Tak se zase kolem toho něco málo děje
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/snemovna...
Diskuze k tomu je docela výživná :-)
Konečně správné tema. A to i z pohledu oněch kamionů, které někde nedodrží ani ten metr. A o vlivu větru který za sebou táhnou při té 90 na státních silnicích ani nemluvě. O podobném už jsem se tu i zmiňoval Ovšem řešení je "tam nahoře"...
Nespoléhejte se na chytré (odborníky) poslance !
Jsou to stejné trubky, jako my všichni tady (co mohou vymyslet?) ...
Souhlas. Ale své názory a poznatky tu snad může říci každý a snad se stane zázrak a někdo v těch parlamentních lavicích procitne a začne se něco dít....
A co očekáváš, že by se mohlo stát?
Je to samozřejmě nesmysl - kdo a jak to bude kontrolovat? Jak se to bude dodržovat?
Nicméně kdybych byl součástí tý tlupy poslaneckých budižkničemů a bral jejich plat, tak taky budu donekonečna mluvit o hov.ě.
Tak jeden krok je definovat a uzákonit bezpečnou vzdálenost, další krok je vyřešit jak to měřit. Obrácený postup jaksi nedává smysl, řešit jak měřit něco, co měřit nepotřebuju.
Jakous takous představu co pořizovat, nebo alespoň co vyvíjet by při uzákonění měli mít. Jinak budou za Grétku, která řvala ať okamžitě přestanem používat vše fosilní, že se náhrada nějak bude muset vyvinout.
Tento "problém" se vyřeší na podzim. Po volbách už o Dolínkovi neuslyšíme, stejně tak jako o Hamáčkovi nebo Venezuele. Mám rád podzim... :-)
Možná to některé smete, ale všechny nejspíš ne.
A k tomu hrozí, že to tam možná zavane některé bývalé, už "historicky znemožněné", zase zpátky :-/
To bohužel nejspíš určitě.
Fakt půjde Dolínek do kopru?!? Tomu nevěřím, to by musel jít nejdřív Březina a ten se drží u koryta zuby nehty už jak dlouho.
Ale vidina je to moc pěkná, jen co je pravda :o)))
No tak socialní demokracie to má dost nahnutý a docela se zapotí aby se zase dostali přes 5 procent.
Sociální demokracie to má nahnutý už dost dlouho, přesto se Březinu s Dolínkem nějak nedaří dostat od válu. Přitom je hlavně Březina profláknutý pár aférkama.
Pokud ve volbách propadnou, tak už nebude, to je jistý. Na přestup a změnu dresu má nejvyšší čas, za pár měsíců se začnou dělat kandidátky a když nestihne včasný přestup, tak taky by na něho už nemuselo vyjít lepší místo :-)
Ale jo, to je mi jasný.
Spíš mi není jasný, jak se takové dvě vši mohou tak dlouho držet koryta.
Vlastně i to je mi jasný...
No vidíš, žes na to přišla :-))
Vždyť nejsou jediný. V celém parlamentu jich bude pár desítek a v různých trafikách pro vysloužilce ještě víc.
No, spíš bych těžko hledala někoho, kdo tou vší není.
Ale takové oni mezi sebe stejně nepouští. Kdo nemá hroší kůži, ten neobstojí.
Docela by mě zajímalo jak budou chtít vyřešit bezpečný odstup při míjení když chtějí uzákonit odstup při předjíždění. O míjení se nikde nikdo nezmiňuje, přitom to je stejně důležité.
...pokud by řidiči dodržovali platnou vyhlášku a předpisy, nemusí se nic nového vymýšlet Kontrola bočního odstupu je skoro nemožná(pokud nejede za "hříšníkem" civilní auto s kamerou a policií), záleží na uvědomění každého. Boční odstup je dostatečně uveden vyhláškou, jen si ho každý vysvětlí po svém a většina furt někam spěchá- takže se nedodržuje, nekontroluje a ani nepostihuje. Tak by dopadlo i nové nařízení uvedené v m/cm....Řidiči(a spešl kamionisti) by si měli u zkoušek nasednout na kolo a nechat se předjet autem/kamionem při různé rychlosti a bočním odstupu. Pak by aspoň věděli, co to s cyklistou udělá.....
Furt ty stejný nesmyslný kydy. Kde přesně je ve vyhlášce uvedeno kolik je bezpečný odstup a ve které vlastně? V ČR se už dvacet let pravidla silničního provozu řídí zákonem a nikoliv vyhláškou, argumentace někoho, kdo nepochytil ani tohle je k smíchu. A to jak to nejde kontrolovat bež vysvětli do zemí, kde to už platí, Němcům, Francouzům, Britům.
Z obecného a praktického pohledu jaký je pro tebe rozdíl mezi předpisem určeným vyhláškou a zákonem?
To jsem na to vysvětlení zvědavý.
Vyhláška nesmí nařizovat nic nad rámec, zrovna tak sankce stanovitelné vyhláškou sou omezenější.
Mě šlo ale hlavně o to, že s někým, kdo je tak hloupý, že ani netuší, že danou problematiku řeší zákon a ne vyhláška, jaksi postrádá smysl se bavit o obsahu toho zákona.
Vyhláška je prováděcí předpis příslušného zákona. V případě zákona o provozu na pozemních komunikacích žádná prováděcí vyhláška neexistuje.
Ale? A co třeba dopravní značky a značení? :-)
Další takovej co ani netuší jaké předpisy upravují další problematiku
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294
Já se ptal na rozdíl v reálu pro tebe jako řidiče v provozu a ne na právní rozdíly.
A bazírovat na na tom zda vyhláška nebo zákon a proto se odmítat bavit o reálném problému, které je z běžného provozu je hodně samolibě nabubřelý a povýšenecký a nebo poněkud zvláštní výmluva jak se vyhnout debatě o problému.
Ber v úvahu, že zvlášť starší zažili celou sérii populárních "vyhlášek" osmdesátek, stovek, devětadevadesátek - a pak najednou zákon. Prostě se to slovo "vyhláška" zarylo pod kůži a většinou je to spíš jen synonymum předpisu (nebo to jen ujede), i když dotyčný většinou ví, že teď tu máme zákon.
Pokud bys ale přesto trval u všech a stále na přesném výrazivu, předpokládám, že ve vztahu k zákonu pak používáš vždy a stále také přesné výrazy a formulace, v zákonu uvedené, ne žádné "zkratky", nebo volnější výrazy a převyprávění ;-)
> Vyhláška nesmí nařizovat nic nad rámec
Ve vyhlášce je například příkaz „rozsviť světla“ nebo že jezdec na zvířeti musí v daném směru užít stezku pro jezdce na zvířeti. Kde se v zákoně píše, že toto vyhláška smí nařizovat?
A to je správně, že něco mají v zákonu nebo vyhlášce (důležité slovíčkaření), co běžně nekontrolují ?
Mimochodem, kde je nějak přesněji definováno, co znamená "neohrozit" ? V předpisu se tím operuje na mnoha místech, každý si pod tím může představit v podstatě co chce - stačí přežít, nebo něco víc ?
V §2:
l) nesmět ohrozit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí,
No, nebezpečí vlastně nevzniklo, když to ten kamion nějak ukočíroval na centimetry, na decimetry, nebo na metry ? Pocitová záležitost, každý to má jinak :-)
Bohužel vznik nebezpečí, při kterém nedošlo k nehodě ani zjevný újmě, se prokazuje blbě.
A mám pocit, že někteří motoristi to tak hrajou, že buď se tam cyklista nějak vejde nebo spadl sám, tak není důvod zastavovat... :-/
Myslel jsem to obecně, všichni vůči všem.
Někdo se cítí ohrožen, když mu najedeš před auto s dvacetimetrovou rezervou, s jiným nehne půlmetr.
...za "bezpečnou vzdálenost" se obecně bral (při předjíždění)dvojnásobek rychlosti předjíždějícího vozidla v cm(při 50km/hod-1m)- dhad má každý řidič a raději víc než míň- na "pocitovém ohrožení jednotlivce nezíleží. Bohužel hlavně kamionisti s dlouhým návěsem začnou v dostatečné vzdálenosti, ale zapomínají na délku návěsu a zpětné zrcátko hlavně u cyklistů- u jiného vozidla si to nedovolí...:-(
Furt je to ale tak nějak na vodě. Žádná konkrétní čísla.
...v určitých situacích netřeba čísel, stačí použít rozum. Pojedeš po silnici s děrami za náledí, kde není omezení rychlosti, co to dá? Člověk je přece tvor myslící a na to jak se chovat by nepotřeboval čísla- bohužel, někteří hlavu nepoužívají...
A když bude v zákoně nějaký údaj, tak si myslíš, že se něco změní a zvlášť u těch co nedodržují ani jiné určené údaje?
Stačí vidět jak se dodržuje rychlost jízdy nebo stání a parkování před přechody a křižovatkami atd.
...ale právě o tom jsem psal- není důležité nějaké číslo, ale normální zdravý rozum.Ten by ti dovolil jet v obci povolenou rychlostí, když polovinu cesty zabírá právě probíhající pohřeb? ;-)
....až budou řidiči, policie i ostatní myslet, chovat se a jezdit jako Němci, Britové či Francouzi, pak nebude třeba ani kontrol. Pokud ale jsme "vyčůraní čecháčci", co se snaží všude hledat skulinku jak nařízení obejít(taky "slovíčkařit")a dodržování kontroluje benevolentní/úplatná policie, pak je to spíše k pláči než směšné. Nic na tom nezmění ani sáhodlouhá diskuse zdejších...
Nějaké nasednutí na kolo u zkoušek by nemělo žádný smysl. Ta zkušenost by možná u toho řidiče fungovalo tak nejvýš pár měsíců a pak už ne a pokud by se to neopakovalo každý rok, tak o ničem.
Já bych to předepsal poměrem. Na každých 1000 km v autě by si motorista povinně odjezdil aspoň stovku na kole... a pěkně po stejných trasách, kudy s tím autem chce jezdit... dobře, odpustil bych mu dálnici. :-)
A byl by na to potřeba informační systém za hromadu miliónů, který bych zadal sobě, ať to aspoň k něčemu je... :-)
No jo, to by se dalo ještě rozšířit, že třeba každý cyklista by si pěkně odšlapal pěšky deset kilometrů po cyklostezce. Samozřejmě ke každý stovce na kole :o)
Vcelku ten jejich záměr chápu. Předpis 1,5 m dodržovat se bude s bídou 1m a půl metru každej odhadne. (Je to stále lepší, než ona verze o "bezpečné vzdálenosti, kterou jak známo může každý soudce posoudit jinak). A to by mělo bejt i při onom zmíněném míjení. (To musí jak vidno pánům poslancům připomenout obyčejnej čimelík z lidu. Takže půjde spíše o ten prováděcí výklad pro policii. Dnes je totiž každý zpitomělý oním hnidopišským detailováním i tam, kde je to nepotřebné či až směšné. (Ovšem vinou našich zákonodárců kteří nepřemýšlejí nad zákony které schvalují). Důležité ovšem je ono míjení kamionových vagonů na okreskách,kde mnohde stěží ten kamion projede bezpečně sám. Buď zase budou vyjímky (i když tím se pak popře vše) a nebo jekot z té opačné strany a de fakto pro ně zákaz vjezdu. A nebo zákaz vjezdu cyklistů (což je v případě existence souběžných stezek též možné).
