Poraďte prosím, jak si v těchto dnech udržujete na kole nohy v teple (primárně na lehokole).
Vyzkoušel jsem různé metody, ale pořád nejsem spokojený a po dvou hodinách jízdy při teplotě kolem nuly mám zmrzlé prsty na nohách tak, že je vůbec necítím, a následné rozmrzání docela bolí. Mám pochybnosti o tom, nakolik je takové sportování těm nohám prospěšné :)
- vyhřívané vložky do bot: to docela funguje, ale musel bych přesunout odporový drát směrem do špičky, ať zahřívá jen prsty. Navíc se odporový drát časem láme, nenašel jsem žádný trvanlivější. A baterka vydrží tak 30-45 minut, při dvouhodinové jízdě to znamená aspoň dvě zastávky.
- neoprenové návleky: moc to nechrání proti zimě zepředu. Jedny jsem prodřel když jsem měl neopravitelný defekt a šel jsem asi 3 km pěšky domů, druhé se mi po pár letech prodřely tak nějak samy, přestože v nich chodím leda tak 20 metrů na začátku a na konci každé cesty.
- tlustší ponožky: zkoušel jsem různé kombinace, ale moc to nepomáhá.
- jiné boty? měl jsem tretry Specialized, tam byla víceméně souvislá díra od kufru až dovnitř boty. Pak dvoje sandály (exustar a shimano), ty sice mají tlustou podrážku, ale tak nějak promrzá furt stejně :-). Ale aspoň do nich jdou dat vícenásobné ponožky.
Co používáte vy, kdo teď v zimě jezdíte na lehokole?
Sice nejezdím na leháči, ale také jsem to řešila, dokud jsem v zimě jezdila.
Vyzkoušela jsem vše, co píšeš a měla jsem i exustar zimní tretry.
Ve všem po času mrzly prsty.
Nejdéle nohy vydržely v teple když jsem kombinovala dvoje ponožky a mezi ně mikrotenový pytlík. Ale také to zcela neodolalo.
Nakonec jsem rezignovala a pokud jsem v posledních 2 letech v zimě vyjela, pak jsem nekompromisně obula obyčejné sněhule https://vrstevnice.rajce.idnes.cz/20201219...
Sice nemají nášlapy, ale teplíčko bylo vždy po celou dobu, žádné problémy s promrzáním prstů.
S vysokou mírou pravděpodobnosti je největší problém odvodu tepla z boty (pauza pro buben) SPD. Kovový teplovod, zejména na lehu luxusně ofukovaný studeným vzduchem.
NightRider tady kdysivá experimentoval s vnějším krytím pedálu, ale jestli mě paměť nešálí, nebyl úspěšný a odpískal to jako slepou větev vývoje.
Jelikož aktuálně narážím na v podstatě identický problém ( https://www.bikero.cz/force-tretry-hill-cerne... ), mám v úmyslu pustit se cestou izolovat teplo dřív než dorazí k teplovodu - vložky do bot. Pokusím se vzpomenout si a reportovat výsledky...
řešil Jirka (hodně (6?) let zpět), používal úspěšně elektricky vyhřívané vložky do bot.
Myslíš tohle? To jsem byl já. Problém s lámáním odporového drátu jsem zatím nevyřešil. https://www.nakole.cz/diskuse/17445-zimni...
Promiň, Ty jsi mi "vypadl"
narychlo jsem načel tuto Jirkovu zmínku
https://www.nakole.cz/diskuse/14696-tak-jsem...
Zimní tretry se tady řeší snad každou zimu. Tak po stoprvé... :-)
Zkoušel jsem spoustu věcí a všechny jsem postupně zavrhnul. Řešením jsou kvalitní tretry.
Mám jeden z předchozích modelů těchto Lake:
https://www.koloshop.cz/tretry-mtb-tretry-124...
V mínus 15 stupních je v nich už zima. Ale do mínus deseti se mnou odjely stovky celodeních výletů a chladem jsem nikdy netrpěl. Jezdím ale terén, kde se člověk zahřeje.
Tretry jsem ještě upravil. Do otvoru v podrážce jsem vlepil asi tři vrstvy kevlarové tkaniny a utěsnil jsem podélné otvory kolem šroubů, které drží kufr. Toť vše. Tretry jsem koupil snad před 15 roky a za tu dobu jsem opravil pouze prasklé lanko v Boa kolečku.
Omlouvám se za kvalitu fotek. Je to focené v roce 2008 kompaktem :-)
Jak je to široké? Já potřebuju širokou botu, jinak mě v tom bolí nohy (nějaký problém s příčnou klenbou). Jde to někde vyzkoušet fyzicky?
Ještě přemýšlím, jestli do těch sandálů nedat nějaké neoprénové ponožky, co se používají na potápění. Může tohle fungovat?
Roky jsem používala do bot vložky z 0,6cm tlustého neoprenu, nastříhané z takových těch nejstarších podložek pro myš:
https://cz.rs-online.com/web/p/podlozky-pod...
Fungovaly a hřály. Zdroje už došly, zakoupila jsem v canisu tenký filc s hliníkovou folií:
https://www.canis.cz/vlozka-do-obuvi-zateplena...
Taky to celkem funguje, ale neopren byl mnohem lepší.
https://www.agama-diving.cz/neoprenove...
Ty odstřižky jsou malé. Jedna podložka pod myš byla akorát na dvě vložky do pětky boty :-)
Ve velkém se vyhazovaly, když přišly nové typy, co se mi podařilo ulovit, to jsem měla. Ono se to časem vytlačí, a pak už to není ono.
Dobře funguje tlustý vlněný filc (2cm), ale to už v botě zabírá hodně místa, je nutno mít o hodně větší boty.
Já se dívám, že existují neoprenové potápěčské ponožky, mají je třeba na alze. Máte někdo zkušenosti s tímto? Nepůsobí to ztrátu šlapací energie tou opakovanou kompresí při každém šlápnutí?
Existují neoprénové vrchní návleky přes boty a na zábradlí s klipsnama fungují docela dobře. Problém nášlapů jsou ty kovové destičky v zeslabené podrážce tretry.
Ty návleky jsem používal a byly celkem OK. Neměl jsem je proti zimě, ale proti mokru. Nakonec se mi je nechtělo natahovat, tak jsem je někde ztratil.
Membránové tlusté ponožky jsou taky dobré, ty používám pořád. Když jdu v zimě čvachtavým sněhem, jsou k nezaplacení. I potok se v nich dá přebrodit.
Pro udržení tepla a sucha v botách se prý používají dámské hygienické vložky. Místo vložek do bot. :-)
Když se jde více dnů v zimě a není šance boty usušit, mohla by to být dobrá vychytávka.
Hele, tohle píšu hned v kořenovém příspěvku, že jsem neoprenové návleky měl a roztrhal, a i tak neřeší problém chladu zespod (na lehokole zepředu).
Takže teď jsem v situaci kdy buďto koupím nové návleky a ještě něco dalšího na chlad zespodu (možná ty neoprenové ponožky) nebo koupím celé nové tretry.
