Hledala jsem nějaké starší podobné téma a nechtěla jsem to dávat do voskování. V posledních pár letech jsem v technických radách nic nenšla, tak zakládám nové.
Dělám zimní servis Favoritky Růženky včetně výměny řetězu. Má to najeto 6.500 km a při porovnání délek nového a starého řetězu mi vychází, že ten řetěz je ještě dobrej! Schovám si ho do bedny, a až najedu na tom novém aspoň desettisíc, vrátím ho tam na doježdění :-D
Ne,že by na tom bylo něco zajímavého, akorát mi zas nesouhlasí běžně uváděné hodnoty pro nájezd a opotřebení řetězu... Minule jsem najezdila na prvním řetězu 10 tisíc, pak mi nový na nejmenším pastorku přeskakoval. Dala jsem tenkrát větší největší talíř, tím jsem nejmenší pastorek přestala používat, a po ujetí asi dvatisíce km, si to sedlo a i nejmenší pastorek zabíral. S jedním šestikolečkem a dvěma řetězy jsem pak najezdila přes dvacet tisíc kilometrů. Nejspíš by to jezdilo dál, ale při generálce jsem všechno povyměňovala za nové. Tentokrát jsem se rozhodla měnit řetěz dřív a při té příležitosti jsem si řetězy okometricky poměřila, abych měla nějaké exaktnější hodnoty pro vytažení řetězu při mém způsobu jízdy.
dle literatury pro 11 článků řetězu:
https://qayron.com/novinky/89/jak-a-kdy-vymenit...
-nový 132,1 mm => 1 článek řetězu má cca 12 mm
-11 článků řetězu na výměnu má mít max. 132,9 mm
=> pro 112 článků řetězu:
- nový 112 x 132,1/11 = 1345,02 mm
- na výměnu 112 x 132,9/11 = 1353,16 mm
112 článků se může tedy prodloužit o 8,14 mm
tj. o cca 2/3 článku
Ještě bych možná přidal nějaké shrnutí co a jak jezdíš - na životnost to bude mít nemalý vliv (pokud to tady má být informace vyvěšená pro případné zvědavce)
Jedná se o "silniční" kolo, Favorit na výlety i denním ježdění.
Alespoň 80% silnice, má to 23mm silniční pláště, takže z blatě to opravdu nejezdí. Občas to jede i po lesní cestě či polňačce. Průměrné výškové metry na všech absolvovaných trasách jsou cca 0,7 % z ujeté vzdálenosti (na delších cestách kolem 1%, kolem komína méně). Váha kola bez doplňků je 11kg, jezdec v oblečení max 60kg plus nějaké doplňky cca 3-5kg. Průměrná rychlost na těch 6500km an block 14km/h, lokálně jak kde, podle kopcovitosti a terénu. Maximální jednodenní nájezd 130km, průměrný denní kolem 30km. V zimě (prosinec - únor) to nejezdí.
Hodně záleží na tom čím a jak mažeš, jak moc se zrovna kde práší a pak jak často a jak dobře řetěz a převody čistíš.
Na trekovém kole mi vychází tak 3 až 4 řetězy a pak výměna kazety. Řetěz sjedu do maxima na měrku a pak teprv měním.
Měřením a počítáním se nezatěžuju, nemá to žádný smysl.
Ani já neměřim: Používaje vícerychlostní náboj jako jediný zdroj převodování, mám jednu placku vpředu a jednu vzadu, řetěz se plynule zabíhá do nich, opotřebovávají se navzájem a je jim fajn.
Měnit budu až to začne zlobit.
Taky si myslím, že u komponentů, kde řetěz má stejnou cenu jako vícekolečko či nový talíř a je to všechno dohromady do tisícovky, nemá moc cenu se tím nějak vážně zabývat. Jediným důvodem v takovém případě může být jen ta případná nedostupnost a tu lze vyřešit předzásobením se.
No jestli se s celou sadou vejdu do tisícovky to nevim...
