Kolega v práci se nenápadně ptal, jaký znám dobrý cykloservis. Já na to, že nejlepší si dělám sám.
Totiž že mu pořád uchází kolo a nikdo s tím nedokázal nic udělat. Naposledy prý i tu pásku v ráfku měnili a když ho chtěl teď na jaro zprovoznit, zas je to píchlé.
Do práce donesl jedno samotné kolo.
Nečekal jsem žádné překvapení, no dostal mě. S tímhle jsem se ještě nesetkal.
Úzký ráfek, zvenku pěkný, jenom uvnitř pro jeho funkci cosi důležitého chybí.
Jak se duše nafukuje, roztáhne se pěkně do všech stran, opře se o plášť, jenom na ráfku zůstává mezi patkami pláště asi 1 cm mezera, kde se nemá o co opřít. Až se nahustí pořádně, tak ten centimetr gumy se vtlačí do té mezery až na dno ráfku. Takovou roztažnost guma ovšem nemá. Buď prdne hned, nebo až za nějakou dobu - do dalšího oprášení kola stoprocentně.
Na fotkách je vidět, jak duše skončí. Kolem ventilku je kus gumy tlustší, takže ta se tam nevmáčkne. Vše ostatní ale ano, až některé místo dopadne jak bublina ze žvejkačky.
Jasně, že kdo to myslí s ježděním vážně, tak takovéhle ráfky znát nebude.
Co myslíte, dá se doporučit něco jiného, než
vyměnit kolo za jiné, pro změnu jízdní?
A nebude to nějakej "spešl" ráfek na bezdušovej provoz? Hlubokej střed usnadní nahzení pláště, v okamžiku kdy se patky chytěj na místo to bude fungovat dobře a bez duše nevznikne popisovaný problém...
Pokud tak buše má být, zkusil bych ten příkop vyplnit, například omotáním nějakou páskou, ale ideální je samozřejmě výměna (nebo zkusit ten bezdušák).
Zvláštní. Co to je za značku ráfků?
Pokud to takhle ničí duše, tak asi dát jiné ráfky.
A nejsou ráfky konstruované specielně jako bezdušové?
Přikládám fotku štítku, je trochu seškráblý.
Bezdušový jsem osobně zatím fakt neviděl, takže ta možnost tu je, už jak psal kolega výše.
Podívám se, jak vlastně mají vypadat.
Bezdušový ráfek má komoru pro špice https://www.koloshop.cz/rafky-rafky-silnicni... nebo důkladné překrytí https://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol...
Alloy je obchodní značka, neznám, ale podle cenové nabídky tak nižší třída, většinou je uvádějí jako bezdušové.
Já používám ráfky DT Swiss a bez jakéhokoliv problému, dostatečně tuhé, pevné, nekroutí se ani když praskne pár drátů.
Alloy = slitina, prostě "hlína", žádná značka.
Číslo pod tím je typ té slitiny.
Což ale ještě neznamená, že to z ní fakt je.
Tak jsem googlil a tohle na bezdušový fakt nevypadá. Nešel by utěsnit, žádná plocha k nalepení té pásky.
Je to varianta jednostěnného ráfku, co má jediný úkol - vypadat jako vyšší dvoustěnný.
Na takové věci byly kdysi ideální izolační pásky s tkaninou. Podobná páska by tento problém mohla vyřešit. Případně současnou izolační pásku podložit něčím pevným. Stávalo se mi, že při nasazovaní pláště uklouzl ráfkový pásek do strany a díra pro nipl spolehlivě štípla duši. Nyní pro jistotu každý pásek přilepím a mám klid. Lepidlo, které vozím, už asi nebude k použití, pár let jsem ho nepotřeboval. :-))
Tady nejsou díry pro niple ve vnitřní stěně, jen jedna velká díra místo té stěny. Páska přes hlavičky niplů zde ani neuhne - nemá kam.
Napadla mě v práci teda jedna věc - vrazit tam pneumatickou PU hadičku desítku, ta to vyplní.
Jenom nemůže být celá spojená dokola, musí zůstat mezera pro ventilek. Takže nějak přilepit a dát pozor na hrany na koncích.
To bude asi tak vše, díky všem.
Nebylo by jednodušší prostor vytmelit? V dnešní době existuje spousta tmelů, které po vyschnutí zůstávají pružné. Stačí jen patřičně odříznout špičku a po nanesení tmele zahkadit.
Podle fotky to vypadá, že ráfek má na brzdné ploše po celé délce pěknou rýhu a je stejně na vyhození. Ráfek vypadá na nějaký noname a škoda ho nebude. Hlavně prohluběň uvnitř ráfku nevyplňovat žádnými tmely! Přidávat hmotu na obvod neodpružené rotující části je to nejhorší, co lze vymyslet.
Pokud je nába v pořádku, dopručil bych koupit kvalitní ráfek, nové dráty a kolo přeplést.
Podle fotek je duše moc velká, jsou tam patrné vrásky z přehybu - na špičce hrany materiál povolí. Jaký je rozměr pláště?
Při pumpování je potřeba ventil povytáhnout aby se duše nepokrčila (pružný je to dost).
Drážka na boku ráfku - pokud je i z druhé strany tak je to kontrolní drážka pro stupěň obrždění (např. Remerx)
Podle fotek se pozná prd, Radek to měl v ruce na vlastní oči a snad pozná o co go, jak psáno výše netrápit se a vyměnit za kvalitnější ráfek, ušetří to čas a nervy.
Mně také připadá hlavní problém v nepoměru průměru trubice duše a velikosti ráfku. Při odpovídajících rozměrech by k deformaci nemělo docházet. Ten ráfek je tak primitivní záležitost, že netřeba v tom hledat nějaký zálud levného ráfku.
Ten vryp uprostřed brzdicí plochy na ráfku je měrka pro měření obroušení ráfku. Když zmizí, je ráfek zralý na výměnu.
Plně se stotožňuji s názorem iiki
Jenom ještě jak to dopadlo - dal jsem tam tu Festo hadičku (lehčí než nějaká jiná výplň), nechal mezeru na ventilek, konce přilepil k té žluté pásce vteřiňákem, chytlo to dokonale.
Plášť, to jsem vynechal, jakýsi Kenda 700-43C, takže velká duše? Ani náhodou (700x35/43C).
Proto mimochodem už nezbývalo moc pružnosti na to, aby se natáhlo tolik gumy ještě dovnitř ráfku. Pokud se někde nevmáčkla úplně a je tam viditelná ta vráska - prostě někde byla guma tlustší, toť vše.
Kolega donesl novou duši stejného rozměru, plášť tam zapadl hladce bez nástroje a tak dostal hned 6 bar, co má údajně vydržet...
Ne, žádné vyvrcholení zatím nečekejte. Prostě si to odnesl domů.
Ale když u toho ráfku chybí ta vnitřní stěna, co ho při tom tlaku může udržet pohromadě?
No doufám, že na tom bude dál jezdit jenom svátečně.
Zadní prý donese teprve až mu to taky znova prdne, kliďas.
Pokud ráfek dělá takovou neplechu, dal bych tam jinej (nějakej normální, dneska klidně pro bezduše). Než se s tím sr.t, že je to každou chvíli prázdný. Sice to bude stát nějakou kačku, ale problém to vyřeší natrvalo a spolehlivě.