Hezký den, rozhoduji se mezi sedlovkou od Suntouru a Cane Creek. Vážím 65 kg a suntour má v základu střední pružinu která je od 65 kg a k dokoupení měkkou a ta je zase do 65 kg. Tak se bojím že bude buď moc tvrdá nebo naopak moc měkká. Tak když koupím suntour s oběma budu někde na 2500 kč. Cane creek má elastomery na všechny váhy. Vyplatí se ji koupit i když je o 2000 dražší. Děkuji za zkušenosti s oběma. Taky jestli je vhodnější Cane creek s delším nebo kratším zdvihem. Jezdím ebike po asfaltu šotolině a lehký terén.
Používám Suntour, ale jakákoli odpružená sedlovka bude fungovat obdobně.
Problém není ani tak v pružení, ale v tlumení odskoku - zpětného chodu, který většinou tlumený není - u Suntour rozhodně ne.
U elastomerových je to prý lepší, aspoň tak jsem to slyšel o Red Shift.
Suntourky, tuším NCX, jsem postupně měl dvě. Pružily výborně, s tlumením nebyl problém - nevěděl jsem o něm :-), nastavení se dá upravit předpětím pružiny zespodu (je v trubce sedlovky). Jediný problém byl se životností. Tak po dvou letech začala mít vakl - vymačkalo se uložení čepů. Nechal jsem si udělat v nástrojárně pouzdra a převložkoval, ale vydrželo to tak ty další dva roky. Vůle samotná by nevadila, na sedle se to skoro nepoznalo, ale začala hnusně vrzat a kvičet.
Koupil jsem novější typ, ta už měla lepší pouzdra a čepy zajištěný červíkem (na tý starý měly tendenci časem vyjíždět do strany). Hned jsem použil i jejich protiprachový "neoprénový" potah. Stejně jsem zas po dvou, třech letech kupoval originální sadu pouzder a čepů, ta stála asi 500. Vyběhal se na ní i píst, který jde do sedlovky a tlačí na něj přes gumový váleček páka čtyřkloubu. Tuhle druhou mám schovanou na repasi a případné použití na jiném kole.
Po těch zkušenostech jsem pořídil Cane Creek Thudbuster LT (větší zdvih - 76mm), raději s krytem kvůli písku, a po třech letech zatim bez problému. Bylo by lepší dát rovnou těch 5 tisíc, ale tenkrát před lety se tady snad ani neprodávala.
PS. Mám Crossové kolo a jezdim pokud možno mimo asfalt.
a na tu Cane Creek se dělají i redukce že myslím ze šířky trubky např 31,6 na 27 nebo tak něco, to jen pro info kdyby neměli tu tlustou trubku. jo a nevíte ta trubka např rozměr 350 je rozměr jen trubka nebo je to rozměr i s tím výkyvným mechanismem
Některý výrobce dělá dokonce pouze průměr 27,2 a vše ostatní řeší redukcemi.
Délka sedlovek se obvykle uvádí od konce k ližinám sedla a AFAIK Thudbuster to má taky tak.
tak jsem koupil tuto cane Lt, dají se k tomu dokoupit měkčí nebo tvrdší elastomery. co ale nevím jestli se ještě dá nějak regulovat zdvih těmi 4 šrouby, no asi ne, v návodu ani videu to nikde neukazují
To jako že se málo houpeš?
O houpání přece není odpružená sedlovka, ta má pouze tlumit rázy.
myslel jsem že se to bude víc houpat ale asi je to správně ,na rovince skoro vůbec přes nerovnosti víc jinak z jedné strany je asi čep a z druhé hvězdička nebo imbus ,rozdělávat jsem to radši nezkoušel
Sedlovka nesmí houpat, při běžné jízdě po rovném podkladu se nesmí pohnout. Teprv při prudkém stlačení by měla propružit, ztlumit ráz při najetí na větší nerovnost.
Těmi čepy nic nešteluješ, na nich pouze sedlovka propruží. Rozdělávají se kvůli občasnému vyčistění a zřejmě pro výměnu té tlumící vložky.
Fotka je mázlá, takže je to blbě vidět, ale to je snad stejný paralelogram jako u Suntour, ne?!?
Ne, předpětí se dalo nastavovat na předchozí LT 3. generace, na této 4. generace nelze. Lze pouze vybrat z pěti tvrdostí elastomerů. Nemá se dávat elastomer měkčí než odpovídá tvojí váze. Pokud ti přijde, že to moc houpe, můžeš dát tvrdší.
mám 82 a elastomer mám do 90 kg a zdá se mi že moc nehoupe (((( ale asi je to dobře, když dám na menší váhu tak se budu houpat ale asi to tak nebylo myšleno
Když jedeš a šlapeš tak se sedlovka nesmí pohnout, musí být pevná. Propručit a utlumit musí až při přejezdu výrazné nerovnosti.
