https://hradec.rozhlas.cz/cyklisty-mozna-ceka...
Nejspíš to tak nebude, ale bohužel dost častá bezohlednost a netolerantnost cyklistů tomu jde dost naproti.
Už párkrát jsem viděl jak cyklista v poklidu šlape a ani v nejmenším se nesnaží uhnout nebo vyklitit cestu lesákům a těžařům a ti jsou pak logicky hodně naštvaní.
Už jsem na pár lesních cestách viděl upozornění, že cesta především slouží pro obsluhu lesa a svoz dřeva a vozidla mají přednost, ale obávám se, že tohle u nás asi moc nefunguje.
Asi by se nad tím lidi měli zamyslet ať nedopadnem jako někde v cizině, kde se na mnohé lesní cesty nesmí bez souhlasu majitele.
arogance a bohorovnost cykloaktivistů taky nepomáhá...
Ale za mě, v pořádku.
Kolo patří na silnici, a drandit do daleka, a ne skákat po kořenech jak kamzík :-)
Jen bych rád věděl, jestli stejně př8sní budou i ke čtyřkolkám..
Tady se píše o lesních cestách. Třeba letos jsem byl dvakrát v Beskydech a na spoustě úsecích super luxusní asfaltky.
To co píšeš samozřejmě je možné, ale s povinným odstupem se v tomhle směru nic moc nemění. Pokud na cestě nebylo dost místa pro bezpečné předjetí, nebylo legální se o to pokoušet ani teď.
Drtivá většina cyklistů předpokládám se bude snažit nechat náklaďák projet, což většinou znamená zastavit na prvním vhodném místě nebo se uhnout mimo cestu. A jakmile cyklista nejede, již nejde o předjíždění -> žádná změna.
A na druhou stranu šofér, který je vzteky bez sebe, když musí na 20 sekund sundat nohu z plynu, protože potkal cyklistu, by si měl hledat jinou práci.
Aha, takže se z fondů dopravní infrastruktury a hlavně dotací z EU skrz lesy vybudovaly magorsky předimenzované (asi aby to vydrželo i plně naloženou Tatru, včetně ujetých rozměrů) "cyklostezky", a teď by panáčkové chtěli cyklistům zakázat vjezd úplně všude???
No, taky řešení, už jenom proto, že jim "stát" "ze společného" zadáčo udělal ty asfaltové dálnice na svoz dřeva apod. :-/
Na druhou stranu, zákaz není nějaká neobjetelná závora přes cestu, že? ;-)
O cyklostezky nejde, tam problém není, cyklostezky jsou vyhrazenou komunikací pro cyklisty a případná auta tam na vyjímku můžou, ale nesmí ohrozit cyklisty.
Jde ale o běžné a neznačené lesní cesty a možná také o pár lesních cest po kterých je vedená cyklotrasa. Ty cesty jsou spravované vlastníkem, zpravidla vlastníkem lesa a ze svých peněz. Někteří na to dostanou dotace, ale to s tím nemá nic společného, protože zrovna tak dostávají dotace na zalesnění a správu lesů.
Zajímavé, ještě nedávno jsem měl za to, že na lesních cestách dopravní vyhláška neplatí ze stejných důvodů, z jakých pojišťovny nechtějí platit za nehody na parkovištích před Globusem (a spol)
Některé "lesní" cesty jsou běžné obslužné komunikace a tam pravidla platí.
jak to běžný cyklista pozná, na které cestě co platí?
Pokud to předem neví tak špatně :-)
Určitá nápověda jsou třeba chaty v okolí cesty, popelnice, poštovní schránky, dopravní značky, a možná i něco dalšího.
Myslím, že pro všechny podobné komunikace postačí jednoduše předepsat max rychlost 25 či 30 km. prostě takovou, aby cyklista stačil zastavit a postát na krajnici. Zlobte se jak chcete, ale lepší ztratit půl hodiny než bejt a třeba i s právem na vozejku. Nějakej flastr byť mimonovej je tu k ničemu.
To jistě stačí a snadno se napíše, ale jak to udělat, že? Jak bys to chtěl vyřešit?
Někdo to musí navrhnou, pak schválit, a pak nastává velký problém, osadit všechny tyto cesty značkami s omezením rychlosti. No a co pak dál, kdo to bude hlídat a kontrolovat? Vždyť je problém uhlídat rychlost v obcích na hlavním tahu, natož někde kde projede pět aut za den.
Třeba ty prahy na silnici. V obcích už to začíná být běžné.
Ty prahy otravují hlavně obyčejná osobní auta. Lepší SUV do dokáží přejet plnou rychlostí a dobrý cyklista to prostě přeskočí.
A slabšímu cyklistovi na tom v dešti podjede kolo, spadne pod to SUV a minimálně dva lidé budou mít zničený život jen kvůli nápadům nějakého Zanyna... ;-)
Už jsem viděl pár cyklistů co si na prahu nabilo a dva dost ošklivě a to bylo docela hezky a sucho. Naštěstí žádné auto nejelo aby mu padli pod kola.
To věřím, proto to píšu. Zvlášť některé vyšší kovové prahy jsou past a pokud to tam cyklista nezná nebo je okolnostmi donucen najíždět šikmo, stačí málo a vůbec nemusí jet rychle...
Krásná ukázka, jak jsou cesty do pekla dlážděny dobrými úmysly... :-)
Pokud vím, tak ty prahy mívaj u kraje možnost jízdy bez překážky. Ovšem pochopitelně ne pro závodníky jedoucí hlava nehlava...
APP. Tak jak to vlastně chcete zařídit, aby vám kolem uší nesvištěly auťáky stovkou.Žádnej papír a předpis to 100% nezajistí. Prahy ano.
To neplatí stoprocentně, navíc parkující auta ti mohou objetí prahu znemožnit. Primární problém není rychlost aut, ale bezpečný odstup při předjíždění a míjení (což v zákoně zřejmě chybí).
Žeby auta mohla parkovat v oněch kritických místech, to už by v předpisech nebyl ani ten kocourkov...
Nemůžou, přesto často parkují. Někdy se rozhlídni, jak se dodržuje minimální vzdálenost před přechodem, křižovatkou a podobně... o tom, jak navíc vedle stojícího auta zůstanou volné dva 3m pruhy, si nech zdát... ;-)
Souhlas. Ale kdo odpovídá za to, aby tomu tak nebylo? Policie? A má dnes moc i vůli aby klidně flastrovala třeba např. soudce nejvyššího soudu (jen příklad, oněch "vlivných" a mocných je daleko víc) aniž by kdokoli byl postižen? To v USA alespoň dle dostupných informací, když se za policistu postaví policejní prezident, tak sklapne i prezident v civilu či senátor USA. Nakonec i v onom Rusku je to lepší. (Asi si ty velmoci uvědomují, že pořádek ve státě je prvořadou podmínkou jejich udržitelnosti). Asi nejsme v USA ale v servilním česku. A to i charakterem a odvahou policisty, i toho policejního prezidenta.
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aM4Gz4A...
Pořádek...jasně...
Jsem to zkoušel a s tříkolkou to fakt nejde.:-D
Potvrzuji. Za tu pohodovou bezbolestnou jízdu musíme "zaplatit". A přitom by stačilo ukončit prahy 0,5 metru od kraje. To jedno přední kolo dokážu nadhodit.
hele to bude asi otázka odpružení podvozku...
Každopádně ale dost pomůže (pokud je to možné) nevzít práh oběma předníma zároveň...
Jsou případy, že ani odpružení nepomůže.
Se mi nedávno přihodilo, že jsem vlítnul do vyfrezované díry šíře cca 60-70 cm a na hloubku cca 10-12 cm. Kdyby to ti magoři, kteří to dělali alespoň označili, tak se mi to nestalo. Odneslo to přední kolo, brzdový kotouč a ohnutý rám. Kupodivu nepraskl žádný drát, jen hlavičky niplů cinkaly v ráfku.
To musela bejt dobrá šlupka... Koliks jel?
Příčnej práh má jinačí profil než frézovaná díra, čím výš na něm kolo je, tím menší odpor klade. Frézované hrany jsou naopak v podstatě dokonalé zaklínování kola. Z těch mám respekt i v běžným autě, akorát se svým jsem se nebál, mělo hodně vysoký profil pneumatik :-)
Hezkej pádivej stan :)
To je zimní opatření, jakmile se oteplí, hadrák uložím na další zimu.
nemáš šanci se zahojit finančně na vlastníkovi/ správci komunikace? Pokud vím, u auta to jde v případě neoznačeného ojedinělého výtluku/rozkopávky.
Není prah jako prah a ne každý je Olda Cink.
Tak třeba na tomhle prahu je cyklista rychlejší než auta, většina aut to překolíbe rychlostí 10 a ani terénní auta nejdou moc přes nejvyšší rychlost 20.
https://mapy.cz/s/cufuzesaro
A je fakt, že z druhé strany práh funguje velmi dobře, ještě se nestalo, že by někdo na té stopce nedal přednost :-)
To jen okamžitej nápad a hned kopa připomínek, ale žádné řešení. Tak jen nekritizujte a dávejte řešení. Ono je vůbec typické, že do řešení se nikdo nehrne a jen spíše koumá, jak z toho ven či ještě na tom vydělat. Asi typická národní vlastnost čechů či spíše čecháčků...
