Dobrý den,
můžete mi prosím pomoct s výběrem kola? Žena, 165 cm, do 100 km týdně, rozpočet do 15 tisíc (pokud bude umět kolo i lítat a točit pivo za jízdy, tak do 20 tisíc). Jelikož mám psa a chci ho párkrát v měsíci vzít s sebou, tak budu jezdit jak silnici, tak nějaký lehký terén. Přečetla jsem hodně diskuzí, ale mám z toho zmatek, jakou kategorii kola zvolit - kros, trek, HT, MTB...? Pokud bych jako správná žena vybírala dle vzhledu a barvy, tak se mi moc líbí kola od CTM – Charisma 2.0, 5.0, jenže jsou to horská kola (jsou pro mě vhodná? nebudu se s nimi trápit na silnici?). Upřednostním funkčnost před vzhledem :)
PS: Určitě chci kolo již postavené, žádného stavitele neznám
Nejromuzmnější bude nejspíš MTB HT kolo. Téměř všechna v cenové hladině 15 tisíc budou provedením hodně podobná.
HT znamená hard tail, což znamená s neodpruženým zadním kolem. Ano, to by mohlo vyhovovat. Manželce jsem tohle koupil a je spokojená. Většinou jezdí hlavně po asfaltu, ale méňe jí to třese zády a páteří.
Když silnici a nějaký lehký terén, tak krosové:
https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/kola/hybridní-kola-krosová-kola/c/B528
oprava
https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/kola/hybridní-kola-krosová-kola/c/B528/
Až zase radíš sračky? Ty si hroznej zmrd, máš nějaký provize od Treku?
https://www.nakole.cz/diskuse/28948-krosove...
Nájezd 100 km týdně je kolem pěti tisíc ročně. To už chce "trvanlivé" kolo.
Pokud jsi rozhodnutá pro nové kolo, dál nečti.
Měřím 168 a nad rámovou trubku kola Author Stratos se rozkročmo pohodlně vejdu. Ty jako žena budeš mít asi delší nohy a tak i při Tvé výšce 165 by rám nemusel být pro tebe vysoký. Má skloněnou rámovou trubku délky 545 mm (měřeno střed sedlové až střed hlavové trubky) a před špičkou sedla je její vrch 745 mm nad zemí. Myslím si, že je to krosové kolo, protože výška osy středového složení od země je 300 mm (můj tréninkový favorit z mládí má tuto míru jen 255mm).
Vzadu osmikolečko 11 až 30 zubů
Vpředu trojtác 42;32;22 zubů (vše ocel)
délka duralových klik 175 mm (možná to pro Tebe bude moc)
Rám je svařovený, ocelový, zelená metalíza. Sedlovka, představec a řidítka z lehké slitiny (v barvě kovu). Přední vidlice je pevná, stříbrná.
Véčkové brzdy.
Při nastavení - vrch sedla o cca 20 mm níž než osa řidítek, je kolo na silnici jen o fous pomalejší než výše zmíněný favorit. Komorové ráfky, náboje Paralax. Pokud bys měla zájem, dej vědět. Překáží ve sklepě. Já se už z trojkolky na "klasiku" nevrátím.
Neměla být ta poslední věta jinak?
"Já se z klasiky na zábradlí nevrátím.“:-))
Před lety jsem koupil na podobné ježdění manželce dámský Leader Fox Šumava a dodnes jezdí k naprosté spokojenosti. Kolo je nezmar a praktický bezúdržbové. Náš model 2011 má ještě V brzdy. Nová řada, koukam, má již dokonce brzdy kotoučové hydraulické. Kolo bych dovybavil blatníky, světly a nosičem a musi sloužit roky jako nám. Naše kolo má opravdu bytelný rám, uzamykatelnou přední odpruženou vidli a celkově je to kvalitně zpracované trvanlivé kolo, musím říci.
https://harikola.cz/produkt/krosove-kolo-leader...
Ta druhá fotka s těmi malými kolečky v závěsu je úžasná. Gratuluji. :)
Jo, jo, to už je dobrých deset let! Dneska už decka prohání dispelacka kola. Ale tyčky Domado jsem schoval - jednou pro vnoučata.:-)
Kdo ví, třeba je to dědičné? Bože, to by mohla být i dvoje!? Tak to bych to měl za sedlem jak ruské koňské spřežení....:-(), jen obráceně!:-))))
Ne teď vážně, dá se to i normálně rozpojit a vézt každou tyčku za jedním kolem zvlášť, takže ono se to určitě užije!;-)
Tak nám shodou okolností odrostla holka z dívčího kola. Takže jsme řešili obdobny problém s dcerou. Zvítězil opět Leader Fox Espirit - tedy dámské crosove city kolo. Skvělé vybaveny stroj v základu a fakt pěkně zpracované. Včera prvně otestované a dcera spokojená.
