Čistě teoreticky mne zajímá fungování tohoto motoru.
Pochopil jsem, co se pohybuje, co se odvaluje a co stojí, nicméně nevím, jak to prakticky řešili.
1. Může být kuličkové ložisko oválné a vnější kroužek pružný?
2. vnitřní ozubený věnec je při pohybu neustále deformován. Uvažuji, že bude z gumy a nebo pružné ocele?
Samozřejmě neví se moc o životnosti komponent. Ale princip je velmi zajímavý, asi i dobře funkční a určitě posouvá možnosti elektrokola. Zajímá mne Váš názor. Podrobně animace a video:
https://www.velofiala.cz/n/haibike-2019-flyon
Pokud se má točit, tak ložisko elipsa být nemůže. Standardní ložisková ocel je dost křehká, abys sis s ní mohl dovolit takovýhle psí kusy, takže buď v tom je nějaký fígl, kterým se moc nechlubí, nebo je tam zakletý nějaký netradiční hypermateriál, řekl bych já. Například by myslím stačilo použít standardní ložisko a až na něj nalisovat ten šišoid.
Jako řešení JE to zajímavé, ale jak to není ocelový, moje důvěra se drží zpátky.
Raději počkám, až te otestují davy jiných :-)
Obyčejná harmonická převodovka s pružným ozubeným věncem. Používá se pro větší převodové poměry
dřív to byl princip ladění přijímače - lad. kondenzátorem. Ložiska jsou pochopitelně normální. Používé se dost v automatizaci. Jak je to s výkonem pro těch 250W a výše neumím posoudit. Spíše ovšem pro menší výkony i trvanlivost (onen pružný ozubené element).....
APP.
Ono to jde asi i bez onoho elementu, pak je ovšem třeba přenos nějakým excentrem jako u Wankel. motoru...
Harmonické převodovky se dost často používají v průmyslových robotech, což znamená několik let víceméně nepřetržitého provozu. První odcházejí kabely, pak ozubené řemeny, enkodéry nebo elektronika, případně skončí výroba a celá linka jde preventivně do šrotu. O vykloktané převodovce nebo zadřeném ložisku jsem ještě neslyšel. Takže harmonická převodovka jako taková není problém - když se správně nadimenzuje, vydrží.
Jak je nadimenzovaný konkrétně ten Flyon netuším. Možnost snadné výměny na dva šrouby a jeden konektor je bezva nápad, ale tak trochu naznačuje, že se s poměrně častými výměnami počítá :-). Čas to prověří.
Ozubené řemeny se používají i na pohon rozvodů a třeba i u motorek místo řetězu. V podstatě celou dobu provozu se to stále ohýbá a narovnává a nijak extrémně krátkou životnost to nemá,když se to,jak píšeš,správně nadimenzuje. Možná,že ta snadná výměna bude počítat s nějakou kratší životností,s tím,že se to musí pravidelně po nějakém počtu km měnit.
Rozvodový řemen v motoru jsou vyšší desítky tisíc km, na výkonech a kilometráži kola by to měla být nesmrtelný součástka.
Ale bojim, že guma nebude pro takovýhle žvejkavý pohyb to pravé, potřebuješ tím zvonem přenášet kroutící moment, takže to bude muset být něco tužšího.
Nadimenzovat se dá ledacos, ale takovéhle spoléhání na pružnost materiálu se mi zdá "nebezpečné"...
Rozvodový řemen je doporučeno měnit po cca 80 t. km. Ne že by víc nevydržel, ale jistota je jistota
Tak i kdybychom u té pružné věci toho cyklomotoru brali jen desetinovou životnost 8000km tak by to nejméně na dva roky provozu mohlo vydat. A pokud výměna nebude nijak složitá a drahá,tak by to nebylo špatné. V ideálním případě by si to cyklista mohl vzít s sebou náhradní a vyměnit i cestou.
To myslíte, že zadní ozubený řemen třeba u Harleye s 1 300 ccm dvouválcem přenáší malý kroutící moment?
Dobrý nápad. Jen je to "specialita" uvidíme s časem.
K Tvemu dotazu:
harmonická převodovka , resp věnec a ložisko jsou z ocele. Teda alespoň pro strojařinu.
Pokud to začali dělat z plastu, budu bedlivě sledovat.
Využívá toho, že ocel pokud ji správně nadimenzuješ - teda v rámci pružné deformace-
je věčná (lze dimenzobvat pod únavou).
Harmonická převodovka je vlastně "ad absurdum rozvinutím" planetovké převodovky.
Fungování v robotech zde popsali prede mnou.
Kuka roboty po 5 letech v škodovce ještě prodají fungují další 5-10 let u výrobců ND.
Bývají méně přesné a pomalejší.
Ty kroužky (tj i ozubení) se vyrábí kruhové se slabou stěnou a jediný nechutný díl je ten vnitřní elipsový kroužek. Venkovní kroužek se zdeformuje ve chvíli kdy ložisko naplníš kuličkami a dáš tam klec.
Hlavně by to mohlo být jednodušší a tím i levnější. Pochopitelně až to odezní jako novinka a chytí se toho všekoumající Čínani....
Možná jsi kápl na pravdu. Pokud se ten vnější kroužek ložiska deformuje. Pak ještě ten ozubený unašeč. To teda není řemen, ale jak další kolega říká, zvon. Ten
musí být pružný a fest odolný, aby to mohlo ten výkon a rázy vydržet. Asi kosmický materiál. Uvidíme, jak se to osvědčí.