Dobrý den,
po x letech řeším výběr kola. Rád bych na vyjížďku alespoň 2 – 3× týdně. Terén bude klasicky výletový, ale počítám s tím, že se projedu i v lese, takže vybírám v kategorii MTB, kde bych se rád vešel do cca 30 tisíc. Mám cca 180 cm a cca 85 kg. V kolech se absolutně nevyznám, takže jediné, co vím, aby bylo fajn si pohlídat, je vzduchová vidlice + ideálně jednopřevodník (asi se tomu tak neříká, ale věřím, že mě pochopíte :D) vepředu. Moje skromná preference je zelená nebo oranžová barva (já vím, ach :D), ale uvědomuju si, že je to až poslední faktor, takže rozhodně není nikterak rozhodující.
Oslovil jsem vícero obchodů, kde se nabídky nějaký způsobem překrývaly a tak jsem zúžil na konečný výběr viz níže.
Myslíte, že byste byl někdo tak hodný a dokázal mi poradit?
Snažil jsem se to nějak rozumně seřadit dle značky:
TREK
https://www.trekbikes.com/…n-7/p/33148/
https://www.trekbikes.com/…n-8/p/34649/
https://www.trekbikes.com/…8/p/1047672/
SCOTT
https://thebike.cz/…0220212.html
https://www.endorphinrepublic.cz/…-kolo/286331?…
OSTATNÍ
Cube – https://www.rideko.cz/…--lime-2022/
Kellys – https://www.bikeranch.cz/…0-2022-vel-l
Head – https://www.headsportshop.cz/…-outem-2114/
Focus – https://www.bikero.cz/…021-p425697/#…
GT – https://www.velosport.cz/…che-elite-29
Kona – https://thebike.cz/…0220209.html
Mnohokrát děkuji za každou minutu času a přeji hezký den :)
Ty odkazy jsou nějaké divné :( zobrazí se jen hlavní stránka, má to někdo jinak?
Nemá, a při nakopírování odkazu do vyhledavače to zpravidla hlásí, že stránka nenalezena.
Chtěl jsem se podívat co si vybral, ale mimo jednoho kola, jsou ostatní odkazy nefunkční.
Omlouvám se za odkazy, nevšiml jsem si chyb. Přikládám nové, snad už funkční.
TREK
https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/kola/horská-kola/xc-cross-countryhorská-kola/marlin/marlin-7/p/33148/
https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/kola/horská-kola/xc-cross-countryhorská-kola/marlin/marlin-8/p/34649/
https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/kola/horská-kola/xc-cross-countryhorská-kola/x-caliber/x-caliber-8/p/1047672/
SCOTT
https://thebike.cz/scott-aspect-920-2022...
https://www.endorphinrepublic.cz/p/scott-scale...
CUBE - https://www.rideko.cz/29/kolo-cube-attention-sl...
KELLYS - https://www.bikeranch.cz/kellys-spider-90-2022...
HEAD -https://www.headsportshop.cz/eshop/p/horske...
FOCUS - https://www.bikero.cz/focus-whistler-3-9...
GT - https://www.velosport.cz/avalanche-elite-29
KONA - https://thebike.cz/kona-cinder-cone-2022...
Děkuji a omlouvám se za zmatky.
Kamo, tady rady moc nehledej, tohle forum si na cyklisticke uz jenom hraje, protoze se ho zmocnila particka kolem Radky, co tady zaklada jedno srackove vlakno za druhym, a vetsinu cyklocestovatelu odpudila, takze sem bud nechodi vubec, nebo jen vyjimecne. Tihle lide kvuli ustavicnemu mleti hoven na internetu uz ani nevi jak kolo vypada, takze ti stejne neporadi.
Moje rada je, kup si co se ti libi, nebo co bude k mani.
