Ahoj,
hledám nějaké solidní kolo na odpolední vyjížďky, sem tam něco delšího o víkendu.
Viděli jste někde v obchodě něco co by stálo za úvahu?
V eshopu jsem zahlídl karbonové MTB 29", se slušnou slevu 30% - 40% ale mají závodní geometrii.
Za dobré peníze se teď sem tam objeví i celodpružené kola, ale většinou sjezdové speciály.
Závodní geometrii na 29", co tím míníš? Jakou geometrii bys chtěl? Poradit ti nedokážu, ale zajímá mne to.
Geometrie pro pohodlnou jízdu několik hodin.
No vždyť to povídám. Lehokolo.
Souhlasím s tím lehokolem. Jen bych to upřesnil - když opravdu pohodlné, tak tříkolové, aby se nemusel starat ani o rovnováhu :-) .
A elektrické, aby nemusel ani šlapat. Nejlépe by vyhověla mobilbed.
S tím bych souhlasil jen pokud je mu 70+ nebo má nějaké větší problémy s pohybovým aparátem. Jinak jestli je mladý a zdravý, je škoda tělo neposilovat. Nakonec elektriku stejně použijeme všichni (kromě těch, co se přidají k benzínové skupině :-))
Závodní speciály mají malý rozsah převodů a nemají šrouby na nosič.
Co ty vlastně chceš?!?
Na bazarech je toho plno v pánské verzi. Na odpolední vyjížďku (cca 20-30km) i celodenní výlety mám toto. Letos tomu dávám nový kabát. Váha v plné polní bude cca 11,5 kg. Jako rekreační univerzál to nemá chybu a je to strašně úsporné a na údržbu nenáročné kolo.
zvědavostní dotaz:
Jelikož dámy na kolech už dávno odložily cudné šaty až po kotníky, jaká je vlastně ještě pointa provozování "dámského rámu"?
Snadnější nasedání na kolo. Ne každá dáma (ba dokonce i někteří pánové) nechtějí nebo nedokáží přehodit nohu přes sedlo.
To, že tomu tak je dobře vím. Nevím ovšem, proč tomu tak je. V mládí jsou slečny na rozdíl od mužů snadno schopné udělat provaz, takže v pohyblivosti v kyčelním kloubu či v fyziologicky širší pánvi to nebude. Proč s pokročilejším věkem ženy často vyhledávají stále nižší a nižší nástup nechápu. Mám podezření, že je to způsobeno právě tím nižším nástupem, který dovoluje těm kyčlím zatuhávat.
V době kdy jsem laboroval s kolenem a nemohl jezdit mi ta kyčel také zatuhla a první nasedání přes rám bylo hodně bolestivé. Pak se to rozhýbalo. Rozhýbanou mám pořádně jen pravou nohu. Když musím nasedat na kolo zprava a přehazovat levou nohu přes sedlo, tak to tam sice švihem dostanu, ale bolí to. Jsem však přesvědčen, že bych to také po čase rozhýbal.
Zajímavá myšlenka.
Já bych dámský rám viděl vyloženě jako historicky daný, protože sukně.
U těch dětí nevím, ale nebude ten častější provaz spíš protože holky mají za vzor baletky a gymnastky, zatímco kluci fotbalisty?
Já bych hádal, že nižší rám by s přibývajícím věkem vyhovoval často i mužům, jenomže většině to hrdost prostě nedovolí. Kdyby se tomu neříkalo dámský rám, dost možná by to bylo jinak... ;-)
...asi to bude zvyk, ale já bych při nasedání zprava nenasedl vůbec a při nasedání zleva stačí kolo víc položit a je po problému,ne?
A dvacetikilovým báglem se kolo blbě naklání...
Tobě možná. Chlap proporcí bi-cyklisty to udrží.
Pokud jedu "na těžko" (s nákladem i na horní ploše nosiče), nasedám raději stylem "noha přes štangli". Chce to sice "grif" a je to náročnější, ale dá se. A naklánět moc nemusím- jde o zvyk i s mýma kratšíma nohama... (takže žádná "korba" v mém případě) ;-)
Tak říkala jsem si že když to zvládám já, pro tebe to také nebude problém :o)))
Mnohem horší je, když to kolo s brašnami potřebuji někam postavit a potřebuji na místě jen posunout zadní kolo, aby se to celé nesvalilo. Nějak je to kolo rok od roku těžší :o)))
...to problém je(posouvání). Jinak jsou ty kila nákladu opravdu nějak "jiná"- asi by byla dobrá i pro něj(někdy) dieta... :-))
Já přehazuji nohu za jízdy zadem přes sedlo. Ty ne?
Taky nasedám zásadně zleva, zprava bych to asi ani neuměl, holt Ibex má vlevo stojánek, předchozí kola ho tak také měla a že nemá stojánek MTB na tom už nic nezmění.
Já každopádně ve všech případech nejdřív na kolo nasednu, teprve pak se rozjíždím. :-)
Tak přehazovala jsem nohu přes sedlo za jízdy naposled na koni, oni ti rychlí koně jsou takoví nedočkaví pohybu, člověk to musel tolerovat :-)
Na kole si užívám, že to stojí na místě a v klidu přehodím nohu přes štanglu (klidně i přes tu vyšší, ohnout nohu mi nedělá problém), stoupnu si nad kolo, nakopnu pravou klipsnu a připravím pravý pedál do záběrové polohy, zkontroluju provoz za sebou a kolem sebe, a pak do toho šlápnu.
...já nejdříve nasednu(zleva,kvůli stojánku a pak jedu- tolik zase nespěchám. ;-)
Přehoz zadem přes sedlo za jízdy mi taky přijde jako nejjednodušší a nejméně energeticky náročný způsob nasedání. 2 hlavní výhody:
1) Jednak při levé noze už na pedálu nezvedám pak tu pravou tak vysoko, jako bych musel při nástupu ze země, viz první fotka kde je to ze země a tedy hodně nepohodlné – v tomto případě takhle jen kvůli trojnožce s foťákem co mě z pařezu cvaká.
