Chtěl bych zde diskutovat technické problémy oprav a přestaveb kol, tak jak v čase přijdou. Preferuji problémy obyčejných mechanických kol, nebo mechanické problémy elektrokol, včetně jejich pohonu. Na elektrické problémy přestaveb a výměn čínských komponent elektrokol si založte vlastní téma. Rozhodně sem, prosím,nedávejte dotazy na přečipování elektrokol, aby táhly i nad 25km/h.
No a také se trochu snažte diskutovat k té technice a nevyvolávejte zbytečný flame, prosím.
Tak jsem si to založil a hned také přispěji.
Není to tak dávno, kdy mi někdo, už nevím kdo a nechce se mi to hledat, doporučoval zalepení závitu misky na středovém šlapacím domečku. On doporučoval lak na nehty, já jsem použil zelený zajišťovač závitů od Locklite. NEDĚLEJTE TO! Dnes jsem to musel povolit a docela dlouho jsem musel bušit gumovou palicí do rukojeti šroubovacího hasáku utaženého kolem stahováku. Nakonec to povolilo, ale byla to fuška. Ten závit se utahuje docela dobře sám a špatně se povoluje. Zalepený skoro nejde povolit.
A proč si ho zalepoval, to se povoloval, že to bylo potřeba zalepit?
Asi nepovoloval. Prostě to stále praskalo a praská dál. Myslím, že to praská v té zalisované misce, která je součástí toho zapouzdřeného středu. Jeden servisák mi říkal, že se to dá uvolnit, ale nevím jak. Do osy přes ložisko se mi tlouct kladivem nechce. Asi koupím nový zapouzdřený střed se čtyřhranem.
Nevím,jaké potřebuješ osy, ale já mám čtyřhrany 107mm a teď jsem j kupovala u Bartoníčka: Kinexy 107mm s plastovýma miskama. Plastové misky nevržou ani neskřípou a dají se snadno vyšroubovat, jsou na Shimano klíč na misky. Jsem na té ose s plastovýma miskama najela s Růženkou 20 tisíc, dala jsem jí letos novou, ale ta stará ještě pořád slouží na jiném kole.
No asi záleží na konkrétním provedení a jak to tam ve výrobě narvali, já sundaval osu protože dementi z výroby dali krátkou a plastovou misku sem pěkně orval. Musel sem koupit jiný stahovák a podložky abych do mohl šroubem co se jím dotahuje klika stahovák do misky dotáhnout a zajistit, teprve pak sem to dostal ven.
Hm, si ten stahovák tím šroubem na kliky přichytávám přes velkoplošnou podložku vždycky, takže mi ten klíč v misce drží a nic se neorve. Bych to bez přichycení ani neudělala a ještě bych si ublížila, když by se mi to sesmeklo
"Plastové misky nevržou ani neskřípou" - Nesouhlasím. Zvukové projevy plasťáků jsou velmi pestré, navíc, proti kovovým, umí prasknout (dělaj to levý od Sh., asi degenerativní křehnutí materiálu?).
Základ proti pazvukům (ložisko, střed.složení bez vad) je rovné čelo mufny - příruba misky rovnoměrně dosedne, není nerovnoměrné pnutí (nepovoluje se to, ticho, ložisko není minideformací misky bodově přetěžováno) a čistý a mázlý závity.
Používám
https://www.kovys.cz/p/freza-stredoveho-slozeni...
https://www.kovys.cz/p/zavitnik-stredoveho...
Kurňa, jak koukám na ty cenovky, cena nářadí silně připomíná drahotu.
Jo připomíná. Jestli se nevyplatí, než dát přes šest litrů, nechat ten střed povrzávat :)
hele nevim, tyhle periodický zvuky mě vždycky přiváděly k šílenství. Povrzávající kliky, šlapky, přesmykač škrtající o zvlněný převodník...
Když škrtá guma o bahno v blatníku tak to není taková hrůza, ale jak jsou pazvuky navázané na rytmus šlapání, na tom se nedá jezdit :-)
Jsem skrblík, přesto připouštím, že něco na tom je. Mně ale nejvíc vadí nepřetržité zvuky, například "vrčení" vzorku nových plášťů. Ve dvacítkách hladké (kromě Kožaků), nejsou, a dokud ty co seženu, neojedu natolik, by ztichly, nemám z jízdy ten pravý požitek. A sehnat zdroj jetých, se mně zatím nepodařilo.
