ahoj, chtěl jsem zjistit výšku pláště u širších pláštů (26 x 2,4) ale i u jiných by mě to zajímalo
našel jsem akorát v katalogu schwalbe kde je uváděli viz tabulka ale nerozumím stoprocentně tomu např. plášt 26 super moto má maximální šířku 58 mm.a maximální průměr je 68,4 (to znamená že když ho nafouknu na max na 4atm ? za další průměr při maximální šířce je 62,4 ,to ale není možné, teď mám pláště 2,25 a výšku mám 660. co tedy znamená hodnota průměr při maximální šířce ? jako že to kolo bude polovypuštěné třeba na 2 atm ? ptám se proto protože na šířku mám místa dost ale na výšku ne a rozmezí mezi 62,4 a 68,4 je moc velké
To by mě taky zajímalo, žádný rozumný smysl mi to nedává. Není to jenom špatně přeložené? Přímo ve schwalbím katalogu tahle čísla nejsou.
https://www.imexpo.cz/data/files/Katalogy/cat...
je to katalog imexpo Katalog Schwalbe Tech-Info
šířka pláštů bod 9 (vejde se plášť do rámu ?)
a u jiných pláštů se asi výška pláště neuvádí i když by to určitě hodně lidí zajímalo, kdyby na to byl nějaký vzorec jak to vypočítat aspoň
Podstatná je šířka pláště, ale k čemu by komu bylo vědět jaká je jeho výška?
no protože někteří výrobci kol nemají v rámu dost místa a širší plášt je podstatně vyšší,nevím ale jestli to platí vždy
Skrz matiku fyziku má ten plášť tendenci zaujmout kruhový průřez, čili výška a šířka jsou dost podobné. Samozřejmě to může ovlivnit kostra pláště a vzorek je "navíc". Údaje výrobců nejsou úplně přesné, taky hraje roli šíře ráfku. Čili výška pláště 26x2,4 by měla být cca 2,4" tedy 61 mm
Aha, už je mi to jasné: "průměr při maximální šířce" ve skutečnosti znamená "průměr v místě maximální šířky". Podle toho zjistíš, jak širokou vidlici potřebuješ a kde máš tu šířku měřit.
Jak já to chápu, tak důležitá je max. šířka a max. průměr při max uvedeném tlaku(aby se ti vešel do rámu). Nafouknutím se už max. průměr na jakýkoliv jiný/menší tlak moc nemění. Průměr při maximální šířce je jen matoucí údaj, protože je menší, tudíž jen orientační a na vložení do rámu nemá vliv.
já se ptám na výšku protože se mi vzadu rám zužuje a širší kolo se vejde ale s vyšším je to problém.nakreslil jsem to do obrázku, červené je to budoucí kolo a modré je stávající .tedy do strany je místo ale jen do určité výšky pak se to zužuje
...tomu rozumím- každý rám je v místě osky náby širší a směrem nahoru se zužuje. Jak píšu, důležitý je vnější průměr pláště- z něj spočteš poloměr(684:2). Tedy pokud ti plášť Super moto vejde do rámu šířkou a máš od osky náby k hrazdičce rámu min 350mm, je to OK.
Napřed trocha čísel. Píšeš, že máš průměr kola 660mm. Změřil jsem si svoje 26" a mám to stejně.
Na jednom biku mám Schwalbe Rocket Ron 26x2.25 (obrázek 1, XC). Šířka pláště v nejširším místě je 55.5mm, výška pláště od hrany ráfku po nejvyšší bod běhounu je 51.5mm.
Na druhém biku mám Schwalbe Hans Dampf 26x2.35 (obrázek 2, enduro). Šířka pláště je 57mm a výška 52.5mm.
Na třetím biku mám Maxxis Minion DHR II 27.5x2.4 (obrázek 3, sjezďák). Šířka pláště je 59.5mm a výška 53mm.
Je vidět, že rozměry plášťů se nemění nijak dramaticky. Rozdíly jsou v milimetrech. Taky je z fotek vidět, že pláště Schwalbe mám docela kulaté, kdežto sjezdový Maxis je více hranatý - tzn, že kulatý plášť se do zužující se vidlice vejde lépe než hranatý.