Zato tvoje rada mu vážně pomůže ve výběru :-))
Dal mu cennou radu " nebo co bude k mani", letmým pohledem do výběru se zjistí, že některé jsou jen v nevhodných velikostech, pak chce to na projížďky "klasicky výletový" a vybral čistě horský převod, po dlouhé rovince si zakmitá. Měl by si vybrat nejbližší obchod a naklusat tam dokud je možná z čeho vybírat, za 30k si určitě vybere. Nechat si něco poslat může být nepříjemné překvapení.
Člověče, já ti nevím, ale kolem sebe žádnou partičku nevidím.
Neustále tady jen kritizuješ, jaká se zakládají témata, ale zatím si nezaložil žádné, které by se týkalo cyklistiky nebo čehokoli jiného.
Založ ho. Založ jich třeba deset. A rozviň diskuzi na téma, které tebe zajímá.
Tahle diskuze není o žádné partičce kolem nikoho. Je to o tom, že prostě někdo založí téma a ostatní buď diskutují - pokud je to zajímá, nebo nediskutují.
Jestli chceš ale jen kritizovat a přitom sám nejsi schopen udělat nic proto, aby se diskuze rozjela směrem, jaký by vyhovoval tobě, tak s tím jdi laskvě do brusele.
Doporučuju si Vámi poptávané kolo reálně vyzkoušet, radit takhle po netu je na dvě věci. Co vyhovuje jednoumu nemusí sedět druhému. Všechny tyto kola jsou od zavedených výrobců, ale jak říkám bez posezení vlastního pozadí a šlápnutím do pedálu daného kola to budou jen knížecí rady.
Bezesporu nad vyzkoušení není, myslím ale, že tazateli šlo/jde o zúžení výběru, aby nemusel zkoušet desítky modelů.
Já si například nejsem jistý, jestli na "klasický výletový terén, občas v lese" je vhodný jednopřevodník. Jak už jsem se tu někde zmiňoval, cyklisté-výletníci které potkávám mají zhusta zařazený nejmenší pastorek, šlapou jak večerníček a rychlost mizerná, to vše na krásném hladkém asfaltě stezky podél vody.
Obecné rady jsou na internetu všude, na zužování výběru bez detailnějších znalostí konkrétního člověka a jeho jízdního stylu se tady těžko zmůžeme.
Já bych si třeba kupoval spíš gravel, dokud jedeš po jakýs takýs cestách, to kolo to zvládne, jakmile se cesta vyhladí, vyrazíš jak střela.
Ale to není na výlet do bikeparku, samozřejmě (například).
Pokud tazatel píše že se v kolech "absolutně nevyzná", zvážil bych bazarový nákup "prakticky čehokoliv" pro získání maxima zkušeností s minimem investic a PAK vybíral kolo až budu tušit co chci (preference barev jsou jako kritérium naprd).
Kupovat funglovku takhle naslepo se mi zdá jako zbytečný risk.
Bohužel ty jednopřevodníky jsou na MTB v téhle cenové relaci v naprosté převaze, to by si musel nechat něco postavit.
A ono je to i o volbě velikosti převodníku, dá se dát větší, ale tak malé převodníky aby to nebyl dostatečně rychlý převod ani pro jízdu po rovině tam nebývají, to je zase dost přehnané.
A aby kupoval něco na bazaru, když tomu nerozumí, tak by taky mohl skončit s kolem kde bude na výměnu pohon, ložiska a ve výsledku vymění půl kola
"A aby kupoval něco na bazaru, když tomu nerozumí, tak by taky mohl skončit s kolem kde bude na výměnu pohon, ložiska a ve výsledku vymění půl kola"
Chápu kam míříš, ale takhle se právě získávají ty zkušenosti.
I když, já se v tom vrtám rád, tak mě možná neberte v potaz, no...
A jelikož trvá samozřejmě na jednopřevodníku, tak já jsem se ani moc nenamáhal kola detailně prohlížet a porovnávat.
Jednopřevodník, který má rozsah až 520 procent na většinu ježdění stačí. Kazeta např. SRAM 10-52 nebo Shimano 10-51. Dnešní rámy, už ani s přesmykačem nepočítají a není kudy vést lanko (teda na humpoláka stahovacíma páskama k rámu jo). Dopředu u 29" kol dát tak 32-36 zubů, dle zaměření (pomalé vs rychlé).
