:-)
https://www.youtube.com/watch?v=dQn-EYbfRPQ
Hubertus von Hohenlohe
Zas a opět jako už mnoho desítek let předtím se ve svých 62 letech postavil na start mistrovství světa v obřím slalomu a pustil se dolů tou šílenou ledovou plochou, na které se nedá vůbec zastavit a při pádu se jedou stovky metrů po zadku.
Ty si zase vylezeš na ten svůj verk a jsi se schopen pustit dolů přes kořeny cestičkou, kde když spadneš, tak také můžeš skončit ve špitále. Je to vlastně hodně podobné. Stejně jako ty, tak i on určitě padat nechce a neplánuje to.
Asi si přehlédl, že to bylo mistrovství světa a je to trať na kterou se nepřihlásilo ani 100 lyžařů z celého světa.
Já bych se postavil na trať možná tak okresního přeboru, ale to by ten okres musel být hodně malý, možná Rokycany by vyhovovaly :-)
Jak je postavená slalomová trať a jaký je ten svah to jsou dvě věci. Třeba ve Schladmingu na svahu kde staví specielní slalom pro světový pohár se běžně turisticky lyžuje a není to zase tak velký problém tam jet. Samozřejmě ne těmi brankami.
Takže pán je určitě velice dobrý a šikovný, ale zase tolik se neohrožuje. Když spadne, tak se trochu popoveze.
No on obřák se jezdí docela rychle, tam to popovezení může být delší.
Tak dnes proběhla první jarní vyjížďka na kole. Trasa byla naplánovaná pokud možno po asfaltových cyklostezkách a zpevněných lesních cestách,protože s mokrem jsem počítal. V lese na stinných místech je stále sníh a led,kam se dostalo slunce,tam je bláto. Nešlo mi o nájezd km,ale o vyzkoušení. Najel jsem 20km a zastavil jsem se i na nákup v Globusu,před kterým jsem vyzkoušel svůj cykloalarm,ukrytý v obalu baterie. Bylo příjemně,kochal jsem se přírodou.
Hele a co bys v tom Globusu dělal, kdyby ti alarm začal houkat?!?
Stavil by se pak na policejní stanici ohlásit krádež :-)
On zase tak strašně nehouká,protože v tom originálním obalu byla ta siréna umístěná dole a byly u ní otvory v tom plastu,kdežto já ji mám úplně schovanou uvnitř. Co bych dělal? Také mně ta otázka napadla,asi nic. Asi jako řidiči aut. Mám ale na Ali objednanou ještě jednu sirénu za 12Kč,tak mám v plánu až přijde ji vyzkoušet a buď ji tam přidat,nebo s ní nahradit tu původní. Žádný otvor do obalu baterie ale kvůli siréně dělat nechci. Musím ale napsat,že,když je ten alarm zapnutý,tak stačí to kolo jen naklonit a siréna spustí. Koukal jsem,že u nás ty alarmy prodávají cca o 200Kč dráže než na Ali. A od kola mám teď ovladač jako od centrálu auta!
Já myslela, že ti to pošle avízo a ono to jenom houká?!?
A opravdu si myslíš, že to někoho odradí od krádeže?!?
Osobně jsem dost nedůvěřivá vůči tomu, že by to někoho vyděsilo a odradilo od krádeže. Zejména když vidím, jak jsou lidi zcela imunní vůči alarmu v autě.
Možná by to vyděsilo mě, ale zkušeného zlodějíčka ne.
Co bys chtěla za 96Kč? I kdyby to mělo odradit jen jednoho zloděje. Je mi jasné,že takoví profíci nacouvají dodávkou až k tomu kolu,otevřou vrata,přecvaknou zámek a hodí to kolo dovnitř. Ty by to asi neodradilo. Ale nějakého hnědočecha,který by se chtěl projet možná ano.
Tak takovejhle střep by kradla jen totálně sjetá vylízaná fetka a tu by to odradit mohlo.
Hele Toníku, odkud znáš myšlenkové pochody (jsou-li jaké) totálně sjetých vylízaných fetek?
Jak jsme v praxi zažili na jarním srazu v Praze, totálně sjetá fetka vezme, co mu přijde pod ruku.
A když lehce nabyde povědomí o světě, tak se pak docela diví co si domů přitáhnul a neví co s tím.
Vlastně i díky tomu se to Radkovo leho tehdy našlo tak rychle.
Nic, nakupoval by dál. Ona ta siréna v obchoďáku asi slyšet nebude
Od božího rána se z Radiožurnálu valí spousta pozitivních zpráv.
Asi se rozhodli šířit dobrou náladu, abychom neklesali na mysli. Tak třeba v jednom z Benešovů, co u nás jsou, se nějaký majitel restaurace nepřidal k těm ztroskotancům a zaprodancům z Chcípl pes, ale naopak, vzal uzavření svého podniku jako výzvu a otevřel si stánek s hamburgry a nejdřív smažil hamburgery s partnerkou, a teď už mají 5 zaměstnanců a před stánkem se tvoří i hodinové fronty. Na mletý usmažený maso.
Tak se na vira musí!
Nebo tety z Klokánku jak se bezva on-line učí s těmi sirotky, také mocinky positivní a optimistické.
Prostě i lockdown lze chápat jako příležitost k radostnému podnikání v gastronomiii i školní výuce.
Ovšem před chvilkou jsem zaslechl bombovou zprávu.|
Evropská kosmická agentura ESA hledá nové astronauty, a protože už jsme moderní lidé, takovej astronaut nemusí bejt už mladej a zdravej a chlap, naopak, postižení, kriplíci, magoři a dokonce aj ženy, jsou vítáni. Nediskriminujeme nikokoho.
Mají tam ještě drobnost, chtějí aby budoucí astronaut měl vysokou školu na úrovní ninimálně magistra a uměl anglicky. To první napadne i soudu ve Štrasburku Soňa, to druhé zruší Francie v Bruseli sama, tak neklesejte na mysli.
Hnedle jsem brnknul Marianovi, chci mít v kosmu parťáka a vím, že dva z jednoho národa nevyberou, a s cudzincem mě letět nechaj.
Jdeme do toho:
1. března se můžou uchazeči hlásit zde:
https://www.esa.int/About_Us/Careers_at_ESA
No, je možné, že mě ani Mariana nevyberou a že daj přednost nějakým jiným, protekčním uchazečům, ale zkusit se to musí.
Když nic jiného, tak to budu moci všude uvádět, a natisknu si to na vizitky:
J.P. - kandidát na astronauta
Kdo má odvahu, ať se přidá, když zabereme, můžeme my, Češi, Moravané a Slezané mít nejvíc uchazečů o pozicii astronauta z celé EU, a to bude pro Brusel dobré znamení, že jsme fakt odhodlaný a schopný národ.
Společně to zvládneme !!!
Upřimně ti držím palce a budu ostošest fandit, abys byl vybrán a vystřelen:-))
Jen malí lidé mají malé cíle :-)
Už se učím slova, nápěv si pamatuji....
https://youtu.be/p_9tXXP6sNA
Nezauvažovala´s o spoluletu s Jindrou?
Celou dlouhou cestu byste mohli klábosit (a špičkovat)!
To je jak z Knoflíkářů. Koho sperma do kosmu vystřelí a koho ne. Tisíc jich přijde, jeden z nich přispěje, zas odejdou a přijde dalších tisíc. Akorát je blbý u toho přijít na to, že Franta odvedle má velký péro...
Čechy nebrat, zamořili by covidem i Mars...
Tuhle variantu můžeme myslím vyloučit i teoreticky! :-)
Nakažlivost u Covidu počítají 10 dní, dejme 2 týdny. Cesta na Mars trvá minimálně 6 měsíců, tedy 26 týdnů. Pokud na lodi nebude víc než 13 lidí, není možné, aby na konci byl někdo pozitivní. A s tak velkou posádkou se zatím asi nepočítá, ne?
Leda by někdo sebou vzal jako zákusek mražené netopýry. :-)
Nojono, ale když všichni skončí na plicní ventilaci, kdo zbude do výsadku?
Jako kosmonauti se myslím vždy vybírali lidé v top fyzické kondici, nikoliv obézní důchodci s komordibitami, takže plicní ventilaci může potřebovat maximálně jeden, spíš žádný z nich. :-)
Tohle hloupé, zpozdilé a nemoderní klišé ovšem už padlo. V nové době ani u astronautů (kosmonauty měli rusáci, my máme astronauty) není potřeba přeceňovat nějaké fyzické schopnosti, řekl bych, že v duchu doby je pozitivní diskriminace, tedy že za každý neduh dostaneš nějaký ten bod plus.
Takže s Marianem máme slušnou šanci se proletět :-)
No v tom článku to sice píšou, takže přihlásit se asi můžeš, ale jestli se úplně nezbláznili, tak nepoletí nikam ti, u kterých je riziko, že dostanou infarkt hned při startu... :-)
To poslední, co potřebují, jsou žaloby od pozůstalých...
To nemoderní klišé, kdy brali primárně vojenské piloty mělo rozumný důvod. Když se něco pokazí a raketa začne rotovat, je u nich vyšší naděje, že dokážou smysluplně reagovat a podobně...
Ono je nejlepší podívat se rovnou na stránky ESA. Chtějí ověřit, jaké jsou limity v odchylkách/postiženích konkrétně dolních končetin a tělesné výšky (jaké by byly potřebné úpravy sedadel, skafandrů ...). Že ale někdo takový, i s úspěšně absolvovaným výcvikem, skutečně poletí, to nezaručují.