Ale objevil jsem, že v Husovicích je nějaký kamenný obchod+sklad, kde si snad půjde fyzicky ty boty vyzkoušet.
https://www.cyklomania.cz/obchod/zimni-tretry
Koupil jsem si zimní tretry Northwave Celsius XC GTX, o číslo větší, ať se mi tam vejde tlustší ponožka. TL;DR: nefunguje to, je v tom zima. Podrobnější "recenze":
Bota je hodně tvrdá, oproti sandálům Shimano je úplně cítit, jak člověk víc energie přenese do té jízdy. Obouvání pomocí předního a zadního ucha funguje, přestože otvor pro nohu je fakt malý. Utahování "tkaničky" tím kolečkem je funkční. Goretexová membrána. Na podrážce to má vpředu dva protiskluzové "špunty". Na lehokole by bylo lepší mít je na patě, ale co už. V botě je nějaká sofistikovaná vložka s hliníkovou vrstvou.
Je v tom zima, srovnatelná s kombinací sandály+tlusté ponožky+neoprénové návleky Force. Jen ta zima je víc "rozložená" do prostoru. Nejvíc chladí dotyk palce a malíčku s bokem boty - ten materiál je dost tenký a evidentně prochládá.
Zkoušel jsem ještě přidat jednu vložku pod tu jejich, ale to už se nevlezu s tlustou ponožkou, jen s tenkou, tepelný komfort je podobný.
Zkusil jsem ještě kombinaci s neoprénovými návleky (absurdni, ale co už), to trochu pomohlo, největší zima se přesunula spíš na podrážku. Tato kombinace už umožňuje jet dvě hodiny v kuse v 0 °C, aniž by pak člověk musel nejdřív počkat, až se prsty na nohou začnou být schopné hýbat, a pak teprve je začít rozmrazovat.
V této kombinaci je to tepelně o něco lepší než ty sandály, ale tak za šest litrů bych čekal o trochu víc.
Možná by pomohlo špičku "oblepit" nějakým tenčím neoprénem, ale připadá mi to absurdní, muset takhle drahé boty ještě "dodělávat" doma.
To je teda zklamání... o koupi zimních bot uvažuju už několik let (zatím mi vždy nějak utekly, nebyly k dostání ve správné velikosti a tak), tak to snad ani nebudu zkoušet. Napadlo mě pořídit si ještě jedny "obyčejné" boty, ale třeba o dvě-tři čísla větší, aby se tam vešly ponožky, tlustá vložka nebo tak něco. Ale i při nákupu letních bot jsem měl problém koupit boty dostatečně široké, aby se tam noha vešla a nikde to moc netlačilo - takže představa bot, které budou disproporčně širší i vyšší o tolik, o kolik jsou delší (ponožka je všude stejně tlustá) je možná iluzorní.
Ale tuto zimu (kdy jsem jezdil převážně velomobilem, ve kterém bývají prsty u nohou jediná část, na kterou je mi zima) jsem přišel ještě na jednu vytytávku: používat místo ponožek podkolenky. Větším zateplením spodní části nohy se možná zlepší i tepelný komfort chodidla. Ale je to asi spíš jen teorie, zas taková zima letos nebyla (myslím třeba míň než -10 °C).
A ještě připojím jednu radu od jednoho velmi zasvěceného člověka: používat "silniční" nášlapy, tam prý není ten kovový tepelný most od chodidla přes kufr na pedál a kliku. Nezkoušel jsem (a asi ani nebudu).
TAké jsem zjistil, že problém s promrzáním rukou na řídítkách se zlepší, s celkovým zvednutím teplotní pohody celého těla. Pokud nejedu na úplné dolní teplotní hraně, tak mi ty ruce tolik nepromrzají.
Já teda musím říct, že s prstama na rukách ale vůbec žádné problémy nemám. Ještě tak kolem 5-7 °C jezdím jen s tenkými látkovými prsťáky z Decathlonu, pod tuto teplotu nasazuju staré prsťáky co jsem míval na lyže s Thinsulate (ale už jsou fakt staré a s novými se to tepelně nedá srovnat, i přesto to funguje). Možná to bude tím, že mám spodní řízení.
Každopádně i když to s tepelným komfortem přeženu a je mi vedro po celém těle, tak stejně okolo té nuly je mi kosa na prsty u nohou.
Ty Celsius XC GTX boty tedy od pohledu nejsou žádný drtiče mrazu a teplotní komfort je dost individuální.
Já používám tohle
https://www.kupkolo.cz/zimni-tretry-force-ice...
a navrch ještě tohle
https://www.kupkolo.cz/navlek-spicka-force...
A pod 5 stupňů je mi v tom stejně celkem rychle zima, pak přijdou na řadu ty vyhřívané vložky.
Já mám taky problém se "studenými prsty" jak na rukou, tak na nohou. V poslední době se mi osvědčilo při teplotě pod +5°C do volnějších zimních bot Force(novší typ než na obr.)vrstvit ponožky MOIRA letní+zimní a pod-3°C přidat špičky, při delším pobytu občas hýbat prsty a je to jakžtakž v pohodě. Na ruce tříprsté rukavice https://www.cyklomira.cz/cyklo-rukavice/zimni... a taky občas pohnout/stlačit prsty...
https://moira.cz/termopradlo/390-17200-spicky...
https://moira.cz/termopradlo/407-17875-ponozky...
https://moira.cz/termopradlo/393-17529-ponozky...
Hmmm, tak to jsem si myslela, že Northwave jsou lepší. Jeden čas jsem je zvažovala, teď jsem ráda, že jsem do nich neinvestovala.
Klasické Northwave (měla jsem turisty) ale byly super boty. Vydrželi docela dlouho a byla jsem s nimi velmi spokojená. Když jsem pak kupovala nové boty, tak se tady NW nějak neprodávaly.
Hodně peněz stojí i letní boty. To že bota je jinak teplá než by si někdo představoval neznamená, že je špatná. Teplejší verze je Celsius XC Arctic GTX.
Na bike-foru několik lidí píše, že Celsius jsou spíš jarní/podzimní, do mrazu spíš ne.
https://www.bike-forum.cz/forum/zimni-tretry-3
Měla jsem je zhruba od roku cca 1996/1997. Tehdy musely být cenově zajímavé. Na drahé boty jsem rozhodně neměla finance.
Ale ono je to jedno. Jen jsem si tak na svoje první cykloboty vzpomněla.
Tvoje boty mě nezajímají.
Reaguju na to "Hmmm, tak to jsem si myslela, že Northwave jsou lepší."
To, že ty boty nejsou tak teplý jak by si Akito představoval, neznamená, že to sou špatný boty.
Ani to nejsou nejteplejší boty z nabídky Northwave.
A to mají nějak značené ten telný odpor? Jako třeba u karimatek "R"?
Bohužel konkrétní doporučenou teplotu jako třeba u bot 45NRTH tam nemají, ale když se modely jmenují
Celsius XC GTX
Celsius XC Arctic GTX
Tak se snad každý dovtípí co je teplejší bota. Každopádně obě tyhle boty mají perforovaný svršek. Nejteplejší co tam mají je asi tohle
https://www.northwave.com/en/bike/shoes...
Sou to Italové. tak to asi bude dělaný na italskou zimu.
Tak podle názvu se snažím neorientovat, bo babičina mouka taky nepatří mezi kvalitní :-D
Je to jak s nápisem kvalitní sex na krabičce kondomů :-D
Mě tvoje boty také nezajímají.
