Technické památky u Mělníka. 29. 8. 2021
Poslední prázdninovou neděli chci strávit na kole. Počasí je však velmi nejisté a nezdá se mi rozumné cestovat s kolem přespříliš daleko. Chci trasu s návratem k nějaké konečné pražského metra. Chci však také vidět nějaká zajímavá - pro mě - místa. Volba…
Hrochovod.
Jó, kdyby venku nepršelo, tak teď cvičím prostná s hořákem na střeše. Páč ale prší, mohu se hrabat ve fotkách. A to jsem vstával ve 4. Takže až se dohrabu, šup do postele, a dá-li osud, tak podělit se o peřinu s číčou. Ta moje není kousací.
Skládací kolo Eska.
Fajn, pekná. Dobrá Eska nie je zlá.
Pekný chránič na reťaz Ti nechýba? Pekne by skladačku doplnil.
Chránič na řetěz mám, je trochu pomuchlaný a odřený. Šel dolů, když jsem měnil středovou osu, tj. demontoval pravou kliku. No a mezitím jsem ztratil originální šroubky s půlkulatou hlavou. Nejbližší železářství má jen se šestrihrannou, a tu nechci :-)
Jo, jo, jako za socíku, když stovky drahých osobních škodovek stály kvůli chybějícímu těsnění vodní pumpu za pár korun...
No pokud je to opravdu jeto Eskou smekám. Pak se jen divím, že někdo koupí ono https://www.nakole.cz/clanky/1502-horske...
za cenu dobrého ojetého auta.
APP. Od svýho prodejce kol a doplňků jsem dostal varování, že ony staré skládačky jsou momentálně v zorném poli nenechavců. Asi je to opravdu dnešním trhem "trhem"...
Jako obvykle jsi naprosto mimo, ale to tady nikoho nepřekvapuje. Divíš se, že si někdo koupí plnohodnotné horské kolo, když se dá jezdit na skládačce... No comment.
A cena "dobrého ojetého auta" je nějaký parametr? Nepíšu to pro tebe, protože jsi cyklistikou nepostižený, ale pro bikery, kteří si ještě pamatují na Klein Mantra. To napadne každého, když vidí onu skládačku na odkazu. Ve své době kolo jako z jiného světa za které bych tehdy dal taky vagón peněz...
Pro ty, komu se nechce gůglit přidávám obrázky...
Nevím, proč bych měl bejt mimo, ale beru.to. Vy prostě do onoho jiného světa patříte, já ne, jako spousta jinejch lidí, takže se snad divit můžu. Mě jen víceméně upoutala ona poznámka využití - jako do auta a na ryby. Tam opravdu většinou stačí stará Eska...
Jako študák a 3 roky po škole jsem si přivydělával
jako mechanik ve Wika-bike.
Přišel jsem do obchodu v pátek po práci (15:30), psal se rok 1994.
a majitel mi řekl: Marek (mechanik) dnes nepřijde, potřebuji složit kolo v sobotu si přijde zákazník.
"Jasně, v klidu, udělám" Jo, tady máš cenovku a až to budeš projíždět zavolej, přijdu se podívat.
Jo, jenže kolo byl full AMP s paralelogramovou vidlicí AMP.
A cenovka cca 250 000. Škoda Favorit stála méně.
No klepali se mi ruce, titanové šroubky s palcovými imbusy... ale večer jsem se byl projet po uličce za obchodem a majitel obchodu jel za mnou pro každý případ...
Proč o tom píšu? Protože si každý může udělat radost podle svého (a za své peníze) a nikoho do toho nic není. Majitel toho kola se se mnou podělil o krásný pocit projetí kola které bylo (a je) pro mne ikonou a stejně jako onen svatý obrázek nedostupnou.
Hezký článek, hezké TPČ (technicky- poznávací... )
pokud mohu dotaz k Tvé Esce...
nikde nevidím řazení od toho 2 rychlostního náboje?
