způsob je namazat šroub před zašroubováním grafitovou vazelínou, kterou koupíš téměř na každé čerpačce. Vazelína se možná časem vymyje, ale grafit tam zůstane a nemáš problém ...
Petr F (Sunny)
mažu psím sádlem
Když už to zatuhne tak já mám osvědčený buď petrák, nebo VD. Pak to jde jak po másle.
když nejde volně povolit, zkus nejdříve lehce dotáhnout a pak povolit.
na povolení zarezlých šroubů je nejlepší "červená" brzdová kapalina, štětečkem potřu, po dvou hodinách působení matice vždy bez problému povolí. Kam se hrabou dnešní WD nebo MD spraye a pod. Zdravím všechny NaKole.
Tu brzdovou kapalinu jsem se tam snažil dostat (štětečkem), ale vůbec tam nevlezla. Když tak o tom přemýšlím, tak vlastně nebyl zatuhlý dřík šroubu v závitu třmenu, ale jak byl ten šroub dotažen, tak se "předepjal" a začlo působit tření mezi podložkou jeho hlavy a tělesem brzdy. V tom byl ten problémek.
tady pomůže jen hrubá síla, do šroubu pořádný úder velkým kladivem - cíleně, s rozmyslem, vypodložit součástku aby nedošlo k poškození celého bicyklu. Ovšem lety zoxidovaný a spečený ocelový šroub v hliníku a v jeho slitinách je nepovolitelný. Zimní solení silnic nechá následky.
Ládínku, jak už bylo výše řečeno,grafitová vazelina nebo něco s obsahem mědi. To mám ve spreji, až pojedeš okolo, stav se :-))). Jinak, když to zatuhne, tak možná i WD, ale chce to čas. Nechat působit, třeba do rána.Potom různé povolovací speciály...
Taky používám na zatuhlé šrouby brzdovku, ale ne štětečkem, ale injekční stříkačkou a jehlou. Zatím to vždy pomohlo. A když byl rozžvejklej imbusovej šroub, tak jsem párkrát zkusil říznout listem od pilky na železo drážku na velkej šroubovák, ale to je docela piplačka a ne vždy se povedlo. Hlavně to jde použít jen na větší šrouby. Ale jestli jsi na ten šroub bral pětku imbus, tak by to bylo možné řešení. Ale pouze za předpokladu, že ten šroub není zapuštěnej, to já nevím, protože nemám kotoučovky...
P.S.: známej instalatér používá na zarezlý spoje Coca-Colu, pak povolí vše. Nemám odzkoušeno, ale pokud jsou pravdivé zvěsti, že ve skleničce koly se přes noc rozpustí desetník...