Při rozumném šlapání na hladkém povrchu to houpat nemá, to ubírá energii. Pokud máš 82 kg, tak ten předinstalovaný střední na 65-90 je akorát, měkký je do max 75 kg a to by tam dávat neměl a tvrdší podle toho co píšeš nemá smysl.
https://www.youtube.com/watch?v=EUFWwNv4fnA
https://www.youtube.com/watch?v=38KWcOjdDMw
Tři roky používám denně na svých kolech toto a funguje to lépe než odpružená sedlovka.
Namontoval jsem to i dětem a i ty jsou plně spokojené.
Tohleto se mi líbí, rád bych to vyzkoušel - dá se to sehnat někde u nás?
Koupil jsem na inzerát nejprve jeden kus od jednoho obchodníka z Brna, co má obchod s všelikým čínským zbožím. Dal jsem to na Dahona a jezdil na tom celou zimu, zda to bude či nebude fungovat. Světe div se, ono to fungovalo!A protože se mi to osvědčilo, kontaktoval jsem jej znovu, zda-li by mi prozradil, kde to koupil. Že si objednám další. Neřekl ale slíbil, že sežene další. Sehnal a poslal ( kus cca. 250 Kč ,-) a já to namontoval i na další kola. Nafotim a pošlu štítek z balení a zkusím pohledat, kde to koupit i jinde.
https://www.wish.com/product...
Tak jsem hledal a našel - tohle je přesně to, co mám.
Takže nemáš Rinsten, ale čínskou napodobeninu.
Ano, ta videa jsou ilustrační, oč tu běží.
Ano, mám čínskou napodobeninu, ale funguje naprosto identicky a stejně. Prostě je to pružný drát šikovně ohnutý pod vhodným úhlem. Prostě koupil jsem to, co bylo, a odzkoušel to a funguje to. Můžeš tím pohrdnout, ale mně to posloužilo a slouží a to je v tuto chvíli pro mě to hlavní. Ostatně takových věcí z Číny na dnešních kolech je....Tím se opravdu netrápím.
Ale věřím, že si odtud můžeš objednat i ten originál.
Cena za ten originál je dost šílená a pochybuji, že by to bylo rozumně prodejné, pokud by to nevyhovovalo. Na webu tvrdí jak tři roky vyvíjeli výrobní proces a testovali různé typy ocelí, což samozřejmě může být kec. Na druhou stranu je otázka z čeho to uplácal číňan, přeci jen pokud by se tohle za jízdy zlomilo, tak to nebude nic příjemného.
Hele, já i děti jsme spokojení. Věc funguje, jak má a a to je hlavní.
Samozřejmě, můžeš tím pohrdnout a také si můžeš jistě z USA? objednat originál. Bude to složitější a nepochybně dražší, ale budeš mít origo.
Ale kolik takových věcí, prvotním původem z Číny na dnešních kolech je??? Názorně to dokazuje dnešní nedostatek dílů pro kola na trhu....Pro mě je v tuto chvíli důležitý můj zadek a záda v pohodě.:-)
Takovýhle univerzál musí nejspíš pod někým kdo bude mít 80 kg už dost pružit a žrát energii.
Pro krátké a pomalé výletní projížďky to může být použitelný, ale určitě ne pro rychlejší jízdu a už vůbec ne do kopců.
Nevím, já s tím jezdím polnice, s kopce a do kopce a prostě všude a i dost svižně. Ale nejsem sjezdař ani závodník. Jsem běžný uživatel. A žrout energie??? Nevnímáme to tak. A jelikož na tom jezdím tři roky, tak snad by si člověk musel všimnout, že je víc a dříve unavený než obvykle, nemyslíš? Ale jak říkám, nikomu to rozhodně nenutím. Jen to zde uvádím jak možnost/ alternativu k odpruzene sedlovce. Možnost, která dle mých zkušeností funguje dobře. Každý at' uváží sám.
Proto se také na celoodpružených kolech pro jízdu po rovině a do kopce uzamyká zadní pružení aby bylo kolo pevnější a nehoupalo.
Kdo rád jezdí na houpačce, tak tohle je taková horší varianta, protože jinak každá odpružená sedlovka má možnost nastavení podle váhy cyklisty.
Tohle má taky nastavení podle hmotnosti a to polohou zámku.
https://youtu.be/3ciGmHb11Rc?t=7
Skoro bych asi radši dal přednost této pružině před levnými odpruženými sedlovkami, kde ta sedlovka zajíždí jako teleskop. Ale víc než pětikilo bych za to nedal, ta originální cena je fakt úlet.
Na téhle potvoře už mám najeto minimálně 4000 km, po asfaltu rozličné kvality.
Je od číňana za čtyři stovky, takže nevím, zda má stejné parametry jako ta drahá, kterou zmiňuješ.
Způsob použití, ke kterému byla původně konstruována, jsem rychle zavrhl, pružina byla příliš měkká, bylo to jak na houpačce.
Vyřešil jsem to na zkoušku partyzánsky, viz foto.
A už to tak zůstalo.
Takhle mi to vyhovuje, protože mám krátký rám a sedlo jsem potřeboval posunout víc dozadu.