Když se to někomu líbí, tak ať si to užije. Mě náramně vyhovuje trojpřevod už jen proto, že mám rád kopce, volný terén a síly už moc nezbývají.
Souhlasím, že 3 převodník nabídne velký rozsah, ale výrobci kol prostě solidnější kola s přesmykačem ani nenabízejí. Takže vybrat slušně vybavené kolo s dvou-troj plackou je problém. Kupoval jsem minulý rok synovi Kellys Spider MR 2020 a má dvou placku, od 2021 je jednoplacka. Trojplacku má dnes v nabídce snad jen Olpran.
Bohužel se jde cestou lanovkou nahoru a po vyleštěných trailech dolů a tam opravdu není potřeba téměř žádný převod.
Proto také pevně doufám, že mi rám a ostatní vydrží ještě pár let. Určité řešení je koupit někde něco slušného bazarového a ustrojit to doma.
Já jsem si letos postavil MTB kolo na rozsahu 10-52 - 32 zubů převodník a rozsah mi celkem vyhovuje jak na běžné ježdění po cykostezkách, tak i ve stoupání na nějaký ten přírodní trailík. Pokud mám nejlehčí převod tak už i chodec je rychlejší a ušlápnu v sedě i stoupání tak do úrovně, že se nepřeklopím dozadu i s kolem. Jasně 50km/h to nejede, ale do těch 40-45 to jde.
Meleš nesmysly, na 1x12 je úplně v pohodě dosažitelný stejně lehký převod jako na trojpřevodníku.
Jo, a taháš přehazovačku po zemi jak starej cap kule, vláčíš na zadním kole na dlouhé páce tři velký talíře, a to vše jen abys ušetřil přesmykač a jeden malinký převodníček v těžišti. A po asfaltě si ukvedláš nohy, to je pak jako bonus za tu úsporu přesmykače.
Proboha nemel hovna když si to viděla max na obrázku. Přehazka s ramínkem s napínací kapacitou 43 - 45 zubů aby obsloužila běžný trojpřevodník je blíž k zemi než přehazka pro kazetu 11-51 s jednopřevodníkem.
No hele nevim, když jsem to viděl naposledy, ramínka přehazek od doby co nefrčej přesmykače narostly minimálně o polovinu...
Když máš 29" tak asi žádnej problém, ale když máš na lehu 24" tak už je to sakra potíž...
O polovinu oproti čemu? Přehazek od Shimana je za posledních 10 let desítky, možná i přes stovku. Přehazky s napínací kapacitou 45z pro kombinaci 44-32-22 x 11-34 tady byly i před víc než deseti lety a délka ramínka tomu rozsahu napínání musí odpovídat, byly samozřejmě i kratší.
O polovinu své délky, myslel jsem to tak že dnes maji 150% délky Shimana SIS :-)
Oni taky trošku "podváděj" dalšímu fičurama, když sepodiváš tak dnešní napínáky mají horní kolečko výrazně vynesené nad osu okolo které se ramínko otáčí, historicky to bývylo mnohem blíž či dokonce na jednom čepu. Tím ti horní napínací kolečko uhýbá větším a větším pastorkům jak se napínák napíná a naopak je to "protikrok" ke spodnímu kolečku, když je potřeba ubytovat hromadu volných článků.
Kapacita napínáků asi nebyla vždycky uplně úměrná, když jsem shodil malý tác a malé kolečko před uskladněním kola (aby se uvolnily pružiny) tak se ramínko složilo tak že řetěz drhnul sám o sebe a stejně byl prověšený. Můžeš říct že byl moc dlouhý, ale (vyloženou prasárnu) jako velká tác a velké kolečko už jsem tam dostával těko, protože napínák neměl co dát.