2) Díky tomu že kolo už je v pohybu, tak mohu jak krasojezdec tu pravou zadní vytočit mnohem výš než při statickém stání ze země, takže pak ani náklad na brašnách, hodně přesahující výšku sedla, to co by ze země bylo fyziologicky nemožné, nebývá za jízdy na přehození nohy problém. Tedy až na extrémní případy viz druhý obrázek, kde musím za stání ze země a předkem přes štangli, což je pro mě asi ten nejnepohodlnější způsob jak na kolo nalézt.
A stejně jak nasedání je pak i nejjednodušší ten samý způsob sesedání – za jízdy a pravou přes sedlo zpět na zem.
To je miniTIR a na druhom obrázku aj točňou.
Ta točňa tam nebyla jen na okrasu :-)
To ses stěhoval? :-)
Přesně tak, ale jen asi 3km takže se to celkem dalo takhle odvozit.
Jo. Kdysi. Takhle se dnes dá odhadovat kdo je s artrozou a kdo ještě ne. Ovšem kdo má na nosiči půl metru kabel či jěště víc - no nevím. Tam už se asi dají poznat maximálně gymnasti či gymnastky.....
Když se na zadním nosiči veze něco velkého, přes co se nedá moc dobře přehodit noha, přijde nízký rám vhod. Ona sice ta štangle jde překročit taky (dělám to každou chvíli), ale zrovna vzor pohodlnosti to není. Další výhoda je, že když seskočíš nebo spadneš ze sedla dopředu, dopadnou nohy na zem zaručeně dřív než něco jiného na štangli. A že za spoj horní trubky se sedlovou se dá kolo bezpečně chytit, i když rukavice po kovu klouže.
Nevýhodou je nižší tuhost a pevnost rámu, protože trubky netvoří trojúhelníky. Někdy je trocha pružení příjemná, jindy ne (hlavně v krutu). Taky se nedá na horní trubku sednout nebo ji opřít o lampu.
Tohle všechno samozřejmě platí univerzálně pro dámy i pro pány. Název má asi stejnou historickou logiku jako "plyn" na elektrokole.
Jo, přesně jak píšeš...
Když jsem měl u MTB na nosiči plnou brašnu a bylo potřeba nohu zvedat o cca 5 cm výš, měl jsem co dělat... :-D
Ještěže u lehokola takové problémy nejsou.
No je to výš, je třeba se snažit. Přece si kvůli tomu nebudu pořizovat dámský rám. Ostatně právě s plnými brašnami na nosiči se ten rám nejvíc kroutí.
Vraťme se k tématu. Diskuze se opět zvrhla někam do háje. Kupujete letos někdo nové kolo?
Našli jste zajímavý loňský model ve slevě?
Trochu jsem si prošel pár diskuzí a doporučení je 29", moje 27,5" je už prý přežitek.
Převody 1x10. 11 - 42 zubů. Trochu málo, budu to muset vyzkoušet.
Náboje mi stačí Deore, přehazovačka stačí cokoliv. Pláště + duše. Bezdušáky možná později.
Slušnější vidlice. Možná i zadní odpružení, pokud by byla opravdu dobrá cena.
Ne, nekupuju a doufám, že ještě roky nebudu muset další kupovat...
Každopádně řazení 1x10 je pro 90% lidí hloupost.
Do kopce budeš to kolo tlačit a po silnici s kopce si nepřišlápneš... i když podle nicku to možná chceš?
Taky nechápu, proč jim ten přesmyk dělá potíže. S tolika pastorkama stačí i jen dva talíře, ale s jedním nedá ani rozsah jak mám já se šestikolečkem na Favoritce.
To chce dobrý marketing, protože dostaneš míň a zaplatíš víc... :-)
Vyšší level už je jenom kolo bez přehazky...
Jo, na MTB mám 2x10 a dá se. S úplně nejlehčím dřív ztratím balanc, než že bych to neušlapal, ale těžší převod by se občas po silnici hodil, s kopce musí nohy hodně kmitat. Teoreticky by ten dvojtác asi šel vyměnit, to zatím neřeším...
Ale právě proto mám naprosto jasno, že jednoplacku ani za nic. Něco jiného je kolo do města, když je to kousek po rovině, jde to nakonec i bez přehazky, ale pořizovat MTB s nedostatečným rozsahem převodů, mi nedává smysl. U lehokola nemluvě... :-)
Jak, ztratím balanc ? Když gyroskopický efekt otáčejících se kol nahradíš gyroskopickým efektem roztočených klik...
Ty možná jo... :-)
Pokud se na MTB pokouším škrábat po nějaké prudší pěšině a podobně, brzy se dostanu do stavu, že stačí kořen nebo drobná nerovnost, zvedne se mi přední kolo a já jsem rád, když seskočím a nenatluču si... nebo naopak prohrábne zadní kolo, ztratím zbytek rychlosti a sesedám bez šance znovu se rozjet před vrcholem kopce...
Tudíž lehčí převod než mám bych stejně nevyužil. Ale beru, že tohle je moje nešikovnost, nikoliv limit kola.
Na silnici s rovnováhou problém není, aspoň já v okolí nic tak prudkého neznám...
Jsem na tom podobně. Sice se snažím držet balanc a posouvám se na sedle dopředu, ale stejně mám přední kolo málo zatížené a kolo mne po zadním kole doveze někam, kde to už nezvládnu a skončím. Ještě lehčí převod by mi už mnoho nepomohl. Syn je šikovnější a má ten lehčí převod. Většinou skončí o cca. 30 metrů přede mnou. Vlastně bych si rád někdy prohlédl někoho, kdo to umí, abych se poučil, co dělám špatně.
Posunutí na sedle nemusí stačit. Váha je furt dost vzadu, akorát ještě odlehčíš zadní kolo. Já na tom zalehnu až bradou k řidítkům a zadek spíš vytrčím na sedle dozadu, aby tam zůstal dostatek váhy. No a pak čarovat s vyvažováním. Taky dost pomáhá zasouvací sedlovka. Zvlášť při rozjezdu do strmého kopce.
No a pak je taky právě dost důležitý ten lehký převod. Ten snadno budeš točit plynule. Do těžšího dáváš rázy, snadno pak podklouzne zadní kolo, nebo se rozkymácíš.
Používám ještě jednu drobnost - vidlice s možností měnit délku zdvihu za jízdy. Nejmarkantnější je to na enduru, kde snížím zdvih ze 150mm možná o nějakých 80 - 100mm. Geometrie biku se velice změní a strmé výjezdy jsou mnohem jednodušší.