Vysoké požadavky na psychickou, smyslovou, technickou a odbornou úroveň zůstávají.
Tihle astronauti budou létat moderními loděmi typu Dragon, Starliner ... tam už není potřeba piloty.
Samozřejmě čtenář novinových titulků si udělá své "Pravdivé" závěry.
Ty, politruku, ty nornálně degeneruješ, nechápš, že si z toho dělám od začátku prdel....
Astronauty měli amíci, my máme kosmonauty.
Ale kvůli vyloučení diskriminace se zavádí název kostronauti.
Výrobce nosičů Tailfin přeci jenom udělal pokrok.
Mám jejich starší verzi, která umožňuje zavěsit jen dvě brašny bokem. Zahlédl jsem kdesi, že už dělají i nosič, který má nahoře plochu na brašnu, ta se fakt dost hodí, i když se jede na hodně lehko.
Říkám si, uděláš si radost, je to sice raketa, ale brašny už mám, takže koupím jen ten nosič.
Velmi příjemné překvapení ovšem je, že Tailfini zřejmě pochopili, že karbonový nosič za tu cenu není pro každého výhra, když napakuješ brašny, lze honit také honit gramy, ale cena za to je dost vysoká. Tak mají i model z hliníku. Je sice o 15 deka těžší, ale těch patnáct deka úspory asi za 3 tisícovky nestojí.
Takže už je k dispozici dostupný nosič na silničku, protože ani jejich brašny není třeba pořizovat, mají adaptér - takové tyčky co se zasunou do jejich nosiče na uchycení i jiných, než jejich brašen, které jsou taky pěkně drahé.
Sociálnější možnost od Topeak
https://www.topeak.com/global/en/products/220...
https://www.topeak.com/global/en/products/192...
https://www.topeak.com/global/en/products/192...
To by asi u karbonového rámu nebylo vhodná náhrada.
Zdá se mi, podle fotky, že to mají uchyceno za vidlice, nějakýma přezkama.
Zadní karbonová vidlice určitě není navržená na příšné bodové zatížení, měl bych strach, že ji snadno přelomím. Na straně sedlovky se pak zdá, že to šroubují pod čelisti brzd, taky žádná elegance, rozštelovat si brzdy kvůli nosiči.
Další věcí je, jak uchytíš brašny k tomu nosiči.
Nevidím tam žádné podélné tyčky k zavěšení.
Váha pak už bude určitě mimo debatu.
Tailfin tím, že chytá nosič na osu kola se vyhne jakémukoliv zatížení rámu, na druhé straně rovněž tak uchycením na sedlovku. Manipulace rychllá a snadná, uchycení brašen domyšlené do posledního detailu, brašny jsou uchyceny i k té noze nosiče aby nelítali do stran, jak z konstrukčního tak praktického hlediska je to dokonalé řešení.
https://photos.app.goo.gl/twD5zZvAKFXBGzB76
Na tom starším modelu to ovšem vypadalo naložené takhle. Uvezeš ve finále všechno, ale někam je potřeba dát vodu, nějaké ty krámy co potřebuješ mít při ruce, a tak brašny přetejkají a stejně se ti k tomu blbě leze.
Ta trojbrašnová verze bude lepší, do postranních brašen během cesty vůbec nepolezu a vše co člověk chce mít po ruce dá do té navrchu.
Problém původního Tailfinu byl v tom, že za tu karbonovoou taškařici si nechali fest zaplatit, stejně tak ty jejich superlehké brašny jsou pěkně drahé.
Tou verzí za 119 liber se ovšem už blíží k něčemu, co by mohlo být použitelné šířeji. Potřebuješ jen ten nosič na osičku, ostatní už si navěsíš dle libosti.
Ale jejich originální systém, kdy všechno do sebe zapadá tak jak má, nidke žádné šňurky, sucháče, nasadíš, zacvakneš, jedeš, to má něco do sebe.
Každý systém má něco do sebe, přichycení vypadá podobné jako u Thule Tour Rack. Na karbon to asi nebude ideál, ale sou to textilní pásky, takže žádné ostré hrany co by karbon mohly zlomit a nosnost je 7kg, silnička není náklaďák. Přichycení za osu zas bude komplikovat vyndání zadního kola. Pod brzdu to dáš jednou a je to vyřešené.
Brašna se chytá do kolejnice nahoře, viz další dva odkazy, mají malou 2,7l jen nahoru a větší 7l s výklopnými postranními kapsami. Jiné, než original brašny by se tam dávaly dost blbě.
Proč by váha byla mimo debatu? Nosič 420g, Větší brašna 775g. Tailfin S kovový má 420g / 480g podle uchycení a horní brašna sice jen 430g ale je to jen pytel.
Cenově je Topeak cca 50 € brašna a 50 € nosič, tedy i s nějakou dopravou se vejdeš to tří tisícovek. Oproti tomu hliníkový Tailfin S a osu + brašna je 300 GBP, tedy 9000 Kč.
Na druhou stranu pokud je zatížení u Tailfin X kumulativní, tj. uveze to 9 kg na každé straně a 9 kg nahoře, celkem tedy 27 kg, tak tomu se Topeak ani nepřibližuje, ale zase Tailfin X + 3 brašny už za 520 GBP, tedy skoro 10 000 Kč (v karbonu pak + 3000 Kč).
Osičku mají vymyšlenou, normální rychloupínák, při výndavání kola rozdíl není žádný.
Mají to vymyšlený, a v tý karbonový verzi je to superlehké, sčítej znova a líp
Jiná věc je, že honit gramy, když si do brašny strčíš litrovku vody a tím to vynuluješ smysl nemá.
Thule visí jen na vidlici, to kvůli tomu celopéru, nemůžeš ho přidělat i na sedlovku. Má ovšem problém. Můžeš dokoupit bočnice, pověsit boční brašny, ale postupně se ty postranice naklánějí dovnitř až začnou drhnout o kolo.
Udělal jsem si takovou vzpěru, na fotce je vidět, trochu to tuhost zlepší, ovšem ne uspokojivě, brašny na dalekou cestu na tom vozit nejde, zapřáhnul jsem tedy extrawheel a problém vyřešen.
Ta úvaha o gramech je mylná. Litrovku tam strčíš tak jako tak. Furt ale zůstává stejný rozdíl mezi váhama komponentů. A ten se v kopci nebo při rozjezdech po(s)čítá. A pro námahu se to nasčítává úplně stejně u šestikilového kola, jako u dvacetikilového. Furt musíš těch dalších třicet deka navíc vystrkat nahoru svojí silou.
no jo, zůstává, ale dvace, třicet deka nepoznáš, nebo neřešíš
Na pár kilákách ne, ale na štrece se to prostě nasčítává, ať už na to myslíš, nebo nemyslíš. Prostě fyzika, tu neokecáš. Pak večer může ta trocha energie chybět. Nebo druhý, třetí den. Tělo nemá kilowatové rezervy a nádrž, do které opakovaně a libovolně naliješ palivo a zas frčíš.
To cejtíš i tak :-)
Ono to ve finále je tak, že třeba tu litrovku z vodou celý den jen vezeš, protože ten den máš kliku, a cestou se vždycky když potřebuješ někde napiješ. A pak na poslední hodinu už ti to nestojí za to hrabat v brašně a vodu vylejvat.
Myslím si, že těch 30 deka bych dokázal ušetřit, kdybych opravdu gramařil, hravě. Zvláště já, když spoustu věcí vozím dvojmo, pro sichr :-)
Ale ukecal si mě, trojku přihodím a koupím ten karbon... :-)
Jejda. Nešlo o o nějaké ukecávání. Jen mě tady baví ta bagatelizace "pár deka" a přehlížení fyzikálních zákonů. Že se sčítají a porovnávají nesprávné hodnoty. Těch třicet deka se dává nesmyslně do poměru k váze kola nebo vlastního sádla, ale vůbec se nebere v potaz to, že prostě na odvezení nebo vyvezení těch třiceti deka je potřeba téměř konstantní množství energie, ať už jezdec nebo kolo váží pár kilo, nebo metrák.
Zmínil si hliník, počítal sem hliník a i sem to napsal. Které konkrétní číslo mám špatně?
Povolíš upínák a vyndáš kolo, tím předpokládám nosič přestane být spojen s rámem. Pokud bude naložen, dost tím riskuješ zlomení někde poblíž uchycení k sedlovce, čili celé to musíš sundat.
Jo, plandá tam, ale nic se neláme ani nepruží, protože je tam nahoře šroub,co tvoří kloub.
Než vyndaváš kolo, brašny samozřejmě sundáš, obracet kolo na krovky s brašnama připnutýma na nosiči snad nikdo nedělá .
Nepočítej hliník, počítej hezky karbon a ultra light brašny. Ušetříš proti běžným Ilaortliebům přes kilo.
Ale smysl to nemá, protoźe tvůj nosič NENÍ variantou k nosiči na karbonovou silničku, je nepoužitelný.
Na tu nebohou silničku máš naloženo jak důchodce na Labské stezce. To je ta tvoje kreditní karta tak veliká? Takhle to tvůrci Zelenáče určitě nechtěli.
Ono to tak působí, je to v podstatě lehké, ale objemné. Ty Tailfinovi brašny jsou také proti Ortlibům menší, a hlavně užší.
Ráno vyjedeš v teplejších hadrech, musíš je potom někam dát, a už se s tím moc neskládáš, napereš do brašen srolovaný.
