Měli jste někdo rozdělané uložení zadní vidlice na AZUBu Apus (Bufo, Ibex)?
Před asi týdnem mi kolo začalo vydávat takové vrzavé zvuky při šlapání, subjektivně odněkud zezadu nebo zespodu. Pak jsem zjistil že to dělá i když zalomcuju zadním kolem do boku. Tak jsem utáhl oba ty inbusy, co jsou z boku toho uložení zadní vidlice, vrzání přestalo. A dneska zase začalo znovu. Tak si myslím že je to něco víc než jen povolený šroub. Předtím jsem s tím 10 let nemusel nic dělat.
Než to rozdělám, tak se radši chci zeptat, jaké záludnosti čekat - co je uvnitř? Nějaké ložisko?
jen 2x vyměnitelná kluzná vložka...seženeš jako ND (-:
Doufám že jen plaším, ale skontroluj si zda někde není vlasová trhlina. (okolí svarů atd)
Já jsem ten problém zažil nakonec mi rám praskl _ stejné kolo také apus
Borci, vy jste mě vyděsili. Tak jako rentgenovou defektoskopii pouhým okem neumím, ale nic podezřelého v tomto směru jsem neobjevil. Předpokládám, že mám hledat v hliníkové části, nikoliv v zadní vidlici.
Ahoj, už jsi to rozebral? jak to vypadá?
Furt se k tomu nemůžu dostat. Jezdím, občas to trochu vrže, ale zatím jsem to neřešil.
---
Ale jako tady ty hardwarové problémy jsou fakt nahouby. Před pár týdny jsem zjistil že mi v pedálu zeje díra po šroubu, a vůbec nevím kde jsem to vytratil. I vyšrouboval jsem stejný šroub na druhém pedálu, je to cosi s průměrem těsně pod 5 mm, výškou 9 mm (včetně zápustné hlavy), ale standardní M5 to není (ověřeno pokusem zašroubovat tam nějaký M5 co se mi tady válel). SPD zámek zdá se drží na tom druhém šroubu, který ale nejde ani povolit ani utáhnout, protože má používáním úplně smetenou tu hlavu s křížovou drážkou. Neválí se vám někomu někde doma nepoužívaný pedál M324?
Nemusí to být jen metrika. Zkus palcový šroub.
No právě. To bude něco takového palcového. Ale dostatečně vybaveným skladem palcových šroubů nedisponuju.
Čím jsi to, "těsně pod pět", měřil? Zkusil jsem na dvou pedálech, SPD i starých stopětkových silničních PD, povolit zápustné šroubky, co drží "zámek" a oba, co se podařilo vyšroubovat, jsou M4. Pedály M324 nemám, ale nepřijde mně logické, že by zrovna u nich použili odlišné šroubky.
Ahoj Akito,
jedna sada s cca 3000km najetými se mi válí doma.
Odkud jsi? Já Brandýs nad Labem. Pokud by jsi měl zájem i o tretry (asi č. 45, nejsem doma), klidně přidám.
Tom
mail [email protected]
Tak nakonec jsem obojí udal i s lehokolem.
Já jsem kdysi překvapeně zjistil, že se mi to na Ibexu povolilo, docela dost, tak jsem to dotáhnul a byl klid... pravda, možná bych to měl někdy zase zkontrolovat... :-)
Rozdělané jsem to nikdy neměl. Jedna z posledních věcí na Ibexu, do které jsem zatím šťourat nemusel.
Já tyto šroubky po první kontrole dal na alkaprén(chemoprén)- lepidlo na nesavé povrchy a je pokoj i s dotahováním/ztracením. Jeden ztracený šroub jsem nahradil zkráceným M4 se zapuštěnou hlavou a sedí....
Tak furt nejsem schopen přijít na to, odkud to vrzání pochází.
Rozebral jsem uchycení zadní vidlice - je to takový nejspíš na míru vyráběný "šroub" který většinu délky má hladký válec tak 1 cm v průměru jako tu kluznou plochu, a na konci vnitřní závit. Celé jsem to vyčistil a promazal teflonovou vazelínou, ale nevypadalo to ani předtím nějak kriticky.
Pak jsem ještě vyndal tlumič a promazal i jeho uchycení. A sundal jsem sedadlo a promazal kolem těch rychloupínáků.
Nepomohlo to - většinou když vyjedu tak nic, ale po pár desítkách minut se to vrzání ozve znovu. Často když jedu do kopce nebo zabírám silněji. Ale pak už to (moc) nezávisí na tom, jestli šlapu nebo ne. V uchycení vidlice to ale každopádně není - zkoušel jsem třeba přestat šlapat a "zhoupnout se" tak abych stlačil tlumič a vidlice zapracovala: kolo se sice zhoupne, ale na zvuky to nemá žádný vliv.
Divné.
Ještě zkusím ty šrouby kterýma drží laminátové sedadlo k těm plechovým úchytům.
No co si vzpomínám, tak před mnoha lety jsem z počátku nespecifické zvuky při šlapání, které se postupně změnily v protivný rámus, který se ozýval OBČAS bez ohledu na šlapání, nakonec vystopoval do náboje zadního kola.
Ono tam záleželo, ze které strany na náboj síla působila, proto to z počátku bylo podmíněné šlapáním a tím, že se to začalo ozývat pouze při jízdě daleko od domu (možná to souviselo i s teplotou) docela stěžovalo identifikaci...
Tak jen nápad do dlouhého seznamu věcí k prověření... :-)
A jakožes pak namazal náboj a vše bylo OK? Je pravda, že rozdělat DualDrive bych zase po čase měl.
Ono to bylo pár měsíců potom, co jsem to nové zadní kolo od Azubu koupil, takže jsem jim ho poslal na reklamaci. Když se zadní kolo vrátilo (prý ložiska vyčistili), už nikdy znovu ten problém nenastal.
Ale byl to normální náboj s Novatec průmysly a obrázkem lehokola na náboji, nikoliv převodovka.
Dívám se že už je to přes rok. Dál jsem zkoumal spodní uchycení sedadla. Když jsem to rozdělal, tak jsem si všiml, že je z obou stran odřená rámová trubka, jak na ni asi doléhá úchyt sedadla. Tak jsem úchyt vypodložil podložkama, aby se to nedotýkalo jinde než u rychloupínáku.
No, nepomohlo to. Vrzání bylo čím dál silnější, ale vždy po nějaké době jízdy, a po zastavení nic. Nakonec se to ale zhoršilo tak, že jsem to vrzání zachytil i po dojetí: zvuky to dělalo při zakvedlání řidítkama. Tak jsem rozdělal sekundární hlavové složení (to u vidlice), a zjistil jsem, že spodní ložisko nejde úplně hladce. Nicméně zvuky nevydávalo. Problém byl v tom, že v ložisku byla v poloze "jedu rovně" výrazná vůle, asi vytlačená dráha ložiska. Zvuky pak vydávaly nejspíš misky v rámu když se posunovaly vlivem toho volného ložiska a třely se o ložisko.
Zkusil jsem prohodit horní a spodní ložisko, vrzání nezmizelo, ale po pár metrech jízdy jsem se málem vysekal, jak jsem byl zvyklý že řízení "drží uprostřed", zatímco teď chodilo volně :-)
Nakonec jsem koupil nové ložisko. Myslel jsem, že to je nějaký standardní díl, ale ono to existuje v několika typech s půlmilimetrovými rozdíly na průměru. Naštěstí člověk v obchodě byl ochotný že když to nebude pasovat, tak mi to vymění. Což nakonec bylo potřeba. No a po výměně toho ložiska ejhle, úplné ticho. Uff.