Z kterého konce začít? Asi takto - přechod na bezdušáky je jednoznačně přínos. Skoro pro všechny...
Pro koho to není? Samozřejmě pro toho, kdo si jede na kole jen pro rohlíky. Pro toho, kdo se jede s rodinkou projet k rybníku a zpátky. Pro ty, kdo si koupí fulla v Hornbachu za 2999 korun. Sice by jim to taky něco přineslo, ale tito cyklisté by to neocenili.
Kdo se na kole podívá i kousek dál za hranice okresu (už možno!), výhody bezdušáků ocení. A je jedno, jestli jede na těžko po silnicích, na lehko po cyklostezkách nebo provádí skopičiny v terénu.
Výhody:
- díky latexu uvnitř pláště se výrazně omezí defekty. Drobné dírky, které každý cyklista zná od trnů, drátů, připínáčků a jiného nepořádku se samy zacelí. Pokud již dojde k velkému defektu (teď nemyslím 5 cm díru na boku pláště) je oprava jednodušší, než lepení duše. Není totiž třeba sundávat kolo, plášť a vyndávat duši. Stačí prostě do díry v plášti zasunout knot, nafouknout a pokračovat v jízdě. To je jednoznačně výhoda pro elektrokola s motorem v nábě a pro všechny, kteří jezdí v zimě v terénu a jsou špinaví až za ušima.
- při jízdě v terénu je možné foukat podstatně nižší tlaky. Valivý odpor se sníží a plášť lépe drží na povrchu. Jízda je bezpečnější.
- díky absenci duše nehrozí při nižších tlacích cvaknutí duše o ráfek.
- u "moderních" kol není třeba měnit ráfky. Pokud to není kvalita z páté cenové, jsou ráfky na kolách většinou připravené na bezdušový plášť.
Nevýhody:
- jsou hlavně v hlavě. Spousta lidí se bojí, že nezvládnou předělat dušový ráfek na bezdušový. Bojí se, co když se s pláštěm na výletě něco stane. Je v tom přece ten latex!
- je třeba koupit ventilky, těsnící pásku, latex a "bezdušový" plášť (ve skutečnosti už to nejsou speciální UST pláště jako kdysi, ale pláště označené jako Tubeless Easy, Tubeless Ready nebo nějak podobně a dají se vozit i s duší).
to be continued... :-))
Přechod:
Pokud máš k dispozici ráfky typu Mavic Cross Max, kde není díra pro drát skrz celý ráfek, nepotřebuješ těsnící pásku. Pro ostatní ráfky ano. Páska se nalepí do ráfku, udělá se dírka na ventilek, přišroubuje se ventilek a nasadí se plášť. Ventilkem se do pláště nalije cca deci latexu. Teď přichází okamžik, kdy může u někoho nastat drobný zádrhel - malou pumpičkou se plášť nenafoukne, vzduch uchází všude okolo. Je třeba použít dílenskou pumpu, ale i tady se může stát, že vzduch stále uniká. Řeším to tak, že s novým pláštěm jedu (autem) na pumpu a kolo nafouknu kompresorem. Hotovo. Pokud během roku doleju trochu latexu, plášť již drží v ráfku a dá se dofouknout běžnou pumpičkou.
V případě velké díry v plášti latex již nefunguje. Oprava je shodná s pláštěm dušovým. Podlepit díru v plášti (lze-li), vyšroubovat ventilek, nasadit duši, ...
Výhody jsou velké, nevýhody snadno řešitelné. Dříve se někteří báli nášlapných pedálů nebo hydraulických brzd. Dnes už jejich přínos nikdo nezpochybňuje.
Hodně štěstí při přechodu! Budeš spokojená.
Píšeš to hezky, nadšeně, ale obavy si mě nezapudil.
Na tom mém novém elektrooři bezdušáky asi jsou, ale nevím jak to zjistit. Ti překupníci vědí prd, dokumentaci jsem nedostal, zato ventilky ano.
Ronda soudí, že tam asi vrazili duši, a nechali mě, abych si to předělal sám. Pláště jsou na bezduši.
Tedy
1) jak poznám,jestli tam duśe je nebo není, aniž bych jakýmkoliv způsobem poškodil to těsnění, v případě že tam duše není.
2) Jak to po cestě opravím, když tvrzení o neprůstřelnosti pláště se ukáže mylné.
Vím, že jsou různé sady na opravu, ale pochybuji, že někde v pangejtu, když mě bude pršet za krk, si s tím poradím. Pochopitelně asi vždycky tu bude možnost tam za takové situace prostě vrazit duši.
Máš nějaké řešení pro dědka levého obouruč?
Ono se to na první pohled asi poznat nedá. Ventilek vypadá stejně, jako u duše - viz obrázek. Takže asi vypustit a kouknout dovnitř :-(
Opravu v terénu zvládneš sám, neboj se. Prostě do dírky strčíš vidličku s knotem, to je celé. Více to bude jasné na videu.
https://www.youtube.com/watch?v=UlzzoZ5OLbQ
Dá se poznat dle ventilku-bezdušový má vyšroubovatelný vnitřek, ventilek s duší nikoli.
Pokud uchází bezduše u ventilku, pak příčinou je bud netěsnost u ventilku, nebo špatně nalepená páska.
Veškeré duše Schwalbe co mám na treku, horáku i žiletce mají vyšroubovatelnou vložku ventilku, úplně stejně jako bezdušový ventilek. Takže zas nic ;-)
ano, je to tak, taky se mi občas podaří společně s pumpičkou ten ventilek vyšroubovat, a velmi málokdy se mi podaří zase ventilek zpátky zašroubovat tak, aby neucházel - vždycky mě to naprdne až k infarktovému stavu....
Špatná pumpička. Taky mám šroubovací, ale až za závit těla ventilku.
Tu mám taky, jenže jsem línej a šroubuju ta AV nástavec a hustím kompresorem :-)
a pak zahazuji duši. Říkám si, že si musím pořídit ten pidiklíč, kterýma pujde ten ventilek zpátky dotáhnout, protože kombinačkama to nedám, ale vždycky na to zapomenu
I u některých duší jde vyšroubovat vnitřek ventilku.
No jo, je to tak. Našel jsem duši a fakt se vnitřek ventilku nedá vyšroubovat. Problém vyřešen.
