První „zkouška bikepackingu" nebyla kdovíjaká a ani nepřinesla očekávané nadšení. Přesto po dvou týdnech, když si bolavé koleno odpočinulo a když i rozmrzelost opadla, rozhodl jsem se, že s tím nepraštím hned po prvním nezdaru. Naplánoval jsem další trasu, opět víkendovou, jen o něco delší a s…
Mám pocit, že to není tak ani o bikepackingu, ale o blbém plánování trasy a mizerně zvoleném vybavení. To umím prosímpěkně taky... jen to neumím tak pěkně popsat...vždy jen zkonstatuju, že jsem to posral. :)
jinak dobrý :)
Proč blbě plánované... Těžké úseky jsem zařadil schválně. I minimalisticka vybava byla záměrem. Účel cesty byl hlavně vyzkoušet si styl, v jakém přibližně se jezdi dálkové ultra-závody, na které jsem se chystal. Viz předchozí vyprávění. Asi jsem to měl krátce zmínit i tady
zážitek dobrý!
Ty tunely u Ejpovic nejde projet protože tam udělali vodní elektrárnu
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/tajemny...
Pěkný, dost dobrý výkon. Nijak moc to tam neznám, ale něco málo ano a myslím, že některé úseky byly dost výživné a zničující :-)
To si jel podle předem připravené trasy podle navigace, nebo podle mapy a momentálního nápadu?
Ovšem vyrazit do nejistého počasí v letním oblečení bez teplého trika je slušná odvaha :-)
Kolik si na té trase natočil kilometrů? Podle popisu to je už pěkná štreka.
Trasu jsem měl předem nalajnovanou v navigaci, takže orientace sranda. Nakonec to hodilo 278 km. Už jsem to doplnil do textu, nějak jsem přehlédl, že to tam chybí. No, počasí bylo celkem letní, s takovou kosou v noci na přelomu květen červen jsem ale vážně nepočítal. Ale slovy klasika: nezáleží, jestli je zážitek dobrý nebo špatný, hlavně musí být silný :D
Dobrý, je fajn, že jsi to nevzdal. Za mě dva postřehy. I když si to někteří myslí, bikepacking vůbec nemusí být o výkonu, ale naopak o pohodě. A co se týká noci, znamená to jen, že máš mizerný spacák a žádnou karimatku (jestli jsem to dobře pochopil). V kombinaci s únavou je to vražedná kombinace. Do třetice to bude zase lepší, držím palce.
Vím, že bikepacking není o trhání rekordů, i když je to celkem volná disciplina a záleží na každém, kdo ji jak pojme. Možná ksem to měl nazvat příprava na ultra-závody. Zároveň to ale byl i můj první pokus o bikepacking - takže tak. A noc jsem podcenil, to je bez debat. Kdo by to byl čekal - skoro mráz na přelomu května června, když předešlou noc bylo 12C. Jenomže stejně jsem experimentoval s minimalistickou výbavou, takže bych si asi nic většího nevzal, i kdyby trakaře padaly
Před takovouhle akcí vůbec není od věci podívat se na takové dvě až tři odlišné předpovědi počasí. Je chvíle času, ale může to ušetřit nějaká trápení s horkem, zimou nebo mokrem a vítr taky pak nepřekvapí.
Dělám to už roky a docela dobře mi to vychází. A noční mrazíky i v květnu nejsou v některých oblastech nic vyjimečného, zvlášť v některých údolích.
Přes den se zahřeješ pohybem, uděláš oheň nebo vlezeš do hospody.
Ale v noci ve spacáku musí být teplo
Asi ty dva týdny "orazu" pro koleno nebyly dost, a pak je z toho spíš sebetrýznění, než pohodový zážitek. Od bolestí zadku může pomoci výrazné snížení hmotnosti nebo zvětšení plochy sedla = lehokolo. Je každého věc, co si zvolí. Popsal jsi to poutavě, dobře se mně to četlo. Přeji Ti ježdění bez přílišných zdravotních problémů. Extrémní závody, na které to má být příprava, nejsou nic zdravého.
Ještě jednou jsem si přečetl definici bikepackingu z prvního dílu. Jestli to správně chápu, tak se jedná o minimální množství bagáže a ne o to, zda to povezu pod sedlovkou a na řídítkách, nebo na nosiči. Když si na svého horáka s duralovým nosičem přimontuji malé zadní brašny, zabalím jen to nejnutnější, aby to bylo lehké a vyjedu, je to bikepacking, nebo ne? Ne každý jezdí s tak přetíženým kolem, že ho neuzvedne a spodek brašen mu drcá do přehazovačky.
Bikepacking asi není žádný konkrétně vymezený pojem. Alespoň já nikde žádnou konkrétní definici nenašel. Něco přibližného možná v tomto článku: https://czechtheworld.com/bikepacking/
Ale ani to mi nepřijde jako jednoznačné definováni. Například stále víc se rozšiřuje gravle, i silničkáři tímhle způsobem jezdí... a každý má zkrátka svůj styl. Nebudu tedy dělat chytráka, protože také nevím. Já zkrátka bikepacking chápu jako svobodné cestování rozmanitým terénem s minimalistickou výbavou poskládanou v beznosičových brašnách případně v batohu.