Zadní část sedla se pohybuje skoro neznatelně, zhruba v rozmezí max. jednoho centimetru, což mi přijde na asfaltu ideální, žádný houpání, jen to vychytá ostré rázy od nekvalitního asfaltu.
Ale pozor, zrovna dneska, před jízdou, jsem si usmyslel, že to vyfotím a dám sem referát.
Na zpáteční cestě mi prasknul ten silný imbusový šroub, co drží pohromadě podsedlový zámek. Prasknul ten, co patří k sedlovce, ne ten na pružině.
Zda to byla vada materiálu, nakolik k tomu přispěla větší páka, která tam vznikla posunutím sedla víc dozadu, netuším.
P.S. Dobrý na mém řešení je, že z jedné pružiny lze vyrobit dvě :-)
Pokud to i v pozici jako je na obrázku pro 150 kg je moc měkké, tak zjevně materiál té napodobeniny není moc povedený.
A to že tam ve tvém setupu vzniká páka na kterou zámek sedlovky není stavěný je dost možné.
Již v dávných dobách cyklistiky uměli posunout sedlo jak vpřed tak i vzad.. viz sedlovka sedmička :) Odpružení měli rovněž vyřešeno :) A spolehlivěji.
Takové odpružení bych potřebovala na svoji bederku...
Brooks, řada Flyer myslím.
Pochopitelně Azub, žádní pražáci!
https://www.azub.cz/brooks-sedla/
Sedlo také teď budu řešit, ale psala jsem o odpružení!!! :o)))
I když je možné, že je se sedlem vyřešeno. Dneska jsem vyzvedávala kolo ze servisu a došli jsme k tomu, že je jedna lyžina tak nějak pokleslejší. Zcela nepatrně - holt mám ty kyčle a posez trochu na stranu a po těch 12 letech se to asi projevilo.
Lyžinu mi srovnali, teď to ještě musím vyzkoušet.
Další problém je, že bych asi potřebovala dát o centimetr špičku sedla dolů, ale to nejde díky paralelogramu. Lyžiny sedí na nýtech odpružení.
Musím zkusit, zda půjde sedlo posunout dopředu. Resp. posunout půjde, ale jestli na tom půjde jezdit.
Už aby bylo nějaké rozumné počasí, aby se dalo laborovat. Do tohohle sajrajtu nejedu...
je toto odpružené nebo ne?
https://www.azub.cz/kozene-sedlo-s-pruzinami...
co jsi reagovala na Michálka001 tak jsem měl dojem, že mluvíš o odpruženém sedle...
Azub ne, Aukro, za 900 :) Za plné ceny nekupuju. Dvě záložní mám pod skříní, za podobný ceny. Za nejdražší, s mosaznými nýty a vytlačeným reliefem na kůži (nějaká sběratelská edice) jsem dal 1700 na Ebai.
Jinak v Praze za plnou cenu všude možně: Velorama, Citybikes, Cyklospeciality a čertvíkde ještě :)
Tři roky to je kolik tisíc km? Pořád stejný kus?
Denně do práce a z práce a denne po městě za cestami a na nákupy a jinak kolem města sport. Cesty na elektrokole do práce a po městě a okolí za aktuální dva roky 3500 km. Předtím klasické kolo cca. 1500 km. Tak minimalne 5000 km. Plus ten sport, ale to v posledních dvou letech nebylo mnoho s tímto odpružením. Řekněme dalších 1000 km. Celkem s tímto druhem odpruzeni celkem 6000 km. To je ale celkem zkušenost s tímto odpruzenim. Na jednom jediném modelu je to aktuálně max. 3500 km.
Co jsem koukal, tak tuhost si můžeš nastavit, samozřejmě poměrně s tím se mění i zdvih. Ten bude hodně malý, tak 20-30mm maximálně. Ale zase to je lehký a jednoduchý, to se taky cení.
Lehký to rozhodně není, protože tak jako tak potřebuješ sedlovku a na to přiděláš tuhle masivní pružinu, kdešto odpružená sedlovka je jeden kus a nic už nepřiděláváš. Myslím, že váha bude v lepším případě srovnatelná.
U Rinstenu uvádějí něco jako 330g, což úplně málo není, jelikož je to navíc k původní sedlovce. Thudbuster ST má půl kila, ale dáváš pryč původní sedlovku.
Kdo chce lehkou může zkusit toto
https://www.canyon.com/cs-cz/gear/components...
U ST jsem našel 580g, NCX 790g. Obyčejná pevná 350-400g?
Kdyby to "péro" stálo 3 stovky (max. 5) byla by to dobrá levná volba pro malý zdvih, lehčí než Suntour (ten má ale 50mm). Mám celkem rád takový jednoduchý a přitom funkční řešení, přesto bych jí za mojí Th. LT rozhodně neměnil :-)
Jo suntourka je pěkně těžká, TB ST G3 co mám já 475g, obyč Al sedlovka cca 250 - 400 g.