Ale nemám ambice dělat historický rozbor s metrem v ruce, to fakt ne :-)
Díky tomu, že je horní kladka výrazně vyosená, to líp opisuje velkou kazetu, než když má celý pohyb zajistit jen tělo přehazovačky, ale závisí to na správné délce řetězu a správně nastavené vzdálenosti horní kladky od kazety, což lze zajistit jen na jednopřevodníku. U vícepřevodníku by se to blbě seřizovalo aby to chodilo dobře na všech převodnících, proto přehazky pro víceplacku mají vyosení menší nebo žádné.
Pokud na kombinaci malá malá řetěz drhnul sám o sebe a byl prověšený, tak byl buď moc dlouhý nebo použitá přehazovačka neměla dostatečnou napínací kapacitu na zvolenou kombinaci převodníků a kazety.
To víš že jo, máš naprostou pravdu :-))
ale jen tehdy když si dáš převodník 28 a méně, a ty tam takový převodník máš?
Zkus si to znovu přepočítat a pak můžeš namlet smysly.
Standardní Shimaní horský 3x10 a 3x9 je 40-30-22 x 11-36, nejlehčí převod je tedy 22/36 neboli 0,611, čemuž s kazetou 10-51 odpovídá převodník 31,16. Reálně se dělají sudé počty a 30 a 32 je běžně dostupné. A když vemu tu 32, která je nejblíž, tak nejrychlejší převod 32/10 je rychlejší než 40/13, takže reálně přijdu o necelý jeden převod do rychla.
Běžně se na 3x8 (v současné době Acera) a 3x9 (nemám, označení nevím, nejspíš Alivio a starší Deore)dávaly talíře 22-32-44 a kazeta 11-34.
Napínání přehazovačky 45 zubů a rozsah od 0,65 do 4, tj. 618%.
Ano, v minulosti kdy MTB měla kola 26", aktuálně Shimano jede sady jak sem napsal viz jejich line-up chart
https://productinfo.shimano.com/download/pdf/lc...
3x10, už tam není byť kliky a přesmyk pro 3x10 ještě mají v katalogu, takže se to dá ještě poskládat, ale na nových kolech se to nevyskytne, kliky a přesmyk pro 3x11, ale už zmizely, tam se dalo udělat 40-30-22 x 11-40 cca 660 %, ale už je to pryč.
Pro devítku co mám, tak je běžně k mání a za velmi rozumnou cenu kazeta 40, takže převod 22 x 40 mi ve stoupání po nějaké lesní nebo luční pěšině náramně vyhovuje, to s jednoplackou nedám ani omylem a pěšky chodím velmi nerad.
Převod do rychla mi na horáku bohatě stačí ani to nevyužiju. Když chci jet rychle tak si na to neberu horáka ale sednu na treka nebo silničku.
22:40 je už dobrý level, už před časem jsem nad tím uvažovala a ten pastorek 40z mám i s prodloužením k přehazovačce nachystané v bedně. Ale zatím mi stačí na to,kudy jezdím, 22:34.
Ten převod používám vyjimečně, ale přijdou chvíle kdy jsem za něj hodně rád.
A protože rád jezdím v kopcích a síly nepřibývají, tak na treka jsem dal 42 a s převodem 22 x 42 na 28 kolech to je fajn pocit vědět, že je ještě rezerva.
Kazeta existuje, přehazovačka co by to zvládala v režimu 3x9 nikoliv, o polofunkčních bastlech se tu snad nebavíme.
A o čem tedy byla celou dobu řeč?
Vlákno je o výběru nového kola, takže předpokládám pohon dle specifikace výrobce, i když pár nových kol osazených komponenty mimo specifikaci Shimano sem už viděl.
No vždyť, také jsem napsal proč jsem se nenamáhal ta kola nějak porovnávat. Vše ostatní bylo vysvětlení proč a jak to mám. Ostatní je na každém kdo si co vybere a co mu vyhovuje. Kdybych jezdil lanovkou nahoru, už bych asi taky měl nové kolo.
