Před cca 10 dny (před odjezdem na letošní Dámskou) jsem na zadní kolo obula zcela nový plášť (resp. je nový, ale měla jsem ho cca 5 let doma - je ale použitelný, netknutý) a zcela novou, čerstvě zakoupenou duši.
Ještě jsem do toho narvala "zelenej sajrajt" jako prevenci proti drobným defektům. Preventivně celou lahev, ačkoli měla stačit jen půlka - že nestačí, to jsem si ověřila na loňském podzimním srazu.
Když kolo stojí, pneumatika drží bezvadně tlak a je naprosto bez problémů.
Jen ale naložím brašny a jedu, je cca po 20 km tak na polovině tlaku.
Včera jsme zadní kolo demontovali a ve vodě velmi podrobně zkoumali, zda někde neuniká. Nic, absolutně nic...
Kde by mohla být závada?!?
Za týden chci odjíždět opět na těžko a duši asi stejně vyměním, nicméně zajímá mě, co by asi tak s tou duší mohlo být, že nedrží tlak.
Ftipné příspěvky typu "jezdi ve stoje" si nechte, prosím, pro veverky.
No, duše se vlastně skládá ze dvou částí: té kruhové trubice a ventilku.
Pří zkoušce ve vodě máš malý tlak, ventilek mě ucházel až při reálném tlaku. Zkontroluj si také "navaření" ventilku - různým ohýbáním.
Taky může být maličká dírečka s vraženým trnem, drátkem, který ji ucpává. A při jízdě se plášť s duší u země deformuje a vždycky na ten malý moment může dojít k odklonění "špuntu" a malému úniku. V součtu otáček kola už to může být poznat.
Tohle by teda musel být děsnej pech - úplně nový plášť a hned chytit tenký drátek?!? To by ta duše musela být z papíru.
Mám Nanoraptora.
Ale je fakt, že je to také jedna z verzí - až duši vyndáme, bude podrobena řádné prohlídce.
Ventilek je v podezření. Doma jsme to nafoukli kompresorem na 4, což mi přijde jako maximum. Ve vodě žádné bubliny z ventilku nešly.
Ale také jsem si říkala, že vaničku napustím znovu a zkusím ještě kolo pod mírným tlakem - abych si zase z kola neudělala osmu :o)))
Ty jo, já vlastně řeším něco dost podobnýho u Authora. Nafoukaný na 80 PSI, zhruba za tři, čtyři dny jsem na 45, spíš na 40 PSI. Akorát na to nemá vliv počet km, prostě to uchází. Plášť je tam od února novej, Continental Contact, bo co to je, protože Maxiss Overdrive se cenově dostal těsně za Marathonky, což jsem za to na tohle kolo dát nechtěl. Moc jsem toho na něm nenajezdil, do osudného 6. dubna :).
Takže zítra vyhrabu někde novej červík do ventilku a vyměním ho. Když to nepomůže, rozeberou to a dám tam novou duši, je fakt, že ta stávající už něco pamatuje. To je proti tobě drobný rozdíl:). Buď je někde řídká nebo propouští nějakej flek. Nemyslím si, že by to bylo píchlý, na to to uchází dost pomalu.
Jo, flek to může dělat. Pomaličku, po maličkých bublinkách, jednou za půl minuty... Je potřeba dost pozornosti a trpělivosti na zjištění příčiny.
Tak počet km je tam jako odhad, za jak dlouho to uteče na polovinu tlaku.
Podstatný vliv bude mít zatížení kola, ale to tak nějak odstranit nedokážu :o)))
Ale ano,dokážeš...
Špatný ventilek nebo duše, někde to utíká, pokud nejsou vidět bubliny ve vodě, tak dej úplně novou duši a mělo by to fungovat.
Nebo ventilek zalepený zeleným sajrajtem. :-)
Jo, to by taky mohlo být, že do ventilku dostala za srágora a dělá tam neplechu a pouští vduch. Prostě vyhodit a dát novou a úplně čistou. Jednou za měsíc dám dva šťouchy pro doplnění a víc neřeším.
To by pak duše nešla nafouknout.
Šla, není zalepený natvrdo, ale dostala se na dosedací plochu trocha sajrajtu a ventilek pak úplně netěsní.
To je karma!
;)
Dokonáno jest...
Viník byl odhalen. Je to ten malý zelený střípek mezi krabičkou a sirkou.
Závada se našla až po vyndání duše. Objevila jsem na ní malou zelenou tečku (= ta zelená ďupka uprostřed křídou vyznačeného čtyřúhelníku). Tímto musím vyslovit chválu "zelenému sajrajtu", protože ten malý defekt opravdu zalepil. Po uvolnění zelené hmoty už duše pěkně bublala.