Jestli jezdíš přes Prahu, můžu ti věnovat 2x 20"x1.40 Continental Contact.
Mají už něco za sebou ale do popelnice je mi jich ještě líto. Nasazovat se mi je nechce, neb se mi nekamarádí s ráfkama a vůbec se jim na ně (nebo z nich) nechce.
Na poštu s nima nepoběžím, za tolik zase nestojí, ale když si je vyzvedneš, můžou být tvoje.
Přes Prahu moc nejezdím (bydlím ve Kbelích :) ale je-li to potřeba, dojedu do ní. Dej, prosím, vědět, kam si mohu pro ně dojet. Případně co zase potřebuješ Ty, kdybych to náhodou měl pro mne "nepotřebné", vzal bych to sebou.
Jak nejsou, od Schwalbe třeba
https://www.schwalbe.com/en/road-reader...
https://www.schwalbe.com/en/road-reader...
https://www.schwalbe.com/en/gravel-reader...
Nezdá se mi to. Miska má asi 2cm jemného závitu. Ta nemůže cítit, co je na konci toho závitu zda rovná nebo křivá dosedací plocha.
podívej se na normu závitu a normu pro toleranční pole závitu. (pokud chceš, dám Ti scan strojnických tabulek)
V závitu je vždy vůle (malá).
Pokud ti dosedne hlava šroubu (osazení misky) na šikmou plochu tak s tím bude problém.
V závitu musí být vůle, jinak by se s ním ani nedalo točit. Ale když se ten závit utáhne, tak celý ten závit posuneš na jednu stranu té vůle a vlastně ta vůle zmizí. Jelikož je ten závit dlouhý a jemný, tak se to vzájemně určitě opře ve více bodech. To jestli se hlava toho šroubu opře v jednom bodě nebo ve více bodech by už nemuselo mít velký vliv. Spíš to může mít vliv na snadnější povolení toho šroubu, když se ten jeden bod na té hlavě nějak ošoupe a napružení závitu zmizí. Ale ten závit by měl být zejména napružen tlakem přes integrovaný střed na misku na druhé straně.
Ale jen fabuluji bez jakýchkoliv strojnických znalostí.
Jo, nastěhuje se tam cvakoš. Na foto je hodně blbě řízlá mufna (levá strana, pravá byla skoro rovná), dle zákusu je vidět jak moc to bylo křivo. Samo se musela po vyrobení roviny přidat podložka aby zůstala š. 68mm.
Ovšem pokud je to takhle blbě, tak bych očekával, že nebude v pořádku ani souosost závitů, takže to bude naprd tak jako tak.
Bylo to v poho. Přeměřoval jsem sílu stěn, závitník šel po naváděčce úplně hladce, příruba misky dosedla rovnoměrně - závity byly v pořádku. Mašina (automat?) co řeže závity to asi celý nějak upíná aby to bylo v ose mufny a neuhlo to i když čela nebudou přesně kolmo.
No, ale mám některé osy, kde levá miska vůbec nemá osazení dosedající na domek, prostě trubka se závitem... Tak u takové misky je křivost okraje domku přece zcela lhostejná...
A fungují a nevržou.
Na pravé straně, kde jsou převodníky, to osazení vždycky je, ale mám za to, že je to tam na to, že ta strana se musí našroubit až k domku (kvůli řetězové lince dané osy), zatímco levá miska to pak dotahuje podle tolerance šířky domku.
Máš pravdu, zapomenul jsem ale napsat, že zde bylo osazeno středové složení Truvativ (označení už nepamatuju - je to podobné jako Sh. HT2), ložiska venku v miskách. Dřív bylo zafrézování dosedacích ploch středové mufny doporučeno (v montážním postupu pro HT2 l+p strana), teď to z manuálů zmizelo.
No, u misek, kde bylo to osazení i vlevo, jsem narazila na problém, že osa cestovala zprava doleva (KINEX, tam pravá i levá miska jdou sundat). Musela jsem tam dát k levé misce podložku. Teď už i na tom KINEXU mají levou misku bez osazení (červené kolo výše) a dá se to podle potřeby dotáhnout a nehrozí, že tam ta osa bude cestovat.