Ještě jedno dobrý video o nasazení bezdušáků. Ten kluk s tím nedělá žádný cavyky, nehledá problémy, prostě nasadí a je to (což neznamená, že někdy problém nemůže nastat...).
https://www.youtube.com/watch?v=pUh-h-5332Y
Není vyřešen, viz výše :-)
Na bezduše se chystám už dva roky, ale vždycky do toho "něco vlezlo" :-/
Nahození by mohlo pomoct potření patky klouzkem, nebo na totéž používám takovou modrou gumařskou kejdu. Bez ní jdou blbě nahodit do patek i některé těsnější pláště s duší. Akorát se toho asi nesmí tát moc, aby to pak s mlíkem nebouchlo...
No jo, moje chyba. Vytáhl jsem z regálu náhodou duši, která ten vnitřek šroubovací neměla :-((
Už se mi to vykouřilo z hlavy, protože jsem duši neměnil ani nepamatuji. Opakování je matka moudrosti :-)
Taky jsem se na bezdušáky chystal hodně dlouho. Dnes si říkám, že to byla chyba :-)
"Vidíte, že nič nefučí" :-))
Propíchni to jehlou. Jsou-li tam bezdušáky s mlíkem otvor se sám zacelí. Nejsou-li, zalepíš duši.
Ty jsi to napsal jako vtip,ale naši předkové do kol,tehdy bezdušové nebývaly,takže do duší,to opravdové mléko používali. Mléko je chemikálie,která naleptává gumu a zabraňuje jejímu stárnutí a zpuchření. Samozřejmě větší díru by to nezacelilo. Také je třeba zmínit ten smrad při vypouštění vzduchu.
A když naleješ neodstředěné, tak po odpolední projížďce máš pěkně mazanou duši :-)
Ono je také třeba připomenout,že tehdy to bylo mléko od krávy,ne ta bílá obarvená voda z krabice,ze které vyrobili máslo,smetanu a do té krabice dali co zbylo.
Nefungovalo to průběžným kysnutím/hnitím nebo co to vlastně mlíko dělá/má dělat jako dlouhodobé mírné dohušťování?
Ne,mléko skutečně naleptává gumu a zabraňuje jejímu stárnutí.Ale musí to být mléko,ne ta odstředěná bílá voda. Nějakou starou řídkou duši,nebo duši propíchnutou špendlíkem by to opravilo. Větší díru samozřejmě ne.
Jestliže mléko naleptává gumu, tak jejímu stárnutí nezabraňuje, ale spíše naopak.
Nicméně diskuse o mléce bychom asi mohli opustit. Do těch bezdušových plášťů se cpe latex, tedy latexové "mléko".
To je produkt rostlinný, nejčastěji z kaučukovníku, nikoliv od krávy.
Co to? :-))
Dnes není mléko od krávy? A od koho? Jo vlastně vím, je z Kauflandu :-)
Vždycky bylo mléko od krávy a po nadojení se zpracovávalo podle potřeb, většinou odstředěním Nikdy se nekonzumovalo to nadojené bez odstředění a pilo se a dál používalo až to co zbylo.
Nevím,proč by se nemohlo konzumovat to nadojené. Kdo má doma krávu,ten ho konzumuje i dnes. A bez nějakých úprav,jako třeba pasterizace. Když jsem pracoval v JZD,tak jsem ho také ještě teplé normálně pil a i jsem ho nosil v PET lahvi domů. Na povrchu se srážela smetana a všem chutnalo. Pokud si vzpomínáš,tak babičky mléko převařovaly a na povrchu potom sbíraly škraloup ze smetany. Byly zvyklé to tak dělat odjakživa. Z toho,co je v krabici,nesebereš nic.
Převařovalo se až druhej, třetí den. Nejdřív se dalo do sklepa a ráno se z povrchu sebrala smetana - na šlehání, do kafe či na stloukání másla ;-)
Převařenej škraloup je hnus, to se zachytává ceďákem, přes který se to slije.
Škraloup je náhodou velká dobrota.
Pravda, trošku tučná bomba, ale také to není každý den. Z domácího mléka se udělá krásně tlustý škraloup, co se dá sebrat vidličkou. Žádné přelévání přes cedník.
Lanně se omlouvám za OT.
No, teď už je to stejně jedno. Teď už se nic o bezduších nedovím, maximálně tak něco o tučnosti kravského mléka.
Tak díky. Příště si to rozmyslím a pustím si pár odborných videí:-))
Neházej flintu do žita. Je to jen jedna větev!
Není od věci se podívat na zkušenosti zkušených
https://www.youtube.com/watch?v=2njjd_pcem8
Ano, už tu to video bylo. Zkoukla jsem ho a musím konstatovat, že se víc věnuje tématu než škraloupu na příliš tučném a ohřátém mléce, kde se mléčný tuk jaksi z principu srazí, že?
Pročež se poučím spíše jinde a zde budu více řešit spíše vláčnost bábovky:-))
Dobrá bábovka je také velký kumšt a ten já opravdu umím ocenit :-)
Umím:-))
A jsem připravená korumpovat s ní jen toho, kdo mi namontuje pořádné bezdušáky:-))
A to je slovo do pranice, já se to snad i naučím :-))
Není jednodušší naučit se tu bábovku?
Pro mě? Určitě ne :-)
No jo, JZD, tam se kradlo vždycky a všichni a nikomu nikdy nic nechybělo.
Žádný skutečný hospodář si nemohl dovolit používat a pít neodstředěné mléko. Ne že by se nedalo vypít, ale pít mléko s tak vysokou tučností je nesmysl. Takové mléko se ani volně neprodává, samozřejmě oficielně, ne někde ukradené.
A že se mléko dřív převařovalo, tak to nebylo z jiného důvodů než že tehdy neuměly mléko pasterovat a pokud by ho nepřevařili a jinak rychle nezpracovali, tak by ho mohli za dva dny vylít. Převařením z něho udělali mrtvou bílou hmotu nad čím tady ohrnuješ nos co se prodává v krabicích :-)
Vylít teda určitě ne, když to zkyslo, byla to hustá hmota, která se dala do plátěného pytlíku, vykapala syrovátka a zbyl v tom pytlíku tvaroh.
