Prosím mám dotaz.
Mám starší horské kolo, asi 23let, v té době bylo celkem dobré. Od výroby mělo trekový rozměr plášťů. Jezdím hodně po zpevněných cestách, ale vzhledem k tomu, že bydlíme u lesa, tak někdy i nějaká lesní cesta atd. Ale nejezdím nějak pravidelně, spíš chodím běhat.
Teď jsem se rozhodl pro nové kolo.
Líbí se horské kolo:
https://www.ctm.sk/bicykle/mtb/rambler-3-0-29...
A teď dotaz. Nové horské kolo mají jen dva, nebo jeden převod v předu. Většinou 26 a 36 zubů. (U jednokolka 30, 32, nebo 34 zubů)
Nebude mi ten třetí talíř 46 zubů pro rychlost chybět?
U mého kola (velikosti 26") mám převody 3x7. Po rovině jsem zvyklý řadit klidně 3x5.
Nebo bude pro mě lepší treking, s kterým se dá jet do lehké terénu, ale má tři talíře v předu? Např.
https://www.ctm.sk/bicykle/tour/stark-3-0/siva...
To musíš vědět ty, jak a kde jezdíš :-)
Dneska je trend u horských kol řazení jen vzadu. Kazeta dost narostla, rozsahem bývají k 500%, maximum je tuším 12 rychlostí.
Jestli to tvoje starší kolo ještě pořád jezdí, běž se projet (i když nevim jeslti zrovna TEĎ je vhodná srovnávací doba) ať víš, které rychlosti z té 3x7 sady skutečně používáš - spousta lidí s sebou hromadu z nich jen vozí, protože je tam dostali s kolem. Taky se ti nemálo z nich bude (prakticky) překrývat.
Skutečně důležitý je ten rozsah - ze skutečně používaných kombinací vezmi nejrychlejší a nejkratší a spočítej kolikrát je nejdelší převod delší než nejkratší. Pokud se vejdeš do 1xNěco převodníku, bude ti stačit, pokud potřebuješ víc, nezbude ti než pořídit přesmykač, což v dnešním trendu může být problém koupit s kolem, o něco menší problém sestavit sám.
V neposlední řadě pamatuj, že ty moderní megarozsahový kazety jsou samozřejmě dražší (jak moc je otázka kus od kusu), řetěz na ně je taky dražší atd. Ale zase je jednodušší řazení, údržba a tak, no...
Teď koukám že ten horák má 2xNěco.
Jestli jsem to spočítal dobře, 579% rozsahu, což bych na horském kole považoval za vcelku dostatečné :-)
No když jedu sám tak po rovině jedu klidně 3-5, 3-6, 3-7 už je opravdu jen z mírného kopce.
S děckama by mě 2-5/6 asi stačilo.
Ale třetí talíř je zhruba 46 zubů, proto se bojím že těch 36 bude málo, že po rovině na cyklostezce se našlapu a žena s trekingem author mi bude ujíždet.
Každý mi říká že kvalitní kolo ???? aby něco vydrželo je nad 25tis. Ale tam začínají ty jednoplacky, to je děs.
Jako řešením by byl ten treking ale to už je jiná kategorie...
Klidně nech 3x7. Rozumné talíře jsou 44-32-22 proti sedmikolu 13-34. Cenově to vychází nejlíp, dá se to koupit, a pokud ti tři talíře nedělají problém, lepší rozsahy nezískáš aodstupňování je pro rekreační ježdění bohatě dostačující.
Dá se použít i 2(3)x8, cenově opět přítulné a takové rozsahy na jednotalíři nepořídíš. Mám proti 8sp kazetě 11(12) až 34 zubů převodníky 38/22 a (44)/38/22.
Řazení nepočítej přes kvalty 3-5, 3-6 ... Počítej to jako převodový poměr:
počet zubů na převodníku : počet zubů na pastorku.
Se dvěma a třema talířama docílíš při 6 až 8 pastorkách rozsahů 0,65 až 3,5. Tyto krajní hranice si prostě musíš otestovat, jak píše výše Sodoma. Sedni na kolo, vyjeď největší kopec, jakej si představuješ, že chceš jezdit. Pak jeď po silnici a projeď se, jak rychle se chceš po rovině na asfaltu přesunovat. S tím, co máš, asi budeš slabý v kopci, chce to malej převodník a víc zubů vzadu. Ale na asfaltě to zas chce rychlost, takže si zjisti i ten rychlej převod.
Jsem celkem v kondici, nestává se mi že byc do kopce nevyjel.
Na mém starém kole počty zubů neznám. Musel bych je teď jít spočítat :-)
A ano mám pláště 26"...
K převodům vždy patří odpovídjící průměr kola.
Pro větší kola jsou nižší převody. V zásadě je hlavní "ujetá vzdálenost na jednu otáčku kliky". Tohle si prostě musíš otestovat. Nejde jen o sílu, ale i o obvyklou kadenci, to jsou individuální veličiny a prostě každý si to musí empiricky zjistit sám pro sebe. Jak píše Sodoma, spousta lidí vláčí převody, které vůbec nevyužije, na druhé straně jim jiné chybí. Lidi jezdí to, s čím to koupili, a pak je to třeba nebaví nebo tlačí do kopce. Není nad to, si to otestovat a dát si na kolo optimální převody pro sebe.