Á, panáček vypotil nápad a teď nemůže unést když se dověděl že vypotil blbost. Je dost možné, že to je vlastnost čecháčků.
Zkus se tedy zamyslet a přijít s něčím reálným a vhodným.
Prosím Tě které pojišťovny? Nyní jsem zrovna přepojišťoval synovo auto k české pojišťovně. To dělají na základě úsudku o nehodě na neveřejné komunikaci?
Svého času prej plošně všechny, právě na základě toho, že parkoviště nákupního centra není veřejná komunikace tzn se na něj nevztahuje snad ani dopravní vyhláška a tedy ani PR a já nevím co všechno. Jestli s tím od té doby někdo něco udělal, netuším, je to už "nějakej pátek" co jsem potřeboval řešit věci okolo auta, takže aktuální situace může bejt diametrálně jiná.
Já v tom vidím hlavně šprajc autíčkářů na lesních správách, či jak se to nyní jmenuje. Nemyslím si, že mnoho cyklistů s tatrou plnou dřeva za zadkem bude mít chuť se prosazovat. Většina cyklistů jsou normální lidé stejně jako většina motoristů a snaží se vyhnout, uhnout a vyhovět. Jen pár bláznů do toho hází vidle a blázní veřejnost. A novináři toužící po senzaci a čtivosti svého příspěvku na to rádi naskakují.
Přesně, snaha štvát lidi proto sobě je zjevná.
Mimochodem, ten 1,5m zákon ke kokotina, je vidět, že aktivisté jezdí víc hubou, než na kole.
Mě to spíš připadá jako snaha poukázat na blbě provedený zákon, který vůbec nepamatuje na řadu běžných dopravních situací.
Ale o to se snad snažím i v příspěvcích. A už dávno mám zato, že kde to jen jde, prostě oddělit cyklisty od onoho dnes už zblbnutého provozu. Bezpečnější to i přes spoustu výhrad určitě je. Je přece rozdíl se srazit s Tatrou či např. chodcem.
Ty si autor toho článku? To si mohl hned zmínit.
Ty si viděl někdy někoho uhnout? Dokážeš si představit člověka na silničce že sleze z cesty do škarpy a počká až ta hromadu kamionu, co se za nim vleče do kopce, rozjede?
Bohužel jsem viděl poměrně dost (typicky silničkářů, ale ani MTB nejsou bez viny), kteří se vrhají prakticky naslepo do nepřehledných míst, jen aby neztratili tempo. Takže jo, bohužel si dovedu představit, že zrovna takový bude pokračovat před tím kamionem stůj co stůj, "ať se ten debil třeba posere". Asi bych měl nějakýmu poděkovat, až ho zas potkám...
Ono na tom odstupu možná fakt něco bude...
https://pomf2.lain.la/f/ewvms7ni.mp4
No fuj, poprava kolaře v přímém přenosu. Já se snad začnu bát. Také mne po cestě předjíždí autobusy, dlouhé s kloubem. Ale většina jejich řidičů jsou velmi slušní, tedy ti městští. O přípražských se to vždy říci nedá.
To není poprava, té musí předcházet vina, soud a pak až její vykonání. To je prostě strašné neštěstí v situaci, kterou zažíváme jako cyklisté často. Pouštěl jsem si to víkrát, (bez toho konce), a nenašel jsem, proč k tomu došlo. Překáží ten plot, aby bylo vidět, jak daleko jel cyklista od krajnice. Je bez diskuse, že ten autobus nejel tak rychle, aby nemohl za ním zpomalit. Krásný slunečný den, ale svítilo šikmo zazadu, řidič nemohl být oslněný, MUSEL ho vidět...
Důvod naprosto nedostatečný boční odstup při předjíždění, to je zcela evidentní.
Důvod je naprosto běžný na dvoproudé silnici. Autobus jel ve svém pruhu a nechtěl vybočit doleva, asi za ním někdo jel. Provoz byl dostatečně hustý. Tak ho střihnul natěsno. Tohle se mi stává na Strakonické ulici mezi Železničním mostem a Lihovarem obden. Dokud je volno, objíždí mne auta s pěkným odstupem. Prostě přejedou částečně do vedeljšího pruhu. Jakmile se to zahustí na světlech, tak se přes mne převalí masa souběžně jedoucích aut a ta širší mne zmáčknou. Je ale pravda, co se začalo diskutovat o zákonu o odstupu, tak je to lepší. Občas ten za mnou i počká, až se mu uvolní prostor pro slušné předjetí.
Kouknul jsem na to znova, abych zjistil tu dopravní situaci, ale v půlce jsem to vždy rychle utnul. Znovu tu hrůzu vidět neusím.
Taky jsem konec viděl jen jednou, ale i při zvětšení na celou obrazovku nedokážu rozlišit, zda naboural levý loket, nebo škrtnul o řidítka. Fakt je, že řidič autobusu vůbec neměl vedle něj najet, když ho předjíždělo auto, pak už neměl kam uhnout.
Tyhle situace, hodně natěsno, zažívám docela často, a dost nerad. Tam, kde se jede pomalu máš šanci, když to kolem tebe švihají, a ty jedeš dost rychle taky, je to občas o strach.
Nikdo tě nechce zabít, nebo z toho kola sundat, ale třeba někteří v kamionu s návěsem si neuvědomují jak jim návěs v zadu tancuje.
Řešením jsou širší odstavné pruhy bez výmolů.
Shodou okolností, kvůli té patálii s pumpičkou jsem druhý den místo pohodové cesty kolem Marny Champagní musel volit zkratku po státovce Châlons-en-Champagne - Meaux, asi 120 nepříjemných kiláků. Provoz normální, nikoliv souvislý, auto tu a tam. Přesto, když zezadu jede kamion, v protisměru taky něco jede, nečekám, že bude ohleduplný a zabrzdí za mnou, ale sám se sunu za krajnici, i když musím zastavit. Když proti nic nejede, vím, že mě každý objede uctivým obloukem.
Pár řidičů jsou fakt voli, a čára není zeď, a ro že nedodrżel 1,5 metru ti ve špitále, když ro přežiješ, bude k ničemu.
Lepší s tím, že "to zkusí" počítat.
V takovýhle situacích je ten radar fakt skvělej pomocník.
Tvůj příspěvek přinesl ovoce. Blížil jsem se k "zálivu" zastávky autobusů. Když v tu dobu jede auto proti a za mnou jsou také, najedu do něj, a nechám auta předjet. Dnes ale jel za mnou autobus. Myslel jsem, že pojede do stanice, tak jsem zůstal v pruhu. On ale nevybočil a jel za mnou. Proti se blížilo mohutné SUV. Záliv zastávky končil a já jsem odmítl připustit možnost, že mě autobusák začne předjíždět. Ukázal jsem doleva a přes chodník odbočil do nepoužívané Sídlišťové uličky/cestičky. Možná musel blížící se protijedoucí řidič trochu ubrat plyn, určitě jsem ho neohrozil. Prostě je dojem z Tvého příspěvku ještě syrový, a bude mně chvilku trvat, než nebudu podobné situace vnímat, jako nebezpečné.
Je třeba nepolevit a "být furt ve střehu", ti co se vydají do hustého provozu jsou dobrodruzi a neváží si svého života a zdraví, protože co se dnes nachází za volantem je do nebe volající a to ve všech tonážních kategoriích, až začnou více elektrokrabice tak to prošustí kolem bez varování, pohádky "by měl" a "musí" jsou k prdu, 100 krát ano a po 101-vní ne a můžete reklamovat u nebeské brány :(
Hmm, asi jsem ho měl poslat na nějaký auto fórum, aby se takhle zamýšleli tam... Škoda že žádný neznám...
Ale tak na tříkolce bys měl bejt RELATIVNĚ bezpečnější, ne?
Bože jak někdo může být tak naivní, si přečti diskusi na článek https://www.novinky.cz/krimi/clanek/ridic... nebo https://www.autozive.cz/pravidla-silnicniho... některá telata za volantem mají vlastní výklad o přednosti na křižovatce, jak jsem čet v diskusi dokonce profesní řidič autobusu v tom nemá jasno, často je výklad já jsem větší tak mám přednost, kolo(v příkladě auto) jede rovně a na zelenou vyrazí, protijedoucí autobus chce vlevo a klidně cyklistu sešmelcuje a ještě se bude divit, to ani tříkolka nezachrání, prostě adrenalin jak v ruské ruletě.
A další exotka na kterou můžete narazit https://www.testyojetin.cz/poradna/zmatena... jsi před kruháčem a vidíš "auto bliká tak odbočí", šálpneš na to a baba tě sejme než bys řek švec :(
Zatím jsem při jízdách na ní neutrpěl žádné zranění. Dělám pro to, co můžu. Jezdím ve žluté vestě, oranžovou mám vzadu na batohu. Z další vesty mám na stožárku rozměrný praporek. Nevyjedu bez přilby, ale jak je vidět z Tvého příspěvku, při shodě nepříznivých okolností to nemusí stačit. Nevím kolik váží autobus, pokud by do tříkolkáře podobně šťouchnul, mohl by se od obrubníku taky nešťastně odrazit-to už pak asi nelze ovlivnit.
