Zdravím,
Jelikož se pomalu blížím k 15t strávených v sedle Apusu se spodním řízením, zvažuji další možnosti v pestrém světě lehokol. Po testovací jízdě s Apusem (cca 2017) mne zaujala řídítka „open cockpit“ (U-bar, superman), která bohužel z nabídky uherskobrodské firmy zmizela. Zajímají mne následující věci:
1) zkušenosti s tímto druhem řídítek. Nejlépe na Azubech 20/26 nebo 26/26
2) možnost sehnání (jestli se někomu Azubácké doma nepovalují, protože se později rozhodl pro přestavbu). V Brodě je nemají. Anebo jiné možnosti obstarání, i když tuším, že s Azubem to bude poměrně vzácná kombinace…
Předem děkuji za podněty k tomuto druhu řízení
Je to tohle?
https://www.youtube.com/watch?v=GDb2UlZaE0w&...
Sice nemám Azub, ale zkušenosti s horním řízením "trochu" mám. Na všech mých lehokolech mám horní řízení a v posledních letech se mi nejvíc osvědčily tzv "Mekáče" (jak mi je vtipně nazval kolega Mech) a pár kolegů je už ode mne má a pokud vím, tak si je taky pochvalují.
Jen tak ze zevědavosti: nebolej z toho ruce, jezdit takhle v předpažení?
V jakém předpažení, je to pomalu jak na spodním řízení.
Tak já nevim, já vycházel z tohohle.
Od pohledu se mi to pohodlné nezdá, tak se ptám...
Z tohohle pohledu se ruce taky zdají nějak níž než ve skutečnosti.
Pohodlné to zrovna není - aspoň ve srovnání se spodním řízením, co se mi nabízí každý týden.
Ale za 60 tis. km už jsem si zvykl...
na různé efekty, jako třeba když ruka nečekaně zabrní.
S vědomím, že se zrovna nešťourám v elektricce, s sebou už při tom ani divoce neškubnu, což by byla jinak normální reakce (a kdo ví jestli, už jsem si dlouho nesáhnul).
když jsem to tehdy v Brodě testoval, tak jsem si občas ulevoval změnou polohy rukou.
Mně to přišlo pohodlnější než poměrně úzké horní řízení- i když jsem narazil v diskuzi na zmínku rozšíření ....na 65cm, což jsou shodné hodnoty pro OC i spodní :-)
Ale i u dolního mám potřebu občas přechytnout, ale ten prostor je dost omezený
Spodní řízení má takovou dost nešikovnou nevýhodu s instalací všech možnách udělátek. Tachometry, navigace a vůbec všechno co je člověk zvyklý vozit na řidítkách.
Ale ta poloha je fajn...
Tak ono jak co, zvoneček a zrcátko na spodním řízení problém není. Tachometr vozím vpředu nad přesmykačem a vidím na něj dobře, světla se taky hodí spíš na rámu... ale mapník jsem na Ibexu prostě nevymyslel... :-)
Mapa se krásně vejde pod ventisit. Když náhodou dojde paměť, zastavím a podívám se.
Jel jsem +/- v tomhle režimu na Ibexu Eposurvival 2017 (ty předchozí jsem navigovat nemusel), akorátže jsem mapu pravidelně strkal do brašny a snažil se zbytečně nezastavovat. Jelikož kamarádka v týmu se svým kolem (a řazením) dost válčila, snad jsem ani moc nezdržoval...
Nicméně následující rok na MTB s mapou na řidítkách byl fakt o něčem jiném. Možnost kdykoliv se podívat do mapy, kontrolovat aktuální pozici a promýšlet trasu dopředu, je k nezaplacení...
Zkrátka na normální cestování a turistiku je spousta možností, jak to na lehokole vyřešit, ale jet orienťák na kole bez mapníku, je velká nevýhoda.
Takže by bylo možná jejich výroba a instalace i na AZUBa?
Btw myslím, že jsme se potkali na K24 2019, co jsem se díval do archivu jsi měl nezvyklý pohon předního kola
Ano, to je možné. Mám, jak já říkám "lehožiletku" s předním náhonem.
Ty nápisy Velogauče na ráfkách to je stříkané nebo nějaký obtisk? Vypadá to dobře a zajímavě.