Reagovala jsem na to: "Hodně peněz stojí i letní boty."
A také v závěru píšu, že je to jedno, jen jsem si tak vzpomněla...
A na tom tvrzení je něco špatně? Northwave má i boty za desítku, letní i zimní. A pokud mi v té letní botě za desítku bude zima, neznamená to, že je to špatná bota, ale jenom že sem si vzal nevhodnou botu do daného počasí.
Reagovala jsem na to: "Hodně peněz stojí i letní boty."
Zřejmě jsi to nepochopil - já jsem jen uvedla, že nemají "jen boty za hodně peněz", což se tak jevilo, ale dají se od nich koupit i boty za přijatelnou cenu.
Halí belí, to je celý...
To je jak u blbejch na dvorku.
Akito si koupil boty za pětilitr (to ani pro mě není levná bota) a je mu v nich zima.
Tys napsala, žes myslela, že NW je lepší.
Já na to, že bota za pětilitr nutně nemusí být teplá, že tolik se dá utratit i za letní boty a tedy to neznamená, že je špatná, je to jen bota do jiných podmínek.
Ty v reakci meleš nesouvisející věc o svých botách z před 25 lety.
Já opakuju předchozí.
Ty nechápeš a meleš nesmysly, že tě moje boty nezajímají i když tobě sem nic o svých botách nepsal.
Já opět jinými slovy opakuji předchozí v naději že to snad konečně pochopíš.
Ty dál nechápeš o čem jde řeč a meleš mimo mísu tom, že mají i levnější boty, což nikdo nikdy nezpochybňoval.
Ano, je to jak u blbejch na dvorku.
Akito napsal, že u zimních NW očekával jiný komfort.
Já na to, že jsem si myslela, že jsou lepší a zvažovala jsem je, protože jsem s nima byla spokojená, když jsem je měla co by klasiky.
Ty na to, že hodně peněz stojí i letní boty.
Já na to, že jsem za ně určitě neplatila tisíce, nicméně, že jsem je měla už dávno (tudíž neznám aktuální cenové relace).
Ty nechápeš a meleš nesmysly, že tě moje boty nezajímají, i když o ty vůbec nešlo.
Já opět jinými slovy opakuji předchozí v naději že to snad konečně pochopíš.
A ty si chytil kykyrys...
Takže jednoduše, abys to pochopil - zimní NW, o kterých byla původně řeč, jsem považovala za kvalitnější za ty prachy. Nicméně značku NW jako takovou nezatracuji, protože jsem od ní vyzkoušela jiné boty a s těmi jsem byla velmi spokojená. A dokonce v době, kdy jsem je měla, ani nestály tisíce.
Tak snad už to takhle pochopíš...
Už zase s tebou cloumá puberta!?
Ve skutečnosti ty moje nejspíš jsou nejteplejší z nabídky Northwave. Protože ty ostatní mají sice na e-shopech uvedené, ale dostupné nejsou, natož v mojí velikosti, a natož k živému vyzkoušení v Brně. I ty Himalaya co odkazuješ vedle mají dokonce i přímo na webu northwave napsané, že nejsou k dispozici v žádné velikosti.
https://www.koloshop.cz/sk/zimni-tretry...
https://www.nejlepsiceny.cz/horska-a-trekingova...
A u sousedů za podstatně zajímavější peníze
https://www.bike24.com/p2285676.html
https://www.bike24.com/p2393879.html
https://www.bike-discount.de/en/northwave...
To požírání energie mi přijde zanedbatelné, to mikrostlačení člověk nevnímá. Ale časem se ten materiál prostě v místě namáhání zúží a už to tak dobře neizoluje. A pořád mluvím o tloušťce 0,6cm. Jak bude izolovat mnohem tenší netuším.
Chce to zimní tretry, tepelnou izolaci pod vložku a pak v mrazu používám vyhřívanou vložku do bot. Před nějakým rokem jsem v Lidlu koupil vyhřívané vložky a jsem docela mile překvapený jak slušně fungují. Má to dva stupně vyhřívání. Mě dost rychle promrzají nohy a i v létě nosím teplejší ponožky a tady na vyšší stupeň vyhřívání mi to i v větších mrazech docela dobře stačí. Baterie vydrží topit asi 3 hodiny, což je v mrazu -10 už postačující.
https://www.bike-discount.de/en/45nrth...
Zkoušel jsem polystyrenové kryty na šlapky (jak píše o kus výš Sodoma). Neosvědčily se, nehřejou víc než druhé ponožky a dost překážejí.
Moje současná taktika pro obvyklou 80km trasu:
- dvoje ponožky (jedny vlněné, druhé obyčejné),
- při každé zastávce (cca jednou za hodinu) během svačení ostře pochodovat sem a tam, aby se chodidla prokrvila a zahřála (to pomáhá výrazně),
- při teplotách pod nulou se vybodnout na kolo a jet vlakem (jednak kvůli akumulátoru, jednak kvůli náledí a jednak protože při případné bouračce v noci někde v polích reálně hrozí zmrznutí).
Pro každodenní dojíždění používám stojaté kolo a pohorky, v těch nohy ani nestačí vystydnout.
Našel jsem :-)
https://www.nakole.cz/diskuse/29015...
v zimě moc nejezdím, občas po lese a nejvíc jsem byla v -5st a dost mi pomahají telpé ponožky, teď mám pro potápěče co jsou odolné i proti vodě a návleky na boty. a často se vycvakávám, abych prsty mohla pohybovat. holfi měl jednou na podzimním srazu vyhřívané boty, určitě si na to někdo vzpomíná.
- vyhřívaných vložek jsou spousty typů, já mám z Lidlu, bohužel už je nemají, a ty topí jen pod prsty a baterie vydrží několik hodin.
https://www.lidl.cz/p/crivit-vyhrivane-vlozky...
Tady existují jednorázové hřející polštářky na chemickém základě
https://www.decathlon.cz/p/hrejive-polstarky-do...
- Návleky jsou do mrazu málo a v letních botech je zima od kufrů, zvlášť v poloze ležmo nohama napřed.
- v zimních botech by rozhodně neměla být díra okolo kufru až do boty, existují i boty do fakt velké zimy jako např. od již zmíněné firmy 45NRTH
https://45nrth.com/products/footwear?category...
Ahoj,
do nuly jezdím v letních MTB s teplou anatomickou vložkou a 1-2 ponožkama se sáčky.
Na snowbike pod nulu jsem pořídil MXZ400 ve vel. 50.
S více než jednou ponožkou jsou pro mne stále spíše malé, ačkoli o 3 čísla větší.
Jinak fungují skvěle krom té jejich vložky kterou jsem časem vyměnil kvůli anatomii.
Tepelný most je dost odbouraný, i když horší než s tou jejich vložkou.
Celý problém pojímám tak, že pokud mám volné prsty, krev v nich cirkuluje a noha může normálně fungovat, a přežije i lehčí prokřehnutí.
V -20ti nebo s velkým windchillem bych měl už při celodením pobytu v nich problém.
Jedna věc je tepelný komfort díky prokrvení, druhá věc je vlhkost která se v botě může generovat - to pak bere zimu.
Bota by měla umět dýchat (kůže?).
Proto jsem zavrhnul i tlusté neoprenové ponožky - navíc, jedny nestačí a i na ty jedny musíš mít o 2 čísla větší tretry.