A tak coby ne, vyhnat kamionovou dopravu na železnici se mi nejeví jako zcestná myšlenka...
Pročpak ne? To i za toho "slavnýho totáče" se tu i jinde uvažovalo o kontejnerové přepravě, kdy by si mohl každý příměřeně velký kontejner naložit ne nákladák či třeba i na malou dodávku. Zvítězily ovšem ony vagony na silnicích. Asi i kvůli té nutné infrastruktuře.
Ono stejně tak je důležité míjet toho cyklistu v noci při oslnění kdy ho řidič nemusí vůbec zpozorovat,(viz oni obrýlení řidiči), natož míjet při dnešním provozu typu "auto za autem". Ale to už se tu probíralo.....
V noci tolik cyklistů zase nejezdí, ale přes den na nějaké cyklisticky frekventovanější trase bude dost na pováženou se potkat s nějakým předjíždějícím autem až bude chtít dodržet těch 1,5 m.
Jako pokud 1.5m od předjížděného, pak minimálně totéž, spíše víc od protijedoucího. Zdá se to sice logické, ale kdo ví, jaký paskvil nakonec vyplodí... :-(
Já jen že se pořád debatuje o odstupu při předjíždění a nějak se pomíjí neméně důležité míjení.
Při protijedoucích se vozidla míjí levou stranou- a tam sedí řidič, který si dá sakra pozor, aby se s protijedoucím vyhli! Při předjíždění kontroluje průběh ve zpět.zrcátku- teda měl by a v tom je pes zakopaný...
To je věc, která mi na tom nejvíc vadí. Pokud se to schválí, tak se do zákona dostane jedna přesná číselně vyjádřená definice jedné jediné situace. A to předjíždění cyklisty motorovým vozidlem. Nic víc. Přitom situací, které vyžadují dodržet bezpečný odstup, je v dopravě bezpočet. Proč jen při předjíždění, proč jen cyklisty? To když píchneš a budeš kolo tlačit, už bezpečný odstup nepotřebuješ? Když bude auto míjet maminku s kočárkem? Když bude cyklista míjet dítě na společné stezce?
Začneme to ode dneška tlačit do zákona všude, ke každé konkrétní situaci?
Jsem pro. A dal bych to do testů. Jako tam bylo kdysi, kolik lidí se smí jakou rychlostí vozit na jaké korbě. To byly lahůdky.
A přidat i povinnost na druhé straně. Předjížděný nebo míjený cyklista či chodec musí svým chováním bezpečný odstup umožnit. Jak daleko od krajnice smí jet cyklista, či jít chodec? Smí cyklista při předjíždění motorovým vozidlem jet prostředkem pruhu?
A tak dál a tak podobně. Kdo bude chtít řidičák, bude studovat pět let normy.
Co vyplynulo z diskuse před několika měsíci:
- je tady skupina, která by přikazovala, nahlašovala a trestala, ač vzdálenost v praxi měřit nelze, a uzákoňovala, protože "To mají v zákoně jinde...",
- druhá skupina nechce zaplevelovat už tak strašný právní systém, argumentuje zdravým rozumem, slušností a výchovou.
Postoje jedněch i druhých se jistě nezměnily a hrabat se pořád ve stejném hnoji rozumný člověk nedělá.
Co kdybychom si přečetli (ti, co na to mají žaludek) ty šílený diskuse, který jsme tady vyplodili k tomuto tématu před pár měsíci a tady se už po tisící neopakovali.
Zítra bude krásně. Jdu si přeleštit motorku a v poledne naplno zahájím sezónu. Pokud někoho z vás potkám, předjedu ho bezpečně i bez zákona. Ostatně jako vždy.
No jo, motorka. Ta příjde ke slovu asi po neděli. Ale udržet se s ní v okresu, to bude oříšek... :-)
Někdy je to velmi obtížné. U nás třeba na kolo i motorku příjemná silnice Kytlice-Česká Kamenice v jednom úseku překračuje 2x okresní hranice.
Četl jsem, že někteří Kytličtí jedouce do Kamenice volili patnáctikilometrovou objížďku přes Chřibskou. Ale mám dojem, že zbytečně. Tam bych fakt kontrolu nečekal.
A pokud by opravdu k takové buzeraci došlo, dalo by se to snadno napadnout.
Z Ostrova by se mohli lidi dostat ven jen pěšky přes les, protože jediná silnice vede jiným okresem :-)
https://mapy.cz/s/nazekozoko
Je zajímavé, že s motorkama v tomhle problém není, alespoň já nikdy neměl a ani jsem o nějakém neslyšel.
Taky si nevybavuju žádný problém s motorkou, ale to ani s předjíždějím cyklistou. Logicky jednostopé vozidlo při předjíždění cyklisty zpravidla nemá důvod se na něj mačkat, místa v pruhu mívá dost.
Navíc vzdálenost mezi řidítky přímo vidí a ani nechce ohrozit sebe, zatímco pro autistu je cyklista až kdesi daleko za spolujezdcem...
S motorkami mám jediný problém - je velmi nepříjemné, pokud mě předjíždí poněkud vyšší rychlostí.
...pokud tě "nelízne" a dodrží vzdálenost, pak jde o problém jednotlivce....
No - když někdo mnohdy vidí jak motorkáře tak i cyklisty jak se prodíraji třeba mezi stojícími auty před křižovatkou aby byli vpředu když blikne zelená, či profrčí mezi nimi i při normální jízdě, "protože se tam prostě vejdou" tak moc s vašimi názory spokojený nebude. Stejně jako když na 90 profrčí kolem dvoustovkou. Stejně jako když na parkovištích kde mohou parkovat i 3 stojí sám..
Už jsem zažil pár těsných předjetí od motorkářů, navíc za pekelného kraválu. Také protijedoucího motorkáře jedoucího po okresce závodní stopu přes protisměr. (Ne že by v tomhle byli řidiči aut nějak lepší, ať už ti, co předjíždí bez ohledu na protijedoucího cyklistu nebo jezdí po okreskách prostředkem. Jsou i takoví, co berou levotočivé zatáčky levými koly přes čáru, i když v protisměru jede jiné auto.)
Nojo. Dnes se tomu říká motoristický sport. Dřív tomu říkali zbytečné rajcání. Tedy hlavně pro ty co nevědí kam a proč bezúčelně a bez cíle jezdit. A tahle pandemie to začíná odhalovat. Pro tyhle je totiž holé jízdní kolo bez motoru na cyklostezkách ideál. Nesmrdí, nezatěžují prostředí a v neposlední řadě zlepšují zdraví. Ovšem musejí makat, což dnes není moc IN.
Můj názor je jak jsem tu už publikoval. Prostě kde jsou paralelní cyklostezky dát zákaz pro cyklisty a chodce. (Ony sportovní kluby s peletonem cyklistů nechť mají zvláštní předpisy). Kde nejsou a je velký provoz, tak dle možností zbudovat separátní výškově či rantlem oddělený pruh pro cyklisty a mopedy do 40 km/hod.(Ony pankety by pomalu stačily). A kde velký provoz není, prostě upravit předpisy, značkami omezováním rychlosti pro motoristy a jakýmikoli předpisy a prostředky zviditelnit cyklisty a chodce. Prostě ona sporně blikátka či malej pásek někde pod rukavicí je k ničemu. Prostě osvětlení jako u automobilů, tedy hlavně směrem vzad a jasné šíři obrysu. A reflexní odrazky na oděvech povinně.(Někdo vesty už používá). Technicky to dnes možné je.
Ještě že nejsi úředník, co o tom rozhoduje. Zákaz pro cyklisty při souběžné cyklostezce se mnoha cyklistům nelíbí - a nemusí to být oddíl, co jede v balíku. Stačí když budeš spěchat do práce, nebo "švihat" sólo na žiletce. Těch zákazů je i tak až příliš.
Taky "výškově či rantlem oddělený pruh" bych raději nechtěl. Přímo vidim ty držkopády když si nevšimneš, nebo musíš objet překážku. Když oddělovat, tak barvou, odlišným povrchem, nebo maximálně mělkým "žlabem".
A prosím o překlad "panket (panketa?)".
Jen doplnim takovým necyklistickým příkladem, jak dopadne záměr úředníka udělat něco pro pěší. Třeba v zapadlých uličkách oddělit pěší od aut, pěknými chodníky s pořádným "rantlem"! Není přece nad bezpečnost. Chodí se tam dneska středem po vozovce, tak jako dřív. A teď už je to takhle v dalších asi 10-ti ulicích :-(
Dost běžný jev že se z celé šíře chodníku stávají parkoviště jako důsledek, že se z dobrého úmyslu bez přemýšlení udělá příšerný nesmysl a nefunkční stav.
A čí je to chyba? Úředníků či oněch zpohodlnělých "motoristů" udělat pár kroků navíc?...
No snad toho, kdo to takhle naplánoval. Zřejmě v dobrém úmyslu a "podle norem", ale naprosto neprakticky a nesmyslně. Tudy projede tak jedno auto za hodinu, mohlo to být neoddělené výškově a "sdílené" pro všechny. Něco jiného je hlavní průtah, ale klidná obytná čtvrť tohle nepotřebuje.
V ulici nejsou garáže ani garážová stání, takže by
auta parkovala dál od domů, na vzdálenost otevřených dveří.
A to by měl být zaručen průjezd hasičů a sanity ...
Parkovalo by se stejně jako na snímku (většina je tam na ty otevřený dveře), jen né na chodníku. A chodilo i jezdilo by se středem, jako vždycky. Kdo si dneska netroufne zaparkovat napůl na obrubník, ten právě překáží průjezdu.
Pokud tam zastaví pro náklad, nasednutí a t.d. prosím. Ale stát tam hodiny či parkovat to je už pro ono pohodlíčko. Stejně jako ta znovuotevřená náměstí pro parkování. Do vlastních garáží nakonec stejně někteří chodí i kilometr. Na to mají být zřízeny parkovací zony pro tyhle domkáře. APP. u některých je vidět místo pro vlastní kousek pro auto, ale jsou tam popelnice či co.
