Tak už nevím! Forsík dlouhodobě zlobí, nepravidelně hlasitě cvaká nebo lupe, či jak to nazvat a vždy při tom cítím v pedálech cuknutí. Má nová kola, novou kazetu, zkoušeli jsme jiné pedály, jiné kliky i se středem a dělá to pořád. V záběru do kopce častěji. Ani léčebný pobyt v servisu nepomohl. :-( Má někdo podobnou zkušenost, nebo nápad, čím by to mohlo být? Předem děkuji za rady.
Mě takhle svého času cvakal horác. Někdy víc, někdy míň, někdy vůbec, později skoro furt. Ozývalo se to s otáčením klik. Zkoušel jsem kdeco čistit, vyměnil jsem dva středy. Nakonec se to vyřešilo svařením, když konečně rám u přesmyku prasknul úplně.
Ale to jsi číst asi nechtěla ;-)
Hmm, tak s tím mě Jarda taky straší. :-( Ale na to je Forsík ještě mladý.
Jestli je blbej svár od "narození" tak je stáří kola irelevantní.
Starám se o něj jak o miminko, na závěr každé očisty ho vyleštím ubrouskama na dětskou prdelku. Že bych si za čtyři roky ničeho nevšimla? Byl několikrát v servisu na celkové prohlídce. Po servisu se mi první jizda zdála v pohodě. Jenže u nás je rovina. Tam se nic neprojevilo. První kopec a cvak, lup...
Mám podobnou zkušenost s přední vidlicí. Jsem moc rád, že to cvakání nenávidím a hledám jeho původ. Ta noha vidlice po povolení rychloupínáku prostě upadla. Ten prasklý rám je třeba rychle vyloučit a pak už to bude jen kosmetická vada.
Prosimtě, nezmiňuješ zda jsi měnila řetěz.
Mohl by mít tuhý článek, nebo být nerovnoměrně opotřebený.
Řetěz ne, ale to by cvakalo pravidelně, ne?
jo, jenže např 1x za 3 otočky a pokud máš např 1 článek pokroucený/ tuhý, tak třebas se to musí sejít s zubem na kazetě (nebo převodníku) který nemá náběh.
jinak - středová osa není press-fit? ty prostě vržou všechny. :-(
oprava, středovou osu jsi měnila, tak nic.
Bylo zarážející, že po vykuchání středu, zbyla v rámu poměrně velká hromádka prachu. Nesvědčí to o něčem zlém? :-/ Spíš o něčem netěsném.
Zbyla v rámu poměrně velká hromádka prachů ...
Toho kola se, děvče, drž!
Z čeho ten rám je? Prach a rez se ve středu hromadí, poněvadž je to nejnižší místo a moc se tam neleze. A co je to poměrně velká hromádka? Půlka malé kávové lžičky dejme tomu 0.5cm3 ?
Co z toho chceš vypočítat ? ;-)
No kolik toho oxidu bylo. To co jsem popsal jsem poprvé z Favorita také vysypal a praskla mi vidlice a rám ne.
Favorit rezne a hlavně koroduje hned od výroby. Toho na konci kariéry zameteš a hromádka to bude pořádná. U hlíny to tolik nehrozí.
A z čeho pak je v tom hliníkovém rámu ta hromádka prachu? Patrně to koroduje také.
Snad velká polévková lžíce. Jezdím s kolem v prachu, ale tohle jsem ještě neviděl.
Jen jsem si teď uvědomil, že nevím jestli jsou zaslepené návarky na košík na sedlové trubce.
A boty? Píšeš, že to cítíš v pedálu...
Němáš povolené pedály v klikách? Příznaky by odpovídaly přesně. Mazala jsi jim závity a dotahovala jsi je pořádným klíčem a "na krev"?
Různé další zdroje cvakání, na které se mi podařilo přijít:
- Volnoběžka. Když se západky při rozjezdu špatně chytnou, po pár otáčkách klik přeskočí o zub dál. Cvaknutí je to dost hlasité, spíš rána, a kliky poskočí o kus dopředu. Ale máš nová kola, tak to asi nebude ono.
- Vymletá ložiska pedálů: cvakají nejdřív nepravidelně, potom víceméně pravidelně, a tím víc, čím větší silou se šlape. Ale ty máš taky vyměněné, takže nic.