Je a není to jen nízkým sedlem aby dosáhla na zem. Koleny kope málem do řídítek.
Kolo je krosové na velikosti kol 28. Rám 19. Dle výrobce pro postavu od 175 do 180 cm. Dcera má 178 cm. Možná ty fotky zkreslují, ale když sundá nohy na zem z tohoto posezu (sedačka je nejníže), tak stojí spickama bot na zemi. A do riditek má koleny ještě dobrých 15 cm. Kolo má stavitelný představec. Na kole jsem jel i ja sám se svými 183 cm. Bez problémů. Samozřejmě sedlo jsem dal sobě výš. Ale my máme tandem také s rámem 19 a já jezdím vpředu úplně bezproblemu i se svými 183 cm a kola jsou jen 26 palcová ne 28 jako na tomto krosu.
Tak ta první fotka asi zkresluje...
...i třetí- je "v sedle" a celou nohou na zemi...Vypadá to jako odrostlá dcera na původním kole :-0
No tak, stojí na špičce a to kolo je nahnutý ke straně. Ale, ne, že by to sedlo nemohlo jít výš, mohlo.
Dámská crossová (treková) kola - velikost kol 28''
Velikost rámu Výška postavy
15'' – 16,5'' 145 - 165 cm
17'' – 18,5“ 165 - 180 cm
19'' a více 180 cm a více
Toliko čerpám z netu.
Jistě, to je rozdělení podobné jako jsou třeba délky nohavic kalhot, ale samotná výška je prostě nedostatečný údaj, protože při stejné výšce se dva lidé mohou i výrazně lišit co do délky nohou (sprintérský somatyp vs. vytvrvalecký)a na kole se to projeví výrazně.
15 cm vzdálenost kolen od řídítek napřímo? To nesmí moc ostře zatáčet, nebo vytočit nohu, aby se nepraštila. Zkus jí změřit podle návodu vzdálenost svislice od kolena k ose pedálu. Nejspíš má posez moc vepředu.
My používáme odpruženi sedaček. Tím se trošku meni posez. Ale snažím se i s odpružením držet osy sedlovky v nastavení posezu vpřed/vzad. Do řidítek se ani při zatáčení rozhodně nekope. Fakt tam toho místa před koleny je dostatek.;-)
Na fotce 3 dosáhne ze sedla nohou na zem, patu má jen lehce nadzvednutou, to rozhodně znamená příliš nízké sedlo. Pokud nasedne na kolo a dá na pedál patu, tak by na pedálu v dolní poloze měla mít nohu skoro propnutou, vůle v koleni by měla být cca 6cm, najdi si nějaké info ohledně nastavení cyklistického posedu, příliš ostrý úhel v koleni snižuje efektivitu šlapání a silová zátěž při ohnutém koleni může u dětí vést i k poškození kolene.
Kokám do katalogu, 16 kg, co provedla, že ji trestáš takovým střepem?
Posez jsme výškově porovnali. I když se to deckam moc nelíbilo,prostě vyhovoval jim nižší posez. Vím, že to není dobré. Takže toto je napraveno. Kolo jsem odzkoušel i sám na sobě, i manželka ho dnes zkusila a samozřejmě. Váhové to není silnička. Ale ve specifikaci a požadavcich na kolo jsem vycházel z přání dcery:
1/ nechci na kole ležet v předklonu jako mamka, bolí mi z toho v kříži. Chci mít vzpřímený posez,pohodlné kolo.
2/ v návaznosti na bod jedna chci mít výškově stavitelny představec, ten mi na starém kole chyběl.
3/ chci cestovní kolo ne horské.
4/ chci vybavené kolo
5/ chci dámský rám
6/ stávající kolo mi jako značka vyhovuje, jen je třeba asi už větší kolo. Klidně bych jezdila dal na stávajícím kole.(také Leader Fox ovšem ten již přerostla =16"...). Vyhovuje mi.
Váhu neřeší tak nutně a klíčově. Na kole jsme dneska absolvovali první delší výlet a rozhodně váha nebyla žádné tema.
Klíčové téma dne bylo:
"vržou mi při brzdění brzdy, dá se s tím něco dělat?"
Jinak spokojenost. Takže za mě dobrý. Žádné horské štreky já s dětmi nejezdím, takže pro náš účel, pohoda.
Se vším souhlasím, ale jak tu dorostenku může bolet v kříži?
Odpovídá ti tedy právě teď, kdy jsem se jí zeptal, přímo má dcera, cituji:
"....no já nevím, prostě když jsem jela v tom předklonu na tom mamky kole, tak mi z toho bolely záda, no, asi mi ten předklon proste nedělá dobře, no..."
