Ahoj, v několika jiných tématech jsem hledal - a občas i dostával - odpovědi na otázky spojené se středovým složením na socialistické skládací Esce. Shrnu zde svoje zkušenosti se sestavou středového složení na Esce. Zřejmě to bude platit i pro kola Favorit, ta středová složení jsou podle mě stejná.
Místy se může jednat o popis slepých cest. Shrnuji to proto, že to třeba pomůže někdy někomu, kdo také provozuje stará kola.
Budu-li v textu zmiňovat kolo Favorit a skládací Esku, pak jsou to kola, na kterých dodnes aktivně jezdím.
Vpravo - vlevo se v dalším textu rozumí po směru jízdy.
S těmi začnu. O klíncích jsem slyšel a četl řadu pomluv, hodně uživatelů uvádí, že se jim klínky povolovaly. Já s tím jako kluk na Favoritu z roku výroby 1986 nikdy problém neměl. Napopak, já měl věčné problémy s povolováním misek, kdy se stále znovu a dokola vaklala osa středu na kuličkách. Bylo to k zešílení.
Na klíncích jezdím dodnes. Fungují. A to je také první důvod, proč je provozuji a budu provozovat stále dál. Druhým důvodem je to, že soudobé jednopřevodníky 46 zubů (tedy na skládací Esku) na čtyřhran se mi esteticky nelíbí.
Socialistické československé klínky (tedy ne na kola SSSR či NDR) byly podle mých dosavadních informací dvojího druhu. O průměru 9 mm a o průměru 9,5 mm. Na dobových klikách na svých kolech mám - měřeno plastovou šuplerou - ty silnější klínky.
Klínky jsou k dostání i dnes. Mám pocit, že oproti socialistickým jsou delší, mají delší tu část bez závitu. Tudíž více přesahují přes kliku, což na první pohled mate, zda jsou to ty správné.
Na mých kolech jsou klínky nasazené tak, že při poloze kliky vodorovně dopředu vyčnívá nahoru ke kotníku část klínku bez závitu. Při poloze kliky vodorovně dozadu vyčnívá nahoru ke špičce nohy na pedálu část klínku se závitem a maticí. Platí pro obě kliky.
Demontáž klínků. Dokonce i odborná literatura doporučuje mosaznou paličku, tedy násilí. Na to já srdce nikdy neměl. Klínky jsem vždy vylisoval malým svěrákem za pomoci nějaké velké matice. Obrázek napoví. Tento postup jsem si vymyslel už jako kluk a vždy mi to tak šlo.
Na podzim 2020 jsem si chtěl instalovat na Favorita dobový tzv. turistický dvoupřevodník 46 - 32 zuby. Tudíž jsem potřeboval vylisovat klínkový dvoupřevodník, namontovaný v roce 1992. A to bylo poprvé, co to vylisovat nešlo. Prolil jsem tedy klínek v klice WD sprejem, zatáhl fest svěrák a nechal to tak 24 hodin. Potom jsem postup opakoval, olej, svěrák, čekat. Po týdnu, tedy po sedmi cyklech mazání a maximálním utažení svěráku, už mi došla trpělivost. Malým kladívečkem jsem opravdu
Na podzim 2020 jsem si chtěl instalovat na Favorita dobový tzv. turistický dvoupřevodník 46 - 32 zuby. Tudíž jsem potřeboval vylisovat klínkový dvoupřevodník, namontovaný v roce 1992. A to bylo poprvé, co to vylisovat nešlo. Prolil jsem tedy klínek v klice WD sprejem, zatáhl fest svěrák a nechal to tak 24 hodin. Potom jsem postup opakoval, olej, svěrák, čekat. Po týdnu, tedy po sedmi cyklech mazání a maximálním utažení svěráku, už mi došla trpělivost. Malým kladívečkem jsem opravdu jen lehce ťuknul do klínku. Ozvalo se kovové lupnutí a klínek se povolil.