Lehký převod dokážeš i na singlespeedu, ale jen jeden. Problém turisty je v tom, že k tomu kopci, kde potřebuje lehký převod mu vede cesta po kilometrech silnice, kde zase potřebuje rychlý převod. Závodník crosscountry tohle řešit nemusí a šašek, co si to kolo doveze autem na místo také ne.
Každý má jiné priority. Někdo rád jezdí rychle po silnici,někdo jezdí rád pomaleji v terénu. Podle mně je ideální systém takový,kdy se ten cyklista nejčastěji pohybuje v polovině rozsahu převodů,protože pak má stejnou možnost zvolit extrém oběma směry. Jak rychlejší,tak silnější.
510 nebo 520 % u Shimano / Sram 1x12 systémů poskytují dostatečně rychlý i lehký převod, reálně není zas takový rozdíl oproti 595 % u 3x10, to je jeden převod.
Jsem starší a chromáženská, ale převody s rozsahem 566% (0,65 až 3,67) za jednu vyjížďku využiju všechny, a to s kopce zpravidla nešlapu, snad jen při protivětru. Nechce se mi věřit, že menší rozsah vystačí dospělému zdravému chlapovi.
A to vůbec nejezdím obtížnější terén a na silnici nedám průměr dvacet.
Vysportovanej hubenej chlap ty lehký převody nepotřebuje, to potřebujou chromajzli a tlusťoši, ale zároveň si leckdy rádi přišlápnou i z toho kopce, takže jim nejde jen tak sebrat rychlý převody.
Na silničních ty lehký převody jsou úplně jinde a prostě to vylámou nízkou kadencí třeba i ve stoje.
Já mám na 29" MTB 32-22 x 11-42 což je nějakých 540 % a samozřejmě, že se vyskytnou situace, kdy bych tam lupnul ještě lehčí a stejně tak když je pěkný asfaltový sjezd, tak by potěšilo pár rychlejších převodů abych v 40 km/h nemusel přestat šlapat, ale vím jaké je realita a co a za kolik je dostupné.
V jakési anketě: Jaký nejlehčí převod máte na kole? odpovědělo 75% procent respondentů, že 0,65 a méně. Mnozí ještě na kolech 26". Asi jsou to samí slabšáci.
Kadence nad 80 není pro rekreační jezdce zdravá a může - poničit svalová vlákna, psali kdesi nějací sportovní doktoři...
Čím starší a chromější (nevím jak funguje ženskost na tohle téma) tím víc rozsahu potřebuješ.
Dospělý zdravý chlap to právě může nahradit tou brutální silou, která tobě už chybí a tak to musíš dohánět převodováním.
Prostě čím slabší motor, tím víc potřebuješ optimalizovat jeho pracovní otáčky, aby pracoval v optimu, každý procento ztráty mimo něj se počítá.
Vozím Rohlíka s jednoplackou a nemám pocit, že by mi rozsah nad těch 526% chyběl natolik, abych si zatěžoval konstrukci přesmykačem...
Správněs upozornil, že čím slabší motor, tím důležitější je využití každého wattu! Ale borci přece chcou taky využít každý watt! Proč jinak by si pořizovali tolik převodů za drahej peníz? Na rozdíl ode mně přece k výkonům, o kterých si pak vykládají. Mně stačí, že ujedu a dojedu, ale netvrď mě, že se chlap spokojí s menším rozsahem, který jeho výkon de facto limituje a snižuje :-)
Ale oni právě tolik převodů nemají.
Převody výkon nijak nelimitují.
Ty, jako "slabčí motor", budeš mít VELMI pravděpodobně relativně úzké pásmo kadence, kde se ti bude "šlapat pohodlně" a tak si s sebou povezeš hromadu převodů abys mohla maximálně optimalizovat otáčky klik do tohohle svého úzkého pásma i s měnícím se profilem cesty.
"Mladý zdravý chlap" bude mít naopak širší pásmo kadence ve které bude schopen šlapat (u motorů se tomu říká "plošší průběh výkonové křivky") a tak si může dovolit mít převodů méně. Tím mimojiné ušetří nějakou gramáž, na kterou dneska nevim proč všichni tak koukaj.