Pokud nebudu chtít měnit kliky nebo znova použít ten plechovej výlisek převodníku, převodník budu muset objednat tady
https://www.gebhardt.cz/
to je skoro tiska, pastorek je momentálně za pětikilo + 3x devítkový řetěz...
Ale abych měřil a točil tři (trojnásobné) řetězy, za to mi to fakt nestojí...
Tak původní sada byla kliky za 480 Kč, šestikolečko 190 Kč a řetěz 250 Kč, celkem 920 Kč (foto 1). Měla jsem čtvery tyto kliky, ale potíž nastala, že se na to nedělají ani u Gebhardta velké převodníky, má to jen rozteč 64mm. Pořád dvoje s ne zrovna ideální kombinací 42-32-22 jezdí na nákupce a na tahači, jedny s kombinací RR-38-22 na krosce a jedny stále použitelné 48-32-22 (z Favoritky) odpočívají jako záloha.
Ale tak dobře, teď už by celá nová sada byla za litry dva, inflaci nezastvím.
převodníky do 1000 Kč ?
kazeta/kolečko 8/6sp 500 Kč ?
řetěz 500 Kč ?
Aktuální ceny v mojí kategorii nevím, já mám zásoby, ale všimla jsem si, že se vyplatí držet se u těch 8/6sp. Každý pastorek navíc je násobek na ceně ať už u kazety, klik, převodníků i řetězu a efekt pro mě je zcela zanedbatelný. 8sp se pořád prodávají na nových kolech, takže nehrozí, že by díly na 8sp nebyly. Šestikolečka mám nakoupené do zásoby.
Nové kliky se roztečema 104/64, na které se dají koupit/nechat udělat převodníky, jsem kupovala tady v česku v akci za nějakých 600 Kč (foto 2) i s převodníkama 44-32-22, z trhu se zcela ztratily. Musela jsem je odbarvit a vyleštit na stříbrno, teď vypadají stejně, jak stříbrné z ciziny (za cca 1500kč i s převodníkama 44-32-22) - foto 3. Jedny podobné bez převodníků jsem koupila na bazaru za 400 Kč. Všechny kliky, jak ty staré, tak ty nové jsou na stejnou osu (4H za 300Kč).
Převodník jsem ještě nikdy žádný neojela, měnila jsem jen kvůli potřebě změnit počet zubů. Musela jsem nakoupit 38z, ty byly kolem tří stovek a do zásoby jsem pro zichr pořídila i malé 22z po 70Kč. 44z a 32z mám z těch nových klik ještě 2 sady nepoužité.
Rockring jsem si nechala u Gebhardta udělat, přišel na pětikilo, ten se neojíždí.
Tady jsou varianty kryt-38-22 u těch starých klik s roztečí jen 64mm (foto 1), a RR-38-22 u nových kk s roztečema 104/64 (foto 2). Kombinaci 38-22 používám k 8sp kazetě. K šestikolečkům začínajícím až od 14z mám trojtác 44-32-22 (viz fotky výše).
Jak to tou měrkou bez měření děláš? ;-)
Mažu olejem na jízdní kola a šicí stroje PanOil M22 zhruba jednou za 200km, když to nějak moc zmokne či se zašpiní, tak i dřív. Naopak, když to dlouho nezmokne, tak to vypláchnu vodou, jinak to stačí občas utřít hadrem. Když to každý den jezdí a běžně hned se udržuje výše popsaným způsobem, není potřeba to prát.
Takto ten řetěz vypadá dnes, po sundání jsem ho v petce od mlíka proštěrchala v roztoku vody a prášku Žabka (změkčuje vodu, rozpouští špínu, odmašťuje, myje), asi 4x vyměnila roztok za nový, a pak to propláchla čistou vodou. Po vyschnutí namočila do oleje, nechala odkapat a jde to uskladnit do bedny.
Ten roztok Žabky ve vodě funguje jen na relativně čisté řetězy. Řetěz více zaneřáděný šmírem je nutno nejdřív vyprat Montéráčkem za mechanické pomoci kartáčku, ale to se mi už léta nepodařilo docílit, častěji jezdím a běžně udržuju.