- Klika škrtající o zadní vidlici: cvaká vždycky ve stejné poloze klik, v závislosti na síle šlapání a různých náhodných vlivech. Možné jenom s nestandardně krátkou a širokou vidlicí, na normálním kole nehrozí a odřeného místa na rámu by sis všimla.
- Povolený nebo prasklý představec. Vrže a křupe v rytmu šlapání a tím víc, čím větší silou taháš za řidítka. Ve šlapkách ale není cítit nic, takže to nebude tvůj případ.
Prasklý rám jsem ještě nezažil, tak nevím, jak zní.
Pedály jsou namazané a utažené. Zkoušeli jsme i jiné. Jsou tam Shimana 520 - ložiska se točí dobře.
Kliky - HT2 Shimano Deora. Zkoušeli jsme druhé, včetně ložisek do rámu. Když jsem původní vymontoval, vysypala se ze středu hromádka bílého prášku. Snad polévková lžíce. To jsem ještě na žádném kole neviděl. Bylo to vně plastového pouzdra co je mezi miskama.
Původně jsem podezíral ořech, ale zadní kolo je tam druhé a dělá to pořád.
Jde hlavně o to cukání. Skřípání si myslím bude spíš někde sedlovka/sedlo.
Bílý prášek je něco jako rez z hliníku. Jestli ho v rámu byla celá lžíce, tak už možná někde prokorodoval tak daleko, že se začíná rozpadat. Trhlinka může být zevnitř, schovaná pod lakem. Postupem času se nejspíš objeví na povrchu a vzhledem k nezbytné předimenzovanosti hliníkových rámů by i potom mělo nějakou dobu trvat, než praskne.
Nedávno jsem čistil kolo po zimě (vlastně asi po čtyřech zimách). Hliníkové součástky už jsou taky samá bílá vyrážka a barva se z nich loupe víc než z ocelového rámu. Nevím, jestli se uvnitř rámu Forsíka můžou vyskytnout podobné podmínky jako na stojánku a brzdách obalených vrstvou slaného sněhu.
Od rámu za tři tisíce nemám velká očekávání, ale že by zrezl za čtyři roky a hliník? Včera jsem udělala řádnou očistu a na rámu jsem nic nenašla,jen provozní oděrky,povolený šroubek od nosiče a řetěz po smrti. Projížďka bude až s novým řetězem, teď volá vinohrad a motyka. :-))
ten bílý ptášek mohl být zbytek z tryskání ("pískování")rámu.
A čichl někdo k tomu bílému prášku :-D
Čichání moc nepomůže, to chce pořádný šňupeček :-)
Jestli se to děje v záběru zaměř se na sedlo, konkrétně jeho nosný rám.
Jestli necvaká při jízdě ve stoje na pedálech, pak jsi našel příčinu.
Dobrá zpráva je, že na cvakajícím sedle se dá jet tisíce kilometrů.
Špatná práva je, že to nejde opravit. Jen vyměnit.
Pokud to je nepravidelné cvakání, tak při hledání nezapomeň také na řiditka a představec. Pokud při běžné jízdě občas cvaká, tak pustit řiditka nebo je alespoň nezatěžovat a jet dál. Několikrát vyzkoušet, pokud i při jízdě bez drže bude cvakat, tak si to sice nenašla, ale můžeš si odškrtnout další kus kola :-)
Obávám se, že už jsem zkusila vše. Bez výsledku. Momentálně je Forsík pod vrstvou zaschlého blata s trávou k nepoznání. Zítra umyju, prohlídnu, projedu. Vyzkouším všechno možné, co mě napadne. Dávám si i pozor na plynulé šlapání, hrkne-cukne-lupne taky. :-(
Rám není zrovna tuhý. Když Jarda kontroloval, jestli nejsou uvolněné kliky, rám propružil snad o cm do stran.
Nebo jen nechce vozit takovou velikost jako jsem já. :-/
Soustavné nepravidelné cvakání by možná šlo odstranit tím, že by ti někdo jednorázově zacvakal nové kolo ;-)
No, to je slovo do pranice! A letos je ták krásná příležitost, půl století na světě. :-D
Kolega dostal při stejné příležitosti kolo za 68000,-Kč. Zamačkla jsem závistivou slzu v oku. Uvidím, třeba se sejde nějaká korunka. :-))