Délku vysunutí vidlice měnit nemohu, sedlovku mám také pevnou, ale ohnout se k řídítkám mohu a snížit sedlovku ručně mohu také. Musím to zkusit, třeba by to pomohlo. Pokud ano, tak si mohu výhledově koupit lepší kazetu. Ale nejdřív to venku musí trochu oschnout. V tomhle blátě se do toho kopce škrábat nebudu.
Tak zasouvací sedlovku neplánuju, ale s tím lehkým převodem mi naopak právě přišlo, že když už tam mám nejlehčí převod, šlapu a dokud nějak jedu, budiž.
Ale pokud zastavím, tak se do toho kopce už nedokážu rozjet proto, že ten převod je pro rozjezd moc lehký! Protože když zkusím šlápnout na jeden pedál, je prakticky okamžitě dole, díky lehkému převodu jsem nenabral žádnou rychlost a protože je to do kopce, zastavím dřív než na druhý pedál stihnu druhou nohou nastoupit.
Na to je nějaká finta?
Je.
Dát si o stupeň těžší.
Nojo, ale to se musí protočit ručně šlapky. A stačí jen o jeden stupeň? Já ke všemu ještě řeším klipsnu, do které musím nacpat nohu. Když nenacpu, tak to někde v terénu utrhnu. No a cpát se musí rychle a poslepu. Zatím když už zastavím, tak to tlačím až do místa, kde kopec alespoň trošku na kousek poleví, abych dokázal nasednout a zvládnout tu klipsnu. Klipsny mi nevadí, umím to s nimi, ale v tom kopci je to doslova pruda.
Pokud nejsi sportovec a nevyužíváš, tak klipsnu můžeš uříznout.Či vyměnit pedály.......
Když to s klipsnama pořádně neumíš, šlapej do kopce na opačné straně pedálu, a do klipsny záleží, až to budeš mít rozjetý, nebo kopec mírnější.
V terénu s klipsnou otočenou dolů jí brzy někde utrhneš.
Proč myslíš, že to s nimi neumím? Jezdím s klipsnami cca od 13 let. Nazuji ji bez koukání jen pohmatem. Ale když moc chci a moc spěchám, tak to často nevyjde.
Možná je po těch letech už nejvyšší čas přejít na "nášlapy". Netlačí do nártů, a je to oproti klipsnám výrazný bezpečnostní prvek.
...pokud ti kolo "prohrábne" ve stoupání(šotolina, listí, bláto ap) a musíš dolů, tak nasednutí je pro běžného cyklistu problém i s nášlapy....
Kdybys uměl, neměl ba si tyhle "problémy". S klipsnama jezdím i na torpedu, kde si nohy neprotočíš dozadu, protože tak brzdíš, a tedy z nich nohy dáváš až opravdu při zastavení a vše OK. Prostě si ty klipsny neumíš seřídit tak, aby jsi do ní vklouzl jen nohou bez pomáhání rukama a přitom nebyla volná. Problémy nemám ani s původními kovovými, ani moderními plastovými - u nich navíc nehrozí, že si ji sešlápneš, když si omylem spleteš stranu pedálu a šlápneš silou na klipsnu. Zlomit se mi ji ještě nepovedlo - a i kdyby, stojej pár šupů.
A ty se s tou klipsnou rozjíždíš v terénu do tak prudkého kopce, kde tě to na nějakém hrbu shodilo a kde musíš okamžitě šlapat zcela naplno a přitom současně nasouvat tu nohu do klipsny?
Klipsny mám i na krosce. Rozjezdy kamkoli mi problém nedělají. Nejsem levej na obě nohy.... Nohu strčím do klipsny na půl otáčky kliky, když je nejhůř, šlápnu si plnou otáčku na druhý straně pedálu, pak si pedál špičkou pootočím a botu zašoupnu. Bez rukou, bez dívání.
Jsi blbej nebo navedenej? Přečti si co píšu a pak to komentuj. Já neříkám, že jsi levej na obě nohy, ale patrně na hlavu.
Voni pane Brahma jsou nejen levej na nohy a ruce, ale i blbej na hlavu a ještě sprostej. Takovej brouk Pytlik, co hovno umí a do všeho učeně kafrá.
Nohu do klipsny zasunu i při rozjezdu do kopce.. v době, kdy jde pedál nahoru tam strčím špičku, v horní poloze naklopím pedál špičkou dolů a zaberu. Bota vjede do klipsny a zabírám plnou silou. Jen nebejt blbej a levej.
Si to chytráku zkus v opravdovém kopci a pak nám o tom napiš. Na to ti ani točení šavličkou nad hlavou nepomůže.
jsi debil. S tím to konstatováním s tebou ubožáku končím.
Já jsem ty plastové už před lety vylámal všechny. Tenkrát ten plast v mrazu zkřehnul a pak stačilo málo. Možná je dnes dělají z něčeho odolnějšího, nevím. Přešel jsem na nášlapy.
Tak to jsem asi omylem koupil nějaký dobrý :) Já s klipsnama jezdím od mých 10 let.. zezačátku jsem si párkrát rozbil hubu, protože jsem pozdě vystoupil, ale teď vlastně o nich ani nevím.. naopak jsem se málem vyválel na kole bez klipsen, kdy jsem zapomněl, že ne nemám, postavil jsem se do pedálů a chtěl jsem se protáhnout na špičkách.... to bylo divení, jak jsem zprudka dosed.
Jakože přehodíš ještě před zastavením nebo s nadzvednutým kolem po tom zastavení před pokusem o rozjezd?
Když to stojí, odřadím tak dva až tři stupně podle velikosti stoupání (jeden bývá málo vždy) a ručně protočím pedály.
V mezičase si nohy spočly a ten prvotní rozjezd a čas na nakopnutí levé klipsny to s tím těžším převodem dám :-)
Tak záleží o jakém sklonu se bavíme, já sem tlusťoch, nejlehčí převod mám 22/42, což už trochu extrém, co se na sériová kola nemontuje, nicméně mám nemálo míst kde i s tímto převodem musím dost snížit kadenci abych to fyzicky utáhl, s rovnováhou přitom problém nemám a užil bych i lehčí převod, kdybych ho měl.