Ta pružina je hlavně zajímavá, že se dá použít do jakékoliv sedlovky, shánět odpruženou sedlovku do skládačky s průměrem 33,9 a délkou 58 cm je docela problém, starší Thudbuster se dělal, ale ten novější už ne a Suntourka taky ne.
Mě by to taky zajímalo, posílaj po celé Evropě, takže není důvod shánět to u nás, ovšem s poštou 90 USD, tedy dva litry je docela mazec.
Zajímalo by mě jaký vliv na pocit z jízdy má fakt, že se krom pružení se mění i podélný a příčný náklon a v podstatě to může uhnout i do strany.
Nedělejte z toho velkou vědu....Je to ohnutý dvojitý tlustý a pružný drat. Do strany to neutika ani s 10 kg batohem na zádech. Jezdím s tím nakupovat do Penny. Plne brašny na nosiči a batoh na zádech. Denně s tím jezdím s těžším batohem na zádech do práce, celoročně. Míru pruzeni nastavis posunem dole a nahoře. Míru sklonu odladis stavitelným zámkem sedlovky,pokud jej máš.(většina kol má v základu, já mám též). A míru propruzeni a pruzeni oproti své váze si nastavis opět posunem. Po zatížení samozřejmě vše klesne a to si musí každý odladit jako posez podle svého nastavením a odzkoušením. Stejně jako polohu vpřed a vzad vůči šlapaku v zámku sedlovky. Podle stupnic si pak už najde a zapamatuje každý své nastavení, které mu vyhovuje a má ho jednou provždy, pokud nějak extrémně nezhubne či naopak přibere.:-)
To je zajímavá vychytávka. Jen si kladu otázku, jestli stávající sedlovka pobere ten sklon pružícího elementu. Aby pak šlo sedlo nastavit do správné polohy. V tom demo videu si s tím hlavu nelámou. Sedlo je pak nepřirozeně skloněné dopředu.
Navíc by mě asi dost vadila ta soustavná houpačka a kroucení při šlapání. Odpružená sedlovka má pobrat náhlý náraz, jinak má být pod zadkem pevná. Takhle žere strašný energie, žvejká se to podle videa pod zadkem.
Přece jenom mám už nějaký roky, a tudíž mám rád na kole pohodlí.
Používám oba typy těch sedlovek, s oběma jsem spokojen, sentůrka je samozřejmě levnější, dával jsem jenom jiné pružiny, Cane Creek - pokud si dobře vzpomínám - mě tehdy stála cca 4 tisíce, byl jsem si pro ni někde v Berouně, sada elastomerů, takže nakombinuješ podle své váhy, rozhodně je kvalitnější než ty sentůrky.
Suntourku mám několikátou,27 tkm, 110 kg+-, teren nejezdím, hlavně pohodlí (když zlobí záda je cejtit každý otřes, pružení dost uleví).
1. vydržela 5.5 tkm (stála 8 stovek (CC v té době stál 3.4 tKč)), velké vůle - futra plast, mizerný materiál hlavní osy.
2. dala necelých 12 tkm, 9 stovek(NCX-D4), futra kov, kvalitou se polepšili.
3. stejná jak 2., vůle zatím drobná. Mažu před sezonou pístek Suntour vazelínou na vidlice, čepy několikrát za sezonu olejem Brunox turbo, zakrytá tím neoprenovým potahem.
Takže dle mne SR je cenově/výkon líp než CC (těžko říct, jak by na tom byl po tom nájezdu CC (čepy a elastoner pod mou zátěží - asi K.O.).
Následný typ SP8-NEX a SP8-NCX měly jiný zámek sedla, NCX12 to má opět jinak, proč ty změny? Třeba to někdo vozí a podělí se o zkušenosti.
Tak to sou hodně historické zkušenosti, SP12 je model roku 2012 a SP17 ani nevím v čem se liší, na obrázcích sem nenašel rozdíl. O čemkoliv starším nemá cenu se bavit.
Zámek na SP12 není nic moc, má strašně velké skoky v nastavení podélného sklonu, 8 stupňů.
Takže jaký je rozdíl mezi odpružením sedla jak to má NCX řada a verze které nejsou takhle přepákovány?
Jestli myslíš rozdíl mezi pružením pomocí čtyřkloubového mechanismu (NCX, Cane creek) a pružení zasouváním sedlovky ve své ose, tak je to směr pružení. Čtyřkloub směrem dozadu šikmo dolu, zasouvací dopředu šikmo dolu a to moc vhodný a funkční směr neni.
Děkuji všem. Raději si stoupnu do pedálů. Bych ji musel 1x ročně měnit.
Když ona ta sedlovka je dobrá hlavně v situaci, kdy si stoupnout nestihneš.
Když jedu několik dní po sobě, stává se mi to pravidelně cca 3den, nečekaná rána do zadku, ostré píchnutí na dosedací ploše znamená malou krevní podlitinu, která bolí stále více, nutná změna posedu, vydrží to bolet zbylých 10dní, spolehlivě.