Parkovací zóny? Jako u každé dědiny zastavět kus pole na "parkovací zónu" a pak si spokojeně pochvalovat, že teď konečně nemohou domkáři pohodlně zaparkovat před vlastním domem?
Panket - tak se kdysi říkalo oné nedlážděné části silnice cca 60 - 80 cm která sloužívala jako chodník pro chodce, později i pro cyklisty či částečné odstavení vozidla. Fakt je, že to bylo u dlážděných silnic a asfalt mnohde tuto část zhltnul pro vozovku. Inu rozšiřování vozovky asi bylo dražší....
A ten rantl - prostě něco co upozorní řidiče ne pohledem ale bušením do kol. To je jistější. Alespon ony vibrační pruhy. Jak známo čára není překážka, tak to většina chápe.
Nepleteš si to s pangejtem? To je ale poněkud něco jiného než co popisuješ a od nepaměti se označuje jako krajnice :-)
Když někdo rád slovíčkaří, prosím. Na Hané pankét, v Čechách pankejt a spisovní čeština krajnice. Jedná se ale stále o totéž, a to je snad důležité.
Není to m totéž, ale jak jsem se právě dověděl to jsou dva dost rozdílné významy. Ten jeden jsem neznal a nikdy ani neslyšel. U nás je vždy jen v souvislosti s přikopem, odvodem vody ze silnice a nikoliv s krajnicí.
...měl jsi pravdu- je to oboje: https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php...
https://cs.wiktionary.org/wiki/pangejt
Ta tohle nářečí neznám. Já to znám jako pangejt (ev. pankejt), což je nezpevněná krajnice přeneseně příkop podél cesty.
Ale vždyť už přece platí, že pokud je k dispozici cyklostezka, je cyklista povinen ji použít.
To platí pouze pro cyklostezku, tedy stezku pro cyklisty, ale ne už pro stezku pro chodce a cyklisty a to novela naopak usiluje o to, to ještě zmírnit.
Cyklo infrastruktura by se měla dělat tak, aby bylo přínosná a cyklisti po ní sami rádi jezdili, ne že postavíme hrůzu a naženeme ji tam příkazem nebo zákazem.
Odstrašující příklad je ulice V Lipách v Praze mezi Koleději a Újezdem nad Lesy kde je zákaz vjezdu cyklistů a jako stezka pro chodce a cyklisty je označen zoufalý panelový chodník.
https://mapy.cz/s/bugunolasu
Jj, přesně tak. A pokud bude přijata ta novela celá, jak je napsaná, tak si cyklista prostě vybere sám zda pojede po cyklostezce nebo po silnici.
Možná to skončí tím, že i řidič motorového vozidla si pak bude moci vybrat, zda pojede po silnici nebo po cyklostezce.
Chce to větší propagaci tomuhle výkladu a uvidíš jak se namnoží zákazové značky u silnic. To my umíme. A radnice si to bezpečností cyklistů zdůvodní poměrně snadno.
No já jenom aby bylo jasno, většina lidí říká cyklostezka i stezce pro chodce a cyklisty a spousta i značené cyklotrase a cyklopruhu.
> To platí pouze pro cyklostezku, tedy stezku pro cyklisty, ale ne už pro stezku pro chodce a cyklisty
Stezka pro cyklisty: ze zákona (361/2000): Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
Stezka pro chodce a cyklisty: z vyhlášky (294/2015): Stezka pro chodce a cyklisty společná. Značka přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru takto označeného společného pruhu nebo stezky.
--
Podle mě je to pro účely diskuze totéž.
Není.
To první říká zákon, tedy to prostě platí.
To druhé vysvětluje význam značky. Tj. ukládá to povinnost jen tomu, koho se ta značka týká.
Jestli jedu po silnici, neplatí pro mě značky umístěné na sousední cyklostezce. Když jedu po dálnici kolem Avion Parku, taky se neřídím maximální povolenou třicítkou, která platí pro těsně přilehlé parkoviště.
> To první říká zákon, tedy to prostě platí.
Taky to asi platí jenom v případě že jedu nějak rozumně kolem, ne? Přece mi nemůžou ukládat povinnost použít stezku pro cyklisty na druhé straně řeky.
> Tj. ukládá to povinnost jen tomu, koho se ta značka týká.
Nenapadá mě případ, kdy by tato interpretace k něčemu byla - ta značka pro mě platí jen když už po té stezce jedu, ale pak je zbytečné mi to přikazovat, když už po ní jedu :-).
Inu - typický přístup dnešních lidí. Bavit se o slovíčkách, i když vpodstatě každý pochopí o co jde (zaručeně ne o příkop jako jízdní pruh), ale vyvracet , či zpochybňovat věci podstatné i s odůvodněním - nic.
Stejně jako když si nárokují v dnešním přecpaném provozu právo jezdit a brzdit kolony (A to prosím nejsu žádný profi řidič).jen proto, aby mimo stezku ušetřili pár minut do práce. A o jiných poznámkách i k jejich vlastní bezpečnosti zase nic. Inu ono v dnešní době je populární hnidopišsky se piplat se v bagatelních věcech a to podstatné bohovolně přehlížet. natož rozebrat a zdůvodnit. Ono to ostatně dnes platí všude. Bohužel.
Jak to? Já bych třeba ty tebou navrhovaný výškový oddělení nechtěl právě z důvodu bezpečnosti pěších (podvrtnutí kotníku) a cyklistů (pád při šikmém najetí). Co bys ještě chtěl? Aby ti všichni přikyvovali?
A po slovíčku jsem se nevozil, jen jsem se zeptal. To se ve tvém světě taky nesmí?
To pardon. Ono to ovšem taky bylo míněno všeobecně nejen pro tohle. Jak jsem řekl, zdá se mi, že k tomu důležitějšímu, což je bezpečnost se nikdo nic konkretně nevyjadřuje. Viz ono osvětlení a viditelnost, ono "kličkování" mezi auty a t.d. A nakonec i o té jízdě na silnici. Mám zato, že čím méně tam člověk jezdí, tím má menší šanci na úraz při dnešním provozu.
Jak se nikdo nevyjadřuje k bezpečnosti?!?
Dostatečný odstup je snad o bezpečnosti, ne?!?
Nebo jak si to konkrétní vyjádření k bezpečnosti představuješ?!?
A je snad zcela bezpečné jezdit na kole dnes na mnohdy přetížených silnicích, kde to stovkou frčí i ony kamionové vagony a spoléhat se na předpisy a jejich dodržování? Podle mě ne. Proto ony mé připomínky. Na stezece či při oněch omezováních je dle mě bezpečnost mnohem vyšší.
APP. na dálnici na kole také nesmíš, i pokud pojedeš stovkou.
Když jedu dál, pak se jízdě frekventovanou silnicí v některých úsecích nevyhnu(byť se snažím co nejvíc)- má tedy proto, že řidiči nerespektují předpisy, sedět raději doma? Pokud se dostanu za hranice, pak třeba na Balkáně jsem v pohodě(dokonce mohu jet i v odstavném pruhu po dálnici), v Rumunsku jsou místní řidiči zvyklí na dom. zvířata volně se pohybující kdekoliv a podle toho i jezdí- frekventované cesty(s docela hustým provozem) mají široký pruh pro povozy, traktory a pomalá vozidla. Ono to někde jde i bez nařízení a zákonů...
> Prostě kde jsou paralelní cyklostezky dát zákaz pro cyklisty a chodce.
Kde prosímtě jezdíš? U vás jsou cyklostezky použitelné? V Praze a okolí vypadají typicky takhle - https://www.cyklistesobe.cz/issues/1531... https://www.cyklistesobe.cz/issues/1470-vestec... - každou chvíli sesednutí, obrubník, nejde na ni najet, uzoučká, díry, hrboly. Ne, po tom se fakt rozumně jezdit nedá.
...podobné je to i v Maďarsku- úzká silnice přes ves, tak na začátku odbočka na "cyklostezku" vedoucí po chodníku plném děr, hrbolů, kanálů a obrubníků. Mimo ves zase nově vybudovaní cyklostezka s kvalitním povrchem, který je po roce narušen kořeny statných stromů rostoucích na boku- takže jízda po ní "na těžko" je utrpení a velmi pomalá....
Má smysl diskutovat o něčem co ještě není? O něčem co jenom napadlo nějakou osvícenou hlavu v parlamentě a která se chtěla jenom předvolebně zviditelnit? Počkejme jak bude znít přesně novela Zákona a teprve potom diskutujme, bude-li vůbec o čem diskutovat. Zatím není.
Tak text té novely (pozměňovacího návrhu) je daný a známý a teď už se jenom bude hlasovat jestli se to schválí nebo ne. Že by tu textaci někdo měnil je dost nepravděpodobné.
Myslím, že právě to je chyba. Měl by se také zhodnotit ohlas veřejnosti a odborně zainteresovaných jako např. VŠD, policie, dopravní sekce a t.d. Prostě nějaká zpětná vazba tu chybí. A nejen v tomhle.Vše ne upeče horkou jehlou a pak se mění, a mění ale většinou podle nějakých llobistů a to je špatně. Ten neveřejný llobing by bylo třeba zakázat.
A to víš jak, že ta novela neprošla odborným připomínkovacím řízení?
No, ja to nikde nečet, že by se publikovaly třeba připomínky oné VŠD či policie...
A ony se k jiným návrhům změn publikují připomínky?
Čas od času se zhruba ke každému desátému návrhu změny objeví v novinách nějaká připomínka, a tom ještě jen k nějakému dílčímu bodu a ne k celku, ale to se rozhodně nedá považovat za publikaci odborného stanoviska.
...kdyby se měl brát v potaz názor veřejnosti, tak by nikdy k žádné dohodě nedošlo- stačí sledovat různorodost názorů jen tu. ;-)
No - ale od toho jsou páni poslanci placeni, aby dokázali i s odborníky (ovšem ne llobisty,jak se mnohdy děje) ze svého nadhledu vybrat ono jádro a formulovat zákon. A bez těch "kozích branek".
Větší část platu je právě od těch "lobistů"..:-(
Zcela evidentně vůbec netušíš jak vyhlášky, zákony a jejich případné novely vznikají, viď?!?
Ano, kopance, které se v legislativních předpisech objevují, svádí k domněnce, že to ušmudlá nějaký úředníček bez znalosti věci a předloží to k odsouhlasení, ale tak to fakt není.
Odborníci se k tomu vyjadřují, ale zjišťovat názor veřejnosti to fakt není možné. To by se nevydalo nikdy nic. Ono kolikrát stačí než se dohodnou ti odborníci...