Ty beznosičové brašny to je nový trend, který se prodejcům náramně hodí. Mohou lidem nacpat něco nového, drahého a moderního. Také kola přestávají mít schopnost upevnit nosič. Full to neumí z principu a u gravelbiku se s tím nepočítá. Ale, že by to bylo něco zcela úžasného a objevného? Určitě funguj to, že si vezmeš tolik bagáže, jak velký máš batoh. S malými kapsičkami určitě málo. No a dohánět to batohem na zádech je v létě určitě nešikovné. V zimě se to hodí, batoh hřeje.
Název není vůbec důležitý. Jak vychází cenové porovnání brašen nevím, já mám používám speciálně na BP jen řidítkovou brašnu, rámová je na kole pořád a zadní podsedlovku vozím jaro a podzim na odložení oblečení. Že se s kolem s BP brašnami jede v terénu lépe než se stejným kolem (a stejnou výbavou) v klasických brašnách mám dostatečně vyzkoušené. Popsat to správnou profesionální hatmatilkou ale neumím. Nový trend? Kdysi jsme synkovi přidělali spacák gumicukem na řidítka kola a jeli na dovolenou. Byl to bikepacking?
Pro mě je to výborný způsob cestování na pár dní, převážně mimo silnice, s minimem zátěže, které mi ale zajišťuje pohodlí. Mimo jiné, jak výše zmiňoval Lelek, na pár dní se dá spolehnout na předpověď počasí a netahat fakt nic navíc.
Ale to netahání fakt nic víc lze samozřejmě provést i s brašnami na nosiči. I ty mohou být malé a poloprázdné. Nesmíš si koupit 40l brašny Ortlieb včetně obrovského horního jezevčíka a vše naplnit na prasknutí.
Nemyslím, že beznosičové brašny jsou trend a způsob výrobců, jak něco nového někomu nacpat a prodat. Je spousta takových věcí v cyklistice, ale tohle myslím k nim zrovna nepatří - spíš bych řekl právě naopak. Je to velká díra na trhu, vytvořená stoupající poptávkou, a teprve se začíná zaplňovat (o cenách teď tedy nepolemizuji) Přitahuje mě komunita těchhle "ultracyklistických" bláznů, ačkoliv většině z těch borců nesahám ani po kotníky a asi ani nebudu, ale jak pozoruju cvrkot okolo, spousta průkopníků bikepackingu si podobné brašny a kapsy šila a vyráběla sama, protože nikde nic takového nebylo. A leckdo to dělá dodnes, protože to pravé ořechové, co by mu přesně sedlo, prostě není. Asi to nebude jen takový výstřelek a určitě opodstatnění má - jen to prostě není pro každého
Já jen nevidím kloudný rozdíl mezi těmi kapsami s vnějším rámem a s vnitřním rámem.
Hele mně to taky bylo dlouho proti srsti... a dneska to chápu. Čemu třeba nerozumím, je gravle. Připadá mi to jako hybrid mezi silničkou a trekovým kolem a nechápu, jak na tom může být pohodlná jízda terénem 300 - 400 km. Taky mi to přijde jako módní výstřelek - proč se kodrcat na pevném rámu s úzkými řidítky v přihrbené poloze, když to můžu valit pohodlně na odpruženém kole s širokými plášti, co projedou vším... A ono se to chytlo a lidi se na tom rojí čím dál víc... Naopak rozměr kol u horáků 27,5 mi přišel jako super věc - kompromis mezi 26 a 29 - no a vida, jak strmý měl vzrůst, tak strmý měl pád a dneska po něm neštěkne pes... Prostě je ten svět cyklistiky pestrý jako švédský stůl a každý si může vybrat, co mu chutná... a to je to hezký
Ale já to přece nezpochybňuji a nepopírám. Jen hledám, v čem jsou ty beznosičové brašny tak lepší, než ty nosičové. Stále to nemohu nalézt. Stále mi to přijde jen otázka módy a toho, že nosič většina rámů už nepodporuje.
...rozdíl bude jen v tom "trendu", co my klasici těžko chápeme. Ušetřená váha nosiče se nahradí stejnou váhou několika malých brašniček. On zadní nosič ničemu sám o sobě nevadí/nebrání a když to stejné dáš za sebe na horní plochu do vhodného obalu(je fuk jestli brašny, batůžku či jiného obalu) a nepopřivazuješ po rámu- jsi na tom s výbavou, váhou i průjezdností podobně, jen už nejde o ten pravý bikepacking (protože tak jezdí kopa lidí na víkend a víc dní dávno a říkají tomu "na lehko"))...
O peníze jde až na prvním místě.