Když jsem před lety řešil rekonstrukci Ibexu, tak jsem se Azubu na ta řidítka víceméně ze zvědavosti ptal. Odpověď byla, že už je nenabízí a za tu dobu, co to v nabídce měli, montovali jedny, možná dvoje, nebyl o to zájem...
Tudíž se obávám, že lidí se zkušenostmi na Azub lehokolech moc nebude.
To jsem se zajímal, kolik by to stálo, ale cena mi příliš připomínala drahotu (tuším že to bylo někde na úrovni karbonových beranů na silničku). Tedy, ne že by open cocpit řidítka od jiných výrobců (Bacchetta například) byla nějak výrazně levnější.
Tak já se cenu ani nedozvěděl, ale tenkrát jsem vážně uvažoval o spodních skládacích řidítkách, taky to bylo dost peněz, ale normální řidítka jsem zvolil spíš kvůli nedůvěře ve spolehlivost vehementu a fakt, že to vlastně nikdo funkční neviděl...
Tak je to asi se vším, že kdo si to umí sám vyrobit, může to mít levně, kdo neumí, tak si za malosériový díl poplatí, to je život...
Tady máš krásný příklad úpravy Azubu, je to maďarský kolega Bandi.
koukám, že nejspíš předběhl i Azubáky.
Jestli byl loni na srazu, tak jsem ho ale nezaregistroval a ve fotogalerii není. Ale je fakt, že šla tehdy hláška, že Maďaři to vzhledem k situaci s C19 tehdy odpískávali
Problém s konverzí ze spodního bude asi vidlice, protože je nejspíš zkrácená tak, že nad hlavové složení nevyčnívá skoro nic a nebude na co přidělat horní řídítka.
Jestli ti ale vyčuhuje nad hlavové složení rozumně dlouhý kousek vidlice, šlo by poměrně snadno vyrobit tohle: https://hebi.rajce.idnes.cz/Myska_-_Ocelac_Mk.3...
Je to trubka svisle, dole vnitřní průměr na krk vidle a sedlová objímka na sevření, nahoře vnější průměr na představec. Představec a příčná část řídítek jsou standard z mtb. Podélné boční části jsou udělané tak, že se kulaté rohy na mtb řidítka uříznou, epoxidem se do nich vlepí menší trubka a na tu se zároveň nalepí pokračující 22mm trubka, na tu pasují brzdy, řazení a gripy. Výhodou je možnost až za jízdy doladit šířku a do jisté míry i další rozměry.
Zrovna pracuju na experimentálních karbonových supermanech, první pokus je jen náhrada té příčné části a bočních částí jedním kusem. Do budoucna jsem uvažoval případně nahradit i ten představec a možná i sloupek, vše z jednoho kusu. Hliníky na koncích jako snadný interface na brzdy a řazení, u toho sloupku možná dole na krk vidlice taky. Ale to se teprve uvidí. Navíc z jednoho kusu karbon to jde dělat až když člověk ví přesně polohu všeho najisto, takže ta montovaná verze se furt hodí.
Nerad se přu (navíc s lehoGuruem, ale): Do krku (i dost zkráceného) lze vsadit upravený představec, viz https://mildaz.rajce.idnes.cz/001-Postup_stavby...
Mělo by to jít. Bude se tím pádem muset udělat jiný sloupek než co je na Oceláčích (zvenku na krk vidle), případně adaptér na adaptér - upraveným představcem vytvořit prodloužení krku vidle a na to dát sloupek. A bude se muset zatlouct ježek hluboko dovnitř, při použití vidle se spodním řízením je určitě hodně blízko horního konce krku. Ale to by na většině vidlic mělo jít udělat.
Dík, že´s mě připomněl: v současnosti jsou na trhu jen dětské(?) 20" vidlice. Hledali jsme s Akitem i ´venku´, ale nenašli. Je to bída.
Předloni mě pan Štercl nabízel Saso Spiner Grind (poslední co měl) a já ji bohužel nevzal (nepotřeboval).
Highlander prý přidal do té dětské pružinu i do druhé nohy a s tím jezdí/jezdil.
Zkracovat velkou vidlu - si nedovedu představit. Také kdo by to dělal.
Nemáš tip na 20" vidlu k mání?
Děkuji. P.
Přidám se - ptali jste se v Azubu? Aktuální stav sice neznám, ale spoléhám na ně, kdyby něco.