Zůstává otázka, proč přejít z 2.25" na 2.4". Většinou se setkávám s názorem: "Budu mít tlustou gumu a ono to bude pohodlnější". To je do jisté míry pravda, ovšem za cenu větší hmotnosti na tom nejméně vhodném místě. Mnohem lepší řešení je přechod na bezdušové pláště. Kromě toho, že přestaneš řešit drobné defekty můžeš foukat podstatně nižší tlaky. Při nižším tlaku se kolo v terénu odvaluje lehčeji a "podhuštěná" bezdušová guma nehrozí rizikem procvaknutí duše o ráfek. Znám několik lidí, kteří foukají bike do terénu na cca 55 PSI, já foukám (dle terénu) max 20 - 25 PSI. Pokud je důvodem přechodu na tlustou gumu právě tohle, zkus se nad tím ještě zamyslet. Bezdušák je mnohem komfortnější.
to je zajímavé ,úplně jsi mě prokouk, chtěl jsem to kvůli tlumení nárazu. a na ty bezdušové musí být spešl ráfek nebo tam jde cokoliv .a valivý odpor při nižším tlaku je stejný ?
Většina slušných ráfků je dnes dělaná tak, že můžeš nasadit tubeless ready nebo tubeless easy (pouze obchodní označení) pláště. Pokud máš uvnitř ráfku vidět nipl, zalepíš díry těsnící páskou, přišroubuješ ventilek, naliješ deci latexu a minimálně rok nevíš, co je defekt (potom preventivně měním latex).
Valivý odpor v terénu je při nižším tlaku vzduchu v plášti NIŽŠÍ. Já vím, vypadá to divně, ale je to tak.
jo díky, no a koukám že ty bezdušové pláště mají i menší výšku podle tvých rozměrů , to by bylo dobré a jak je to na rovince s valivým odporem ?myslím při tom nižším tlaku ?
Valivý odpor je nižší...
Předposlední odstavec:
https://www.ivelo.cz/casopis_clanek/cyklo-2017...
teď jsem zkouknul video od Štěrba ,je prý nutno používat vložku a mléko bez nich prý nejde jezdit na nižší tlaky. a při té vložce se už bude šoupat vložka o plášt ne ?
video je tu :https://www.youtube.com/watch?v=Sdyw3iII29k
Jde. Vložka je pro psychopaty, co jezdí opravdový nesmysly hlava nehlava
Teda...cožeseto chystáš jezdit?
Pokud nemáš na mysli podobný divočení, myslim že to klidně přežiješ i bez vložek
https://www.youtube.com/watch?v=wPnzSoPR3yA
Ale to jde prostě jedno s druhým.
Bez duše můžeš foukat míň a vyhrát tím trakci a trochu měkčí svezení, leč při nějaký divočině hrozí vyšší riziko průrazu. To se léčí vložkou.
Pokud se chystáš jezdit piánko po šotolině a polních cestách, jsou bezdušáky možná trošku overkill, na stranu druhou, s tím nálevem si vyřešíš hromadu drobných průpichů, které by tě jinak zastavily, takhle si jich ani nevšimneš.
Čím víc nad tím přemýšlím, tím míň jsem si jistej tím valivým odporem, protože to je relativní právě s ohledem na to, po čem jedeš. Čím rovnější (hladší) povrch, tím spíš dává smysl tvrdší guma. "Podhuštěný" plášť má rostoucí smysl právě až s nástupem terénu, kořenů atd.
Ale to už se tu řešilo mockrát, nechci to otevírat znova, každý má svůj názor jehož se nevzdá :-)
I když duše bude asi trochu brzdit vždycky...
Projeď si TyTrubku, materiálu ke studiu halda.