Tohle je těžké. Na jednu stranu pokaždé, když po zimně znovu sednu na Favorita, tak mne bolí ramena a za krkem z většího předklonu. Prostě nezvyk a po pár jízdách se to samo upraví. Na druhou stranu má dcera samořejmě právo na bolavá záda a svou volbu.
Hele pokud si to takhle vybrala sama, je to s pánembohem její věc. Třeba když začne jezdit, přijde na to že je něco špatně a upraví posez.
Kolikrát mě už se stalo, že jsem na začátku udělal volbu o které jsem si byl jistý že je dobrá, abych pak s nástupem zkušeností a praxe byl nucen ji revidovat...
Tak pořídit lehokolo? ;-)
Vždycky, když jednou za čas vytáhnu MTB, ozve se zadek, záda, krk a zápěstí, po pár jízdách protestuje hlavně krk od zaklánění hlavy. Není to žádná tragédie, ale na ujasnění, že silničku fakt né, mi to spolehlivě stačí... :-)
Nojo, ale takhle se k silničce nikdy nepropracuješ. Na silniční posez si prostě musíš trochu zvykat. To není lehátko na kolečkách. Pokud budeš hned naříkat, že tě bolí krk a ramena, tak budeš mít navždy posed paní starostové nebo lehokolo.
na tom ale není vůbec nic špatného přece :-)
záda, krk, zadek, zápěstí, to všechno mě pravidelně bolelo tak, že to byl jeden z důvodů, proč jsem kolo na dlouhé roky uplně opustil.
Ke šlapkám mě vrátilo až lehokolo a byť nezastávám názor že jedině leháč je ta jediná správná kostrukce (má zjevné nedostatky) tak přesedat zpátky "na zábradlí" se v dohledné době nechystám...
A ty myslíš, že je silnička nějaký zlatý grál, ke kterému se každý cyklista touží dopracovat? :-)
Já připouštím, že MTB má v terénu proti lehokolu určité výhody a při nejmenším je rychlejší vzít na výlet občas horské kolo než montovat na Ibex zubaté pláště.
Ale zatím nevidím významný důvod o silničce byť jen uvažovat... a když už, tak spíš pořádnou lehosilničku, která by řešila hlavní nevýhodu Ibexu = hmotnost, aniž bych se musel vzdát všech výhod lehokola...
V podstatě uvádím silničku jen jako příklad. On i ten MTB, pokud má trochu jet i po silnici, tak musí mít posed aerodynamičtější a tudíž opět bude z nezvyku bolet krk od držení hlavy. V terénu bude ten krk namáhaný možná ještě více než na silnici. Prostě když začneš nějaký sport, tak musíš počítat s tím, že to z počátku bude trochu bolet.
Jen ze zvědavosti nějaké postřehy k lehokolu a důvody proč neuspělo?
Samozřejmě nejdůležitější je, aby byla s kolem spokojená ona, názor ostatních je podružný... byť časem může zjistit, že měli pravdu... ;-)
O lehokolo projevila dcera zprvu překvapivě zájem sama. Že by to chtěla zkusit. Zcela odvislé od pozdějšího výběru klasického kola. Jenže jakmile jsem ji na něj posadil, byla hodně v rozpacích, co s tím jako....Vysvětlil jsem ji princip a rozdíly oproti klasickému kolu i v technice šlapání a držení stability. To namísto aby jí to osvětlilo a zaujalo, ji ale spíše zamotalo hlavu a odradilo. Jenže bez té teorie to prostě nejde - sednout na to a jet. Proto jsem už před lety psal do Azubu, aby udělali dětské lehokolo. Ono čím dřív se to naučíš, tím méně tě to pak má možnost později staršího zaskočit. Soudim já... No, prostě naučil jsem dceru se na lehu rozjíždět, zatáčet, zastavit, dá se říci, že vše by dostala pod kuzi za dvě tři jízdy...Ale když jsem jí to nabídl příště, zda to zkusí na lehu, řekla rezolutne NE! Chci na klasice. Možná to s ni zkusím oklikou jako kdysi se ženou, nejdříve navigátora na klasickém tandemu, to je taková už vyšší dívčí a pak zase to lehokolo.;-)
A co takhle dát dokopy všechny tyhle zásadní připomínky a ať si vybere sama - a vyzkouší. Ono vlastní pocity a názory těžko jiným podávat jako nejlepší....
Pokud toto bylo vztaženo k mým příspěvkům, tak si dcera vybrala sama. Já ji nechal předtím vyzkoušet pánský rám horské dvacítkové kolo/rám jejího bratra, 19 kovy dámsky rám její matky, lehokolo s horním řízením, skládací kolo celoodpruzene. Vybrala si z toho kombinací, kterou jsem popsal výše.