Už nějakou dobu mi vrtá hlavou cenová politika v případě elektrokol na jedné straně a motocyklů na druhé. Matně chápu, že je dominantní ekonomická rozvaha, počty vyráběných kusů, poptávka atd., ale když porovnám "absolutní hodnotu", tedy množství kvalitního materiálu, počet tvářecích, obráběcích operací, technickou složitost, pak mám na jedné straně celoodpružené elektrokolo se středovým motorem za 150 000,- a na druhé třeba Yamahu MT 03, s dvouválcovým motorem 2x0HC, 4 ventily na válec a stojí 130 000,-Kč. Není to trochu nepoměr?
Něco podobného jsem již poznamenával. I s možností povinností zveřejňovat výrobní či alespoň velkoobchodní ceny. Negací bylo dost. Zřejmě trh spláče nad výdělkem a smát se budou reklamy, dohody velkovýrobců, kartely a t.d. Inu dnes se tomu říká svoboda podnikání....
APP. Nemusí jít o vaše přirovnání. 60 kg. Skůtříky Babeta za cenu obyčejného elektrokola s třetinovou váhou. Dříve se cena kola srovnávala s cenou šicího stroje. A dnes? Jde v ceně o řády.
Zkus se občas podívat na ceny šicích strojů té vyšší kvality pro specifické užití. Možná budeš překvapenej a dál je budeš moct cenově srovnávat.
Proboha, kde ses zakonzervoval? Už přece nemáme "Cenový úřad", který určoval prodejní cenu podle kalkulace nákladů.
Je volný trh a funguje jeho "zázračná ruka" podle nabídky a poptávky.
Říká ti něco pojem "prestižní cena"?
Deformace nastávají tam, kde se cena dotuje např. díky ekologům u e-aut apod.
Přesně tak, neviditelná ruka trhu, resp. nabídka a poptávka. Nic víc bych za tím nehledal. Je to moźna smutný, ale nic s tím nenaděláš. A jen tak na okraj, minulý týden jsem si byl koupit duši v cyklo obchodě, který se specializuje na zn. KTM. Většina kol elektro, ceny od 60k. výše. Ty kola vypadají spíš jako motorky, ale jsou fakt pěkný, nedivím se, že si kupce najdou. S klasickou cyklistikou to nemá nic společného, prostě "nová doba", časem se s tím možná nějak vyrovnám.:-)
Kartelové dohody a umělé udržování cen jsou trestané i v kapitalismu.
To beze sporu, ale zrovna v oblasti elektrokol bych žádné zákulisní dohody asi nehledal. Konkurence je tak široká a nabídka tak rozmanitá, že to nejspíš není vůbec možné.
Tak proč se spoustě lidí vyplácí nakupovat na internetu přímo ze zahraničí i přes cenu té dopravy?
Třeba proto, že například doprava (poštovné) je hrazeno, dotováno, čínským státem a spousta značkového zboží je vyráběna bez licenčních poplatků. Konkrétní příklad, značkové sportovní brýle, které tu stojí 4,5k jsem koupil za 15 USD. Ve dne vyrábějí pro oficiální odběratele, pro ty ostatní v noci. :-) Nekalé obchodní praktiky jak vyšité. Trump se kasal, že s tím zatočí, ale pokud vím, moc se mu to nezdařilo.
Protože si neuvědomují důsledky. Všechno levněji koupí na Alíkovi (dotovaný a vyráběný "ekologicky" dětmi) a pak nadávaj, že se tady v Evropě nic nevyrábí ...
Dumpingové dotované ceny chcou řešit tím dodatečným zdaněním DPH a proclením na libovolnou částku, ale navrch bych tomu zatopil nějakým clem, jak se běžně umrtvuje mezinárodní obchodní styk.
Pokud diskutujeme o elektrokolech, tak clem na baterky by státy EU poškodily leda sebe. Clo lze aplikovat na dovozové zboží, které lze místně vyrobit, což se elektrokol netýká. Tady se kola leda tak smontují z dovezených dílů. Nákupem přes Internet máš stejný díl, jako od místního překupníka, který však požaduje dvojnásobnou přirážku.
Ten "překupník", obchodník, musí zaplatit clo, DPH, nájem, mzdy,energie, sociální a zdravotní pojištění, daně, účetní, propagaci a mnoho dalšího. Nechci se jich nijak moc zastávat, taky mám někdy pocit, že ty jejich prodejní ceny, resp. jejich marže jsou přemrštěné, ale je to potřeba vidět v širších souvislostech.
budu za trola, ale já taky potřebuji zaplatit daně, bydlení, oblečení dětem a vše je stále dražší...
a nikdo mi za to že mám vyšší životní náklady vyšší plat nedá.
Však tomu obchodníkovi ho taky nikdo "nedá". Do svých cen si ho musí zakalkulovat sám.
Stejně tak i člověk si snad hledá práci, kde mu výdělek životní náklady pokryje.
Pravda ovšem je, že tohle musí platit každý, jak to zde uvádějí i jiní. A on jako podnikatel může odpisovat na daních kde co. Ostatní ne. A navíc - proč musí platit nájem nějakému bařtipánovi, co nedal na Havla a nahrabal nemovitosti a dnes jen kupí peníze. Mají jednat a myslet jako dřív. Když obchod, tak ve vlastním.
Aby bylo jasno, aby si mohl odepisovat, musíš nejprve vydělat.
Mám pocit, že mnozí se domnívají, že se na odpisech nějak vydělá. To v žádném případě.
