Zdravicko, koupila jsem si pred 2 mesici nove kolo. Neni to zadna pecka, typove i osazenim stejna jako drazsi Rockrider..
Nicmene uz od prvnich kilometru citim hlavne v pravem pedalu lupani, pukani.. Nic neni slyset, pouze mam pocit ne upkne hladkeho chodu.
Jako prvni jsem vymenila pedaly, dotahla kliky- nic. Sedlovku jsem po zkusenostech take vytahla, vycistila...
Napadl mne stred, ale moc se mi to nezda. Pokid do pedalu opravdu zaberu, jedu do kopce atd...tak se nic takoveho nedeje, ale naopak to citim pri lehkem slapani po rovince ci z kopce.
Zkousela jsem stelovat prehazovacku, ale docilila jsem jen toho, ze se lupani objevuje vice na dvou prevodech a z ostatnich zmizelo ????
Jakmile hodim kolo do drzaku a zkousim tocit- opet nikdo nic neslysi..nevidi. Nejaky napad co s tim?
Zkus šlapat pozpátku, zda to bude pořád cítit nebo doma shodit řetěz, opřít se rukou o zeď a zkusit šlapat, jestli to lupe dál nebo přestane?
Postupně bych se snažil problém izolovat, zda je to čistě záležitost klik nebo to spíš souvisí se zadním kolem.
Nejhorší je cvakání, které se projevuje jen někdy, to může trápit dlouho. Pomoci může taky sledovat, zda je nějaká souvislost výskytu problému se zařazeným pastorkem nebo řetězem na konkrétním talířem a zda se zvuk ozve při stejném natočení kliky... podobně zda má vliv jízda v sedle / ve stoje.
Pokud máš nášlapy, dá se zkusit šlapat jen jednou nohou, pokud by to při šlapání na jedné straně nedělalo, opět to může být indicie...
Problém se středem je jedna z mnoha možností. Pokud je kolo nové, můžeš zkusit návštěvu prodejce, často mají garanční prohlídku a vesměs bývají k zákazníkům vstřícní, když už tam nechal peníze. Horší je, že zákon schválnosti funguje a na místě se to většinou zrovna neprojeví...
Jo a taky může pomoct, když pojede někdo s tebou a koukne, může si všimnout, že je něco křivě, drhne a podobně, což z tvé perspektivy nemusí být vidět. Občas důvody různých pazvuků mohou být vyloženě úsměvné jako zapomenuté klíče v kapse... :-)
Víc mě nenapadá.
V jakém rytmu to lupe ? S otočkou klik, nebo zadního kola ? Nebo s oběhem řetězu ?
Taky jsem jednou hledal cvakání a došel jsem až k snímači tachometru, cvrnkajícímu o magnet :-)
.....jo, tajemné zvuky na kole je vždy problém určit na místě- hlavně místo odkud se šíří, natož "na dálku"....Chce to opravdu jít na to postupně vylučovací metodou...Já tak opravdové(slyšitelné)a ne pocitové lupání odstranil po týdnu- šlo od představce, ač vypadalo že se šíří od středu.
Chtěl bych si lehce přihřát polívčičku. Cvaká mi střed Rám prasklý neni, kolo je staré asi 5 let. Šlapu povšechně nesymetricky, mnohem víc levou zdravou nohou a všecny středy po čase rozdrbu. Cvaká to v prudkém kopci. Když je záběr menší a kulatější, není nic slyšet. Zapouzdřený střed se čtyřhranem už jsem měl vyndaný a točil se pěkně. Žádné lupání jsem v průmyslových ložiskách necítil. Je to středem? Mám koupit nový? Upevňoval a utahoval jsem ho v domečku jako první akci. Na chvíli to pomohlo, ale už je to tu zase.
Námět k zamyšlení - na čtyřhran jdou kliky nasadit 4mi způsoby (plus dalšími 12ti, které nedávají smysl), nepomohlo by ti po čase nasadit kliky jinak, aby se osa opotřebovávala jiným způsobem?
Nabízí se i možnost celý střed pootočit.