A pak ta voda, nějaké jídlo, co si koupíš cestou a přibalíš navrch, pár hloupostí a zabere to dost místa.
A na 22 dní ti jen kreditka nestačí.
Ono cestou cestou bude vedro, bude i zima a asi bude i pršet. A večer, pokud se chceš najíst v restauraci, musíš počítat s tím, že tam nemůžeš v cyklistickém, ostatně to visí vyprané na věšáku v pokoji, takže civil s sebou taky. Superlehké hadry, ale objemné.
Právě proto se mi líbí ten trojbrašnovej systém.
Věci, co musíš mít po ruce dát do té horní, a boční brašny mít pěkně spořádaně zabalené od startu do cíle, při troše štěstí.
Po těch letech si myslím, že už vůbec zbytečnosti nevozím.
Už jsem ho objednal, toho nosiče, tak budu mít jeden volný, bez tý horní plošinky. Někdo šikovnej by jí tam mořná dokázal přidělat, já ne.
Dělá to radost,
když se něco, na čem člověk nechal spoustu práce, povede.
A povedlo se.
Po třech týdnech od ostrého startu 30 států, to server Nakole nedá
Bude to úspěšný projekt
:-)
Karl Schlafenberg opět "v akci":
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek...
Právě mně za poznámku,že jsem objednal Babišovi pejska na den zablokovali...
A kde máš tu zamrzlou řeku?
Prolomit se v řece může být průšvih, poněvadž tě proud táhne pod led a nemáš se čeho pořádně chytit. Na rybníku je situace mnohem lepší.
Já o řece nepsal nic. Ani o utopení. O to je to horší. Rudé Právo prostě zasáhlo. Teď čekám,kdy před domem zastaví šedá Volha...
Máš tam nějaký časový nesoulad. Babiš x všemocné RP
Jojo, to by jim šlo, za kdejakou blbost stopku. Mně to už udělali dvakrát.
Dnešní výšlap po Penninách. Lockdown, nelockdown, tak přísný jako tady to v monarchii nemají.
Nesplet´ ses? Dyť tam nejsou žádný lidi, nemaj´ voni zákaz vycházení?
Pěkné lázně, jen co je pravda :o)))
Když tam jsem, nemůžu se těch vřesovišť nabažit. Šlenky jak v Jizerkách, kosti uhynulý zvěře - divočina. Nedaleko je i Saddleworthskej močál, kde v šedesátkách pohřbívali svoje oběti "vrazi z močálů" Ian Brady a Myra Hindley https://cs.wikipedia.org/wiki/Vrahov%C3%A9_z_mo...
Snad vydrží déle než jeho předchůdce
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/mariinu...
Akorát se v něm už neschováš před nečasem :-(
A je to trochu až příliš retro, jak v legolandu.
Prapůvodní:
"Altán bude osazen kruhovou lavicí, na níž bude umístěna směrová družice." Je to překlep nebo nějakej novotvar?
Kluk jako já potřebuje stále mít nějaký nový úkol před sebou.
Cíl. Ne nedosažitelný a ne moc vzdálený, ale zase nic, co by šlo zlehka a snadno, a bylo to hotové brzy.
Něco, k čemu se v myšlenkách upnu a nepovolím, dokud se to nepovede. V tom dnešním divném bezčasí je něco, co by člověka tlačilo dál a nenechalo nejen tělo, ale i mysl zahálet a flákat se po webu, strašně důležité.
Protože jak zpívával z těch kazeťáků našeho mládí Karel - "tato noc nebude krátká" rozhodl jsem se, že si s Vladimirem plácnu.
Pokusím se sepsat s ním a o něm příběh československého skla na pozadí životopisu významného sklářského výtvarníka.
Vladimir říká, že mi věří, že to nebude to krasožvanění kunsthistorika o "tektonice výrazových prostředků haptických tvarů" ale že si to i možná někdo přečte. Nechci soupis výstav a fotografie slavných předmětů, ani dojemný příběh jak chudý kluk z Komárna vlastní pílí úspěchu se domohl. Chci pravdivý obrázek člověka a jeho doby.
Tak máme březen 2021 a začínám.
Jsme se Soňou Vladimirovi v patách asi 12 let, nějakou tu sklenku jsme taky spolu dali, jen malí lidé mají malé cíle, do boje v boj.
Vzhůru do dětství v padesátých, mládí za normalizace, potykání si s úspěchem a ředitelování za perestrojky a věhlas v zemi vycházejícího slunce na přelomu tisíciletí. Bude to jízda.
Kdo jinej to udělá?
Někdo se hlásí?
Není tomu tak.
https://photos.app.goo.gl/gYzBXqCmc9peHLjK6
Nemělo by se chválit až je dílo hotovo?!?
nechválím,
hlásím se na startovním bloku....
už toho mám plnou palici, a to je fakt dobře, podívej se jak končí ti, co se nechali zavirovat :-)
Plnou palici skla... A já pořád dumal, proč najednou úplně popíráš jakoukoliv statistiku a fakta.
nenechám se manipulovat :-)
nejde jen o sklo, a nechci aby jen o sklo šlo.
To bude tak trochu ta "challenge".
Ono v tom sklářském průmyslu docházelo k takovému zvláštnímu paradoxu. Ti výtvarníci nebyli exttra moc placení, a už vůbec ne, když to srovnáme s jejich kolegy ze zahraničí, a neměli ani moc té svobody.
Na druhou stranu měli přístup k peci, k surovinám, k experimentování v takovém rozsahu, které by jim žádná soukromá firma neumožnila realizovat. A tak vzniknul ten unikátní fenomén československého skla. Něco, co až tak moc nebylo v područí trhu, protože když na to přišlo, naložil se vagón a poslal do Ruska, a ti brali všechno.
Fakt výzva, protože nejsem historik, ale spíš velmi zaujatý pozorovatel a téměř současník, Vláďovi bylo vloni 70. Takže šance něco posrat a být neobjektivní je strašně veliká.
Těžko najít skutečnou pravdu v událostech a okolnostech, které si zažil, to ti, co se zabývají Egermannem nebo secesí firmy Wilhelm Kralik mají o dost snažší. Ale zase tomu chybí autentičnost.
Dost jsem přemýšlel, než jsem se rozhodl, že to zkusím.
Našel jsem Hlavu 22:
Nosíc doposud ručně šitou roušku a nevlastníc respirátor, nemohu vstoupit do lékárny koupit respirátor nebo dvě chirurgické roušky. Nemohu ani do žádného jiného obchodu protože nemám respirátor. Tudíž musím na ulici jen žebrat o roušku, jinak umřu hlady.
Nic nového, zhruba totéž jsem na jaře psal o roušce, že když ji nemáš nebo ztratíš, nemůžeš dopravním prostředkem domů ani do obchodu pro novou...
V obou případech také platí, že nemůžeš žebrat ani na té ulici, pokud nemáš alespoň jednu chirurgickou roušku.
Oproti jaru máme ovšem novinku! Zemřít hlady bez roušky smíš mimo zastavěné území, pokud se v tvé obci takový prostor nachází... :-)
Loni to ještě šlo, člověk si mohl "roušku" ušít ze starého trika. Teď se člověk fakt může snadno dostat do situace, že vůbec nesmí nikam.
Pche - trika a pyžama (možná i trencle) furt jedou! Včera jsem se cestou domů přes město schválně rozhlížel a z té třetiny lidí s něčím na obličeji byla spousta těch "látkových".
Druhá třetina pod bradou, to se identifikovat nedalo. Třetí na férovku bez.
Prostě to máme "na háku" ... (včera jsme na "zdravotní procházce" opustili katastr a dneska to mám naplánovaný celý mimo. Holt musíme zkontrolovat, jestli se černí čápi už neusídlili na Růžovým hřebeni :o)
Aby ses nemýlil. Ta modrá skládanka je tak pro socky. Normálně se nosí nanovlákno:
https://www.nanospace.cz/pratelna-nanorouska...
Tý "sockový" chirurgický maj lidi nakoupený tuny, bacha na to :o)
Nano mám taky, ale vlastně netušim, jestli je ještě vůbec legální. Ale co jsem popsal, to byly jednoznačně šitý skládaný obdélníky.
Venku po ulici můžeš nosit nanoroušku. S respirátorem jen do domů, obchodů, k lékaři a do autobusů.
Tak pokud člověk ani po roce od začátku epidemie v Čé eR nemá, to jest, nepoužívá elementární ochranné pomůcky, tak je opravdu lepší, když nikam nepoleze...
Člověče, nevím, jak dlouho by musela epidemie trvat, abych FFP2 respirátor dokázala považovat za "elementární ochrannou pomůcku" pro návštěvu Kauflandu.
Když si vezmu, co všechno se za jediný rok stalo normálním, dost se bojím, jaká výbava bude k návštěvě obchodu nutná příští rok. :-(
Už víš, jakou velikost masky budeš potřebovat?!?
Já mám dvojku :o)))
To si ze základky fakt nepamatuju, a potom už jsem plynovou masku nikdy do ruky nedostal, ale vzpomínám si, jak nám říkali, že škola má jen samotné masky a filtry jsou uložené na jakémsi úřadě nebo co. :-)
Tak mě napadá, uznali by ti vůbec plynovou masku jako dostatečnou ochranu proti Covidu? Nebo bez nápisu FFP2 prostě pokuta? :-)
Kdybyste někdo potřeboval změřit čumák, ozvěte se.