Vpodstatě máš pravdu. Ale ono těhle pracovních metod využívá skoro každý výrobce - i ten značkový a renomovaný.A když ne přímo (jako některé značkové firmy na obleky), tak v dodavatelství surovinami počínaje a dodávkami komponent konče. A kdybys měl zjistit podíl dětské práce třeba na obyčejném dotyk. mobilu asi by ses divil. (Jen ty suroviny stojí zato). A zajímavé by taky bylo, kam tečou ty miliony z tržeb. Oni progresivní vynálezci a novátoři to zaručeně nejsou. Postačí se podívat, kdo dnes vlastní ony supervybavené moderní zámky, jachty, tryskáče a t.d. To starej zakladatel firmy Baťa byl také kapitalista a jak jednal s lidmi. Jak zabezpečoval už tehdy své zaměstnance. Vpodstatě jako onen ideální komunizmus v kapitalizmu. Jeho následníci - to už bylo něco jiného. A to dnešní? Kdo chce, vidí sám.
Značkový a renomovaný, když si pro sebe nechává vyrábět v Číně a okolí, tak si hlídá nejen kvalitu a dodržování technologie, ale tlačí i na ekologii a pracovní podmínky. Dělal jsem léta ve firmě, která vyráběla pro Vartu a Philipse, leccos jsem od nich pochytil ...
S tekoucími miliony a vynálezci jsi mi připomněl HE3DE a inovátora Procházku, vyznamenaného naším "nejvyšším". Tam tečou miliardy. Jsem zvědavý, kdy to praskne!
Tím, že budu nakupovat od místního překupníka se situace prvovýrobců nijak nedotkne. Překupník v řetězci nemá žádnou přidanou hodnotu, nic nevyrábí. Proto živnosti typu "nákup zboží na účelem dalšího prodeje" obhajovat nebudu a nadále zůstanu nakupovat co nejblíže výrobci za lepší cenu.
Už jsi zkusil napsat do například škodovky zda Ti prodají konkrétní náhradní díl? (nebo auto?)
Já jo. odpověď byla slušná(mírně pobavená) a že prodávají výhradně přez distributory.
Kolega chtěl koupit světlo přímo od výrobce (bývalý PAL, myslím že v té době tuším Valeo)
"je nám líto, máme zasmluvněno s odběratelem a neprodáváme koncovým uživatelům"
(on sehnal člověka, co pro něj to světlo ve fabrice ukradl)
Zkus napsat Shimanu, že chceš koupit něco přímo od nich, protože nechceš podporovat překupníky.
Dopadneš stejně jako já.
Výrobci a firmy závislé na dobrém jméně si ale nabíhají na vidle. Lidé mají snahu se mstít, pokud je někdo takto vypeče. (hrubě řečeno, četl jsem studii kde to popisovali jinými slovy ale fakticky stejně)
Já napříkalad nekoupím škodovku, nekoupím Mattonku, nekoupím Etu. Prostě "zákaznický bojkot"
Projeví se to? Ne, ale já sám za sebe mám pocit, že jsem něco vyřešil. Bohužel, nikdo toto nepřestane dělat a ani to nelze ošetřit žádným zákonem. Takže ruka trhu... jen v malých věcech, ty velké si ruka peněz ošetří.
"se s tím smiř"
Hele a není úplně jedno, jestli výrobce bude platit svý lidi v maloobchodě, nebo se domluví s jinou firmou, která mu tu službu provede. Leckde například nemají ani svoje uklízečky nebo vrátné. Prostě se tímhle nezabývají. Nebo to tak dobře neumí a nechtějí se zdržovat učením a hledáním lidí, tak to přenechají odborníkům. Důvodů může být víc.
Asi není. Je to jen dnešní "pohodlíčko" a pak možné kšeftíky s právníky jak koho obrat (podle oné vlastní síly a styků). Proč např. Baťa zřizoval vlastní prodejny, či dokonce vlastní banku? Asi byl podle dnešních mudrlantů hlupák. Ovšem že prosperoval daleko líp než oni, už jaksi nikdo vidět nechce...
Si buď jistý, že Baťa by to dnes dělal jinak a dost podobně jako ostatní. Tehdy byly hodně odlišné podmínky a způsob podnikání.
Velké firmy si rozhodně umí spočítat co je pro ně výhodnější, jestli uzavřít jednu smlouvu nebo mít aparát zaměstnanců a řadu různých "odborů" jen proto aby měli lidi na úklid, ostrahu, kuchyň, bufety a podobné pomocné služby, které s vlastní výrobou přímo nesouvisí. Zrovna tak to je i důvod proč výrobci mají nasmlouvaného obchodníka, který se dál stará o prodej podle požadavků.
Kdo to umí, tak si i obchoduje. Ale není nic horšího, než když se skvělý řemeslník snaží dělat i špatně obchod. A pak mu nezbývá čas a energie na řemeslo.
Jo, to mi povídej. Když mě kdysi se třemi malými dětmi nikde nechtěli zaměstnat, šla jsem na "volnou nohu" a vydržela tak fungovat víc než čtvrt století, postupně i s pár zaměstnanci.
Před dvěma lety jsem se nechala zaměstnat a musím říct, že toho úžasného pocitu, že vůbec není moje starost, kde se vezmou peníze na moji výplatu, jsem se ještě nenasytila... Konečně můžu dělat to a jen to, co fakt umím a nespotřebovávat energii na řešení "přízemních" starostí se sháněním peněz.