Jo tvaroh, ale to byla opravdu nouzovka a syrovátka se nalila praseti :-)
Podle tvých reakcí toho málo pamatuješ nebo máš info z tisku- u nás je automat, který doplňuje chlazeným nadojeným mlékem přímo nedaleké družstvo. Pro sichr je na něm upozornění, že se smí používat bez převaření jen na krmné účely a místní jej právě pro tu "neupravenost" berou, pijí a chutná. Pochybuju, že by jej na družstvu(krom chlazení)nějak upravovali a upravené vozili do mlékárny. Pití neupraveného mléka je zdraví prospěšné(nemusíš si k němu mazat chléb se zvlášť vyrobeným tučným máslem), zrovna jako brynza z nepasterovaného ovčího mléka a mléko samotné. Tím téma skončeme, ať se Lana něco dozví o bezduších.. ;-)
A když pak rozebereš po pár letech takhle ošetřený kolo, duše se rozpadne doslova v prach.
A když po pár letech rozebereš nijak neošetřené,stane se to samé.
Mám duše staré přes 100 let a funkční. Jen do nich nikdo nic nelil
Hele a nebylo to nakonec tak, že do těch duší nelili přímo čerstvě nadojené kravské mléko, ale kaseinový klih, který se z mléka vyráběl?
Obávám se,že běžný domorodec nic nevyráběl. Ani koupit si to nemohl,nebylo kde. Naproti tomu mléka měl dost. Ty zdejší úvahy,že se mléko přece musí upravit,aby dlouho vydrželo,byly zbytečné. Krávy se dojí 2x denně a to i v neděli a ve svátek. Takže spíš takový domorodec potřeboval to mléko rychle nějak zpracovat,protože za půl dne měl další čerstvé.
Mne zajímá, jak se čistí tady ten sajrajt, když by mne to netěsnilo? Umím si představit, že to někde natrhnu a hned mne čeká naložení do auta nebo vlakem.
Mám si nosit náhradní oblečení, chemikálie, nebo co s tím? Myslím, že o tomto moc nepíše, mlží nebo taktně mlčí.
Když plášť natrhneš, tak tě čeká to samé, jako když natrhneš plášť s duší. Díru podlepíš a pokud je moc velká, nasadíš duši. Do žádného vlaku nemusíš.
V plášti máš cca deci latexu, který je při jízdě vlivem odstředivé síly rozprostřený "rovnoměrně" po obvodu pláště v tenké vrstvě, takže si na sebe nechrstneš půl litru, ale pár kapek, možná nějaký menší cákanec. Většinou to skončí na ráfku nebo někde okolo. Tam to zaschne a doma to sundáš.
Mě se to za dlouhé roky ještě nestalo, takže určitě není třeba vozit pytel náhradního oblečení a sud s ředidlem.
Jsou dvě možnosti jak se k bezdušákům postavit. Zaprvé ti to může přinést spoustu pozitivního. Nebo zadruhé jsou bezdušáky úplně na hovno a je s nimi jenom problém. Já říkám, že za "A" je správně.
A tak dovedu si představit, že když gumu sekneš fakt blbě, tak tě to "brutálně" ohodí...
Na stranu druhou, je třeba zvážit rizika, poodčítat pravděpodobnosti že se ti staně něco takovýho versus drobné defekty které ani nezaznamenáš a tak dále...
V případě "brutálně roztržené gumy" je možná lepší být "připravený bezdušák" - tedy mít roztrženou pneumatiku popatlanou lepidlem a náhradní duši v batůžku, než jezdit standardně na duších a tedy mít onen brutální trhanec jak na pneu tak na duši a v batůžku akorát lepení (osobně náhradní duše nevozím).
Stavěl bych se k tomu spíš někde na půl cesty mezi A a B: se zdravě kritickým přístupem zhodnotit internetové ohlasy a vyzkoušet - panika není na místě. Na hovno jistě nejsou, ale super řešení na všechny bolesti světa taky vypadá jinak...
Taky se mi kdysi stalo, ještě s duší, že jsem ve sjezdu natrhl bok pláště a udělal jsem 10 cm díru. Výlet skončil. Takže ano, pár případů bude. Ale drtivá většina cyklistů se pohybuje po cyklostezkách nebo lesních cestách a tam se riziko těchto obřích děr limitně blíží nule. Osobně neznám nikoho z cykloturistů, kdo by o tom byť jen slyšel.
Kdo jezdí divočiny, tak s různými patáliemi počítá. Po blbým přistání po velkým dropu ta případná trocha latexu na ponožce by byla ten nejmenší problém :-)
A tak zase bacha, lidi jsou různý. Znám jednu madam věku těsně předdůchodového, která na elektrokole jezdí venčit husku.
Po opakovaném proražení teď vozí v obou kolech vložky.
Prostě kombinace těžkýho kola a jezdce kterej s tím jede jak s autem, neschopný/neochotný s kolem "pracovat" s ohledem na terén po němž jede. Pak stačí z pěšiny trčící kámen, kterýho si běžně ani nevšimneš a podvědomě ho objedeš a je vymalováno...
Ale jinak vcelku souhlasím -> nehoda která znamená býti potřísněn latexem od hlavy až k patě (pokud to není něčí oblíbená kratochvíle mimo obor cyklistiky) znamená zpravidla spoustu jiných důsledků, které jsou výrazně výš na žebříčku priorit...
Tak když jedu vlakem tam, tak předpokládám i cestu zpět. A ty komentáře od sousedů jsou jen kecy, aby řeč nestála. Když někdo píše, že byl zasraný jak jetel, a to od malé dírky, tak asi si dělá srandu? By mne zajímalo, když tu někdo doporučuje bezduše, tak aby mluvil i o nevýhodách, a ne to bagatelizoval. Např. jde to očistit hadrem, je to pratelné, je to na bázi vody, oleje nebo lepidla nebo.. a když tam dám duši, tak mám ten sajrajt vylít do přírody, nebo to tam nechat a duši nacpat jak je, nebo to vypláchnout v potoce? Proti bezdušákům nic nemám, někdy by se moc hodily, ale když řeknu A, měl bych uvést i B.
Ty nevýhody jsem napsal v úplně prvním příspěvku.