Neměřím na nějaké setiny mm, používám měrku, tedy propadne tak měním, nepropadne tak jezdím dá.
Ty to mytí a praní bereš příliš vážně a pečlivě. Žabka to je nějaký prášek na nádobí, nebo ne? A ještě kartáčem :-)
Stačí v technickém benzinu chvíli pošplouchat, nechat rozpustit mastnotu a vyplavit prach a pak v druhé už čistém benzunu to vypláhcnout podruhé, nechat okapat a oschnout, nasadit a rychle zase namazat a jet.
Koukám jakou máš pěknou lišku na řetězu, to chce po umytí hned namazat.
Odraz čeho? Lišky co šla zrovna kolem a prošla se po řetězu? :-))
Ale jo, klidně odraz, někde zprava a někde zleva a občas shora :-)
Mám trochu obavu, že nejde jen o odraz, ale o povrchovou rez, protože zmíněná Žabka obsahuje dle výrobce kolem 5% aniontových detergentů, což by mohlo znamenat, při nejběžnějších složeních, soli alifatických sulfonových kyselin a jejich anionty mohou způsobovat korozi. Takže do uvedeného postupu mytí řetězu bych po žabce zařadil oplach čistou vodou, případně s malým přídavkem sody.
Měřka je vlastně špatný název, ve skutečnosti je to kakibr, takže neměří, ale kalibruje. ????
Domnívám se že se mýlíš.
Je to měrka, která měří (umožňuje odečist) míru protáhnutí řetězu....
Pokud by to byl kalibr, měl by jen 2 rozměry-
dobrý/špatný.
Tak sou i měrky co ukazujou jenom dobrý/špatný
Já měrku před požitím fest nahřeju a řetěz je furt jak z fabriky.:-)
Mýlit se samozřejmě můžu, nicméně je fakt, že měrkou jen kontroluješ odchylku od nového řetězu, nic neměříš. Ikdyž asi by nebyl problém mít jednotlivé délky napsané, popř. uvedené v %, ale je zbytečné to komplikovat.
Myslím, že použití měrky řetězu je nejjednodušší způsob jak kontrolovat protažení řetězu.
Na řetěz používám zásadně měrku, při jejimž správném použití nehrozí chyba v měření. Pokud mám novou kazetu a nový řetěz, tak mi při mém způsobu jízdy vychází, že dva řetězy natáhnu do poloviny, třetí řetěz natáhnu celý a pak teprve dojedu dva první řetězy. Následuje výměna kazety a řetězu, převodník začne dělat problém až po mnoha létech. Nájezd km pro mě není důležitý, důležité je protažení řetězu, abych neodrovnal kazetu zbytečně brzy.
Evidentně máš špatně zvolen poměr převodníku a kazety(vícekolečka), když jsi natáhla řetěz a téměř odrovnala nejmenší pastorek, vzhledem ke tvému stylu jízdy.
A ještě dodatek různé řetězy a pastorky mají různou kvalitu. Je jen na tobě vybrat si tu kombinaci, která ti nejlépe vyhovuje, jak kvalitou, tak finančně.
K "točení" řetězů se dostávám až teď, původně jsem to měnila všechno (řetěz, kazeta i talíře), protože to moc nenajezdilo a dřív to zrezavělo či přestalo vyhovovat.
Poprvé jsem se setkala s přeskočením řetězu až právě u Favoritky, kdy jsem jeden řetěz jezdila dlouho a nový na nejmenším, do té doby nejpoužívanějším, pastorku přeskakoval. Tehdy jsem měla kombinaci talířů 42-32-22. Nasadila jsem talíře 48-32-22 (viz fotky výše, přesmyk i přehazovačka to pobraly, jiné talíře na to nebyly), se kterou jsem to šestikolečko dojezdila. K novému šestikolečku mám teď nové kliky s kombinací 44-32-22, ta ty pastorky sjíždí rovnoměrně.