:-)
tak to má být, zaměstnanec má být v pohodě a soustředit se na to, aby dělal co nejefektivněji co umí. Ale vídám docela často, že šéfové často přenáší stres na zaměstnance zřejmě v pochybném přesvědčení, že strach snad nějak víc motivuje než pohoda.
Já ze sebe na rozdíl od mnoha jiných co vždy vědí všechno Pánaboha nedělám...
Není potřeba nakupovat přímo u výrobce, stačí eliminovat překupnické mezičlánky, proto jsem elektropohon koupil na pswpower.com místo u českého překupníka e-pohon.
Tohle vypadá jako docela solidní firma. Ale já přesto, když už musim něco z číny (spoustu "věcí" nepotřebuju zas tak nutně), raději podpořim dobrého evropského prodejce. A zatim jsem s jejich službami spokojený, samozřejmě za o něco vyšší cenu :-)
Mám takovou zkušenost, že zboží skutečně odpovídající kvality (ne jen vizuálně podobné - napodobené, vyrobené kdovíjak) bývá jen o nemnoho levnější. O dodanění na poště ještě míň. A je otázkou, jestli stojí za to obětovat naši dvouletou záruku a komplikovat si život při případné reklamaci. U něčeho to klidně podstoupím, u složitějších, dražších a na přesnost náročnějších nebo citlivějších věcí už ne.
Já tedy v poslední době kupoval čínský jen RC vrtulníček. Na Banggodu by vyšel zhruba o 30% levnější, naprosto totožný. Ale je mi to prostě "proti srsti" a taky si víc vážim záruky, rychlého dodání náhradních dílů, atd.
Teď vybírám RC soupravu, raději si připlatim za japonskou Futabu. A Japonec mi jí neprodá, takže koupím tady, místo číny na alíkovi.
Najdi rozdíl, který by obhájil 28% přirážku českého překupníka...
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2020-an-b62t
https://www.e-pohon.cz/Konverzni-kit-48V-1000W...
Možná blbě koukám, ale já tam cenový rozdíl žádný nevidím, obojí zhruba 15 tisíc, nebo je cena jiná?
Vidím tam ve finále rozdíl necelých 10% (pokud není ještě clo). Jestli ti to stojí u věci za dvacku za kratší záruku, tak tvoje volba. Budiž ti přáno. To v našich obchodech bývají podobné rozdíly, někdy i větší.
A aby nedošlo k mylnému dojmu, taky občas nakupuju z Číny i odjinud z ciziny. Akorát tvrdím, že v cenách opravdu a zaručeně stejného zboží ten rozdíl není až tak závratný, pokud se nepovedou obejít cla a daně.
610$ vs. 18.000Kč je navýšení kolem 28%
A ty šoustáš šéfovou celníků, že to budeš mít bez DPH?
Jakmile je to z Německa, tak nic z těch poplatků, bo Unnie.
A hopla, sklad v Německu, beru zpět. To jsem přehlédl.
No jo, takže zamáznou DPH, další obchodníky tím podrazí. Takhle podobně mě v dvaadevadesátém vykoupal výrobce, od kterého jsem těsně před zavedením DPH u nás vzal několik palet zboží, které mělo tehdy nulovou daň. A on po novém roce srazil ceny tak, že i nově s 23% DPH byl levnější než za kolik mi to v prosinci prodal. Já musel DPH přirazit a pak nade mnou v krámech kroutili hlavou jak tady kolega,že jsem nějakej drahej. Že to výrobce nově rozváží sám a o dost levněji.
Cena je konečná, přesně jak je uvedeno, vč. doručení až domu. A já tě žádám, abys zde zanechal svých hulvátských sprosťáren a invektiv.
Zaplatil jsem přes paypal částku uvedenou na webu a během pěti dnů jsem měl baterii i motor doručenou kurýrem až domu. Ověřoval jsem napřed, zda je cena pro mě skutečně konečná, vč. případných poplatků a daní, což mi potvrdili.
Když jsem chtěl před lety objednat pro ženu přestavbu na elektrokolo s motorem v zadní nábě, chtěli po mně v Praze 22k, kamarád na malém městě, který tam má prodejnu a servis na kola 18k. To mi přišlo docela dost, tak jsem koupil kit na e-pohonu a udělal si to sám, s tím, že jsem měl záruku a i nějakou tu radu. Na další přestavby jsem už nakoupil v Číně, ale v podstatě bez záruky a bez případné rady nebo možnosti záruční opravy. Takže podstatně delší čas dodání, vyšší riziko, ale zároveň i nižší cena. Vždycky to bývá něco za něco, ať se každý zváží, co je pro něj přijatelnější.
Jen tak pro orientaci, toto neřeší ani komunistická revoluce, bo je to jejich rétorika, pokud bys nepatřil mezi ty vykořisťující svině. Navíc by to číňani nemuseli nechat jinde vyrábět a oni ty elektro-cyklo díly skoro všechny spravedlivě vyrábí a prodávají :-D
Jako lidi nikdy spravedlnost mít nebudeme, natož nějakou rovnost :-D
Kolébka ti holt skoro vždy a spolehlivě určí strop kariérního žebříku.
Kým budú ľudia ochotní platiť tak prestrelené čiastky, bude sa to za ne predávať... Biznis je biznis. Trh je zaplavený vyčačkanými strojmi ktoré majú krátku plánovanú životnosť. Už to je ako s mobilmi, čakám kedy začnú vyrábať také kde sa batéria nebude dať vymeniť až doslúži...