Já ten měřák (nůžky) mám. Mě je "na dvě věci", neboť mám obličej over size ...
e-shop tě zachrání :o)
To je holt výhoda moderní doby ...
Hele, nemají některé lékárny výdejní okénka (dřív třeba používaná na noční provoz)?
Nemůžeš ani do eshopu, ani k okénku lékárny. To je, oč tu běží...
Počkej, jak nemůžeš do e-shopu?
Ty si bereš respirátor i před naťukáním webové adresy obchodu na počítači? Není to přehnané? ;-)
Do výdejny jsem myslela. Ale že to zní tak, jak jsi to interpretoval, jsem si uvědomila hned, jak jsem to odeslala. :-)))
Tak se nám tu rozmohlo nové slovíčko, bez kterého se žádný novinář neobejde.
Je to slůvko "nicméně".
Poslouchejte je chvilk :-)
To už se ale běžně používá dlouho, nicméně v poslední době asi častěji.
Na rozdíl od "smysluplného", které nezná ani ottův slovník, je "nicméně" slovo pocházející už ze staročeštiny...
https://cs.wiktionary.org/wiki/nicm%C3%A9n%C4%9B
Ve staročeštině se používal i název čmýra. Odvolávat se na to by také bylo pasé, tak jako obhajovat nesmyslné výrazivo je poněkud mimo.
Nevím, mně to přišlo jako normální slovo, které běžně používám od nepaměti. Možná se používá víc, ale nevšimnul.
Rozmohlo se a rozplevelilo.
Některé jazykové zlozvyky jsou infekčnější než britská mutace.
Bára tu připoměla onu "smysluplnost" bez které se mnozí, během několik týdynů nedokázali v řeči obejít, a jeden čas byl módní "otomosimsus" tedy - "je to o tom...."
Na to, že si politici "něco dovedou představit" popříadě "zvažují podání" už jsem si zvyknul, nerozprasilo se to tak, jako to "nicméně".
Když se budeš chvilku soustředit, ujistíš, že bez toho skoro nelze žádnou rozumnou větu odvysílat.
Ano, tvary slovesa "soustředit" taky dělají potíže. Já se raděj na chvilku soustředím. :-)
Jak dlouho se budeš soustředit? Na chvilku? :-)
adi ne
To bude asi tak podobné, jako kdyby ses soustředil na to číslo 23.
no, možná jo.
Ale pokud jde o profesionální používání jazyka, měl by si na to profík dát bacha.
Jo, taky dvě hodiny (nebo dva dny) zpátky... To je taky paráda. Dneska už to slyšíš jinak jen vzácně.
To je takový hezký pozůstatek ruštiny :-)
Já myslím, že to tak je i v některých jiných jazycích. Že by to tady vyplavalo po dvaceti letech se mi nějak nezdá.
To nevim které všechny jazyky to mají, ale tady se to začalo používat s výukou ruštiny ve školách. Někdo to používal dost často už před mnoha lety.
nejen ruštiny, v angličtině i francoužstině je takováhle konstrukce běžná
two days ago
il y a deux jours
Zatímco mi pindáme, Marek koná!
(M.V. léta pořádá Cenu Libenského)
Přál bych mu to, když má tu odvahu.
Ale jaká bude realita, to se ještě uvidí. Rok 2023 to tedy určitě nebude a kdo nakonec poletí se ještě asi bude měnit - původně chtěl vzít Meazawa s sebou na výlet pár pěkných děvčat, pak umělce, teď už kohokoliv :-)
ten si z toho dělá prdel stejně jako já s Marianem :-)
nevím, jak by moh získat nějaké body, které by ho posunuly na reálné místo v pořadníku, není hendikepovaný, není z menšiny, není žena, a buzerant taky ne.....
Kdepak, Marek se neproletí
https://youtu.be/Pqn_aq2R39s
Takže registraci bere jen jako švejkovinu? Škoda. Tomu asi Japonec porozumět nedokáže.
nevím, myslím že se do kosmu nechystá, taky už má svá léta :-)
Zvu vás všechny na stanici Český rozhlas 2, dnes po 18. hodině, kde budu hostem vysílání na téma Cesta na Měsíc.
možná ne, možná to myslí vážně, nebo je to další Mrkův marketingový trik
Šla jsem dnes jako každý den z Veleslavína domů pěšky. U potoka jsem potkala vystrašenou starší paní. Tam nad potokem seděla ve křoví asi dva metry nad hladinou volavka. Paní mi říkala, že volavka tam takhle sedí již asi hodinu, a že je jistě raněná a že paní již zavolala pomoc zvířatům v nouzi. Říkala jsem ji, ať se nebojí, že volavka tam prostě jen sedí. Kdyby jí něco bylo, tak se spíše schová.
A opravdu auto záchranářů zvířat již se blížilo. Z něj vyšla holka s velkou síti na ptáky na teleskopické tyči a klasickou přepravkou na kočky. Jsem si říkala, jak chudáka tu volavku nacpe do tý malý klece.
Děvče se pomalu přibližovalo k ptáku, a když byla si na metr, tak se volavka naštvala a naprosto čistým a plavným letem přelétla o padesát metrů dál a deset metrů výš na topol.
Odchyt se nezdařil.
Naštěstí:-))
Hele ji, mršku "raněnou". Dnes tam byla zas. Na stejném místě jen si poposedla přímo na zábradlí nad potokem. Asi se jí tam líp číhá na nějakou tu žabičku či jinou kořist. Jo, v přírodě, lesích a na loukách je hlava na hlavě, tak se přestěhovala na autobusové nádraží:-))
Že se mi objevují svérázné reklamy mě už nezaráží. Těžko říct, podle čeho se to rozhoduje, zvlášť, když jsem včera všechny historie a sušenky ve stroji smazala. Možná proto mi to nabízí všechno od viagry přes vložky a dětské fusekle až po něco proti alzheimrovi, prostě od každého něco...
Ale tato se dnes povedla :-D
Tak po měsíci provozu CGG včera překročil 1000 návštěvníků.
Ono to počítadlo nemusí být tak docela, protože to dokáže rozlišit jen unikátní přístupy, a to neznamená, že se týž člověk nepřipojil z jiného počítače nebo mobilu. Ale i tak, u mě dobrý.
37 zemí světa, poslední nová země byla Uruguay, Montevideo. Některé reakce opravdu potěší, jako třeba komentář od maníkíka z Rhode Islandu - tak velkej chlap a neznal dosud české sklo? Teď už je náš.
Potěšila mě i zpráva od náhodného čtenáře, když jsem si na FB postěžoval, že jméno Josef Cvrček, který navrhnul pár krásných věcí pro ŽBS je muž, o něm nevíme vůbec nic, google ani já, a on mi napsal, že pan Josef byl řadový sklář a je jeho kamarád, že je ročník 1947, stále žije a že se u něj staví a řádně jej vyslechne, abych mohl doplnit jeho životopis.
A aby radosti nebylo málo, před chvilkou jsem dokončil totální revizi Czechoslovak Glass Revue 1945-1993 a vytahal do CGG veškeré lisované sklo, které se ta kdy mihlo. Takže větší část čs lisovačky už budu schopen rychle a spolehlivě identifikovat a tím jsem dokončil práci, kterou před 18 lety začal můj kamarád Marcus Newhall (dej mu pán Bůh nebe, já zkusím, aby se na něj nezapomělo).
Takže pro mě a pro ty, kteří se zajímají o československé sklo, měl ten lock down velmi pozitivní dopad.
Ale protože "gros" práce je hotovo, už by ta "nařízení" mohli zrušit, půjde to i "na svobodě".
Rada všem:
naserou-li tě, jdou-li na tebe chmurné myšlenky - najdi si nějakou práci a zakousni se do toho.
Všechno pak vypadá jinak.
umíš to zjistit?
řekl bych že mizivě, není důvod, a pokud se chcě někdo registrovat, má tam capchu
Jo, kvalitní analytické nástroje to poznají, obvykle mají specifického user agenta a obecně se robot stahující stránky pro indexaci od prohlížeče pozná. A těch různých botů co obcházejí web za účelem indexace pro vyhledávače apod rozhodně není málo.
Tohle neřeším, jedu to na platformě "webareal" kteří provozují ty eshopy a ti snad nějaké ty ochrany mají.
Pro registraci jsem tam aktivoval tu capchu.
Nedomnívám se, že by tam nějaké automaty řádlily, právě podle těch dat které mohu "analyzovat" celkem snadno podle těch procentíček připadajících na jednotlivé státy - návštěvnost i složení odpovídá tomu co 10 let vidím na www.cs-sklo.cz.
No, a ty zámořské co se přihlásí většinou znám, naskočí li Kanada, vím, že to je David Fisher, protože jsme v kontaktu :-)
Žádné mocné výkyvy nevidím, a naopak, vidím, když napíšu příspěvek na skupině např. "Heart of Glass" s linkem, hned se pár lidí jukne.
Ale až budu mít na drátě ty z toho weebarealu, pozeptám se, jaká opatření proti těmhle lumárnám mají.