S hledáním optimálních převodů byla celkem práce a vyžadovalo to najezdit tisíce kilometrů v odpovídajících profilech. Už jsem to celkem vychytala.
Jednoduché jsou teorie, těžší je to realizovat.
Dost velký problém je sehnat vyhovující kliky a převodníky, pokud člověk trvá na určitém provedení. Na silniční kliky se nedá běžně dostat malý převodník 22 zubů, bez něj se neobejdu. Horské kliky mají velký Q-faktor, tak širokou pánev nemám a šlapat jak rozcapená kráva mě nebaví. Ve stříbrném provedení prakticky nic jakž takž slušného u nás nejde koupit. Nakonec se mi podařilo se vybavit s tím, že něco jsem dovezla z ciziny a černé dokupovné jsem si musela pracně do stříbrna odbarvit, odřít a vyleštit, rockring nechat udělat.
A to se nerozepisuji o přesmykači pro 3 malé talíře kompatibilním se silničním řazením :-)
Překvapuješ mne s experimentováním s řetězy, když dobře víš, že sehnat ty správné převodníky a kazety na stará kola je potíž. Já se celkovou výmněnu snažím odsouvat co nejdále a proto ty řetězy standardně v zimě s celkovým servisem prostě vymněním. Myslím, že to docela pomáhá.
Však já to mám najetý od března! :-) Mně se nechce v půlce roku dělat generálku, raděj jezdím. Navíc, už jsem si sehnala z UK ty dvoje kliky s výměnnýma převodníkama a nakoupila si (a odbarvila do stříbrna) na ně rezervní převodníky. Už tím mám osazenou Favoritku i Spešla, podařilo se mi sehnat další dvoje se stejnou čtyřpackou a pro stejnou osu na bazaru (bylo je nutno odbarvit a přeleštit), takže se budou dávat výhledově i na Authora (který dojíždí staré z Favoritky) a ještě jedny budu mít v zásobě. Já si po tom hledání a nalezení vhodných nadělala zásoby převodníků, 8-kazet a 6-koleček na dvě kola od každého typu. A na všechno se dává řetěz HG71, kterých mám taky v rezervě za loňské ceny. A taky mám 4 ty přesmykače, co fungujou na malým trojtácu i dvojtácu se silničním řazením :-D nepodceňuj mě!
Ale opravdu nebudu plýtvat, když to není nutné, jenom proto, že nějakýmu metráčkovi, co drandí někde v blatě, to vydrží pětkrát míň jak mě. To bych o ty své zásoby brzo přišla.
:-) nepodceňuj mne, mám mnohem, mnohem víc než metrák :-)
ad nasyslené díly: dle mého správná volba.
I Jindra by měl radost :-)
Myslím že jsme oba vyrostli ve stejné době.
Kdo neměl, nejezdil...
Na druhou strany si říkám, že to možná za tak dlouho už budu potřebovat v jiné sestavě a ani to nevyužiju :-D
Ale ono se to neztratí a beztak jsou to věci, jejichž pořizovací cena odpovídá tomu, že jsou používány k výuce a výcviku, ať už servisu, tak jízdy. Přišlo by mi blbé, koupit si drahý kolo za desetitisíce a trénovat to na tom. Jako mi přišlo třeba divné, že Jindra karbonový kolo za těžký prachy na Mount Ventox tlačil, bo nebyl nikdo, kdo by mu s komponentama pomohl, když už si to nechtěl dělat sám.
Měření šuplerou popsané v článku je ovlivněno vůlí mezi válečkem a čepem, která není normovaná a proto není moc přesné.
Rozteč čepů řetězu je půl palce, tedy 12,7 mm přesně. 100 článků nového řetězu tedy měří 127 cm, ty tvoje výpočty jsou nesmysl.
Hranice pro výměnu u 10+ rychlostních systémů je 0,5 %, tedy pokud je prodloužení na 100 článcích o půl článku, tak měnit. To se pozná zavěšením vedle nového řetězu prostým okem a netřeba nic měřit. U méně rychlostních pohonů se údajně dá jít až na 0,75 % prosloužení.