Teď jsem v práci objednával nějaké speciální poličky a pár úchytu na počítače. Některé věci na laseru byly směšně levné. A to bylo jen pár kusů.
Jediný problém je výkres v digitální podobě, pokud donesete papír tak zaplatíte hodně peněz za přípravu.
Podobně v létě nová branka na plot a žárový pozink. Bylo to levnější než barva, ředidlo štětce.
Prostě celý průmysl stojí dnes na marketinku.
Chápu že něco stojí distribuce, reklamace a provoz obchodu. Ale dnešní obchody nenabízejí žádné služby. Například si kolo vyzkoušet. Nebo v eShopech odfiltrovat kolo podle hmotnosti, barvy, typů komponent tak jak to má třeba ALza u mobilu.
Nějakou dobu jsem se pohyboval v automobilovém průmyslu, tak zhruba vím, jak ta velkosériová produkce vypadá. Montují to lidi bez jakékoli kvalifikace a s patřičně nízkým platem, o kontrolu se starají programy montážních přípravků, které stačí pořídit jenom jednou na celou sérii. Oblíbená technologie spojování je zacvakávání, lisování a šroubování vruty do kovu (většinou nerozebíratelné). Oblíbený materiál je stříhaný a lisovaný plech, motor to uveze. Takže těch 130 tisíc za motorku chápu.
Jestli je 150 tisíc přiměřená cena za celoodpružené elektrokolo ať posoudí někdo, kdo viděl, jak se taková kola vyrábějí.
Ono - ceny si každý závod vede v kalkulacích. A dnes si každý své údaje hlídá, stejně jako novinky, technologie a t.d. Takže nezasvěceným těžko lze posuzovat a hodnotit.
Dneska díky internetu mají všichni stejné ceny nákupu - prostě si můžeš najít jakoukoliv firmu na světě a podívat se na jejich ceny. To v dobách papírových telefonních seznamů moc nešlo. Podobně i stroje, ty se navíc dají koupit za pár korun na ebay. Naše firma si tak hodně polepšila po krizi v roce 2008.
Jediný rozdíl je v postupech, tam jsi schopen ušetřit. A možná ve mzdách, ale i ty se už vyrovnávají,
Nová motorka stojí kolem 100.000Kč. Což je mnohdy méně, nežli odpružené elektrokolo s běžným hliníkovým rámem. https://www.garaz.cz/clanek/treti-model-jawy-z...
Napadá tě důvod, proč by to tak nemělo být?
Srovnávej srovnatelné. Odpružené kauflandové elektrokolo s těma pseudojawama. A elektrokolo nad sto litrů s mototkou odpovídající kvality a schopností. A rázem budeš nejmíň na třech stovkách.
Důvod k podezření, že výše cen elektrokol je držená uměle je ten, že v porovnání se zmíněnými motorkami je kolo řádově jednodušší. Ano, jawu jako zástupce motorek, lze srovnat např. s rockmachine koly. Cena stejná, technická složitost o řád jinde.
Když budou chtít udělat motorku tak lehkou (a přitom pevnou) jako kolo, tak buďto vyjde na statisíce, nebo bude těžká. Kolo úplně stejně. Buďto lehké, pevné, odolné, ale drahé - nebo levné ale blátivé nebo zoufale těžké.
Díly kola jsou také titěrnější, náročnější na materiál a přesnost. To všechno zvedá cenu.
Však není problém koupit hodně laciná kola, nebo díly. Ale kolik nedělají radosti a kolik starostí?
On ten "levný" ekektroskutr je vlastně taky takový elektrokolo, ne moc odlišné od toho, co jsem si před lety postavil.
Podobný motor v zadním kole, jenže jak to má ta malá kolečka, drží se ve větších obrátkách. Ovládání jen páčkou - rukojetí. Větší a těžší lionová baterie.
Šlapkama se nezdržují, jednoduchý ocelový rám.
A dostanou se na polovinu ceny kola.
Jenže ta "jawa" je nějaký čínský Shineray.
V tom případě srovnávej s koly které se na kolo opticky podobají, ale jsou udělané z ohýbaného plechu.
Jawa je kompletovaná v Česku a zde vyrobené jsou i některé díly. Co sleduju, tak zkušenosti jsou na tu motorku pozitivní a Jawa je původem rozhodně více česká, nežli velebená značka "českých" kol Rockmachine.
I tu samolepku už jim na to lepí tam. Tady to tak možná vybalí z beden a nasadí řidítka. Co by tady měli jako vyrábět na sériovou čínskou motorku, která se v různých drobných modifikacích ve světě prodává pod mnoha různýma značkama ?
"Právě nádrž patří vedle blatníků a dalších karosářských dílů mezi ty prvky, co se vyrábí a montují na čínský polotovar přímo v Týnci. Stejně tak zde obě nové třistapadesátky procházejí důkladnou technickou „přejímkou“, při níž se vymění řada úchytů, čepů a dalších dílů za kvalitnější ekvivalenty vyrobené u nás."
https://www.garaz.cz/clanek/jawa-350-ohc...
Jo aha. V Týnci mají kopyta na plechařinu staré třindy ze sedmdesátek, tak na tom bouchají dál nádrže a korejtka. Nic funkčního.
No a to, že musí měnit čepy a úchyty je dost děsivá a odstrašující informace. Jak asi vypadá ten zbytek, co nevymění...