Pokud jde o odpružení sedlovky, tak má první(a jediná vyhovující co do provedení, životnosti a ceny) byla před asi 30-ti lety od Kangaroo. Stála kolem 1800,-, provedení bylo zasouvatelné s pružinou+elastoměr, tvrdost seřízená spodním šroubem a proti bočnímu "vaklu" po celé dílce čepu klínek/drážka. Najeto asi 8500km po cestách necestách bez jakéhokoliv problému/závady s opotřebením/boční vůlí- fungovala stále jako nvá při běžné údržbě. Bohužel skončila výroba i firma a kolo mi ukradli ze sklepa... Škoda, že se toho systému nikdo neujal- dnešní sedlovky mají proti bočnímu vaklu jen buď plosku a protikus ze silonu- také cenově jsou jinde. Systém Suntour je složitý, problém je životnost pouzder a čepů a pak dostupnost různých průměrů....
NCX-D4/SP8 - jiný zámek sedla
SP8/SP12 - jiný zámek sedla, kovová futýrka, jiné zajištění čepů, lehká změna tvaru ramen, jiný doraz chodu
SP12/SP17 délka 35/40 cm
Jinak je to furt stejný (pruměry a rozteče čepů).
Drobně se liší vnitřní uspořádání pružin.
Víte někdo něco o týhle?
https://gravelbike.cz/cs/sedlovky/972-redshift...
šilhám po ní....
Na gravelu už máš docela slušné tlumení. Myslíš, že ti nestačí?
Na fulla taky už nedáváš odpruženou.
No já to tlumení v tom kloubu mám zamčené, kvůli nosiči, takže tlumí vlastně jen ten rám, od silničky se v tomhle asi liěí jen šířkou gum.
A to si myslíš proč, že by si to s tím nosičem vadilo?
Vím to,
https://youtu.be/KaLTbbjadGE
namaluj si rozklad sil a následně deformaci, když v tom kloubu kingpin umožníš rotaci, nebo rotaci zamezíš.
Tion tam popisuje funkci toho pružení, ale nic co by vylučovalo nosič, to je jen tvůj výmysl.
Když je nosič zřejmě pevně uchycený na ose a za sedlovku, tak to pružení zadní stavby o nějakých 20 mm asi tomu pevnému uchycení nebude dělat úplně dobře. Něco jiného by bylo když by nosič měl nějaké výkyvné uchycení aby se volně pohyboval při propružení.
Uchycení na sedlovku je přes gumu a jestli se to může otáčet v na napojení na osu a ve spojení dílů nosiče nevím, neměl sem to v ruce.
Každopádně koupit si kolo s takovýhle rámem a pak to zazdít tím, že tam dám nosič, je pěkná ptákovina, to může udělat akorát Jindra.
Taky nosič neznám, nějaká pružnost tam určitě bude, ale zase nemůže být příliš velká, to by uchycené zavazadlo na pohyblivém nosiči dost zlobilo.
Pokud se na takové kolo jen občas přidělá nosič, tak může být, ale když to je na trvalo, tak poněkud postrádá smysl mít kolo s odpruženou zadní stavbou. To už by bylo mnohem lepší pořídit pevnou tuhou zadní stavbu se špičkovou odpruženou sedlovkou.
Jo, ale v kategorii s Boschem takové není, snad jen ten Canyon, zase o 40 litrů dražší....
Teď mi přišel ten nosič, jeho konstrukce by snad to pružení mohla umožňovat, protože je uchycen kloubově a to všude (houknul jsem ho na Zelenáče).
Jsko všechno to má svoje ALE.
Vyžaduje zvláštní brašny. Ty mám, ALE, jsou o dist menší, než Ortlieby, co mohu pověsit na standardní nosič. A větší prostor na zavazadla se bude hodit, protože navíc, kromě běžných krámů, povezu ten elektrobordel.
Takže z hlediska funkce, klasická crosska s nosičem, silniční nosič netřeba, má šrouby na uchycení klasického nosiče a ten jsem tam taky osadil.
Řešení odpružení?
Kašlat na to nebo sedlovka.
Takže ty se považuješ za trendy baby?
Jakej mělo smysl kupovat takový kolo, když z toho zas uděláš náklaďák?
Myslím, že jsem to napsal snad jasně.
Jiné, podobné kolo, na trhu není. Donedávna byla elektrika doména buď městských kol, nebo MTB.
S Boschem pak byla jediná silnička Peugeot, než se objevil tenhle gravel - což je kolo, které pro moje účely je zjevně ideální.
Leckdo nechápe moji posedlost dálkou, já zase nechápu, že někdo jezdí přes hrboly a pařezy, když nemusí, ale když ho to baví.....
A do daleka prostě nějaká zavazadla potřebuješ, i když jedeš třeba jen s tou "zlatou kartou" jak tu občas někdo posmívá.
Protože mic jiného nebylo, koupil jsem tedy to MTB, vyměnil gumy, navěsil na něj brašny, a jelo se. Jenže tohle kolo mi ukradli, tak jsem koupil novější generace, a to už byl full. Na něj brašny nepověsíš. Tak jsem ho taky malinko upravil,zavěsil extrawheel a jelo se.