A když mluvíš o tom lobingu.
Někteří z nás, co to tady sledujeme delší dobu, víme, že o této původně novele, dnes pozměňovacím návrhu, se zde mluvilo již dříve. A taky víme, že ji nesepsal nějaký pandolínek, ale nějaký cyklista a právník a skrze pana poslance Dolínka do sněmovny protlačil.
Už jsem se lekl, že úplně na konci použiješ formulaci, že to ten cyklista přes Dolínka proloboval, nebo dokonce prolobboval :-)
Tak, tak. Z původně novely zákona se stal pozměňovací návrh k jiné novele zákona.
https://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot...
Není mi jasné, proč tady i jinde lidé píšou, že to nejde měřit, vymáhat atd. Podle mě je to jednoduché: ty nebezpečné situace vznikají, když auto při předjíždění vůbec neopustí pruh. No a pak stačí video a počítat: vezmeme šířku pruhu/vzdálenost čar v daném místě (typicky to bude třeba 3.3m) - to lze na silnici snadno změřit, odečteme šířku daného typu auta včetně zrcátka (např. 2.1m) - to je napsáno v technickém průkazu, odečteme polovinu šířky cyklisty (protože jakoby může přečnívat druhou polovinou ven; např. 0.4m) - změřením šířky řídítek, vyjde nám maximální možný odstup (3.3-2.1-0.4 = 0.8m), vyřešeno.
Jenže má-li následovat trest, musel by tohle dělat znalec. A těch je jednak málo a mají problém je shánět i na závažné případy, druhak by znalečné několikanásobně převýšilo případnou pokutu.
Když se třeba řeší, že někdo zaparkuje méně než X metrů před přechodem/křižovatkou, tak to taky musí dělat znalec, nebo stačí fotka a případně přiložení metru policajtem?
Průjezdy na červenou zachycené na video se také neřeší, protože by to musel vyhodnocovat znalec?
Moc se mi to nezdá.
Na měření a odečtu údaje z normovaného pásma není potřeba znalec, ale na tebou uváděný výpočet už ano, protože nejde o odečet údaje z pravítka.
…a proto jsme ze zákona smazali zákaz jízdy na červenou, protože to nemáme jak vymáhat. (ano, tam je úplně stejný problém: kdy došlo k „vjetí do křižovatky“? také tam jde o přejetí nějaké čáry či jiné linie)
Každopádně pokud to je opravdu potřeba, tak si na to znalec udělá šablonu, ve které jenom vybere typ auta (kvůli šířce) a za dvě minuty má hotový posudek.
...jo- to máš pravdu, ale kde sebrat to video/záznam z každého takového přestupku? Navíc je rozdíl jestli tě předjede v určené vzdálenosti osobák 50-kou nebo kamion s dlouhým návěsem 80-kou!
Tak červenou snad vidí každej dost jednoznačně. A změřit tou jejich pojízdnou hůlkou tři metry taky zvládne i chromej úplně přesně. Tohle jsou fakt těžko srovnatelné příklady.
> Tak červenou snad vidí každej dost jednoznačně.
Já osobně úplně stejně jednoznačně vidím ten boční odstup, když je cyklista a auto uvnitř pruhu o známé šířce.
A k čemu ti to je dobrý, že ty to vidíš?
Co by si s tím chtěl dělat dál?
Jaké video? Kde by se vzalo nějaké video? To by muselo být video z nějakého náhodně projíždějícího auta ať už zezadu nebo zepředu a z dostatečné blízkosti, aby se dalo přesně na centimetr něco odečíst. A jak by se "žalující" cyklista k tomu videu dostal? Navíc spousta silnic, kde se cyklisté pohybují žádné bílé čáry nemá a okraj silnice není přesně viditelný. Tady se nedá počítat už vůbec nic. Nebo by sis představoval celé území republiky, všechny komunikace pokrýt miliony kamer, které by neustále měřily vzdálenost cyklistů od ostatních účastníků provozu? Asi ne, že?
A co případy, kdy motorista dodrží 150cm, ale kličkující cyklista mu do oné zóny sám vjede? Každé jednostopé vozidlo při jízdě kličkuje a amplituda se zvyšuje se snižující se rychlostí. Takže cyklisté kličkují nejvíce. Budeme trestat cyklisty?
Chápu, že jako ajťáka tě napadne, že v přesně ohraničeném prostoru lze přesně změřit vzdálenost dvou bodů (taky jsem utrpěl toto vzdělání a živí mě to). V praxi na silnici je to ale trochu jinak. Tato dolínkovina není nic jiného než progresivistická .... (doplňte sami).
Zhruba totéž bys ale mohl napsat o překročení povolené rychlosti. Taky by se našlo tisíc argumentů, proč to nejde, je to zbytečné, nebude to fungovat a že přece každý řidič ví, co znamená bezpečná rychlost, tak není důvod dávat do zákona, natož na značku, konkrétní číslo... :-)
Jediný rozdíl je v tom, že omezení rychlosti platí už dlouho a technika i řidiči se mu více méně přizpůsobili.
Ta technika na měření to má děsně jednoduché v tom, že tou rychlostí jedou vozidla v delším úseku a můžeš si vybrat, v který okamžik je chceš měřit. A efektivní je to v tom,že můžeš měřit úplně všechny celou dobu z jednoho místa.
Kdežto u toho předjíždění je to naprosto nevyzpytatelné. Musí se sejít hned tři na jednom místě, pokaždé úplně jiném, těžko předpokládatelném.
A kde byla ta technika na měření rychlosti před 100 lety? Přesto v předpise z roku 1905 bylo stanoveno
"Rychlost jízdy v uzavřených osadách nesmí býti nikdy větší nežli 15 kilometrů za hodinu (rychlost lehkého rychlého povozu). Mimo uzavřené osady jízdná rychlost nesmí býti stupňována přes 45 kilometrů za hodinu."
starší předpis z r. 1900 uváděl pouze
rychlost jízdy nesmí býti v uzavřených osadách větší, než kolik obnáší rychlost koně v čerstvém klusu (§ 23)
vně osad uzavřených může býti rychlost jízdy o něco zvětšena, pouze však na rovných, širokých a málo oživených silnicích po rovině (§ 23)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Omezen%C3%AD...
Pokud se to zavede, časem se najde způsob jak to měřit nebo aspoň postihovat zjevné excesy.
Pokud se to nezavede těžko někdo bude investovat do měřidel.
Změřit dokáží vzdálenost Měsíce na desetiny milimetrů. Jenže vědí přesně kdy a kde bude.
Zrovna tak vědí dopředu přesně kdy a kde budou někomu měřit rychlost.
Jenže, jak chceš změřit něco, co se možná stane někdy, někde, pokaždé jindy a jinde a jen na krátký okamžik?
Měřit se dá leccos, pokud se bude chtít. Na YT sou videa, kde v UK policajti v civilu jezdí na kole a měří, takže technicky to lze. Radar od garminu měří vzdálenost a rychlost aut za mnou až do vzdálenosti 140 m, dokážu si představit, že lze zkonstruovat podobné zařízení měřící boční odstup s přesností na centimetry. Někde se o to snaží
https://www.stuff.co.nz/motoring/80891106/the...
https://blog.tmr.qld.gov.au/cycling/2019/11/01...
Tak ano, stát u cesty k měření rychlosti je snazší, ovšem posadit policajt na bicykl zase není žádná raketová věda... :-D
Agent provokatér ;-))
Ne, teď vážně. Dojedeš si představit něco takového i jinde, než na nějaké předváděčce? Jak celý den někde kmitá policajt na heblu a efekt dva nebo tři náhodně změření. Protože na magistrále by je měli za týden všichni šoféři ve voku jak kdysi Feldy s "černou kozou" a jinde by se za celý den nemusel vůbec dočkat, protože by se to zrovna dělo v sousední ulici.
Jak dlouho by asi bavilo jeho šéfa vykazovat jeho výsledky, když furt mluví o nedostatku lidí na závažnější případy.
Policie by ta zařízení poskytovala dobrovolníkům.
Já myslím, že tohle není provokatér. Agent by tě podle mě k trestné činnosti nějak nabádal, lákal, sváděl...
Pokud někdo jede po silnici a dodržuje všechny předpisy, není to žádná provokace, byť někteří psychicky labilní motoristi to tak vnímat mohou. :-)
Přece i policajti občas měří z auta za jízdy. A pokud jedou nejvyšší povolenou rychlostí a někdo je předjede, tak si prostě o tu pokutu říká a provokací to neomluví...
Argumentem, že to není dokonalé a nezachytíš všechny přestupky, bys mohl zbourat cokoliv.
Činností policie má být i prevence, takže bych to automaticky nestavil na úroveň měšťáků, kteří si vybranýma pokutama chtějí na svou činnost vydělat.
Na chování spousty řidičů by mohla mít efekt už informace, že se po republice nějaký měřící bicykl pohybuje. Aspoň by si cyklistů okolo sebe začali všímat...
Jak vidíme teď při šaškování s rouškama, čestnými prohlášeními a podobně, lidi ke kontrolám jsou, je to jen o nastavení priorit. Že někde jinde chybí nepochybuji... :-)
Jo může policista jet na kole a měřit, v tom problém není a zařízení na to také existuje. Jenže aby to mělo nějaký silnější efekt, tak k tomu potřebuje ještě další dva policisty s autem nebo alespoň jednoho na motorce co by toho hříšníka hned odchytil a vyřešil.
Nějaké řešení za dva měsíce někde na úřadě nemá příliš smysl.
Souhlas, ale tohle platí obecně. Přesto se rozesílají dopisy s fotkou ve smyslu vaše auto před měsícem překročilo v naší obci rychlost, tak pošlete peníze a nám je fuk, kdo řídil...
Ano, tak je to určené u rychlosti, stání a několika málo přestupků, že má obecnou odpovědnost provozovatel vozidla.
Možná mi to uniklo a něco jsem přehlédl, ale nevšiml jsem si, že i v tomto bodě bude zákon upravený, že za nesprávný způsob jízdy bude také odpovídat provozovatel.
Pokud to upraví bude postih o něco málo snadnější.
Já to zatím beru jako obecnou diskuzi ve smyslu co by šlo, nešlo a proč. Nevím, jak přesně zní ten návrh, to budu studovat, když ho schválí. Do té doby se vše může několikrát změnit...
Teď buď schválí jak je nebo ho neschválí a bude se případný návrh projednávat od samého začátku po volbách.
Také jsem docela zvědavý jak bude změna zapasovaná do zákona a co to bude v reálu představovat.
