Vliv má způsob jízdy, velikost kol. Čím větší a těžší kola, tak při hutnějším manévrování v terénu jsou lepší širší, dneska na 29" se vozí o dost širší, než dřív na 26" (gyroefekt). Opačně na silnici se zatáčí především náklonem těla, stačí dost úzké. No a jestli je to jen na piknik k rybníku, tak co nejpohodlnější. Sednout na kolo s širšíma a přehmátnutím si zkusit vyhovující šířku.
Možná by měla dosáhnout na konec řídítek. Je to i otázka módy a zvyku. Pro ježdění k rybníku je to úplně jedno. Jaké bude mít, na takové si zvykne.
Při 150 cm musí dosáhnout na 110 cm, ale takové nevozí ani 2 metroví namachrovanci, podstatné je aby taky prošla dveřmi :-)
Při její výšce si myslím musí 60 cm na horákovi dobře stačit.
Píšu to spíše pro pobavení: Ane (výška 164 cm) si teď koupila novýho HT spešla, šířka řídítek 77 cm! Je to hodně, asi to budeme zkracovat.
Možná ale že spešl už vyvinul speciální karbonový nástavce na ruce, aby při jejich šířkách řídítek menší osoby dosáhly na gripy.
Obecně mně připadá, že čím širší řídítka, tím je kolo více "in".
Ono je to o stylu jízdy a prostředí, ve kterém se pohybuješ. Kdysi jsem na HT kupoval ta nejužší řídítka na trhu a ještě jsem je zkracoval asi o 5 cm. Jezdil jsem hodně v hustých lesích a tam se to hodilo.
Teď jsem si byl přeměřit řídítka na aktuálních kolech a je to sakra rozdíl. Na FS 120/120 (rychlík na dálky) vozím řídítka 68 cm, na FS 150/150 (enduro) vozím taky 68 cm, ale na FS 203/200 (sjezďák) vozím řídítka 80 cm.
Prostě v těžkém terénu se velká páka hodí, na cyklostezky stačí podstatně míň.
Léta jsem měla 60cm a furt mě brněly ruce, za rohy na koncích se to moc chytnout nedalo.při tom rozpažení to bylo nepohodlné. Řízla jsem to na 50, chytnu to za rohy a ruce mě nebrní. Ale to je kolo s rovnejma řidítkama, jinak mám na kolech berany (39cm), na těch se mi jezdí nejlíp.
Pro silniční ježdění můžou být řiditka v podstatě na šířku ramen plus pár centimetrů pro pohodlné držení podle každého cyklisty.
Naše jedny dveře do sklepa mají 60cm, tak všechny koloběžky a městsko-trekové kolo mojí má řídítka 58cm. Moja je tedy o nějaký centimetr vyšší a šířka jí stačí.
U nás se teda na ergonomi moc nehledělo, změnu pozice řeší i rohy apod.
Tyhle už jsem léta neviděl, ještě se používaj?
Mám je na dvou kolech a nemůžu si je vynachválit. Přemýšlím, že bych je nějak napasoval i na karbonovou silničku, až se na ní vypravím na vícedenní cesty.
Byly by prosím Tě nějaká lepší detailnější fota těch Tvých řídítek? Připadne mi to jako zajímavá složenina. Ta přední vidle asi taky není původní, že?
https://www.moolbike.cz/riditka-horska-mtb-...
To sem nemyslel, na té fotce to vypadá na složeninu běžných a těchto zakroucených řídítek.
Zítra vyfotím za světla, jestli vydržíš.
Vzniklo to tak, že mi bylo líto zkracovat sloupek, ale chyběly mi podložky. Použil jsem tedy představec a pak mi to nedalo a šoupl jsem do něj použitá řidítka holandského typu.
Horní řidítka jsou ta, co se na ně ptal Abernathy, ale atypicky nastavená, vznikl tak velmi pohodlný úchop podobný poloze na triatlonových řidítkách.
Vidlice jsem koupil u UB.bike, přední část kola zvedne o cca 3cm a hezky pruží.
https://www.kilometry.cz/ramove-sady-pro...
Ale abyste se mi nesmáli, ještě to nemám vyzkoušené na delších trasách, takže nevím, jestli to tak zůstane.
chybí mi tam ta základní poloha, jak když držíš berany shora na brzdovejch pákách. Ta je nejpohodlnější, ne nadarmo to tak asi mají silničáři, co jezdí hodiny a hodiny...
Já jsem si tak nastavila na zkrácených řidítkách rohy, opruz je, že brzdové páky jsou jinde, ale komfort tohoto úchopu to bohatě vynahrazuje.
Základní polohu mám tam, kde je řazení a brzdy, tedy na konci řidítek, je nejvíce vzpřímená, takže mám výborný rozhled, používám ji hlavně při průjezdu obcemi, nebo po špatném povrchu - na konci řidítka nejvíce pruží.
Polohu, kterou máš na mysli, už mám taky vyřešenou, ale zatím jen na zimákovi, vyřešil jsem to uříznutými nástavci na MTB řidítka, tzv. rohy, jsou tam skvělé i protože na ně lze přidělat zrcátko.
Báro, v 90.letech se prodávaly nástavce na brzdové páky, právě pro dosáhnutí z rohů.
Nemám vlastní zkušenost, ale občas by se hodily...
http://www.jksportolomouc.cz/produkt/nastavce...
Není jich málo? Jedny by ještě určitě šly přidělat.
K čemu to je dobrý, krom toho, že máš víc než dost místa na přidělání různých navigací, měřáků, telefonů, světel a jiných zbytečností? :-)
Ta úplně horní řidítka, uříznutá, jsou na navigace apod. Zbytek slouží svému účelu.