Tak jasně, vyloučit se nedá nic, ale na tříkolce ti alespoň nehrozí, že tě průvan tlačený čelem autobusu strhne přesně pod zadní kolo (což by vypadalo dost podobně, jen asi ve vyšší rychlosti vozidla)
Proto píšu RELATIVNĚ: stranově stabilnější a ve tvém případě ani ne TAK MOC nižší v porovnání s běžným kolem.
Samozřejmě, pokud se tě někdo "rozhodne sestřelit", nepomůže Ti ani svěcená voda...
Já jsem ten zákon o 1,5 m nečetl, ale předpokládám, že to bude nedodělek jako velká většina našich zákonů - stačilo by přidat větu, že na úzké vozovce x metrů šířky a méně, musí dát cyklista přednost rychleji jedoucímu vozidlu.
Zákon není úplně bezvadný a dá se mu dost věcí vytknout, ale tohle by už byla úplná blbost. Tam je nutný výrazně zdůraznit ohleduplnost od obou účastníků.
ale prd, stačilo by napsat, že pokud je cyklista předjížděn vyšším rozdílem rychlostí než něco, musí být odstup těch 1,5 metru, mezi něčím a něčím metr a dejme tomu při rozdílu rychlostí 5km/h stačí půlmetr nebo i míň, pokud vozovka neumožňuje více, ale cyklista nesmí být ohrožen... třeba
Tak se schválně koukni na to dříve citované video a odhadni o kolik jel ten autobus rychleji než ten cyklista. Zase tak velký rozdíl rychlostí to nebyl a jak to skončilo...
Vždyť píše: "ale cyklista nesmí být ohrožen". To nestačí?
Mělo by tam být taky že nesmí být zmasakrován? Jmenovitě v zákoně?
Mě spíš zajímala ten navrhovaný odstup v závislosti na rozdílu rychlostí. Zrovna v tomhle případě ten rozdíl rychlostí nebyl nijak dramatický a jak špatně to skončilo. Pokud tě sundá auto z kola i při malém rozdílu rychlostí, tak tě také dokáže při smůle i zabít.
To tě ale může vždycky, proto tam je ta věta o ohrožení. Omezit tě může, ty jeho taky.
Možná by ale místo rozdílu rychlostí mohla být rychlost vozidla absolutní - do dvacítky 1/2m i míň, do padesátky metr, nad 1,5. Třeba.
Bylo by to rozumnější, než 1,5m vždy a všude. Z toho pak plynou ty výklady, že to platí i na lesní a polní cestě ... :-(
Kdo, kdy a kde bude sledovat dodržování zákona? Nebude to diskriminační, když nebudou kontrolováni všici na silnicích?
Nerozumim. Kdo to sleduje teď?
Rozdíl 20 km/h je poznat u dvou jedoucích aut, natož u auta a cyklisty. Navíc rozdíl rychlosti je problematické odhadovat. Dalo by se vycházet z průměrné rychlosti cyklisty, ale řidiči, kteří se nenaučili základní pravidla těžko budou ještě navíc respektovat nějakou rychlost, která navíc není uvedená dopravní značkou.
Tj, běžně auta jezdí i kilem okreskama :-D
I na tohle je lék.V kritických místech ony prahy na silnici. S kilem si tam tak akorát vymlátí zuby.
A všichni ostatní tím získají auto ve skoku/smyku či jiné formě neovladatelnosti. Geniální nápad, fakt...
Ty nejspíš nejen nemáš vlastní auto, ale ani s ním nezdíš ani jako spolujezdec, protože jinak bys něco takového nemohl vymyslet.
ASle mám. A vím, že se to používá. A musím se peŕostě přizpůsobit. A kdo ne, vlastní vinou si rozbije vlastní hubu.
Auto takový to na klíček a kolo s balančníma kolečkama bych tipoval, podle tvejch nápadů. Teda naši tvůrci zákonů nejsou žádní géniové, ale proti tobě adepti na Nobelovu cenu :)
Cyklista jede 15, auto 20, rozdíl si spočti. Vždyť jsem psal "absolutní" ...
Ale i když stojim, s kolem i bez, tak autem, co mě míjí na 1/2m dvacítkou, se ohrožený necítím.
Tak já to testuji skoro každodenně na pražské Strakonické výpadovce a míjení na 0,5m snáším velice nelibě. Zvládnu to, ale polekám se a nemám to vůbec rád. A to mám pěkné zpětné zrcátko a tak vím, co mne čeká.
Jaký je důvod jezdit po Strakonické, kromě masochismu, když tam jsou krásné souběžné trasy?
Od Anděla k Lihovaru je tam jen asfaltová Strakonická a dlážděná s tramvají Nádražní. Po Nádražní to jde dobře jen po tramvajovém pásu, po kterém ven z Prahy jezdí částečně i auta. Vždy mám problém s nějakým, který čeká až uhnu doprava na ty dlažky a je z toho nervózní, že neuhýbám. Momentálně se mi ta Strakonická směrem ven líbí víc. V opačném směru jezdím po té Nádražní. Po Strakonické je dá jezdit i po velice zanedbaném chodníku, ale hodně to tam hází, jsou tam díry a obruníhy od výjezdů z ohrad. Na silničním kole je lepší ten asfalt.
A na té Strakonické jedou auta dvacítkou? Fakt?
Nikoliv, minimálně 60.
Tak potom nerozumi, proč mi to píšeš, když jsem 0,5m psal u dvacítky.
Protože když spadneš pod kola auta, ať jede jakoukoliv rychlostí, tak ti jde o zdraví a pravděpodobně i o život. Rozdíl rychlostí je nepodstatný. Je to jen psychologický problém.
S rychlostí rozhodně nemáš pravdu, s větší rychlostí to máš zpravidla bezbolestně, rychleji a víc na jistotu :-)
Ten cyklista patrně nejal rychleji než 20 km/h a ten autobus také nejel rychle. Neodvažuji se to odhadovat. Přesto to skončilo špatně. Podle mého názoru ta závislost na rychlosti je špatně a jen to ještě komplikuje aplikaci zákona. 1,5m je komfortní vzdálenost, 0.5m je strašně blízko a vždy mne vyleká. Nemám to rád ani když stojím na červenou a někdo se ke mně takhle těsně vetře.
Řekl bych, že rozdíl minimálně 20, ale spíš 30 to byl.
"...dát přednost rychleji jedoucímu vozidlu..."
Přednost se dává na křižovatce, počítám že jsi měl na mysli "umožnit předjetí", což by sice bylo fajn (a mělo by to platit obecně, tedy i pro např. traktory na okreskách), ale dokud se bavíme o "soutěskách" popsaných v článku, pořád technicky nemožno :-)
Inu na každém šprochu pravdy trochu. I ten zákon má cosi do sebe, ale jako vždy kldyž se to probírá ze všech stran, tak je to paskvil autora i vydavatelů.
-Nelze jej uplatnit všude, viz onen článek. Např. pracuje se jen Po - Pá. Možnost zákazu. O víkendu volno.
-Proč má platit na silnicích kde možno použít stezku. Pár ujetých metrů navíc není argument.
-zákon nebere v potaz důkladnou viditelnost cyklisty. Ta je mnohdy důležitější než ten odstup.
-U silnic s vysokým provozem prostě zákaz bez ohledu na třídu silnice. V exponovaných místech zřizování průhů pro cyklisty. Viz Prostějov- Plumlov.
A našlo by se toho jistě víc.
Pokud cyklista není vidět,je minimálně spoluviníkem případné nehody. Značka Stezka pro cyklisty je značka příkazová,nikoli značka informativní. Pokud tedy vede souběžně se silnicí stezka pro cyklisty,je cyklista povinen tu stezku použít. Pokud pojede po silnici,zase může být minimálně spoluviníkem případné nehody,která by se na silnici stala,protože on tam neměl co dělat. A úvaha se silnicemi s vysokým provozem by znamenala připojit k zákonu o provozu ještě druhou knihu o velikosti telefonního seznamu,kde by byly příslušné silnice vypsány a každý řidič by je musel znát nazpaměť. Stejně by to ale nic nezměnilo na tom,že by cyklista v neznámém kraji vyjel z lesa na silnici a vydal se po ní a ona by to byla jedna z těch vyjmenovaných. Ještě by také šlo,že by před vyjetím z toho lesa zastavil a spočítal průjezd aut za minutu na té silnici.
Jen pro informaci, s novou přijatou novelou zákona o odstupu 1.5m přijali i změnu, že Stezka pro cyklisty je jen informativní značka. Cyklista jí není povinen použít.
Nevím, od kdy má ta novela platit.
Neměla by v tom případě informativní značka mít jiný tvar?
To jsou takové novinky. Včera jsem se např. dozvěděl, že se rozlišuje cyklopruh a ochranný cyklopruh. Žádný z řidičů, kterých jsem se dnes na to ptal o tom neměl ani tušení.
A tak ona to značka příkazová je pořád, jen tě jaksi vyhláška nenutí jet po ní...
Je to prostě souběžná silnice, vyloučená pro cyklisti, ale ta standardní silnice na sobě nemá pro cyklisti zákaz (pokud tam teda skutečně není, nebo se nejedná o dálnici atp)
Tak on ten cyklista,který vyjel z lesa,nemusí vědět,že tam nějaká stezka pro cyklisty je. Ona nemusí být v daném místě hned vedle té silnice,nebo může být mezi nimi třeba příkop. Takže po té silnici ten cyklista pojede minimálně k místu,kde zjistí,že tam ta stezka je a kde se na ní také dostane.