Jinak doporučuju shlédnout toto video
https://youtu.be/uhfhJnyyotQ
No já to testuji zejména na Závisti nad Zbraslaví. Jezdím po modré od Hálkova pomníku nahoru a jsou místa, kde to prostě už nedám. A není to nedostatkem sil, dřív mne sundá dolů vlastní nešikovnost. Kdybych to kolo zvládl, tak bych si mohl pořídit ještě lehčí převod a točit to s menším vypětím. Zkusím na té technice trochu zapracovat.
Převod mám 22/34 a 27.5" kolech. Při rozdílných průměrech kol je holý údaj mezního řetězového převodu nedostatečný. Ještě by to chtělo udávat i délku klik.
Teď jsem zběžně koukal na dostupné devítikolečkové kazety a maximální rozsah jsem našel 11-36. To zase takový rozdíl proti 11-34 není.
Tak na nevýhody 10+ sad už přicházejí i (někteří) výrobci.
Existuje americká značka "Box components" která přišla s "horkou novinkou": "Prime Nine" - což je devítikolečko s "dnes standardním" rozsahem +-500%
U nás jsem ho zatím nikde v nabídce neviděl (obecně ta značka tady moc nefrčí) a ani neznám nikoho kdo by ho vozil, takže čert ví, jak se bude jezdit s nevyhnutelnými mezerami mezi jednotlivými rychlostmi. Do terénu to asi tak moc vadit nebude, ale na silnici (gravel bike) by to byl asi opruz...
První historickouz zmínku jsem viděl tady (4:45min)
https://www.youtube.com/watch?v=2ukSTBkd1ss
Tam to vypadá podle map celkem prudce, místy nad 20 %, pokud je tam i naprd povrch, to už není žádná sranda.
Ono je to spojené, člověk ztrácí balanc protože jede pomalu a pomalu jede protože nemá fyzičku na to aby jel rychlejc.
Tak strašné to zase není. Ano, místy ti to zvedne řidítka, ale že by to bylo 20%, to se mi nezdá. Jezdí se tam na kolech docela dost nahoru i dolů. Nicméně zrovna tahle cesta je taková "vyklusávačka" mezi těmi dvěma kopci. Z Točné (kde se dá bikersky vyblbnout víc než dost) se sjede dolů do Břežanské rokle a po téhle modré se zase vyjede nahoru a pak se nabízí další bikerské terénky.
Samozřejmě jako všude jinde je to o schopnostech každého a o jeho fyzické kondici. Vyjede to ale i průměrný cyklista.
V tomhle úseku https://mapy.cz/s/pecohuseve to ukazuje cca 21 % a model terénu na ČÚZK cca to samé.
No vidíš, v reálu bych zrovna tenhle úsek netipovala, že je tak prudký. Tady se to vcelku vyjet, blbá je hlavně ta zatáčka vlevo. Ta je dost ostrá.
Na té modré jsou jiné úseky, které dají člověku zabrat mnohem víc než tohle :o)))
Ale ano, určitě nejsem žádný výjimečný cyklista. Dával jsem to sem hlavně proto, abys mohl posoudit, zda mé problémy jsou řešitelné více změnou převodu, nebo hlavně změnou schopností.
Ty musíš být pěkný lempl, když Radka to jezdí a ani netuší, že je to nějak moc prudký... ;-)
Naprosto kecáš a nikdy jsi to nahoru na kole nejela, nebo už je to tak dávno, že si to už nepamatuješ.. Jezdí tam opravdu málo lidí. Nechápu proč máš neustále nutnost mne komentovat a vymýšlet si. Jdi se ozařovat a nepleť se cyklistům do tématu, nerozumíš tomu.
Nebuď hubatý, buď tak hodný. Ale opět to jen dokazuje, že mám pravdu, protože když ti dojdou argumenty, nastupují osobní invence.
Jela jsem tam, to víš že jela. Nejednou a jak nahoru, tak i dolu. Naposledy při NaKoláckém srazu v Praze v roce 2017. A myslím, že každý z té tehdejší skupiny by ti k téhle cestě řekl svůj názor a každý by mohl být trochu odlišný. Někdo to vyjel jako prd, někdo si kousek potlačil.
A nekomentovala jsem tebe, ale reagovala jsem na xtondu.
Tak to bych asi na Irisu nedal, ani kdybych si hlavu přilepil k řidítkům.... prostě bych neušlapal :)
29" kola jsou větší kola než na Favoritce. Jak se chceš s takovým rozměrem vejít někam do terénu na úzkou pěšinku s ostrou zatáčkou? Ty umíš jezdit ostré zatáčky smykem?
Čím větší kola, tím těžší gumy a víc neodpružené hmoty. Pokud si nekoupíš karbonový model, tak to kolo vychází těžké.
Aby to s těmi koly nebylo moc dlouhé, tak nacpou to zadní kolo co nejvíc k sedlové trubce. Už tam nevsuneš blatník, ani kdybys chtěl.
29" kolo s jednoplackou je dobré pro závody XC s širšími cestami, ne zase tak velkým terénem a namakanými závodníky. Jsi to ty?
29" kolo je hlavně módní hit. Kdo chce perlit na zahrádce, musí o plotek opřít poslední model, že to do kopca tlačí a po rovině nejede, je nepodstaný. Hlavně, že to má pořádnou gramofonovou desku vzadu, převodník zvíci malého pastorku a tlustý gumy s hrubým vzorkem :-D
Módní hit to byl tak před patnácti lety, dneska je to hlavní proud, dospělá horská kola s 26" koly se prakticky neprodukují a 27,5" je rovněž v menšině, někteří výrobci dělají to, že u jinak 29" modelu mají XS a XXS velikost s 27.5".
Viděl si jak dneska vypadá závod XC? Víš, že 29" se rozšiřuje i v kategorii enduro? Víš, že na XC závodech i ženy s výškou 160 cm používají 29" Víš, že ta tzv. 29" kola mají stejný průměr ráfku jako kola silniční, je tam jen širší plášť?