No to je právě ončo vončo! Nechtěl jsem žádné lanovody a žádné ovládací páčky. Tak jsem volil to, co Sturmey Archer nazývá "Kick Shift". Neboli Kopni a změň. Převodovka má dva převody. Lehkým pohybem klik dozadu, dříve, než zabere brzda, dochází ke změně převodu.
Převody jsou 1:1 a 1:1,38. Eska dosti zrychlila, takhle od oka bych řekl, že asi tak o 40 % :-) Když to srovnám se silničním Favoritem, tak původní Esčí převod je jako asi 46/22 na Favoritu, a nyní ten rychlejší jako asi 46/16 na Favoritu. Pro mě optimální na kochací jízdu.
A hlavně, mě to baví. Kolikrát mám chuť jet se projet na Esce jenom proto, abych mohl řadit.
Zajímalo by mě, jakým způsobem či výpočtem volíš náboj (převody) z pohledu velikosti kol a řetězového převodu. Snad dle dosažené rychlosti či zkusmo?
Nerozumím přesně dotazu. Rozepíši se o převodech, snad si z toho něco vybereš.
1. Stanovení pojmů.
Pro účely této diskuse mějme referenční kopec https://mapy.cz/s/purufugase , kde se stoupání postupně zvyšuje a v poslední třetině je dosti prudké.
Pro účely této diskuse mějme referenční převody na silničním kole Favorit. Dvoupřevodník 52 - 46 zubů a pětikolečko 13-15-17-20-24 zuby, co jsem měl jako kluk. Na "velkou" i "malou" sedmnáctku jezdíš tak obyč pomalu po rovince bez spěchání. Pro sportovní jízdu jsou rozety 13 a 15 zubů. Pastorky 20 a 24 zuby jsou do kopců. Např. na výše uvedený referenční kopec je v závěru nutné 46/24. A s tím jsem také jako kluk vyjel z Jáchymova na Klínovec, nebo z Prostřední Bečvy na Pustevny.
2. Tovární převod skládacího kola Eska.
Originální osazení je převodník 46 a pastorek 16 zubů. Měřme vzdálenosti, jakou ujede Esčí kolo na jedno otočení a jakou ujede Favorití kolo na jedno otočení. Zjistíme, že tovární převod Eska zhruba odpovídá Favoritímu 46/22 zuby.
To je velmi lehký Esčí převod. Např. výše uvedený referenční kopec s tím vyjedu bez dýchání pusou, dýchám jen nosem. Podmínkou je nespěchat a šinout se skutečně pomalu.
3. Sturmey Archer Kick Shift.
Dvoustupňová nábojová převodovka se dodává s pastorkem 22 zuby. To jsem ale nechal při zaplétání převodovky do ráfku u pana Štorka v řevnickém Sport - Kola sundat, naštěstí na náboj pasoval původní Esčí pastorek 16 zubů.
Výsledné převody nyní odpovídají zhruba Favoritím 46/22 a 46/16.
Pro mě optimální pro pojížďky v Praze a pro klidné kochací výlety v okolí Prahy - viz dosavadní blogy.
4. Zrychlit či zpomalit Esku.
Vzájemné odstupňování obou převodů mi vyhovuje.
Ale na Třeboňsko bych chtěl celkově zrychlit, a např. do Krušných Hor celkově zpomalit. Již jsem nakoupil pastorky 14, 18, 22 mám a 24. Ale ouha. Výřez v patce zadní vidlice nestačí na změnu pastorků. Na 14 by chtěl řetěz zkrátit, na velké pastorky by se musel řetěz prodloužit.¨
Zatím špekuluji, co s tím.
Eska má řetez se spojkou, prostě si udělej segmenty a kromě nejmenšího pastorku tam budeš mít 2 spojky.
Problémem bude bohužel nerovnoměrné opotřebení (natažení) řetězu v těch vkládacích segmentech- nebudou mít najeto stejně jako "základní část".
Ano, to má. To, co píšeš, je asi jediná možnost, nic jiného mne dosud nenapadlo.