Jen zblblost tvarem evokující jakousi nostalgii. Za sto litrů bych radši pořídil zánovní Hondu.
To je taky sranda. Když tu nic jiného nebylo, než zoufalé a poruchové ČZ a Jawy, koukali jsme smutně na obrázky zahraničních motorek, které tou dobou už byly o půlstoletí jinde. Leč pro nás totálně nedostupné.
No a dneska je z těch dvoutaktních šrotů nepochopitelně kult. Lidé jsou ochotní za ty tuctové hrůzy dát obrovské peníze.
A nejabsurdnější je, že stejně starou, nebo i novější spolehlivou a jízdně nesrovnatelně kvalitnějšího japonce jsem koupil levněji, než se dá pořídit permanentně rozhašený našinec.
Obávám se, že tady trochu porovnáváš jabka s hruškama. Ten full bude třeba celokarbonový speciál, kterých se neprodá mnoho (a cenu navýší i to, že je to cool kolo na baterky), kdežto zmíněná Yamaha je lowend model, kterých jezdí mraky.
Zkus si srovnat cenu top modelu kola a cenu top modelu motorky (třeba HD Electra Glide CVO) a hned ti ten poměr vyjde úplně jinak.
No - myslím že ta kola kolem 50 tis. nejsou žádné speciály, spíše seriové výrobky. A když se porovná pracnost a náklady na materiál a t.d. tak to zaručeně nebude jen dvojnásobek. Spočítejte si a porovnejte jen váhu a počet součástek...
Ty ses snad opravdu pomátl!? Váha, nebo počet součástek je to nejdůležitější pro určení ceny výrobku?!
Co kvalita, náročnost výroby, certifikace a já nevím co ještě potřebné pro uvedení na trh.
Moje auto váží 1800 kg a stálo cca 500 tis. Kč, letadlo na kterém létám váží i se mnou 450 kg a stojí 3 mio Kč. Je to v pořádku, nebo ne? Jak bys to ocenil ty?
Bylo ti několikrát řečeno, že srovnáváš nesrovnatelné - e-kolo je jízdní kolo, motorka je motorové vozidlo zcela jiné kategorie, už jenom tím, že má TP, tudíž dostane PZ, musíš na STK, mít helmu atd.
Inu jasná je asi jedna věc - a sice že jinak se bude na problém dívat někdo s příjmy 50000+ a ten s 15000-. A to asi platí nejen v tomto případě. Ovšem dle naší ústavy právo na názor mají všichni, třeba i ti bezdomovci. A bez invektiv, jak to někde bývá...
A také mám zato, že se tu bavíme o něčem, co oba stěží můžeme doložit. A tak dále tvrdím, že pravdu by nám řekla ona skutečná kalkulovaná výrobní cena (v níž je zahrnut i ten vývoj a t.d.) a i když tak potřebné a zdůvodněné vícenáklady, bez těch různých obezliček, a odklonů dle sloganu "malá domů".
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/emise...
prosimtě, už přestaň vysírat.
Proč? Vždyť tebe se to snad netýká a těžko mezi ně patříš. Ale že tihle se balí i na tobě, je snad všem jasné....
Zanyne, buď tak laskav, jsou vánoce, přestaň sem neustále tahat témata které nemají nic společné s cyklistikou/cykloturistikou, jsou kontroverzní a přestaň konečneě neustále vyrývat.
Nevím jak Ty, já si sem chodím udělat takovou malou radost a Ty mi ji se svými způsoby kazíš.
A co kdyby jsi odpověděl na tu otázku kousek výš, čím se živíš, resp co děláš?
Zanyne, proč je letecký frézovaný díl o hmotnosti 10 gramů mnohem dražší než automobilní díl o hmotnosti několika kilogramů?
Ja myslel že se bavíme o kolech....
Zkus si pořídit o kilo lehčí kolo a porovnej si cenu.
Asi stále nechápeš. Mě nezajímá cena, ale za kolik to kdo vyrobil.
Ale ty tady pořád porovnáváš prodejní cenu. Prodejní cena, ale zahrnuje veškeré náklady na výrobu a prodej + přiměřený zisk + daně.
Jenže ty pořád nechápeš, že když někdo vyrobí a prodá levněji, tak to vůbec nemusí znamenat, že to je stejně kvalitní a plně srovnatelný s tím kdo prodává o nějaké procento dráž. Samozřejmě to platí i obráceně.
Když chceš znát výrobní náklady třeba jen na rohliky tak ti nezbyde nic jiného než si pořídit a provozovat vlastní pekárnu a prodávat a můžeš porovnávat cenu s ostatními prodejci.
Nevim jak by ses tvářil na to když by byly na účtence nějaká čísla a k tomu + 5% přirážka za výpočty těch čísel to bys teprv řval jak tě okrádají.
Dodatečně reaguji na banalizaci rozdílu. Zmíněná ymaha mt 03, údajně lowendový produkt, jinde vysvětlováno jako těžká hrouda levného materiálu, má vodou chlazený dvouválec 2xOHC, šestistupňovou převodovku, kované písty, DLC coaing dvou vačkových hřídelů, dvojité vstřikování, celkem 8 ventilů,tedy souhrnně, řadu součástek z vysokopevnostních legovaných ocelí, řadu kovaných součástek a další řadu velmi drobných a přesně obráběných dílů. Motor točí 13 000 ot/min a aby vydržel minimálně zákonnou záruční dobu dva roky, tak prostě nemůže být z podřadných materiálů. Uvedený příklad elektrokola za 150 000,- je třeba Rockmachine s hliníkovým rámem, nikoli karbonový speciál. Jak by řekli Moraváci: včil mudruj.