Jinak já se před rokem nebo dvěma u MTB od domnělého cvakání středu dostal až k patce přehazovačky, myslel jsem si, že to souvisí s klikami a ve skutečnosti šlo o napnutí řetězu. Ono se zvuk tím rámem nese, tak je ošemetné určit zdroj...
Když si vzpomenu na Tvůj nákup klik, tak mám pocit, že jsi si našel nové téma které lze rozebírat několik měsíců. :-)
Osobně si myslím, že ve chvíli kdy by mělo pootočení význam, je stejně čas osu vyhodit.
Takže může ten střed v ložiskách při asymetrickém sílovém zatížení lupat, když to po vyndání rukou krásně točí bez vůle?
To vůbec nemusí lupat v ložiskách (vůbec málo pravděpodobné, pokud nejsou nějak fatálně domrvený, prasklý apod.). Spíš bych hledal na dosedacích ploškách. Umí to i octalink, natož čtyřhran. Hollowtech II je na tom o poznání líp.
A co s tím mám dělat? Dával jsem z boku papírový kroužek, aby si to lépe při dotažení sedlo. Na chvílo to pomohlo, ale už je to tu zase.
Může tam být jen bordel, ale taky to už může být prostě nepravidelně vymačkané v klikách.
Někdo na čtyřhrany přísahá (a pak s podobnými problémy opakovaně laboruje, osobně jsem právě kvůli utekl k octalinkům a následně k H II. A mám pokoj.
BSA je třeba lepit kontaktně na závitových plochách, i mezi ložisky a miskami (na otevřené straně), a nepoužívat středy kde jsou plastové misky, ani ty kde není zalisované ložisko v misce a drží jej pružné segmenty misky.
Takto zalepený střed nebudeš už nikdy muset měnit.
Ale:
Některé zapouzdřené středy nelze vymezit, takové je asi lepší nepoužívat - lze to ale poměrně snadno poznat když jsou ložiska součástí tělesa - tyto středy vymezené z výroby jsou odkázané na životnost danou předepnutím ložisek z výroby - tam nic nepomůže.
Celý problém se vlastně odehrává na nevymezeném průměru vnějších kroužků ložisek v miskách - BSA se dotahuje jen axiálně, ale závit není fičura uzpůsobená k radiálnímu namáhání.
Tyto 2 vůle, ke kterým dochází i po dotažení BSA středu, musí být tudíž pro sestavu 2 ložisek vymezeny, jinak BSA nefunguje...
Ale nechci se opakovat, píšu to tu už několik let...
Nechápu kam dáváš papírový kroužek, ale pokud ti osa u čtyřhranu na čele už lícuje s klikou, je třeba vzít rozbrus a odflexovat 1-1,5mm čela osy pryč, ale to asi víš...
Díky za návod a radu, ale nerozumím ti. Nemám žádné strojnické vzdělání, neznám terminologii.
Nerozumím:
Co je otevřená strana.
Osa čtyřhranu na čele lícuje s klikou.
Já si myslím, že se mi vlastně celý zapouzdřený střed v domečku radiálně pohybuje. Jde o to vymezit ten radiální pohyb. Papírový kroužek jsem navlékl na osu na čelo středu dovnitř domečku. Miska na střed tlačí přes ten kroužek, takže to chvilku lépe drželo, ale už se to zase pokazilo. Chtělo by to nějaké radiální vyfutrování, ale ani lepicí páska se mi tam nevešla.
první věc je, že ten střed už může být KO.
a já pro změnu nevím co myslíš domečkem.