Poněvadž se mne to týká a zajímá mne to, tak jsem ten rozdíl hledal a nenalezl. V tom fyzickém značení na silnici je bordel. Piktokoridor je jasný. To jsou jen bílá kola na silnici a neznamená to nic jiného, než pozor, mohou tu být kola. Ovšem mezi ochraným a vyhrazeným pruhem je rozdíl teoretick veliký. Prakticky na to řidiči dost kašlou.
Docela sranda jak se kdekdo brání jet po souběžné stezce, která byla pro cyklisty vytvořená a když jede po silnici, tak se potom hrozně rozčiluje a nadává jak ho auta pískujou a nadává na řidiče jaký to jsou hovada, že ho ohrožují. Ale že takový cyklista tomu jde sám naproti a může si za to, že nepoužil stezku mimo běžnou silnici.
Osobně bych upravil zákon na povinnost použít stezku - jakoukoliv včetně zvýšené pokuty za porušení.
Ještě štěstí, že do toho nemáš co kecat...
Chvíli jsem s tím koketoval a moc nechybělo abych do toho kecal :-)
Vyhejbám se všem smíšeným chodco-cyklo stezkám, používám je pouze tehdy, když na nich není žádný provoz (tj vybudované pro místní k ničemu za účelem utracení dotací EU) a vedou přesně tam, kam chci. Jejich použití není povinné, často to jsou jen přeznačené chodníky (které by měly být pro chodce), nebo nevidím důvod, abych co půl kilometru přejížděl cikcak vozovku, navíc při mý rychlosti (i na plečce přes 20, silnička dost přes 30) bych pěšáky tamo vyskytující se ohrožoval. Když má někdo problém a zuřivě troubí, zastavím, (obvykle tak, aby mě nešlo object) a dojdu se slušně zeptat, co se mu nelíbí, zákonnou úpravu ocituji. Když je sprostý, iniciativně nabídnu přivolání dopravní policie, že mu situaci osvětlí zcela dokonale.
Ostatně, tady v Praze se o "bezpečné" cyklistické infrastruktuře mluvit nedá.. jedna stezka vede přímo přes dětské hřiště, na další je několik neoznačených schodišť, další vede po půl metru širokém chodníku osázeném lampami... děkuji nechci. To co si tady magistrát matlá po vozovce a chodnících je jen k nasrání všech.
Jo, souhlas, že někde to je bída a zoufalost kde jsou ty stezky vyznačené. Občas je vidět, že obec potřebovala opravit nebo udělat chodník a aby získala peníze tak to prohnali dotačním programem na dopravní infrastukturu a aby to vyhovělo, tak tam musí být vyznačená cyklostezka.
Pomiňme stezky v centru měst a obcí, ale podstatné jsou ty po okrajích měst a především stezky mimo obcí. Tam by měla být jednoznačně povinnost je použít bez ohledu zda jsou vyhrazené jen cyklistům nebo jsou smíšené s chodci a nepoužití by mělo být hodně trestné.
Je zajímavé, že v evropské cizině nikdo ani nediskutuje o tom zda nějakou stezku použít nebo a bez kecání na ni najede. To snad jen u nás se to pořád omílá a stále se hledají výmluvy jestli ano nebo ne.
Možná v zahraničí nemají tolik cyklostezek, které vypadají jako pomsta cyklistům?
Myslím, že by v ČR dost pomohlo, kdyby cyklostezka musela mít minimálně 1 km nepřerušené plně sjízdné délky, jinak se to nepočítá.
I mimo centrum mi nedává smysl přejíždět na cyklostezku přes protisměr, abych se po 200 metrech na tu silnici zase vracel. Dvě zbytečná odbočení vlevo = vyšší riziko.
Samozřejmě by často hodně pomohlo aby místo vymýšlení nějakých stezek rozšířili vozovku o metr na každou stranu a udělali cyklopruh, nebo alespoň širší krajnici.
To jsou takoví ti trénující sportovci,kteří by tím,že vjedou na stezku vypadli z tempa,museli by zpomalit a vyhnout se pár chodcům. Takoví po stezce nepojedou.
Pokud si představím přeplněnou stezku v létě, kde jsou děti, bruslaři, běžci, chodci, pejskaři... občas dokonce i koně... pak to, když svižně jedoucí cyklisté zůstanou na silnici, vidím jako bezpečnější řešení.
Bezpečnější naprosto pro všechny. Na stezce, kde neplatí vůbec žádná pravidla pohybu je jet rychleji, když je plná lidí, nebezpečné.
K tomu máš ještě piktocyklokoridor :-)
tu je popsána přesně zákonná úprava současná i ta za měsíc platící:
https://www.petruvblog.cz/2020/10/musi-cyklista...
Dopravní značky jsou součást zákona 361. Tam se říká,že modrá kulatá značka je značka příkazová. Ukládá příkazy. Ukládá je každá modrá kulatá značka,nejen některá z nich. Nemáme značky více příkazové a méně příkazové.
Výklad značek se řídí zákonem. Stávající zákon ukládá použít cyklistovi jen stezku označenou značkou C8a. To v tom blogu je zároveň právní stanovisko kterým se řídí PČR.
Zákazové značky jsou vždy účinnější a jednoznačné.
ale di ty troubo. Pro auto zákazová (příkazová) značka končí nejbližší křižovatkou, zcela logicky, automobil se těžko na vozovku jinde, než na ofiko křižovatce nedostane. Kde končí pro cyklistu, ty moulo jeden, kterej se na cestu může dostat z kdejakýho mostku, pěšiny nebo přes pangejt a o tom, co je 10 metrů jinde nemá ani páru? Jdi se s těma tvejma zhovadilostma vycpat.
Zákazová značka pro cyklistu má význam tak pro následujících 5 metrů cesty, a musela by se tak pravidelně a hustě opakovat....
Fakt že i PČR potřebuje právní výklad a stanovisko nicméně vypovídá cosi o jasnosti celého předpisu (zákon, vyhláška, cokoli).
Pravidla (jakákoli) musí být co nejjednodušší a zřejmá a předvídatelná (konzistentní). V tomhle vidím největší nedostatek místní krajiny...
Policie klidně může mít nějakou vlastní směrnici,co bude považovat za přestupek a co ne,případně co bude pokutovat a co ne,nebo co bude řešit domluvou. Ale spolehnout se na to nedá. Stačí,když se vymění náčelník a věci mohou být jinak.
Co se týká dopravy, taky může mít a také má pouze směrnice z ministerstva dopravy. Nic jiného Je to podobné jako u trestního řízení kde se řídí tím co uloží soudy a státní zastupitelství. Nic jiného ani být nemůže.
Změna nějakého náčelníka může mít vliv maximálně na co dávat větší důraz a co víc hlídat.
Na všechny postihy existuje nějaký rozsah. Domluva,pokuta od-do,případně zákaz řízení od-do. I prostý policista na ulici se rozhoduje sám za sebe v rámci daných parametrů,jak provinilce potrestá.
To jo, ale pouze v rozsahu blokové pokuty placené na místě. Nic víc a nic míň. Vše ostatní nad rámec blokové pokuty včetně zákazu řízení už patří do kompetence obecního úřadu. Tohle vše ale není řešené nějakými směrnicemi nebo pokyny, ale jen a pouze zákonem.
Ale to všechno je trestání za spáchaný přestupek. Ale řeč byla o tom kdo a jak určí co je přestupek a co není a o směrnici kdo to určuje a to v případě silničního provozu je pouze ministerstvo dopravy.
To je sice pravda, ale podrobněji to pak probírá vyhláška 294/2015 Sb., podle které "(1) Svislá dopravní značka umístěná vedle pozemní komunikace platí pro celou pozemní komunikaci v daném směru jízdy s výjimkou značky upravující zastavení nebo stání, která platí jen pro tu stranu pozemní komunikace, u níž je umístěna."
To, že zákon výslovně hlásá , že příkazovou značkou "Stezka pro cyklisty" se musí řídit i cyklisté jedoucí po úplně jiné komunikaci, než která je touto značkou osazena, je docela raritní ustanovení a nemyslím, že by je šlo rozšiřovat ještě na nějaké další značky.
Zákon říká pokud jedeš směrem,kterým ta stezka vede. Nikdo Tě nenutí jet do sousedního města,když tam jet nechceš.
Ano, to je v pořádku. Pro značku "stezka pro cyklisty" to zákon natvrdo říká, tj. je to fakticky sice v rozporu s vyhláškou, ale zákon má vyšší sílu.
Na žádnou jinou značku to napasovat nejde. Tam, kde to neříká ani zákon ani vyhláška, příkaz nevyrobíme.
Při tom to má tak snadné řešení
https://mapy.cz/s/jagesehuzu
Tak přesně tuhle můžeš ignorovat už teď.