Motor, i ten nejdražší i s baterií stojí asi 30 tisíc.
To ostatní je už cena kola a s motorizací nesouvisí.
Za 60-80 tisíc máš velmi slušné kolo se středovým motorem.
Ovšem za 30 tisíc máš elektroskutr.
Někdo psal o srovnávání jablek s hruškami, no jsou to vzhledově i typově dost rozdílné stroje, takže mě pro změnu vrtá hlavou cenová politika takřka úplně stejných strojů, vizuálně stejné a konstrukčně skoro, jde o Škodu Citigo za 250tKč, z vozu je vykuchána hrouda motoru s veškerými doplňky potřebné pro spalovák a místo toho je nabastlen elektromotor plus baterky, cena se navýší o 200tKč na kulantních 450tKč, čili cena mínus cenu spalováku plus cena el.motoru a baterek, kapacita baterek tak na 200Km, takže nic moc a automobilka ukončila výrobu s fňukáním že tratí na každem vozu 100tKč. To ten el. motor plus baterka stojí skoro 400tKč ? to je šílené, jsou elektroauta větší a s dojezdem přes 400Km, u těch musí el.jednotka být v ceně slušného rodinného vozu na dehet :(
Automobilky si za to môžu samé, zaspali dobu a teraz narýchlo všetok ten vývoj im tých pár predaných kusov nezaplatí tak musia byť v strate. Keby začali po troche 10r dozadu, mohlo to dnes byť inde. Tiež marketing sa uberá celkom blbo, miesto toho aby sa navrhovali autá pre špecifické využitie kde sa ich prednosti najviac využijú, úplne nezmyselne sa všetci snažia vyrobiť dokonalú náhradu auta so spaľovacím motorom, čo však z princípu nejde a vytvára iba komplikácie. A tak tu máme predražené modely s dojazdom pár sto km, pričom ďaleko viac by dávali zmysel autá s menším dojazdom a nižšou cenou, nabíjaním doma zo zásuvky namiesto nákladných superchargerov. Je dosť ľudí čo by to využili, nabehajú denne pár desiatok km po meste alebo blízkom okolí a presne na to je el. auto super. A dnes sú bežne dve aj viac áut v rodine, nie je problém si vziať občas spaľovák keď treba ísť na dlhšiu cestu.
V případě Citiga bych o nějakém vývoji nemluvil, konstrukčně téměř totožné vozy jen jiná pohonná jednotka a přitom rozdíl 200tKč a stráta 100tKč, dojezd sotva do práce, na nákup a domů. Možná vůz projektovaný a vyrobený jako elektroauto bude mít lepší parametry něž přebastlené Citigo, ale zas do ceny je nutno promítnout vývoj, takový vúz se cenově těžko porovnává s jiným, kdežto u Citiga je mi cenová politika dost nepochopitelná.
Citigo přestali vyrábět, protože by si kanibalizovali už skutečné elektromobily Enyaq, VW ID3/4 atd.. Když už srovnávat Citigo, je třeba uvažovat u spalovací verze nejvyšší úroveň výbavy a pak cenu porovnat s elektro variantou u které je nejvyšší úroveň výbavy "v základu".
Konkrétní situaci neznám, ale řekl bych, že problém je právě v "předělávce" sériově vyráběného spalovacího Citigo na elektrické.
Z výrobní linky se v jistém okamžiku vezme polotovar a specialisté provedou nezbytné úpravy a předělají ho na nový pohon. Právě ti specialisté a jejich práce je několikanásobně dražší než práce zacvičených zahraničních dělníku na lince. Plus cena dílů, ta může být také násobná. Kolik např. stojí nádrž na benzin a kolik blok baterií? :-)
Nepředělávají (kromě nejakých kusových speciálů a prototipů). Jede to po stejné montážní lince. Je to "lego", jen použijí jiné kostičky.
Bez ironie, doporučuju exkurzi, je možno v Boleslavi i v Kvasinách. Je na co koukat a dávají k tomu dobrý výklad.
I to je cesta a možná pro širokou klientelu i dobrá a levná a umožňující zaměstnanost lidí (byť možná na úkor oněm mamutím firmám). Unifikace (třeba jen firemní) a výměnnost dílů je zaručeně lepším řešením, než vyhazovat celá auta mnohdy kvůli prkotinám jako mobily. To je totiž právě to co zatěžuje naše životní prostředí a nakonec i zdraví. Pro mě je nejlepší tenhle směr který umožní formou faceliftu rozmanitost. Opravárenství totiž dnes skoro vymizelo a máme jen údržbáře....
ronda:
Díky za info, viděl jsem krátký film, jen jsem nevěděl nakolik jsou všechny ty roboty variabilní.
Roboty jsou ve svařovně, tam nějaké rozdíly být můžou, ale to asi podle potřeby přeprogramují, upraví. Tam na to lidská ruka nesáhne.
No a na montáži je mix robotů od nás, ze Slovenska a Polska. Co mají nachystané, to tam namontují. Když se jim tam sejde kastle pro elektro a díly na to, tak to tam napráskají úplně stejně jako spalovák. Tady u nás v Kvasinách, co vím, blbnou zatím snad jen s hybridama a to běží normálně po lince spolu s ostatníma Škodovkama a Seatama.