Nepředpokládal jsem, že je nutné jít do detailů jako že latex je přírodní produkt a je možné tu decku (vlastně jen zbytek, co zůstal v plášti) vylít do mechu. Očistu jsem taky neřešil, protože je mnohem běžnější, že si cyklisté drhnou doma nohy od mastnoty na řetězu než od latexu.
Já tady reprezentuji tu skupinu, která s bezdušáky problémy nemá a je správně, když napíše někdo, kdo bezdušáky dlouhodobě jezdí a problémy má. Potom můžeme diskutovat, kde se stala chyba.
Fakt přírodní produkt? Chemický průmysl umí ...
------------------------------------------------
Syntetický latex má tu výhodu, že při dodržení výrobních postupů má vždy stejné vlastnosti.
U přírodního kaučuku to ale neplatí. Záleží na počasí i dalších faktorech.
Proto výrobci přírodní kaučuk kupují z různých částí světa, míchají ho spolu a tím eliminují případné výkyvy kvality. Namíchanou směs pak přidávají do syntetického kaučuku.
Nikdy nezapomenu svou blbost, kdy jsa přesvědčen že potřebuju mlíko do duší, jsem absolvoval celou anabázi s koupí duší s otevíratelným ventilkem, litím latexu, atd.
Problém nebyl v tom že jsem potřeboval mlíko, ale pláště s raceguardem a vyšším tpi.
Hned druhý den lilo jak z konve a to stačilo k rozmočení všech latexem zalepených dírek.
Od latexu jsem byl od hlavy až k patě, přeci jen 8 barů...
Nasraný jsem byl taky řádně, protože jsem musel ještě tu duši plnou sajrajtu rychle vypustit přes ventilek, pak vytáhnout z kola, a vyměnit.
Hlavně mne tlačil čas, musel jsem najezdit ještě asi 5 doručení po městě.
Naštěstí latex jde hezky vyprat.
Teď tady mám kolo přítelkyně, se zalepeným ventilkem od mlíka, vyschlýma kolama, kde latex deformuje plášť do strany.
Fakt lahůdka ty bezdušáky, do chvíle než přijdou o vzduch je to paráda, potom jen otrava.
První poznatek - jezdím běžné TPI 67 a s rozmočeným latexem jsem nikdy problém neměl. Lze vůbec ztuhlý latex rozpustit vodou? Nejsem chemik a tohle netuším.
Druhý poznatek - musel jsem si najít převod jednotek tlaku. Foukáš 8 barů, takže asi silnička? Já foukám cca 20 PSI. Tvých 8 barů je 116 PSI !!! - logicky to musí stříkat. Já celou dobu píšu o pláštích na MTB.
Třetí poznatek - pokud se kola nechají dlouho ležet a vyschnou, latex se samozřejmě nalepí zevnitř na plášť. Potom je dobré ho sloupnout, aby se plášť případně nedeformoval. Ale to je spíš o zanedbané údržbě. Nikdy jsem s tím problém neměl a ventilky se mi taky nezalepují - to by byla otrava si pokaždé koupit ventilky za cca 400,-
Zatím to vypadá, že jsem tady jediný, kdo jezdí bez duší a ještě k tomu nemá problémy. Čím to bude? :-)
Ten tlak je velice významný. Zažil jsem píchlý bezdušák na cyklokrosovém kole. Bylo to trnem, ale ten latex tou dírou stále stříkal a stříkal. Až když tlak klesl na rozumnou úroveň běžných cykloduší, tak se latex chytil a díru ucpal. Takže hoch si ještě dojel sehnat pumpu na ty své bary a teprve pak mohl jet dál. On pumpu neměl, poněvadž měl přece ty samoopravitelné pneumatiky.
Ale to je přece chyba toho hocha, ne těch plášťů!
Pumpu s sebou přece každý vozí (nebo bombičku), aby dofouknul tu trochu vzduchu, která možná ušla nebo celou duši, kterou musel nasadit kvůli velké díře.
Jak se to vezme, bezdušáky plný latexu ani tak "neumožňují" jízdu na nízkých tlacích, jako jí spíš "vyžadují" jak se zdá...
Alespoň mě nemusí mrzet, že se v mých velikostech nedělají - jezdím tvrdé gumy:-D
Já jezdím na falcácích nejčastěji.. v tom se naštěstí bezduše nedělají... a opravy duše ve falcáku je koukám jednodušší než oprava bezdušáku :)
Ještě čtvrtý poznatek - ty sis lil latex do duše a tu jsi potom cpal do pláště? Latex se dává do pláště. Bez duše. Neumím si představit, jak by ti tohle fungovalo. No vlastně ti to nefungovalo. Ale to není chyba bezdušových plášťů...
Jistě, ale kdybych měl rozseklý plášť, ta otrava se stříkajícím latexem by zůstala obdobná.
Až se ti to stane tak si vzpomeneš.
Kdysi jsem taky jezdil na MTB celé roky bez lepení - a neměl jediný defekt - takže asi tak...
Mlíko podle mého funguje u nízkotlakých pláštťů, nebo vysokotlaké, ale s pomocnou tkaninou (Schwalbe) - ta tkanina má podobný valivý odpor jako kevlarový guard, navíc mlíko taky něco váží - tudíž celý fór je v tom že můžete jezdit na podhuštěných a nebát se o snakebity, a máte relativně nízký valivý odpor - resp. nemusíte jej ladit vysokým tlakem.
Já podhuštěné nevozím, krom fatbika, takže je mně to k ničemu.
Latex je po vyschnutí vodou nerozpustný a pokud se vsákne do látky, tak nevypratelný (jediná šance je nechat ho ztuhnout na povrchu a pak sloupnout). To, co sis nalil do duše, tedy nejspíš latex nebyl.
Nějaké roztoky určené k lití do duší existují (Slime?), moc podrobností o nich ale nevím.
Prodává se taky lahvička s lepidlem (Tufo tmel?), co naleješ do duše, mělo by to ucpat díru a teoreticky i nějakou dobu fungovat preventivně. Složení netuším.
Několik let jsem to sebou vozil, pomohlo to několika lidem v okolí (zvlášť u plečky, kde nešlo odšroubovat zarezlou matku na zadním kole), ale když jsem to pak chtěl využít na K24 po přejetí připínáku, tak to bohužel nedopadlo.