Montáž klínků. Klínky do klik nezatloukám, neboť mlátit čímkoli do jakéhokoli stroje považuji za zvěrstvo. Dosedací plochu klínku velmi lehce potřu vazelínou, spíš jen tak umastím. Zašroubuji očkovým klíčem sice pevně, ale opatrně, abych nestrhl závit. Na první vyjížďce pak kontroluji a lehce dotahuji klidně po 500 - 800 metrech, udělám to párkrát, pak jen pro dobrý pocit kontroluji třeba po kilometru, po třech... A pak už to drží na pořád.
Na dobových klíncích mi připadaly matice jako z nějaké slitiny, i proto jsem se bál stržení závitu. Na soudobých klíncích jsou matice ocelové. Použití samojistných matic je asi možné.
Povolovat klínek týden je "neběžné". Máš-li strach o kuličky a jejich dráhy, stačí kolo ustavit "hlavou" klínku do silnostěnější trubky, a pak můžeš s klidným svědomým do matky vyšroubované zároveň s koncem závitu klínku i silněji klepnout kladívkem. Ještě se mně nestalo, abych klínek neuvolnil, a to opravuju občas hodně stará kola. Je pohodlnější, pokud Ti kolo někdo podrží, ale při vhodné délce oné trubky to lze zvládnout i sám.
Původní osa středu na kuličky se mi na Favoritu z roku 1986 začala povolovat záhy po koupi. Strašně moc jsem se s tím natrápil. Vždy pečlivě seřídil, aby se to otáčelo, ale nedrhlo, pojistnou matici dotáhl sikovkami na krev, a po 30 - 50 km na výletě zase: chroust, chroust! Bylo to k zešílení!
Až jsem v roce tuším 1988 náhodou narazil na zázrak zvaný Zapouzdřená osa středu. To bylo jak z jiného vesmíru. Stála 93 Kčs, tehdy pro mě jako studenta gymnázia dost peněz. Klínková, samosebou. K té zapouzdřené ose středu byly v kartonové krabičce přibalené i nové misky středu. A to je velice důležité, jak si ukážeme v části o miskách.
Na skládacím kole Eska z druhé ruky, jejíž historii neznám, se po ujetí asi 900 km střed, ještě původní kuličkový, povolil také. I zde jsem chtěl instalovat novou zapouzdřenou osu středu. Koupil jsem tedy soudobou (2020) klínkovou. Ale ouha! Na té klínkové ose středu se viklaly původní klínkové kliky. Nešlo to nijak utáhnout. Podrobné zkoumání ukázalo překvapivou věc. Vybrání pro klínky na soudobé ose je jiné, širší, než vybrání pro klínky na socialistických osách.
Závěr: Jakkoli jsou veškeré uváděné rozměry shodné, tak staré s novým si prostě nerozumí. Chce to buď komplet středové složení původní, tj. osu (zapouzdřenou), misky, klínky; anebo zas všechno nové. I když variantu "vše nové" jsem nezkoušel, třeba to má také nějaké mouchy.
Na skládací Esce jsem problém vyřešil montáží použité socialistické zapouzdřené osy středu, kterou jsem vykutal z jednoho mého starého Favorita. ČSSR zapouzdřená klínková osa a ČSSR klínkové kliky.
Jedním z důvodů povolování misek středové osy je "křivost" středového složení. V cykloservisu mají přípravek, kterým dokáží konce trubky se závity přesně zarovnat, aby vše "běželo". Pokud tomu tak není misky se při dotažení "šprajcují", jsou v rámci vůlí šikmo a pak se povolují. Také se dráhy kuliček opotřebovávají nestejnoměrně.