No jestli neudělali soudruzi ze Slovakie nějakou chybu.
Marně vzpomínám jestli jsem někdy potkal mufnu 63 mm širokou/BSA závit. Možná se to v tom rozměru vyrábělo. Třeba někdo bude vědět.
Ano, s těmato miskama nastal onen problém. Každopádně to patří narvat na stranu převodníků. K levé misce jsem přidala podložku vyříznutou z nějaké tvrdé gumy, co jsem sebrala kdesi v kolejišti a jezdilo to (a pořád jezdí na druhém kole) dobře.
Teď už jsem ty osy koupila s levou miskou bez osazení.
Ono to snad jde dát do původních ocelových misek.
Zelený, modrý, červený, čirý nebo duhový, to je fuk. Byl to tmel na zajišťování závitů ? Jaký ? Rozebíratelný, nebo nerozebíratelný (má navíc číselné označení). A i ten "nerozebíratelný" je rozebíratelný, když se pěkně nahřeje horkovzduškou (nahřeje, ne že se oloupe barva :-) nebo alespoň fénem. Ten tmel mnohdy dokonce i usnadní rozebrání, protože brání korozi a "srůstu" závitů, jen zabrzdí šroub, aby se sám uvolnil.
Nevím jak na kterých miskách, ale na Hollowtech2 je tuším nějaké zajišťovací lepidlo už z výroby, na plastové misky pro octalink potřeba nikdy nebylo, tam se to do sebe zapralo fest.
Tak jsem slezl 3 patra do sklepa a ten závivový tmel našel. Není to Locklite, ale CEYS Upevňování šroubů. Koupil jsem to u Břendy v železářství.
https://ceys.cz/produkty/lepidla/specialni...
Proti povolení šroubu to funguje a dá se to silou povolit. Nakonec jsem povolil i ten jemný a dlouhý závit středového složení. Ale byla to fuška.
Nemáš tak docela pravdu, zrovna Loctite má barevně odlišený jak pevně to lepidlo bude držet.
https://motofocus.cz/vyrobci/61009,loctite...
Já zajišťuju modrým a zatím jsem neměl problém povolit nic (s příslušným (standardním) nářadím).
A jinak ano, závit s naneseným zajiťovačem má tendenci nesrůstat korozí a paradoxně jde povolit líp než stoletá koroze suchého závitu.
Asi máte oba pravdu, ale dneska jsem si přál, abych to raději než zalepil namazal vazelínou.
Hele namazat je asi první krok, když se to bude povolovat, tak zalepit.
Na autě jsem veškerý šrouby mazal vazelínou a jelikož se samovolně nepovolovaly, nebyl s tím nikdy problém a bylo příjemný moct je demontovat bez nadměrného vzteku a flexování :-)
S tou barevností je to vošajstlich. Obecně tomu kdekdo říká "loktajt", ale používají se všelijaké od různých výrobců (viz zrovna tenhle případ). A ti to značí různě. Loctite má tedy červený pro nízkou pevnost, modrý střední, zelený pevný. Já teď doma používám jiný profi prostředek Retech a ten to má obráceně. Modrý je měkký, červený pevný. No a to ještě neznamená, že má tuhle barvu i samotná kapalina, tmel. Nějaká orientace asi podle toho může být, ale vždycky je podstatnější to, co je na etiketě. Navíc třeba právě u Loctite je ještě docela veliká škála různých typů podle vhodnosti použití a je docela dobré to dodržet aby to fungovalo jak má.
To každopádně. Zvlášť když pozornému čtenáři neuniklo, že nebyla původně ani řeč o notoricky známém "loktajtu", ale jakémsi Locklite - i dvakrát, žádný překlep.
Čili - dá se říct - přesný opak (Lock Tight vs. Lock Light).
To jenom, ať je trochu sranda. Jestli to uráží, prosím smazat :-)
Já jsem vystudoval fyziku a živím se programováním. Nejsem strojař a opravovat kola a auta se učím svépomocí a sám. O nějakém závitovém tmelu jsem se dozvěděl asi až od Rondy na tomhle fóru. Jestli je název firmy odvozen od světla nebo malosti nemohu takhle nadálku posoudit. Mně prostě nikdo nikdy na ponk žádný tmel nepřinesl, abych ho používal. Stejné je to i se strojařskou terminologií. Já tuhle hatmatilku prostě nezvládám a pak se ptám na triviality, které jsou každému vyučenci známé.