Velikost díry, tlak v duši a očekávání zjevně přesáhly možnosti lepidla, většina vytekla z duše ven a zaplnila prostor mezi duší a pláštěm... takže lepení záplaty jsem se nevyhnul a bylo to mnohem horší... navíc jak duše, tak plášť už navždy zůstaly lepkavé... :-)
Hele popravdě byl to latex od Contíku, a prací prostředek SportWash.
Jestli chceš dál rozporovat zkušenost, aniž by jsi Ty měl svou, tak sem s tím - aspoň se pobavím.
S prominutím CKP tady mele o výhodách mlíka, ale jestli to jde vyprat neví, a ani nikdo zde...a když Vám to tu napíšu, mimochodem už minimálně podruhé se to tu řeší v průběhu 8 let, tak tomu nevěříte...
Co dodat?
Jezděte více a pište méně.
Mám zkušenost s latexem, ze kterého jsme vyráběli divadelní masky: zakopl jsem s plnou formou, pobavili se všichni :-). Po ztuhnutí je to guma, masky můžou moknout nebo se prát ve vodě nebo jakémkoli saponátu a nerozpustí se. Proto píšu, že ta směs, která se ti rozpustila, asi nebyl latex.
Děkuji za odpověď. Já zatím nepřecházím, ale můj muž už měl sjeté pláště a k narozeninám si přál nové bezdušové. A dnes se jal je vyměnit. Vše sedí podle tvého popisu. Všechny parametry a postup v cajku. Až na to, že nasazování těch plášťů byl porod pro jednoho chlapa a jednu ženu na hodinu. Nakonec jsme ty pláště namydlili, abychom je tam dostali. Pak jsme si mysleli, že je vyhráno. Latex a nafoukat kompresorem. Jenže ono to netěsnilo u ventilku. Nakonec tam manžel znovu vrazil duše.
Ale nechce se mi to vzdávat. Někde jsme museli udělat chybu. Možná ten saponát při nasazování?
Každopádně vím, že kdybych na bezduše přecházela já, nechám si to udělat v servisu.
Na nasazování pláště jsem koupil takové specielní kleště z nějaké reklamy.
Zkusím to najít.
Zbytek co popisuješ je přesně to, co mě děsí a nefavorizuje bezduši jako řešení na cesty
Na cestě už problém žádný není. Plášť je nasazený od chvíle, kdy ho nový poprvé nafoukneš. Zacvakne do ráfku a tmel ho tam utěsní (přilepí). V případě defektu jen zalepíš dírku.
A s nasazením nových plášťů jsem nikdy problém neměl. Pláště nasazuji pouze rukou bez nářadí. Pak jen potřebuji ten ráz od kompresoru, aby plášť zacvaknul, ale to dělám jen s novým pláštěm. Většina plášťů mi na kolech vydrží do chvíle, než je měním kvůli opotřebování.
Jen ze zvědavosti, co se stane, pokud uteče všechen vzduch?
Když kolo na podzim zaparkuješ, přes zimu nejezdíš (nebo na jiném kole) a na jaře jsou kola prázdná, tak začíná všechno na novo?
Sice se mi to nestává, bo i odstaveného sjezďáka občas zkontroluji a případně dofouknu, ale nemělo by se stát nic. Plášť je zacvaknutý v ráfku a drží. Pokud by se však z ráfku úplně uvolnil, bylo by třeba (ne nutně) odloupnout z pláště zatuhlý latex, znovu nafouknout a znovu nalít latex.
Ta matice u ventilku se musí dost dotáhnout aby to těsnilo. Pro případ, že je potřeba v terénu nasadit duši, musí se matice odšroubovat a může to jít těžko. Někdo vozí mini kleštičky, většinou ale stačí na povolení vidlička z malé větvičky.
Podívej se na video kde postup včetně problémů popisuje Trail Hunter a hned ti to bude jasné :-)
https://www.youtube.com/watch?v=2njjd_pcem8
Video znám. TH to popisuje děsně a motá se dokola v "nevýhodách a problémech". Podle tohoto videa by asi nepřešel vůbec nikdo. Jsou lepší videa, viz odkaz výše. A já jsem živý příklad toho, že skutečné problémy neexistují. Obouvám několik kol a všechny bez problémů :-)
Kdo z těch ostatních ti popisuje případné problémy a co tě může snadno potkat?
Lanna na problém "nejde nazout" a netěsní narazila. Tohle video by ji mohlo hodně objasnit a vysvětlit.
Nepopírám, že problém může nastat, psal jsem to v úvodu, ale on to tam přehání. Mě by tím dokonale odradil. Já ty problémy nemám a neznám nikoho, kdo by je takhle měl - teda teď už vlastně jo :-))
Fakt to není žádná tragédie. Poprvé s tím člověk trochu zápasí, jako se vším, ale podruhé už to jde samo.
Ono hodně záleží jaké máš pláště.
To určitě ano. A taky ráfky. Kdysi v pravěku jsem měl nějakou podivnou kombinaci a nešlo to nazout ani montpákama. Od té doby kombinuji pouze Mavic x Schwalbe, DT Swiss x Schwalbe a DT Swiss x Maxxis Minion a je to bez problému. Pláště nazouvám pouze rukou.
No jo, tak jsme se usnesli, že teď to manžel dojezdí s dušema, než to zase ojezdí. A pak to zkusíme znovu. Nejsíš to opravdu chce vzít někam na pumpu a dát tomu pořádnej tlakovej ráz na začátek, aby si to všechno správně sedlo.
A mezitím můžete kutit. např. https://www.youtube.com/watch?v=EtmatxJG_zg
No. Tak jsem koukla na svoje pláště a taky je budu muset brzy měnit. Tak to třeba vyzkoušíme na mém kole.
A vzdávat to nebudem:-))
I když... Už jsem si to sama pro sebe říkala. Možná bych si k šedesátce mohla zapřát o hodně lehčí kolo než je můj Trek DS.8 z roku raz dva. Prostě lehoučké kolo, které mě proveze dalším desetiletím, do doby, kdy začnu řešit motor:-))
Jaký z roku raz dva?!?
Vždyť je to nedávno, co hlídal ve sklepě "krvavej stejk" vánoční dárek!
Jj, čas letí:-)) Kolečko je fajn a pořád slouží. Ale těžké je.