Jak jsem teprve nedávno s překvapením zjistil, misky s děrami a misky s drážkou nejsou vzájemně zaměnitelné. Liší se vnitřním tvarem. Misky s děrami jsou pro věneček s kuličkami. Misky s drážkou jsou pro zapouzdřenou osu středu. Tak proto byly v krabičce se socialistickou zapouzdřenou osou přibalné i misky! Za poznání vděčím majiteli Velo Fiala z Prahy 6, který se mi nadstandardně věnoval a upozornil mě, že misku s děrami, kterou jsem u něj sháněl, nemohu použít na zapouzdřenou osu středu.
Miska s dírkami. Levá miska s pojistnou maticí má na boku dírky pro klíč. Pravá miska má na obvodu ubrání pro stranový klíč. Misky s děrami jsou určené pro obyčejnou osu středu a kuličky ve věnečku.
Miska s drážkami. Levá miska s pojistnou maticí má na boku drážky. Pravá miska má na boku drážky. Misky s drážkou jsou určené pro zapouzdřenou osu středu.
K soudobé misce s drážkou se nabízí i podložka pro úpravu vystředění zapouzdřené osy. Podložka má tloušťku 1,4 mm (řekla plastová šuplera), vnitřní průměr 35,5 mm a vnější průměr 40,1 mm. Já ji na středové složení skládací Esky nepotřebuji, ba dokonce podložka by způsobila škrtání levé kliky o zadní vidlici.
Máte-li originální nářadí, vložte fotky.
Já použil stavitelný klíč na úhlovou brusku, jehož čepy jsem opiloval tak, aby přesně zapadly do děr misky.
Na internetu jsem našel jakýsi plechový klíč. Těm pacičkám ale od pohledu nevěřím, budou vyskakovat z drážky, budou se ohýbat. Nekoupil jsem to.
Přikročil jsem k výrobě vlastního klíče z kousku plocháče a šroubků M5, jejichž hlavy jsem opiloval na přesnou šířku drážky. Díra pro nasazení na osu středu má průměr 16 mm PLUS. To znamená, že průměr osy středu je 16 mm, a tedy je nutno vrtákem 16 mm v díře pořádně "zakvedlat", aby to šlo nasunout na osu středu.
První lehké utažení misky provádím jen s klíčem volně v ruce. Ale na pořádné dotažení používám svěrnou soustavu, viz obrázek. Ta zabraňuje vyskočení klíče z drážky misky při dotahování, a tím zabraňuje ožvýkání pracovních plošek klíče. Že by se ožvýkla samotná drážka v misce, to se mi moc nezdá, to by asi měl být jinší materiál, než šroubek. Protože miska se při dotahování pohybuje dovnitř do domečku středu, neváhám svěrnou soustavu před zahájením úkonu řádně dotáhnout.
Finální dotažení maximální silou provádím stále jen rukou. Žádné metrové lešenové trubky, či podobná zvěrstva. Neboť chci misku řádně dotáhnout, nikoli strhnout závit.
Lepidlo na závity Loctite modré jsem použil právě nyní při poslední montáži misek středu do domečku skládacího kola Eska. Zkušenosti teprve přijdou.
Středové složení to bylo to první, co jsem na svých všech Eskách a Favoritech měnil za čtyřhran a zapouzdřený střed. To byl ten největší voser celého toho kola. I z nynějšího pohledu více muzeálního, bych tuhle část určitě vyměnil.
Já oceňuji tvou muzeální snahu a nápaditost, jak tenhle konstruktérský bazmek zvládnout. Ale z mého prostého pohledu to nestojí za to.
Díky za podrobnou reportáž.
Přihodím další zábavnou zkušenost se socialistickou eskou: měl jsem ve středové trubce nesouosé závity. S původními miskami to nebylo poznat, díky velkorysé vůli se to točilo bez zadrhávání, ale zapouzdřená osa se tam našroubovat nedala. Musel jsem závit na jedné straně kompletně vyvařit, vypilovat a nově proříznout (nízkouhlíková ocel a obalovaná elektroda, takže se to nezakalilo). Závitník mi půjčili v cykloservisu.