Měření rychlosti je jiná situace. Jde to jednoduše. Radar je umístěný na konkrétním místě a měří rychlost všech vozidel pouze v daném místě (neuvažuji úsekové měření). V případě předjíždění (cyklisty motorovým vozidlem nebo i naopak) nám do hry vstupuje další proměnná - cyklista. Měření by mohlo proběhnout pouze v případě, že by se před kamerou současně vyskytnul cyklista i motorista.
Vzhledem k délce všech komunikací v celé republice a současném počtu měřících bodů (v drtivé většině pouze na hlavních tazích) by bylo množství zaznamenaných předjíždění cyklisty motoristou pouze stopovým množstvím všech uskutečněných předjíždění. Systém, který si platíme ze svých daní by měl řešit důležité věci a ne marginality. A pořád přetrvává problém s kličkujícím cyklistou... :-)
> Vzhledem k délce všech komunikací v celé republice a současném počtu měřících bodů
A nebo to je ve skutečnosti tak, že k většině nebezpečných předjetí dochází na pár místech, a tato místa půjdou vytipovat a zaměřit se na ně? Měření rychlosti se také provádí, z pohledu celkové délky silniční sítě, na úplně nepatrném zlomku úseků.
Píšu z vlastní zkušenosti, nedávno mě tady https://mapy.cz/s/dedaponaze (magistrála u Kongresového centra), všechny pruhy volné, předjelo troubící auto tím pravým pruhem. A kousek za mnou jeli policajti (ti mají palubní kameru, ne?). Akorát dneska si to můžu tak leda vystavit na poličku, protože případný spor budou dva znalci, kdy jeden řekne, že to bylo blízko, a druhej, že to bylo v pohodě.
Jízda na kole po Pražské magistrále ale není typický příklad. Tam se naprostá většina cyklistů nikdy v životě dobrovolně nevyskytne. Ano, tam to může být nebezpečné a proto bych to objel jinudy.
Většina předjíždění, kdy třeba není dodržena vzdálenost 150+ (a přesto je předjetí bezpečné) bude na takovýchto komunikacích
https://mapy.cz/zakladni?x=14.8443763&y=49...
Stokrát jsem tam byl jako cyklista předjet a stokrát jsem tam jako motorista předjížděl.
Jednoduše lze měřit rychlost radarem dneska. Vsadil bych se, že v době, kdy se rychlost vozidel začala poprvé omezovat, žádný radar neexistoval.
Někomu prokazatelně změřit rychlost bylo tehdy velmi obtížné, nejspíš jen úsekovým měřením - dvě čáry, dalekohled a stopky. Vhodných míst k měření bylo minimum, pochybuji, že by se kasírovala auta plošně, jako dnes...
Ovšem hned od počátku šlo pokutovat ty, kteří rychlost překročili velmi výrazně. Když se okolo tebe někdo prořítí dvojnásobnou rychlostí, nepotřebuješ kalibrované měřidlo, aby sis toho všimnul...
Fascinuje mě to neustálé vymýšlení důvodů proč to nejde. Dopravní znalci považují 1,5 m za nutný bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty dávno před tím než se začala řešit tato novela viz tento 10 let starý článek na blogu dopravního znalce
https://web.archive.org/web/20130119113439/http://franko.blog.cz/1102/bezpecny-bocni-odstup
Odkaz z internet archivu, načítá se pomaleji, platforma blog.cz byla zrušena.
Současná praxe je, že pokud se nic nestalo, tak libovolně malý odstup byl bezpečný a to i ze strany Policie, takže současná úprava je zjevně nedostatečná.
Takže pokud se tato definice přenese z odborných textů soudních znalců do zákona už se nebude nikdo moci vymlouvat, že to nevěděl nebo že to bylo bezpečné když se nic nestalo. Takže i když to třeba bude zpočátku problém měřit, tak všichni budou vědět, že to má být 1,5m a i ti co to nehodlají dodržovat budou vědět, že pokud jim to nevyjde, tak to bude jasně jejich průšvih a to jednoznačně přínos.
Nechápu jak může být někdo proti opatření na zvýšení bezpečnosti cyklistů, to vážně někdo upřednostní pár minut svého času před zdravím nebo životem někoho jiného?
Odkaz se nějak špatně vložil
https://bit.ly/3w60oBq
Ale samozřejmě, že to jde a dobře to jde, to přece nikde nikdo nepopírá a netvrdí, že to nejde. Jen je velký problém v zadokumentování takového přestupku a prokázání jeho spáchání. A to je fakt velký problém a zjištění takového přestupku je spíše o velmi vzácné náhodě.
Uvedení takové vzdálenosti do zákona bude spíše jen záležitostí prevence. Jsou země co mají nějaký údaj v zákoně, ale nijak to nekontrolují. Je otázka kolik řidičů si to uvědomí a budou to chtít dobrovolně dodržovat, protože vymáhání takového nařízení bude velmi problematické.
Já bych řekl, že si jich to uvědomí dost, pořád chci věřit, že většina lidí to dělá z neznalosti a že prostě netuší, že ta bezpečná vzdálenost je až tak velká.
Chlastat a brát drogy je zakázané s nulovou tolerancí, platí to desítky let a neustále se to všude opakuje a učí ve školách a výsledek?
Díky neustálým a snadným kontrolám a postihům (pokuty, body a řidičáky a občas i vězení) těch opilých a zdrogovaných je na silnicích stále hodně a nepochybně způsobí víc nehod s mrtvými, zraněnými a vysokou škodou než téměř zanedbatelný počet nehod způsobených nedodržením odstupu.
A jak by to vypadalo, kdyby chlast a drogy zakázaný nebyl, bylo by to uvedenou pouze v příručkách soudních znalců, půlka lidí by netušila, že to má negativní vliv na řízení?
Navíc naprosto zcestný argument. To jako fakt, že existuje v dopravě jiný problém, který i třeba má na svědomí víc obětí, znamená že nebezpečné předjíždění budeme ignorovat?
Ty si psal o neznalosti, tak jsem vyndal jeden příklad notoricky známého stavu předpisů a zákazu a povinnosti se něčeho zdržet.
O nějakém ignorování nikdo nikde nepíše, to sis jen vymyslel a podsouváš mi něco co ani náznaku nikde neuvádím.
Pokud chceš uvedu i jiný příklad mnohem závažnějšího problému než boční odstup. Všichni ví (měli by vědět), že když se u železničního přejezdu rozbliká červené světlo, že se musí zastavit a nesmí vjet na přejezd. Výsledek? Mnoho a mnoho vážných nehod a neštěstí s mrtvými a obrovskými škodami.
Jinak v dopravě je skutečně mnohonásobně víc a mnohem závažnějších problémů, které je potřeba hlídat, kontrolovat a přísně řešit než je dodržení boční vzdálenosti v centimetrech.
Bezpečnou boční vzdálenost je potřeba dodržovat, ale pouhé uvedení vzdálenosti do zákona problém neřeší a ani nebude.
Ale bezpečnost a vyhodnocování nehod to řeší, jak tu bylo řečeno.
Jenže nejde o řešení nehod, nehody už je úplně něco jiného, tam potom i jakýkoliv záznam jízdy se vyhodnocuje a je dost zásadním důkazem.
Pouhé uvedení to zcela nevyřeší, ale je to podstatný první krok k možnosti to vůbec nějak hlídat a řešit a lépe medializovat. Může to jen pomoct, ničemu to nevadí, proti může být jen prase který mu je jedno když sejme cyklistu.
Samotné uvedení údaje v zákoně samozřejmě ničemu nevadí. Ovšem jestli to bude nebo nebude vadit plynulosti provozu se teprve ukáže, zrovna tak jestli to cyklistům nějak víc pomůže.
Jasně, samá pozitiva a sociální jistoty. Že si něco neumíš představit ještě neznamená, že to nemůže být.
Já o to nestojím paradoxně jako cyklista. Coby šofér s tím vůbec problém nemám.
Nestojím například o situace, kdy se za mnou protáhne nějaký váhový střelec, co to bude blbě odhadovat. A než by porušil metr a půl, tak nepojede ani do dostatečného prostoru a bude za sebou blokovat ostatní - než nějaké "audině" prdne žilka a vyrobí daleko nebezpečnější situaci, než kdyby mě plynule předjížděli s metrovým odstupem.
Nedělej z toho džihád. Nikdo není proti bezpečnosti. Taky mě sere, když mě voprasí. To ale neznamená, že budu za každou cenu fanaticky tleskat "jednoduchým řešením". Takové mnohdy přináší jen komplikace i těm, kterým měly být ku prospěchu.
Přesně tak, proti bezpečnosti není nikdo. Jen ta jednoduchá řešení můžou přinést víc škody než užitku. Pokud by se uzákonilo, že cyklista musí být předjížděn jiným účastníkem silničního provozu vždy ve vzdálenosti 150+, bude to, samozřejmě platit i pro předjíždění cyklistů navzájem. Fakt to tak vždy děláte? Já ne.
Nebo budou výjimky? Třeba pro cyklisty? Bude stačit třeba jen 70cm? A co když bude cyklistu předjíždět naložený elektrocyklista s kolem těžkým 50kg. Bude výjimka pouze pro cyklisty s bicykly do 15kg?
Nepleťme si bič sami na sebe a nepodporujme každou progresivistickou hloupost. Ještě jednou - bezpečnost ano, ale s rozumem.
A co tedy navrhuje? Současný stav je nevyhovující když i policie se k tomu staví, že dokud se nic nestane tak to bylo OK. Dodržet 1,5 m na úzkých místních komunikacích se šířkou 3,5 m je problém, ale když se tam potkají dvě auta, tak se nějak srovnají, kolikrát se předhání kdo uhne, pokud ale potkají cyklistu, tak spousta se chová jako by tam nebyl.
Takže co, dáme vzoreček odvozující odstup z rychlosti a tonáže vozidla? Nebo tabulku hodnot s odstupňováním po 10 km/h?
Osobně nemám problém s tou variantou, kde pro rychlosti pod 30 stačí metr.
Kdo četl text toho návrhu, tak ví, že se to týká předjíždění motorovými vozidly. Osobně nemám problém aby podobné ustanovení přiměřeně platilo i pro cyklisty, vzhledem k rychlostem a šířkám některých stezek by to byla logicky hodnota menší.
Navrhuji do toho nevrtat. Navrhuji vychovávat (je to na dlouho a navždy). Pro naprostou většinu slušných řidičů čehokoliv se uzákoněním 150+ nic nezmění. Pro pár magorů to nebude znamenat vůbec nic. A procento magorů je v každé skupině zhruba stejné - my, jako cyklisté, nejsme výjimkou.
