Dobrý den, plánuji si po několika letech koupit nové kolo. Zaujala mě kategorie gravel. Je jich v této kategorii ale opravdu mnoho...Kolo mám v plánu užívat jak pro jízdu na silnici tak k bikepackingu. Jaká je podle vás nejlepší volba v této cenové relaci?
Děkuji.
Ještě jsem zapomněl zmínit, že zatím vybírám z těchto kol :
https://www.kellysbike.com/cs/o-gravel-c703...
https://www.alza.cz/sport/romet-aspre-2_1?dq...
https://www.gtbicycles.cz/jizdni-kola/2021...
https://www.4ever.cz/cs/kola/gravel-series...
No už jsem se bála, že žádné odkazy nebudou :o)))
A kolo si kup červený - tahle barva jezdí nejlíp.
Červená je nejrychlejší, to je ovšem standardní Rondova odpověď.
nene, z hlediska historického jest nutné konstatovat, že nejlepší kola mají černou barvu.
Tady se asi rady moc nedočkáš.
Pár lidí tady jezdí na gravelu, ale moc jich není. Nevim jestli to četli nebo chtějí ta kola nějak porovnávat.
Je to škoda, že s tímhle kolem přišli teprve nedávno, protože je to ideální slnička na naše silnice :-)
Tady jsou ty nejlepší pro letošek
do 40 tisíc se asi nevejde
https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides...
Jaképak nedávnvo, co je Favorit jiného než gravelbike? Jen se tomu tak tehdy neříkalo.
Nejsou favority náhodou poměrně známý nepevným rámem? Osobně jsem jednoho odepsal když jsem chytil díru předním kolem: ohlá vidle, zlomená spodní rámovka o kterou se zablokovalo kolo -> překrásnej přemet...
Favoritka je zatím pocitově nejlepší kolo,na kterým jsem seděla. Držím si ji jako etalon pro správný rozměr rámu. Najela jsem na ní přes dvacet tisíc a nemám jí co vytknout. Prostě jsem ji poskládala, nastavila výšku sedla a nebylo co řešit.
Se na tom člověk nesmí chovat humpolácky, to je sportovní nářadí odpovídající své době, kdy lidi nevážili běžně metrák. Na kruhách, bradlech či trampolíně taky nerajdáš a nemrskáš se s nadváhou jak balvan.
A ruku na srdce, ti co na to dnes plivou si to servisovali amatérsky v pubertálním věku akvlita toho servisu byla úměrná znaloste a zkušenostem a nedostatku náhradních dílů na trhu. Že s tím měli problémy nebyla vada stroje.
jo, materiál proti první répě sračka, zpracování proti kolům z první répy sračka, přesnost výroby proti kolům z první répy sračka. Jinak stroj dokonalej. Ale nevím na co.
Tohle celý s prakticky novým osazením nejlevnějšíma komponentama přišlo na cca 5 tisíc, váží to 11,2 kila, tak, jak je to na fotce. Dají se na to dát širší pláště, jezdí se na tom skvěle po silnici i lehým terénem. Onehdá jsem na tom dělala 130 kilometrů výlet přes Vysočinu ;-)
Opravdu nevidím důvod kupovat kolo "do 40 litrů", který MOŽNÁ bude lehčí (spíš nebude) a bude jezdit nemlich stejně.
Předchozí verze bez oprav s jednou výměnou řetězu a plášťů najela 20 tisíc.
O pár deka asi lehčí bude, ale asi ne o víc, ale to nebude tak podstatné. V každém případě bude pevnější a bude možné se pořádně opřít do pedálů a neztrácet výkon co sežere pružný rám a kola.
Zaplatit pětatřicet litrů za to, že MOŽNÁ (v mém případě zcela jistě ne) udělá na výletě trochu lepší průměr je věcí každého soudruha. Koneckonců, co to dnes je, že ano.
Ona ta nižší váha s vyšší tuhostí je poznat a určitě bys ji poznala a ocenila i ty. Jde jen o to se na takovém kole svézt a pak si to přiznat, že to bylo o dost lepší než na tom co jsem jezdil dosud :-)
Tak mám ještě toho spešla, tam asi tuhost vady mít nebude ;-)
Mě osobně pružnost ocelového rámu,zvlášť na našich silnicích, vyhovuje a Favoritku často preferuji.
Baro, na Favoritu jsem jezdil 1984-1995.
Těch polámaných pedálů a klik, ty prasklé řidítka,
ty brzdy co nebrzdily, ta středová osa na klínky kterou jsem neznalostí zmršil právě v tom vybrání na klínek a prostě se nedala koupit, ta ohlá zadní osička která byla snad z materiálu 10 000 (vtip)
ten sjezd kdy se mi v 80km/h rozvibroval rám...
To jsou ty špatné věci. Část z nich vycházela z neznalosti/ neschopnosti uživatele, ale podstaná byla o kole které výrobce v rámci "racionalizace" opravdu ořezal na "ještě funguje".
