Zdravím,
žena má na kole přehazovačku Shimano Deore X7, devítikolečko, řazení páčkama (ne gripshift). Na páčkách je takový ukazatel rozdělený na třetiny - původně každá trojice převodů byla v jedné té třetině. Teď se to ale nějak posunulo, a ukazatel je tak o půl pozice jinde - na fotce je 4. nejrychlejší stupeň, který už má být v tom prostředním okénku, ale je na rozhraní prostředního a levého. Jak se tohle seřizuje? Bowden má štelovací šroub jak na přehazovačce, tak na straně páček, ale obojí reguluje polohu ramene přehazovačky, nikoliv tento ukazatel.
Díky za tip, kam se podívat.
Obávám se, že tohle je bez rozebrání neštelovatelné. Je to jen orientační zobrazení, napíchnuté na hlavní mechanismus řazení. U některých řazení jsem viděl tohle zobrazení nějak oddělitelné. K nepřesnosti mohlo dojít nějakým mechanickým vlivem, třeba nějakým zatuhnutým čurbesem, za roky provozu.
Když řadíš do krajní polohy, tak se ručka jen opře o kraj(jakoby dva kvalty na stejné pozici ručky) a zase to při řazení odleze takhle špatně ? Někdy pomůže právě odřadit do krajní polohy, že se ručka o zarážku "zkalibruje".
A co je Deore X7 ? Možná že s něčím takovým Shimaňáci někdy přišli, ale já znám jen Deore a pak Sram X-7. Nebo je to LX ?
Tak je pravda, že když to přečtu vzhůru nohama, tak by to mohlo být klidně i LX.
Zkoušel jsem řadit na oba dorazy - na nejrychlejší straně to jde jakoby za okraj, na nejpomalejší to nede do okraje. Čili tímto to "zkalibrovat" nejde.
Pak asi leda "zkalibrovat" vnímání ručičky na stupnici :-)
Do samotného mechanismu řazení bych se teda osobně nerejpal (mám zkušenost se Sram X-9 a bylo to hodinářské dobrodružství na mnoho večerů). Leda že by to zobrazování bylo u řazení přišroubované jako samostatná "periferie", pak by se to asi dalo nějak oddělit, nastavit a vrátit do celku.
Pokud trváš na tom zobrazení, tak nezbývá než to řazení rozebrat a ten vyháknutý a posunutý ukazatel srovnat. To by mělo být snad to nejjednodušší na tom řazení. Bývá to hned někde pod prvním krytem. Rozhodně nerozebírej vlastní bubínek tahající za lanko. Tam se setkáš s komplikacemi.
Ukazatel řazení se dá velmi dobře nahradit pohledem mezi nohama na kazetu. Je to reálnější a za tmy je to stejně neviditelné jako ukazatel na řídítkách.
No, řešil jsem to na LX z roku 95.
Ta červená páčka (ukazatel)je na opačném konci než ho vidíš rozříznutá napůl, (svisle).
toto je nasazeno na tenounký čep. Ty to máš z toho čepu vyskočené.
-Rozebrat kryt ukazatel (dva šrouby na kříž)
-nasadit
-složit sešroubovat.
Bacha, ta páčka je na tom opačném konci slaboučká a plast docela křehký.
Koukám, že když je to tak snadný, tak si to asi taky opravim. I když na ukazatel moc nekoukám, řadim podle citu a vlastně celou jízdu vim co tam mám.
No, zas kecám - v některých kopcích se občas přistihnu, že bych řadil i převody, který vůbec nemám :-)
To je výsledek vyježděnosti. Na známé trase do práce se občas přistihnu, že chci řadit a ono to tam podvědomě už je. Také většinou tuším, co tam mám. Jinak já se dívám na kazetu, což je patrně následek z doby, kdy žádné ukazatele zařazené rychlosti nebyly. V autě také koukám na šaltpáku a žádný jiný ukazatel tam nemám.
Ne že bych se bez toho neobešel, ale mám ukazatel i na žiletce, na motorce, v některých autech. Příjemná vychytávka.
Rozhodující bude asi to,že když už to tam je,mělo by to fungovat. bez ohledu na to,jak moc to člověk sleduje.
Jo. Tohle je ten důvod. I když to není moje kolo, tak mě to docela štve.