Takže srágora žádná pomoc a výsledek stejný, jen dražší a těžší duše :-)
Samozřejmě byl řádně prohledán i plášť. Nejprve se zdálo, že nic, ale kdo hledá... Nakonec tam přece jenom stále vězel ten malý střípek. Chytla jsem ho akorát do vyvýšeniny vzorku, takže dovnitř se dostal opravdu jen malinkatý hrot, který byl při přejezdu prstem sotva znatelný. Držel v pneumatice docela fest. Až šídlo mu domluvilo a dostala jsme ho ven.
No a bylo to celkem jednoduché - střípek postupně nahlodal duši, trocha tlaku utekla, ale zelenej sajrajt dirku zalípnul. Duše se dofoukla a jak se kolo zatížilo, střípek zase začal bodat do duše, čímž uvolnil zalepenou dírku, trocha tlaku utekla, ale zelenej sajrajt dirku zalípnul. A tak pořád dokola.
Musím říct, že dofukování v tomhle případě bylo asi nejefektivnější, co se dalo dělat. Sice trošku pruda, ale šlo to. Pokud bych zadní duši vyměnila, je otázka, jestli bych střípek v pneumatice našla. Možná až po té, co by začala ucházet i vyměněná duše.
Zevnitř jsme do pláště lípli záplatu a duši jsem dala novou. Starou duši jsem také zalepila a chtěla si jí nechat do rezervy, ALE když jsem se jí snažila vyfouknout, zjistila jsem, že to vlastně nejde, protože je tam ten "zelenej sajrajt", který se vyfukováním dostal do ventilku. Nedalo se nic dělat a duše šla do koše. Musím ale říct, že tentokrát mi to bylo docela líto.
A ještě zbývá dodat, kde jsem k tomu přišla. Asi...
Myslím, že to bylo v Drážďanech, když jsme z mostu sjížděly na cyklostezku u Labe a jely jsme přes zahrádku u bufáče, kde bylo mezi kamínky hodně střepů.
Jak psal single - holt karma. Tyhle "zahrádky" plné střepů mě už potrápily kolikrát. Hlavně když si řeknu "probůh, hlavně ať nechytnu nějakej střep" :o)))
dík za popis, ale po pravdě to lepení pláště, pokud používáš duše, mi připadá zbytečné.
pěkné cesty přeji...
Trošku mi rvala srdce ta ďoura ve zcela novém plášti. Flastr zevnitř pláště ničemu neublíží. Možná ani nepomůže, ale už tam prostě je.
no, max kápnout lepidlo do té dírky, ale jak píšeš, neškodí :-)
Tak zrovna na lepidlo bych nespoléhala - očekávala bych, že se časem vydrolí.
Já tam chtěla dát stříbrnou pásku, ale taťka rozhodl záplatu, tak je tam záplata.
Jsou záplaty na zalepení pláště zevnitř. Používají se při menším proříznutí.
No vidíš, to mě v tu chvíli ani nenapadlo.
Ale na tu ta dirka zase nebyla.
Při běžném drobném propíchnutí je lepení zbytečné.
Kdysi jsem zažil něco podobného, příčinu jsem marně hledal možná týden a byl to malinký kousek skla zaseknutý v plášti takovým způsobem, že ani z jedné strany nebyl vidět, dokud se plášť neprohnul dovnitř, pak z pláště vykouknula špička... strašná bezmoc, pořád lepit další záplaty a nemoct najít pachatele...
Tak dneska si o novy plast reklo i predni kolo. Od rana jsem si libovala, jak se jede bez defektu a po cca 5km najednou jak kdyz uchazi bubliny z lahve. Prsk a nic. Zase prsk a nic.
Chvilku mi trvalo, nez jsem lahev vyloucila. A pak jsem na predni pneu uvidela trochu zeleneho sajrajtu. Nastesti si kolo prsklo jen parkrat - sajrajt dirku lipnul, tak se jelo dal.
Po cca 2 km si kolo opet parkrat prsklo, dirka se lipla a zase se jelo. Dneska nebyla v planu dlouha trasa, tak se s obcasnym prsknutim a jednim dofouknutim dojelo az do Trebice.
Kde je dira, to jsem vedela podle zeleneho sajrajtu. Tak jsem to zkusila opravit podle Radka - kolo jsem nesundavala. Jen jsem upustila vzduch, pneu jsem povytahla a zalepila. V dusi jsem krome prurazu nenasla nic ostreho, tak se uvidi zitra...
Uz bych ale mohla mit s defekty letos docela vybrano...
Za tímto účelem mám doma několik mnoho reservních duší.. utíká? vyměním za jinou, je to ok? původní duši vyřadím, kilo mě nezabije. Utíká i nová? prohmatávám plášť až najdu skrytý trn, drátek a podobné svinstvo. Duše zalepím.
Tak já duši vymontuji a pořádně nafouknu na průměr třeba8..10cm. Potomto stlačuji prsty a prutahuji před jazykem. Na jazyku cítím i malé proudění vzduchu. Nalezenou díru zalepím, duši namontuji a je definitivně hotovo. Náhradní duše nevozím. Jen jednou mne to doběhlo, když jsem ulomil ventilek. Musel jsem pro ní dojet 10km do servisu na manželčině kole.