Pokud chce někdo měřit bez sundavání řetězu z kola, tak buď použít měrku, která vymezí vůli válečku a měří správným způsobem, tedy na obou koncích od stejné strany válečku jako Shimano TL-CN42 nebo ParkTool CC-4
https://bike.shimano.com/en-EU/product/service...
https://www.parktool.com/product/chain-checker...
Nebo palcové pravítko přiložené z boku k řetězu, 24 článků nového řetězu má přesně 12", 24 článků s 0,5 % prodloužením má skoro přesně 12 a 1/16".
Tak každopádně jsem se držela tohoto textu (je tam odkaz, stačí otevřít):
"Další možností měření opotřebení řetězu je použití posuvného měřítka tzv. “šuplery”. Tento způsob je určitě přesnější, jelikož kvalitní posuvné měřítko je spolehlivější než levné měrky z plechu. Při měření nastavíš hodnotu 132 mm a zasuneš čelisti měřítka mezi články řetězu a následně měrku roztáhneš. U nového řetězu bývá vzdálenost mezi jedenácti články kolem 132,1 mm a nejpozději kolem hodnoty 132,9 mm, bys měl řetěz vyměnit za nový."
Z technologického popisu měření jsem zanedbala, že tam na 11 článkách není naměřený jeden čep, což však nemá podstatný vliv na výpočet. Chyba může být necelých 11% (1 čep z jedenácti, to prodloužení je prý právě v těchto čepech), takže může být, že ten rozdíl na 112 článkách nebude 8mm, ale jen 7mm. Pořád je to znatelně víc, jak polovina délky článku.
12,7 na jeden článek se mi zdá moc, to by ten čep musel být moc tlustý. Nejspíš 12,7 je hodnota pro oba čepy článku, a asi i včetnětoho kolem čepů, ale při spojování řetězu to nelze sčítat, při výpočtech přes více článků lze k jednomu článku přiřadit jen jeden čep.
Článek sem samozřejmě četl, holt sis nevybrala moc dobrý zdroj, smůla, že tohle se může objevit na webu výrobce kol.
Tenhle způsob někteří používají, ale z důvodu který jsem popsal to není přesné, respektive je potřeba si ty krajní hodny nakalibrovat pro konkrétní typ řetězu. Měříš tak 10 článků a jednu díru, zanedbat na 10 článcích jeden váleček je docela problém, Vzhledem k tomu že ti délka 112 článků vyšla 1345 mm místo správných 1422,4 mm, to je chyba 77,4 mm.
Co se ti zdá nebo nezdá není relevantní, to že cyklo řetězy jsou půlpalcové je prostě fakt, tloušťka čepu s tím nijak nesouvisí, 12,7 mm je rozteč čepů, tedy vzdálenost jejich středů.
Myslim že to moc prožíváš...
Ano, to co popisuješ je lepší způsob jak změřit prodloužení řetězu, ale pokud se bavíme o jeho opotřebení...i vůle mezi čepem a válečkem je opotřebení a její zahrnutí do naměřené hodnoty mi nepřijde v kontextu nijak urážlivé.
Jen je třeba to zohlednit v hraniční hodnotě, protože máš pravdu že to zkresluje hodnotu čistého protažení...
Vůle mezi čepem a válečkem je už z výroby a používáním se sice může zvětšit, ale ne do takové míry aby to mělo na funkci řetězu vliv. Problém je prodlužovaní řetězu způsobené třením mezi čepem a bočními pláty řetězu. S prodlouženým řetězem dochází k tomu, že přenos síly probíhá přes menší počet zubů čímž se zničí pastorky a převodníky, menší rychleji a navíc to celkově hůř funguje.
A máš pravdu, bohužel moc prožívám když někdo mele blbosti.
Ilustrace třeba zde
https://bike.bikegremlin.com/3306/bicycle-chain...
Pokud by se vůle mezi čepem a válečkem (prakticky) neměnila, vliv na měření by tedy taky (prakticky) nebyl...