Výhoda - velká variabilita úchopu, jeden pohodlnější, než druhý. Musel bys vyzkoušet, s klasickými řidítky a úchopy, které poskytují se to nedá srovnat, na dlouhých cestách k nezaplacení, já jen trochu váhám, jestli mám gramařit, nebo si dopřát tohle pohodlí. Ale mám obavy, že pohodlí dostane přednost. Navíc to kolo takhle vypadá příšerně, což by mohlo, snad, trochu odradit od krádeže..
Příšerně to vypadá, to je fakt :-)
Mít možnost různých úchopů na delší trase je určitě dobrý, ale asi bych to řešil jedněmi pořádnými a pohodlnými řiditky.
Ale nic proti dvěma, když to vyhovuje. Pohodlné držení může na opravdu dlouhých denodenních štrekách může být výhodou proti zvýšené váze. Hlavně jestli ale nepřekáží při větším zatáčení a manévrování třeba někde mezi dveřmi nebo jiném úzkém prostoru.
Spodní řidítka při manévrování trochu překáží, kolo má omezený rejd, asi jako motorka - při jízdě to nevadí, manipulaci to občas lehce komplikuje.
Ale zvyknul jsem si, má to výhodu, že se řidítka nemohou samovolně otočit do krajní polohy při manipulaci s kolem, což velmi ráda dělají, je to velmi nepříjemné, člověk díky tomu může při manipulaci úplně ztratit kontrolu nad kolem, obzvláště je-li naložené, až budu mít na přední vidlici 4 litry vody, bude se to hodit ještě víc. Ona by šla nastavit tak, aby nevadila, ale takhle mi to víc vyhovuje při jízdě i manipulaci.
Já myslím, že jich je málo. Já bych přidal. Sloupek je dost dlouhý, vešel by se ještě třeba volant. Těch možností úchopu!!!
Tohle jsem si vyfotil v roce 2006 ve Vlkově u stanice vlaku. Viděl jsem to tam i v dalších letech a fakt to nikdo nechtěl ukrást :-)
Pochybnosti mám o užitečnosti řidítek holandského typu, to jsou ta úplně dole.
Zbytek tam zůstane určitě.
Tutově by to šlo i bez nich, o tom se s nikým hádat nehodlám, vím, že to vypadá hrozně atd..
Musím zjistit, co si o nich budu myslet po cca deseti hodinách jízdy, alespoň dva dny po sobě.
Pokud je využiju alespoň občas a bude to příjemné, nechám je tam, na posměváčky kašlu, na vícedenních cestách je taková věc mnohem cennější, než to, jak kolo vypadá, nebo jestli si o mě někdo myslí něco nelichotivého.
Co se váhy týče, je to zanedbatelné.
Je tam totiž poměrně velký rozdíl v úchopu, i na krátké trase je to příjemná změna.
Jen nevím, jestli mi bude příjemná i v situaci, kdy toho budu mít plný brejle, když budu mít v nohách třeba sto kiláků a minimálně dalších padesát před sebou, tam se totiž láme chleba a rozhodují maličkosti.
Když je chytnu až úplně na konci, mám ruce skoro kolmo k zemi, ale nejsem v hlubokém předklonu, pro ruce je to docela úleva, když je nemusím mít natažené před sebe, to bys musel asi vyzkoušet, abys věděl o čem píšu.
A raději ani nebudu psát, že jsem na ně zkusmo místo gripů či omotávky na každou stranu navlékl dva tenisáky, a že je to bomba, opřít si dlaň o tenisák, krásně pruží, do dlaně padne jak když je na ni dělaný a jak je chlupatej, tak i saje pot. A kupodivu se ani neprotáčí, vnitřní guma na řidítka hezky přilne.
Ti nevim, při pohledu na tu změť řídítek a hrazd na jednom kole jsem si vzpomněla na jedno jezdecké přísloví: "Hodně řemení málo umění". Hm, možná je to na kole jinak... ;-)
Třeba máš pravdu, nevím, ale já mám z těch experimentů radost.
Spíš bych asi ocenil, kdybys napsala konkrétně, co tam mám špatně, kam bys třeba umístila tu obrovskou cihlu od Garmina, kdyby tam ten horní představec nebyl, já to líp vymyslet neumím, aby se to nedřelo o bowdeny, aby to šlo snadno nasadit, budu s tím totiž i fotit, aby to mělo ideální sklon, tedy abych na to dobře viděl a pod.
Nebo kdybys mi řekla, co získám, když spodní řidítka holanského typu nechám doma kromě toho, že ušetřím, nevím, dvacet deka?
Když vidím tohle, tak se divím, proč se lidé ošklíbají mým stočeným rohům dolů aby suplovaly berany. Tohle je opravdu síla.
Proboha. Poctivej dvanácetrák.
Když ten ahead systém si o to vysloveně říká, je velmi variabilní a přitom tak jednoduchej..
Všechno z hliníku, když k tomu přičtu ocelový sloupek, který jsem neuřízl, dá to max. půl kila navíc?
Má cenu si kvůli tomu komplikovat život a snažit se vystačit s jedním klackem, nevím, už brzo to vyzkouším, jak se oteplí ke dvaceti stupňům, alespoň na jednu noc někam vyrazím.
A když na to přijde, během pár minut je to odmontované.
A když budu chtít, narvu na to pohodlně veškerou elektroniku, co s sebou povezu, viz. foto.
Tak tady něco pro inspiraci.
https://www.bike-forum.cz/forum/stojan-na-mtb...
Ste fakt pitomý, já to takhle mít nebudu, bude tam jen ta Montana, zbytek elektroniky bude v brašně, v bezpečí.
Ale ten cca 25cm kousek řidítek tam asi stejně nechám, se třeba poserte :-) může se hodit, nic to neváží, nepřekáží..