Nemá čistě náhodou někdo po ruce zvonkový střed ES-KA? Tek prevít není ani 150 let starý a už je nakřivo sjetý... v cykloservisu se vymlouvají, že se už nedělá, nějaký pátek. Použitelná by pro mě byla i osa JURO, ale jiné ne. Přestože to napohled vypadá stejně, páni výrobci se už tehdy postarali, aby se nedalo brát u konkurence.. (jiné dýlky os, hloubky mističek)...
Nějaké rozměry by nebyly? Nebo obrázek? Mám kromě nějakých "klasických" matic (levých i pravých), stáří 30 až 50 let i jednu větší, bez závitu, nevím z jakého kola, ale vypadá staře. I když sám jsem starej, 150 let je moc. Vyhledávač mně nic neukázal.
Jsou to tyhle osy.. jedna má stržený závit a čeká jí vyvrtání děr na šrouby, kterými byla již dříve upgrejdovaná osa se sjetým konusem.. který nevím, jestli je pevný, nebo tak zatažený, žádným trikem jsem ho nepovolil. Na druhém obrázku je to složené (s ulomeným závitem) barbarem vyřízlé z rámu.
Mám v garáži jeden starý dámský rám, ze kterého koukají čtyřhrany. Jen si nepamatuju zda má odpovídající konusy. Zítra to nestihnu, ale v sobotu bych se mohl podívat.
Ď moc.. stačí pak obrázek. Levá mistička by měla být šroubovací, pravá je do rámu jen naražená.
Nemáš za co i když se zdá, že je to ono. Na levé straně je ještě klika a v její koncové kuželové části je zapuštěná kruhová matice. Pravý konec má nepoškozený jemný závit a též kruhovou matici s výřezy. Nemáš na ty matky nějaké udělátko? Nerad bych tu levou zmršil. Možná by stálo za to, abys pro to přijel celé. Ale nějaký vykuk ten rám znehodnotil tím, že do dámského navařil tenčí vodorovnou rámovou trubku. Detaily můžeme dohodnout ve vzkazach.
Ahoj, Ď za popis, těmhle maticám se vyhejbám, páč obvykle povolit nejdou.. všude si sázím klasický 6ti hrany. Nech to pro někoho, komu se to hodí komplet :)
Byly na to takový klíče s čuflíky, které se do těch děr zasadily a pootočilo se tím. Pokud matice zareznou klíč zničíš a nepovolíš.
Budu kupovat nové středové složení se čtyřhranem a BSA miskami 113x73. Už je to výběhové, ale sehnatelné. Mám koupit raději se silonovou levou miskou, nebo s oběma miskami duralovými, nebo s ocelovými miskami? Mám koupit Schimano, nebo MAX nebo nějakou jinou značku? Co je nejlepší? Spíš než váha mne zajímá odolnost proti praskání.
Šlapu sice kruhově, ale levou nohou patrně více než pravou a s tím kolem jezdím v terénu ve stoje na šlapkách. Je to hardtail, dostává rázy. Po 5 letech jsem pravou nalisovanou misku na stávajícím složení rozkřapal. Po rovině je to tiché, v kopci, když přidám, tak to nechutně praská.
Nojo, kdybys nebyl trubka, zalepíš podle mého postupu NOVÝ STŘED LAKEM NA NEHTY, jak jsem ti radil.
A neměl by jsi s ním problém, a už bys jej nemusel nikdy rozebírat, protože by tě přežil.
Takhle nemá cenu ti cokoliv radit, protože si to vždy ohneš k obrazu svému.
To je karma Brahmo!
Jo nový střed! Tak já potřeboval aby přestal skřípat ten starý. Nový střed zase vydrží alespoň 5 let bez údržby a to se na nějaký lak nelak naprosto zapomene. Na novém středu se nic nedokáže, protože je nový a skvělý sám o sobě.
Už ten nový sháním.
Já tě chápu, ale ty nechápeš, že to je právě ten problém všech závitových středů BSA, které nejsou zalepené lakem od výroby, tak jak to angláni v předminulém století vymysleli.
Nebudu se opakovat.
Ale lepit už jednou vymletý střed je nesmysl.