Kus mé kariéry byl u numericky řízených obráběcích strojů, pak IT, tak si to dovedu představit. Také jsem četl Hailey-ho Auta a viděl film o výrobě Mini Morrise.
Měl jsem na mysli ty abnormality u elektro verze, aby nebyl narušen takt celé linky. Pak by teoreticky mohly být vhodné "ruční" operace. Je to velká hra o to co stojí méně, od jakého počtu kusů apod. Snad se do Kvasin někdy podívám. Dík za tip. :-)
Kdybys tam měl namířeno, tak rezervace je na webovkách škodováckého muzea v Boleslavi. Tam ti to nabídne volné termíny, ty si vybereš a pak ti potvrdí, jestli budou mít na ten čas průvodce. Dělají je bývalí zaměstnanci, srdcaři, takže to stojí za to. My byli v Kvasinách v méně atraktivní čas, tak tak nás prováděl jen ve třech a potahal nás tam skoro o hodinu déle než obvykle.
el- citygo je produkt (a cena) k splnění "flotilových emisí". T.J. všechny vyrobené resp prodané škodovky mohou mít max sumární emise XY.
Dotování el vozidel je oficiálně uváděným důvodem k zdražování aut se spalovacími motory.
Aha, tak to měl na mysli ten oplácký hňup(produktový manažer automobilky Opel Tomáš Zahel) když se zmiňoval o cenách elektroaut "CENY ELEKTROMOBILŮ SE POSTUPNĚ PŘIBLIŽUJÍ CENÁM AUT SE SPALOVACÍM MOTOREM." Někdo by si myslel přiblížení ceny elaut směrem dolů a ono jde o přiblížení ceny spalováku nahoru. Momentálně e-Corsa začíná od třičtvrtě míče, za to jsou dvě klasické, to se to bude přibližovat.
https://native.seznamzpravy.cz/5-duvodu-proc-si... to mi vypadlo
+- ano.
s eurem 7 budeš mít na výběr mezi hybridem/elektromobilem
No a hybrid bude... dražší.
auto s klasickým benziňákem/nafťákem nekoupíš, protože automobilka by nesplnila flotilové emise.
Taky mi to vadí.
Pokud jsem pochopil, Británii ani vystoupení z EU od tohoto nepomohlo.
Proto stále tvrdím, že ono hodnocení spalin je účelové a stojí za tím zájmy firem a politiků. Jako nakonec ve všem. Ovšem horší je to, že se vše jen okecává a npřizná jasně jak to je. Vše je z nejrůznějších důvodů tajeno.
Čili dojde k dalšímu stárnutí autoparku, udržování za každou cenu, problémy na STK, navíc se k tomu přidá co s vysloužilými ele auty.
Těch problémů bude mnohem víc a bude to začarovaný kruh. Životní úroveň lidí je z nemalé části postavena na automobilové produkci. Když na nová elektroauta lidi i firmy nebudou mít, nebudou je kupovat. Poklesne výroba, lidi i firmy zchudnou a tuplem na ně nebudou mít...
Větší problém je dramatický vzrůst závislosti na čínských akumulátorech kvůli surovinám. Závislost na ropě od extremistických nesnášenlivých arabů nebo sojuzáků přejde na imperialistickou zotročující čajnů :-D
Je to z bláta do louže. Navíc si tipněte, kde se vyrábí většina zde prodávaných elektromobilů, u kterých se cena většinou odvozuje od ceny použitého akumulátoru.
Hele, když tady kluci píšete o bateriích pro elektroauta z číny, tak to třeba nemáte ověřené. Tam se budou spíš vyrábět jen levný baterky do elektrokol.
http://www.hybrid.cz/tagy/vyroba-baterii
https://www.auto.cz/tohle-jsou-nejvetsi...
No, a lithium do toho berou kde?
Zásoby lithia jsou slušné i v rámci EU, ani následky jeho těžby nejsou tak fatální jako v případě uranu. Horší je to s dostupností cobaltu. Výzkum se proto zaměřuje na způsoby, jak jej nahrazovat jinými prvky.
Nové typy akumulátorů už avizují 20let a nikde nic, hlavně že jsou vždy 2 roky do prodeje... I ten Musk ty články udělal jen větší a jaké haló.
Žádná revoluce zatím nebude, ale vývoj a zdokonalování podle mě postupuje docela rychle. O elektroautech je díky zlepšování li-ion a poklesu cen slyšet více možná tak pět let, podobně o elektrokolech.
"BNEF odhaduje, že v případě osobních aut na baterie je průměrná cena baterie US$137/kWh. Hranice $100/kWh má dosáhnout v roce 2023. Pro srovnání, ještě v roce 2010 to bylo přes US$1100/kWh."
https://www.hybrid.cz/cena-baterii-uz-spadla-na...
Souhlas. Pokrok je v nových objevech a ne jen zdokonalování a oprašování stávajících. To je zatím stále pohodlnější a výnosnější...
Zdokonalování vychází z nových objevů, hlavně v oblasti materiálů elektrod Li-ion baterií. Zajímavá přednáška na toto aktuální téma...
O materiálech li-ion baterií s Dr. Kazdou | Electro Dad #138
https://www.youtube.com/watch?v=67oWdoli_MY
Ale budou. Tomu se totiž říká krize a ta pak postihuje všechny. A kdo makat umí, uplatní se třeba v zemědělství či v tom Babišově potravinářství (Tu on byl mazanej dost), protože to je i v krizi potřeba nejvíc. Z kol, aut ani mobilů se nenakrmíš. Jen je třeba se umět dívat a poučit z historie.