Napiš konkrétní počty zubů na převodnících a počty zubů největšího a nejmenšího pastorku na sedmikolečku. A taky rozměr plášťů, mělo by to být na nich napsáno, jestli to kolo je 26" měla by to být něco jako xx-559.
Takže mám kliky 24/32/42 a v zadu mám 7sp. 11-28
Jinak je to kolo 26", a na pláštích je napsáno 700x35. Od výrobce tam možná bylo 700x40. Nejsem si jistý. Jak jsem psal mám ho 23 let...
Je pravda že na mých 192cm má malý rám.
Jestli jsem se nepřepočítal, máš rozsah 445%, takže rozsahově by sis s tím horákem výrazně přilepšil.
Na jedno otočení klikama bys měl (při zanedbání výšky pneumatiky) ujet 7,56m na novým a 7,90m na starým, takže jo, nejrychlejší převod toho novýho kola je o něco kratší.
Ale to jsou furt jen teoretický čísla, bez znalosti jak často ty krajní převody opravdu používaš a kde v tom rozsahu nejvíc jezdíš jsou dost málo vypovídající.
Já mám rozsah něco přes 500% a párkrát jsem si říkal že bych užil o něco kratší a občas i delší, ale zdaleka to nebylo tak často, aby mi to stálo za to s tím cokoliv dělat.
Pokud bys měl pocit že je ti to nový kolo pomalý, vždycky můžeš pořídit o pár zubů větší převodníky a přehodit to, rozsahu bys měl mít víc než teď, takže ti pravděpodobně budou přebejvat ty krátký kvalty, jestli jsi teda takový závodník...
Jsem celkem lajk. Ale chapu to dobře, že do kopce budu mít o dost lehčí převody...?
POKUD JSEM NIKDE NEUDĚLAL NĚJAKOU ŠKOLÁCKOU CHYBU, měl bys mít teď na svým současným kole menší rozsah a nejrychlejší převod rychlejší, v porovnání s tím horákem v odkazu v úvodu (při započítání rozdílu velikosti kol). Z toho nevyhnutelně vyplývá že by měl mít nějaký krátký kvalty navíc. Nepočítal jsem to; máš všechny potřebný čísla, matematiku základní školy už zvládneš sám.
To tvoje současný kolo je řekl bych ta kategorie historicky zvaná "trek" což je jak já říkám "silniční horák" (opak současného vynálezu zvaného "gravel", tedy "terénní silnička"). Je tedy celkem logické, že bude obecně převodované víc do rychla.
Tak především to co máš je trekový kolo s normálníma 28" kolama (622 mm ráfky) a ne 26" MTB.
MTB (Rambler) bude mít jen nepatrně horší převod do rychla a velmi výrazně lepší převod do lehka do kopců.
https://bit.ly/34DAprx
trek (Stark) bude mít lepší převod na obě strany, malinko do lehka a víc do rychla
https://bit.ly/3sl4q7W
Tvoje současné kolo je vždy nahoře.
Jediné, co je na tom stávajícím kole vyloženě špatné, je sklon zadního odrazového sklíčka :-). Jinak devětadvacítkama si o moc nepolepšíš, protože jak už tu psal X Tonda, nemáš 26", ale větší rozměr kol a kola s komponenty z období před dvaceti lety vydržela určitě víc, než dnešní 1xněco. Pokud si nechceš vyloženě jen udělat radost něčím novým , zůstaň u toho, co máš.
zde bych si dovolil trošku oponovat, myslím že to bylo vybavené Acerou, napříkald přehazovačka není příklad dlouhověkosti. Dále souhlasím, ale pokud CHCE nové, tak je nákup rozhodnutý... dále viz ostatní rady.
Je pravda že zadní ráfek mám za tu dobu nový, jinak jsem za tu dobu asi jednou nebo 2x měnil řetěz a jednou zadní kazetu a nevím jestli přehazovačku.
Jinak vse původní, ten rám už tehdy byl nějaký dural, takže kolo je pěkně lehké.
Ale je pravda že v té době asi ještě nebyli takové možnosti ve velikosti rámu a na mých 192cm je to kolo menší.
Už víckrát jsem si říkal, že si koupím nové, ale vždy jsem to přešel a nechal si tohle.
Teď budu mít čtyřicetiny, tak mi manželka naznačuje, že je to dobrá příležitost k novému kolu...
No budu si muset zvyknout.
Vy by jste bral spíš to horské, nebo ten trek?
Jestli je ti malý, tak si rozhodně pořiď nový. Já jsem celý roky jezdil na malým rámu a došlo to až tak daleko, že teď jezdím na leháči.
Jestli horské nebo trek si už FAKT musíš vybrat sám, to za tebe nikdo udělat opravdu nemůže.