Začít můžeš třeba tady
https://www.youtube.com/watch?v=2njjd_pcem8
Na druhou polovinu videa by se někdo, kdo uvažuje o přechodu na bezdušáky neměl dívat. Mě osobně by ty "hrůzy a problémy" totálně odradily. Stejně tak u dalšího TH videa "Duše vs. bezdušáky..." je neustále zdůrazňován obrovský kopec problémů, které s bezdušáky můžou přijít.
Přechod je jednoduchý, přínosy velké, malé defekty odpadají, středně velké řešitelné knotem bez demontáže pláště. Není třeba se obávat.
Vzhledem k ježděným rozměrům je to pro mě pase už od konstrukce, ale i tak si nejsem jistý, jestli by mi to stálo za to. Občas ty gumy sundavám a přehazuju kvůli dezénu a představa jak se pokaždý patlám tím nálevem by mě teda do vytržení neuvedla.
Ale to je prostě jedna z věcí, kterou je třeba vzít do úvahy při rozhodování, univerzálně nejlepší řešení neexistuje...
Určitě. To přehazování plášťů by mě taky nebavilo. Já to řeším tak, že přehazuji celé kolo (bicykl). Spousta lidí tady má kola alespoň dvě, ale chápu, že to finančně není pro každého. Dílčím řešením je přehodit jen kompletní přední a zadní kolo. Nebo použít univerzální pláště. Na jednom biku vozím Rocket Ron 2.25". Vzhledem k tomu, že většina lidí jezdí cyklostezky a maximálně polňačku, bylo by to pro ně levné řešení.
Ano, přehazovat celý kolo (nebo kola) je samozřejmě řešení, pokud máš místo přehazky Rohlíka, trochu to prodražuje celou věc.
Univerzálně vhodný vzorek zatím stále hledám
Takže holt přezouvám, no...
Jo a mimochodem, ten nižší valivý odpor měkčích bezdušáků bude pravděpodobně (mimojiné) dán tím, že se při deformaci pláště o sobe nešoupou plášť a duše. Sice se na nových duších dodává ten klouzavý poprašek, ale stejně.
ty máš ty pláště hodně nízký ,tak to jsem si asi vybral balony ty super moto x , ostatní jsou možná normální a vešly by se tam
kluci máte ještě někdo další pláště 26 x2,4 nebo 2,35, nebgo 2,5 abych věděl jak jsou vysoké pro porovnání ? třeba continental x king, nebo cokoliv
na foru píšou že můžu dát dopředu silnější plášť a dozadu užší
Můžeš i opačně, užší dopředu a silnější dozadu, to je věc osobní volby, zakázaný to není (podívej se na motorky) :-)
tak to je super ,dopředu si můžu dát tlustou gumu na pohodlí a dozadu co se vejde
můžete mi ještě poradit, když se píše délka představce na kolo tím se myslí ta rovná část nebo je to od kraje ke kraji např když je to 110 mm ,hledal jsem nějaké vykresy s kotama
Od středu trubky po střed trubky.
tak já už mám na kole široké pláště, nakonec jsem z finančních důvodů koupil Nobby Nic Schwalbe 26x2,35. dal jsem je i s dušema. Já jsem spokojený , pěkně to tlumí. jízda je těžkopádnější než s 2,25 šírkou ale s tím jsem počítal, jak tu kluci říkali.dával jsem i skontrolovat brzdy a vzadu to teď brzdí hůř než předtím,tak nevím jestli je to pláštěma nebo opravářem.
A to "brzdí hůř" vypadá jak? Jiným pláštěm to určitě nebude, spíš bych si tipnul, že to bude čuňátkem opravářem. Zkus ho přimět aby příště zaprasenýma rukama nesahal na kotouče a nebo aby je pořádně odmastil a očistil :-)
no předtím když jsem zmáčknul zadní bzdu tak se kolo ihned zastavilo tak to bylo na rozbití úst, teď to zmáčknu naplno a kolo přibrzduje ale nesevře dost pevně takže pořád jede cejtím jak to brzdí ale ne takovou silou
Stejné brzdy a destičky? Takže špinavé ruce :-)
zkusim odmastit koutouč jestli to pomůže
A taky krapet vypálit destičky, několikrát intenzivně brzdit z delšího kopce.