Jednoznačně souhlas, nejlepším řešením jsou zimní tretry Lake. Pokud jezdíte v opravdové zimě, zapomeňte na neopreny zvenku nebo zevnitř. Materiál treter je kůže - asi nic lepšího nevymyslíte. Vnitřní zateplení je taky bezkonkurenční. Vozím zimní Lake cca od roku 2005 a nevyměnil bych je za nic jiného.
Odkaz na test:
https://mtbs.cz/clanek/test-lake-mxz400...
Asi to nebudou špatný boty, ale ty si vyzkoušel všechny dostupný zimní tretry, že může tvrdit, že zrovna Lake jsou nejlepší a bezkonkurenční? Již zmíněné 45NRTH Wolfgar určené do teplot -31 až -12 st. C urči jsou teplejší
https://45nrth.com/products/wolfgar
Navíc třeba pohledem lidí co žijou ve Skandinávii nebo na severu Ruska tady ani žádnou opravdovou zimu nemáme.
Já bojuji s teplotou rukou na kole už kolem nuly. Přestava -31°C na kole i na běžkách mne naprosto neláká. Když si vzpomenu, že už pod -15°C nefungují běžné běžecké vosky, prostě nekloužou, tak tyhle teploty už nepotřebuji.
Také mi hodně prochládají ruce a tak při těhle hodně nízkých teplotách beru na kolo sjezdové lyžařské rukavice s membránou a odvětráváním ještě mi nebyla zima.
Já nosím goretexové tříprsté rukavice. V palčákách se bĺbě řadí a brzdí. Prstové rukavice nezvládám. Tak ty tříprsté a zbytek palčák je dobrý kompromis. Lepší rukavice jsem už nesehnal. Přesto při teplotách pod nulou už s rukama na řídítkách musím cvičit. Mačkat řídítka, hýbat prsty. Vyšší stupeň pro mne už je asi nějaké vyhřívání. Na běžkách mám problémy mnohem menší. Stačí si v poledne vzít rukavice suché.
Ale můj problém jsou prostě vadné ruce, které se špatně prokrvují.
Samozřejmě to jsou prstové rukavice, palčáky mě ani nenapadlo brát na kolo.
To jsme od šlapek dost odbočili :-)
Ale osobní doporučení: hodně pomáhá pořídit si "gripy" na brzdový páky, takový tlustostěnný kondomy, prakticky nic na tom není. Hodně tepla se ušetří, když člověk nemusí mačkat ty kovový zmrzlosti.
za druhé, i na kolo se dají pořídit z motorek okoukané štíty na ruce. Hodně to pomůže proti větru. Ne že by člověk mohl jezdit bez rukavic, ale pomáhá to.
Mám na dojížděcí trase asi desetiminutový sjezd a v ranním chladu/mrazu jsem ověřil funkčnost obého.
Opět výhoda starokola, prsty na rukou mi taky hodně vychládají.. ale na starokole není na rudlech moc ovládacích prvků, tak si nasadím rukavice vlněné a přes ně ještě kožené lyžařské a je vystaráno :) Jo a taky se vyplatí si nechat strniště na bradě.. čím delší, tím lepší, srst je dobrá :)
No a také to z toho kopce tolik nerozšlapávat. Za tepla můj kopec jezdím 50. Teď točím šlapkami jen tolik, aby se mi hýbaly nohy a jedu jen gravitací. Tuhle jsem dokonce přemýšlel o respirátoru, co mám v kapse batohu. Ale pak jsem to raději vydržel, než zastavovat, sundavat rukavice a mrznout při blbnutí s respirátorem.
Pro mě taky nic moc představa, ale můj bývalý kolega se vypravil v zimě na Polární Ural a v takovýchto teplotách strávili na lyžích a ve stanu asi 10 dní.
http://pajer07.8u.cz
Mohl bys mě, prosím, prozradit, co to na tom snímku je?
Děkuji
On je velký rozdíl mezi pohybem na běžkách(kde je v pohybu celé tělo a když začíná prochladat, stačí přidat)- a na kole(kde sedíš, ruce i chodidla se moc nehýbou). Na běžkách jsem necítil zimu ani pří -20°C bez větru (jen v tenkých běžeckých rukavicích a středně silných podkolenkách),boty na běžky mají jen tenkou tvrdou podrážku- je to pohyb podobný běhu..
Určitě jsem nevyzkoušel všechny, to asi nikdo. Ale měli jsme doma ještě zimní Spešl a NW a v těch zima byla. Navíc jedny byly strašně tvrdé a nízké a druhé byly z husté síťoviny, což byla na čištění fakt chuťovka.
Tretry od Wolfgar jsou asi ještě lepší než Lake, ale určení do mínus 31 stupňů je v našich zeměpisných šířkách dost nesmyslné a proto nemá smysl o nich uvažovat. Řešíme tretry do naší zimy.
Já se ještě vyjádřím jako zakladatel tématu: tady kde jezdím v zimě (okolí Brna) se nejspíš nestane, že bych potřeboval jet pod -5 °C. Běžná sestava sandály + tlusté ponožky přestává stačit tak okolo +7 °C, pak jsem vozil ty neoprenové návleky. Tak pokud by byly boty ve kterých do -5 °C při libovolně dlouhé jízdě nezmrznu a řekněme okolo těch +7, +10 °C se neuvařím, tak by to bylo ideální.
V tomhle se neuvaříš, ani neumrzneš....
http://www.umlaufshoes.com/cs/produkt/102...
Navazuji...
Problém tak, zdá se, vzniká pokud hledáme “neprůstřelné řešení”.
Neopren návlek je silničářský přežitek - časem se v terénu rozerve, vodu do tretry pustí spodem, většinou je s nimi otrava, tepelně řeší hlavně windchill.
Neopren ponožky se časem prodřou vpředu, mohou končit mokrou nohou, obtížně se s nimi pracuje co do velikosti boty a přidávání ponožky, tepelně řeší hlavně chodidlo, prsty méně.
Vlněné ponožky se sáčkama jsou super, dokud se prsty hýbou je teplo, ale je dobré vozit ssebou rezervní suchý set.
Tepelný most neřeší.
Vložky s izolační vrstvou přidají tak 5-10 stupňů na tepelném komfortu celkově, většinou ale tepelný most neřeší a může být zima na prsty a chodidlu nad kufrem, a pata se může přehřívat.
Sandály s mnoha vlněnýma (3-4) ponožkama jsem nezkoušel, ale prý je to docela ověřené řešení do mrazu, navíc noha stále větrá a udržuje se v rel. suchu, ale pořád člověk může zakopávat při chůzi atp.
V zimě je asi třeba udržovat správný pitný režim a nezapomínat na teplý nápoj který vlije teplo do krve - aspoň horkou vodu jednou za čas ;)
Tepelné mosty asi úplně odstranit nelze, jen eliminovat v možné míře.
Používám pod vložku v tretře reflexní folii pod podlahové vytápění s odrazivostí až 90% (SunFlex). Lesklou stranou k chodidlu. Plus teplou ponožku. Tretry používám turistické letní a nemůžu si stěžovat. Není mi od noh zima ani při delším stání na promrzlé zemi v teplotách kolem -6°C.