Viděl a vím. Průměr ráfku je nezajímavá věc. Jedině důležitý je průměr celého kola. Obvod kola, který zadávám do cyklocomputeru mám u 27,5" horáka o centimetr větší než je na mém standardním silničním Favoritovi. 29" kolo bude ještě o 3 centimetry na průměru kola větší. Když jsem vyměnil starého horáka s 26" koly za nového s 27.5", tak jsem se divil, že na úzké trialové stezce, na kterou jsem se vždy i v zatáčce vešel, mám najednou problém. Prostě to kolo je delší a já to dostatečně neumím. Teoreticky, zachovám rozměr rámu, který je daný mou velikostí a vyměním 26" kola za 29", tak mi rozvor kola vzroste o 2x3"=2x7.5cm=15cm. To je už docela dost, aby se to projevilo.
To, že to výrobci protlačili jako trend a všechny zblbli, nic nemění na prostých geometrických poměrech a převodových poměrech.
Jako všechno, má to nějaké plusy a mínusy. Určitě mohou existovat lidé, kterým 26" vyhovuje víc, ale vzhledem k tomu, že 26" MTB už prakticky zmizelo z nabídky, většina evidentně uvěřila, že 29" je správná cesta.
Já na 26" MTB nikdy nejezdil a srovnávat to s Ibexem by nedávalo smysl, ale obecně se tvrdí, že větší kola lépe přejíždí nerovnosti, mají menší valivý odpor a celkově lépe jedou. Logickým důsledkem holt bude, že se občas někam nevejdeš...
Ono ani ve vlaku mi ty háky pro 29" MTB moc nevychází, kolo na háku za přední kolo nevisí, ale stojí na zadním kole... což ale beru spíše jako plus.
Já jako hlavní změnu 26" Ibex -> 29" MTB pozoroval, že v prudkých zatáčkách musím začít zatáčet mnohem dřív, ale to je spíš důsledek toho, že na Ibexu mám nohy před předním kolem, někdy jsem pedály těsně míjel zábradlí nebo je měl nad příkopem...
Že něco vyhovuje závodníkům, nebo že to zvládají nemá zas až tak velký význam pro běžného turistu nebo vejleťáka. Tam bude spíš rozhodovat způsob užití, jízdní styl. Těžko říct, že 29"je univerzálně nejlepší. Zavoďák to vezme přes ty šutry napřímo, na to by se mu hodilo i víc než 29". Já nemám tu rychlost, mezi těmi samými šutry kličkuju, hodilo by se občas ještě kratší a obratnější kolo, než je 26".
Argument se závodníky je úplně mimo mísu. Závodníci nevozí to co by jim vyhovovalo, ale to, co jim dá tovární tým a co požadují sponzoři. Viděl jsi někdy Sinu Frei na kole? Zkus s ní někdy dát řeč, jak se cítí se svým metrem a půl a pětačtyřiceti kilogramy na 29 palcovém kole.
A že se 29 rozšiřuje i do enduro kategorie - bodejť ne, když probíhá celosvětová masírka, že je to to jediné cool řešení (fyzika jde stranou). I DH biky jsou v tomto rozměru. Tady by to snad dávalo trochu smysl - přesto spousta DH jezdců jezdí 27.5" (já taky, protože 26" rám se již nedá koupit).
Jezdil jsem hodně kol v rozměru 29", ale nikdy jsem ani na chvíli neuvažoval, že bych si nějaké postavil. V porovnání s mými 26" jsou těžší a neohrabané a to o dost. Co to půjde, zůstanu na svých 26" s trojpřevodníkem...
Výhody/nevýhody kol 26/29" kompenzují kola 27,5/28"- blíží se spíš ke 29-kám s mnoha výhodami proti nim(https://www.moolbike.cz/jak-vybrat-jizdni-kolo... ), nehledě o vhodnosti pro většinu postav pokud jde i o rám...
"Výhody 29" kol:
...
- Na jedno šlápnutí ujede delší vzdálenost díky většímu obvodu
- Vzhledem ke středu kola je níže položené těžiště, což poskytuje větší stabilitu
..."
Po tomhle jsem nějak ztratil chuť číst dál.
A tak že na jednu otáčku ujede delší vzdálenost je asi fakt...Jestli se to dá zařadit do výhod už je samozřejmě otázka :-D
Ten druhý řádek už je minimálně napsaný matoucím způsobem. Někde jsem pochytil, že u rámů na 29" kola se šlapací střed posouvá níž - když si spojíš čárou středy kol, tak kliky budou pod ní. Stát pod středem těch dvou gyroskopů by mohlo ke stabilitě přispívat, jak se to kompenzuje s tím, že obecně budeš pořád výš je otázka.
To by ASI mohlo bejt myšleno, i když napsáno je to teda fakt hovadsky...
Na jednu otáčku ano, ale na jedno šlápnutí ?
To je snad jedno ne?
Pokud bys chtěl porovnávat na tohle téma 26" s 29" tak v rámci férovosti musíš použít stejný převod a tím jediná proměnná celý rovnice bude velikost kola...
Já bych v rámci férovosti spíše porovnával kola s převody tak, jak se běžně prodávají. Dát si na 29" kolo převodník, který ti vyhovoval na 26" je sice většinou možné, ale výsledek těžko nazveš výhodou... :-)
To by pak do kopce byla opravdu výhoda :-))
Obvykle je běžnější ladit převody plackama a kazetou, než velikostí kol. Je to prostě nesmysl pro cyklistu, i když při stejném převodu to tak skutečně je.
Tak já silně pochybuju, že to autor myslel tak, že máš zahodit přehazovačku vozit s sebou sadu kol na výměnu. Občas když se za každou cenu snažíš udělat názorný srovnání pro blbce, lidi co trochu tuší která bije se chytají za hlavu - mám to v práci takřka na denní bázi...