Proč jsem měl MTB když jsem ho jako MTB nevyužíval? Protože jiné takové kolo nebylo k dispozici. S Bafangy ať si jezdí strejcové kolem komína, já potřebuji aby se to cestou nesral a mohl jsem se na to spolehnout.
Tahle souprava je ovšem moc těžká, cožv je její nevýhoda. Hodně z té baterky sežere ta zbytečná váha, tedy 3 baterky, a zase váha roste.
Teprve vloni se objevilo tohle kolo.
Má nový systém pružení, který pro moje účely je k prdu stejně jako byl ten full na MTB, ale nemusím jej aktivovat. S těma širšíma gumama je i na pevný povrch pohodlnější než silnička, kotoučovky jsou taky fajn, a je to, při té motorizaci dostatečně lehké.
A ty máš pocit, že když tam ten kloub je, měl bych tedy jezdit jen po lese a přes pařezy, abych ho využil, nebo si koupit nějakou městskou šunku, co váží 28 kilo, ale má nosič a možná i košík ve předu na nákup nebo na pejska.
Nechápu, kde se v tobě bere ta drzost.
Drzost?!?
No... napadá mě ftip:
Malé velblouďátko se ptá maminky: "Maminko, proč máme na nohou ty dva prsty a ne kopýtka?!?"
"To proto, aby se nám nohy nebořily do písku na poušti."
"A k čemu je nám to tady v ZOO?!?"
něco k sedlovce, nebo jen kdákáš?
Jj, hřebíček jsme klepli na hlavičku, viď...
Na tvoje 100W flákání + přesuny vlakem by bohatě stačilo tohle..
https://www.citybikes.cz/skladaci-elektrokola...
Děláš jako by šlo o tvoje prachy.
Koupil jsem kolo na ceaty,ne na blbnutí na štěrku.
Kingpin tam prostě je, ale protože jsou lidé, kteří ho nevyužijí, třeba kvůli nosiči, je možost kinkpin zablokovat, resp. on je zablokován defaultně a musíš to rozebrat a uvolnit, pokud tuhle featuresu chceš využít.
Jiné, srovnatelné kolo na štreky na trhu není (pokud jako prioritu mám osvědčený motor Bosch).
To, že něco neumíš nebo nechápeš, není žádný nedostatek. Proto se tady bavíme, abychom se dozvěděli věci, které neumíme, nebo s nima nemáme zkušenosti.
Ale to, že něčemu nerozumíš, neznamená, že ae budeš chovat jako vocas, což od začátku předvádíš.
Prostě nosič tlumení pomocí konstrukce kingpin neumožní, a bez nosiče se do daleka blbě jezdí.
To je celé. A teď řeším, jestli se mi rentuje koupit za šestku sedlovku nebo ne a ne to, jestli bych místo do daleka nwměl raději jezdit přes pařezy...
Místo sedlovky si kup pořádný sedlo s perama, pro dlouhý cesty se doporučuje Brooks Flyer Imperial :) Tlumí to rázy a nelízáš na tom jak čamrda nahoru a dolu.
A kam ty péra choděj, když ne nahoru a dolu ? ;-)
asi si na tom nikdy neseděl, že. Hejbne se to jen o pár milimetrů.. a úplně to stačí
Takže nahoru a dolu.
O kousek to umí i ty sedlovky. Je to jen o naladění.
Tady jde i to, že předek je pořád ve stejné výšce, a zhoupne se jen zadek. Na rozdíl od sedlovky, kdy mi pohyb celýho sedla nahoru a dolu vadil, nebo celopéra, kdy jsem musel pořád zadek zamykat, abych se nehoupal jak na vlnách, tohle mě při šlapání nijak neomezuje a nevyrušuje a nemám naklepanej zadek.
Máš dost specifické požadavky. Jaká je výhoda toho, že se ti při prohoupnutí změní sklon sedla, zvedne se čumák ? A naopak, opíráš-li se o zadní plochu sedla sedacíma kostma, v čem ti vadí, že jde dolů i čumák sedla ? To bude jen iracionální pocitovka, hledání nějaké "výhody", když už si na té matraci tak zakládáš ;-)
Nemám žádný specifický požadavky.. Brooksové to tak přes 100 lety vychytali. Ty pera se stlačej až když kolo dostane pořádnou ránu, jinak pomáhaj pružení kůže (tím, že se ohnou, ne stlačej). Výsledek je, že pořád pevně sedíš, a přitom se nehoupeš a nemáš natlučenej zadek. Když jsem zkoušel origo sedlo od ES-KA tuzemské konstrukce, které má pero i vepředu a vzadu 4 pružiny, tak to mi připomínalo celopéro, nebo sedlovku, kdy se při pořádným záběru zhoupneš... a celé sedlo při pružení jezdí nahoru a dolu.. a to o několik cm.