Minimalizovaná výbava by měla být co nejlehčí, takže třeba https://www.pod7kilo.cz/
Normalne jste me vyhecovali se po precteni vlakna registrovat :). Par bodu
1) Bikepacking je tema, je to celosvetovy trend ze ktereho vznikla komunita, ktera se s trendem identifikuje. Me to prijde fajn, dam do google bikepacking a dostanu se k cestopisum a vybaveni z celeho sveta.
2) Pristup je individualni. Nekdo to bere sportovne, pripravuje se na ultra maratony, nekdo to ma na kochacku jako cyklovandr.
3) Rozdil proti zadnimu nosici je proste velky, at uz pristupuju k bikepackingu jakkoliv. Neresim ultra akce, tam je asi jasno. Ale i pri bezne kochacce je zasadni rozdil v rozlozeni vahy na kole a s tim souvisejici ovladatelnosti. Na zpevnene ceste prijemny bonus, v tezsim terenu naprosto zasadni. Troufnu si tvrdit ze s bikepacking vybavou projedu to same jako s prazdnym kolem. Dalsim faktem je odolnost, ktera je logicky zpusobena absenci pevnych spoju - byt s nevyhodou ze je trba umet se zabalit, jinak jsou brasny nestabilni.
4) Cena, rikat ze je to trend na kterem vari vyrobci je nesmysl. Zakladni brasny - v souctu 30-40l se daji sehnat do 2 tis. Ultimatni vybava muze stat treba 20tis. Je mozne sahnout jak po svetovych vyrobcich, tak po domaci srdcare jako je Lojza OrgoN. Neorientuju se presne ve standardnich nosicich ale rozdily mezi sportarsenal a renomovanym vyrobcem budou take nasobne.
V zasade si myslim ze se jedna o evuluci predchozich forem baleni se na vicedenni vylet, ktera prinasi realny pokrok. To ze diky tomu dokazala oslovit a motivovat zamyslet se sirsi spektrum lidi beru jako plus. Stejne jako v kazde trochu trendy vlne nakonec zustane zdave jadro.
To je asi tak vse co vim o bikepackingu :)
To je dobře, ze jsou ti jasné výhody bikepackingu a potvrzuješ mou úvodní pasáž(jde o trend a samostatnou komunitu "fanoušků"). O ostatních výhodách/nevýhodách netřeba psát- je to jako diskuse o elkole. Každý bude hájit své jen proto, že mu tento druh nevyhovuje z jakýchkoliv důvodů. To ale neznamená, že jeden druhého bude pro názor zatracovat- prostě je to tak a jako já nebudu ve svém věku zkoušet trend co mi nic nepřinese, tak nebudu hanět jiného co mu to vyhovuje. Každý jsme spokojeni s tím "svým", co jsme za léta ježdění vychytali k "dokonalosti" jak ve skladbě tak i váze, objemu a rozložení a to je na tom to OK! ;-)
Současní bickepakeťáci jsou jen amatérští napodobovači Vietnamců na Ho-či-minově stezce ....
Na úzkých pěšinkách zadní brašny překáží.
...pokud ti na "úzkých pěšinkách" nepřekáží pedály, pak nemohou ani zadní (užší) brašny- navíc (jak jsem psal), už vůbec ne cokoliv na horní ploše nosiče(nehledě na to, že s kolem "na těžko" nebude nikdo vyhledávat "úzké pěšinky"). Ale máš recht- nejde o bikepacking.... ;-)
Líp se to hledá v sedle kola než v křesle u klábosnice...
No vzhledem k tomu, že mám horáka s úchyty pro nosič, mám k němu ty správné brašny, které jsem si individuálně přizpůsobil a nakonec ještě i došil tu vmezeřenou brašnu na jídlo navíc, tak nic nového zkoušet zatím nebudu. Pro mne je zatím předností, že vše je vzadu v těch brašnách a nepřekáží mi to nikde jinde. Polňačku s tím v pohodě zvládnu a do horšího terénu se s naloženým kolem necpu. Z mého pohledu je nedůležitější ta minimální váha a v tom mi brašny vzadu nijak nepřekáží. To je totiž funkcí zkušenosti a odhodlání to co nemám nepotřebovat.
Gravel je Favorit mého mládí.
Po silnici jede a pokud zajedeš do lesa, projede toho taky hodně. Třebas z Donoval do Korytnice...
Nejlepší gravelák, bickepakeťák, teréňák a vůbec kolo je starej cesťák s nosičem Pallas :) Gravelák je to od přirody, jiný cesty totiž tehdy v podstatě nebyly. Na Pallase lze naskládat vše potřebné na invazi do Ruska.. a lze na na něm doject z Berlína až skoro do Moskvy, cestou necestou :) jo a už tehdy mysleli na to, že Blbiš zavře hospody a bude třeba někam odložit kelímek...
Už je dost jetý.. od poslední velké repase.. skorem 20tícek.. lak už taky není tak skvělej... skoro by zasloužilo znova rozebrat....
Jezdil na kole a opravoval jiný kola :)
Gravel mají montážní matice na nosiče celkem běžně. Dokonce i na přední vidlici.