Kategoricky nesouhlasím s tvrzením, že "skutečné problémy neexistují"
To by znamenalo dokonalé řešení bez kompromisů a ta prostě z pincipu nejsou
Ostatně, zkoukni třeba tohle :-)
https://www.youtube.com/watch?v=HmnbyIsXhmA
Video jsem nezkouknul, ale pro chlapa problémy neexistují :-))
Tak jsem se na video podíval a asi budu mít depresi :-))
Už aby, sakra, otevřeli hranice a mohli jsme do takhle krásné přírody na takhle úžasné traily!
A nějaký "problém" si občas přece jen vyrobíme. Tohle je výsledek z wallride v Hinterglemmu :-))
Vracíme se do dob mládí, jak kluci říkají, jakoby nám bylo znovu 16.
Máme dlouhý vlasy, nesmíme na pivo, jen potají, a teď to vylepší tím, že nesmíš za hranice, jen se specielní výjezdní doložkou, tedy nějakým pasem.
Očkování sice, podle všech údajů,nezamezí tomu, aby očkovaný virus nepřenášel, a je tak dobré jen pro toho očkovaného, nicméně v rámci byznys plánu a marketingu už rozjeli kampaň.
Tihle nepatří před tribunál v Haagu, ale hezky zpátky do Norimberka, nepromlčitelné zločiny proti lidskosti, a rozdat hrdelní tresty.
Však jde o duši. O Jindrovu duši
baba má potřebu někoho sekýrovat :-)
ať mi políbí šos
Baba má potřebu se něco technického dozvědět. Něco o kolech. A proto se ptá. A proto se ptá v technickém tématu na diskusi Nakole. Kde jinde, že?
Se svými Norimberskými procesy a covidovými pasy se laskavě odkýbluj jinam. Nejlépe do pobavila:-))
https://www.nakole.cz/clanky/852-podminky-pro...
Ostatním moc děkuji za věcné příspěvky. Začínám se pomalu učit, jak a co s bezdušemi.
Dovolil bych si přihodit nevýhodu:
Musíš na to mít jak ráfek, tak pneu.
Při každém lepení defektu na krajnici si říkám, jestli bych si neušetřil spoustu problémů bezdušákama nalitejma lepidlem. Jenže v okamžiku kdy člověk nejezdí na "mainstreamových rozměrech" má docela smolíka...
K těm plášťům s duší existuje jedno vylepšení,různé varianty pásek proti defektu,které se do toho pláště pod tu duši vkládají. Existují obyčejné ploché i tvarové. Máte s tím nějaké zkušenosti? Já při přezouvání minulý týden tu obyčejnou plochou pásku používal a byla to docela věda. Ta páska je smotaná do ruličky a drží tvar. Když ji člověk do toho pláště vloží,tak se mu pořád smotává. Přilepit tam nejde,lepidlo na ní nedrží. Jedině by si ji člověk musel pár dnů předem rozmotat a zavěsit s nějakým závažím,aby se srovnala. Já měl navíc problém i ten,že na elektrokole nemám rozpojitelný kabel od nábojového motoru,takže jsem měl kolo postavené na sedačce a řídítkách a práci jsem prováděl ve volném prostoru nad zadní vidlicí. Nakonec jsem to udělal tak,že jsem do pláště na tu pásku vložil trochu nafouklou duši,aby držela tvar,pak šla pod ní ta páska srovnat a držela tam. Tak jsem to celé obul na ráfek. Existuje na to nějaký vhodnější postup?
Mnohem lepší je pořídit nějaký odolný plášť. Z hladších třeba Schwalbe Marathon Plus. I u těch běžných je odolnost dost velká, Plusy musí zvládnout snad i pěchotní minu. Odpadá tak další vrstva, další tření, valivý odpor, komplikace při špatném nasazení, možná bude ten těžký plášť lehčí, než normální plus vložka.
Na svém crossu mám pneu Schwalbe land cruiser a na expedice Continental travel contact- přes 5 let žádný problém ani defekt a to je nešetřím. Zvládly povrchy cest/necest Balkánu i Rumunska, makadam, štěrk, šotolinu i lesní cesty bez závad, Continental je dražší, ale má i vyšší životnost, menší val. odpor a dík vysoké hustotě osnovy odolnost proti průrazu i bez specialní vložky...
Zrovna včera jsem měnil prasklý drát v kole a napadlo mě: jak se tohle dělá s bezdušákem? Jsou ty těsnicí pásky a lepidla nějak nedestruktivně rozebíratelné?
To samozřejmě nejsou. Musíš vyměnit pásku a dolít trochu latexu.
Nebo to vyřešíš koly, která nemají díru pro drát skrz ráfek a šroubují se "zvenčí". Tam se těsnící páska nedává vůbec.
Mám kola Mavic CrossMax, kde je to takto řešené. Viz. obrázek kola a drátů.
tohle mít před 40ti lety :-)
vymysli si libovolnou novou technologii a přenes si jí pro sebe 40 let dozadu, za krále budeš vždycky.
nemyslím si, že by mě před 40 lety chyběli PCR testy :-)
právě protože nám neustále prsakaly dráty pod tou zátěží, měl jsem z toho ještě po létech psycho a tahal jsem s sebou hromadu náhradních až jsem zjistil, že je vlastně vůbec nepotřebuji, protože na těch dvoustěnných ráfcích dráty prostě drží.
Takže ta technologi be se hodila tenkrát, ale teď je to asi featuresa, kterou bych nevyužil, ale je hezké vědět, že to existuje.
Je to skvělá technologie, ze které ale Mavic v posledních letech ustupuje. Nevím proč, asi to mají promyšlené. Jsou to duté dráty z materiálu, který označují Zircal. V životě mi žádný neprasknul a ani se žádné kolo nerozcentrovalo. A to jsem na nich prováděl fakt prasárny. Drát nemá kolínko, kde to obyčejně praskne.
Vynikající kola, samozřejmě za odpovídající cenu :-(
Na silničce mám ráfky bez děr. Při vyplétání musíš všechny niple nastěhovat do děr vnitřkem ráfku skrz díru pro ventilek. Něco jako stavět loď v lahvi skrz hrdlo :-)
Jinak při výměně drátu, pokud se nepoškodil nipl,není potřeba hýbat páskou.
