Mám dotaz: soused koupil sadu středového motorku EV bike 750 W + k tomu rámovou baterku. Protože nemá nářadí a myslí si o mně, že jsem děsně šikovnej (a to já teda jsem :-))) ), tak za mnou přišel, jestli bych mu to namontoval. Stalo se, dali jsme to na jeho staršího horáka, už jsem si to i zkusil projet, paráda.
K baterii je manuál, kde se m. j. píše:
1. když bude vědět, že na kole nepojede více než sedm dnů, tak se má baterka sundat z kola a uložit v pokojové teplotě 25 st. C.
2. baterie se má nabíjet při pokojové teplotě 25 st. C.
Oba jsme elektrikářský i elektronický (i všechno ostatní, co začíná elektro...) analfabeti, tak se radši ptám vás, zkušených: můžete nám odpovědět (stručně a polopatisticky, jako pro analfabety) na ty dvě otázky. Opravdu se má baterie při stání delším než 7 dnů sundavat z držáku a ukládat někam, kde je plus mínus těch 25 st? A co to nabíjení? Soused má kolo v garáži, tam je teplota (v zimě) cca 9 st - to se ta baterka při nabíjení v téhle teplotě nějak ničí nebo se snižuje její kapacita?
Děkujeme.
(asi si to od něj ještě půjčím, chci prubnout výjezd tady u nás ke kostelíku na Hradišti, to je po spádnici do prudkýho kopce)
Na tohle téma by se asi dala vypracovat nějaká diplomová práce. Teoreticky ta baterie nejdéle vydrží,když bude celou dobu svojí existence v nějaké stálé teplotě. Nikdo Ti ale nezaručí,že zrovna Ty si nepořídíš takovou,která odejde dřív,i když na její podmínky budeš úzkostlivě dbát. Cyklisté si tu baterku obvykle po jízdě odnášejí domů,jednak proto,že ji doma nabíjejí,jednak z bezpečnostních důvodů,aby jim ji někdo neukradl,stejně tak,jako jim neukradne ani to kolo bez baterky. Na téma nabíjení už tu také diskuze byly. Nenabíjet po jízdě,ale před jízdou a pokud možno za ustálené plusové teploty. Ovšem,jestli tohle budeš dodržovat,stále nemáš jistotu,že právě ta Tvoje baterka vydrží déle než jiné,se kterými se tak úzkostlivě nezacházelo. Jen to zvyšuje Tvoje šance.
Baterii sundávat nemusíš ale je dobré ji mít určitě vypnutou. A taky pokud máš kolo bezpečně uloženo proti zcizení.
Skladovat se má mezi 10-20°C a to po delší dobu (zimní období). při 7 dnech to nehraje roli. jednoduše né v mrazu a né při vedru 30°C. (Pokud budeš mít okolní teplotu 30°C stejně stím nic nenaděláš) :-)
Baterie se nemá nabíjet bezprostředně po jízdě kdy je "horká" do půl hodinky by měla zchládnout na okolní teplotu a rozhodně to není teplota pokojová. Nabíjet se fakt dá při jakékoliv teplotě.
Provoz v zimě (v mrazu) má jiná kriteria.
No zdá sa že tu treba veci uviesť na pravú mieru. Tieto veci sa tu už rozoberali mnoho krát a dá sa povedať že sme dospeli k určitým všeobecným doporučeniam pre používanie Li-Ion batérie. Zásadný háčik je v tom, že nič nie je čierno-biele. Podmienky v ktorých je batéria používaná majú vplyv na jej životnosť, čím väčšia je odchýlka od optimálnych podmienok tým viac bude batéria degradovať. To ale neznamená že je nutné vždy zabezpečiť ideálne podmienky, to ani nejde.
Takže najprv čo nikdy nerobiť:
1. Neskladovať batériu v teple
2. Neskladovať batériu plne nabitú alebo veľmi vybitú
3. Nenabíjať studenú, nedajbože premrznutú batériu
4. Neparkovať v lete bicykel tak aby slnko pieklo na batériu
5. Netrápiť studenú batériu vysokými odbermi. Platí aj pre batériu ktorá je nabitá na menej ako 25% aj keď je teplo.
A teraz nejaké optimálne používanie:
Skladovať dlhodobo (mimo sezónu) na polovicu nabitú, pri nepravidelnom alebo víkendovom použití sa môže pre rýchlejšie dobitie doplna skladovať na polovicu až trištvrte podľa potreby. Nabiť pred jazdou a ak to nevyhovuje tak deň vopred.
Nabíjať teplú batériu je dobré, pokiaľ nabíjačka sama nie je tak silná že by výraznejšie batériu prehrievala tak hneď po jazde kým je teplá vyhovuje. Štandard je izbová teplota. Ak je nabíjačka hodne pomalá (2A) tak sa batéria môže nabíjať aj trochu chladnejšia. Ideálne je vziať ju dnu na pár hodín a potom dať nabíjať ak bola v chlade alebo mraze.
Ešte k skladovaniu, článkom ako takým ani mráz nevadí, ide skôr o to aby potom po prenesení do tepla nedošlo ku kondenzácii vlhkosti (to sa dá vyriešiť zabalením batérie do igelitového sáčku pred jej prenesením do tepla.) Štandardne je vhodná nízka stabilná teplota a suché prostredie.
1. Dlouhodobé uložení v pokojové teplotě je pro baterku nežádoucí. Naopak těch cca 9 st. v garáži je pro skladování velmi vhodná teplota
2. Nabíjet je opravdu vhodné při pokojové teplotě, nabíjením při teplotě 9 st baterka rychleji degraduje.
Takže bych měl baterku klidně v té garáži, ale před nabitím bych si ji přinesl dovnitř a nechal pár hodin (nebo raději půl dne, či celý den) ležet aby se vytemperovala.
Stejně tak je vhodné ji vytemperovat před jízdou v chladném počasí.
Zkrátka, skladovat v chladu, provozovat v teple.
Degradační mechanismy lithium-iontových baterií (2. díl)
https://oenergetice.cz/akumulace-energie...
Nabíjím v netemperované garáži. 3. rokem - 2x - 3x týdně. Kolo před prací stojí v mraze pod přístřeškem. Baterie je v rámu. Nevyndavám. Rám obtáčím polstrovanou alufolií před mrazem či sluncem. Dojíždím baterii tak, aby si zvykla jezdit v celém rozsahu kapacity. Zatím stále drží. Najeto 3500 km.
Nabíjet podchlazenou baterii je rozhodně chyba. Ani využívání plné kapacity baterii neprospívá. Obecné doporučení je rozmezí 80%-20%.
No vždyt´. Tedy využíváš celé pracovní pole kapacity. A potřeba občasné kalibrace baterie také funguje dobře. Hned jak ji provedu, naštouchá se do ní více a vydrží déle. Hned je to znát. Baterie drží tři roky, vydržela již cca. 300 nabíjecích cyklů a stále jede. Jinak já kolo dávám na noc do tepla do baráku. Tam se ta baterie ohřeje.;-) Šak také to kolo musí něco vydržát´ ne, šak néní z cukru!:-)