No právě, před sto lety, teď už je technika někde úplně jinde.
jo, marně se snaží vyrovnat tomu, co u Brooksů vymysleli přímo hlavou. Od tý doby, co jsem si koupil tyhle sedla jsem mohl vyhodit všechny ty nesmyslný vycpaný gatě s plínou... ze kterých jsem měl akorát zapařenej a omlácenej zadek. Bohužel i u Brooksů maj tyhle mlamoje, co si myslej, že jsou chytrý a vypotili nepoužitelnou řadu sedel Cadmium.. prý mají tu výhodu, že se o ně není třeba starat jako o sedla kožená (dvakrát do roka přetřít voskem a občas dopnout). No možná. Akorát sedět na tom nejde, jako na všech moderních neprodyšných prkýnkách....
Asi záleží, s čím ty Brookse srovnáváš. Jestli s tím, co běžně dávají na konfekci...
Já vyzkoušel kde co, pořád s výsledkem natlučenej, nebo opruzenej zadek... Flyer se mi dostal do ruky náhodou, jako nechtěný sedlo na starý cesťáku.. brblal jsem, že tam není sedlo originální. A teď mám Flyery nebo B17 na všem (Flyer je odpružená B17). Zezačátku jsem mu nevěřil, měl jsem z mládí špatné zkušenosti s koženým sedlem na Favo (což je špatná kopie B17). Výsledek - na tý kůži, což u Brooksů uměj - fakt hodně záleží. Ty jejich další COOL věci nekupuju, jsou to moderní vejmysly, parazitující na sedlech... navíc povětšinou vymyšlený Italama, takže sice hezký, ale nepraktický :) ... a nesmyslně drahý....
Ohnou ? Kam se ohnou ? Kam je ta kůže pustí ? Někam dostrany ? Dozadu ani dopředu asi ne. Takž když se ohnou, tak jedině do boku. Jiná možnost snad už nepřichází do úvahy, když jsi vyloučil propružení.
No, srovnávat to s nějakou Eskou.... ;-)
Odpružené sedlovky se taky dají snadno naladit tak, aby se při sezení a šlapání ani nepohnuly, ale při nárazu pobíraly ráz (ale ne v pár milimetrech, ale v skoro celém zdvihu). Sám to tak vozím. Nějaké pohupování nemám rád.
A fulla je běžné zamykat. Není to kolo na žehlení silničních nerovností, ale do terénu.
Do strany se to nehne, tomu brání kostra sedla :-)
To předpokládám. Tak kam se tedy ohnou, když se nestlačej, jak sám píšeš?
dopředu kam jinam.... podívej se na tu konstrukci, obrázků Brookse Flyera je na webu spousta.
To jako že se pod tebou prohejbá a žvejká ta kůže? Vždyť to je nesmysl. To by ses nemohl opírat kostma vzadu nad péry, ale valchovat se někde uprostřed, aby k tomu průhybu u tak silné a pevné kůže vůbec mohlo dojít.
To si jenom myslíš, že to takhle pod tebou pracuje, nebo to je nějak podložené materiály firmy?
si to musíš ošáhnout.. drobná vůle je vepředu na tom napínáku.. a tuhost kůže se reguluje tím jestli ji dole svážeš nebo ne. Prostě to vymyslel génius, je to jednoduchý a funguje to. Trošku pruží ta kůže, trošku ty pera a výsledek je OK :)
I kdyby to bylo sebegeniálnější, furt na ta péra působíš celou váhou svrchu. Jak by se mohla ohýbat dopředu a dozadu? A jaký by to mělo smysl? Jo, kdyby tam byly nějaké progresivní pružiny, to by bylo o nečem jiném. Ale ohýbající se?
Nesedíš přímo na tý podkově, ale před. U Brooksů je ta kůže volně zavěšená nad samotnou kostrou sedla, takže může pracovat, konstrukce ji vlastně pouze napíná, ne podpírá. Ne jako u jiných konstrukcí, kdy ta kůže leží přímo na tuhé soustavě pružin a jediným smyslem tý kůže je, abys neseděl přímo na pružinách
Ty pera jsou oproti tomu, co se najde třeba na republikových sedlech, nebo Touristech výrazně tužší. Koupil jsem jednoho Flyera za 200 s totálně zmršenou kůží, na který se podepsal nějaký debil.. tak jsem ho rozebral a tuhost těch per jsem porovnal s tím co jsem doma našel. Opravdu se to hýbe jen málo, ale stačí to. Pak jsem pojal drzé rozhodnutí , napsal Brooksům, že jsem tohle získal a chtěl bych si to opravit, že kůži mi zvládne vylisovat známý, co mimo jiné opravuje origo sedla, ale že prosím o radu, po jaké kůži kouknout, aby to za něco stálo. Překvapil mě balíček (zdarma) s vylisovanou kůží, měděnými nýty a dopisem, až se na lisování vybodnu, že tady mám kůži od nich, jestli mi nevadí, že jsou na ní asymetricky vyražené znaky, takže je zdarma... a odkaz na video, kde se chlubí, jak ručně nýtují. Slouží dodnes a skvěle:)
Pane kolego,
nepochybuji o tom, že Brooks dělá kvalitní sedla, přesto se však domnívám, že dneska už jsme někde jinde, a lpění na Brooksu je buď veteránský sentiment, kam nepochybně patří a na tvoje kola se hodí, nebo hipsterská póza, stejně jakok ty singlespeedy a obdobný píčovinky, které slouží k tomu, aby kolo dobře vypadalo opřené o zahrádku kavárany :-)
Muži recyklovaná petflaska nenahradí....