....rád bych viděl toho znalce- a i tebe- jak ti bude platná "bezpečná vzdálenost 150cm", kterou tě(jedoucího po kraji cesty)předjede kamion s dlouhým návěsem na rovině rychlostí 90km/hod. Pytel vzduchu tě nejdřív hodí do příkopy a druhý za ním(pokud to ustojíš)vtáhne ke středu cesty.. Teď si představ, že bude foukat vítr z jakékoliv strany a za tebou pojede další auto...Navíc kamionista bude tězko sledovat v zrcátku dodržení "bezpečné vzdálenosti" po celou dobu předjetí- takže uvedené číslo sníží nebezpečí jen teoreticky... :-((
Však se to taky uvádí jako minimální hodnota, v případě velkého náklaďáku a ztížených podmínek ani to nemusí být dostatečné. Profi řidič by to měl vědět, teoreticky. Prakticky je volant kulatá lopata a tuhle práci dělají vesměs vypatlanci co při řízení čumí na televizi.
> Jaké video? Kde by se vzalo nějaké video?
Z palubní kamery policajtů co náhodou jeli okolo. Z pouliční bezpečnostní kamery. Z palubní kamery někoho za ním.
Kde se berou videa aut co jezdí přes železniční přejezd když bliká, videa aut co někoho vybrzdila na dálnici, videa aut co někomu nedala přednost atd.?
> Navíc spousta silnic, kde se cyklisté pohybují žádné bílé čáry nemá a okraj silnice není přesně viditelný.
Ano, v takovém případě by to měřit samozřejmě nešlo. Já jsem netvrdil že to je univerzální lék zaručující toto vždy a všude.
> Asi ne, že?
Samozřejmě že ne. I ostatní dopravní přestupky nemají 100% postižitelnost.
> A co případy, kdy motorista dodrží 150cm, ale kličkující cyklista mu do oné zóny sám vjede? Budeme trestat cyklisty?
Ne, proč? Proto přece píšu o videu s viditelnou čárou…
Dneska už i cyklisti co jezdí pravidelně po městě ty kamery začínají vozit, tak technika je prostě stále levnější a lepší.
Když ono z kamery předjížděného to není moc vidět, možná kdyby byla natočená hodně doleva.
No a pak je tu ještě standardní problém, že když ho hned nezastaví policajti, tak typicky není vidět, kdo byl za volantem.
Cyklista s kamerou monitoruje pouze prostor před sebou nebo za sebou. Na určení boční vzdálenosti od předjíždějícího jiného účastníka provozu (tedy i cyklisty) je mu tato kamera na dvě věci.
Ty kamery jsou dost širokoúhlé, je vidět stopa auta, jde to poznat celkem dobře.
https://youtu.be/8tnuYZfwWbk
Panebože, to je ale hloupost! Měli jste ve škole fyziku, nebo snad i optiku? Víš, jaké zkreslení má objektiv s úhlem záběru 180°? Znáš někoho, kdo by na silnici něco takového vozil?
A kdo píše 180°? Je to méně, ale dost na to aby z toho byla patrná stopa projíždějícího auta, stačí se podívat na to video.
Obávám se, že ale k prokázání toho ohrožení a přestupku nedodržením odstupu by tenhle záznam nestačil. Ten záběr by byl určitě dobře podpůrný k doložení způsobu jízdy pokud by takový řidič zavinil nehodu.
Občas koukám YT videa cyklistů z Londýna. Tamní policie má web stránku, kam se dají nahrávat videa se záznamy přestupků a policie se tím zabývá. Nezkoumal sem jak konkrétně posuzují těsnost předjíždění, ne každá nahrávka automaticky znamená sankci, ale je evidentní snaha to řešit.
Tady přidávám pár svých záběrů
https://youtu.be/EzAa0WPOYa0
Zejména ta první sekvence je výživná, jeden řidič nemá problém předjet slušně, ten druhý je úplně mimo. Prostorové poměry jsou vzhledem přítomnosti čar zcela zjevné, to nejenže nebylo 1,5 m, to nebyl ani metr. Něco přes 1,5 m bylo mezi bílým autem a zaparkovaným autem a já mezi tím. Přitom řidič použil blinkr, což bych od někoho, kdo to udělá schválně nečekal, takže jen naprostá mimóznost a možná ani netušil, že to bylo špatně.
Jistě že k ohrožení bohužel občas dojde, problém je právě to prokázání.
Když tady někdo natočí nějakou krizovou a ohrožující situaci z dopravy a pošleš to polici, taky se tím bude zabývat, naše policie tu povinnost tady má celé roky.
Ovšem ne z každého záběru je možné prokázat, že došlo k ohrožení a ne vždy bude možné zjistit viníka.
Tady je záběr ze 180°kamery. Fakt bys z tohoto záběru chtěl určit boční vzdálenost? A ještě k tomu přesně na centimetr? :-))
Tohle je honě nekvalitní obrázek a krajnici zakrývá kapota auta, ale z videjí z kola co sem dal je jasně vidět stopa auta, stopa kola a krajnice. Navíc to nemusím změřit na centimetry, stačí že vypočtená vzdálenost + chyba měření je méně než 1,5m.
Tak jako každý měřící přístroj má definovanou toleranci, každý záběr se ke zkoumání bočního odstupu hodí jinak...
V řadě případů z videa opravdu nepoznáš, zda to bylo 140 cm nebo 160 cm, pak samozřejmě platí presumce neviny. Ten stejný záběr ale může stačit ke zjištění, že to nebyl ani metr, spíš sotva půl a pak už fakt není co řešit.
Navíc záznam z kamery nese mnohem víc informací než co ukáže jeden zastavený snímek. Z jedné fotky můžeš zkreslení objektivu jen hádat. Pokud mám video, ve kterém je dostatek sledovatelných bodů dá se třeba v Blenderu zjistit jak ohnisková vzdálenost, tak zkreslení objektivu a 3D poloha těch sledovaných bodů... a to zkreslení lze kompenzovat... samozřejmě to má značná omezení a na rutinní posouzení videa se to moc nehodí, ale vývoj jde tady hrozně rychle kupředu...
Ne, nechtěl. To, že někdo chce z obrázku z běžné kamery (s neznámým zkreslením, ohniskovou vzdáleností atd.) počítat vzdálenost (ve smyslu počet pixelů → vzdálenost), sis jednoduše vymyslel. Celou dobu hovoříme o „stopě“, tj. například tam bude vidět, že cyklista je nalevo od pravé čáry, pneumatika auta je na levé čáře, a šířku auta znáš.
Zkreslení objektivu může být celkem libovolné, protože jde pouze o to, jestli je pneumatika vlevo nebo vpravo od čáry, o nic víc.
Nicméně na odkazovaném videu je samozřejmě problém v tom, že je toto vidět až těsně po předjetí - řidič bude argumentovat, že odstup v okamžiku předjíždění dodržel, a je to vidět až v okamžiku, kdy se začal zpátky zařazovat doprava - a někdy v tomto může mít i pravdu.
Kvůli zkreslení těchto levných objektivů určitě nejde spočítat přesná vzdálenost 150cm. A nevázal bych to neustále na existenci bílých čar. Zákon by měl mít účinnost na všech komunikacích.
S druhým odstavcem samozřejmě souhlas. Kamera zabírá dopředu a dokumentuje pouze situaci, kdy se jiný účastních silničního provozu již zařazuje před předjížděného. O přesné boční vzdálenosti v okamžiku předjíždění nevypovídá vůbec nic.
> Kvůli zkreslení těchto levných objektivů určitě nejde spočítat přesná vzdálenost 150cm.
Samozřejmě že ne, a přesně kvůli tomu tu od začátku řešíme způsob, jak se obejít bez něj.
> A nevázal bych to neustále na existenci bílých čar. Zákon by měl mít účinnost na všech komunikacích.
Stejně tak je „nejvyšší povolená rychlost“ „vázána“ na existenci radarů/úsekových měření a funguje to.
Točíme se v kruhu. Zakončil bych to tím, že každý máme jiný názor.
To rozhodně. Nevidím důvod nemít v zákoně 150 cm už teď, technologie potřebná k jednoduchému prokázání té vzdálenosti může být dostupná během pár let.
Už teď se výrobci telefonů předhání, kdo použije víc objektivů, takže krabička pro 3D záznam okolí ala Kinekt, která půjde namontovat na kolo, není žádné velké scifi.
Ta technika už nyní existuje, to není problém. Problém je aplikace a reálné řešení a následné řízení o přestupku.
Každá metoda měření má nějakou chybu, u radarů se uvádí tuším 3 km/h a proto se trestá až překročení o víc než 3 km/h, podobně alkotesty. I kdyby metoda odečtu vzdálenosti z videa měla chybu půl metru, tak by šlo postihovat předjetí pod 1m.
To zkreslení je dané a stabilní a dá se vzít v potaz a kompenzovat. V okamžiku kdy auto vjíždí do záběru je ještě půlkou vedle mě. Navíc příliš těsné zařazení je taky nebezpečné a v podstatě přestupek.
I silnice bez čar má nějakou známou šířku stejně tak jsou známy rozměry daného modelu vozidla a to se dá poměřit.
Prostě nějaké měření ze záběru amatérských kamer je nesmysl. Takový záběr bude mýt pouze podpůrnou hodnotu k prokázání způsobu jízdy pokud řidič způsobí nehodu.
Pokud si někdo myslí, že když nedojde k nehodě, že úřad bude pro takové posouzení přibírat dva znalce a vyplatí jim za posudky dejme tomu 5 tisíc a pak řidiči, když bude zjištěný, uloží pokutu 2 tisíce?
To fakt si někdo myslí, že bude úřad na každý řešený přestupek doplácet ze svého rozpočtu několik tisíc? :-)
Takže bys přestupky postihoval jenom tam, kde se to finančně vyplatí?
Nic takového jsem nenapsal, žer bych chtěl aby tak bylo, ale taková je prostě realita. Obec má omezený rozpočet a peníze potřebuje na mnohem podstatnější věci než jsou nějaké hrátky znalců s čísly s velmi nejistým výsledkem, ale s předem daným minimálním úbytkem peněz v rozpočtu.
Prostě do něčeho takového žádná obec s malým rozpočtem nepůjde a myslím, že i velmi bohatá Praha by od toho brzo upustila.
Pokud by to spadalo pod
"předjíždění vozidla v případech, ve kterých je to zákonem zakázáno"
Což je za 7 bodů, stačí dvakrát a pirát dojezdil.
