Poprosil by som o radu . Mám novú bateriu 36V 17,5AH/630Wh ktorá prišla s novým bikom. No zdá sa mi, že sa nejako rýchlo vybíja. Nabil som ju na 100% namerané 42,4V Po 12 hodinách mimo biku dáva 41,7V v izbovej teplote. Je tento úbytok OK?
Hodnota 42,4 V byla naměřena s připojenou nabíječkou ?
Nie merané to bolo bez pripojenej nabíjačky. Nabil som ju v biku a vytiahol a zmeral.
Ale dnes som sa bol prviesť 32km po rovine na 1 stupni pripomoci z 9. a bateria má 78% t.j. 38,9V. To sa mi zdá v pohode.
Pokud voltmetr měří dobře, tak nabíječka mírně přebíjí na trochu větší napětí než by měla.
Jinak, mírný pokles napětí v několika prvních hodinách po nabití je normální jev. Po dalších 12 hodinách by pokles napětí měl být prakticky neměřitelný, no možná tak 0,1 V maximálně, viz ilustrační obrázek.
Je dosť možné že to spôsobuje balancer v BMS.
Možno to bol planý poplach lebo už sa bateria chova celkom normálne. Začalo to tým, že som mal bat. po výjazde nabitú na 68% no na druhé ráno tam bolo.61% a po hodine 63%. No je dosť možné že som to iba zle odčítal z displeja. Ten je malý a pre st. človeka je na biku praktický nečitatelný.
Včera som mal výjazd 64km vm 1200m a došiel som domov s 9% posledné km som to pre istotu vypol aby som nepoškodil bateriu. Po ustalení tam bolo 12% ale keď som zmeral napätie na bat. tak tam bolo34,7V. To by malo býť na bat 36V v pohode. Musím zohnať displej C850 s CAN BUS. Tam sa dá nastaviť meranie vo voltoch a nie to neurčité v %. Len v EU sa nedá zohnať.
Řekl bych že Lubo má dobrou připomínku. Vzhledem k tomu že nabíječka přebíjí baterku na vyšší napětí (42,4 V po odpojení nabíječky), je pravděpodobné že BMS má pořád zapnutou funkci balancování, které probíhá do té doby než napětí klesne pod hodnotu od kterého balancování začíná (většinou se hovoří o hodnotě 4,18 V / článek). Takže zmíněné balancování přispívá k přirozenému poklesu napětí a proto je pokles tak velký (0,7V).
A mohlo by to prípadné prebíjanie baterie vadiť alebo si s tým BMS dokaže poradiť bez ujmy? mám doma tri nabíjačky ale každá má iný konektor.
Tady se hezky názorně ukazuje jak je důležité mít jistotu že naměřené hodnoty jsou správné a nejsou zavádějící. Pokud už se začnu zabývat měřením baterie, je důležité mít jistotu že použitý multimetr mi v dané oblasti měření dává spolehlivé hodnoty.
Takže bych si třeba od někoho půjčil solidní multimetr, nebo bych si to někde nechal změřit. Ať už je měřák starý nebo nový, je vhodné si jej ověřit nějakým dalším měřidlem.
Před nákupem nového měřáku bych ještě zkusil dát novou 9 V baterku, někdy bývá stará 9 V baterka příčinou nepřesného měření.
Každopádně první krok by měl být zjištění skutečných hodnot. Pokud je baterie opravdu přebíjena, bylo by vhodné to řešit. Současný stav není vhodný pro zdraví a bezpečnost baterie.
Ďakujem za odpovede, tu 9V bateriu som včera samozrejme vymenil merané hodnoty sa nezmenili. Ale skúsim zaisť k bratovi ten používa profi merač.
Zatial sa budem snažiť nabíjať na nižšie napätie.
Jednoznačně problém je nabíječka. BMS má fungovat především jako ochrana proti přebíjení, nadměrnému vybití, nadměrnému nabíjecímu i vybíjecímu proudu.
Dále pak má balancovat paralelní skupiny během závěrečné fáze nabíjení. Funkci balancování bych viděl jako velmi diskutabilní. Pokud je baterka vyrobena ze značkových článků a je správně spárována s odpovídajícím motorem, tedy pokud ji neničíme nadměrným ždímáním vysokými proudy a hlubokým vybitím anebo používáním při nízkých teplotách, pak není balancování potřeba.
Tak mě napadá že vzhledem k tomu, jak vysoké napětí zůstává na baterce po ukončení nabíjení, je docela možné, že nabíjení je vlastně ukončeno ochranou funkcí BMS, která odpojí Li-ion články po dosažení nastavené hodnoty přepětí.
Určitě by bylo dobré vědět jaké napětí vlastně ta nabíječka dává naprázdno a při odběru malým proudem (cca 0,5 – 0,7 A).
36 V baterie (někdy se taky uvádí 37 V) se nabíjí na napětí 42 V které po ukončení nabíjení trochu klesne, viz grafy v mém příspěvku z 22.10.2021.
Pokud si umíte změřit napětí baterky, potom by snad neměl být problém změřit napětí nabíječky naprázdno, tedy bez připojené baterky.
K měření napětí nabíječky pod malou zátěží by se dala použít klasická žárovka 230 V s wolframovým vláknem. 40 W žárovka má při 42 V ss odběr cca 90 mA, takže 100 W žárovka by měla mít odběr cca 0,22 A. To už by stačilo na nějaké informativní měření. Ale k tomu by asi bylo potřeba mít protikus konektoru nabíječky a žárovku připojit přes něj.