V autě se mi už fakt dlouho nestalo, že bych nevěděl, co mám zařazeno. Ale ukazatel na palubní desce nemám. Párkrát jsem jel v autě který ukazatel mělo, a byla to spíš otrava než pomoc, protože to furt buzerovalo, že mám řadit dolů (což pak vůbec nejelo). Třeba taková Fiesta s 1.0 ecoboostem před pár lety na Madeiře začala být překvapivě živé auto i do madeirských kopců, jakmile člověk přestal koukat na ten ukazatel a začal používat spíš vyšší polovinu rozsahu otáček.
Na lehu (tam je ten SRAM X-7 :-) bych ukazatel uvítal, ale na spodním řízení je na to dost blbě vidět.
Mám podobný problém. A navíc horší o to, že 3 talíř mohu seřídit jen na 2 kvalty. Buď horní či dolní kvalty. Tak nevím, zda je na vině vychozený řadič talířů či páčky systemu řazení. Také zatím nevím, zda se ony součásti dají zakoupit separátně, či pouze komplet i s bowdenem....
A kromě povrchního plácnutí do vody by nějaké technické značení a označení nebylo? Údržba? Stáří? V nějakém obchodě ses zeptal na servis popř. úroveň opotřebení? Na zábradlí je často nejmenší talíř jen na největší pastorky apod. Krátké ramínko přehazovačky s řeťazem? Kolik máš na nové?
Pošpekuluj...
Potřebovals zase jen něco napsat nebo dodáš s údaji i třeba fotky? Bez tohoto Ti nikdo neporadí, i kdyby nakrásno chtěl. Třeba sis už vlastně i odpověděl komentářem.
Přidávám foto. Je na doplnění - kolo je od souseda za baxiš (cca polovina bazarového) a ten ho měl cca 5 roků v provozu (cesta do práce). Také nevím nic o kvalitě značky (MERIDA MATSS SPORT 500). A ono řazení, zdá se mi trochu volné lanko řazení a i volnější čepy řadiče. Zaráží mě jen to, že jde práve o řazení talířů. Řazení převodů kola je v pohodě.
Tak jestli jsem to konečně pochopil, tak můžeš řadit jen převoníky 2 ze 3. Toto jsem měl na Jarním srazu nákoláků 2021 a Holfi mi jen "napnul" lanko štelováním, necelá otočka, takže asi postupně čvrtotáčkově pokusničit. Nutné je mít dorazy v pořádku.
To lanko by i po odřazení na nejmenší talíř nemělo být úplně povolené. Mělo by být ideálně akorát napnuté. Že je povolené znamená, že přesmykač dojel na dolní doraz a dál ho to už nepustilo. Při zvedání na další talíř budeš řazením muset sežrat ten kus volného lanka a to ti pak bude scházet při zdvihu na největší talíř. Zkus to lanko na nejmenším talíři štelovacím šroubkem na řazení lehce přitáhnout. Možná to pomůže a možná také ne. Přesmyskač může nějak řadit i při docela špatném nastavení. Pokud nechápeš tu mechaniku řazení, tak to jen tak podle jednoduše psaného návodu neseřídíš.
Ale to pochopení není tak těžké. Taháním za lanko vychyluješ řadicí vidlici. Pak to má horní a dolní doraz pohybu na šroubky na přesmykači. A na řazení na řídítkách máš napínací šroub na lanko. Řadicí vidlice by měla být rovnoběžná s rovinou talíře a asi 2mm nad největším talířem. Vidlice přesmykače by se neměla na nejmenším talíři zarážet o rám kola. Potom by dolní doraz byl neúčinný. Pohybem páčky řazení posouváš řadicí lanko vždy o stejný kus lanka. Víc na tom není.
Tím taháním jsem to zkoušel. Řadič se posune, ale na velkej talíř žezěz nenaběhne. Jak jsem se zmíníl, vypadají ony čepy řadiče trochu volné. Nevím, jestli to může být tím, čl oním řadicím vedením, co přehazuje. Proto také ten dotaz, zda jde koupit jen onen řadič, či musím celek.
APP.
Nepomohlo mi ani pootočení celku na rámu.
Přitom nejmenší a střední jdou vpohodě.
Můžeš mit posunutý horní doraz na přesmykači, který ti nedovolí dosáhnout úrovně velkého talíře.
Rozviklané nýty na vodítku přesmykače se dají kleštěmi nebo kladívkem dotáhnout. Ale než do toho začneš mlátit, zkus ty dorazy a štelovací prvky.