Nebo jakoukoliv jinou lesklou hliníkovou fólii, třeba alobal. Hliník prostě dobře odráží tepelné záření. Ostatně hvězdářská zrcadla je napařují hliníkem jako odrazná vrstva.
Aha takovéto šlapky máš na mysli.. titulek vzbuzoval úplně jiné naděje. V zimě jezdím v kožených botách (neprofoujne vítr) a j sestavě 3 párů přírodních ponožek - jedny tenké a 2 páry vlněných.. 0 umělotiny. Mám tedy výhodu, že starokolo nemá klipsy a lze si vzít i baganče.
V jiném vlákně se řeší karimatka, co tepelná izolace do zimy. Tady se řeší týž problém. Zkusil už někdo a s jakým výsledkem(?) dát do boty/tretry vložku z pěnové karimatky?
Z pěnové ne. Zkusila jsem dát do bot vložku z takové té tenké karimatky s hliníkovou folií. Vložky z canisu jsou lepší, neshrnují se.
nouzová alumatka je taky tenká "pěnovka"- jak píše Arnošt, lepší bude 3mm korek s nalepeným alobalem, ten se nevymačká...
První asociace při pohledu na nadpis byla "proč se u lehokol diskutuje o ženách co musí kvůli svému povolání mít děsně krátké sukně i v zimě?". Pak jsem si konečně vzpomněl, že pro spoustu lidí první význam "šlapky" je pedál nebo chodidlo a pak teprv profese :-).
Kdysi jsem spokojeně používal elektrické vyhřívání. byly to koupené vložky do bot, na omak neopren, topná věc schovaná někde vevnitř. Netuším, jestli dráty nebo folie. Na kablíku visela krabička s akumulátorem (li-on nebo li-pil 7,2V) a tlačítkem co cykluje off-1.stupeň-2.stupeň-off. Za roky používání to neselhalo krom zlomených kablíků u konektoru do té krabičky a opotřebení akumulátorů. Měl jsem to v letních tretrách, kterým jsem vylepšil izolaci od kufru pedálu přidáním další vložky pod topnou vložku. Tu izolační vložku jsem udělal z mirelonu obaleného alobalem, ať to izoluje vedení i záření, kdyby tam snad nějaké teklo. Při cestách do práce jsem to zapínal když začla být zima na nohy, vypnul když se to ohřálo až moc. Trvalé zapnutí bylo potřeba při jízdě na kole tak od -10°C dolů. Při stání na místě ve sněhu ale i při vyšších teplotách.
2017 jsem si zmrzačil nohu a když jsem později pomalu začínal zas jezdit, koupil jsem si relativně levné zimní tretry. Od té doby jsem nezkoušel nikdy jet ve vyloženě studeném počasí jinam než do práce a zpátky, což je cca hodinu max jedna cesta a na to ty zimní tretry stačí. Mají izolaci mezi kufrem a nohou už z výroby a zvenku jsou taky zateplené mnohem víc než letní tretry. V teplotách pod nulou stačí na tu hodinu v pohodě. Pod -10°C už začíná být zima dřív než za hodinu. Nad nulou se dá jezdit i docela dlouho, ale moc jsem to neotestoval. Nad 10°C je v nich vedro po poměreně krátké době.
Kdybych snad ještě někdy plánoval celodenní jízdu pod nulou, zkusím oživit ty staré vložky i za cenu výměny akumulátoru a regulace a dát je do zimních bot. Ale v tuhle chvíli nečekám, že by to u mě mohlo v dohledné době nastat.
To vypadá že někdo v zahraničí čte místní fórum, myslim že tam pokryl snad všechno :-)
https://www.youtube.com/watch?v=QDAV-0kwd1U
Roztomilý přízvuk, je mu krásně rozumět :-).
Koukám, že když je fakt zima a když jsou boty dobře zateplené všude kromě kufru, tak ty kryty na šlapkách začínají dávat smysl. V mém případě zakryly jenom jedno slabé místo z mnoha a asi proto neměly skoro žádný efekt.
Zkoušel jste někdo ty chemické jednorázové hřejivé polštářky? Koupil jsem za 50Kč jednu sadu do bot a do rukavic. Aktivuje se to otevřením pytlíku a to i na mraze. Vzal jsem si to na běžky jako poslední instanci pomoci, kdyby výměna rukavic v poledne za suché nestačila. Má to hřát až 12 hodin, podle nápisu na pytlíku. Když se toho koupí víc, tak je to levnější. Ale já to chtěl na vyzkoušení. No ušetřil jsem a nevyzkoušel nic :( Nebyla mi dost zima.
Manželka dostala do rukavic takové tyto polštářky, desítky minut povařit a ze necelých 20 minut zchladnout. Dost asi záleží na kvalitě.
Nene, tohle je jiný princip. Tyhle jsou jednorázové a aktivují se nikoliv rázem, či ohnutím, ale vyndáním ze zataveného pytlíku. Ty vařicí se mi vždy spustily samy v batohu a také moc dlouho nevydržely.
Není pak lepší čokoláda s teplým grogem, když jednorázově?
Čokoláda a grog ti na omrzající ruce nepomůže. Nehledě k tomu, že když už jsi v tomhle stavu, tak už ani sundavat rukavice na mrazu a hrabat v batohu nechceš. Ruce surově bolí k pláči.
Na vandrech jsem modré ruce dával mezi nohy. Mezi své. 15 minut stačilo, pak už jen plameny ohně.
Tohle funguje reakcí se vzduchem, takže záleží i na prodyšnosti bot/rukavic jak moc a jak dlouho to bude hřát a zkušenost asi není úplně přenositelná.
Ty jsi to zkusil, nebo to viděl používat?
Předpokládám, že je to něco jako tohle, když si nedal odkaz na konkrétní produkt
https://www.decathlon.cz/p/sada-hrejivych...
Jako další pokus jsem si koupil 3 mm silné neoprénové ponožky:
https://www.swimaholic.cz/beachvolejbalove...
Naštěstí se ještě ochladilo, tak jsem to mohl porovnat (a naopak v předchozích teplých dnech jsem zkoušel ty NorthWave Celsius i okolo nějakých 14 °C. Výsledek? V pevných botách NorthWave se silnější ponožkou začne po čase být zima i v těch 14 stupních. V neoprénové ponožce vevnitř s tenkou bavlněnou ponožkou je kolem 6 °C menší zima, resp. vydrží déle teplo.
Podle mě je rozdíl v tom, že v neoprénové ponožce v sandálech je noha daleko pohyblivější a líp se prokrvuje. Taky tepelný most směrem ke kufru je míň znatelný. Předpokládám že když to zkombinuju s neoprénovým návlekem, bude to ještě trochu lepší i pro teploty pod nulou.
Jediný trochu problém jsou ty sandály - přestože je mám o dvě čísla větší než mám všechny ostatní boty, je kotníkový pásek sandálů osazený suchým zipem tak blbě, že to drží na posledních pár mm suchého zipu. A s neoprénovou ponožkou uvnitř to je fakt na posledním milimetru. Jakože když pak slezu s kola a udělám dva tři kroky pěšky, tak už to ten pásek neudrží a rozepne se. Nechápu podle čeho to navrhovali.
A musíš jezdit i v zimě v sandálech? Není ten problém v tom?