ALE: ten Favorit byl pro mne symbolem vyjížděk a tůr. Byl pro mne znakem vnitřní svobody jet si kam chci a kdy chci, byť do 1989 jen tam kam bylo dovoleno. Projet si lesní asfaltky a tuchistické značky v Malých Karpatech, dojet si podívat se na rozestavěné Gabčíkovo atd. Byl opravdu nejblíž "gravelu", jak mi jej jeho uživatelé popisují.
NAVÍC, byl pro mne důkazem, že ho dokáže 16. letý kluk držet funkční a v lepším stavu než kamarádi. Stal se vlastně i první "konstrukční školou" kde jsem musel přemýšlet jak nejlépe s tím co mám co nejlépe vyjít.
Proto si ho dodnes vážím.
No já ho mám v současnosti kompletně přestavěný s novými komponentami, takže mi z něj zbyl jen ten původní rám, představec a blatníky. O tomhle stroji si troufám říci, že to je schopný gravelbike pro osobu 60+.
Někteří lidé zde nakupují slušné rámy u kontejnerů za odnos :) Jak mám rád starý kola, tak fava ne... už proto, že se dělaly v přestárlé fabrice, na strojích, které obsloužily kolem půl Wehrmachtu a i při nejlepší vůli byly těžce za zenitem a opotřebované ...+ k tomu socialistická morálka (ukrást, ojebat, odfláknout). Sportovní speciálo jelo z toho, co se ukradlo Peričovi a dalším malovýrobcům sporťáků a ze starejch fachmanů...
11,2 kila za 5ll litrů
tak jsem to měl udělat, a zbylejch 130 prochlastat
Favorit byl všechno jen ne gravel....
Ty jednoplášťové ráfky, brzdy na lanka, to fakt ne...
Graveláky vyráběli už za RU..... tehdy ani jiný cesty neexistovaly. Štěrkolet závodní z roku 1910. Váha 8,5 kilo. Tak jak je.
jj tenčený profilovaný trubky Reynolds. To Jindrovo kolo by za to bylo 2* nebo 3*... získal jsem v podstatě za hubičku, prodávat nechci ani smykem.. protože takový kolo mám jen já :) Teď má o nějaký deko víc, mám na něm jiná kola se silnějším výpletem s silnějšími ráfky a taky těžší světlo.. tohle je ten stav, kdy jsem ho vážil na mincíři
8,5 s dynamem a blatníkama ? Jak moc kalibrovaný byl ten mincíř ?
Nemá ten cejch už po době platnosti? :)
pero se může maximálně vytahat, takže ukáže víc a ne míň. Zkusmo jsem na tom převážil i svou moderní silničku a váha +- seděla (je na ní něco bláta, brašničky atd..). Za RU se dělaly věci na 2 a půl furtu a né na záruka + den :)
Asi souhlas. Ale ta váha je tak úžasná, že nechápu důvod vzniku duralových a karbonových rámů. Chtěl bych mít tak lehké kolo.
lehkost výroby. Pan Perič, když letoval tyhle trubky, tak se zamykal v dílně a jednou, když mu tam někdo při tom přece jen vlezl, tak ho chytil amok .. a téměř hotovou práci vyhodil. Tyhle tenký trubky byly strašně citlivý na teplotu při pájení.. podle Periče stačilo, aby někdo otevřel při práci okno, nebo dveře a proudění vzduchu práci zničilo.. protože se to ochladilo tak, že zakalilo a prasklo.
Ráfky, náby s torpedem, kliky a pedály dynamo, blatníky, vše z historického železa (před bouřlivým a nákladným vývojem a zdokonalováním), přitom dimenzované na dva furty, proto je to tak lehoučké. To už se dneska neumí. Nejsem sice žádný odborník, ale kdybych se občas kolem toho nemotal a neslyšel různé pohádky :-)
Na tomhle kole je vše lehčený.. i převodník. Materiálově to není žádné železo, ale tehdejší nejšpičkovější ocel, povrchově a tepelně zušlectěná.. Nevíš, co plácáš, děláš ze sebe jen idiota.
Ale no tak. Baví mě lidi, co mají vždycky úplně všechno nejlehčí, nejpevnější, nejstarší, nejrychlejší, nejlépe o dvě třídy. Čas od času takové potkávám. Dost se v některých ohledech podobají. Asi dobrý oddíl ;-)
Jsi opravdu trouba, o historických kolech váš kulový. Tohle je tehdejší špička, v podstatě na hraně tehdejší technologie - třeba dráty mají průměr 1,6 mm a ty výplety pořád držej utažený vycentrovaný. Jo mám kliku, že se ke mě dostalo... a že jsem k němu přišel tak hodně jako slepej k houslím a za málo. A vůbec mě netrudí, že existují ještě vzácnější a i lepší stará kola... no, kdyby se ke mě dostalo kolo od Štajnerského s větším rámem... třeba od Peugota nebo Sikerse... taky bych se nezlobil :) To se ale nestane, protože příděl kliky jsem si vybral tímhle a tím, že se na něm můžu project, kdy chci.
8,5 kila rám, to věřím.
Jen ty pláště váží, takové kilo a půl, kalit nedoporučuji, stejně jako ty brašničky.