Souhlas, to první je blbost, tohle byl relevantní argument naposledy v době, když kliky byly pevně spojené s osou předního kola... :-)
Ta druhá věta může být chápána více způsoby. Pokud by mysleli střed předního/zadního kola, tak ten je u 29" pochopitelně výš, takže je-li těžiště jízdního kola u 29" zhruba stejně vysoko jako u 26", protože jezdec chce dosáhnout na zem, mohlo by upravdu platit, že vůči středům kol je těžiště jízdního kola níže... ovšem netuším, proč by to mělo poskytovat větší stabilitu... :-)
Nakonec moc dobře víme, že větší stabilitu poskytuje naopak vyšší těžiště. Protože čím je těžiště výš, tím déle se na zem padá a tím více času má jezdec na reakce k udržení rovnováhy. A proto je lehokolo trošku těžší na řízení než MTB... a proto bylo pro mě neskutečně těžké řídit lowracer v porovnání s mým Ibexem... :-)
Cože ? Vyšší těžiště, lepší stabilita ? To spíš bude jen o tom času na reakci, než o těžišti. Zkusil jsi někdy leho na 26", kde se válíš až nad těma kolama ? To by podle tvé teorie musela bejt sranda i pro babku s nákupem na řidítkách.
Přitom leho na malejch kolečkách, kde jsem se válel skoro u země jsem dával prakticky na první dobrou i na bahnitý cestě do kopce. Na těch šestadvacítkách jsem si později ani neškrtnul.
Tak jak to nazvat, když né stabilita?
Já se za život svezl akorát na svém Ibexu a potom Maxu a Apusu, což mi přišlo +/- stejné a potom na nějakém lowraceru, co tam Azub měl, tam jsem byl fakt kousek nad zemí a po mnoha letech na Ibexu najednou docela výzva vůbec se rozjet...
To, že se (leho)kolo s výrazně nižším těžištěm rychleji skácí ze skoro svislé polohy do stavu, kdy už to zkorigovat nepůjde, se předpokládám shodneme? Jak bys to tedy nazval jinak než stabilita/labilita.
Tím netvrdím, že nižší těžiště nemá výhody. Větší ochota naklánět se do zatáček se taky může hodit, ale aspoň můj poznatek z té jedné jízdy na lowraceru byl, že se budu držet Ibexu, který mě lépe poslouchá...
Z hlediska stability (při stejné základně) je výšší těžiště vždy vratší. U vysokého těžiště stačí menší výchylka ke ztrátě stability. Bude něco jiného, když se vykloníš na nízkém štokrdleti nebo na barové stoličce, i když obě stoličky budou mít na zemi nožičky stejně daleko od sebe.
Z hlediska ovladatelnosti a manévrovatelnosti je vyšší těžiště výhodnější. Pro změnu směru pohybu stačí u výššího těžiště menší výchylka, které vyvolá požadovanou reakci.
Prostě rozhoupat barovou židli zvládneš s minimálním pohybem a velice snadno z ní můžeš spadnout. Na nízkém štokrdlátku se mužeš vrtět a naklánět o stošest a dost těžko se ti podaří to vůbec zhoupnout, natož se s tím převrátit.
Nižší těžiště = lepší stabilita platí jenom pro vícestopá vozidla a barové stoličky. Čím níž těžiště a čím širší základna, tím je těžší to převrátit.
Jednostopé kolo je vždycky labilní. Čím má těžiště výš nad zemí (ne nad středy kol), tím pomaleji padá a tím jednodušší je udržet rovnováhu. Další zásadní vliv na rovnováhu má geometrie a rozložení hmoty okolo osy řidítek, ale to nemá s velikostí kol nic společného.
Tím pomaleji padá, nebo déle padá ?
Trošišku déle. Gravitační zrychlení je pro všechny stejné. Ten rozdíl bude nepatrný a navíc se v něm uplatní jen velice krátký okamžik, než se kolo nakloní tolik, že žádný návrat do vzpřímené polohy už není možný. Na stabilitu má vliv zejména šířka kol. Jakmile těžnice vyběhne se stopy kola na zemi, tak to padá. Čím širší kolo, tím je prostor pro stopu těžnice v něm větší. Na biku se širokou gumou se stojí na místě mnohem snáze než na galusce.
Myslím, že to "pomalejší" padání se v té stabilitě neuplatní.
Asi projeví. Je podstatně snazší vybalancovat na ruce tyč od smetáku než tužku.
Nemá na toto vliv spíš šířka řídítek neč výška kola? :-/
To jsem do teď nevěděl, že se prodávají MTB, která mají větší přední kolo než zadní (tedy přesně naopak než to mívají lehokola). Jestli to dává smysl, posoudit neumím. :-)
https://www.youtube.com/watch?v=7E7ZdSfzWvA&...
To tam říká, to je pro jízdu s kopce... Kolo, se kterým se vyvezeš na kopec a sjedeš po různejch hrbech dolů.
Žádná velká novinka, leč point ami furt malinko uniká. Příkladně nemůžeš přehazovat gumy :-)
Materiál ke "studiu":
https://www.youtube.com/c/gmbn/search?query=mullet
Lepší průjezdnost přes výraznější nerovnosti (kořeny, kameny, rygoly).
...taky nekupuju a dlouho kupovat už nebudu. Kdybych ale kupoval, tak mám jasno jaké a k čemu kolo chci, projdu si nabídku e-shopů, prodejny na okolí i bazary a není možné, že bych si nevybral!
Nové kolo letos nekupuju a nebudu kupovat pravděpodobně nikdy. Jestli se někdy zblázním a budu zase něco stavět, tak městský náklaďák do mokrého počasí založený na 26" neodpruženém ocelovém rámu (loňský nebyl, ale ve slevě jo: "buď si ho vezmeš, nebo půjde do šrotu").
No nic, konec trolení, zpátky k původnímu dotazu. Těžko doporučovat konkrétní konfiguraci, když nevíme, kudy ty "odpolední vyjížďky a občas něco delšího o víkendu" povedou. Rovina, nebo kopce? Asfalt, sjízdné cyklostezky, nebo terén a bláto? Jenom v hezkém počasí, nebo i za mokra? V plném silničním provozu, nebo zásadně mimo? Výhradně ve dne, nebo i potmě? Kolik nákladu má kolo uvézt? Chceš ho na sportování, nebo na dopravu?
Inu jako vždy je to otázka peněz. kdo neví co s prachama, tak prostě koupí, co se mu líbí. A když se to po pár jízdách jaksi "nehodí" dá ho do bazaru a koupí další. A někdo možná každej rok. Proto také možná občas někdo pořídí kvalitní kolo vpodstatě za onu "babku". A kdo chce frajeřit a nemá na to, tak buďto se mu to poštěstí, a nebo taky ne a pak mu zbejvá jen lamentovat a utahovat opasek. Ono ty zkušenosti se vesměs draho platí...
