Nazdar kolegové,
jelikož jsem již pár měsíců nahlížel na tyto stránky a hledal informace, chci se s Vámi podělit o mé zkušenosti. Ještě před rokem jsem měl celoodpružené kolo Specialized Camber. Nejčastější má trasa je cca 42km dlouhá s převýšením 800m. Nejsem žádný závodník, jízda na kole mě baví a miluji techniku. Rozhodl jsem se tedy o přestavbu mého stávajícího kola. Sadu BBS01 jsem objednal u čského dodavatele. Motor dorazil a k mému "štěstí" nepasoval do rámu. Motor jsem bez problému vrátil zpět. Jelikož mi geometrie kol Specialized vyhovuje (žádné jiné kolo mi tak nepasuje), tak jsem se rozhodl koupit již hotové elektrokolo. Koupil jsem Specialized Turbo Levo 2020. Baterie 500W. Kolo nádherné, designově velice podařené. Ovládání 3 režimů asistencí, baterie ukrytá v rámu. Kolo jezdilo přesně tak jak bych si představoval. Na jízdě nepoznáte žádné tahání motoru. Reaguje krásně na tlak do šlapátek. Při přerušení šlapání se okamžitě odpojí i motor. S kolem se dá vyjet opravdu každý kopec. Po propojení s telefonem se vám nahrává projetá trasa. Ukládají se časy, spálené kalorie i waty. Vidíte teplotu motoru, teplotu a stav baterie. V aplikaci si nastavíte jak se má motor při jízdě chovat. Kolo si opravdu vyladíte přesně na svůj styl jízdy. Největší vzdálenost jsem ujel cca 65km, převýšení 1.800m. Trasu znám a tak jsem plánoval i režimy asistencí. Velkou vzdáelost trasy jsem makal za své. Pokud se rozhodujete nad koupí takového kola, kupte s baterii 700W a víc. Kolo jsem neměl načipované, takže šlapání nad 25km/hod byla pěkná makačka. Z mírného kopce se to dá, ale jinak kolo těžko při té váze přešlapete. Po 600 najetých kilometrech jsem se rozhodl kolo prodat a koupit kolo s pevným rámem (instalace dětské sedačky). Jelikož jsem kutil a spoustu věcí si dělám sám, koupil jsem kolo vhodné na přestavbu. Specialized Rockhopper Expert 2021. Na Ali jsem objednal sadu BBS01 17Ah baterie. Z EU skladu byl motor po zaplacení za 5 dní doma. Přestavba byla za večer hotová.
Na fóru jsem se dočetl doporučení promazání motoru silikonovým mazivem. Koupil jsem ještě lehčení kryt motoru (je tam dírka na promazání a není nutný, podruhé bych ho již nekupoval), Kliky LEKI, abych je měl symetrické a převodník LEKI 36zubů. Původně mělo kolo SRAM SX 1x12 (30zubů převodník). Zakoupil jsem káblík na programováhí. Nastavil hodnoty asistence šlapání a pro mě nejdůležitější věc, že musím 2x otočit klikou, než se zapne motor. Při přerušení šlapání se okamžitě odpojí. Kolo s přestavbou jezdí úplně perfektně. O víkendu jsem jel svoji oblíbenou trasu 1.800m převýšení cca 65km. S největším plýtváním baterie jsem dorazil do cíle a měl pořád 30%. Nevím ještě jak přesně Bafang ukazuje procenta baterie. Specialized ukazoval úplně přesně. Po odzkoušení celého systému jsem sadu zakoupil i manželce. Na kolo SPecialized Rockhopper 2020. Vše šlo hladce nainstalovat. K uchycení baterie jsem použil závitové matice a držák baterie ještě podlepil černým Mamutem.
Pokud bude někoho něco zajímat tak se ptejte. Osobně jsem s přestavbou velice spokojen a předčila mé očekávání.
Tímto bych chtěl také poděkovat Tomáši Andrlemu z YT, jeho videa mi k přestavbě velice pomohla.
Zvlášť výborné a co asi většina lidí uvítá, že se musí dvakrát protočit kliky než sepne motor.