Tak si tu situaci prohlédni pořádně ještě jednou a pak můžeš zkusit vysvětli jak se dá ignorovat zákaz vjezdu.
snadno, zákazová značka je umístěna v rozporu s normou, tedy je skrytá označníkem zastávky :)
Jistě, tím to každý určitě snadno zdůvodní včetně té dodatkové tabulky se směrovou šipkou pro odbočení.
kdyby tam byla "stezka pro cyklisty" tak bys nyní měl pravdu. Takhle, co tam je "stezka pro chodce a cyklisty" se jedná pouze o ceduli informační (byť má formát značky příkazové), kde tu stezku najdu. Použít ji nemusím. Svislá dopravní značka musí být umístěna tak, aby ji účastník provozu viděl VČAS. To tady není. Podobnou situaci (smíšená stezka a skrytý zákaz) jsem uhádal na jednu seanci u komise i bez právníka. Na místě jsem odmítl cokoliv zaplatit, jen jsem trval na fotce do spisu.. sám jsem si to taky vyfotil... Za 10 minut bylo hotovo.
Mě je to celkem jedno, ale je fakt, že je hodně řidičů co si na podobných silnicích dávají zvlášť záležet aby cyklistu, co tam nemá co dělat patřičně vyškolili a hodně natěsno ometli.
Stále častější jsou nářky na složitost a komplikovanost dopravních předpisů a značení, ale to není nic jiného než důsledek podobného smýšlení a vymýšlení nesmyslů.
Mimochodem u té komise já osobně bych tě za tuhle situaci na jistotu a bez dohadování ocenil, dal si tu práci abych to dobře zdůvodnil a pak už to nechal na tobě ať si podáš žalobu a soud potvrdí tvoji argumentaci.
Z dopravní policie mi přišla odpověď:
- Z hlediska jazykového výkladu předmětného zákonného ustanovení, které uvádí výčet opatření pro cyklisty, na nějž se toto ustanovení vztahuje, taxativně, nikoliv dispozitivně, nelze, než konstatovat, že uvedené ustanovení se skutečně vztahuje pouze na samostatné stezky pro cyklisty, tj. ty, které jsou označeny svislými značkami č. C 8a „Stezka pro cyklisty“, přestože vyhláška č. 294/2015 Sb., kterou se provádí zákon o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, naopak ke značkám č. C 9a „Stezka pro chodce a cyklisty společná“ či č. C 10a „Stezka pro chodce a cyklisty dělená“ uvádí, že, cituji: „Značka přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky...“. Účelem vyhlášky je sice zákon blíže provést, nesmí však jít nad rámec zákona, který provádí, což je právě tento případ. Vzhledem k tomu, že vyhláška je právním předpisem nižší právní síly, platí tak v tomto případě výše citované zákonné ustanovení.
Tak rozhodne případně soud.
proč by rozhodoval soud? Tys ten blog ani nepřečet a děláš chytrýho, že? To co tam je, je jasné právní stanovisko, soud nemá o čem rozhodovat, maximálně, kdyby tě někdo nutil používat smíšenou stezku pro chodce a cyklisty, tak by ho poslal do háje. Ostatně, od nového roku se na nějaký stezky (často jen označkovaný chodníky, kde hrozí kolize s pěším, který se nedivím, jsou tím nasraní) můžeš vybodnout, pokud nebudeš tvořit překážku provozu:
► Zároveň bylo schváleno nepovinné použití cyklistické infrastruktury.
» Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.
(§ 57 odst. 1 podle bodu 6 tisku 374/8 – doplnění slov „v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích“).
Tato změna je citována doslovně a v zákoně se objeví až od 1. 1. 2022: bezpečný odstup (doplnění nového odstavce 6 v § 17) a nepovinná infrastruktura (nové znění § 57 odst. 1).
→ Současně by měla být vydána prováděcí vyhláška Ministerstvem dopravy novelizující vyhlášku č. 294/2015 Sb., která legalizuje přejíždění V 1a – Podélné čáry souvislé („plné čáry“) při předjíždění cyklisty a opraví popisky u dopravních značek C 8a – Stezky pro cyklisty, C 9a – Stezky pro cyklisty společné a C 10a – Stezky pro chodce a cyklisty dělené tak, aby bylo zřejmé, že užití stezky pro cyklisty není bezpodmínečně povinné a užití stezky pro chodce a cyklisty není povinné vůbec.
Jé se smíšenou stezkou problém nenám. A spousta jiných taky ne. Pokud tom nejedeš jako o závod a chodci jdou po straně a ne v houfu, tak v čem je problém? Větší problém jsou možná psi, ale to platí všude. A s tou kopou zákony popsanéhio papíru papíru nesouhlasím. Většinou je to okecanej balast sloužící tu jenomu, tu druhému.
Jenže chodci se tam VŽDYCKY chovají jak kreténi :-( Mají pocit, že jsou prostě na "chodníku" a vůbec neřeší, že tam nejsou sami, a že se tam někdo pohybuje rychleji než se tam oni courají absolutně bez rozmyslu, rozhlédnutí se atd....
Jo, mezi cyklisty se samozřejmě taky najdou magoři, kteří na takovýchto místech jedou hlava nehlava a jsou nebezpečím pro ostatní. Myslím ale, že takových je celkem minimum, na rozdíl od těch nepředvídatelných pěšáků :-/
Na to míš zvonek či houkačku a pokud je to kritické, užij outdor. kameru a záběr pošli. Až si jich párkrát pozvou na flastr, uklidní se.
Chodci nenosí na zádech SPZ, určitě se ti nebudou chtít legitimovat, natož podepsat GDPR, abys mohl ty záběry zveřejnit...
Představa, jak policie bude na základě tvého videa hledat a trestat chodce, co šel po špatné straně chodníkové cyklostezky je... ehmmm... naivní? :-D
No jo, ale viděls někdy chodce chodit alespoň řekněme "v pravé polovině" nedejbože u kraje?
Po smíšenejch stezkách toho najezdím relativně dost, a moje zkušenost je, že pěší mají tendenci zabrat 100% prostoru jež je k dispozici. Jeden jde středem, dva si stezku rozdělí na třetiny a jdou po dělících čarách atd.
vyjímek je po čertech málo...
Jelikož je to skoro vždy bývalý chodník, na který jen pustili cyklisty, tak to také jako chodník vypadá a chodci se tam jako na chodníku chovají.
Slabší chodci = staří lidé se těhle smíšených stezek zoufale bojí a nejdou tam. Hůře slyší, mají pomalou reakci a cítí se ohroženi. Je to stejný případ, proč se někteří cyklisté bojí jezdit mezi auty a s auty.
To není otázka cyklistů na chodníku nebo "chodníku".
Mám dlouhý nohy a chodim dost svižně i když v zásadě nikam nespěchám a věř mi, že mi tihle lidi lezou na nervy uplně stejně. Předejít prakticky nemožno, minout se s nima je taky problém...
Proč je takový problém, pohybovat se po libovolné komunikaci způsobem, abych se jako jednoltivec/skupina mohl minout se svou vlastní kopií v protisměru? Mě to připadá jako to minimální minimum co můžu jako jednotlivec udělat pro to, abych vycházel se svým okolím...
V pravidlech silničního provozu se dříve pravilo, že chodci se pohybují po chodníku zejména vpravo. Jestli je to tam dosud nevím, ale stejně na to kašlou. Co s tím chceš dělat? Já si myslím, že když automobilisté zahnali chodce na chodník, tak už by se těm chodcům měl dát pokoj a dál je kvůli cyklistům, co se bojí jezdit po silnici, nebuzerovat. Prostě po smíšené cykostezce jezdit opatrně a kdo chce rychleji, ať jede po silnici. Od 1. ledna už to bude i legální.
Tak znova, to není otázka cyklistů na chodníku nebo "chodníku"...
I jako jeden z těch chodců zahnaných na chodník se po něm chci pohybovat, aniž bych musel absolvovat seznamovací rozhovor s každým člověkem, kterého chci předejít/minout a procházet si tím "kdyby jste se nezlobil, s dovolením, jistě chápete, tisiceré díky a nashledanou".
A ne, nebudu chodit po silnici jen proto, že se pohybuju rychleji než běžný chodec...
Zákon dává chodcům možnost se pohybovat všemi směry. Cyklista i elektrocyklista má tu nevýhodu,že pokud za sebou netáhne na provaze prázdnou plechovku,tak není slyšet. Když se blíží ke skupině chodců,vyhledává mezeru,kudy projede. Pokud zazvoní,tak v lepším případě způsobí zmatené přebíhání sem a tam a tím ucpání té mezery,v horším případě si vyslouží i nadávky.
No možná jde i o to čím a jak zvoníš. Mně chodci nepobíhají a nelekají se.
Potkat v sezóně jednou týdně zmatený houf slepic je docela běžné.
No proti tomu není obrana. Ale když jed+nou cinkneš tím malinkým zvonečkem, tak dotyčný(á) pokud nemá špunty v uších, to po chvilce zaregistruje a otočí se, co to je. No a pak už se dohodneme kdo kam uhne. Nikdo nikam neuskakuje, protože se neleká. Naproti tomu, když jsem kdysi jednou použil na náplavce houkačku, tak chodci měli tendenci skákat do Vltavy. Houkačka na chodce je nejen hnusná, ale naprosto kontraproduktivní.
Vidiš, a já mám zkušenost s hemžícím se davem který neví na kterou stranu se uklízí i když se potkáváme čelně, vidíme se minuty dopředu. Stejně nakonec musim zastavit a počkat až se dohemží...