A dnes je málokdo jen tak (až na vzácné vyjímky které občas jsou),lehce dává do placu. Spíše v téhle tržní době hledí co z toho vytlouct. Postačí se podívat do vyhledávačů. Místo rad samé nabídky, v nejlepším případě odkazy...
Tohle tě doveze všude....
https://aukro.cz/historicke-kolo-wandeler...
+ A všímáte si způsob napínání řetězu, či odpružení sedla?
Na tomhle kole je vše funkční.. podobných mám několik a právě se na jednom chystám vyrazit.
Jo, dneska je každej starej střep "historické" nebo aspoň "retro" a lidi za to chtějí nesmysl.
Ať nezakládám nový příspěvek.
Poradil by mi někdo 29horské kolo s pohodlným posezem,dvoupřevodníkem,možností uchycení standartního zadního nosiče a pevné osy.Tak aby to nebyl nějaký šrot.30-35k cca.A ještě normál duše na autoventilek.Uvítám jakýkoli návrh.V žádném eshopu tyhle parametry zadat nejdou.Dík.
Tak to držím palce. Zrovna autoventilek byla jedna z věcí, kde jsem chtě nechtě musel z požadavků slevit. Zvažoval jsem zvětšit díru pilníkem, ale nakonec jsem koupil měřič tlaku, co si s galuskovými ventilky poradí...
Na ventilek se vybodni.. slušná redukce z velo na moto ventilek stojí 22 korun
V čem je autoventilek tak super? Galuskáče jsem měl na horáku a nikdy s nimi nebyl žádný problém a i ruční pumpou se nechaly nafoukat rychle a bez problémů...
Kovovej automobilovej je pevnější než galuskáč... hůř ho při rumplování pumpičkou, kterou nemůžeš opřít vylomíš, nebo ho chce z důvodu koncovek..... vzhledem k tomu, že redukce jsou oběma směrama za pár šupů, přijde mi to jako zbytečnej požadavek, radši bych koukal po dobrý cestovní pumpě, která se dá opřít a nebo má aspoň šlaouchek, když si není jistej, že ji udrží.
Hromadu let používám na obou kolech jen galuskový a nikdy žádný problém. Ventilek je zrovna tak kovový a při správném nasazení pumpičky a držení není šance ho vylomit.
Já bych sice raději autoventilek, ale za ty skoro 3 roky, co MTB mám, se tomu nic zlého nestalo.
Asi nejvíc mě štve to měření tlaku. To je u autoventilku hned, u galuskového než se hlavička ventilku dostane do koncovky přes gumičku dostatečně hluboko, aby se tlak změřil, docela to trvá a potom stejně úsilí to z něj sundat... a následně celý proces několikrát zopakovat než tlak odpovídá požadavkům...
Kdo má pumpu s budíkem, tak to má jednodušší, ale zahodit jinak dobrou a funkční pumpu jen protože nemá bodík, mi přišlo hloupé... :-/
To jsem snad nikdy nedělal abych nutně měřil tlak, na to mi bohatě stačí palec a u horáku cit pro tlak co zrovna v tu chvíli potřebuju.
Doma mám dílenskou pumpu u které je tlakoměr. Není to žádný zázrak, ale pro +- to bohatě stačí. Když dofoukávám u treka tak to vidím. U Horáka tu hodnotu tlaku nehlídám, to beru odhadem a pocitově podle toho kudy a kde jedu. Není problém po cestě upustit nebo dofouknout, běžně to tak dělám podle terénu.
Když někde venku píchnu a musím nafoukat, tak to malou galuskovou celkem rychle našťouchám a jedu. Treka doma když tak doladím na běžných 5,5/6.
Já teda palcem nepoznám nic...
U Ibexu je to jednoduché, pokud se kolo dá prsty zmáčknout, jsem hluboko pod povoleným minimem a dofouknutí je nezbytné... :-)
U MTB je to horší. Když už jsem se smířil s tím, že minimální povolený tlak pláště je pořád pro mě hodně (což mě z pohledu technika štve), tak tam rozhodně nechci mít příliš málo...
Zatímco u Ibexu beru za rozumný rozptyl 480-600 kPa, tak u MTB se snažím trefit 190-200 kPa (pokud nepředpokládám extra terén).
To jezdíš na MTB na tak málo nahuštěných pláštích? Ono to může být príma, ale já bych se bál, že to někde prorazím.
Záleží jak a kde jezdíš a kolik vážíš. Já sem se na 622-57 pláštích dopracoval k 1.8/2 bar a vážím skoro metrák. Měkčí plášť líp tlumí drobné nerovnosti a má větší plochu kontaktu se zemí, takže líp drží. Je potřeba najít nejnižší tlak, kde ještě nedochází k negativním jevům jako je to žvýkání pláště a průrazy. Minimální tlak udaný výrobcem pláště neřeším.
No jako nevím, jestli dělám něco špatně, ale na plášti je myslím psané 220 až 450 kPa, přičemž i když jsem měl přesně to 220 minimum, tak mi to přišlo jako hodně. Tedy po rovné asfaltce samozřejmě dobré, ale přes kořeny a podobné nerovnosti mi přišlo, že to poskakuje a zvlášť zadní kolo hrozně drncá. S trošku nižším tlakem mi to přišlo lepší.
Docela by mě zajímalo, jak ten minimální tlak výrobce spočítal, respektive na jakou hmotnost jezdce? Přes léto jsem míval zhruba 75 kg (teď díky home office skoro 80), tak to asi bude trošku jiné, než mít třeba přes 100.
A to drncání je špatně? Já to evidentně hustím moc, poněvadž k tomu terénu se vždy musím dostat přes ten asfalt a občas s tím jedu s někým na výlet jen po asfaltu, třeba s manželkou. Už jsem si a to drncání vlastně zvykl. Proto se ptám, co vlastně dělám špatně a proč je to špatně.
Tak záleží jak moc malý detaily chceš honit. Pro jisté lidi je to v podstatě samostatná vědní disciplína :-)
POkud chceš závodit terénem, tak skutečně nižší tlak pomůže, s velkým kolo odskakuje což v důsledku brzdí. Na méně únosném povrchu "rozšlápnutější" guma lépe rozkládá tlak a méně se boří. Upustit trochu tlaku v tom sněhovým nadělení co teď vládne venku se ukázalo jako docela vhodný nápad.