Obecně si lidi hodně kupujou kola horský, ačkoliv realisticky by jim líp posloužil trek, nebo i (dnešní trend) gravel. Záleží jak moc jezdíš po cestách (a pak teda taky jakých, na traktorový úvoz už to MTB neni špatný)
Když jsem před pár lety řešil dilema, jaké kolo bude doma dělat společnost Ibexu, zvítězilo horské, protože jsem u trekového vlastně nenašel žádný plus.
Rám horského kola (myšleno hard tail) výrazně těžší není, výběr plášťů je široký, nosič, světla i blatníky jde přidělat na obojí. Vidlici lze na silnici zamknout, takže proč vlastně volit trek? :-)
Pravda, mě rozhodování zjednodušilo, že k ježdění po asfaltu mám primárně Ibex... :-)
Obě ta kola jsou pěkná. Téměř stejné rámy i osazení. Které vzít Ti takhle od počítače neporadím. Já bych si nekoupil žádné, už skoro dvacet let jezdím na lehotříkolce a neměnil bych. Obě ta kola si projeď, a z kterého budeš mít lepší pocit, to kup. Cenový rozdíl je minimální.
P.S. Kdysi mně někdo vysvětlil, že cyklisté si tykají bez rozdílu věku, tak to tak dělám.
Ještě se můžeš pustit přepočtem, kdy spočítáš pro nejrychlejší převodový poměr i výslednou rychlost (vynásobit otáčky obvodem kola).
Tady přestupuješ z 26" kola na 29" a to není zanedbatelný rozdíl. Naopak bych možná dával bacha, aby tam byl dostatečně krátký převod
To záleží jaký konkrétní převody máš teď na tom současném kole, jestli to vzadu je šroubovací kolečko s nejmenším pastorkem 14z, tak to nemůžeš tak srovnávat. A i různé velikosti kol hrají roli.
Ten trek není o tolik lehčí aby to byl podstatný faktor, zato to MTB bude robustnější a na širších pláštích a vidlici s větším zdvihem to bude pohodlnější a začnou tě třeba ty lesní cesty víc bavit a přestaneš se jim vyhýbat. A pokud by ses chtěl přesto držet zpevněných povrchů, tak se i na MTB dají dát rychlé pláště.
Převod 36/11 na 29" MTB je dost rychlý i na přišlapávání z kopce, naopak na tom treku je nejlehčí převod 26/34 nic moc, pokud někde potkáš prudší kopec.
Nasázej údaje stávajícího kola do prvního sloupce a údaje dalších kol do druhého příp. třetího sloupce a budeš mít jasno: http://gears.mtbcrosscountry.com/#26/2...
Tady je trošku názornější http://www.gear-calculator.com
Starší bike co mi před pár měsíci ukradli jsem měl na středu 42-32-22 a nový https://www.mojekolo.cz/ghost-kato-universal-27... má 44-32-22 a už je tam znát velký skok když přeřadím z 44 na 32, je to skoro až nepříjemné - příliš rychlé do pomala, vždy musím přeřadit i zadek. Měl by si zkusit v té apce vyladit zhruba to samé, jak řadil před tím a porovnat to s novým. Ne každý výrobce to má vychytané, ten můj Ghost docela podělali.
Jo, Ghost má trochu divnou kombinaci, kliky a přesmykač ze starší generace než přehazka a kazeta, aktuální 9r sady už jsou koncipované s trojpřevodníkem 40-30-22.
Na druhou stranu skok 44-32 (37,5 %) je pořád menší změna převodu než skok 32-22 (45,5 %), který je na obou stejný.
Já už bych dnes nechtěl nic než 1 x něco. Fakticky řadím 11 nebo 12 rychlostí z dnešních 3x9. Na skládacím kole mám 1x8 a pochopil jsem.
Odpadne zbytečný materiál, odpadnou starosti s údržbou. Přeřazení mezi převodníky (tj. vpředu) není nikdy tak rychlé a vždycky je to trochu skok. Takže nic pro dynamiku jízdy a ani pro pohodlí.
Při správné technice jízdy (tj. například správná frekvence šlapání) nejsou potřeba ani extrémní převody (extra pomalé a extra rychlé) ani papírové převody (některé kombinace z něco x něco se prostě nikdy nepoužívají).
Pouze je důležité pohlídat si velikost kol a převodový poměr (viz doporučované tabulky a odkazy výše).
S tou rychlostí si dovolím oponovat. Ty než vzadu přehopkáš o 3 až 4 pastorky výš, tak já jedním cvrnknutím ve zlomku vteřiny si v předu shodím na převodníku z 32 na 22.
Navíc 3 x 9 převody nejsou tak náchylné na nečistotu a nepřesnost a případné uhnutí přehazky jako 1 x 11 nebo dokonce 12.
Ale rozumím a chápu, že někomu může takovýhle převod vyhovovat, takže nic proti.
Njn, ale zas bys neměl ten řetěz uplně křížit, takže ne všechny pastorky s každou plackou jsou k dispozici...