Siréna která přiměje to stádo uskakovat do řeky zní docela slibně :-)
Rozhodně je lepší když skáčou do Vltavy než pod kolo. To bych chtěl někdy zažít :-)
Ty zazvoníš a pak zastavíš a diskutuješ s poplašeným houfem kam kdo poběží?
Diskuse mě teda nenapadla, zpravidla teda brzdím a čekám až se se slepice přeformují zprava doleva a zleva doprava.
Když já po Praze jezdím hlavně po silnicích a po stezkách jen když jsou prázdné. Takže ti dva chodci co tam ráno potkám jen trochu uhnou. No a venku na lesní cestě jsou to také jen jednotlivci a ne stádo, co se řídí stádním pudem.
Stádo bývá na té náplavce, ale až odpoledne. To jedu raději horem mezi auty včetně Vyšehradského tunelu.
A tak to já se s nima do řeči dám vždycky. Nějak mám na té smíšené stezce pocit jako vetřelec. Většinou ty lidi osobně znám, jdou na procházku, chodníky na ulicích tu máme tak úzký, že tam dva vedle sebe nemůžou, po poli tito venkovští lidé ve zvyku šmatlat nemají a do lesa to tu máme dost strmý kopec, to pro starší není, natož na kočárek, ta cesta kolem trati je na hodinovou procházku ideální. Raděj teda jedu po silnici, máme tam kyvadlovku se semaforama, dost velkej provoz a ještě na mě vytrubují... Ale ty vytrubovače osobně neznám, tak je mi to fuck.
Pokud cyklista není vidět,je minimálně spoluviníkem případné nehody... Opět nejasné a tučné sousto pro právníky. Pokud by bylo jasně dáno: - předepsaná reflexní bunda, vesta a vpředu i vzadu svítící či blikající světla v svítivosti alespoň oněch automobilových (cca 3W) tak je to jasné a jednoznačné.
Pokud tedy vede souběžně se silnicí stezka pro cyklisty,je cyklista povinen tu stezku použít. ... Opět totéž. Proč jen stezka souběžná? Ta co je 50 či 100m mimo už ne? Pokud je jakákoli a i ona smíšené prostě cedule zákazu vjezdu cyklistů. Jinde kde nelze ony pruhy jak jsem již uvedl.Rozšířením o krajnice a úbytkem vozovky o cca 0,5m to lze provést. (3 x 0,5 = 1,5m)
Osvětlení na kole docela chápu jako smysluplný prvek, auta maj světla taky... Ale předepisovat reflexní bundu? Jako pokud jí někdo má/chce mít je to samozřejmě jeho věc, ale všeho odsud posud.
Takovými předpisy naopak vyrábíš prostor pro dohadující se právníky, kteří se budou dva roky předvolávat před soud, protože v zákoně je předepsaná žlutá bunda a tys měl oranžovou a nehoda je tedy tvoje vina...
Díky nechci.
Myslím, že pokud bude ono osvětlení, tak reflex bunda jakákoli jen aby bylo jasné že jde o cyklistu.
Jezdils někdy v létě, když svítí sluníčko? Opravdu si mimo síťovaný triko bereš ještě nepropustnou reflexní bundu?
Opět perla vedle perly... :-D
Fakt potřebuješ, aby ti někdo předepisoval reflexní bundu, kterou si pak nebudeš moci v létě sundat?
Ráno jsem četl článek, jak příslušníkům IZS, pokud by si k uniformě vzali třeba civilního kulicha, hrozí tučná pokuta za ústrojovou nekázeň.
Nechtěl bych se dočkat doby, kdy se bude cyklistům kontrolovat délka reflexního proužku na cykloelasťákách, protože to nějaký trotl napíše do předpisu... :-)
Hlavně pisatelé podrobných předpisů většinou nemají dostatečnou představivost a tak víc problému vyrobí, než kolik jich vyřeší. Například u lehokolisty neplní startovní číslo umístěné na zádech absolutně svůj smysl, což jsem zatím vždy dokázal pořadatelům závodů vysvětlit, ale pokud by předpis požadoval viditelný reflexní oděv na zádech cyklisty, nevím jak bych příslušníkovi vysvětloval, že je to pitomost, kterou tam napsal nějaký trotl, co nikdy nejel na lehokole... :-)
Stále se budete hnipat v detailech. Mým výkladem je snad jasné že vždy jde o viditelnost a o poznání cyklisty. Je snad každému jasné, že pokud bude ležet, tak se to musí zajistit jinak, viz ono osvětlení a já vím tžeba pro ty vaše vyjímky třeba blikajícím majákem spec, lehokolovým či co já vím. Jak to je jedno, Jen jako motorista musímm vědět, že při 90 km rychlosti 100m přede mnou není náklaďák ale taký či onaký cyklista.
Tak pokud na 100metrů nepoznáš (nebo kdokoliv nepozná) náklaďák od cyklisty, tak by neměl mít řidičák. Výbava kol je předepsaná a bohatě by stačilo, kdyby to všichni cyklisti měli.
Ale. Milá dámo --- Šedej cyklista s malým blikátkem v podvečer, za šera, a nakonec i v noci při potkávačkách je to s dosvitem do 50m. Ergo necelé 2 sec. na reakci. Při kluzké vozovce a dnešním provozu protijedoucích je pak brzdná dráha horor. A to se nebavím o oslňování protijedoucích. Proto mluvím o oné náhradě blikátek světly v úrovni povinného svícení automobilů. Ony 3W výkonu dnešních LED není zas až tak moc.
Ano, cyklista s poddimenzovaným blikadlem je na facku (přinejlepším), dalo mi docela dost práce přesvědčit kolegu, že blikačka na knoflíkovou baterku je na pendrek.
NICMÉNĚ bys jako řidič měl jezdit tak, abys byl schopný zareagovat na vzdálenost, na kterou vidíš. Ano, černě oblečený cyklista bez světel na silnici první třídy za hluboké noci JE DEBIL, nicméně z pohledu řidiče...co kdyby to nebyl cyklista ale přes silnici padlý strom? Nahulíš to do něj a pak si budeš stěžovat že před ním nebyl trojúhelník?
Jels někdy v autě a viděls odrazky na patníkách? Jsou vidět na hodně velkou vzdálenost. A cyklista má mít bílou vpředu a červenou odrazku vzadu a oranžové v pedálech. Aji když mu skoro nesvítí ta bludička s jednou knoflíkovou baterií, měl by, díky těm odrazkám, být vidět aspoň tak, jak ten patník. Koneckonců, když kolo povede, je z něj pěšák a světla mít nemusí, stačí reflexy/odrazky...
Pravda pravda, leč představ si, že případná odrazka byla v tomhle případě maximálně integrovanou součástí toho pseudoblikadla, takže se bavíme o průměru cca 20-25mm, toť vše. A to si nejsem jistý, že tam vůbec byla.
V pražském ranním provozu ale opravdu chceš aktivně blikat/svítit, protože odrazku nikdo v tom světelným smogu nepostřehne.
Já význam odrazek nepodceňuju, mám jich na stroji nalepených relativně dost neboť mi přijdou jako docela príma pasivní bezpečnostní prvek. Bohužel ani tohle minimální samolepkový minimum není zdaleka tak rozšířený, jak by mělo, většina kol co potkávám je naopak očesaná totálěn "do mrtva", blatníky jsou asi sprostý slovo. Kupodivu mají většinou hlavně přední a až potom eventuálně zadní světlo a kvalita blikátek je dost kolísavá. Odrazky jsem neviděl snad nikde, s vyjímkou pučovacích kol a strojů co se s nima dodávaly.
Takže jo, odrazky rozhodně fungujou, na stranu druhou, mají být plán B, když selže z nějakýho důvodu plán A - aktivní světla.
A hlavně je musíš mít teda...
Odrazky nejsou žádný plán B, to je povinná výbava kola. Mohou být nahrazeny reflexy na oděvu a obuvi cyklisty. Myslím si, že má-li to být NÁHRADA, má to rozměrem, barvou a přibližným umístěním odpovídat dost přesně popsané odrazce (minimální velikost, umístění a barva).
A v povinné výbavě nemůže být plán B?
V autě jsem měl vždycky nafouknutou rezervu a vždycky jsem jí považoval za plán B (bez ohledu na to že to byla povinná výbava), plán A byl nepíchnout...
Odrazky na kole mít budu, ale nebudu na ně spolíhat jako na primární bezpečnostní prvek.
Ale. A najdnou jsme u onšch reflexníxh prvků na oblečení, obuvi, což spousta horentně kritizuje. (Ona kritika s obrázkem holky mi alespoň přijde jako nejpřijatelnšjší). Je třeba vidět, že já nemluvím POUZE o oné vestě, ale i bundě a pod. tedy trika, obuv a t.d. s reflex. prvky.Někde už výrobci, hlavně u dětí na tohle reagují. Prostě při osvětlení je vidět CYKLISTA a ne nějaká odrazka na blatníku.
Konečně si uvědom, že do kategorie jízdních kol patří i ostatní vozidla poháněná lidskou silou. V některých případech cyklistu neuvidíš ani když na něj budeš svítit pátracím reflektorem! Jedině použít rentgen...
https://en.velomobiel.nl/quest/
Myslící člověk by prostě definoval minimální reflexní plochu pro jezdce + vozidlo. Zanyn by chtěl bundu a Šilerová by na to vypsala devadesát anticovidových programů a stejně by na někoho zapomněla... :-D
Tak je tu vypiš a můžem se tu bavit o možnostech, jak je zviditelnit. Já přece už napsal že ony reflexní prvky nejsou to jediné.
tohodle si všimne každej....
