Ahoj, aktualne mam Bafang BBS01 350W baterii 10s6p 21Ah z clanku Samsung 35E 60ks. Vim ze tahle baterie je na odber 18A docela dobre dimenzovana.
Chtel bych ale poridit sadu s BBS02 750W kde je baterie 17,5 Ah 13s5p 65ks tedy paraelne pouze 5 pri vetsim odberu. baterie je take z clanku Samsung 35 ET (myslim ze to jsou stejne clanky jako 35E jen to cinan nevychytal s oznacenim) Chystam se nastavit omezeni na 20A misto tovarnich 25A, ale preci jen odber bude vetsi 18A vs 20A a paraelne o jednu radu mene. Myslite ze tahle baterka bude pretezovana, nebo je to jeste OK. Vazim 115kg jezdim kazdy den a chtel bych aby mi baterie alespon 2 roky vydrzela. Chapu ze muzu koupit jen motor, ale cena 17500,- za komplet je opravdu pekna.
https://www.aliexpress.com/item/32925991677...
Diky za Vase narory.
Mám zato, že jak to už zde v diskuzích někdo poznamenal, že budoucnost mají speciální vysokokapacitní baterie složené z nekolika článkú a ne akumulátorky velikosti cca AA.
No ono dosť záleží ešte na tom, koľko jazdíte na najvyššom stupni pomoci... Inak povedané, to čo riešite je relevantné len ak potrebujete hodne jazdiť na najvyšších stupňoch pomoci. Ak ich používate málo a krátkodobo, až tak na tom nezíde.
Prave ze spis 4 a 5 (mam nastaveno 5 stupnu na Eggrideru)
Tak to baterka moc radosť mať nebude... By sa hodila taká akú som robil posledne 13s7p v krabici DP-9.
No to je ta na 90 clanku? Jak mas chyceno do ramu? Ja mam Hailong na 60 clanku, chyceny na 3x M5 dole jeste jedna fofr paska a jeste je batere zaprena o objimku voditka retezu a neprijde mi stejne moc velka rezerva.
Áno to je tá na 91čl. Do rámu som dal ďalšie 2 nitovacie matice a stačilo to. Ono veľmi záleží na profile rámovej rúrky, problémom je len bočná pevnosť, keď to nešlo inak robil som takú opierku v tvare krátkeho kusu U profilu na mieru vyrobenú z Al plechu a namontoval som ju na zvislú rúrku kde sú úchyty pre druhú fľašu tak, aby batéria po zasunutí dosadla spodným koncom do toho U profilu. To už sa potom ani nepohne a batéria (to bola konkrétne trochu menšia ale pritom asi rovnako vysoká) bola len na origo dierach pre fľašu.
Li-ion baterka vydrží mnohem déle než dva roky, pokud budeš dodržovat základní pravidla, tj. používat v rozsahu 80%-20% kapacity (nenabíjet na 100%), nenechat baterii v mrazu ani horku, nepřetěžovat. Mám baterii se stejnou kapacitou druhým rokem a nepozoruju žádné zhoršení parametrů. Odběr 750W motoru je málokdy přes 15A. Velký vliv na spotřebu má správné řazení, nedávat těžký převod a chtít od motoru maximální výkon.
Nabíjet na 100 % není problém, pokud pak vyjedu během několika hodin a nenechám baterku celé dny/týdny ležet nabitou. Horší je provozovat baterku v nízkých teplotách.
Elektroauta jedou běžně v tomto rozmezí, asi ví proč.
Také myslím,že když se po plném nabití do několika hodin vyjede,tak to baterce nijak neuškodí. Prospěšné je ale využívat ten rozsah. Alespoň jednou za čas tu baterku více vybít. To nabíjení na 80% jak uvádějí u těch elektroaut že trvá 45 minut je v podstatě dáno tím,že se baterka nabije a neproběhne balancování článků,což je proces,který trvá dlouho. Prostě vyjedete s nabitými,ale nevybalancovanými články. Vyrovná je potom až to vybíjení při jízdě.
Je to inak. Nabíjanie na cca 80% je rýchle preto, že v tomto rozmedzí prebieha CC nabíjacia fáza - plným nabíjacím prúdom. Napätie postupne stúpa, a keď dosiahne max. hodnotu, prichádza CV fáza, kde toto napätie ďalej nestúpa a tak klesá prúd. To už ale nabíja čím ďalej pomalšie a preto táto fáza môže trvať dosť dlho a nejde to urýchliť. Teda ide, ale nebolo by to bezpečné ani zdravé pre batériu. Počas nej alebo na jej konci prebieha balancovanie, ale môže prebiehať ešte aj po dokončení nabíjania samozrejme ak hneď nenasleduje jazda. Balancovanie pri každom nabíjaní nie je vôbec potrebné a pri rýchlonabíjaní ani nemá ako prebiehať.