Máš pravdu, všechno ne, jen tak příležitostně. Takže se omlouvám, pokud můj dotaz je prostě jen blbý. Četl jsem to jen ve vztahu ke svým botám na zábradlí v teplotách kolem nuly.
No, trochu je, sorry.
TL;DR: zkouším různé věci, mimo jiné sandály+různé ponožky+návleky, před pár měsíci jsem koupil "zimní" Northwave Celsius, a teď to různě porovnávám, a nic moc mi nefunguje.
Ne, nemusím jezdit v sandálech. Ale to jsem taky nikde netvrdil.
No určitě se sandály nenavrhují s předpokladem, že se do nich budou nosit 3mm silné neoprenové ponožky.
Hele, zkus si nejdřív přečíst na co reaguješ, a pak se aspoň trochu snaž reagovat k věci. Díky za pochopení.
Neoprénové ponožky jsem používal na vodu do palubních kecek.
Když používám dovnitř fleecové ponožky, vydržím do teplot kolem 10st.C a poryvů 25 uzlů - tedy windchill pocitově 0st.C, aniž by mi byla zima na nohy, i když dlouho sedím pod relingem na bordlajsně.
Semtam je spláchnutá vlna teplejší.
Ale i tak se jedná o podmínky 100% vlhkosti, takže v neoprénkách mi nevadí mokro, protože varhánky na prstech mám už druhý den.
V neoprénkách je po 2 hodinách mokro, ale izolují.
Mám tady několik variant 3-5mm, všechny se časem rozervou u palce.
Na kole jsem je vozil do mokrého sněhu - jediné jak vychytat vodu uvnitř je vozit náhradní ponožky a v půlce dne se přezout do suchých.
Kdybych měl s nimi bivakovat v mokru několik dní, asi bych moc šťastný nebyl.
Do sandálů bych šel rozhodně po vlně ve více vrstvách, aby noha topila a vlna schla.
Ale v případě mokrých dní kolem a nad nulou to bude čvachtání v písečku.
Navíc to asi znamená našít nové pásky.
Zimní tretra, co funguje, je určitě Lake MXZ 300.
Kožený svršek dýchá, je extrémně pohodlný i na chůzi, a tretra se správnou vložkou funguje i v -15st.C.
Čtu na co reaguju, když najdeš aspoň jednoho návrháře sandálů co při návrhu počítá s 3mm neoprenovou ponožkou.
Ale celkem se bavím, mentál co zimní obutí na kolo řeší sandálama s teplýma ponožkama a neopren návlekama navrch se hned tak nevidí.
Znám minimálně 3 lidi, co v zimě jezdí v sandálech a různými typy ponožek.
A pokud chceš sandály, které lze povolit, když si vezmeš silnější ponožku, tak třeba keen, exustar, shimano... Zeptej se strýčka Gůgla a uvidíš, že výběr docela je.
Znám minimálně 3 trouby, co i v zimě choděj v kraťasech s holejma kolenama a neodvozuju z toho, že se jedná o výtečný nápad vhodný většinového následování.
Tady ale nikdo nehodnotí, zda je to výtečný nápad nebo ne. Také nejsem zastáncem toho, nosit v zimě letní oblečení.
Tady byl dotaz na to, zda jsou sandály, do kterých se vleze i tlustá ponožka. O tom je řeč a takové sandály jsou. Pohnutky, proč někdo takovou obuv volí v zimě, neřeším.
Zkus pogooglit, v čem coural po horách jistý muž dnes známý pod jménem Ötzi.
Vycpaný sandály nejsou nápad zdaleka tak mimo, jak by se na první pohled mohlo zdát...
Pan Ötzi si lepší boty nemohl koupit, protože ty obuvnické obchody ani obuvníci nebyli. Z obutí pana Ötziho nelze vyvozovat žádná doporučení pro současnost.
V replikách zkoušeli ťapat po horách a prohlásili je za překvapivě funkční.
Pointa je v tom, že v sandálu se nezapaříš a protože na kole neťapeš v tý mokrý břečce, jediná výhoda uzavřený boty je odolnost na průvan.
Neohrnuj nos nad historickými řešeními jen proto, že jsou stará, mnohdy se z nich dá čerpat spousta inspirace a ne každému vyhovuje řešení dodávané vrcholovým výrobcem 21. století...
Já nos neohrnuji a rozumím vyjádření se že se něco ukázalo překvapivě funkční. Přesto si do hor raději vezmu novodobé pohorky, nejlépe s goretexovou membránou, nebo s dvojitou impregnovanou kůží starého provedení. Jsou sice těžké, ale opravdu funkční a ne jen překvapivě.
Pečlivě pročítám stati o různých topidlech do bot, některá řešení se mi i celkem líbí, ale všechna obnášejí krom větší počáteční investice i další financování a hlavně péči o zdroj energie. Mám dva elektrické bidony s napětím 12V, které mi už několik let slouží jako zdroj energie pro osvětlení, a přemýšlela jsem, jak je využít pro topení do bot. Porozhlédla jsem se po dostupných topítkách, u Conrada zakoupila tepelnou folii 3W na 12V, drát s konektorem - obr. 1- a vyrobila jsem si funkční prototyp topící vložky do bot na externí zdroj 12V. Folii jsem umístila na vložku vystřiženou ze zátěžového koberce. Pod fólií jsem ostříhala chlupy, aby to bylo v rovině a sedělo na místě, zapečetěné připojení drátů je v oblasti u malíčku, je zapuštěné do vložky, ale je to už mimo prsty, takže to v botě není cítit. Podél okraje vložky jsem drát dovedla do místa vyvedení kolem kotníku z boty – obr.2.
Strčila jsem to do boty, drát s konektorem protáhla nohavicí k úchytu v pase u kalhot. V pase to pak na kole připojila na drát od el.bidonu umístěného v košíku. Při jízdě to nezavazí, jednoduše se to dá odpojit, při pádu by se to odpojilo samo (konektory nijak pevně nedrží) a na bidonu je v dosahu vypínač – obr.3.
Dnes jsem s tím jela a testovala jsem použitelnost zvolené technologie, zda to nikde nezavazí, netlačí a zda drát k bidonu nezavazí při šlapání, při zastavení, nasednutí a sesednutí. Po této stránce je to plně funkční. S rezervou by jedna vložka měla vydržet topit na jeden bidon alespoň čtyři hodiny.
Topné těleso je podle popisu z polyesteru, při šlapání není nijak zatěžované, nejvíce zatěžovaný kloub pod palcem je už mimo těleso a myslím, že není potřeba to ničím dál zakrývat. Při jízdě to nemělo snahu se, i díky zapuštění do chlupů koberce, nikam posouvat. Na levou nohu budu muset těleso položit rubem nahoru, abych měla zrcadlový obraz. Testovala jsem, že to hřeje na obou stranách stejně, akorát na rubu je lepící vrstva chráněná fólií (na pravou vložku jsem to nelepila). Dle dokumentace to má mít povrchovou teplotu 50°C při okolní 20°C. V místnosti je to citelně teplé, venku v botě jsem o tom prakticky nevěděla. Na příští týden předpovídají -15°C, tak to podrobím zátěžovému testu.