Od nich mám vzduchovou Saso 80 mm a byla to nějaká specialita. Už je to ale dva a půl roku.
Z postupně čtyř vidlic zatím nejlepší.
Ta předchozí MRP (původně White Brothers) sice taky nebyla špatná, jenom nevydržela moc dlouho. V porovnání s těmi minulými to byl přesto takový skok, že stálo za to nechat si ji opravit. Mezitím ta nová Saso, myšlená napřed jen dočasně, stála jen o trochu víc než ta oprava a chudák MRP teď jen leží jako záloha, ale pro klid duše tak potřebná.
V sobotu se zeptám ve Štemberku Šterclů. Vyjíždím z Holomóce v 8:00. Jednalo by se o 1 1/8"? Budu letos doufám vyřazovat ECO a ho rozdám nebo rozprodám. Síc, vidle, kola, horní řízení, nosič atd. Vidle je 1". Popř. někomu, kdo se z hecu pokusí zadní vidlu o ten cenťák doleva srovnat.
První vidlu 20" jsem měl ze sběrňáku z dětského kola.
To bys byl hodný, tu s 9/8" (1 1/8) doma ještě nemám
8-)
To si ale ještě počkáš, termín dodání Carpa podle smlouvy mám 30.9.2021. Pak zkusím sám u "někoho" vyhnout tu vidlu, jestli bych neměl pak odpisáka na pokusy elektropohonu apod., kdybych nevěděl, co s prachama :-D ECO tak letos ještě bude dominantní stroj. Rozhodně dám vědět, bo aby to parkovalo u bratra v přecpané garáži je to trochu luxusní.
Pro inspiraci tady jsou fotky čerstvě dokončených nových řídítek z jednoho kusu a pro porovnání předchozí montovaná.
Velmi pěkné :-D Budeš to osazovat i kloubem pro sklápění?
Zdar Jirko, moc pěkné. Je potřeba ještě něco doladit - vychytat mouchy, nebo už je to odzkoušené a po všech stránkách lepší?
Jak se to asi zachová při položení v rychlosti na bok? (stačí představit jenom na asfaltu)
Ptám se proto, že můj Mk3 by si něco podobného taky zasloužil, když odvádí tak dobrou službu.
Ale vím, jak to je s výrobou něčeho ve volném čase doma. Kdyby to šlo, dej si mě do pořadníku.
Jo a máš nový dveře, už bych to tam asi ani nepoznal :-)
Zdar Radku, dnešní test cestou do práce potvrdil, že to funguje jak má. Gripy, řazení, brzdy, vypínače světel a zrcátko jsou vůči mému tělu polohované přesně stejně jako předtím. Tachometr je líp na dosah než předtím a o chlup líp vidět. Další rozdíly jsou, že to je o 200g lehčí a kolem šlapajících nohou je víc místa než předtím. Skoro uvažuju, že bych mohl o kousek zkrátit svislý sloupek, celá řídítka posunout dolů aspoň o 15mm. Ještě to chvíli nechám jak je a uvidím.
Působí to hodně robustním dojmem. Dali jsme tomu tak tlustou stěnu z uhlíku, jaká je normálně na řídítkách z hliníku. Vyšší tuhost to nemá, hádám díky tomu, že je to vinuté diagonálně (použili jsme hotovou punčochu). Takže na omak to působí stejně pevné jako původní, když sprintuju nebo zvedám kolo za gripy řídítek na parkovací hák. Takže můj odhad je, že by to mohlo přežít podobné pády jako původní řídítka. Probroušení o asfalt kdyby to člověk položil a klouzal by asi trochu nastalo, opět podobně jako u hliníku, ale dělá to na mě dojem, že pád, který obrousí řídítka do nepojízdného stavu by obrousil i jezdce do nepojízdného stavu. Testovat to doufám nikdy nebudu.
Zkusím zapřemýšlet jaké měření a/nebo fotky by byly potřeba na to, aby šlo můj model ve FreeCADu upravit na tvůj tvar řídítek, ale myslím by to nemělo být těžké. Dva nebo tři rozměry metrem a fotka zboku na úhel sklopení řídítek dolů. Zeptám se Honzy jak by si případně udělal čas na další laminování a kolik vlastně stál ten materiál. Třeba bychom zvládli v létě vyrobit další. Nebo rovnou dvoje, on možná bude na svou Mk.3 chtít taky, moje se mu líbí.