Měl jsem mnoho let na kole Avid Juicy, brzdily vcelku dobře, ale natrápil jsem se taky s tímhle. Nevracely se stejnoměrně pístky. Zkoušel jsem možný, nemožný, rozebral jsem třmeny, čistil. Nakonec jsem koupil i originální sadu nových pístků a gumiček. Po krátkém čase jsem byl zase tam, kde před tím.
Skončilo to tak, že mám na kole nová Shimana, nic necvrnká a nepřibrzďuje, kontrola a výměna destiček a odvzdušňování je jednodušší.
To jsi ale asi číst nechtěl, co ? Já dlouhou dobu taky ne :-)
Díky za odpověď. Je pravda, že výměna destiček je kumšt, alespoň pro mne. Vypadá to, že tedy budu investova. Takže tedy Shimano je dobrá volba?
Určitě a jít do vyšších tříd. Těch pár korun na víc je pak hodně znát na kvalitě a průběhu brzdění.
O.K. Tak poraď, u kterých mám začít...
Záleží jak moc náročný terén a sjezdy jezdíš, ale určitě bych nešel pod základní řadu Deore, číselně od 6000. Pro náročnější sjezdy je dobrý na přední kolo dát 4 píst.
Fajn. A myslíš, že je dobré mít ve předu větší kotouč, teď ho mám?
Netuším co máš za kotouč, zkus napsat rozměr :-)
Nevim taky jak náročné sjezdy jezdíš, a jak rychle. Závody nejspíš nejezdíš, ale i tak to někdo rád pustí.
Větší kotouč samozřejmě znamená lepší brzdění, ale zase ten kotouč musí být kvalitní a nesmí se kroutit.
Ale nezapomeň, že kdo brzdí ten prohrává :-))
Chápu, těžké sjezdy nejezdím, ale pustím to rád. Kouknu na ty brzdy od Shimana a uvidím. Zrovna teď rozměr kotouče nevím. Ale myslím, že Tvé rady budou dostačující. Díky moc.
Nejspíš budeš mít vpředu 180 mm, což v naprosté většině běžně stačí.
Využiju tohle téma.
Mají pístky všech brzd při pohybu dostatečně pevné vedení, nebo u běžné řady drží spíš jen nějakým tím těsněním?
Totiž zjistil jsem, že teprve třetí destičky se mi už zas sjíždějí "šípovitě".
A to přesně v tom směru, jak jsou strhávané silou kotouče a vychylované z rovnoběžné polohy.
Jak už jsou destičky šikmo obroušené, tak při dosednutí jsou tlačené stále víc zešikma a po návratu do klidové polohy už i pístky zůstanou trochu šikmo (viz foto). Díky tomu pořád zbývá nějaké místo pro kotouč a funguje to. Jenom chtějí postupně čím dál přesnější nastavení.
Tak jsem destičky prohodil mezi sebou. Hned je poznat, že mají tendenci se srovnávat a pomůže to životnosti jak jejich, tak i samotných brzd, jestli to tedy bude stát za řeč.
Co je zvláštní - dělá to zas jen přední brzda.
Mechanická kotoučovka dřív na tom místě dopadla ještě hůř, až nešla seřídit.
Asi to bude dobrou vidlí, co pochytá úplně všechno, v kombinaci s nabušeným pláštěm, takže brzda se pořád silně třese.
Zadní o něco míň (těžší kolo i vidle), ale hlavně - brzda je tam vůči otřesům kola otočená o 90°, takže případné zvětšování vůle v tomto směru nemá vliv na rovnoběžnost destiček při brždění.
Závěr mi z toho plyne, že pro tohle zacházení je potřeba asi dost jiná třída brzd.
A nebo jsou to nesmyslné nároky, chtít od něčeho životnost aspoň 50 tisíc km, nebo radši ještě víc?
50tkm se mi zdá od brzd fakt přehnaný požadavek.
Pak bych se tě zeptal co je to za brzdu?
Nedávno jsem tady totiž sháněl tip na třmen, který má pístky v ose destiček, což tohle vypadá že má.
Efekt o kterém mluvíš se skutečně děje, pístky v brzdě jsou vedené zejména těsněním, takže k vychýlení dojít může (a dochází jak sám vidíš). čím dráž po žebříčku půjdeš, tím těsnější výrobní vůle pravděpodobně nalezneš. Dalším trikem můžou být čtyřpístkové třmeny - více pístků menšího průměru -> relativně delší vedení a menší vysunutí.
Běžným trikem který proti tomu bojuje u dvoupístkových brzd je právě vysunutí osy destiček proti pístkům tak, aby na straně která je "vtahovaná" mezi pístky byla destička "delší" - lépe se tak vzepře.
Pístek je držený pouze v gumičce "čtvercového" průřezu a právě díky tomu správně pracuje. Při brzdění se s pístkem našponuje a po uvolnění tlaku kapaliny gumička pístek vrátí do výchozí pozice, aby deska dál netlačila na kotouč.No a desky tam bývají v podstatě volně, takže můžou být strhávané kotoučem při přibrzdění.
No, nevím, řešit šípovitost sjíždění destiček po několika desítkách tisích km... ;-)
Když jsou zvlášť vydařené podmínky, dají se desky sjet až na plech klidně i za vydatnější víkend. Na silnici samozřejmě ne. Ale jestli je tohle fakt stav po padesátce, tak je to podle mne naprosto v pohodě (a výrobce desek by tě možná vzal i do reklamy :-)
Velmi dobrou zkušenost, co se týká vlastností a hlavně výdrže mám s organickými (oranžovými) Alligatory HK-VX xxx podle tvého typu brzd (má např. Axit)
To není po padesátce, tu od toho zatím jen čekám.
Možná 30 tisíc bude mít.
Destičky jsou to možná i čtvrté. Dával jsem tam různé, i ty šedé Shimano za stovku, tyhle jsou modré - nevím co, asi taky něco levného.
Ale zadní to fakt nedělá. Chtěl jsem je prohodit taky a nebyl důvod.
No a dřív se sjížděly krásně rovně i přední, takže něco se postupně děje v brzdě.