Dobrý den, potřeboval bych poradit. Pár dní zpět se mi stala nehoda. Jel jsem na kole a pravým předkem kola narazil od asi 1,5m vysoké tyče (takové ty tyče u cyklostezek, aby tam nemohla auta). Po zkontrolování kola, jsem zjistil, že se mi zasekává páčka u přehazovačky ale také další věci, mnohem závažnější. Po nárazu se mi přední kolo začalo naklánět k jedné straně, asi o 1cm. Problém zatím řeším tak, že když dojedu, uvolním kolo a ono si gravitací sedne doprostřed. Další problém je že si myslím že přední kolo je vychýlené od řídítek. Řídítka ukazují rovně ale kolo je malinko hnuté. Moc, moc bych potřeboval poradit. Mám vzít kolo do servisu na opravu, nebo ne? Moc děkuji předem
Tohle vypadá dost vážně. Co to je za kolo? Na servis to je určitě, to vypadá na ohnutou vidlici a možná i poškozené kolo.
Jestli nepoznáš sám a neumíš, tak opravdu servis.
To musela být slušná rána, když to takhle dopadlo.
podle kvality dotazu soudím na "hluboké" technické znalosti :) Kolo rozhodně do servisu a to tak, že pěšky, nebo autem jako náklad. A nejezdit na něm.. do opravy. Nejseš schopen posoudit, jestli to nemáš někde prasklý.
A já si myslím, že když přední kolo je vychýlené od řídítek, řídítka ukazují rovně ale kolo je malinko hnuté, tak je to, jak se v podobných případech u aut říká, takzvaná totálka. Prostě kolo na odpis, protože tohle už nikdo nikdy nesrovná. A když srovná, tak z toho stejně bude dvoustopé vozidlo.
Prostě ber to tak, žes měl štěstí, že fatální náraz do tyče skončil bez zranění a odneslo to "jenom" kolo.
Stejně tak měj ovšem na paměti, že na první pohled dobře míněná rada může být ve skutečnosti potměšilým blábolem rádoby inteligenta.
Zasekávání řazení může být způsobené tím, že bowden dostal ránu těsně u místa, kde vychází z páčky, vznikl na něm ostrý ohyb a ten drhne. Možná půjde srovnat kleštěmi, možná se bude muset o ten zlomený kousek zkrátit nebo rovnou celý vyměnit. Lanko uvnitř může být taky načaté.
Pootočená řidítka vůči kolu obecně nejsou problém, stačí povolit ten šroub, který je drží, vrátit do správné polohy a zase utáhnout. Přesně takhle to má fungovat: při nárazu se v tomhle místě neškodně protočí, místo aby se něco zlomilo.
Samovolné naklánění předního kola je ovšem dost velký problém a nenapadá mě jiná příčina než ohnutá vidlice nebo nějaká prasklina. Když kolo ve vidlici pořádně nedrží, za jízdy může kdykoli vypadnout a jezdec poletí hlavou napřed přes řidítka.
Závěr: určitě do servisu.
...radši to nechat zkouknout rámařem který dovede rám zkontrolovat z hlediska geometrie a symetrii. Když bude výsledek znám tak zvolit další postup. Pokuď máte ocelový rám tak by případná oprava neměla být nic složitého. Pokuď rám je graphite či Al, tak "that's another story..." Ohledně páčky ovládání přehazovačky, pokud dostala ránu a nyní se zasekává tak to asi bude na výměnu dílu....