Ano, pokud by to tak bylo, ale to si fakt nemyslím. A aby mohly být body odečteny tak to předpokládá jednu zásadní věc, že úřad prokáže konkrétnímu řidiči takový přestupek. Jenže pokud úřad nedostane jednoznačné důkazy, tak se tím nebude zabývat, jak už jsem psa, protože to stojí moc peněz.
Takže vlastně potvrzuješ, že to běžně v provozu měřit nejde.
Podle mě stejně jako třeba nepuštění chodce na přechodu. „kdo by to viděl, kde by se vzala kamera, musí to vyhodnotit znalec, přechodů je tolik, že se zachytí minimum případů“ - a přesto to v zákoně máme.
Přechodů pro chodce je konečné množství a pouze ve městech (vesnicích a dokonce i ve vesnicách). Kamerou je sledovaná pouze malá část z nich. Vyhodnocení je jednoduché. Naproti tomu míst, kde může být předjížděn cyklista se limitně blíží k nekonečnu (berte s rezervou). Tady žádné kamery nikdy nebudou...
Míst, kde může být předjížděn, nebo třeba vybržďován, kdokoli, je ještě víc než míst, kde může být (nebezpečně! takže si můžeme třeba škrtnout všechny silnice s dostatečně širokou krajnicí) předjížděn cyklista. Stejně tak pro milion dalších přestupků.
Můj názor na přechody je možná zastaralý, ale možný. Prostě ony 2 typy přechodů jak byly t,j. jen přerušované čáry - tam má přednost vozidlo, pruhy Zebra má přednost chodec. A je na dopravácích, kde koho upřednostní...
Přestaňte prosím slovíčkařit a hnipat se v měření na cm a mm. Jak jsem už uvedl, je to o tom, že prostě vypadne onen "bezpečný odstup" který si každý i právník vysvětluje jinak pokud dojde k nehodě. Pokud k ní dojde u uvedené míry, tak se přece už nikdo nemůže vymlouvat, že cyklista zavankloval, či dokonce upadl, protože stěží bude šmírovat v rozmezí 1,5m. (Tedy pokud nemá 3 promile, ale to už je o něčem jiném).Prostě ona lavírovací kozí branka právníků bude fuč. A to je podstatné a mělo by to takhle být u všech zákonů.
Nepodsouvej nám svůj názor jako jediný platný.
Každý si může říct svoje a může si k problému říct co uzná za vhodné.
Pokud tě to nebaví a už jsi se tu dozvěděl všechno, co si chtěl, můžeš přestat diskuzi číst. Nikdo tě přece k diskutování nenutí.
Přes 80 nových příspěvků - to nedám :-(
Zeptám se: při tom bočním odstupu má jít o vzdálenost mezi řidítky a bočním zrcátkem, nebo mezi podélnou osou kola a bokem auta, nebo o nějakou jinou?
Možná to už bylo (v jedničce asi určitě), ale teď nevím. Dneska jsem se soustředil na sledování předjíždějících aut a odhadování vzdálenosti. Nikdo mě neopral abych se cítil ohrožený, ale s odhadem jsem si vůbec jistý nebyl. Zkusil jsem pak na parkovišti postavit kolo ten 1,5m od aut (řidítko-bok auta) a projet v té vzdálenosti okolo nich. Přišlo mi to při jízdě strašně daleko, odhadoval bych to na 2m!
Příště si vezmu s sebou pro zpřesnění sviňák :-)
V návrhu to určené přímo není, ale ze zákona se bere pro určení rozměru vnější a nejširší strana vozidla, v případě kola to bude od řiditek pod bok vozidla a teď je otázka jestli se v tomhle případě budou počítat i zrcátka nebo ne.
https://www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd...
Když to čtu, tak mě napadá, že na nějaké užší okresce a třeba ve stoupání pokud to bude chtít někdo dodržet tak to bude dost zajímavé, protože i když auto pojede rychlostí 20 tak stejně nesmí předjet. To se bude líbit :-)
Přesně, na užších okreskách tě vlastně nikdo nebude smět předjet. To bude pěknej vopruz, mít za sebou po několik kilometrů vrčící a smrdící kolonu ...
Další důvod vyhnout se silnicím!
Je to blbost, tu třicítku tam měli dát pro rychlost předjíždějícího vozidla a ne pro úsek omezené rychlosti.
No jo, už to vidím. Pojedeš úsekem s častým výskytem cyklistů. Bude hezký den, takový vhodný na vybírání pokut. Ty, už po vyjížďce s koly na střeše nebo na nosiči. Zastaví tě policajt. Předložte doklady, pane řidiči. A víte proč vás stavíme?
Ne, nevím.
No, předjížděl jste cyklistu s bočním odstupem menším než 150 cm.
To není možné. Schválně jsem si dával pozor. Cyklistu jsem předjížděl, to je pravda, ale než jsem ho předjel, jel jsem za ním stovky metrů a předjel jsem ho až v přehledném úseku, kdy nikdo naproti nejel a měl jsem v té chvíli na tacháči stejných patnáct jako ten cyklista. A snažil jsem se ze všech sil předjet ho s dostatečným odstupem. Vždyť jsem sám cyklista.
To nevadí, předjížděl jste na devadesátce cyklistu a my jsme vyhodnotili, že to bylo méně než 150 cm.
No, co uděláš? Kolik za to bude? Jen pokuta nebo i nějaké body?
Třeba to s tebou uhrajou na lékárničku:-))
Docela blbý je, že to podřadili pod zákaz předjíždění a to porušení je dost drahá sranda a ne jen finanční, ale hlavně bodová a to bude pro vyděšence a nebo lidi v bodové tísni dost velký problém.
Kdyby těch 150 cm podřadili pod nějaké obecné ustanovení o způsobu jízdy, bylo by to prospěšnější.
Blbý je, že cyklisté obecně často budí u řidičů různé vášně a tenhle zákaz to nijak nevylepší, naopak i normální řidiče to dost naštve. Myslím, že se bude často ozývat silné a nervozní troubení aby se cyklista uklidil.
A pak ještě jedna věc hrozí, jsou i cyklisté - prudiči a mám obavu že někteří zcela záměrně pojedou zbytečně i přes metr od krajnice a budou mít radost, že je nikdo nesmí předjet.
Nemyslím, že to je šťastně napsaný zákaz.
No bohužel. Už v době, kdy tahle cyklonovela byla samostatnou novelou, která vyžaduje vysvětlení v důvodové zprávě, byla ta důvodová zpráva prošpikovaná dnes již zprofanovanými, zato populárními odkazy na Covid (v Covidu jezdí víc cyklistů) a mlžnými odkazy na statistiky, které měly dokazovat, jak houfně hynou cyklisté v důsledku nedostatečného bočního odstupu. Skutečný odkaz na takovou statistiku žádný, jen slova.
Teď už to není samostatná novela, pouze pozměňovací návrh, načtený ve sněmovně mezi druhým a třetím čtením, který z podstaty věci už žádnou precizně vypracovanou důvodovou zprávu nepotřebuje
Bohužel to celé vypadá jako cyklistickej džihád. Přitom stačilo tak málo. Nechat to rozpracovat odborníkem na dopravu, posoudit, rozšířit nejen na cyklisty, ale i na jiné účastníky provozu. Nejen na předjíždění, ale také na míjení.
Nestalo se.
"Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky."
A takto to dopadne, když to s námi myslí dobře "ochránci" veřejného blaha v Praze. Taky se argumentovalo tím, že to mají i jinde a je třeba řidiče omezit. Trochu jako kůl v plotě...
Obecné ustanovení není závazný zákon či vyhláška.
A to upozorňující troubení by mi ani tak nevadilo.
Ty si už hodně dlouho neviděl nejen zákon, ale asi ani předchozí vyhlášky, když nevíš, že obecné ustanovení o způsobu jízdy je součásí zákona a platí, opakuji PLATÍ a jeho nedodržení je porušení zákona a tedy přestupek.
Tak jelikož se při nedodržení jedná o ohrožení, tak bodová sankce je na místě.
To právě, že se nejedná o ohrožení, ale pouze o nedodržení nějaké administrativně stanovené vzdálenosti.
Dával sem sem materiál od znalce v oboru dopravy podle kterého je bezpečné pro předjetí cyklisty 1,5m - 2m podle situace a ty tady plácneš takovouhle blbost.
Blbost to není, ve většině případů nedodržení administrativního rozměru není ohrožení.
Je rozdíl mezi bezpečnou vzdálení a ohrožující vzdáleností a to opravdu není 10 centimetrů a myslím, že ani půl metru ne. Přestupek ano, ale ne ohrožující.
A tohle bude v reálu dělat dost problémů a dřív nebo pozdějí se to nepříjemně dotkne většiny řidičů co víc jezdí.
Když jsem hledal jak to maj ti germáni, narazil jsem i na fotku jednoho "prudiče" :-)
https://www.hessenschau.de/wirtschaft/fahrrad...
Ta fotka mi navodila jednu otázku... ten cyklista tam má svůj vyhražený pruh, ale nejede v něm. Ovšem i kdyby jel, tak ten jeho boční ukazatel by ještě kus přesahoval do sousedního pruhu.
A teď si uvědomuji, že takhle to většinou ve městě je. Pokud je zřízen extra pruh pro cyklisty, tak bývá dost úzký a auta normálně jedoucí ve svém pruhu často půldruhametrový boční odstup od cyklistů nemají.
Tady ovšem nejde o předjíždění, takže daná podmínka by asi neplatila?
U nás převládající názor co sem zatím viděl, že se bude jednat o jízdu v pruzích, takže se to nebude uplatňovat. Bohužel u nás sou ty pruhy dost často podél zaparkovaných aut a pro vyhnutí se dveřní zóně je potřeba jet dost vlevo, takže pak auta jezdí nepříjemně blízko.
> No, co uděláš? Kolik za to bude? Jen pokuta nebo i nějaké body?
To je úplně stejné jako když si policajt vymyslí, že jsi jela na červenou, nebo když „mozkovým myšlením“ dospěje k tomu, že máš malou hloubku dezénu na pneumatikách. Nic, tvrzení proti tvrzení, musí doložit další důkaz (třeba to video). Dokonce myslím, že už se ani neuznává výpověď dvou policajtů-kolegů proti jednomu.
No přesně!
Další pruzení.
Však počkej, až tě na tom chytnou.
Protože lidé se nedělí na cyklisty, chodce a řidiče. Vesměs sdílejí, většinou bez újmy na psychice, všechny tři módy svého dopravního bytí:-))
> No přesně! Další pruzení.
A proto jsi proti tomu zákazu jízdy na červenou nebo hloubce vzorku? Přijde mi, že problémem je to pruzení, a vždycky si něco vymyslí.
> Však počkej, až tě na tom chytnou.
