Ahoj, koupil jsem si DPS stepdown nastavitelny modul, pres ktery nabijim elektrokolo. Je pripojeny k zdroji ktery dava 84V a 5A a aktualne nabijim na 42V a 2A, takze zdroj ani neroztoci vetraky. Napadlo me nabijet soucasne druhe kolo pres paraelni kabel s koncovkama XT30 ktery pouzivam. Druhy kolo je taky 42V a 2A. Chci se zeptat jak se to pri tomto zapojeni bude chovat. Tedy pokud mam nastaveno na vystup 42V a 2A, tak jak se to bude delit. predpokladam ze napeti zustane zachovano, ale proud pujde na pul? Pripadne Vas nazor jestli je to dobry napad, pokud ne tak proc? Diky
DPS je presne toto: https://www.aliexpress.com/item/4000443095342...
Ten modul stejně jako vlastně každá Li-ion nabíječka funguje nejprve jako zdroj konstantního proudu, kdy reguluje výstupní napětí tak, aby udržoval nastavený konstatní proud. Výstupní napětí se pomalu zvyšuje až do dosažení 42 V a pak funguje modul (i každá nabíječka) v režimu zdroj konstatního napětí. Proud pak pomalu klesá dle rozdílu napětí zdroje a baterky a relevantních odporů (vnitřní odpor baterky, odpor vodičů a přechodové odpory na konektorech).
Nápad nabíjet dvě baterky najednou proto nevidím jako úplně šťastný. Ale v tomto případě nic nebrání nabíjení jedné baterky vyšším proudem, např. 4 A, což významně zrychlí nabíjení.
Čo sa paralelného nabíjania týka - ako bude zaručené že vo chvíli spojenia batérií paralelne budú mať obe približne rovnaké napätie?? Ak toto nie je doriešené tak by som paralelné nabíjanie neskúšal.
To je pravda, nejdříve zapojit nějakou dobu paralelně, aby ta nabitější dobila tu vybitejší a srovnaly si tak napětí. Z tohoto pohledu je paralelní nabíjení nesmysl. Leda by nabíječka držela konstatní napětí a dávala tomu max. proud nanejvýš rovný nejvyššímu nabíjecímu proudu slabšího akumulátoru. Horst by to komentoval, jakože se to nevyplatí :-D
No to v žiadnom prípade, to je dobrá rada ako si zničiť batériu/batérie! Batérie ktoré majú rozdiel v nypätí/stave nabitia sa nikdy paralelne nespájajú! Pochopiteľne rozdiel cca 1V nevadí (platí pre bežné cyklobatérie bežnej konštrukcie a kapacity).
Správny postup:
Pripojím na nabíjačku batériu ktorá má nižšie napätie, a druhú pripojím až po tom ako napätie nabíjanej batérie presiahne jej napätie. Následne sa obe batérie nechajú nabíjať bez ďalších zásahov.
Díky za upozornění, takto jsem řešil nabíjení modelářských akubloků a vydrželo to stovky cyklů. U těch cyklo akumulátorů asi vadí ten neregulovaný proud, že? Nebo ještě něco dalšího?
Také jsem nad tím svého času uvažoval. Mám na kole dvě baterie zapojené paralelně,každá má samostatný vypínač. Obvykle zapínám obě současně. Každá ta baterie má jinou kapacitu. Jedna je 4p,druhá 2p. Přemýšlel jsem nad paralelním nabíjením. Nakonec jsem dospěl k názoru,že při nabíjení v klidu doma to nemá smysl,že je dost času nabít je postupně. Že smysl by to dávalo někde během cesty,při nějaké zastávce. Z jedné nabíječky by se ovšem proud dělil,takže za stejnou dobu by se nabilo stejně do dvou baterií,jako by se bývalo nabilo do jedné. Jediné rychlejší nabíjení by znamenalo mít dvě nabíječky a nabíjet obě baterie zvlášť. Že by ale člověk měl s sebou na cestu dvě nabíječky,to také není pravděpodobné. Tak jsem nakonec nabíjecí konektor zapojil přes přepínač 1-0-2 a nabíjím vždy jen jednu baterii,když je nabitá,přepnu přepínač a nabíjím druhou. To se mi zdá jako nejvhodnější řešení.
Tak pomalšie nabíjanie je pre batériu šetrnejšie, takže to je výhoda paralelného nabíjania, a tiež menej roboty, netreba nič prepínať. Každopádne by som upozornil na to, že pri paralelnom nabíjaní LiIon batérií ktoré majú BMS s oddelenými výstupmi na nabíjanie a vybíjanie je nutné prerušiť paralelné spojenie na vybíjacej vetve. Pri dvoch batériách to znamená aspoň jednu odpojiť od RJ. Ak majú vypínač to tiež postačuje (ale musia sa vypnúť obe). Inak by BMS nemohlo zabrániť ďalšiemu nabíjaniu cez vybíjaciu vetvu v prípade nejakého havarijného stavu.
Vypínače na vybíjecí větvi jsou samozřejmě při nabíjení obou baterií vypnuty. Navíc je baterie při nabíjení obvykle i vyjmutá z kola,takže s ŘJ nemá žádný kontakt. Jediné,co je v tu chvíli zapnuto,je přepínač napájecího konektoru na jednu,nebo druhou baterii.
V souvislosti s tím nabíjením přemýšlím nad jednou věcí. Mám tady zbytečnou nabíječku na 36v olověné baterie. Nešla by nějak upravit na nabíjení Li-ion baterií? Doplnit třeba měničem napětí na 42v? Bude tam asi problém s nějakým poklesem proudu při dokončování nabíjení a balancování článků,ale nějakou elektroniku by ta nabíječka přece mít měla. Nebo se snad olověné baterie nabíjejí plným proudem až do nabití? Myslím jestli by ta nabíječka nešla využít třeba někde během cesty,kde by sloužila k částečnému nabití a k tomu balancování článků by vůbec nedošlo.
Tohle je trochu komplikovanější. Nabíječky olověných akumulátorů můžou být různé. Ty nejjednodušší mají jenom usměrňovač a nabíjecí proud závisí hlavně na rozdílu napětí a tvrdosti trafa, ty složitější nějakou elektroniku mají. Taky je otázkou jaký je max. proud a napětí téhle vaší Pb nabíječky.
Každopádně, olověné akumulátory se obecně nabíjejí na vyšší napětí než 2 V / článek, takže i vaše nabíječka zřejmě dává vyšší napětí než 36 V. Musel by jste změřit jaké dává napětí naprázdno a pak při několika různých proudech, např. 0,5 A, 1A, 2A, 3A.
Teoreticky by použít šla i bez měniče, pokud nikdy nedává napětí vyšší než 42 V a pokud by vybitou Li-ion baterku nekrmila příliš velkým proudem. Pokud ale má jenom obyčejné trafo 50 Hz, je tam dost nevhodný poměr hmotnost/výkon a tudíž je nevhodná jako cestovní nabíječka.
Z toho všeho už asi vidíte že je to trochu ošemetná záležitost.
Maximum je u 36V olověného akumulátoru na nabíječce 43,2V.
Jako jednodušší řešení cestovní nabíječky mi připadá nákup malé kompaktní nabíječky 5A z Aliexpress.
https://www.aliexpress.com/item/32865210438...
Mně primárně nejde o to,abych musel mít druhou nabíječku. Spíše o to,jestli by tahle zbytečná nešla nějak využít. Je pravda,že je docela lehká a moc tam té elektroniky není. Ten štítek moc vyfotit nejde,píše se tam nominální výkon 160W,napětí 36V,max.proud 1.8A.