Vybíjanie batérie pod určitú hranicu, povedzme cca 25-30% už je sprevádzané zvýšeným vývinom tepla nakoľko článkom začne stúpať vnútorný odpor. Krásne to vidno pri teste kapacity, kedy batériu vybíjam nie moc veľkým prúdom a celý čas je studená alebo vlažná a ku koncu sa poriadne zohreje, niekedy až prekvapivo dosť. Pri odbere aký je u silnejších motorov (20-30A) by sa už doslova smažila. Takže ku koncu treba pekne ubrať plyn a vybíjať hodne zľahka ak je to ešte nutné...
Ale souhlasíš s tím,že ta konečná fáze nabíjení,kdy už nestoupá napětí a klesá proud baterii neškodí? Já si vždy vzpomenu na babičku učitelku,které někdo řekl,že mobil musí nabíjet 2 hodiny,ne déle. Já byl u ní kdysi na návštěvě,byl večer,ona už usínala u stolu,já chtěl jít domů,ona mně přemlouvala ať zůstanu a povídám si s ní. Najednou zazvonil budík,ona vyskočila a vyškubla nabíječku ze zásuvky a řekla mi tohle moudro,že prý kdyby ho nabíjela o minutu déle,tak by tu baterku zničila. Nechtěl bych,aby tady byli všichni takhle ve střehu. Že prostě když se nabije doplna,nic se nestane.
Áno aj nie. Problém je v tom zhodnúť sa na tom, kde je tá hranica čo už považovať za škodlivé a čo ešte nie. A tá závisí na okolnostiach a preferenciách užívateľa. Uvediem dva príklady:
1. Každodenné jazdenie, nabíjanie 2x denne, napr. dochádzanie do práce s nabíjaním v práci. Tu by bolo lepšie mať batériu dimenzovanú štedrejšie, nabíjať na 80-90% a vybíjať niečo pod polovicu. Kapacita bude už len klesať, preto je potrebné mať dostatočnú rezervu. Pri toľkých cykloch sa toto určite prejaví v podstatne dlhšej životnosti (za predpokladu že ostatné prevádzkové podmienky sú v poriadku)
2. Víkendový jazdec, občas sa vyberie na výlet a chce si to užiť, takýto bude nabíjať naplno, ideálne to hodí dobiť doplna ráno alebo večer pred výletom, tu batéria skôr odíde na starobu ako na to že bola dobíjaná na 100%, navyše je lepšie nabiť na 100% a vybiť na 20%, ako nabiť na 80% a vybiť na 0%.
Je to o tom nájsť kompromis medzi tým čo je účelné a praktické a tým, čo je dobré pre životnosť batérie. Je to vždy niečo za niečo.
Zhrnul by som to takto - nabiť na 100% nie je nič zlé ak sa to nerobí zbytočne a veľmi často, a hlavne ak batéria potom neostane ležať plná. Je tiež omnoho lepšie nabiť na 100%, ako vybiť na 0%.
Já obvykle když nabíjím,tak to dělám před jízdou a nechám to dobít do rozsvícení zelené diody. Voltmetr ukazuje cca 41,5V ,ta hodnota se případně ještě než vyjedu sama dobalancováním změní. Obvykle ty baterky vyjedu cestou tak na 39,5V což je pořád kolem 70% kapacity. Kdybych potřeboval okamžitě někam znovu jet,tak pojedu samozřejmě bez dalšího nabíjení. Když vyrazím až za pár dní,tak ty baterie zase před výletem dobiji. Teď je tu mám položené po posledním výletu někdy před 14 dny a jedna baterka má v tuhle chvíli 40,2V,druhá 40V. Takhle to tady mám odložené. Kdybych se chtěl teď vydat někam na výlet,tak bych jel bez dalšího dobíjení.
Pokud používám ekolo jenom k místním pojížďkám, tak využívám pásmo cca 35 – 70 %. Pokud jsem v létě měl nějakou delší vyjížďku, tak jsem nabíjel na 100 %. Teda skoro na 100 %, nechtělo se mi čekat. Znova, je zbytečné, aby nepoužívaná baterka ležela nabitá naplno.