A všiml sis, že spousta lidí používá kolo jako dopravní prostředek při své práci, místo nefunkční MHD a jezdí tedy v oděvu normálním, nebo pracovním, protože jede normálně nakoupit, k doktorovi, nebo do práce (kde se nemá ani možnost nějak převlíkat)? Prosímtě, jdi svá moudra trousit někam jinam, tak mezi 3 letý caparty, tam s těma nesmyslama co stále vymýšlíš zapadneš.
Zase rozumbrada co nepochopil podstatu. Když si někdo jede nakoupit za plného světla a viditelnosti, tak se tu bavit nemusíme. Ale pokud to bude za oné snížené či špatné viditelnosti, tak už je to o něčem jiném. A navrhni tedy něco lepšího. (Třeba pro automobily povinné infráky pro noční vidění či co já vím). Každej si tu hlídá jen vlastní polívčičku a ostatní ho nezajímá. Divný dnešní svět. Já přece vždy mluvím o viditelnosti a rozpoznání. To jak, to se dá klidně kritizovat, Ale zároveň tedy dávejte k dobru něco lepšího. Já to pak uznám.
A všiml sis, že na vesnici na nákup, na roští, na trávu a do i z práce se jezdí nejen za plného světla?
Cyklistů jezdící za snížene viditelnosti májí vybavení, které minimálně odpovidá zákonu. Většina z nich má těch prvků na které upozorňuješ mnohem víc, než jen co stanoví zákon. O čem se tu vlastně bavíme, o těch pár procentech, kteří nemají pud sebezáchovy?
Je to úplně zbytečná diskuse.
Správná poznámka i správně řečeno až na ten závěr. Já přece nechci nic jiného,než při dnešním rychlém a exponovaném provozu a oné moderní technice (xenonky a t.d.) než prověřit oprávněnost znění toho zákona jež vycházel ze situace v socializmu či možná 1 republiky.
A co takhle jezdec na koni, toho taky oblékněš i s koněm do reflexu? Nebo kterehokoli účastníka silničního provozu, jen proto, že si nepřiznáš, že jsi slepý?
Co by ne, podívej jací i koně můžou být dobře viditelní fešáci :-)
https://www.youtube.com/watch?v=WY7vyTt8cv8&...
Samo, že můžou, ale zase jako u cyklistů, většina má vybavení větší, než přikazuje zákon, nebo v noci nejezdí.
Samozřejmě, kdo je rozumný a chce, tak je v pohodě dobře vidět. Kdo nechce nebo komu to je jedno toho těžko přesvědčit.
Tvůj příspěvek mi dost připomíná jezdce na koni či opilého chodce na dálnici. Na počátcích i ten koňskej povoz tam bejvalo vidět.....
Prosímtě, ukaž jedinej obrázek koňskýho potahu, nebo jezdce na koni na dálnici (nemyslím tím obrázek ze stavby, nebo Wehrmacht za 2 války, ale ze současnosti). Pokud nic takového nemáš, táhni konečně do prdele i s těma strašlivejma výmyslama, co tu předvádíš. Já znám z Prostějova i z Plumlova dost lidí, ale takovej přemoudřelej brouk Pytlik jako ty se tam nevyskytoval ani mezi opilejma mazavkama v Plumlově v knajpě pod zámkem (U Rudolfa, jestli se dobře pamatuju).
Není to až tak dlouho co byl na dálnici k vidění 4 m široký kombajn jak si ho hrnul přes Česko do Znojma :-)
Kombajn se sice o něco rychlejší než potah, ale zase dvakrát tak široký.
Tak já na naší Dálnici několikrát potkal traktor a už spoustu cyklistů, většinou ale raději jezdím po asfaltkách. Holt není Dálnice jako dálenice... ;-)
https://mapy.cz/s/docoguzaju
Míécháš tu jabka s hruškama. Za strom není odpovvědný nikdo. Max. správa silnic. Ale cyklista je člověk který odpovídá sám za sebe a je na něm co může změnit. Ten strom určitě ne. A snad nechceš, aby každý řidič reagoval na každýho cyklistu jako na padlej strom.
Chci, aby každej řidič BYL SCHOPNÝ zareagovat na padlej strom. V takovém případě totiž potkaný cyklista, i kdyby byl oblečený jako naprostý nindža a jel na černočerném kole, nebude přejetý, protože v reflektorech ho řidič uvidí a nepřejede ho. Nebude třeba řešit, jestli ho dopředu mohl vidět, jestli mohl tušit, že se k němu blíží takovou nebo makovou rychlostí atakdále.
A neber to tak, že chci zbavovat cyklistu povinnosti "být viděn", to ani náhodou!
Nicméně stejně tak odmítám postoj, že cyklista s mizernou lampou je lovná zvěř, protože "necelé 2 sec na reakci a tím pádem je to jeho chyba". NENÍ!
Správně. Takže pak musím jezdit ne 90, ale max 50 jako v obci, abych mohl předvídat, že na něj narazím. Mám přece předvídat. A nejen já, ale všichni účastníci provozu. A jak to dopadne si odpovězte. Prostě řidiči přesně dodržujte zákon a bude veselo. Asi by to bylo nejlepší, protože by ony odpovědné orgány musely začít odpovědně pracovat...
Pokud bude viditelnost snížená natolik, tak nepojedeš ani těch 50, ale třeba 30.
Mě třeba historicky potkala v autě taková průtrž mračen, že jsem to zapíchl u krajnice na varovkách a prostě čekal až to přejde. Světe div se, za celou dobu mě nikdo neobjel. Prostě když nevidíš kam jedeš, tak NEJEDEŠ!
Naprosto základní pravidlo říká, že KAŽDÝ řidič musí jet maximálně tak rychle, aby dokázal zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Další základní pravidlo hovoří o přizpůsobení jízdy stavu vozovky, počasí, vozidla, nákladu a svým schopnostem.
V autoškole nám říkali, že když na silnici v zatáčce bude ležet opilec, tak ho prostě nesmíme přejet...
A když budeš tvrdit, že opilec má mít reflexky, tak si místo něj dosaď strom nebo stádo prasat. Když nabouráš, je to TVOJE vina.
Že někteří cyklisté mají žádné nebo skoro žádné světla, je pravda a jejich blbost, ale zodpovědnosti tě to nezbavuje.
Dobráí poznámka. Tak to zkoušejte ale poctivě někde s maximálním provozem a s řidiči s oněmi xenonkami, mnohdy naplno s dálkovými. Za ty zácpy vás každý jistě pochválí.
Dobrá poznámka, nicméně na věci to nic nemění. Jako řidič jsi povinen přizpůsobit rychlost jízdy atd.
Ono kdyby řidiči nebyli pitomí a zblbnutí všemi možnými, hlavně pracovními povinnostmi a úkoly, tak začnou všechny ony zákony (tžeba i s oním odstupem 1,5 m) a bez nějakých poznámek dodržovat úzkostlivě přesně. A důsledky by se ukázaly při dnešním provozu okamžitě. Kolony a mnohde totálně ucpaná města.
Myslím, že se hodně mýlíš. Právě naopak by provoz byl plynulejší. Nehrozilo by to, že občas někdo nedobrudí, protože by byly dostatečné rozestupy a takhle bych mohl pokračovat do nekonečna. A co se týká rychlosti, tak to je učivo základní školy.Když si někdo myslí, že při vyšší rychlosti na krátkou vzdálenost, nějaký čas ušetří tak by si měl část základky zopakovat.
Jízdou přes město vyšší rychlostí je takových 5 až 10 minut ušetřeného času dobře reálných a není třeba jet nijak extra rychle. Samozřejmě záleží na hustotě provozu.
Na některých úsecích mám ověřeno, že když jedu o takových 10 až 20 rychleji, tak projedu městem téměř bez zastavení a to v pohodě dá 5 minut.
Souhlas. A pokud by cyklisté jezdili 40 km/h a více, není třeba v městech a osadách cokoli měnit a upravovat,. Naopak by se projevilo ono umravnění řiidičů...
Já to myslel pro jízdu autem. Při jízdě na kole dělá každý jeden kilometr rychlosti velký časový rozdíl.
A pro řidiče auta rychlost cyklisty 40 je ve městě do naprd, už 30 je protivivných. Je to dost velká rychlost na předjetí a na užších cestách takový cyklista už dost brzdí provoz.
Před cca 15-ti léty se mi přihodilo, že mě musel jeden spěchající za každou cenu předjet. Nevadila mu v tom ani bílá plná čára, což samozřejmě není zábradlí. Předjel a zmizel z dohledu. Na první světelné křižovatce (po cca 6 km) jsem stál jako třetí auto za ním. To jsem netušil, že máme stejnou cestu. Následně mi opět ujel a po dalších 4 km jsme stáli na křižovatce vedle sebe, já odbočoval vlevo. Spěchal, ale nic mu to platné nebylo.
Průjezd městem myslíš kolik km 10, 15, 20, 30 ? To ti opravdu těch pět minut stojí za to?