To je prostě ta moje krásná představa. Že v Praze a okolí budu jezdit s pastorkem 16, šestnáctku tam nechám i z Lokte přes Karlovy Vary do Ostrova nad Ohří, v Jáchymově tam vrazím 22 a vyhrabu se na Klínovec, kde změním rozetu na 14 a sletím zpátky do Ostrova.
Tak, a teď už konečně musí přijít ta zásadní otázka, která dosud nezazněla. Proč si tam propánakrále nedám pětistupňovou nebo sedmistupňovou převodovku?
Protože nechci. Protože příliš mnoho převodů by mě svádělo k závodění, a to nechci. Na skládací Esce se nedá závodit. Nemá na to ergonomii. Je to cestovní kolo, ne závodní. Když jsem se jednou dvakrát snažil na skládací Esce honit čas, jen jsem se "přepálil" a odpadl a neujel ani tolik, co normálně v klidu.
Mě ty dva převody včetně jejich vzájemného poměru výborně vyhovují pro účely turistické vyhlídkové jízdy. Jen bych si přál mít možnost jednorázově celkově zrychlit, nebo celkově zpomalit...
Tak ještě můžeš mít k výměnnému pastorku příslušně dlouhý řetěz a měnit to jako sady. Tím budeš mít celý řetěz stejně jetý.
S přehazkou na Esce bych se ještě bál že jí někde nechám, ramínko sice není tak extrémně dlouhé, ale kola jsou malá...
Jo, to by šlo, tímhle směrem mě nenapadlo uvažovat.
Přehazku nechci, o přehazce není řeč. Po polích a lesích často drhnu o zem i pedály.
Ještě bych mohl měnit vždy zároveň pastorek i převodník tak, aby celková délka řetězu zůstávala stejná. A na nosiči bych si k tomu vozil dílenský montážní stojan na kolo. Nebo na extrawheelu, a měl bych tam rovnou i elektrocentrálu na montážní zářivku. Akorát nevím, jak potom s průchodností terénem...
Čítal som, že nechceš lanovody atď., ale tá trostupňová je tiež fajn. Neľutujem kúpu. Tá retiazka je ešte pekne plastovým krytom chránená.Prikladam foto.
Sturmey má aj 13 zubové koliesko to tzv.zaklapávacie.
Mám aj skladačku,ako máš aj Ty, len som iiel do úpravy toho malého
Mám ho na tom trojstupňovom Sturmey. Na 16" kolesách a prevode do rýchla (36:13)viem ísť tak max.25 km/h.
Řeknu moji zkušenost: před několika rokama mi tady jeden soused dovezl skládačku Eska a chtěl tam dát více převodů. Vyřešili jsme to tak, že vzadu zůstal jeden původní pastorek, dopředu jsem dal (měl jsem starší doma, ale plně funkční) kliky se třemi převodníky, myslím, že to mělo 50/36/26 zubů, takže na levé ruce měl SIS páčku, jezdí na tom stále.
Co bylo spatneho na prispevku k jezovemu mostu ve Veltrusich? Ze je to unikatni stavba, to snad nemuzes poprit.
Žádný faktický příspěvek o tomto mostu jsem v této diskusi nezaznamenal. Věnuj pozornost slovu "faktický".
Máš-li chuť informace doplnit a poskytnout, zde je to pravé místo. Zjišťuj, zkoumej, ověřuj, navštiv, prohlédni, piš, cizeluj, foť, vybírej fotky, upravuj fotky, zveřejni.
Ale to by byla práce, že? Pracnější, než přispěchat s urejpnutím, co mi na blogu chybí.
Tu praci jsem si dala uz v roce 2016 https://vrstevnice.rajce.idnes.cz/20160709...
Je fakt, ze kdyz si psal o vyletu za technickymi pamatkami, tak jsem cekala, ze si o nich take neco zjistis a napises. Ja to tak delam. Ale chapu, ze kazdy jsme jiny a kazdeho bavi delat vylety jinak.
Jednou si udělej výlet za humny, vlakem a skládačkou tam dojedeš. Stačí na to jízdenka Praha-Hněvice + Labe-Elbe.
https://mapy.cz/s/mufuvupana
https://mapy.cz/s/panocovahe