Misky které se nevymáčknou jsou jen jedny - ocelové.
:)
Bych šla do silikonu, nebude to vrzat, dá se to povolit a drží to stejně.
proboha, silikon na ocel ne! působí jako iniciátor koroze!
To bude spíš silon, nebo něco podobného. Prostě pravá miska kovová a levá plastová.
No, teď jsem kupovala jednu osu MAX a jsou u ní misky NYLONOVÉ :-)
https://www.mojekolo.cz/stredova-osa-max1-bsa...
Je to tvrdé a vypadá to skoro jak misky kovové.
Jak bylo uvedeno v záhlaví - Preferuji problémy obyčejných mechanických kol......, tak doufám, že se následující tohoto týká.
Už jsem tu jednou uvedl 2 problémy a sice používání plných plášťů (většinou s PU náplní) místo duší což se někde řeší (https://www.cemat.cz/cz/produkty/pneumatiky...
https://www.europur.sk/penou-plnene-pneumaticke...
https://www.scottmtb.cz/stop-defektu/)
Jako další problém - jednoduchá demontáž zadního kola bez demontáže přehazovačky. I toto se někde řeší - možno nalézt u výrobců kol. Pochopitelně asi nelze u všech druhů kol, ovšem pro běžné použití je výhodou.
Ty při demontáži zadního kola sundaváš přehazovačku ?
Přehazku na starý Esce musím....
šaltr (i ten Favorití) prostě chytíš za dolní "těhlici" a odkloníš ho dozadu.
Postup:
-odřaď na nejmenší pastorek
-Pokud máš, tak i na malý převodník
-povol zadní brzdu
-povol motýlky/matice
-modře znázorněnou sílou odkloň přehazovačku po červeně znázorněné dráze
-drž přehazovačku vykloněnou
-vytáhni zadní kolo
Beru. Ovšem ono stará Eska je něco jiného než třeba https://www.youtube.com/watch?v=hdjB_wHW0-Q
Tam se nakonec ona osy vytahuje dle mých přsdstav.
Prosím,
psal jsi ptákoviny o přehazovačce.
Odpověděl jsem Ti.
Teď píšeš o ose...
Prosím to jsi tak mimo nebo co?
kde je problém? v Tebou zmiňovaném videu je jak odklonění přehazovačky, tak povolení matic na zadním kole.
Jinými slovy trolíš, případe.
O čem to furt meleš, na starejch křápech sice není patka do které se přehazovačka přišroubuje, ale přehazovačka má hák, který se sice dává pod matici/upínák osy, ale vedle toho je ten hák ještě přichycen šroubem, takže přehazka po vyndání kola zůstane na místě a kolo se vyndavá stejně jako současných kol.
Ano, není nad plné pryžcové povlaky!
"Myšlénka Dunlopa, nahraditi pevný pryžec pro
středkem, který by byl pružnějším, a použiti k tomu nejpružnějšího co vůbec máme, plynu nějakého (zde vzduchu), jest obdivuhodná a neváhám prohlásiti ji za geniální. V praxi vzdorovati však má vynález věcem, kterým dle celé své bytosti vzdorovati nemůže.
Pomysleme si jen na ostré kameny na silnici se vyskytující, a kdo viděl kdy ony rány, které štěrk obručím pryžcovým zasaditi dovede, kdo zná ony hluboké, zvenčí sotva viditelné a přece až skorém k ráfku sahající řezy, pochopí snadno, řeknu-li, že hadice naplněná stlačeným vzduchem není s to, by zlu tomu vzdorovala, nejmenší dirka stěnám způsobená činí obruč k dalším službám neschopnou."
Píše Adolf Pozděna v časopise Velocipedista 1890 /I.
https://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno?aid=vel...
Zanyne, je to asi po prvé co to tady nekomu píšu s úmyslem urazit ho:
Ty jsi ale totálně od věci!
Nasáčkoval jsi se sem před půl rokem a co napíšeš je buď od věci nebo troolení.
Fakt, nech toho!
Kdybys místo pindání napsal jasná fakta, tak možná ze mě trola uděláš, jak to opravdu jiní svým odborným rozborem a vědomostmi dokázali. A bez urážek a nálepek. Tyhle lidi beru a vážím si jich. Tací jako ty je jen ubohej povl....