Jinak používám výhradně zapouzdřené osy s drážkovanými okraji misek. Samovolně se mi nikdy nepovolily a úmyslné povolení nebo utažení není problém.
Jak už jsem psal dříve, na mém Favoritu za socíku se věčně povolovaly misky a vaklala se osa středu s věnečky, ovšem klínky držely celé roky bez nejmenších problémů. Dokud jsem v roce 1988 nepořídil osu středu klínkovou, pak už byl se středem klid.
V roce 1992 jsem pořídil druhého Favorita a rovněž jej opatřil osou středu klínkovou. Také toto složení fungovalo zcela bez problémů. V roce 2001 jsem středové složení přehodil do jiného rámu, tj. tatáž použitá zapouzdřená osa středu klínková, tytéž použité kliky. Bez problému v provozu 19 let.
Na podzim 2020 jsem na tomto kole měnil kliku s převodníkem, chtěl jsem lehčí převod. Musel jsem použít novodobé klínky správného rozměru. Neboť zásoba starých socialistických klínků došla. A začalo nepravidelné vrzání v záběru. Někdy je kus cesty klid, někdy to kus cesty šíleně vrže v silném záběru, někdy to vrže i při otáčení bez záběru. Pocitově vůle v klice, vůle ve středovém složení nezjištěna. Klínky dotaženy na mez stržení závitu. Postupně jsem zkontroloval, případně vyměnil a následně namontoval zpět, hodně součástek. Sedlo. Sedlovku. Odrazky ve výpletu. Pedály. Košíky na lahve. Dotáhl rychloupínák zadního kola.
Vrže to pořád. Musí to dělat novodobý klínek.
(Pokračování.)
Na skládací Esce jsme nedávno instaloval socialistickou zapouzdřenou osu středu, zalepil misky do rámu a namontoval socialistické klínkové kliky. Musel jsem použít novodobé klínky správného rozměru. Neboť zásoba starých socialistických klínků došla.
Klínek kliky se neustále povoloval. Postupně jsem pořád a pořád dotahoval, až jsem klínek strhl. Vyměnil klínek za další novodobý správného rozměru. Včera na výletě opět vůle k klice, a to dokonce větší, než předtím. Klínek dotažen na mez stržení závitu.
Docházím k závěru, že ty novodobé klínky prostě dobře nesedí v klice na ose. Musí tam být rozdíl zlomků milimetrů anebo rozdíl zlomků stupňů v úhlu klínku.
Chtěj-něchtěj budu muset vyměnit celé středové složení za soustavu se čtyřhranem. Je mi to líto. 20 let to dobře sloužilo, než při výměně převodníku odešly původní klínky. A ty už nemám. Zbytečně tak budu muset vynaložit menší jednotky tisíců kvůli absenci originálních klínků za desetikačku.
Navíc na té skládací Esce jsou velmi malé vůle mezi zadní vidlí a klikami a převodníkem. Mám z toho hrůzu, co zas nebude sedět, co zas bude o co škrtat :-((
hele, pamatuji si klínky a vím že za socíku byl problém koupit klínky... naše.
Ale do Ukrajiny koupit šlo.
Jen byly o nějakou desetinku silnější, takže byly schopny roztrhnout oko kliky. Takže obrousit....
v Tvém případě- stále se povolující klínky- půjde zřejmě o strženou (zaoblenou) hranu oploštění na osičce.
Sežeň si novou osičku + klínky, pokud to chceš provozovat.
obrázek za chvíli.
Dík za názor.
Ale nepozorně čteš.
19 let to fungovalo, po prvotní jednorázové montáži celou dobu bez dotahování.
Po výměně klínku za novodobý (kvůli klice s menším převodníkem) ihned vrzání, potažmo vůle.
Přijde Ti pravděpodobné, že hrana oploštění na osičce se strhla (zaoblila) při jedné demontáži klínku?