Tak nezapomeň na GDPR, prý i IP adresa je osobní údaj a ty tu machruješ se jmény... ;-)
:-)
třeba je to nick name, co ty víš, jak se jmenuje ten na druhém konci drátu
Tak to si s panem Cvrčkem domluv interview. A můžeš za ním zajet na kole, vlastně můžeš ohledně skla jezdit kam chceš, když už to máš jako job :-)
Jsem mu psal, nebejt ten blbej lockdown, sedím v autě a jedu za ním, protože může mít doma nějaké fotky, katalogy, knížky, všechno co strašně těžko dáváme dohromady, svědectví může bát důležité pak spíše o atmosféře a spiritu doby
Právě zápasíme s tím lisovaným sklem, Petr Nový (musem skla a bižuterie Jablonec) píše tu knihu a hledáme data. Prameny, i publikované, jsou hrubě nepřesné. Prostě těžko to někdo navrhnul v roce 1973, když to byl vyfocený v Glasrevue z roku 1969, a z lidí, co u toho byli žije už jen pan Urban a pamatuje si málo. Kdo z nás ví přesně co udělal před 52 nebo 48 lety....
Já vím, že pro spousti lidí je to naprosto nepodstatné, jestli to byl 69 nebo 72, a mají recht, pro spoustu je nepodstatné byl-li to Urban nebo Jurnikl a ještě více lidem je to úplně jedno. Ale nás tyhle věci trápí, chceme je mít přesně.
Zvláště kdyý jde o dobu tak nedávnou.
Slzu dojetí vyvolalo.:-)))
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani...
Tak se mi ti hodně neudělalo volno. Musím se podívat jestli mám vůbec tak velkýho panáka na vzpamatování.
Pánové, byly i jasnější chvilky, které naši mysl plnil, jistou nadějí
připomenu:
https://youtu.be/UT_io5GlUlg
Jo, to byly dobrý grotesky :-)
druhý díl (nezkrácená verze)
https://youtu.be/0k9u9Z837K0
a poslední díl, také nesestřihaný :-)
https://youtu.be/MiXOs-r99Rku
Tohle dávali živě dopoledne, zrovna když jsem ležel doma s poruchou kolene. Večer v TN už ten pád do hrobu vystřihli. Akorát jsme se nedozvěděli, jak skončili ti dva, co ho spouštěli do hrobu. :-)
V ten den jsem byl v práci a měli jsme nařízené povinné sledování přenosu. V ten správný okamžik všichni co zrovna nespali ožili a pobaveně mnozí požadovali Return. Spící litovali, že podlehli slabosti a doufali, že to uvidí později ve zprávách. Vzápětí nám bylo šéfem vysvětleno, že to není žádný hokejový zápas, sledování přenosu bylo ukončeno, že už tam nic podstatného nebude a jdeme dělat něco potřebného :-))
Nespouštěli ho tam dva, ale asi 6 významných členů politbyra. Takže to nejspíš ustáli.
Já to sledoval povinně na vojně a bylo to celé hodně přízračné.
Do hrobu ho spouštěli dva.
Nespouštěli, já to viděl, spouštění to vážně nebylo
A jak si představuješ význam výroku "Nebuď labuť", když už jsi v tom slovíčkaření? Nebudit labuť nebo nebýt jako labuť?
Spouštění rakve do hrobu fakt vypadá jinak.
Nevim co je v Rusku zvykem, ale tady to dělají 4 chlapi. (Já vím, Putin by to zvládnul sám)
Dobře si pamatuju na tu ránu po dopadu rakve když se těm dvěma vysmekly popruhy z ruky. Pak to různě okecávali a už nikdy to nebylo v žádném opakování a dokumentu nebylo jako originál, zvukově notně upraveno. V té době si těžko někdo pořizoval záznam z TV.
Brežněv nebyl žádný tintítko a i s tou rakví měl hodně přes metrák a na dva lidi to je víc než hodně. Myslím, že mohli být všichni rádi, že ti dva nespadli do té díry za ním. A jestli je pravda, co se psalo o zpevnění a výrazném zvýšení váhy rakve a těm dvěma to neřekli a jak bylo jejich zvykem to nejspíš neřekli ani dalším, tak mohli být rádi, že to dopadlo jen takhle.
https://youtu.be/1ZyDTIt3xE4
tady to máte nesestřihané - kompletní celovečerní film
To je divné, v tom filmu ho normálně spustili do hrobu. Žádný pád se nekoná. To je tedy hodně divné. A ano, byli jen dva, máte pravdu.
To, že by tam nějak dramaticky spadl je legenda. Prostě se ta rakev trochu zhoupla/zešikmila, ne, že by to tam nějak hrubě zhučelo a tvrdě dopadlo na dno. Ale i tak to vyvolalo u nás pozdvižení. Je to v čase cca 1:03:20.
neřikej že si to dokoukal do konce - tys švidloval a přeskakoval :-)
To byl hned po Nemocnici na kraji města nejpopulárnější seriál v celé Perle :-)
Volá mi kolega a mezi jiným mi říká: "já si pro výuku půjčil ten váš kamrlík". A já následujících několik vteřin hovoru přemýšlel, které moje zařízení nahrazující kameru si půjčil. Jasně jsem si to rozkódoval jako camera like.
Potěšilo mě, že navzdory titulku se podařilo všechny zachránit.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/obrazem-na...
Ale bylo to o fous!
Jo také se tam jezdím na ta letadla dívat. Jsou nádherná.
Netuším kolik jich je původních, ale hodně tam je replik, sice dobře udělaných, ale jsou to nově vyrobené stroje.
Designér Honza Čapek publikoval toto:
V kauze lavky Bělehradská, posuzování její architektonické kvality a vhodnosti pro dané místo, tady dosud pro utvoření názoru chyběla dostatečně realistická vizualizace.. Neni zač
:-)
Ta Bělehradská je taková stoka v díře. Bydlel jsem dlouhá léta v Koubkové, tak to tam dobře znám. Z těch schodů u Budče, kde má být ten most jsme s kluky koulovali shora tramvaje. Nemám pocit, že by tam nějaký viadukt něco mohl moc pokazit.
Na té fotce je to docela ošklivé. Ten navrhovaný most by snad mohl být trochu hezčí.
Třeba podobný most nad Chotkovou nic nekazí a je docela hezký.
To není most, ale lávka pro pěší a autorem návrhu byl Bořek Šípek.
Jaký je rozdíl mezi mostem a lávkou?
Já myslím, že na to přijdeš sám, nebo potřebuješ nápovědu?
A jestlipak víš jaký je rozdíl mezi silnicí a chodníkem?
No já si myslím, že lávky je podmnožinou mostů. Most je v podstatě univerzální pojmenování. Takže tvrzení, že to není most, ale lávka, je blbost, poněvadž je to lávka i most. Proto jsem se ozval, asi jsi to nepochopil.
...lávky jsou...
mám to blbě.
"... asi jsi ..." také!
Správně má být "asisi"
Lávka je most pro pěší
Dimenzuje se, pokud to prostorové uspořádání umožňuje, ale i na přejezd hasičů a záchranky.
Sám tak rád listuješ wikipedií, tak proč si to nepřečteš?!?
https://cs.wikipedia.org/wiki/L%C3%A1vka
https://cs.wikipedia.org/wiki/Most
Přes Chotkovy sady zkrátka vede lávka = je určena pouze pro pěší a cyklisty a nemá nosné parametry pro jinou dopravu.
ale pokud to jde ty "nosné" parametry to má (teda nevím co tím wikipedie přesně myslí, protože nic jako nosné parametry není, ale přepokládejme že vyhoví v 1. i 2. mezním stavu), jen pro ně není lávka určena.
V mostním stavitelství (a lávky mosty jsou) platí zásada nevytvářet slabá místa. Proto, může-li na lávku vjet auto, nadimenzuje se to na to, protože počítáš s tím, že někdy v budoucnosti se může stát, že přes to pojede sanitka nebo policajti.
Pokud je lávka dostateně široká na to, aby tam vjel náklaďák, nadimenzuješ to na hasičskou cisternu, může se někdy v průběhu budoucích 80 let stát, že se to bude hodit.
Nepočítá se s tím, že tam budou za sebou dvě sanitky nebo cisterny nebo rovnou kolona, jako by se mohlo stát na silničním mostě, ale jedna osamělá musí přejet a lávku nepoškodit.
Na ceduli "zákaz vjezdu" nespoléháme.
Když se tam vejde, tak tam taky vjede. :-)
Tedy, pokud je navrženo správně, podle zásad mostního stavitelství.
To se krásně čte,ovšem vyprávěj to stavitelům. My tady v Plzni měli mít už předloni otevřenou spirálovou lávku pro chodce a cyklisty na výjezdu z města nad silnicí 27 Plzeň-Most. Ta lávka se jim stále houpe,už zesílili jeden podpůrný sloup a poslední termín otevření je v květnu. Jestli do té doby ovšem stihnou zesílit i druhý sloup. Takže čekáme,co naši stavitelé dokáží.
V Plzni se mi líbí pěkná a dobře řešená lávka k nádraží
https://mapy.cz/s/cefujuhuma
Hele, k čemu je vůbec ta lávka přes silnici a trať tak zatočená? Jen ke zviditelnění?
Vy tam na západě máte špeků víc, třeba "pumptrackovou" lávku:
http://www.plzenskonakole.cz/cz/hura-most-nova...