To si skoro neumím představit! Takže nasypeš první nipl a hned musíš šroubovat drát? Asi ano, jinak by nipl zase vypadl z otvoru. Když jsem vyplétal kola, vždycky jsem nejdříve rozmístil všechny dráta a teprve potom jsem přidával niple. Tohle je vyšší dívčí. Nejsi jeden z potomků Harry Houdiniho? :-))
Jako zábavu na dlouhé zimní večery by to snad mohlo být dobré. Jak to vyplétají ve fabrice?
Jak se to vyplétá ve fabrice netuším. Doma si pomůžeš tak, že do niple našroubuješ šroubek nebo kousek drátu z magnetického materiálu a silným neodymem si to navedeš na pozici. Opatrně šroubek vyjmeš a dáš drát. Stejně to ale musí bejt piplačka a pro zlost. Ještě že je těch drátu jen pár a kvalitních.
Hmmm to je luxusní zábava pro choleriky :)
Osobně bych uvítal spíše dráty, které by šlo měnit bez nutnosti demontáže řetězových kol. Prostě třeba i bez montáže kola, když bez ní mnozí i lepí.....
Kolikrát a jak často jsi měnil drát v kole, že máš tenhle požadavek? S prasklým jedním drátem se dá v pohodě dojet a dokonce i dlouhodobě jezdit. Není to potřeba řešit na cestě. Maximálně se to cetrklíčem trochu upraví, aby to tolik neházelo. Sundat kazetu doma není už žádný velký kumšt. A ještě jeden dotaz. Ty vozíš s sebou náhradní dráty do kola, abys měl vůbec co mněnit?
Ahoj, zaujala mne tato diskuze. Na MTB mam rafky Mavic cross max. Na ty dam bezdušový plášť?
Jestli jsem to pochopil. A plášt musi byt bezdušovy? Klasicky plášť(mam bezdrat) nejde nema dirku na ventilek?
Mam jiz asi rok koupené nahradni pláště...
....v plášti žádná díra na ventilek není, ta je v ráfku- plášť bezdušový(tubeles)+ sada na ráfek(https://www.mitasbiketyres.sk/p/sada-pre... )
Dobrá a poučná debata, pochopil jsem, že na bezduše rezignuji, neboť nevýhody opravy během cesty silně převyšují možné výhody.
Jinak, člověk nemusí jezdit žádné obtížné terény aby snadno přišel v jednom okamžiku o dvě duše a jeden plášť, stalo se mi to kousek za hranicema, u Bad Schandau, na silničce.
Je tam taková parádní asfaltovaná cyklostezka, rovinka, a když i vítr spolupracuje, sviští to parádně. No a jsou ta i taková ta odpočívadla s lavičkama, a u jednoho z nich, těžkou soudit jestli z bujaré rozvernosti či škodolibosti kdosi rozflákal skleněný pulitr a k tomu ještě pivní láhev (ve střepech se vyznám).
No a já tím pelechem pro fakýra profrčel dost slušnou rychlostí, na těch lehounkých gumách.
Přední dostal střep a trčel v ní zabodnutej, zadní ovšem jiný úlomek skla říznul podélně, takže to odskákala nejen duše ale i plášť.
Našetěstí jsme měli základnu v Hřensku a jen si výletovali.
Situace, kdy v jednom okamžiku příjdete o obě duše není až tak nepravděpodobná, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Konečně dostatečně robustní bezduše
Ne to je německý závodní speciál pro závody Berlín - Paříž. případně Berlín - Moskva. První závod je nonstop jízda, druhý etapový.
A k čemu na ty závody vozili tu pušku?
víceúčelový překladač pro rychlé vyjednávání s domorodci.
A svezl si se na tom aspoň?
Předpokládám, že to bude dost drncat? Nebo zvítězily nafukovací duše a pláště kvůli nižší hmotnosti?
V době válečný nouze byl nedostatek kaučuku... civilisti v protektorátu, když chtěli nový duše a pláště na kolo, museli mít nákupní povolení, odevzdat ojeté a poškozené a podepsat, že zakoupený materiál nepoužijí proti zájmům říše....
Ve zbraních se nevyznám ani malinko, ale mám pocit, že tohle je starší, z té Velké války....
Tady máme rychlou spojku...
Ta kolona vozidel je tzv. Svátá cesta - Voie sacrée - spojnice mezi městem Bar-le-Duc, kam vedla z týlu železnice, do Verdunu pod palbou.
Z týlu se se neustále přesouvali nový svěží vojáci a vojenský materál, zpátky se pak vozili ranění, jelo se nepřetržitě.
Francouzi za Velké války měli systém rotace vojclů, takže u Verdunu se vystřídala třetina ze všech branců, a protože to tam fakt bylo škaredý, a ve finále k ničemu, odnesli si v sobě domů minimální ochotu nechat se nahnat do něčeho podobného, což se projevilo v jejich "udatenství" při napadení Francie Hitlerem.
Němci nerotovali, prostě si to tam vyžírali furt ti samí.
Cyklospojky byly běžné...
Trefils ses přesně - Mauser G98 s Langeho hledím a i konstrukce kola odpovídá 1 válce :) Já ten protektorát dal jako příklad, protože tohle lejstro jsem viděl na vlastní oči.. za 1 války ta nouze musela být ještě vyšší, protože neuměli náhražky. Kaučuku se jim nedostávalo ani na plynový masky, tak museli vyvinout metodu impregnace kůže rostlinnejma silicema tak, aby se stala plynům nepropustná - a vznikla pokrokovější Ledermask M17 :)
Ahoj,
chtěl bych se zaptat jestli můžu nahradit plášť 700x42 s duší, na kterým doteďka jezdim, plášťem 700x38 v bezdušovém provedení při zachování komfortu.
Oba pláště mají stejný vzorek.
Duše:
https://www.specialized.com/tt/en/pathfinder...
Bezduše:
https://www.specialized.com/cz/cs/pathfinder...
Jezdim gravelově/trekingově -> 50% šotolina, upravená stezka.
Mám pevnou vidli.
Na bezduši jsem nikdy nejezdil.
Dík za názor.
Po prvních 500km rekreačně-kondiční jízdy na bezduších potvrzuju, že komfort je výrazně lepší než s dušema (pevná vidle). V rukách nejsou cítit drobné nerovnosti.