Loctite je fajn, ale tobě stačí (černý) lak na nehty.
aplikace:
1. vytřít do sucha závity od maziva - neodmašťovat chemicky
2. natřít lakem závity v rámu do šířky misek, tak aby vrstva laku zakryla závit a zůstala aspoň 2 minuty mokrá
3. sundat levou misku ze středu, natřít vnitřek misky co jde do kontaktu s ložiskem
4. natřít lakem vnější kroužek levého ložiska do mokré vrstvy
5. natřít pravou misku středu a zašroubovat střed zlehka do rámu z pravé strany
6. natřít závit levé misky a zašroubovat ji do rámu kde už je střed
7. vše by mělo trvat ty 2 minuty, aby lak zůstal při aplikaci mokrý
8. střed dotáhnout fest než lak začne zasychat
9. nechat schnout 24-48h
takto vymezíš nejen rad. vůli mezi rámem a miskou, ale i mezi ložiskem a miskou.
axialni vůli sestavy ložisek vymezíš jen pokud střed není vymletý, tzn. předepnutí sestavy ložisek dosáhneš pouze standartním dotažením misky - někdy to jde i jinak, ale to je o štěstí.
misky by ideálně neměly být z plastu, vymačkávaly se mi i hliníkové, nejlepší mi přišla ocel.
Proč "neodmašťovat chemicky"?
Lak na nehty nemám, ale mám ten Loclite. Mohu ho použít, nebo má na tohle nevhodné vlastnosti? Mám spoustu opravného laku na rám, který už má jinou barvu. Půjde to po zalepení ještě povolit, nebo je to jednosměrná akce?
Loctite dělá velkou škálu tmelů a lepidel pro různé účely. Záleží na tom, co máš.
Mám malou skleničku z domácích potřeb. Je to ten, co se pak dá povolit, ale samo se to nerozšroubovává. Od té doby, co to používám nepotřebuji na cestě dotahovat uklepané šroubky a matky.
Má na etiketce nějaké číslo, nejspíš třímistné.
Je potřeba lak s plnícíma schopnostma, co dokáže zaschnout v tlusté vrstvě.
Ten Loctite na závity, co já znám, tohle neumí - je to vodička - aplikovatelnost v tomhle případě sporná...
Co furt máte s tím Loctitem?
:)
Loctite je obchodní známka firmy, která vyrábí mimo jiné i tyto, tzv. tekuté závlačky. U nás se vyráběly analogické, anerobně vytvrzující tmely Aldurit v 80. letech na akrylátové bázi. Jak se již několikrát psalo, tmelů Loctite je celá řada a například modrý vyplní přes 1 mm spáru, pokud se zamezí přístupu vzduchu (resp. kyslíku). Takže aplikace "správného" tmelu sporná není.
Pokud je ten tmel stále pružný, pak je to nevhodné řešení, jinak s tebou nelze než souhlasit.
Mám zkušenost se zeleným, modrým a červeným Loctitem a žádný z nich není po vytvrzení pružný.
můžeš tady přítomným hodit odkazy prosím?
Pochopitelně to lze najít na netu, prodejců je řada, tak jen orientačně: Loctite 243 modrý je tixotropní, zaplní tedy i větší mezeru, pevnost střední a rozebíratelnost běžným nářadím, Loctite zelený (2701, ale i 603, 648), vysokopevnostní, nízkoviskózní, na závity 2701, další dva spíše na zajištění ložisek a dalších válcových dílů, rozebíratelnost lokálním nahřátím, Loctite 273 červený, vysokopevnostní, střední viskozita, demontáž rovněž nahřátím.
Z toho seznamu potřebuji na střed pouze tixotropní 243, ale pořád mi přijde lepší třeba i 542.
Vše ostatní nemá potřebný efekt.
Já to budu dál dělat lakem na nehty za 10,- z večerky.
;)
Podle mně stačí jakákoli barva,která musí mít tu vlastnost,že nesmí zaschnout,než to stihneš zašroubovat a utáhnout. Milimetrové spáry v závitu určitě nejsou,to by nešlo utáhnout,protože větší silou by se ten závit okamžitě strhnul. Například tedy nějaká syntetická barva,jakou třeba natíráš vrata od garáže,nebo třeba i Hammerite.
osa čtyřhranu na čele nesmí lícovat s klikou, ale musí být asi o 1,5mm schovaná oproti klice, jinak tu kliku nedotáhneš.
pokud máš kvalitní střed, kliky, a šrouby, můžeš je dotahovat podle libosti, kliky mají tendenci si jen víc a víc sednout až do tohoto bodu, kdy není kam a flexa to spraví...