Tenhle typ topného elementu umře asi jedině mechanickým poškozením. Pokud se v botě bude při šlapání ohýbat nějaká jeho část tam a zpět třeba i poměrně málo, tak to bude to místo kde to selže. Ale pokud to tam drží víceméně nehybně, mělo by to vydržet fungovat věky.
Takže případně nalepit na tvrdou desku a s tou to zapustit do vložky. Pod prstama není potřeba měkké polstrování, tam je potřeba teplo :-)
Ideální tvar by vypadal trochu jinak, ale nemůžem chtít všechno.
Mírné deformace to myslím snese docela dlouho, hlavně když vidím, jak široké jsou ty vodivé cestičky v tom. Pokud se to drží prohnuté mírně a stále na stejnou stranu, jen se to občas ohne malinko víc a malinko méně, mělo by to vydržet dlouho. Co to nejvíc nemá rádo je když to ohneš na jednu stranu a přes narovnání pak zas na druhou stranu a tak pořáad dokola. Jestli má bota pevnou podrážku, mělo by to myslím vydržet docela dlouho i tak jak to máš teď.
Topící vložky bez baterií se dají na Aliexpresu koupit od cca 100 Kč, akorát je to dělaný na 5V pro napájení z USB powerbanky.
Prosím Tě a vyhledávací dotaz používáš jaký?
Ale to hledím!! Pěkné, zrovna chci šít tunel na ruce pro naši varhanici v kostele a toto řeší problémy. Díky za tip! :-D
Když ušiješ ještě jeden pro naši varhanici, tak ho odkoupím. Pokud tedy nebude na závadu, že tunel bude stejný pro evangelickou i katolickou varhanici. :)
Jak hraje s rukama v tunelu?
To je zateplovací tunel, varhaník či varhanice si do toho zastrčí své prokřehlé dlaně :-D A v tunelu se dát hrát akorát s konzolemi před televizí.
Jestli si zbytečně nekomplikujete život, .ikona s kapucí řečená též "klokanka" má na břiše průchozí kapsu už z výroby, funguje to úplně stejně a nemusí se s tím šít neprofesionál...
Jenže v klokance se v kostele nedá vydržet, musíš mít pořádný kabát.
Dneska ráno jsem v ní přijel do práce...
Už si někdy hodinu v zimně v garáži s průvanem rýsoval? To není jízda na kole.
Co s tím má co dělat rýsování?
Oprav mě jestli se pletu, ale varhany maj pedály, ne? :-D
Mají také pedály. Jinak mají klaviaturu jako klavír. Hraje se na to zejména prsty a ty mrznou.
Zapomněl jsi ještě na rejstříky, který se musej při hře vypínat a zapínat... takže mnohdy varhaník musí mít pomocníka, protože má na všechno málo rukou a nohou :)
Ty když jedeš na kole tak šlapneš jen tu a tam?
O bože, svatosvatě slibuju, že už nebudu dělat žádné pokusy o humor...suchaři...
Normálně koupím tady toto
https://www.armatex.cz/cs/vojenska-vystroj...
A na cvičném rukávu mého konga odměřím potřebnou délku a podle toho fíknu od konce rukávy na úkáčku a sešiju. Většinou pak stačí nohavice riflí a do toho to napasovat. V případě odolnějších provedení ze zbytku rukávů nebo ze zbylé "vesty" ufíknu obdélník ze zad a ušiju jen "trubku", do které se zasune tunel s manžetama a celé se to zasune do "nohavice" z riflí.
Elektriku by sis ale dělal sám.
Do délky se nepočítají ty zateplovací manžety. Normálně bys to úkáčko koupil se zasláním mně, a já ti to přes víkend ušiju a pošlu zbytek materiálu, pokud bys chtěl. Teoreticky Ti ze zbytku zaobroubím vestu na kratší štíhlou postavu, bo ty výprodejová úkáčka jsou pro menší postavy operačně nenasazované :-D
A nésu švadlena!! Nečekej svatební šaty... Šiju to jak když opravuju maskáče.
A kupte jí bezprstové rukavice, vlněné opatrně, někoho koušou.
Ty už má dlouho, ale ten rukáv, to mě nenapadlo.
A do toho tunelu nebo kapsy strčit benzínový ohříváček, třeba takový: https://www.army-shop.cz/produkty/ohrivace--...
to je radost. Hrajeme koledy venku, bezprstové rukavice pomáhají, ale když je fakt zima, tak tohle zahřeje o pauzách.
Ten tunel co šiju, to je v překladu chemlonová cupanina, docela bych se bál bez regulace teploty. Kolik to prosím Tě má povrchovou teplotu?
Teplotu jsem neměřil, běžně to je v tenkém flanelovém pytlíčku a v holých rukách se dá držet. Možná srovnatelné s teplovodním radiátorem. Používal jsem v silonové bundě s tunýlkem na ruce a nic se jí nestalo. Rozhodně to funguje líp než ty pytlíčky, co se uvaří a potom "lupnutím" spustí, ty hned začnou chladnout. Tohle s klidem tu hodinu vydrží na plné teplotě.
To už pak stojí za zvážení. Přece jen půjdu ledem.
Nemluvě o takových šílených akcích jako je přeslavná pouť do Filipova. Tam je poutní mše 13. ledna ve 4 ráno. Pro zajímavost jsem to jednou absolvoval. Kosa hrozná.
Což mě vždycky připomene, že jednou jsem v Plzni v nějaké hospodě narazil na staré svázané noviny ve formě knížky, které tam měli jako dekoraci a když jsem s nimi listovat, zjistil jsem, že je tam aktuální článek o právě proběhlém filipovském zázraku. A já blbec jsem se tu knížku zdráhal ukradnout. Dodneška mě to mrzí.
Mše v lednu ve 4 hodiny ráno, proč? To nevyspání a zima vybuzují nějaké zvláštní stavy mysli, které umožňují hlubší a lepší kontakt s Bohem? Do východu slunce zbývají 4 hodiny, je noc. Kdo tohle vymýšlí a organizuje a proč? Mně je jasné, že tohle špatně chápu a nevyhledávám to. Přesto mne to stále fascinuje, proč tohle někdo pořádá.
Ještě nějak chápu vidět východ slunce z vrcholu velkého kopce. To je zajímavé a hezké. I to stoupání na vrchol ještě za noci a svítání je zajímavé. Ale 4 hodiny před východem slunce to je už sebemrskačství.
Proč? Je to taková obnovená tradice: Ve 30. letech 20. století patřilo toto místo mezi nejnavštěvovanější poutní místa střední Evropy
https://cs.wikipedia.org/wiki/Filipovsk%C3%BD_z...
Zkusil jsem to jednou, když je to takové mimořádné z hlediska kulturní historie Výběžku. Dodnes pamatuju, že to vyšlo na čtvrtek, zima byla pravá lednová, s mrazem a závějemi, jel jsem z Filipova rovnou do práce a celý den jsem měl problém abych si nevypíchl oko propiskou, jak se mi chtělo spát. :) Bazilika ve Filipově byla narvaná, to jo.