Mě tedy né. Pak se ovšem nedivím, že je tolik nehod díky tomu, že někdo nedobrzdí, nebo vjede tam kam nemá. Největší prasárnu kterou ti spěchající řidiči často dělají je podle mě to, že aniž by mohl pokračovat za křižovatkou v provozu, tak do ní vjede a suverénně zablokuje jiné směry. Za tohle bych dával řidičák do čistírny alespoň na pět let.
V mém případě to je asi 10 km a není to o ušetřeném čase, ale o plynulosti jízdy a hladkém průjezdu křižovatkama bez zastavování, ale jak píšu, je to o hustotě provozu. Tohle platí pouze u jedné trasy, u druhé to nevychází a stojí se nejméně na na jedněch světlech. Na mohla dalších už to je loterie a nedá se to předem odhadnout. Někdy to je přískok od křižovatky ke kžižovatce a tam samozřejmě se nedá uspěchat ani minuta.
Problém zablokování křižovatky je prasárna a občas se stává, u nás to naštěstí není tak časté a ještě jen asi na dvou křižovatkách.
Každé město je jiné, nedají se poměřovat ani dvě stejně velká města.
Kdysivá dávno jsem jeli dvouma autama na sraz do Mimoně. Za prahou jsem se potkali na pumpě, přeskládali si věci a vyrazili.
Kolega jel "co to dá, stovka furt, obec neobec" protože to byl magor a závodník. my jsem jeli 50-90 piánko.
Na místo jsme dorazili v době, kdy kolega závodník ještě stále hledal místo k zaparkování...
Tolik k ušetřenému času riskantní jízdou.
V detailech?
Běduješ tu nad tím, že předpisy nejsou dost jednoznačné a tvůj příklad "jasně dáno..." ukazuje naprosto základní nedomyšlenost.
I když stále věřím, že předpisy by šlo formulovat mnohem lépe, aniž by musela zásadně narůst délka, je mi jasné, že to není snadné, stálo by to hromadu práce a úplně dokonalé by to stejně nebylo.
Ty ovšem ty bez urážky, by ses na tvorbu předpisů absolutně nehodil! To bychom měli zmetky jako zákaz vánočních trhů v každém druhém odstavci... však každému je přece jasné, jak jsem to myslel a ty trhy budou po přejmenování naprosto bezpečné... :-)
Vážený. Ono je to skoro ve všech zákonech jako s těmi vánočními trhy. Tu přece nejde o zákazy a příkazy něčeho, ale o zajišzění bezpečnosti, u trhů zajištění beinfekčnosti ergo poznání šiřitelů. Vždy je třeba se dívat na jádro problému a účel a ne žehlit jeho možnosti a důsledky. A nato máme spoustu chytrých a "pomazaných" hlav a navíc dobře placených. Tak ať se snaží a nevydávaj paskvily. I ten zákon o cyklistech je vydán aniž by reflektoval a řešil připomínky všech, jichž se týká. A to vidíme i tu v diskuzi, kolik je k němu připomínek. Či si snad nyslíte, že je opravdu perfektní a nejideálnější? Tak to tu řekněte.
Teda děkuju pěkně. Už z vašich reací vidím takový guláš, a myslím nejen já,Kdyby to měla v zákonech nastudvat obyčejná matka s kopou starostí, co je ráda že může na kole do práce a zpět, tak se z toho pomate nadobro. Vím, že kařdý pochopí jediné. Řádná a jasná značka na tyči či na silnici. Ona modrá či zákaz vjezdu mot. vozidel či škrtnutá - zákaz chodců či cyklistů. A třeba na každém vjezdu. Stejně mám pořád jaksi dojem, že naši tvůrcové zákonů ten guláš v zákonech dělaj účelově, aby bylo víc práce pro právníky, soudce a s tím i flastry..
Brát právní stát tržně by asi nebylo to nejlepčí...
Guláš nedělají tvůrci zákonů, ale ti pouze stále se zpožděním reagují na neustálé vymýšlení advokátů řidičů jak kde co obejít a nedodržovat. Důsledek je ten, že dnešní dopravní předpisy a pravidla jsou už snad pětinásobná než bývala před padesáti lety. A bude to stále složitější.
Ale? Jak píšu značky obejít nemůžeš. To nijak nevysvětlíš. A to ostatní je nanic, protože právě o tom může každej diskutovat a přes právníky se hojit.
Tak ať se píšou zákony tak aby je nešlo obejít. Bez oněch "kozích branek" pro právníky..
Tak to budeš muset asi na nějaké ministerstvo, třeba to dopravní a tam se zůčastnit přípravy těch zákonů. Zatím tvé návrhy by neobstály ani na úrovni základní školy.
Já snad ze sebe dělám vševědoucího odborníka? Pokud to tak někdo chápe, tak se mu omlouvám . Jen reaguji na tu zveřejněné diskuzní poznámky. Možná špatně, ale každý jen kritizuje a sám neřekne nic zaručeně lepšího. Čí i vy opravdu myslíte že v onom zákoně je vše perfektní? Tak to řeněte, jak jsem už vybídl jinde. Já tvrdím, že je prostě vydán bez nějaké reflexe či zpětné vazby a nikde není ani řečeno, že po nějaké době bude přehodnocen poznatky z praxe a užívání. A to se děje skoro u všeho. Prostě nabývám dojmu,že podle mě někteří co mají v rukách moc se začínaj chovat jako by byli onen Císař Pán. A to je špatně.
O to se snaží vždy když tvoří nějaký takový záklon a pravidla. V některých normách se to daří velmi dobře a nikdo to nezpochybňuje nebo nevykládá jinak než bylo zamýšleno, ne vždy se to povedlo.
No a pak mnoha prapodivným výkladům jdou často úřady samy naproti. Běžné je k vidění značka zákaz vjezdu všem vozidlům, ale cyklisté tam nikomu nevadí, protože úřad měl na mysli aby tam nejezdila auta. Ještě častěji to je u dopravní značky zákaz zastavení, proč tam je umístěná nikdo nechápe když jsou tam obchody, úřady a bydlí se tam. Časté zdůvodnění zní že přece nevadí když si tam někdo na minutu zastaví pro vystoupení a nastoupení, nám jde o to aby se tam nestálo dlouho. Kdybychom tam dali značku zákaz stání tak by nám tady parkovali. Apod.
..protože úřad měl na mysli aby tam nejezdila auta..
A tu je ono jádro pudla. Prostě by tam mělo bejt i to kolo, pokud opravdu chceme zákaz, či jednoznačně vyhláškou to říci.
Dnes se za kolo mnohdy považuje i onen elektoskůtr se šlapadly. A nakonec dle toho i moped. Proč ne. Takže - vědí co chtějí? Prostě okamžitě je to ona "kozí branka".v zákoně.
Stejně tak onen zákaz zastavení, či stání, parkování, prostě když je zákaz,m tak má platit bez jakýchkoli minut. pro nastoupení,vystoupení. A když jde o invalidu, ten má průkaz i vyjímku. Obchody nejsou důvod. Zdravej si klidně může těch 100 či 300 kroků udělat. Opět "kozí branka" . I to nakládání či vykládání zboží se dá řešit.
Osobně bych se zamyslel i nad oním používáním nouzových blikačů, kdy si je ženy a nejen ony zapínají a vykecávají s někým na chodníku a nebo dávaj kouřku či cokoli jiného. Když nouzák - tak pro havarku či pod. a hezky i s trojúhekníkem. Opět hojně využívaná "kozí branka" . A mnohdy pro vyvolené beztrestně. Stejně tak výhodičky pro nejrůznější úředníky a vlivné "zaměstnance či podnikatele" se zastavením, stáním či parkováním. Tu jen a pouze ona jasně označená služební auta. Jinak flastr. Při dnešním prvozu si jinak pořádek z té kopy pechovejch miláčkú neuděláme.
Jojo, bohužel o umístění značek často rozhodují lidé, kteří pořádně neví, co značky znamenají a místo zákona se řídí svými dojmy. Těžko potom chtít po řidičích, aby něco dodržovali, když to okolo sebe vidí... :-/
A zatímco když kdesi na silnici kolem rybníku měli značku s obrázkem žáby, což muselo být každému srozumitelné, vložil se do toho jakýsi expert, že taková značka je nelegální a místo toho mají použít trojúhelník s jelenem a pod něj napsat "POZOR ŽÁBY"... ale se zákazy vjezdu všech vozidel na značených cyklotrasách nikdo nehne. :-(
Vím o úseku silnice, která je na jedné straně omezena značkou zákaz vjezdu nákladních automobilů a druhé straně zákazem vjezdu vozidel nad 6 t. Což dle mého není stejné.
Jasně, není to stejné.
Já vím o ulici, která má z jedné strany červený kruh a z druhé strany může cyklista ulicí legálně projet. Určitě není jediná.
https://mapy.cz/s/mohukocuge
https://mapy.cz/s/logucetuso
Rozdílné omezení tonáže vozidel na jedné silnici jsem už taky viděl a tam to bylo proto že strana vozovky s nižší tonáží byla na straně ke svahu dolů a krajnice se jim trhala. Někde to řeší střídavým provozem s předností nebo když to jde zúžením jízdních pruhů a třeba ze tří udělají dva středem nadjezdu než za několik let postaví nový
https://goo.gl/maps/36sC84kn4xFqQkqNA