Středových zátěžových cvakošů mám odstraněno docela dost. Základ (nikdo výše neuvádí) je rovná dosedací plocha pod přírubou misky. Je jedno, co je to za rám a z čeho jsou misky. Pokud je to nerovnné, tak dotažením vzniká nestejnoměrné pnutí, výsledkem je cvakoš (ložiskům to taky neprospěje).
Foto je z frézování, FSA kliky, obdoba HT2, misky byly utažený, bez borčusu. záběrový cvakoš. Levá strana mufny rovná, pravá křivá jak ...
Po zákroku ticho.
Nevím,jestli to dost pochopitelně popíšu,jak to myslím. Vysvětluji si to tak,že v podstatě všichni jsme přesvědčeni,že ložiska namáháme radiálně,plynule a stále stejnou silou. Ve skutečnosti však je ta síla různá a namáhání není jen radiální. Ve chvíli,kdy jde jeden pedál nahoru a druhý dolů,tak v určitém okamžiku,určitém pokrčení nohy v koleni,působíme na ten pedál,který zrovna tlačíme dolů,největší silou a mnohdy i šikmo,jakoby z toho kruhu pedálů ven. A to způsobuje časem nepravidelné opotřebení a zvuky.
Souhlas, ale kde to lupe a jak to zlikvidovat? Lupe v ložisku, lupe mikropohyb pohyb ložiska v trubce rámu, lupe pohyb páky pedálu na čtyřhranu, lupe v ložisku samotného pedálu, lupe prasklina v rámu?
Podle mně je to jistý stupeň opotřebení ložisek středu,který ještě kromě toho zvuku nepůsobí žádné technické problémy. A když se ty kliky odmontují,tak se střed bez zátěže,když tou osou zatočím,otáčí docela lehce. Co by mohlo na nějakou dobu pomoci,by bylo ten střed pootočit,nejlépe o půl kola. Toho stejného by se ale mělo dosáhnout i bez hýbání středem,jednoduše tak,že se odmontují kliky a nasadí se pootočené o 180 stupňů. Ta,co byla vpředu,bude vzadu a naopak.
Jak píše Single, lupe to v závitu mezi zapouzdřeným středem a středovou mufnou. Závit musí mít z principu určitou vůli, jinak by se nedal zašroubovat. Dotažením se to dá jenom zmírnit, ne úplně odstranit (předpětí v závitu je axiální, síly od šlapek převážně radiální).
Já osobně jsem tenhle problém nikdy neměl, asi mám štěstí na kombinace tolerancí.
Takže ten závit, jak píše Single zalepit. Zkusím to tím závitovým lepidlem Locklite. Doufám, že to ještě povolím. Už takhle se ten závit blbě povoluje.
to že závit má vrcholový uhel způsobuje, že po dotažení "ztuhne" i radiálně. Prostě ten závit je vlastně kužel, i když do spirály.
Tak jak se pak může vymačkat, že nestačí jen další dotažení?
protože máš kolo ze sračka matroše - Favorit.... pořiď si stroj materiálově na výši a budeš mít po problémech.... pokud zajdeš do skutečně slušné cykloprodejny, kde jsou prodavači a ne podavači, dohledají ti stroj, který bude splňovat parametry jaké potřebuješ... a nebo ti ho dokonce i vyskládají. Možná to nebude úplně nejlevnější, ale mašina ti vydrží celou dobu, co budeš schopen pohybem vlastní silou.....
:) Řeším problém na horáku Autor Kinetic se vzduchovou vidlicí. Není to žádný zázrak, ale Favorit to není.
Mimochodem na mém Favoritu je původní jen rám a vše ostatní je zcela nové. Ráfky mám vysoké s uzavřenou trubkou, přehazovačku mám Deore Shadow, převodníky mám duralové se čtyřhranem, brzdy dvouklíčové, řazení indexové combi.
Jen blafeš a nevíš o čem :P
No vidíš, a já mám Favoritku a s plastovejma miskama dala bez cvakání dvacet tisíc. Teď ten střed i s miskama podědilo další kolo a pořád nic necvaká.