Babička chodila na pouť z Ratibořic do Vambeřic a to je přes 40 km, což bylo takových 20 hodin a pak zase 20 zpátky a zase do roboty. To byli jinší poutníci :-)
Tehdy asi nic neobvyklého. Mácha tyhle porce chodil také a mám doma citát nějakého saského spisovatele té doby, který prošel Evropu. Tvrdí tam něco ve smyslu, že jet dostavníkem znamená vidět krajinu jen letmo, aniž by ji člověk poznal. :)
To se vlekla rychlostí 2km/h? Běžná chůze je 4km/h. No ať tak nebo tak, výkon je to v současnosti úctyhodný.
Kolik babičce bylo, když tohle prováděla? A byla to babička nebo spíš prababička? Ve kterých letech to tak bylo?
Byl si někdy na pochodu? Jel jsi v nějakém velkém peletonu? Ve předu to zastaví a zastaví se srzením celý zástup. A pak se rozchází :-D
A pak svačina, záchod, poklekávání při modlitbách před kdečím a samotný odpočinech, bo matky s dětmi apod a s fanglou na žerdi se blbě jde, navíc se často 4 muži nesl baldachýn nad farářem. Přes kopec do vedlejší vsi kolem křížové cesty 3km klidně i 4 hodiny. Všichni v parádním minutu před úpalem nebo úžehem :-D Poutě si všichni dlouho pamatovali :-D
Ale ona šla do místa poutě 40km, nebo ta vlastní hromadná pouť byla dlouhá 40 km? Já tedy pochybuji, že by se někdo táhl 40km ve štrůdlu za svatými artefakty a s farářem v čele 40km. Já bych chápal dojít k místu poutě, absolvovat intenzivně společnou a společenskou pouť a pak s vracet individuálně domů.
No to si piš, že šli pohromadě v nějakém procesí organizované farností. Tehdy nebyly cestovky a nemohl si nikdo jen tak vzít dovolenou a pracovalo se i v sobotu do večera. Pouť musela zorganizovat farnost a museli si u vrchnosti vyprostit volno pro poutníky na několik dní.
Jinak moje, opravdu moje babička říkala, že když byla mladá, ještě svobodná, tak šla hodně velkým procesím na pouť tuším že z Kosovvy Hory do Příbrami. Podle mapy to je taky nejméně 40 km a říkala, že to bylo na 3 dny šlapání od brzkého rána až do setmění. Ale je fakt, že to v zimně nebylo, nejspíš v létě když bylo míň práce.
A zvlášť velkým hříšníkům to trvalo o den až dva dýl, které strávili modlitbami na schodech k bazilice na Svatý kopeček.
Četl jsem, že u velkých poutí se na nich rovnou domlouvaly počty, noclehy a občerstvení na další rok. Dopisy byly drahý. Tedy když někdo chtěl na velkou pouť, bylo to na dlouhý lokte, pečlivě zorganizovaný a ne že se ve čtvrtek někdo rozmyslí a v sobotu vyrazí.
Njn, bejvala doba, kdy přihlásit se na nějakej vejlet byl taky trochu osobní závazek.
Dneska v době instantní komunikace jsou lidi schopný ti odříct přes SMS 5 minut před začátkem. A pak něco organizuj...
Tak opravuju, nešla na pouť z Ratibořic, ale nejspíš z Olešnice a to bylo "jen" asi 25 km tam a 25 zpátky. Možná šla i později někde z Rovného a to už je taky asi těch 40 tam a 40 zpátky. Když se pak přestěhovala do Ratibořic, tak už byla na tehdejší dobu dost stará a už by to nezvládla.
A muselo to být nějak do roku 1820 něž se přestěhovala k Panklovým do ratibořic.
Prababička to určitě nebyla, když zemřela její vnoučata byla malá, Ale to by sis mohl pamatovat ještě ze školy a povinné četby :-)
Tak 1820 to Babička asi zvládala pěšky lépe, než naše babičky narozené po roce 1900. Data od tvé babičky od Příbrami jsou značně volnější. Moje měšťácká babička z Kladna a později z Písku už na poutě asi ani nechodila a rozhodně by takovou štreku neušla. Moji rodiče rozhodně nikoliv. Až my jsme v mládí zase začali chodit dlouhé štreky (50km), ale to bylo často spíš otázka sportu, hecu a adrenalínu, než trénovanosti a výdrže. Po Jarní Brdské padesátce v 80 letech minulého století jsem býval dlouho unavený. Druhý den bych jí už nešel.
4 km/h je hodně volná chůze, pokud jdu, protože potřebuju někam dojít, tak je to spíš 6 km/h.
4km/h se považuje za vůdcovské tempo. Je to tempo, které by měl být schopen zákazník či provázený zvládnout a dlouhodobě vydržet v normálním chodeckém terénu.
Zajímavé je, že se najde blbeček, který tuto prostou oznamovací větu a prostý nekonfliktní výrok označí mínusem. S takovýmto použitím mínusů a plusů se jejich vyjadřovací hodnota zcela devalvuje.
Tady jsou ale mínusy a plusy jen podle obliby...
Co je to vůdcovské tempo? Tam, kde je třeba mít vůdce, tak to asi není úplně běžný terén.
Jen pro objasnění- je to tempo, které volí organizátor/vedoucí skupiny osob různého věku a pohlaví, aby všichni stíhali a nebyli "hotoví" po pár km (tedy pokud jde o organizovanou skupinu s průvodcem a prohlídkou krajny, objektu, skanzenu ap.)"Rychlíci" to buď akceptují, nebo oželí výklad/podrobnosti/zajímavosti aj. sdělované vedoucím....
Ve Filipově je přímo bazilika, tam bych ji opravdu nehledal. Už jsem kolem jel, budu si muset naplánovat cestu a vyhradit čas na zastávku.
Konečně se někdo začal zajímat.
Já když je vidím, u té silnice, jak v těch sukýnkách mrznou....chce se mi plakat
Takové jednoduché řešení tepelného komfortu :-)
Na akci NEPETCHE jsem poprve letos použil upravené pracovní boty-nešlo je běžně nosit pro příliš pevnou (tvrdou) podrážku. Pro montáž kufrů to byla výhoda. Jsou sice nízké, ale silné, (pár váží přes kilo!). Během akce, která pro mne trvala přes tři hodiny, bylo celou dobu +2, a nohy nezábly ani se nepotily. Ještě je vemu do mrazu, a pokud se osvědčí, mám ohledně zimních treter vystaráno.
Takže jsi obyčejným pracovním botám nějak vydlabal nebo provrtal podrážku a přišrouboval k ní kufry? To mě zajímá, mohl bys poslat fotku?
Nic jsem nedlabal, to nejsou SPD, ale silniční pedály, pro ty nejdou kufry zapustit. Jen jsem odměřil umístění, vyvrtal díry a zevnitř dal pod vložku šrouby se zápustnou hlavou. Podrážka je tak tuhá, že je vůbec necítím. Zítra to vyfotím.
Uvědomil jsem si, že ve vláknu NEPETCHE, dal ke konci Bican odkaz na rajče, kde jsou fotografie. Na několika jsou ty boty po zvětšení docela dobře vidět.
Natrafil som na toto, ak pomôže:
https://www.youtube.com/watch?v=T5D87rpyi3E&...
Včera při -4 stupních mě ke konci první hodiny jízdy začaly zábst palce u nohou. Pro jízdy těsně kolem nuly to půjde i po delší dobu. Ruce zábly víc, nevzal jsem pod bundu druhé rukavice pro výměnu. Oboje naráz na ruce nedostanu.