A potom informace že po 1800 m stoupání zbyde v baterce ještě 30 % zvlášť ocení ti co nemají moc najeto a budou se chtít projet někde v kopečkách.
To protočení klik, než zabere motor BBS01 by se mělo zkrátit přidáním 2. magnetu do zadního kola-naproti prvnímu a přestavením parametru SpdMeter Signal (karta Basic)u programování z 1 na 2.
Využívá se pro doladění jak u motoru Bafang Ultra (Frey), tak i pro BBSxx motory.
Jako 2 magnet lze použít Cateye magnet do cyklopočítače za cca 95 Kč
článek: https://talesontwowheels.com/2021/03/14/bafang...
Já to nastavoval přímo přes program. Postupoval jsem dle videa na YT. Viděl jsem jednu starší paní na kole, jak ji právě bafang krásně potahal na křižovatce. Jen drcla do pedálu a kolo ji vystřelilo. Měl jsem z toho docela strach skrz manželku. Že se ji stane to samé. Teď pohoda. Samozřejmě se i krásně přeřadí rychlost a šetří se komponenty.
Každému vyhovuje něco jiného. Věřím,že na někde v klidném prostředí,na rovině, může zabrání motoru po dvojím protočení pedálů vyhovovat. Ovšem pro rozjezdy do kopce,nebo v městském provozu to za výhodné nepovažuji.Spíše naopak. Další problém vidím i na nějaké lesní cestě při kličkování mezi kořeny a kameny. Tam by mi také vadilo,že mi najednou neočekávaně zabere motor. S tím "vystřelením dopředu" je třeba naučit se to ovládat a počítat s tím,že motor zabere.
S elektrokolem se jezdí trošičku jinak, než na kole bez motoru. Je potřeba používat přehazovačku. V autě se taky nerozjíždím na křižovatce na pětku. Jezdím hlavně v lesích, na polních rozmlácených cestách a v kopcovitém terénu. Právě tím, že protočím 2x kliky, tak nehuntuji pastorky a řetěz.
A motor Ti zabere zrovna v okamžiku,kdy potřebuješ velice opatrně prokličkovat mezerou mezi dvěma kořeny na lesní cestě. Nebo Ti v tom nějak pomůže přehazovačka? Ty dokážeš přesně vypočítat,na kterém místě ten motor zabere? To se naopak lekneš...
:-D ten motor nemá 200Nm aby to se mnou nějak zvlášť při jízdě cuklo.. je to přípomoc
Proč se tedy bojíš toho "vystřelení dopředu" když sám píšeš,že motor na to nemá sílu?
Je rozdíl stát na křižovatce vedle kola a nebo ho zatížit vlastní vahou…
Pro případ který uvádíš může být elektrokolo vybaveno pouze páčkou asistentu chůze do 6km/h. Jinak si neumím představit,že by někdo stál na křižovatce vedle elektrokola,zároveň zabral do pedálů a elektrokolo se mu začalo rozjíždět na 25km/h. Pro ten případ musí vždy na tom kole sedět a vlastní vahou ho zatěžovat. Pokud tedy nejde o nějakou nelegální úpravu.
když už bych si kupoval přestavbový kit, tak bych si určitě nekoupil motor s PAS senzorem, ale kit s torzním smímačem, který přidává podle toho jakou silou šlapete
Já zase naopak..
můžeš tedy upřesnit výhody PAS snímače oroti torznímu snímači
Nemám to zapotřebí :)
V podstatě mi do toho nic není, protože kolo na baterky nemám a neplánuji. Jen mě zajímá - na začátku píšeš: "Pokud bude někoho něco zajímat tak se ptejte."
Tady se někdo konkrétně zeptal na PAS snímač a ty odmítněš odpovědět. Proč jsi to téma tedy zakládal???