Pod 15 – 20 % bych nějak moc nechodil, může pak docházet k rychlejší degradaci článků.
Balancování paralelních skupin je dle mých zkušeností hodně přeceňované. U mojí baterky, která určitě nebyla balancovaná 2 roky i více, protože vlastně nenabíjím naplno, mám paralelní skupiny pořád v souběhu 3 – 5 mV. Bylo by zajímavé vědět u kolika baterií dochází při nabíjení k nějakému balancování, jestli vůbec.
Já bych se tady parametry elektromobilů moc nezabýval. To nabíjení na 80 % užívají automobilky ve svých reklamních sděleních hlavně proto, že do cca 80 % většinou můžou nabíjet většími proudy. Prohlášení 80 % za 45 minut zní efektně, jenom tam většinou chybí údaj od kolika % nabíjení začalo. Ale i tak platí že rychlé nabíjení není příznivé pro životnost článků. Majitelé Tesly, kteří často požívají Supercharger to už vědí. Ale Tesla se s tím pochopitelně chlubit nebude.
Nejde o ty minuty. Jde o to,jak tady píše Lubo,že do těch 80% nabíječka nabíjí při max.napětí a tedy rychle. V tomhle rozsahu bude relativně rychle nabíjet i ta nabíječka elektrokola. Ale aby si zase někdo nemyslel,že když ten nabíjecí cyklus nechá dojít až do konce,tak že tím způsobí nějakou katastrofu.
No, pokud by jsme chtěli být přesní, tak naše nabíječky používají konstantní proud CC až do teoretické hodnoty 4,2 V /článek, potom pokračuje nabíjení konstantním napětím CV a proud se postupně snižuje, viz. obrázek. Takže se tady nejedná o rychlonabíjení, to nemá snad žádná nabíječka pro ekolo.
Ale souhlasím, nabití na 100 % není problém, viz příspěvky výše.
Když dávají výrobci elektroaut osmiletou záruku na baterii a doporučují nabíjet (pokud víc není pro cestu nezbytné) jen do 80% a zohledňují tuhle možnost i v nastavení palubního počítače, tak stejné lze jistě aplikovat pro jakoukoli li-ion baterku, životnosti to může jen prospět;)
Jak to udělat pokud věříš údajům od Číňana:
- dáš do gůglu "Samsung 35ET datasheet"
- klikneš na první odkaz
- přečteš si maximální vybíjecí proud 8 A, máš jich 5 paralelně, takže 40 A dá ten pack. To je 2x víc než kolik chceš, takže i s rezervou v pořádku.
Pokud nevěříš: já bych baterku z noname Ali nekupoval a koupil bych ji třeba z Hobbykingu, kde tomu můžu alespoň trošku věřit a lidi co mají letadýlka by na problémy přišli přede mnou.
Zvážil bych monitorování poklesu napětí při vybíjení (možná i jednotlivých řad článků) a teploty.
Minulý týždeň mi od Alíka došlo 40 kusov
3.7V NCR21700T 4800mAh li-lon batterie 15A 5C taux décharge ternaire électrique voiture lithium batteries bricolage Nickel feuilles
Zatiaľ 20 kusov prešlo testom a VSJO OK. Parametre sedia !
Čiže ALÍK 100 %.
Ahoj,
ja jezdim na trojkolce AZUB s Bafangem 350 W, važim skoro stejně a vyjedu všude - Černá hora z Jánek i Pece, Dlouhé stráně....Kopce se na tom mém stroji jezdí hůře, než na klasickém kole, je to větší makačka....
Mám aku 36V 24,15 Ah s články Samsung 35E, BMS dává trvale 20A, akumulítor je od německé firmy ENERPOWER, velmi kvalitní provedení.
Osobně bych do 750W nešel, tenhle Bafang není srovnatelný s 250W/350W, životnost i spolehlivost výrazně nižší, typicky druhá sezona už opravy.
Varianta 250/350 W je velmi povedená a spolehlivá, pokud opravdu potřebuješ vyšší výkon, pak to je na Yamahu PW-X apod. ale to už je finančně jinde. Znám, 3 roky jsem jezdil Hibike 8.0.
Pokud chceš víc info o aku, napiš, hodně jsem toho vyzkoušel a mám dost zkušeností.
Mohu nabídnout i skoro nový 36V 24Ah Enerpower s dokem do rámu kola.