- Sežeň si novou osičku + klínky, pokud to chceš provozovat.
Dík za názor. Ale je to trošku hraběcí rada. Budu-li nucen to vyměnit, dám už rovnou všechno na tři-a-třičtvrtě-hran.
promiň, reaguješ podrážděně, já mám tak svou pravdu a bohužel můj názor na klínky se projevil nevhodnou formulací. Nechtěl jsem urazit, promiň prosím...
Jsem přesvědčen, že k stržení hranky došlo vinou nedostatečného zaražení nového klínku.
Aby to nebyla tak hraběcí rada:
osu na Favo/ Esku koupíš na Bazoši. Jen musíš lovit a čekat. Lze koupit i NOS (tj skladovku) ještě soustruženou osu...
- promiň, reaguješ podrážděně.
Schválně jsem dvakrát napsal "Díky za názor", aby bylo zřejmé, že jsem rád za reakci, byť podle mě mylnou. Ty však přesto víš, že jsem podrážděný. No, podráždil jsem se teda až teď.
;-)
-Jsem přesvědčen, že k stržení hranky došlo vinou nedostatečného zaražení nového klínku.
Co je k nepochopení na tom, že to 19 let fungovalo bez vůlí a bez dotahování??
- osu na Favo/ Esku koupíš na Bazoši. Jen musíš lovit a čekat. Lze koupit i NOS (tj skladovku) ještě soustruženou osu..
Díky za názor.
Osu mám! KLÍNKY mi chybí, socialistické KLÍNKY!
Díky za názor, ale jdu zas chvíli házet hrách na stěnu.
Díky za názor.
-Jsem přesvědčen, že k stržení hranky došlo vinou nedostatečného zaražení nového klínku.
Co je k nepochopení na tom, že to 19 let fungovalo bez vůlí a bez dotahování??
Doplňuji: a bez zarážení kladivem. Jestli starý klínek fungoval 19 let bez zatloukání na prosté jedno utažení, a jestli je správný Tvůj názor, že nový klínek ožvýknul osu kvůli nedostatečném zaražení, vychází mi z toho opět jediné: nové klínky jsou rozměrově neznatelně jiné, než ty Štrougalovy.
obrázek.
kvůli tomuto mi to odešlo a tehdy tu osu koupit prostě nešlo. Navíc byla z materiálu který nestál za nic. Ty jsi slabě dorazil klínek a stalo se Ti totéž...
- Ty jsi slabě dorazil klínek a stalo se Ti totéž...
Dík za názor.
Do klínku jsem při montáži nikdy nemydlil kladivem, považuji to za úchylné zvěrstvo. Ani když jsem coby kluk stokrát demontoval kliky kvůli vůli věnečků, ani když jsem před 19 lety namontoval kliky na zapouzdřenou osu středu klínkovou. Mě to vždycky drželo bez mlácení. Tedy na socialistických klíncích. Nebudu s tím teď začínat.
Na Ukrajině zase byly na klikách jiné závity na pedály. Pamatuji se,jak jsem při jízdě ve stoje do prudkého kopce zlomil osu pedálu a tvrdě dopadl jistým orgánem na štangli. Žádné pedály do toho nešly sehnat,musel jsem kliky vyměnit za české. A ani české pedály nebyly běžně k sehnání. Ovšem českou osu pedálu se mi,na rozdíl od ruské,nikdy zlomit nepodařilo.
Ukrajina byla chuťovka :-)
veškeré závity metrické, na rozdíl od tradičních BSA na Esce/Favoritu. Kamarád měl sovětského "favorita".
s "drobnými opravami" jsem si opravdu "užil"
ad pedály - Ty naše pedály (osy) jsem zlámal taky, šlo to, dokonce i ty krátké Favorit-speciál :-)
Čtyřhranné osy se prodávají v mnoha různých délkách, takže kdyby něco škrtalo, dá se vyměnit za delší.