Měření posuvkou je pro běžného člověka dostatečně dobrý způsob zhodnocení stavu řetězu, protože se na něm projeví prodloužení vzniknuvší vydřením čepů a bočních plátů řetězu. Ideální by v takovém případě samozřejmě bylo měřit řetěz už od nova a vést si % prodloužení a patřičné měrky jsou samozřejmě lepší, ale každý dělá co umí s tím co má.
"mele blbosti" a "mýlí se" je ve své podstatě totéž, ale jedním z toho si říkáš o facku...
Vůle mezi čepem a válečkem nemá na funkci vliv, protože při záběru jsou válečky natlačený na stejnou stranu, ale při měření šuplerou je natlačím na opačné strany, takže nedefinovaná a nepodstatná vůle mezi válečkem a čepem mi ovlivní měření.
Měření posuvkou je docela pruda, hrany pro měření vnitřního rozměru jsou tenké a mohou zapadnout do škvíry mezi váleček a plát nebo vnější a vnitřní plát, takže je lepší měřit na vnitřních článcích, ale na některých posuvkách se zase do vnitřních článků ta posuvka nevleze.
Měřit od nového a posuzovat relativní změnu je lepší přístup, na BF je vlákno, kde někdo měřil šuplerou a děsně se divil, že nějaký nový řetěz je podle jím použitých fixních hodnot v půlce opotřebení.
Ale tady jde přece o to, o kolik se může vytahat řetěz, než ho máš vyměnit. Je úplně jedno, jestli tu změnu budeš měřit na jednom článku, na deseti nebo na padesáti článcích. Jde o to, že na jeden článek to nemá být víc, než +- 7 setin milimetru (což se dá z těch čísel v článku spočítat). A když máš fungl nový řetěz, tak ten ještě ne zcela ojetý by neměl být oproti novému delší, jak počet článků krát max.přípustné prodloužení na jeden článek. V mém případě tedy těch 7 milimetrů. To je vzdálenost, která se dá okometricky posoudit a nepoptřebuješ na to žádnou šupléru ani měrku.
Co se týče toho zkreslení, tak chba se nenapočítává, nezajímá nás celková délka, ale změna délky. Jsem to změřila a ten čep má 7mm.
Oni naměřili na 11 článkách bez jednoho čepu 132,1mm s tím čepem by to bylo 139,1mm. To odpovídá délce nevytahaného jednoho článku 139,1/11 - 12,645 mm.
Pro vytahaný řetěz uvádí 132,9mm s přičtením toho čepu to bude 139,9mm a jeden vytahaný článek bude dlouhý 12,718mm.
Jeden článek se podle toho článku vytahá o 0,073mm. Sto článků o 7,3mm... Pořád se pohybujeme v těch samých číslech o fous větších, jak polovina délky článku.
Určitě je vždy lepší posuzovat vytahání na co nejvíce článcích, čím více tím méně přesné měřidlo potřebuješ.
To máš jak s kuličkama, když jich tisíc v řadě změříš s přesností na jeden milimetr, znáš průměr kuličky na tisícinu.
za dob Favoritů se bralo porovnání délkové roznýtovaného řetězu původního a nového. (míval cca 110-114 článků)
Prodloužení o víc než půl článku bylo na zlomové řetěz se měnil.
Pokud byl natažen řetěz o 1 článek měnil jsi šestikolo a měl velké štěstí když byly OK převodníky.
Nejvíc mi na silničce vydržel zlatý Sachs-Sedis
bylo to víc než 5000km.
Vážil jsem v té době tak 90+ kg.
Dále viz xtonda.
Vypli nám proud, tak sem byla venku. Psala jsem Tondovi, podstata je v tom, o kolik se to může prodloužit, a je zcela jedno, jestli to změříš na jednom nebo dvaceti článcích a jakým mechnismem se to natahuje/opotřebovává. Jsem ráda, že jsme se shodli, že když to ještě není vythané na 112 článkách ani o polovinu článku, může to ještě jezdit. :-)