Pokud jedeš po asfaltě, tak naopak platí, že čím tvrdší guma, tém menší valivý odpor, což samozřejmě platí jen na hladkém povrchu, dlažební kostky tě pošlou v podstatě do terénních měřítek.
Trochu líp se o tom mluví třeba tady:
https://www.youtube.com/watch?v=sQ8GgcVIpCQ
S nynějšími zkušenostmi, kdyby mi hrozilo že budu jezdit občas do terénu a občas "s manželkou po asfaltu na výlet", přezouval bych si pneušky jako celek. Hrubý vzorek, potřebný v terénu, na asfaltě jednak zbytečně brzdí a jednak překvapivě rychle mizí...
Že vyšší tlak jede rychleji platí pouze pro opravdu dokonale hladký povrch jako je třeba palubovka velodromu, asfalt zdaleka dokonale hladký není, zejména pokud už není nový, pak vždy bude nějaký tlak nad který odpor poroste, protože deformace měkkého pláště na nerovnostech vezme míň energie než když se s tvrdým pláštěm na nerovnostech musí zvednout celý bicykl i s jezdcem
https://www.renehersecycles.com/myth-16-higher...
https://www.slowtwitch.com/Products/Things_that...
https://www.velonews.com/gear/resistance-futile...
tak si to vyzkoušej v praxi
nafoukni kolo třeba na 1,5 stoupni si bokem na jednu šlapku a odraž se jednou na rovném asfaltu jak na koloběžce--zkus to několikrát jak daleko dojedeš.
to samé opakuj po nafouknutí třeba na 3
na kole jsem to nikdy neřešil, respektive jízda na kole nafouklém max na 2 mi je příjemnější.
koloběžka nafouklá pouze na 2,nebo méně, to je ale pocit, jak když je k tomu asfaltu přilepená.
No právě, koloběžka se jasně fouká na max a ještě víc, jinak prostě nejede. Proč by se kolo mělo chovat jinak?
Mám cestou do práce testovací kopec. Max rychlost kola je jasně funkcí nafouknutí pneumatik a to u Favorita s 3.2cm šířkou pneumatiky i u horáka s 2.1" drapákem.
2 bar sou celkem málo, v tom článku na prostředním odkaze mají změřeno, že u 25 mm silničního pláště se odpor začne zhoršovat na dobrém asfaltu při tlaku nad 7,5 bar, na hrubém asfaltu nad 7 bar. Na zdrsněném betonu mají nejmenší změřený tlak 4 bar a s vyšším tlakem už je to jenom horší.
Každopádně na MTB chci hlavně aby to drželo abych si nenatlouk a abych nebyl naklepanej jak řízek a tomu klidně obětuju i pár W výkonu.
Pdhuštěné pneu je vhodné pro širší (z.zv. balonové) pláště viz ona vozidla do písku. A ono menší tření na asfaltu už někteří výrobci řešili speciálním tvarem pláště, který při přehustění vytvoří "hrot"na obvodu čili je to jako kdyby se na plášť nabalila úzká galuska.
Na tuhle otázku asi nebudu ten pravý, MTB jsem kupoval před cca 3mi lety a víc kilometrů bylo po silnici než v terénu (a pořád nejvíc na lehokole po silnici)...
Nicméně vycházím z předpokladu, že MTB mají poměrně tlusté pláště také proto, aby poskytovaly určitou míru tlumení a trochu se přizpůsobily nerovnému podkladu. Když bude tlak moc vysoký, bude kolo po nerovnostech poskakovat jak pinponkový míček... takže diskuze bude zřejmě o nějakém optimu, respektive kompromisu spousty požadavků...
Já k tomu hlavně došel tak, že kolo jsem koupil a než jsem sehnal budík schopný měřit galuskové ventilky, jezdil jsem na tom tak, jak to od prodejce nafouknuté bylo (ten to měřil palcem). Potom jsem tlak zodpovědně změřil, dofouknul asi na 250 a zjistil, že to subjektivně předtím bylo mnohem lepší...
Není důvod se bát, taky často foukám míň než by se mělo. Samozřejmě jsem už párkrát cvaknul, ale většinou to bylo mojí blbostí a nepozorností.
Ale foukání záleží na tom kudy se jede a na čem se jede.
Tak mám momentálně vyhlédnuto tohle.29kola,dvoupřevodník,úchyty na zadní nosič,možnost blatníků,vzpřímenější posez.Jinak součástkám moc nerozumím.Určení jednodenní,víkendové,max týdenní vyjíždky českou přírodou.V dubnu bych rád jezdil.Za názory děkuji.
https://www.merida-bikes.com/cs-cz/bike/2000...
Náhrada za 20let starého moduse.Viz foto.Potřebuji změnu.
Drahá přehazovačka Deore (tu si můžeš kdykoliv sám vyměnit)
Ale ošizené náboje ze sady Tourneo - až se rozpadnou bude to dost drahá oprava.
Jen takový povzdech: kde jsou dnes náboje odpovídající řadám 535, 737?
2x utěsněné, broušené konusy...
Určitě jsou. Ale nemůžeš je čekat na levných kolech.
Kolo za 31 už není úplně levné kolo a Tourney náboje sou kapku ojeb.
řady níž než Deore/Alivio by měla EU zakázat- jedná se o klamání zákazníků...
:-)
Tak ono to nějak funguje na občané výlety pouze za hezkého počasí po zpevněné cestě a když je to na kole za odpovídající cenu, tak nic proti tomu, ale pokud je na kole XT přehazka a Tourney náboj, tak to je na facku.
Podobnou poznámku jsem bohužel očekával.Vyšší model (poslední s dvoupřevodníkem.nosičem atd) 45k.Možná jsou tam o chloupek lepší náboje ale stejná vidlice což mi přijde na tu cenu absurdní.Chci jen kolo na přírodu čr s tím,že něco odolnějšího ala ub.bike na delší výlet bych pořídil až opadne covid a dávat tolik se mi nechce.Tak zas su v řiti a jaro za dveřma.