Ale souhlasim že to bude odolnější na bordel a tak, než ty superhubený řetězy 12 kazet.
Na stranu třetí, Rohlík kombinuje výhody obého - halda kvaltů a rozsahu, řazení jen vzadu a širokej řetěz ;-)
No a pak je tady ještě hledisko finanční. Převod 1 x X je výrazně dražší, ale opět rozumím tomu, že mnozí peníze neřeší a nevadí jim kazeta a řetěz dražší o několik tisíc, ale pak naříkají, že je rohlik o padík dražší :-)
Člověk co opravdu jezdí tak, že za sezonu odepíšu jednu dvě kazety z horní čsti cenového spektra by se nad tím měl vážně zamyslet. Tam už začínají vycházet dobře i ty čistě ekonomické počty...
Jsem si schválně udělala přehled, jak to s těma převodama a možnostma 1x12 je.
Jezdím na novějších kolech převody 2/3 x 8sp. Na Favoritce mám 3x6. Na všech kolech to mám v rozsahu 0,65 až k 3,5. Během jedné delší vyjížďky upotřebím celý rozsah a řekla bych, že často používaný popis: "Jezdím hodně po zpevněných cestách, ale někdy i nějaká lesní cesta atd." mě zcela vystihuje.
"Silniční" trojtác jsem si upravila tak, že na něm mám 8 plynulých "silničních" rychlostí (červené), změna převodníku 44-38 odpovídá změně pastorku. K tomu mám k dispozici ještě pět horských převodů s nejmenším převodníkem (zelené). Na krosovém kole si vystačím s dvoupřevodníkem.
Porovnala jsem svoje pohony za lidové ceny (kazeta do 500) s možnýma alternativama:
- 3x9 je variantou, ale případný profit není takový, aby vyvážil cenový nárust.
- U lehkého silničního 2 x něco zcela schází převody do pomala.
- 1x12 ani s jedním v úvahu přicházejícím jednopřevodníkem nedosahuje mých rozsahů. O ceně a životnosti komponent 1x12 se nemá cenu vůbec bavit. Jednoduše řečeno, za ty prachy raděj občas hejbnu levým prstem.
Při pohledu na rozsah těch 1x12 mě napadají tyto otázky:
a) pokud takovýto rozsah vyhovuje staré chromé bábě, je vůbec možné, aby s tím vystačil mnohem mladší zdravej chlap s podobným využitím (viz. definice výše)?
b) je vůbec technicky přínosné přemístit hmotu přesmyku a jednoho resp. dvou menších převodníků z těžiště do několika ozubených kol (větších jak ty převodníky) na zadní kolo?
c) je dlouhá přehazovačka tažená téměř po zemi a opět umístěná na zadním kole ideální? A to ještě k tomu zaujatě přidávám, že to vypadá jak vytahanej pytel u starýho capa, mně se nelíbí ani ty dlouhé přehazovačky pro 34 zubů, zvlášť, když jsou tmavé, je to hnusné :-(
Nevím, osobně si myslím, že móda 1 x něco vyšumí, stejně jak vyšuměla 26" kola a jak vyšumí dnes módní balóny na 29". Pořád se to v kruzích vrací k běžné klasice.
Zrovna dneska ráno, když jsem jel na MTB do práce (po silnici), jsem bědoval, jak je 2x10 oproti trojtalíři na Ibexu málo. Úplně nejlehčí jsem pravda nezařadil dlouho (druhý nejlehčí včera), ale nejtěžší převod mi chybí pravidelně, protože dolů s kopce víc než 55 km/h prostě moje nohy neutočí... přemýšlím, zda by přesmykač zkousnul větší rozdíl než aktuální 24/34 ?
Takže jak pro koho, já bych s jednoplackou fungovat nemohl. :-)
Přesně tak, jednoplacka je vždy těžký kompromis. Převody do rychla tam prostě chybí a nejdou nijak nahradit. Na rovince jezdím nejčastěji 46/12 nebo 46/11. Představa, že bych měl vepředu jen jednu placku cca 30 - 34 mě děsí. 34z používám jako prostřední převodník a řadím ho výhradně do kopce. Spolu s největším pastorkem 32z jde vyjet téměř vše. Nejmenší převodník 22z řadím zcela vyjímečně.
Hele, ty na rovině ušlapeš tak 35+ km/h?
(počítáno pro mou obvyklou kadenci 70 a 26" kola)
Já bych to dal jedině z kopce, na to mi nestačí ani vítr v zádech...
Na asfaltu bez problému i o dost víc, ale asfaltu se pokud možno vyhýbám jako čert kříži. V terénu to, samozřejmě, neušlapu.
26" kola mám taky, kadenci nemám jak změřit, ale šlapu výhradně silově, jinak je to pro mě nepřirozené.
takže kolik asi na ten převod jezdíš?
(a předpokládám teda 26" kola)
->kadenci se dá z toho dopočítat.
----
mimo téma- zaměř se na kadeční šlapání
jak z důvodu šetření kolen, tak z důvodu příznivějšího namáháni kola.