A to je moc pěkné a povedené :-)
To jsme po tom mostě jeli, tohle vědět, tak jsem snad vystoupil a přes most to vzal na kole :-)
Můžeš i do DC, ale neni to tak zábavný. I když je na jižní straně pěkná šroubovice :-)
https://www.google.cz/maps/@50.7777011,14...!3m6!1e1!3m4!1spWJZfVExeXo8RHp0jvIRYQ!2e0!7i16384!8i8192
https://www.google.cz/maps/@50.7760758,14...!3m6!1e1!3m4!1sswh4ovYGagkzfYh4Nh_IdA!2e0!7i16384!8i8192
Oprava odkazů:
https://goo.gl/maps/VnffiaKBZvUfyRim8
https://goo.gl/maps/9rabiacgpZhs8v569
Nejspíše to má sloužit hlavně ke zviditelnění. Pokud má ale po lávce nad silnicí a nad tratí vést také cyklostezka,tak nájezdy musejí být takové,aby to šlo vyjet,takže pozvolné.Proto ten nájezd z úrovně silnice museli zatočit,aby se jim tam vešel. Nájezd z druhé strany z lesa je bez problémů,tam je kopec. A co se týče té Hracholuské přehrady,tak ta podle mých zkušeností z autoškoly překvapuje i Plzeňany. Když jsme tam s žáky při jízdách přijeli,tak mnozí byli velmi překvapeni,že tohle ještě neviděli,ale u moře už byli 10x.
To mě překvapuje, že o té lávce na mostě přes přehradu někdo v podstatě místní neví.
Myslel jsem, že celá záležitost okolo mostu byla dost a dost medializována. Soudím tak podle toho, že tady ve Výběžku se má letos na jaře vyměňovat most přes údolí Vilémovského potoka. A já už asi bambilionkrát někomu říkal "Ne, to není nad přehradou jako v Hracholuskách, kde to bylo nad vodou, ne most se nebude otáčet". Prostě po té akci nad přehradou si všichni zafixovali, že most se vyměňuje otáčením.
Naposledy jsem to řešil ve čtvrtek. Tak jsem alespoň díky tomu narazil na pěkné video, kde je použita technologie, o které si myslím, že bude použita i zde: https://www.youtube.com/watch?v=c2q-rUe4GOA
Tam je na té trati nějaké větší zatížení - jiný provoz než tam byl nebo tam pustí jiné mašiny?
Je totiž přejkvapující, o kolik mohutnější ty jednotlivé prvky moderní konstrukce jsou, proti té staré.
Nebo jsme díky počítačům fakt zpřesnili výpočty tak, že je všecho o polovinu těžší než dřív, i když cílem byl opak :-)
Spíš menší, než když se vozilo uhlí.
Jestli je příhrada svařovaná z výpalků těžší, než nýtovaná z válcovaných profilů, bys mohl vědět ty. Na oko to klidně může možná mást.
https://silnice-zeleznice.cz/zeleznicni...
Neznám slovo "výpalek", to slyším poprvé.\
Je šumák, jestli udělám svařenec, nebo použiji válovaný profil, únosnost profilu je dána jeho průžezovými charakteristikami, tedy zejména plochou a momenty setrvačnosti, pokud nedochází k vázanému kroucení.
Přednost mají válcované profily, které jsou naopak většinou těžší než profily svařované, ale levnější, protože práce je dražší než materiál.
Nesnaž se tvrdit opak.
Pokud kouknu na tu příhradovinu tohoto mostu, vidím, že ty ty nové diagonály jsou mnohem masivnější a vím proč.
Vidím totiž, že styčníky, které byly u staré konstrukce nýtované, a pro statický model byly uvažovány jako klouby, jsou svařované, není použit styčníkový plech, prostě je tam vytvořený momentový spoj. Tedy nejedná se o klasickou příhradu, kde pruty jsou uloženy kloubově, a jsou namáhany jako každá prutovka pouze osovými silami, ale v podstatě o tuhý rám, po kterém kromě osových sil běhají i momenty, což si vyžaduje masivnější profily.
Staticky to výhodné není, pokud k tomu není důvod, třeba větší zatížení. Tak se na to ptám.
Ten most může být dimenzován na mimořádné zatížení, které tamtudy někdy může jet, nevím, třeba přeprava nějakého reaktoru či supertěžkého bazmeku po železnici s tím, že se počítá s tím, že právě tato trať k tomu bude určená, nevím.
Ale zdá se mi, že zase rozhodovali estetické důvody.
Dala by se možná i obhájit i čistota detailů styčníků, méně míst, hůře přístupných pro údržbu.
Jestli to lze i ekonomicky obhájit, netuším.
Moment setrvačnosti ve statice mostu? To jsi se hezky upsal. I když už jsem ve videu i viděl rotaci mostu, ale jen krátce. :D
Ne, Brahmo, neupsal
moment setrvačnosti (inertia moment) je průřezová charakteristika, možná ten český název je pro tebe trochu zavádějící
http://fast10.vsb.cz/krejsa/studium/ss_tema10.pdf
pro ohýbané prvky je velikost momentů setrvačnosti zásadní pro výpočet normálového napětí
http://fast10.vsb.cz/lausova/cviceni_06.pdf
v omhle se fakt pohybuji denně, tady se neupíšu....:-)
To je zajímavé, poněvadž ve fyzice se tohle používá pro popis dynamické rotace kolem osy
Rotační energie k ose je:
E=1/2.J.(omega na druhou)
kde J je moment setrvačnosti k dané ose a omega je úhlová rychlost.
Moment setrvačnosti J je pak definován jako
Suma(m.(r na druhou))
kde to m je hḿota elementárního prvku vzálená r od osy rotace.
Ve tvé stavební definici tam je sice r kvadrát, ale místo hmoty tam máš elementární plochu plochu. Zřejmě je tam někde ještě ta plošná hustota profilu v pozadí.
Hlavně však nechápu, proč se u statiky počítá s dynamickou schopností se roztočit podle dané osy. Očekával bych počítání prostého momentu síly k ose, který nesmí být větší než.. Když bude větší, tak to jde do kopru. Ale jak rychle to půjde do toho kopru už mi přijde celkem jedno.
Vlastně asi OK, ony se ty vaše nosníky mohou kroutit a ohýbat a zase vracet do výchozího stavu. Pak na to kroucení potřebuješ ty momenty setrvačnosti. Pak to ovšem není statika, ale už dynamika :D
Takže až na tu zapomenutou plošnou hustotu je to vlastně OK. :)
Dovolim si svůj názor - používá se to jako "konstanta" (pro daný příčný průřez), vyjadřující tuhost profilu. Moment setrvačnosti ti přece určuje jaké je rozložení hmoty k nějaké ose a to je pro profil určující charakteristika. O setrvačnost při rotaci nejde.
http://www.vitkovicesteel.com/stranky/vypalky
A co má znamenat tohle varování?
"Nesnaž se tvrdit opak"
Nechtěls připsat ještě ty Ilumináty a mutace?
Tvoje reakce mě (v kontextu) přijde hloupá. Mohl sis ji odpustit.
Vysvětli mi tedy to "varování", prosím, ty. Děkuji.
Můj výklad bys stejně nepochopil.
Nastuduj si to (budeš na to mít víc času) v chytrých knihách.
Já se psychologií nikdy nezajímal, proto by mě zajímal ten tvůj výklad. Zkus to, třeba to pochopim :-)
Ano, mohl jsem si poznámku odpustit, ale prvně si Jindra mohl odpustit svoje varování (stejně jako jinde tuny urážek a zesměšňování), není-liž pravda?
Možná ve strojařině existuje něco jako "výpalek".
Stavební celové konstrukce tyto termíny nepoužívají.
Máme k dispozici válcované profily (zatepla či zastudena) a plechy.
Plech se zase může dodávat v podobě tabulí či pásků o určité šířce, ale tyhle věci zajímají spíše konstruktéra než statika.
Pokud je to jen trochu možné, použije se vždy válcovaný profil - důvod je jediný - cena.
Navíc výška válcovaných profilů je omezena, na nějakých 500-600 mm, možná Japové válcují větší, nevím přesně.
U svařovaných profilů ale mám šanci vytvořit lehčí profil pro dané zatížení, ovšem za cenu té zvýšené pracnosti. Prostě, abych zvětšil ohybovou tuhost (ano, zvětšil moment setrvačnosti, Brahmo) mohu umístit více materiálu co nejdále od těžiště, průřezu, u profilu tvaru I to znamená, že více nacpu do pásnic a méně do stěny. Tím dosáhnu proti válcovaným profilům se stejnou spotřebou oceli vyšší únosnost.
Ale má to jistý háček. Štíhlá stěna má stabilitní problémy, fenoménu se česky říká "boulení stěn". Tomu se předchází tím, že se stěna vyztuží žebry - výztuhami. Stále tak proti válcovaným profilům šetřím materiál, ale zvyšuji pracnost.
Malinko o boulení je tady:
http://people.fsv.cvut.cz/~machacek...
Tedy, je to přesně naopak, a nezlobím se na tebe, že to nevíš, jen se divím tvému tvrzení, že svařovaná kce je vždy těžší než nýtovaná (no nýtuje se opravdu výjimečně, používájí se VP šrouby) a srandovní mě přijde tvá poznámka "že bych to mohl vědět" protože je to podobné tomu, jako bys tvrdil že je země placatá a já to mám vědět nejlíp.
Nepouštěj se do debaty v oboru, kde jsem fakt doma a nepoučuj mě, co bych měl vědět. Jasný?
Termín výpalek se asi běžně používá v ocelových konstrukcích, proto jsem dal odkaz právě na Vítkovice. Tady máš článek:
https://silnice-zeleznice.cz/zajimavosti...
"Tradičním účastníkem mezinárodního Sympozia MOSTY je společnost VÍTKOVICE STEEL – největší tuzemský výrobce ocelových plechů. Nosný výrobní program ostravské společnosti tvoří tlusté plechy, tvarové výpalky a štětovnice."