Nezlob se na něj nebo na mě, ale sundavat přehazku kvůli vyndání kola mě nenapadlo ani jako desetiletýho kluka. A to nebyly tehdy žádný knížky, články, videa s nějakými návody a postupy. Kolik ti prosím tě je let, v kterém paralelním vesmíru jsi doteď žil ? Vždyť i většina tvých ostatních nápadů je na úrovni té odmontované přehazky.
No, tak je fakt, že u některejch kol, hlavně městskejch, je demontáž zadního kola dosť akože vos*r. Různý, blatníky, celokryty řeťězu, do toho řadící lanko tu takovýho Shimano Nexus 7/8...já při demontáži kola sundávám třmen kotoučovky...
https://www.nakole.cz/diskuse/29516-obecne...
Zanyn zase trotlí, první dva odkazy chybné, na třetím se řeší převážně bezdušáky s tmelem. A demontáž přehazky při opravě kola, ROFL.
Plná kola nedávno uvedli u Schwalbe pod názvem Airless, ovšem dostupné pouze exklusivně u vybraných specialistů.
Tak nejen oni
https://www.bikeinn.com/bike/tannus-shield...
Od toho tannusu lze tady koupit "výplně" "běžných" pneu.
https://www.cyklosvec.cz/tannus-armour...
Broňa plnogumy má na tříkolce namontované Azubem, tipl bych to ale jako nástřel do budoucna či chuťovku než nový směr azubího obutí.
wow, to fakt dodávaj i ve 20"? mám cukání to vyzkoušet...
Kdybys chtěl skutečně PLNÉ obruče bez duší, obrať se na stavitele vysokých kol. Ti to umí dodnes zrealizovat (gumovou trubkou je protažené vprostřed ocelové lanko...)
Tak to chcu vidět :-D Zkusím to vyhledat.
Cvrček, nebo Měsíček...
Já bych si chtěl to vysoké kolo někde vyzkoušet. Jen tak na chvilku. Pracuji v bývalém Kohoutově domě na Smíchově a na schodišti máme veliké fotky Kohoutových kol. Už jsem zkoušel jednokolku, tak bych chtěl vyzkoušet i to vysoké kolo.
Český klub velocipedistů 1880 - každý rok pořádají Pražskou míli..... Pokud zajdeš ke Štěrbovi, určitě ti dají kontakt :)
ještě nějaké obrázky :) https://www.sterba-kola.cz/kategorie/nase-firma...
tu video, jak se obouvá vysoké kolo.
https://www.youtube.com/watch?v=DxSDOzDoO-w
Krása, nádhera, bradu jsem zvednul od kolen a zatlačil oči do důlků :-D Děkuju :-D
Inspirace jak k maturám :-D
když se koukneš na jeho stránky, tak tam obouvá i malý kolečko za pomocí originální mašinky :)
překvapilo mne to pouhé ohnutí drátu.
na bryčky to svaří autogenem.
https://www.youtube.com/watch?v=sldK65_HUgc
Já někde viděl, asi z Maďarska řízka, který tam dával lanko a cínoval to. Z tohodle se ale asi poserete všichni.. vysoký kolo jako skládačka :) Jen by mě zajímalo, jakto, že tu obruč nesvlíkne při jízdě.. jestli nejezdí jen opatrně :)
https://www.pennyfarthingdan.com.au/fold-up...
"hadice" to ohnutí drátu v pohodě zajišťuje. Krásná práce.
Co jen tak ztáhnuté konce hadice udělají při vhodném zabrždění na spoji? Já vím, že na vysokém kole to brzdění není nijak akutní, ale přesto, nedělá se tam ta mezera?
Pokud je to udělané OK, nedělá, koukni třeba na Zimovčáka. Podle toho co jsem čet, tak mezera hrozí jen tehdy, pokud by se ta guma přilepila. Jinak funguje její pružnost a to, že je stlačená (dává se jí o cca 10% víc, než je obvod obruče)
Jel jsem kdysi dávno za Zimovčákem z tohodle kopce a musím říct, že moc nebrzdil. :)
https://mapy.cz/s/leluboduge
Trolí, trolí, ale že se najednou objeví spousta připomínek a zajímavých odkazů názorů, poznámek i videí, to jaksi všichni opomíjejí. A k tomu snad i ta diskuze je.....