To vymyšlení jízdy na červenou byla moje osobní zkušenost. Tady https://mapy.cz/s/garufofafe viděl policajt stojící vlevo červenou šipku doleva (to světlo je dost natočené) a nenapadlo ho, že rovně je zelená. Další problém je popsaný třeba zde https://www.cyklistesobe.cz/issues/1066... .
Já jsem snad někde psala, že jsem proti zákazu jízdy na červenou???
Nějak si nevzpomínám, i když jako člověk z Prahy, jsem viděla NEJEDNOU cyklistu jet přes křižovatku na červenou. Ale to je normální. Cyklista přeci není řidič a nepotřebuje znát předpisy:-)))))
> Já jsem snad někde psala, že jsem proti zákazu jízdy na červenou?
Psala jsi, že jsi proti povinnému odstupu při předjíždění, protože to umožňuje další pruzení. Zákaz jízdy na červenou také umožňuje další pruzení.
Tak především jsem pro dostatečný a bezpečný boční odstup, přesně v souladu se současným změním zákona.
V současném zákoně nic takového není, co se považuje za bezpečný odstup není definováno.
Souhlas. Jak se to dá definovat? Pro někoho 0,5m pro jiného 2m jak se to i tu vyskytlo. A v případě nehody? Pro někoho vina cyklisty (vjel před vozidlo) a pro někoho vina řidiče (měl prostě předvídat), žejo. A opět ono Qui bonum rozhodnuté orgány. To definovanou bezpečnou míru míru těch 1,5m nikdo neukecá. Souvisí to ovšem i s tím, jak má cyklista na vozovce jet, jak tu bylo poznamenáno (viz poznámka o čarách a pruzích).
Taky tam není, jakou rychlostí máš jet, když je náledí, jakou rychlostí jet, když je mlha, jakou rychlostí projíždět ostrou zatáčku a spousta jiných věcí.
Máš jet bezpečně a ohleduplně, aby nedošlo k ohrožení žádného účastníka provozu. Máš přizpůsobit jízdu okolnostem tak, aby byla bezpečná pro všechny.
To ale zjevně nefunguje, když i policie se k tomu staví tak, že dokud se nic nestane, tak libovolně malý odstup není problém. Tohle není věc, která by byla laicky odvoditelná, zejména pro řidiče co na kole v provozu v životě nejel.
Navíc od těch situací co uvádíš řidič auta při předjíždění sám nic neriskuje, tak co by to nerisknul.
To je jako by se v příbalovém letáku u léků uvádělo užívejte v bezpečném dávkování a poraď si.
To sem taky úplně nepochopil, proč je to dáno tím limitem komunikace a nikoliv aktuální rychlostí, to pak zpomalení auta pro předjetí nic neřeší. Na druhou stranu Němci mají mimo obec 2 m.
To že by auto nesmělo předjet se může stát jen na jednopruhových komunikacích, což sou nejzapadlejší okresky a místní komunikace. Tam pak zrovna tak řidič musí operativně řešit jak se vyhnout jinému autu, sjet za krajnici nebo si i couvnout a vždycky se to nějak vyřeší. Jakmile je to dvoupruhová silnice kde se vejdou dvě auta, tak sem tam zrovna tak vejde auto s cyklistou s dostatečnou mezerou.
Ty 2 m jsou nesmysl pokud tam v zákoně nemají nějakou vyjímku pro úzké silnice. Mají plno úzkých silniček, kde to prostě nejde.
Myslím, že to tam bude asi tak jako u nás když je na silnici rychlost 90, tak se taky nikdo netrápí, že někdo jede přes 100 dokud se nestane nehoda.
Neumím německy, takže co vím je jenom zprostředkovaně z webů v češtině nebo angličtině. Pro úzké silničky tam mají novou značku
To je zákaz předjíždění. Nikoliv zákaz předjíždění s odstupem menším než....
Tahle značka se vyskytuje v místech takzvaných cyklistických ulic. Obecně v zástavbě, nejčastěji v obytné zóně, kde u nás platí pro všechny (nejen pro řidiče motorových vozidel) omezení rychlosti na dvacet (v Německu, myslím na rychlost chůze).
Je nepředstavitelné, že by se tato značka objevila někde na (v případě Německa) stovce. Vždyť by to znamenalo omezení plynulosti provozu.
V podstatě taková zákazová značka by měla být na všech silnicích užších než 5 metrů a to jsou v podstatě snad všechny mimo jedničky a vybrané dvojky. U takové značky nikdo nemusí přemýšlet nad tím jak má široké auto a jestli mu vyjde když vymete protější krajnici.
Užší než pět metrů všechny mimo jedničky a vybrané dvojky? Minimální šíře pro dvoupruhovou obousměrnou komunikaci je 5,5m
https://www.slatinak.cz/minimalni-sire-komunikaci/
Když se dělá nová :-)
A kdepak se dnes dělá nová silnice.
Jinak vezmi metr a vyběhni si pár silnic přeměřit. Je dost silnic, kde pro minutí dvou dodávek musí jedna zastavit nebo dokonce najet hodně do krajnice.
U nových je pro dvoupruh minimální projekční šířka 6,5 m
http://www.ceskedalnice.cz/odborne-info...
No však ano, tam kde je to úzké na předjetí cyklisty se dá značka se zákazem předjetí jednostopých vozidel.
Zatímco náklaďák nebo traktor předjet můžeš:-))
To bych chtěl vidět jak se čistě z fyzikálního hlediska přejíždí traktor v místě kde se vedle sebe bezpečně nevejde osobák a cyklista.
Aha. takže tahle značka, zákaz předjíždění cyklistů motorovým vozidlem se dá tam, kde se nevejde vedle sebe ani cyklista s osobákem, místo, aby se tam dala klasická značka zákaz předjíždění všech všemi?
A smí v takovém úseku předjíždět cyklista motorové vozidlo? No podle značky asi ano. Boční odstup ber kde ber. Když předjíždí cyklista, tak ho přeci nepotřebuje. Zprava, či zleva, jak cyklistům již dnes dovoleno jiným předpisem:-))
Traktor nemá přes 3 metry, vejde se do 2,5 a při dobré opatrnosti a ohleduplnosti se traktor dá předjet i tam kde nesmíš předjet cyklistu, protože na předjíždění cyklisty potřebuješ nejméně 5 m silnici.
Přesně tak. No Němci to vloni taky řešili - tady z Erzgebirge (Krušných hor). Bohužel článek není celý přístupný, ale fotka je výmluvná.
https://www.freiepresse.de/erzgebirge...
Do 2,5 m se vejde i cyklista s 1,5 m odstupem
Cyklista metr + boční odstup 2 metry jsou 3 metry.
Němci tam sice mají dva metry, ale na druhou stranu taky ustanovení, že cyklista to předjetí s odstupem dvou metrů musí umožnit.
V podstatě nikde to nemají pouze pro jediný případ cyklisty předjížděného motorovým vozidlem, ale pro předjíždění či míjení všech ohrožených účastníků provozu. Zároveň tam mají i povinnost na straně předjížděného.
Jen u nás je to čistě "cyklonovela". Dokonce se jí tak hrdě říká:-))
Jak píšu, neumím německy a tak mám problém se dostat k informacím z první ruky. Taky by mě zajímalo z čí iniciativy tam takovou změnu udělali, tady je nějaká infokampaň https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artikel/K... takže předpokládám, že je to z iniciativy toho ministerstva. Dole v odkazech tam pak jsou i otázky a odpovědi na různé situace, nic o tom, že by cyklista musel předjetí umožnit sem tam neviděl, ale strojový překlad do angličtiny může být zavádějící.
Netvrdím, že to co vypracoval Kindl je ideální možné řešení, klidně by tam mohla být i to zahrnutí chodců a malých elektrických vozidel, i když u nás chodci chodí vlevo a tedy se nejedná o přejíždění. Navíc jestli sem to dobře pochopil, tak v Německu se ten odstup uplatní i když cyklista jede v cyklopruhu.
Stejně tak by tam mohly být některé další věci z té německé úpravy.
Taky by náš zákon potřeboval vyřešit drobnosti jako že chodec nemusí použít chodník a stezku pro chodce pokud je neschůdná, ale u cyklistů tam podobná formulace není. Podobně jízda při pravém okraji, auta musí pouze pokud tomu nic nebrání, cyklista vždycky.
Nicméně když u nás policie a ministerstvo se k tomu staví neutrálně nebo negativně a úpravu stvořil právník cyklista a podává se to jako poslanecký návrh, tak prostě řešil to, co jeho pálí.
No - v místech s velkým provozem mají víc rozumu chodci, než zákony a tak si vyšlapali chodníky mimo silnici za příkopy, když ony "pangejty, "pankety" či "krajnice" vpodstatě zmizely. Možná se ozvou opět "majitelé pozemků" kterým vadí těch 20cm ušlapané trávy, ovšem bezpečnější to je.
Souhlas. A ať si klidně i zatroubí.
Přesně takhle jsem si to dneska "odstopoval" a jak ve městě, tak na okreskách, při rozdílu rychlostí (zase jen odhadem) do 50km/h, mi přijde úplně v pohodě zhruba poloviční vzdálenost. Při vyšším rozdílu rychlostí, někde na "jedničce" by ten 1,5 byl akorát.
Jo, je to docela hodně, já bych na tomhle čísle snad ani netrval...
Zkrátka standardní Český přístup, zakáz se udělá raději přísnější a předem se počítá, že se to nebude příliš dodržovat.
Asi jako s tím koronavirovým sportováním za hranicí domovské obce nebo dvoumetrovými rozestupy, které před kasou nemají ani metr...
Napíšou tam 1.5 a doufají, že to bude aspoň metr a když tě někdo oprasí z 20 centimetry, tak už to zkreslením kamery neukecá...
Vážení. Už jenom z těhle všech připomínek by měly ony odpovědné orgány nemalou kopu k řešení.A nejen z oněch jednostranných pohledů cyklisty, ale i upozornění na vlastní nedostatky - viz ona poznámka o míjení. Osobně bych jako řidič přidal ještě onu dobrou viditelnost cyklisty, neboť šedej človíček na pár tubkách není zdaleka tak viditelný jako automobil ba ani motocykl. Nakonec tu viditelnost řeší i to denní svícení nepřeghlédnutelných automobilů. A také ono předjíždění s odstupem na úzkých vozovkách.
Moc hezké závěrečné slovo k tomuto tématu! Vážně! Zítra by mohl Václav poslat odkaz Dolínkovi, ať se něco pozitivního stane. Končíme.
A teď se překlikněte do vtipů, ať mám co číst. I když některé vtipy k tomuto tématu - pokud to byly vtipy - vážně nebyly špatné :-))