Jsi fakt trouba,co so.i myslí, že všemu rozumí.
Ono je fuk, jestli jde o rámovou jonstrukci v baráku nebo na mostě, nebo v kole, statika, rozklad sil a deformace funguje stejně, a v tom jsem fakt doma.
Takže, to pružení je založeno na tom, že se sedlo pružně posouvá dolů a dozadu a aby pružila celá trubka, je ta vidlice zakotvena kloubově tím kingpinem. Když tam připevníš 15 ckm pd sedlo tuhý rám a to nikoliv kloubově ale tuze, brání tomu posunu solů a dozadu a do té vodorovné části nosiče jde vodorovná síla. Ta vodorovná síla, v případě kloubu kongpin bude větší, když kloub zrušíš, bude menší, protožečáat přebere i ta vidlice.
A o to jde.
Takže tenhle nosič velmi efektivně pružení brání a navíc, při povoleném kloubu ještě namáhá swdlovku příčnou silou, na kterou jení konstruovaná. Proto, když to pružení nevyužiješ, je lepší kloub neaktivovat.
Úvaha o tom, že snad gumové těsnění by nějaké pružení mělo umožnit, je hodná soudruha Hamáčka.
Ty piosuny v pružení jsou 10-25 mm, a gumová podložka je tlustá 1 mm, maximálně.
Jestli to nejsi schopen pobrar je mi celkem fuk, ale tohle prostě tak je.Twn nosič tlumení prušením sedlové trubky zamezuje.
Po tom co ses tu pokoušel tvrdit, že jízda přes kopec je stejně energeticky náročná jako po rovině a koupil sis adaptér platformy bez kufru si o tvojí fyzikální představivosti nedělám nejmenší iluze a plkama o mostech na tom nic nezměníš.
Za šestku hliníkovou půlkilovou pružinovku ??? Co je navíc v ceně ? Nikde jsem se tam nedočetl.
nevím, asi bude lehčí než ta Suntourka, tu jsem míval a byla fajn.
Lehčí je, tuším o necelých 30 deka, ale to bude všechno.
Odpružené sedlovky mě celkem zajímají, vím o ní, ale cenově to pro mě už bylo mimo, tak sem dál až tolik nezjišťoval. Ale v těchto cenových relacích je těch možností více. Karbonovýá Canyon VCLS a Specialized CG-R Carbon, dále CaneCreek Thudbuster G4 ST a eeSilk, Cirrus Kinekt.
To je fajn, ty poslední to jsou takový ty baga jako byla ta Suntour, to bych nechtěl, ale ten Canyon nebo Specialised jsou pěkný, víš o tom něco víc nebo nějaký doporučení od těch co na tom jezdí?
Všichni mají "revoluční řešení" všichni jsou nejlepší na světě, ale je lepší se zeptat někoho, kdo na tom má něco najeto.....
A nebo se vykašlat na těžítka s problematickými čepy, co se časem vydojí a použít něco elegantně jednoduchého z materiálu, jako je celé kolo https://www.specialized.com/cz/cs/cg-r-carbon...
Detailně sem to nezkoumal, cenově sou pro mě mimo, hledej na bike-foru nebo prostě na internetu, YouTube.
Ty karbonky a eeSilk sou takový decentní a lehký a primárně myšlený na silnici a gravel. Daň za to je zdvih jen 20 mm.
koukal jsem na ní.
asi jo.
Pobav se o to s majitelem Gravelshopu, on má ten krámek blízko synkáče...
Dík, dobrej typ,zajedu se za ním podívat
Tahle vypadá nejlíp ze všech čtyřkloubů, v klidu je pěkně složená a opticky neruší. Nastavování jako u santůrky předpětím pružiny. Na silnici asi dobrá, mě by ale ten zdvih nestačil.
3,5 cm se ti zdá na silničním kole málo? Podle mě to je bohatě vyhovující. Kolik tam máš?
Právě že nezdá, vždyť to píšu snad jasně, že "na silnici dobrá".
Jo, četl jsem :-) ale píšeš, že tobě by to nestačilo, tak proto se ptám kolik že máš na obdobném kole.
Nemám obdobné kolo ;-)
Prostě na moje ježdění na Crossu by mi nestačila. Fršténzí?
Takhle ano, nevěděl jsem, že nemáš.
Také jezdím na treku, měl jsem sedlovku s asi tak 2 cm zasouvací pružinou a pak si pořídil s paraleogramem, tuším to byla suntour, jenže se čepy postupně vymačkaly až odešla a já se vrátil k původní a zjistil jsem, že mi bohatě vyhovuje na utlumení těch větších rázů, když náhodou včas nezareaguju a nezvednu se ze sedla.