Ten obrázek dole jsem sem už jednou dával. Je to celkem rovinatý úsek západně od Prahy. Je to z roku 2006, krátce potom jsem kompjůtr vyhodil, protože jsem ho stejně používal jen jako hodiny. Nemám problém jet na fullovi průměr přes třicet, ale potřebuji k tomu vpředu 46z a vzadu 11z. Maximálku díky tomu mám v Alpách hodně nad hodnotou z obrázku dole.
Kadenci si umím spočítat. Na fakultě jsem prožil 6 semestrů celkem obtížné matiky :-))
Kadanční šlapání pro mě nemá smysl. Když začal vyhrávat Lance, tak jsem to párkrát zkusil, ale velmi rychle zavrhnul. Jsem takový Cavendish na biku :-))
Někdy mám pocit, že jsou to jen takové módní plky o tom kadenčním šlapání. Kdekdo se s tím ohání, ale doktoři píšou, že přes osmdesát je to už pro rekreačního jezdce dokonce nebezpečné na svalová vlákna. Těch 70 je tak slušný normál, osmdesát tak skoro naprázdno. Kopce, kde je nutno sílu vyvinout, jezdím i jen na padesát až šedesát. Ne, že bych to drtila tak velku silou (jedu převod 0,65 a pomalejší už snad nemá ani ta slavná dvanáctirychlostní kazeta), ale pomaleji, jak ty 3,5km/h se už moc jet nedá. I když bych moc ráda, bo pěšky to půjdu ještě pomaleji :-(
Jednu dobu (už je to sakra dávno) to bylo cool téma. Všichni měli jezdit jako Lance a točit klikami jako mixér. Jen si asi nikdo neuvědomil, že lidé jsou různí. Je to jako nutit černého (může se to, sakra, ještě napsat??) sprintera aby běhal frekvenčně a točil nohama stejně jako maratonec z Habeše.
Asi nikdy nečetli Vojtěchovského... :-(
Tak na třicet to rozšlapu aji já s mejma pár kilama na strojích přes 13kg provozní váhy. U chlapa na horákovi, kterej je podle všech psaných informací dokonalejší (jak ten chlap, tak ten stroj), jak moje kola, bych 35 brala jako samozřejmost. A u chapa na lehokole s mnohem menším odporem bych to tvrdla bez zaváhání. Průměr kol je snad nepodstatnej, jde o výkon, ne?
Ale pro zichr jsem si to přepočítala pro 26" kola: jaký převod taková rychlost představuje pro kadenci 70.
Kdyby to měl být nějaký problém, pak by nemělo smysl osazovat kazety malejma pastorkama, v reále kazety začínají i od deseti zubů, nejčastěji na těch 11. Nesmyslem jsou ty malé jednopřevodníky.
Tak jednopřevodníky jsou malé, protože musí kompenzovat velikost kol 26->29" a současně musí umožňovat alespoň zdatným jedincům jízdu do kopce (byť s obrovskou kazetou). Logickou daní je pak absence těžkých převodů.
Pro opravdové závodníky to při jízdě v terénu možná smysl dává. Pro běžné cyklisty, kteří aspoň občas jezdí i po asfaltu, těžko...
Na stezce podél vody co potkávám MTB s jednoplackama, všichni jedou na tom pidipastorku a cestovní rychlost bych považoval za "nudnou" být na jejich místě.
Zjevně je ta kazeta brzdí.
To je ale věcí celé koncepce, protože ty celopéra s plášti atakujícíma 3" nejsou na hladký asfalt podél vody zamýšlené. Je to asi jak o potkat na okrece traktor.
Je zajímavé, že Zetora si jako rodinný vůz nikdo nekoupí, ale tyhle horáky na víkendové rodinné výlety klidně :-)
Ono s tím traktorem, vezmeme-li v potaz popularitu nejrůznějších pseudo ofroadů, ze kterého majitelka často nevidí, má problém zaparkovat, zbytečně to žere a do lesa se nejspíš stejně nikdy nevypraví... no mně to připadá úplně stejné! ;-)
Báro, mínil jsem jet delší trasu.
Je rozdíl "rozjet to" na (např 2km)na 35+
to je reálné a to asi dá většina. Prostě točíš nohama jak vzteklej.
Pokud držím kadenci +-70, převod 42/17 tak jedu cca 20 a jedu tak třebas pár hodin.
To bych si těch 35 km/h uměl představit tak u Amstronga/ Sagana.
Cibi, už jsem se po letech možná i dopracovala k těm delším trasám, možná těch sto ještě není dost, ale já už asi delší jezdit nebudu. A přidala jsem k dvoupřevodníku 38/22 místo rockringu třetí převodník 44 zubů. Prostě se to na té dlouhé štrece někdy hodí, to trochu rozjet, když je na to cesta, a neukvedlat si nohy. Stačí, když s nima šmrdolím do kdejakýho brdku na těch 22:34.