A nerozumím smyslu zbytku tvého příspěvku. Co se mi snažíš dokázat? Čeho je opak? Co nevím, za co se na mě nezlobíš? Kde jsem tvrdil, že svařovaná je vždy těžší, než nýtovaná, když jsem se tě právě na tohle ptal s poznámkou, že od oka to člověk nemusí poznat?! Právě ty bys mohl ze své praxe docela dobře vědět, případně alespoň odhadnout, jak to s tou hmotností může být a podělit se s námi o to, nebo ne? Zvlášť když jsi Petrovi napsal reakci, "že je všecho o polovinu těžší než dřív".
Fakt nerozumim!
Jedině snad, že mě prostě chceš "usvědčit" jen proto, že to jsem já a musíš se proti mě vždy vymezit!
PS: Že ta nová "příhrada" je vlastně tuhá skříň vidí každej, máme u nás podobně zrekonstruovanej most přes Labe.
vysvětlím
nesnaž se tvrdit opak, jinak budeš vypadat jako blbec, alespoň u těch, kteří statice ocelových konstrukcí trochu rozumí
Lávka pro pěší a cyklisty přimknutá k mostu není zavěšena v úrovni kolejí, ale kopíruje tvar spodní části mostních polí, takže na pohled vytváří jakousi houpačku.
architektura :-)
on si možná pan architekt myslel, že by mohlo jít využít lanové konstrukce a navěsit to na prohnutá lana jako to mají indiáni na těch lianách někde v Peru, ono by to určitě šlo, ale pak by se to houpalo, stejně jako ty lávky co znám jen z dobrodružných filmů.
Tak to lana nejsou a vzniknul takovýhle dobastlenec. Dražší a škaredější než běžná trámová konstrukce.
Až na to hledisko krásy či ošklivosti asi souhlas. Ty nám zase strkáš svůj individuální inženýrský pohled, který říká, že vše co je složitější a dražší než prostá ocelová příhradová konstrukce je ošklivé. Kdybys psal, nelíbí se mi to, tak by to bylo výstižnější.
Psal jsem o "trámové" nikoliv "příhradové" konstrukci.
Příhradovina se dneska používá zřídka
Trámová je i ta "moje" z konce 80tých.
Koukám, že ji už znova natřeli, ta ty trapézové zespoda plechy se vykvajzli takže jsou hnusný, ale není to problém, protože jsou jen ztracené bednění pro betonovou mostovku.
Inženýrské řešení by asi bývalo rovná lávka nad silnicí a tratí a na jedné straně schody. To by ale byl problém s těmi cyklisty,protože by svoje kolo určitě po těch schodech nenosili a raději by tam v zatáčce přejížděli čtyřproudou silnici. Je to místo mezi Boleveckými rybníky,kde se prochází spousta i starších chodců,těm by se také do těch schodů nechtělo. Čili by ta stavba ztratila smysl. Proti tady té fotografii je na té mé vidět výztuha u jednoho toho sloupu. Tak doufejme,že letos už to konečně vyjde a lávka se v květnu otevře a my se tam budeme moci v respirátorech a protichemických oblecích vydat...
ale ne, u Karlsruhe mají něco takového, co se jim v té Plzni asi nepovedlo. Taky je to uplácané z betonu.
Neměl jsem pocit že se jim to klepe, a stojí to tam už asi dlouho.
Poloměr nájezdů je v pohodě, jen ten sklon jsem nevyšlápnul, protože jsem si včas nedal velký kolečko. Na elekrice jsem to vykroužil i s vozejkem parádně.
Pokud se to naše monstrum s tím zpožděním letos v květnu skutečně otevře,tak dám vědět,jak se to vyjíždí. Už teď ale vím,že to rovnou vyzkouším s motorem. Jak píše Brahma,na Babetě. Nějaký pohyb na tom staveništi vidět je,ale žádný čilý ruch tam nepanuje. Tak uvidíme...
V Poděbradech mají takový nájezd taky. Dalo se po tom vyjet v pohodě.
https://mapy.cz/s/dedupuhecu
U nás taky
https://mapy.cz/s/kegefugafa
slabota, šroub jen na jedné straně :-)
Až mě pustí na kolo, zkusím to znova. Ona ta lávka je po cestě na jih, prakticky pokud člověk nejede pčes centrum Karlsruhe, a drží se cyklostezy, nemůže ji cestou na Strasbourg minout.
Ale na tom naloženém kole je potřeba mít včas přeřazeno. Já čuměl na šroubovici a zapoměl na převody :-)
našel jsem to:
https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/velky...
To bude tahke, že jo.
Nevím, neumím, je to z předpjatého betonu, kde bych problémy už z principu čekal, ostatně ta v Tróji taky byla betonová.
Ale ne že by se to ocelovým lávkam vyhýbalo, stává se to vždy tam, kde se dá přednost "originálnímu architektonickému řešení" před řešením inženýrským. V Londýně se jim ta Milenium lávka taky houpala, že na ní museli zakázat chodit.
Inženýrské řešení by ovšem byl příhradový most od Unry. Máme jich ve Skladu hmotných rezerv dost. Parta ženistů by ho namontovala za týden a 50 let by určitě sloužil. To by byla krása :D
Příhradové konstrukce se dneska používají málo, jsou pracné a tak i nákladné.
Většinou jen pro extrémní zatížení, tedy železniční mosty. Přednost mají "trámové" konstrukce. Dva hlavní nosníky plnostěnného, nebo komorového průřezu, mostovka.
Jak se začne blbnout s obloukama nebo zavěšením, nastanou problémy. Třeba tahle lávka, co Honza tak vyšperkoval, je povedená. Hlavní nosníky z trubek, čisté řešení. Lávka přes dálnici na Chodově, taky dobrá konstrukce, oblouk je tam trochu navíc, šlo by to napočítat bez něj, ale dobrý, nevadí, nepřetahujeme se s přírodou. (asi arhitekt netušil jak mu to vyšperkují, na což Honza tou vylepšenou vizualizací naráží.
Trámová lávka u Pakulu, ta má i ty spirálové nástupy, komorový ocelový nosník, nehoupese, nevibruje, netrhá se. Ing. Plička, konec 70tých.
Ten se zapsal do historie takokvým drobným, nicméně statečným počinem. To se v novém Pakulu měli sjíždet komunisti na jednom z těch sjezdů, číslo bych musel googlit. No, a nějakého soudruha nenapadlo nic lepšího, než na zábradlé té lávky připevnit transparent "Vítáme účastníky xxx sjezdu KSČ" , pro sich z obo stran. A milej pan statik neváhal, zvednul telefon a nechal ten transparent sundat s tím, že most není dimenzován na to, ýe na zábradlí budou nějaké desky nebo plachty, které budou chytat vítr a lávku tak zatíží příčným zatížením. Tak šel trasparent dolů :-) i když to byl blábol, ovšem dostatečně technicky vyargumentovaný.
Nebuď dogmatik, nemusí vše, co funguje správně být příhrada.
Nezlob se, já věděl, jak tě zlobit:D
Přes tu lávku u Pakulu rád jezdím. Nemám totiž koule na ježdění po Magistrále. Je pěkná a rozhoupat se dá. Ale hůře, než ta Trójská, dej jí Panbůh věčnou slávu.
Pokud bys dokázal poskakovat ve vlastní frekvenci konstrukce, sundáš i poměrně malou islou cokoliv.
Jde jen o to se do té frekvence strefit. A pak každým dalším poskočením jen zvětšíš výchylku.
Je to šílená věda, ty dynamické výpočty a přesně to asi moc nejde. Na lávky se místo toho používají celkem primitivní vzorečky odhadu vlastní frekvence a ta musí být v mezích určených normou, protože se ví jakou frekvenci zhruba vytváří kroky.
Kdyby sis s tím dal ale práci a sledoval, jak často musíš nadskočit, aby to fungovalo, shodíš Plíčkovi lávku sám :-)
Před přechodem most(k)u byl jednotce vydáván rozkaz: "zrušeným krokem vpřed!" Vzdělanci věděli proč. :-)
Ä ještě větší vzdělanci i věděli, ve kterém městě se povedlo pochodujícím útvarem ten most shodit a od které doby se tento rozkaz vydává.
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region...
Jsou lávky pro pěší a cyklisty, kde se s autem nepočítá, ani s tím nejmenším a ani nouzově pro sanitu i když by se tam rozměrově dobře vešla.
Pokud se ne ně nechá najet, je to špatně. Jsou lávky, na které najet nejde (třeba jsou přístupné po schodišti, nebo z jiného důvodu, a pak je to zbytečné).
Jiná věc je, že i tak by měla dobře navržená lávka tu sanitu unést. Ale zase záleží na projektantovi.
I když to zřejmě norma nevyžaduje (už jsem ji fakt léta nečetl) navrjoval bych lávku jako tribunu, na zatížení na 600 kg/m2.
Modelová situace - na lávce se shromáždí lidé pozorující ohňostroj či čekající na příjezd Belmonda, nebo se na jednom konci udělá z nějakého důvodu špunt a lidi se na sebe natlačí.
Nechci, aby to pod nima prdlo.
Nevím jak se to dneska učí ani moc přesně kdo to učí, moji o málo starší kolegové jsou v penzi a ty mladé už neznám, sle my co máme Schindlerovu školu jsme takhle odchovaní.
Klidně lávka s hladkým nájezdem a aby tam opravdu nic mimo kola nenajelo, tak tam natvrdo dali velké těžké sloupy.