Ráfek se mi poved utěsnit na druhý pokus, 2 omotání páskou to spravily. Od té doby ok.
Pro nahození jsem musel na pumpu, doma jsem se nechytal. Napoprvé bylo všechno od mlíka, ale teď už bych věděl jak na to.
Musí se častějc dofukovat, ale já stejně dofukuju/ufukuju skoro před každou jízdou podle povrchu.
Za mě ok, duše už ne e.
To píšu jen jako zkušenost pro váhače, jako jsem byl já, který by chtěli znát názor obyčejnýho cyklisty, jako jsem chtěl znát já před časem.
Ačkoliv ráfky i pláště jsou na bezduše udělané, o přechod na tuto technologii jsem přestal uvažovat s definitivní platností.
Co za strašnou svorku jsi si to do té duše zarazil?
Ty proužky na té motorce máš od výrobce? Přiznaný karbon dělá většinou kostičky a ne proužky. Ale je to hezké.
No, asi kilometr a půl před cílem. Cibi mě poučil, že je to závlačka
Na cyklostezce, pod Akvitánským mostem v Bordeaux. Čuměl jsem nahoru, na tu konstrukci, a najednou tohle, díra tak 6 mm.
Ale možná ba opravu toho pláště by mělo smysl se poučit u té bezduškové technologie, koukal jsem, že to vyspravují nějakýma špuntama jako u auta.
Tenhle plášť už byl na konci životnosti, ale když se takováhle díra přihodí novému asi by m3lo smysl ho vyspravit zvláště na cestě.
Taky je trochu opruz ten plášť sundat a nahodit u výměny duše. Jde to fakt dost z tuha, je nějak víc natěsno, než ty dušové
Osobně mám zato, že je to pouze modní trend. Stejně jako kdysi ony galusky.
APP. Kdyby se ten system galusek dořešil pro dnešní jízdní kola lepším usazením bez lepení, tak máme jednodušší výměnu. Vozit 3 náhradní by nebyl až takový problém a rychlost výměny jakbysmet....
Pochopitelně nemluvím o použití pro horské speciály....
Hele nejsem si jistej, jestli na ty knoty by 6mm taky nebylo moc. Pořád je to špunt, kterej v tý díře musí do jistý míry vezet a to lepidlo zatáhne akorát kapiláry okolo. 6mm je díra jak do státního rozpočtu, pro nezkušeného už může být docela výzva i lepení duše s takovým průstřelem.
Tos na tý gumě pak ještě někam pokračoval, nebo šla rovnou na výměnu?
Viděl jsem různý dojížděcí řešení s natrženým bokem, ale takhle v běhounu...
Obojí, plášť i duše do kontejneru.
...docela klikař, že se ti to stalo relativně v civilizaci a ne v džungli uprostřed ničeho.
Kdysi jsem viděl fotky, že prý se dá dojet i na gumě vycpaný senem, ale... to už podle mě dost natahuje význam slova "dojet" :-D
Takhle, já to v Andernos zalepil tedy díru v plášti zespoda podlepil záplatou a když jsem to nafouknul, do toho šklebu narval zvenku lepidlo, ale jezdil jsem na tom asi tak 30 km, Soňa přivezla ty MTB abychom mohli společně rajtovat a tahle silnička byla na ní moc rychlá.
Asi by se v nouzi prostě a tím dalo někam dojet, po provizorních úpravách, a koupit jiný plášť.
Ale fakt klika neuvěřitelná, stát se mi to někde v kopcích, za lijáku, bylo by mě ouvej.
Ona ta díra není nikdy prostřižené kolečko,ale je to rovná trhlina různé délky. Takže čím je delší,tím větší má tendenci se trhat dál. Mně hlavně onehdy v pneuservisu upozorňovali na to,že je potřeba přesahující knot uříznout,že se jinak přilepí a vytáhne se z toho pláště ven. Já předevčírem lepil venku duši v kole 1.95. Když jsem se jich ptal v obchodě na odpovídající duši,že ta 1.5 je úzká,tak jsem byl ubezpečen,že se roztáhne. Už předevčírem při tom lepení jsem si kriticky prohlížel obrysy pláště na té duši. Včera jsem ji lepil znovu o kus vedle. Dnes jsem cestou z práce koupil duši 1.75-2.25. Když jsem přišel domů,kolo bylo zase prázdné a zase díra o kus dál na stejné čáře. Tak jsem duši vyměnil...
jo, roztáhne...
Já jsem takhle nafoukl kolo 2,35 a okolo ventilku kde je duše bytelnější mi to udělalo propad že to za jízdy drncalo.
Hlavně čím delší, tím větší průměr špuntu bys potřeboval. V konečným důsledku průpich se zalepí sám, průrazu musíš pomoct a to co se povedlo Jindrovi je prostě konečná.
A do toho krámu už bych být tebou nechodil :-)
Je fakt,že to roztažení ta duše chvíli vydrží,ale dostává hrozně zabrat. Hlavně právě u všech těch zesílených míst,což je všude u těch čar. A jak to potom začne,tak je to díra za dírou. Ta duše,kterou jsem tam nazul teď má průměr větší,tak ta by tak trpět nemusela.
Tak jsem byl včera kolo s novou duší vyzkoušet a zase jsem objevil jinou věc. Patka pláště nechce v jednom místě vyskočit na ráfek a to kolo je šišaté. Když jsem si to místo prohlížel,tak jsem objevil,že je tam do strany roztažená ta páska přes niple a na té zřejmě ten plášť drží. Tak jsem ji venku oříznul kapesním nožem,ale stejně to pořád není ono. Oni v pneuservisu vědí,proč ty patky mažou a proč to foukají kompresorem. Dnes mám v plánu si vzít s sebou tekuté mýdlo a opravit to.
Tak než jsem dnes dojel na nějaké klidné místo,kde bych mohl vypustit tu duši a namazat mýdlem patku pláště,tak jsem zjistil,že se mi to po přejetí pár větších nerovností srovnalo samo a plášť dosedl kam patří. Jen jsem ještě trochu upravil tlak a všechno je v pořádku,plášť už nehází. Tak jen doufám,že to zase nějaký čas vydrží,než to budu muset zase zouvat.