Kdyz nekdo napise “ když už bych si kupoval přestavbový kit, tak bych si určitě nekoupil motor s PAS senzorem, ale kit s torzním smímačem, který přidává podle toho jakou silou šlapete”, tak o problematice něco ví a nepotřebuje, aby mu to někdo vysvětloval. Je to taky popsané v dalších x diskusích.. nepotrebuji se dohadovat o vyhodach a nevyhodach :) chtel jsem popsat rozdil mezi kolem za 160.000,- a kolem poskladanym za cca 60.000,-. Vetsina lidi s prestavbou mit kolo za ty penize asi nebude.
Já mám PAS senzor doplněný jediným systémem ovládání stupně přípomoci - plynem. To podle mně ten torzní snímač dokáže přijatelným způsobem zastoupit. Přidám jen tolik,kolik potřebuji a jen na takovém místě,kde potřebuji. Nespouští se mi sám od sebe motor,kdykoli rychlost poklesne pod určitou mez. Spustí se jen tehdy,kdy chci já.
Jen bych chtěl ještě doplnit systémy řazení. Origo Turbo Levo mělo Sram NX. Vše fungovalo na 1. Často mažu a čistím řetěz. Mé kolo ma Sram Sx. To už je trošku horší. Nechal jsem původní převodník Bafang 44zubu. Kolo jelo pěkně. Neměl jsem problém s žádným kopcem, maximální rychlost byla jako na pincku (i bez motoru). Pořád ale padal řetěz. Nešlo používat poslední 2 kolečka. Koupil jsem převodník LEKI 36z a využiji celou škalu převodů. Teď jsem akorát doobjednal vodítko řetězu. Řeťez se pořád docela dost kříží, ale nepadá. Manželka měla původně Deore 3x8. Po výměně za Bafang super. Není třeba nic řešit. Řetězová linka je ideální a nejmenší kolečko na převodník ji právě nahradí síla motoru.
Hlasuju pro Bosch, nikoliv přestavba.
Mám na dlouhých trasách ozkoušeno, že funguje.
Žádný šachování s aplikacema, koupíš, a jedeš.
Že tys nečet jak on má šetrný motor, že na 1800 nasdtoupaných metrů mu to vezme sotva 70 % baterky, a to ty nemáš ani náhodou, ty na to potřebuješ 3 baterky, kdežto on jednu malou.
Samozřejmě musíš i makat, není to jen o tom, že tě motor vyveze.
Tak proč ho teda máš, když to odjedeš za své?
Nechci bejt rejpavej, ale na začátku píšeš: "...1.800m převýšení cca 65km. S největším plýtváním baterie jsem dorazil do cíle a měl pořád 30%." Podle popisu to nevypadá, že bys makal, ale že jsi plýtval energií baterie. Proto asi ta poznámka o zázračném řešení, co ty na to? Ale možná se pletu a jen jsi to úplně špatně popsal?
Nechceš, ale jsi :) tzn. Ze jsem mel asistenci zaplou i na rovince, kdy mam normalne motor vypnuty ;) do kopce jsem mel zase nejvyssi stupen asistence, kdy mam normalne stredni.. no nic kluci, pekne se tady spolu bavte.
Hoj
To je právě to, čemu asi ne úplně rozumím (věřím). 65 km se standardní přípomocí a k tomu 1800 m převýšení s maximální přípomocí - a na konci ti zbývá ještě 30% kapacity?
Mám vystudované elektro, ale dávno se tím neživím a na elektro taky nejezdím, takže praktické poznatky nemám. Jen mi to přijde jako hodně optimistické. Můžeš to nějak rozvést? A mohl by se k tomu někdo (třeba Jindra + další) zasvěceně vyjádřit? Díky.
Krapet mimochodem a jen pro ilustraci - 1800 m up na 65 km mi vychází prakticky na metr stejně jako polovina Drtiče s jeho beskydskou náročností a lahůdkama jako Lysá, Pustevny a tak podobně, leckde dost napřímo.
Když tady dost často čtu, jak všichni bojují s dojezdem i v běžném zvlněném terénu...no nevím.
Kdybych si nechtěl dělat přestavbu a vrtat se v tom, koupil bych Haibike právě s Boschem CX4. Některá kola používají 2 baterky o kapacitě přes 1.000W a to už jezdíš bez omezení. Brose OPROTI Boschi dost žere..