No ale hodnocení potřebnosti nějakého převodu přece nemůžeš brát podle toho, zda ho necháš zařazený několik hodin v kuse, ne? :-)
To bychom snadno došli k tomu, že je přehazovačka úplně zbytečná, protože jeden převod by většinou stačil, s kopce šlapat netřeba a do prudkého kopce kolo vytlačíš... ano, jsou lidé s tímto pohledem, ale... :-)
Z mého pohledu i když nejtěžší převod na Ibexu (48-11) využívám pokaždé krátkou dobu, umožní mi i s kopce nechat nohy dál zabírat zhruba stejnou silou a jet trochu rychleji než samospádem. Není to nezbytné, ale je to fajn.
Při závodě ovšem přítomnost těžkého převodu rozhoduje o tom, zda se dokážu udržet balíku silniček (na lehokole).
velikost kol trochu roli hraje, větší průměry se snáze koulí.
Já se po rovině na dobré cestě rozšlapu i přes 50, ale není to tempo co bych mohl držet.
40 krátkodobě jde, 30 je cestovní rychlost za ideálních podmínek (rovný asfalt, volný prostor, rovina), většinu reálného světa jezdim těsně nad 20.
Jsa technického vzdělání, přenáším výkon raději otáčkama než kroutícím momentem a podle toho mi vyšlo převodování, to je něco, co si každý musí odladit na svoje vlastní nohy a kondici.
Volit převody podle toho , "na co jsem schopen to rozšlapat" mi ale přijde krajně nevhodné...
Převody si musíš prostě pro sebe vychytat. Ne na všech kolech je musíš mít stejný. Je jedna věc dovézt si kolo autem někam k lesu a je jiná věc s tím jet z bodu A do bodu B desítky kilometrů. Na to je naše země moc malá a příliš členitá, aby sis vystačil s malým rozsahem převodů.
Tobě ráno schází rychlosti na přikrmování ve sjezdu nad 55km/h? Já celou zimu jen nalehko točím nohama, aby mi moc nepromrzly a kolo nechávám jet gravitací. K brzdění jsem se zatím nesnížil, to raději zmrznu. Už se těším na vyšší teploty, kdy budu moci jet zase 50km/h a dole si nemuset rozmrazovat hlavu.
No v pondělí mi to tak přišlo. Kvůli nepoužitelný cyklostezce jezdím na kole z Ústí přes Hrádek, což znamená vyjet asi 150 výškových metrů. A už v půlce toho kopce mi je teplo vrchovatě (s méně oblečením bych zase mrznul než ke kopci přijedu).
Nahoře svítilo sluníčko, následoval dlouhý zvlněný sjezd a jak se mi ještě opřel vítr do zad, limitem byly jenom převody, přičemž těch 55 se zdá jako maximum, co moje nohy s nejtěžším MTB převodem krátkodobě utočily.
mám cestou do práce taky jeden sjezd kde to pálím přes 50 a ano, tam bych nějaký delší převod užil.
Ano, mohl bych si dopředu přihodit ještě jednu, větší placku, ale abych to kvůli tomu jednomu sjezdu s sebou vozil celej den? Nejsem závodník, takže při padesátce se klidně dolů jen vezu. Ty komplikace s přesmykačem mi za to nestojí...
Pro představu přihodím svoje osvědčená čísla (nemusí vyhovovat každému):
- Nejpomalejší převod cca 1,5. Pomalejší mi u jednostopého kola nedávají smysl: 5 km/h je rychlost chůze, to už můžu rovnou slézt a tlačit, stejně bych neudržel rovnováhu.
- Nejrychlejší převod cca 8. S tím se dá v klesání pohodlně držet padesátka, což je velká výhoda ve městě. Rychlejší se prakticky nevyužije, v prudších sjezdech je žádoucí spíš brzdit než zrychlovat.
- 8/1,5=5,33 neboli 533 % - to by tedy byl můj ideální rozsah. Přibližně odpovídá rozsahu běžného trojtalíře 28..48 s osmi nebo devítistupňovou kazetou 11..34.
Řazení 2xNěco by pro stejný nebo lepší rozsah a podobné krajní převody potřebovalo kombinaci silničního dvojtácu (s dost širokým rozsahem) a horské kazety a vyšlo by dráž.
Řazení 1xNěco s 40zubovým talířem a dvanáctistupňovou kazetou 10..50 má jenom 500 % a bylo by ještě dražší. Řazení 1x14 s Rohloffem má 526 % a bylo by ještě dražší, ale na druhou stranu žere pastorky za stovky, ne kazety za tisíce.
Převodem myslím celkový převodový poměr od délky klik přes řetěz až po průměr hnaného kola. Teorii i automatické počítadlo najdeš třeba tady: http://nightrider.mzf.cz/prevody.htm
Tak konečně čísla,která odpovídají:
já 0,65 - 3,5 versus chlap 1,5 - 8
to odpovídá, víc jak dvakrát tak silnej :-D
Jestli to dobře chápu, tak tvoje 0,65..3,5 jsou převodové poměry řetězu. Když k tomu přihodím délku klik dejme tomu 170 mm a obvod kola 2 metry, vychází celkový převod 1,2..6,5. Takže jo, mám to o trochu víc do rychla, ale dvakrát silnější nejsem :-).