Když bys tam chtěl pustit 3 tunovou sanitu, tak musí být bezpečná nosnost určitě 5 tun a dost pochybuju, že se ti do toho prostoru namačká 40 lidí a na takové zatížení bys musel udělat lávku když to je zbytečné. Autem se musí do toho prostoru najíždět oklikou jinak.
když máš 600 kilo na metr, tak na dvou kvadrátních metrech máš 1.2 tuny, neumím rozměry sanitky, ale kdby byla velká 1.8 x 3 m = 5.4 m2, dá ten dav 3.2 tuny taky. (bezpečnost řešíme koeficienty, tady by byl 1.5, tedy 4.86 t výpočtových)
Spíš jestli s tím, že by tam mohl být dav počítali, není to povinnost a někde asi i velmi nepravděpodobné. Jinde, třeba v tom místě s vyhlídou na ohňostroj, se dá čekat.
Pokud se lze snadno ze sanitou k mistu dostat jinak, taky asi není nutné ji tam pouštět a hardwarová zábrana, co reálný vjezd znemožní, je dobré řešení.
Spíš jde o to, že někdo musí posoudit, jestli skutečně po dobu životnosti té konstrukce nemůže nastat okamžik, kdy se bude takový přejezd sanity safra hodit, nebo jestli lze s jistou mírou spolehlivosti vyloučit, že se tam shromáždí dav.|
To při návrhu musí vzít do úvahy, a vlastně by to mělo už být v zadání statikovi. Ale slušně vychovanej statik si to prověří, jestli náhodou urbanista, dopravní inženýr či architekt na nějaký takový drobný detail nezapoměli.
Je k prdu v tom být nevinně, když to sletí. Lepší je aby to nesletělo. A jestli taková lávka může pomoci v zásahu rychlé, taky dobře.
To se fakt počítá 8 lidí na m2?
To bych chtěl vidět, jak se do něho vejdou, tedy v jedné vrstvě, ne do patra :-)
Tak takové ty malé výtahy, většinou pro max čtyři lidi moc velký nejsou. A určitě se tam osm lidí vejde :-)
A při tom neštěstí kdesi na stadioně, kde to umačkalo x lidí, jich na metr čtvereční bylo nejspíš víc jak osm, tam už se nemohli ani nadechnout...
Tak do škodovky se také vejde víc jak 20 lidí...
jo, tribuny mají 600 kilo s dílčím součinitelem spolehlivosti pro nahodilé zatížení 1.5
Natlačí se na sebe, a pak to pod nima sletí, a bude masakr. Proto všudě, kde může vznikat tlačenice, těch 600 dáváme. Běžné kancelářské místnosti mají 250 kg.
Zažil jsem případ, kdy si do středu kanceláře nový majitel nechal vyrobit velmi masivní stůl z "kotlových" plechů. A dveře o patro níž najednou nešly otvírat.
No, můj dávný kamarád a dnes uš jistě majitel největší sbírky československého lisovaného skla na světě Max Velčovský si svoji sbírku založil také v prvním patře domu. Ale nechal se poučit že fakt ty baráky na to nejsou dimenzované, a už to má v přízemí.
To jsou věci, které si mnozí neuvědomí, že třeba takové našlapané knihovny váží víc, než se předpokládalo pro běžnou ložnici a to že je knihovna u zdi, neznamený, že pro nosný prvek pod ní není zrovna uprostřed rozpětí.....
Tak jsem na webu PrahouNaKole, který se nyní jmenuje MěstemNaKole našel tu originální studii toho mostu. Jedná se o stejný most, jako je na tvém obrázku. Jen když se okolo nenamalují ty domy, tak to vypadá lépe.
Ono tohle mají postavit a je kolem toho nějaký spor.
Honza visualizaci zrealstičtil, asi tak nějak to dopadne, jestli to ostaví.
On tedy jen "vylepšil" už existující vizualizaci? Mohl tomu věnovat o pět minut víc a trochu si s tím pohrát. Ty "trhací" inzeráty se netisknou na á-jedničku, navíc 4x stejný (i stejně otrhaný), sprejování v luftu ...
Nelezl bych s takovým dílkem ven, zvlášť jako designér.
Ale ta lávka se mi líbí. Jen nevim, jestli je nutné, aby byla do zatáčky, není to jen zbytečný prodražení?
Ony ty dvě letmo spojované ulice Wenzigova a U Zvonařky nejsou v přímce.
Ale takovej úhel to nebude, aby musela být lávka (most) jako banán, ne? Chápal bych, kdyby to někde dobře viditelný, jako dizajnovku :o)
Nemyslím si, že by tomu Honza chtěl věnovat více času, protože šlo spíš o fórek.
Že by si s tím pohrát uměl o tom nepochybuju ani na vteřinu
http://www.jancapek.net/
Tohle mě na Praze zaráží - ty nádherný starý baráky počmáraný klikyhákama a polepený všelijakým sajrajtem. A nikdo to nečistí.
Jako, že takhle vypadá náš vyvrhelov, to bych ještě pochopil. Brno bylo vždycky ušmudlaná díra, ale v UNESCO-Práglu to šokuje...
To je to svobodné humění nastupujících elit. Na nějaké socky to moc svádět nejde, dnes nejsou barvy za hubičku a ve spreji už tuplem ne. Počmárání takové zdi jde do stokorun, ne-li do tisícovek. A že by cigoši vykrádali barvy-laky jsem neslyšela. Těžko říct, z jakých kruhů se tato verbež rekrutuje, ale hluboko do kapsy nemají.
Nemyslím, že by v tom jeli cigoši, aspoň podle některých filmů: https://www.youtube.com/results?search_query...
Pusť si třeba Vejšku.
Nepleť do toho svobodný umění, streetart je snad jedinej významnej výtvarnej směr současnosti.
Jenomže toho je u nás minimum. Na to, jak je tu počmáraný skoro všechno, tak fakt slušnej mural aby člověk pohledal.
Nemusí to být zrovna Banksy nebo politický graffiti v Belfastu, ale třeba na sídlištích v Kyjevě se najdou fakt díla. V Práglu akorát klikyhák, nachcáno ve vinglu a psí h*vno rozmazaný do spár mozaikové dlažby...
takových měst je všude dost.
Zdá se, že ti ze spreji jsou prostě rychlejší.
Kde kamera na fasádě, tam čisto. Třeba nechápu, že se narvou desítky milionů například do rekonstrukce památkové chráněnýho, dejmetomu, mostu, ale pár desítek tisíc na to, aby tam bylo pořádný osvětlení a kamery, to už se nenajde. Výsledkem je, že to tam za dva měsíce vypadá stejně jak předtím...
Přitom by jen stačilo jim dát do držky, ani zavírat by je nemuseli.
Jsou i nátěry, na kterých sprejové barvy nedrží ...
Hřib bude natírat Karlův most?
Na kameru na veřejnosti se vztahuje předpis o ochraně osobních údajů. To není tak jednoduché někde něco točit. Mnoho z těch kamer jsou proto jen makety, ale fungují stejně dobře.
Ale prd :-) Vlastní fasádu si můžeš natáčet do aleluja. Zvlášť když si na ni dáš cedulku "objekt střežen blablabla".
Fasádu ano, ale ty lidi ne.
Můžeš, žádný problém. Pokud s vchodem, vratama, zdí nebo zahradou zabíráš i veřejný prostor kde občas někdo projde, tak jen na úřad oznámíš pořizování záznamu. A pokud to nikde nebudeš zveřejňovat a po nějakém čase budeš mazat, tak nemáš problém.
Kamery všude jsou správné řešení, ovšem každéhi načipovat a sledovat přes GPS, to by problém vyřešilo.
A ráno zavést povinné chvilky nenávisti, nenechávat to jen na těch žurnalistech, každý by mohl spílat Trumpovi nebo Klsusovi....
Upekl jsem svůj úplně první koláč a povedlo se to :) Mám z toho velikou radost. To vaření je takové neustálé dobrodružsví občas s velice uspokojujícím výsledkem.
Vypadá dobře. Tvarohovej mřežovník?
Jo jo. Mám z něj úžasnou radost. Jen ten tvaroh chtěl víc osladit. V syrovém stavu to bylo OK, ale po upečení by to chtělo víc cukru.
Neboj, ještě tak deset pokusů a vychytáš to.
Taky se po večerech bavím, jak to jde, když normálně to nejde. Ušila jsem vnoučkovi mikinu, ale zavřeli i galanterky, tak jsem nenašla doma vhodný dostatečně dlouhý zip.
A odpoledne jsem se zase potkala s naší volavkou veleslavínskou. Už jsme si potykali/y. Jmenuje se prý glygloglo. Alespoň to tak znělo:-))
Jj, také šiju... a babičkuju...
A navíc chce naše mrně učit háčkovat, šít a vyšívat, tak mě asi čeká velký test nervové soustavy...
Já teď nebabičkuju. Teda babičkuju jen na videohovorech. Už se těším, až budu moct babičkovat na normálních prolejzačkách:-))
Já si to užívám už týden a minimálně do konce lockdownu ještě budu :o)))
Jediné, co jsem zatím nevykoumala, jak vyběhnout na hodinku se projít, ale pořídila jsem místo toho stepper, tak si holt dávám desetiminutovky :o)))
Gratuluju. Uvařím ledacos, ale na pečení, stejně jako na svíčkovou s knedlíkem, jsem si zatím netroufl.
Několikanásobné překročení hranic okresu během neděle. To prostě člověka tak nějak potěší, taková drobná rebélie.