Ty 1x kazety mají taky rozsah kolem 500%, jen nebývá rozdroben mezi tolik převodů (dělají se i jen 9ti kolečka, možná 8mi)
Nezapomeň, že přehazka má ty parametry dva: rozsah a odstupňování.
A pokud máš fyzické fondy na to vystačit si s 1x, proč si zatěžovat život přesmykačem? Co si já pamatuju na doby kdy 3x byla "norma" byla to nejnenáviděnější část mého kola, furt to zlobilo a drnčelo a je to prostě další krám co se může po...
A kdo se s čím spokojí je v neposlední řadě i otázka preferencí; jak jsem psal, mám 526% rozsahu, s nejkratším ušlapu všechna místní stoupání a limitem mi je spíš adheze zadního kola. S nejdelším přestávám dupat kolem 60-65, protože je to pakárna a těm autům co by měly jet 50 jak se zdá stejně neujedu. Vozit si s sebou druhou placku, abych mohl přišlapávat do 90? Proč? Nechci se zase uplně zabít a těch zkopců kde bych to mohl použít je tu zatraceně málo (obvykle spíš peču brzdu, protože okolní svět)
Ty seš komik :-D Dyť tady popíráš veškeré teorie :-D Snad jen, že "ušetříš gramáž" je přijatelné, a to kdoví jestli, ty gramofonový desky vzadu taky něco váží. Ale platit víc peněz za to, že to fyzicky s menším rozsahem utáhneš, mi hlava nebere. Dvanáctirychlostní řetězy ani kazety nejsou za hubičku. A ještě si z toho dělat ctnost? Ono bude něco pravdy na tom, že línej se nejvíc nadře, no, hlavně, že se nemusí obtěžovat s přesmykačem :-)
Omlouvám se za svou nebetyčnou tupost a popírání veškerých teorií.
https://boxcomponents.com/collections/prime-9
https://www.youtube.com/watch?v=2ukSTBkd1ss
Jako argument na podporu svých slov si vybrat sjezdové speciály je fakt něco. To už můžeš také tvrdit, že podobně jako nepotřebuješ vhodné lehké i rychlé převody pro cykloturistu, tak že ani oni nepotřebují řetěz.
Sjezdový speciál:
https://www.canyon.com/cs-cz/mountain-bikes...
nalistuj si fotku s kazetou.
Já netvrdím, že na cykloturistiku nepotřebuješ VHODNÉ lehké a rychlé převody, já tvrdím, že není nezbytné mít rozsah 700+%, pokud jsi "v rozpuku mladosti" (jak pravil Spejbl).
Ostatně, E-kola celkem "omlazují nohy" (jak tvrdí (nejen) Jindra) a nevím jestli jsem viděl nějaké s trojpřevodníkem (domácí stavby a různá TESCO řešení nepočítám).
Notabene podívej se na nabídku firmy Pinion, původní produkt 18-ti kvaltu doplnili o 12, 9 a 6, proč asi?
Dobrý den, ani si netroufám radit, jen bych přidal svou zkušenost.Mám 95kg a bojují z odpruženou vidlicí. Nejtvrdší pružina a vidlice dole, pomohl až elastomer. Vidím, že vážíte 85kg,tak bych se přiklonil ke vzduchové, ale v této cenové kategorii ji mají asi všechny a ráda kupte si co se vám líbí mi přijde dobrá.
Dnes jedině vzduchovou vidlici, cenově začínají už na rozumných cenách a od renomovaných výrobců i fungují, jen jsou náročnější na servis min. 1-2 roky dle nájezdu.
Já mám tak o 25kg víc (skoro 120kg) a vidlice naprosto v Ok jak na bike (RockShox ZEB Ultimate) tak na ebike (Diamond D1) a to s kolem i občas hopsnu (skoky na trailech, dropy, apod.). Pružinovou jako fakt low-end někam na cyklostezku.