No, nevím, jak do toho dáváš délku kliky, já si počítám, jakou vdálenost urazím na dva kroky (raz-dva = jedna otáčka kliky). Při převodu 0,65 ujedu 143cm (mám obvod kola 211cm), to odpovídá délce kroku 71cm, s tím se dá jít/jet i do kopce. Při převodu 3,5 ujedu něco přes sedm metrů, to je cvalový skok dostihového koně, když ještě moc nepospíchá, to mi stačí :-)
přepočítávat převodový poměry na rychlost cválajícího koně..panebože :-D
V koních se uvádí maximálně výkon (a to ještě poněkud pofiderně), ale ne rychlost natož převodový poměr :-D
Když na těch koních jezdíš roky a máš zažitá tempa a vzdálenosti měříš v délkách cvalového skoku, tak v těchto relacích často uvažuješ :-)
Ona i ta hp vznikla z nějaké analogie od výkonu tažného koně.
Jednotka hp vznikla na základě odhadu vynásobeného předpokladem, rozhodně jedna z komičtějších jednotek :-)
Wiki:
Jednotku zavedl na konci 18. století James Watt, který začal vyrábět a prodávat jím podstatně vylepšený parní stroj. Watt potřeboval pro své zákazníky nějaké srovnání s výkonem tehdy běžně využívaných zvířat. Ze zkušeností s poníky z jednoho dolu odhadoval, že poník zapřažený v žentouru vyzdvihne 22 000 stopliber (ft·lbf) za minutu. Výkon koně odhadoval o polovinu větší, takže nové jednotce přisoudil hodnotu 33 000 stopliber za minutu.
Délku kliky do toho dávám tak, že vzdálenost ujetou na jednu otáčku klik vydělím skutečnou vzdáleností, kterou během ní urazí pedál (2 pí krát délka kliky).
Pro 160 mm dlouhé kliky ta dráha vychází shodou okolností skoro přesně 1 metr, takže se ten bezrozměrný celkový převod číselně skoro neliší od převodu v metrech na otáčku, a proto se často zaměňují. Rozdíly se objeví ve chvíli, kdy porovnáváš třeba favorita se 175mm klikami a dětské kolo se 155mm: o dva centimetry kratší klika je (hodně zjednodušeně řečeno) ekvivalent o dva centimetry většího talíře. Takhle jsem se napálil u Oceláče: počítal jsem metry na šlápnutí, potom jsem dal o 15 mm kratší kliky než na kole, se kterým jsem to porovnával, a vyšel mi rozsah 1,7..9,3 - o chlup moc do rychla.
Samozřejmě, když je pro tebe délka kliky i obvod kola konstanta, nic jiného než ty řetězové převody řešit nepotřebuješ a je to taky v pořádku.
Tak oživim tohle téma - jestli se to za dva roky někam posunulo. Třeba že by nastal návrat k dvoj a více plackám :-)
Zrovna zvažuju, jestli pořídit kolo 1 x 12, nebo 2 x XX? Na starým 3x9 mám rozsah 679%, ale je pravda, že bez toho nejrychlejšího 48-11 bych se snadno obešel. Co ale vim - bych klidně využil i jeden lehčí převod navíc, než dosavadní 22-34. Zvlášť teď po operaci kolena, když mám šlapat kadenčněji s menším zatížením.
S kazetou 1(30)x12(9-52) bych se u 29" (nyní 28"x1,75") dostal na dostatečnej rozsah (580%) i "pomalost" :-). Musel bych si to ale asi nechat postavit. Běžně je 32 x 11-50 (455%) a u 29" obvodu nejpomalejší vychází těžší, než můj současný.
Raději bych asi zůstanu u 2x něco, ale není to už anachronismus?
A ještě - co eliptický převodník? Taková dvaatřicítka má v zaběru průměr jako 30z a v úvrati jako 34z, takže kadence zůstává, ale "síla" roste ...
Ještě můžeš zkusit Pinion, ten umí něco přes 600% a řemenem :-)
Ale jinak se obávám, že budeš mít docela těžkej život, známej teď koukal po kolech (hlavně teda po gravelech) a obecně tvrdil že tříplacky už vymřely a dvouplacky jsou kriticky ohroženej druh. Přičemž rámy zhusta větší placky než ty původní moc nepojmou kvůlivá rámu (placka neprojde kolem zadní stavby).
Záleží jaké kolo pořídís, pokud se podíváš po nějakém slušné bazarovce, tak se ještě dá sehnat pro 2 x 11, ale je to dost o náhodně, běžně nejsou. Nové slušné už bez šance, jiný tvar rámu.
Tohle je moje noční můra, že když bych musel pořizovat nové, tak bez šance na převod 22 x 40 (550 %).
Našel jsem treková s dvoutácem, ale vůbec se mi nelíbily. Dcera teď kupovala Spešla Chisel, stavba se mi líbí, geometrie dobrá (malinko kratší), ale ty převody bych musel překopat, jenže SRAM je málo kompatibilní ...