Když já sice šlapu hodně kruhově ale často hodně nesymetricky, skoro jen jednou nohou. Abych zatěžoval obě se musím hlídat. Takže já po čase rozkřapu všechny středy.
Teorie o cvakání mezi miskou a rámem má něco do sebe a, myslím, bude správná, vypatlej to nějakým plničem. Vyklechtanej čtyřhran mi moc nesedí, jo, může zalízat víc a víc, na to pomůže ta flexa, ale omačkají se spíš kliky, zvlášť, jsou-li hliníkové, ne ocelovej čtyřhran.
Plastová miska o ocelovej rám nebude kovově cvakat, maximálně se bude viklat, ale nevyloudí kovovej zvuk.
No nesymetricky a co jako?
Přece z hlediska namáhání středu vůči rámu je každé šlapání špatně, protože na jedné straně tlačí noha dolů a na druhé buď nic nebo dokonce druhá noha táhne nahoru. A o chvíli později se strany prohodí. Ten kdo šlape víc kruhově, tak střed namáhá i směrem dopředu a dozadu, ale ten základ, že jen jedna noha tlačí dolů, tam má přeci každý cyklista?
Přidám to k tomuto tématu. Hlasitě mi cvaká v okamžiku, kdy je levá klika v záběru. Zkusil jsem se naprázdno na kole postavit a pohoupat se na pedálech, a to se neozývá, pokud šlapu pouze pravou nohou, tak to necvaká. Když to není ve velkém záběru tak to je také v klidu. Zkusil jsem projít všechny šrouby jestli nejsou povolené. Bez výsledku.
Takže jen při záběru levou nohou a ještě ne vždy.
Nemám bohužel v tuto chvíli čas opakovat cestu do servisu. Při poslední návštěvě servisu se to samozřejmě neozvalo a ani cestou z něj. Dneska však opět.
Jedná se o tohle kolo:
https://cz.author.eu/adventure/gravel-bike...
a pedály:
https://cz.author.eu/komponenty/pedaly/klasicke...
Zkusil bych prohodit pedály za nějaké jiné (na chvíli půjčit z libovolného jiného kola, závit mají snad všechny stejný), když to pomůže, je to jednoduché, může za to ten pedál, když ne, nejspíš kliky, střed nebo něco s rámem... to může být ještě složité...
Teď mi asi týden cvakalo něco na Růžence. Zdálo se mi to na pravý pedál, bylo to při záběru. Pak jsem podezřívala něco s přehazovačkou, dělalo to jen na některých pastorkách... Bylo to nepříjemné, prostě lupání spíš pravidelné, ale ne pořád. Cítitelné v botě.
Předevčírem něco slyšitelně křuplo a od toho okamžiku to jede úplně hladce. Takže mě napadl nějaký miniaturní kamínek "někde". Při prohlídce a čištění jsem nikde nic neviděla, ale někde schovaný být určitě mohl. V řetězu, v kladce, v pružině... Nevím, už to neřeším, bo je to pryč.
Info k cvakání ve středu:
U silničního kola mi začalo asi před měsícem něco cvakat. Nejdřív jen občas, do měsíce už to cvakalo zcela pravidelně při záběru v kopcích. Vyměnila jsem středovou osu a cvakání okamžitě přestalo.
Na ose, kterou jsem sundla, je viditelný vakl v místě, kam ukazuje šipka. Na vnitřku levé misky je viditelné ošoupání. Cvakalo to o vnitřek misky, kov na kov. Na ose (SunRace) jsem najela něco přes 3000km.
Na jiných dvou kolech mám taky kovové misky (Al a Fe), je na nich najeto mnohem víc (12.000km a 7.000km), osy jsou od jiného výrobce (VP) a nic necvaká. Prostě nebudu tento cvakavý typ od SunRace kupovat.
Na Favoritce mi první KINEX v plastu vydržel 20.000km a ještě teď ten střed jezdí na jiném kole. Další KINEX jsem nasazovala letos, tak ještě nevím, kolik vydrží.