Ono jsem zjistil, že vlastně ten rám zase tolik ani tý váze nedá, ty sarapatičky co na to navěsím z toho dělá tank
celý kolo.. uzvedneš na prstě :) Standardní cesťák z tý doby váží něco kolem 15 kilo, záleží na tom, jak obrovský sedlo se na něj dá. Zesílená závodka, pro maratonské závody (1000 mil v jedné etapě, Vídeň-Berlín a další srandy), kdy byla nejen zakázaná technická přípomoc od kolem jdoucích, případné opravy se musely dělat v depech rozmístěných po trati (když nešlo ject.. zavodník musel dojít po svých), ale bylo zakázáno měnit hlavní části stroje, které byly opatřeny pečetí, aby nikdo nešidil, vážila 19 kilo. Videň-Berlín je 582,5km nonstop jízdy. V prvním ročníku to Josef Fischer z Mnichova zvládl průměrnou rychlostí 18,89 km /h. Na kole o váze ca 19 kilo, s jediným převodem a po tehdejších cestách....
Tak takové závody dneska chybí :-D
jj, vždycky, když si myslím, že jsem tvrďák, přečtu si něco o těhle závodech a hloupé nápady mě přejdou :) Vypráví se, že p. Fischerovi v cíli nabídli židli.. což tedy odmítl s konstatováním, že se naseděl dost, ale pivem by nepohrdl.
:-)
Ne, že bych se chtěl srovnávat s kolegou Fischerem, ale připoměl si mě historku.
To jsem jel kousíček, z Piešťan do Bratislavy, ale nějak foukalo, nesedlo mi to, dojel jsem orvanej do hotelu, kolo opřel u výtahů a odbelhal se k recepci, a ten brat federální mi povídá: "vítajte pán Párik, máte izbu 312" ...a pak ty kecy kolem, a nakonec povídal "keby som mohol odporúčať, máme tu fitko, nove vybavené rotopedmi...." a tvářil se, že to myslí smrtelně vážně, že bych z fleku poboskal sekerou :-)
Přijde mě, že přední ráfková brzda není ´origoš´, že je podstatně mladší než kolo
Kolo podle toho co jsem měl možnost opatrně ho rozrýpat, je v původním laku ( jiný lak na něm nebyl, pod lakem je rám niklovaný) a prošlo ve svém životě jedním upgrade - místo pákové brzdy, po které je na řidítku stopa držáku dostalo horkou novinku - čelisťovku - ocelového chromovaného Weinmanna , blatníky + dynamo. Podle toho odhaduju, že k úpravě došlo někdy během 20 tých let, kdy původní majitel, sám Boža Kubrycht už nezávodil, ale stal se váženým obchodníkem a činovníkem :) Na kole byl původně ještě nosič klapáček (je po něm otisk v laku, jak ho tam namontoval nedočkavě, ještě, když nebylo zaschlé :) )
prosím prosím smutně koukám.... ty trubky Reynolds ... foto detailu, resp popis toho profilování.
díky.
podívej se na zadní stavbu, D profil :)
no, ta fotka má 950x7xx pixelů.
já z toho vidím přibližně toto, čiže skoro nic:
Hlavní trubky jsem viděl profilované (žlábkované)
nebo "aero" tj kapku ale to byla 80-90 léta. (198x)
Jako zajímavost mohu uvést že se stále ještě v US vyrábí (tedy 2005) kapkovité profily původně určené jako vzpěry dvouplošníků :-) Materiál CrMo :-)
Tuhle to je vyřízlý :) vzpěra je na tom stejně. Co jsem koukal mufnou dovnitř, tak v horní rámový trubce je vletovaná nějaká "plechová" výztuha. Trubku jsem tedy kvůli tomu neoškrábal z laku ani niklu, abych se pořádně podíval, jak je to udělaný.
jj, díky.
Podívám se na kolo po tetě jak to má řešené.
Ta vletovaná výztuha v horní rámovce je svisle nebo horizontálně?
a v sedlovce dole není taky?
Svisle, mám pocit, že je to proto, aby se omezila možnost vzniku "velblouda" Bohužel mě nenapadlo tam nějak šťourat, abych vyzkoumal, jak je to přesně dlouhý. Horní trubička má průměr 22.5, zbylé dvě 26 mm. Koukal jsem tam přes zubařský zrcátko a svítil ledkou.. do sedlovky jsem nekoukal, na první pohled jsem tam nic neviděl a měl dole střed.. Nechtěl jsem kolo chytat do stojanu, abych ho neodřel, tak jsem ho rozebral po částech - vršek a stálo na kolech, pak jsem tam dal sedlovou trubku a chytil za ní a rozebral pro změnu spodek... a ještě podložil špalkem a hadrem :)
Včera jsem přivezl další, pro manželku. Za osm stovek, minimálně jeté..
mužeš sem dát fotku ze správné strany prosím?
takto vidím jen rám, ale né komponenty.
Když přihodíš ještě 15 stovek, budeš jí moci i koupit slušné sedlo :-)