Bazar je asi moc velká náhoda.
Není, když si vybereš rám, komponenty akceptuješ do doby výměny a jsi ochoten vyměnit hned to, co je třeba. Já tahle koupil kolo, na kterém po lehké přestavbě doufám pojedu za měsíc do Chorvatska skrz Alpy.
Navíc mám z toho kola a jeho tvorby velikou radost.
Pokud chceš treka, tak to zase není tak velký problém, myslel jsem, že chceš horáka. Treková se dělají 2 x 11, ale jdou předělat na 3 x 11 v provedení Shimano, to dobře chodí. Mám to tak a hodne dobrý. Prevodnik 22 - 32 - 40 a kazeta 11 - 42.
Jo, moje Wakita byl taky původně Cross, ale už dlouho je z ní skorodevětadvacítka.
Dvojpřevodník by mi bohatě stačil, ale treky co vidím v nabídkách se mi moc nelíbí, brzdy a vidle slabota a jsou obvykle dost těžký. Ale je mi to jedno, trek, nebo MTB ...
To co je na trhu by mi nejspíš taky moc nevyhovovalo, určitě bych něco měnil, pokud bych si sám kolo nesestavil.
Já už počítám s tím, že si to budu muset poskládat nebo nechat u někoho, kdo skládá kola na zakázku. I mě napadlo koupit jinak vyhovující kolo a vyměnit pohon. Ale ona ta sušná kola už mají 1x12, takže by bylo potřeba měnit i ořech nebo celé zadní kolo.
V MTB sadách u Shimana se dá udělat 34-24 x 11-42. Sram má (nebo měl) 2x11 36-24 x 10-42 a v nové Cues sadě je možnost 36-22 x 11-45.
Dneska jsem se stavil u Hladíka (malý servis s prodejnou) a po hodince diskutování a hledání mi našel vše potřebné v SLX na 2x12 36/26 x 10-45. Prodává Maxbiky a tam maj typ komplet v SLX 1x12, takže by mi to přeskládal, i vyměnil pláště (mě by vyhovovaly dvoupalcové), sedlo atd.
Tak možná mám vyřešíno?
Taky bych dneska kvůli rozsahu a lehkým převodům kupoval dneska 2x11. Ty moderní přesmykače side swing / front pull chodí velmi dobře. Spíš je problém rám, čím dál víc rámů vůbec neumožňuje instalaci přesmykače.
Ještě jednou se tady přiživim s dotazem. Neni sice na převody, ale nebudu přece zakládat téma "stojánek"!
Převody na novým kole jsou super, to že ho na Černštejn musim kousek popotlačit (dřívávějc jsem i vyjel) je jistojistě, jen a pouze, způsobený zhoršeným stavem cesty :-)
Ale ke stojánku - furt to kolo musim někde opírat, třeba o rozhledový panoráma! Nevíte někdo o pěkným, pevným a funkčním stojánku na horáka, co by nebyl moc nápadný? To když někdy sjedu do údolí na labskou cyklostezku a zahlédla by mě bikerská mravnostní policie!
Na starým crossu mám, na spodní trubce zadní vidle, ale neni to nic moc stabilního a je měkký, pořád ho musim dorovnávat a utahovat.
Máš rád zbytečná závaží? :-)
Voz s sebou turistickou hůlku.
Tu teleskopickou
Opírej za sedlo zdola :-)
používám tyto (pochopitelně ne na mém kole)
pokud to na rám dostaneš https://www.vseprokolo.cz/stojanek-force-al-26...
https://www.vseprokolo.cz/stojanek-author-aks...
pokud ne, pod střed, z fotky to vypadá že by to tam šlo dostat
https://www.vseprokolo.cz/stojanek-force-top-20...
resp pevnější, třeba zařezat délku.
https://www.vseprokolo.cz/stojanek-max1...
To je ještě těžší a méně pohotové než stojánek. Asi to vyhoví pro natěžko naložené kolo, ale to je asi vše. Kup stojánek do trojúhelníku vidlice zadního kola a nauč se to stavět. Pokud ti kolo padá, tak to bylo postavené špatně.
Turistická hůlka těžší je, já si něco podobného nařezal z lyžařské, je to dvoudílné, lehčí.
Používám stanovou tyčku, je ještě lehčí. Dokonce i kevlarová udrží kolo natěžko. Jen hledám způsob jak ji opřít do kola jinak než zapíchnutím do sedla, to mi pořád přijde jako nevhodné, že to sedlo trápím.
Klidně bych si dal, když jedu natěžko, i stojánek, je to přeci jen operativnější, ale vejde se mi jen na spodní trubku zadní vidle, ale i tam se mi má snahu protáčet a na krev to utáhout nechci, nevím kolik toho ta CrMo trubka vydrží.
Na konci tyčky mám zářez, asi jako je na šípu, pro vložení tětivy.
Pod objímku sedlové trubky jsem provázkem přivázal menší kroužek do od klíčů, je tenký, velmi pevný, nikdy mne to nezklamalo.