Sice nenajíš, ale ten zemědělec nevyrobí a nevypěstuje pokud průmysl nebude fungovat a zaměstnaci si nevydělají a nekoupí.
Kapitální omyl vás modernistů a volnoglobalistů, On, jeho rodina a známí hlady nezajdou. Ale tací jako vy budou mít problémy a co jim zbyde? Strádat či krást jako vždy v historii krizí...
Ale to si jen myslíš, doba se výrazně změnila a posunula proti poslední velké krizi před sto lety.
A i kdyby něco podobného opět nastalo, tak to má celkem schůdné řešení.
Samozřejmě, když se do řešení vloží pomatenci typu Stalina, tak to má katastrofální následky. tehdy to na úkor armády, milice a protěžovaných dělníků tvrdě odnesli právě ti zemědělci, kteří byli zastřeleni nebo umírali hlady.
Hmm. A můžu vědět jaké je to schůdné řešení??
Nikdy si neslyšel o mezinárodní pomoci, světové a evropské bance, apod.?
No a hlavní možnost řešení ti právě už několik měsíců probíhá v reálu. To si snad zaregistroval.
Ale jo. Marshallův plán, Stalinova obilní výpomoc a t.d. Ovšem jak známo, nic není zadarmo a hlavně v dnešním světě (viz nároky anglánů na naši přítomnost v RAF, Stalinovy následky u nás), a jednak pokud je krize celosvětová, tak nějaké separátní ostrůvky v Tichém oceánu jsou nám k ničemu.To se pak samozřejmě stará každej sám o sebe. A při dnešní morálce hodné antikrista? Postačí se podívat na onen krach na burze v USA.(Velká hospodářská krize).
https://www.nakole.cz/diskuse/29061-ceny...
Uplatní, ale z ruky do huby. Životní úroveň by šla o sto let zpátky. Jasně že bychom hlady nechcípli, ale museli bychom zkousnout drsnou změnu.
Průšvih je, že to k tomu zelený teroristi tlačej. Vůbec nezávidím třicátníkům, ti si to ještě naplno zažijí.
No. Mám zato, že v tom je kus pravdy, ale jako vždy ne celá. Oni ti zelenáči v něčem pravdu mají, jinde je to spíše aktivní schizofrenie. Ovšem posuzovat by to měli znalí a ti co hospodaří s půdou a přírodou. A tu je asi ten největší háček. Prostě jsme si moc zvykli na odborníky co nevyjdou s budov a posuzují podle svých rozumů někdy ještě cinknutých dotacemi i účelovými "dotacemi" a praktíky v přírodě, terénu. Prostě tahle doba trpí oním odtržením a rozdělením a to nejen v těhle věcech. Bohužel.
Krize v historii obvykle končily nějakým radikálním řezem. Vyřešily se tím i věci,které se celé roky odkládaly a na kterých se lidé nedokázali celou věčnost dohodnout. Prostě se rozhodlo a bylo...
Jo. Souhlas. Bohužel dnes se nikdo nechce do té historie ani podívat, natož aby se z ní poučil.
Krize,války a epidemie vždycky byly,měnily poměry ve společnosti a v neposlední řadě snižovaly počet lidí,byť to zní krutě. Jinak bychom se na tuhle planetu už nevešli. Problémy,které se ještě včera zdály důležitými,byly najednou druhý den malicherné. Tento vývoj nezměnili naši předkové,obávám se,že ho nezměníme ani my. Můžeme se s tím jen naučit žít.
Ono vše je dáno politikou státu a ovlivňováním těch kompetentních.(Kam zmizela ta spousta opravářů všeho, vytlačena politikou výrobců - kup, využij 3 roky a zahoď a znovu dokola).A pochopitelně ten dravý rozvoj ekonomiky a výroby se nikdy nemůže shodnout s ekologií a trvale udržitelným budoucím životem a životním prostředím. Prostě už dnes žijeme na úkor potomků (alespoň co se týká onoho životního prostředí).Ti starší co pamatují jistě chápou. Ono i dnes si postačí představit, že by třeba jen všichni ti dnešní migranti na základě listiny práv a svobod člověka dosáhli oné naší dnešní úrovně a navíc při svém životním entuziasmu. Osobně bych se na to nijak netěšil. A to je zatím jen hrstka. Ten blázinec už lze tu a tam sledovat v oněch "megapolis". kde se raděj bezpečněji a rychleji jezdí na kolech či pěšky. Takže nestrkejme hlavy do písku jako pštrosi...
Doba,kdy už jsme to nejlepší na světě vyráběli a nemuselo se vyrábět nové,jen to staré navěky opravovat,ta už je pryč. Vyrábět každé 3 roky nové nám zajišťuje vývoj. To nové není stejné,jako to staré. Jen takhle se dá posouvat dál. Jsou ale oblasti,kde jsme zdánlivě u oprav toho starého zůstali. Namátkou mně napadají třeba tramvaje T3. Ovšem z těch původních ze 60.let zůstal jen vzhled, všechno ostatní je vyměněno za jiné a modernější.
Jo. Ale vždy je něco za něco. A čímpak asi platíme ten přepych obměny? Dolováním a drancováním materiálu? Nároky na energie? Spoléháním na levné čínské čimeliky že nezačnou přemýšlet a vzdorovat? Víc a stále víc. On to jasně nikdo nikdy komplet se vším všudy nevyčíslil. Tu a tam se nějaký ten zelený ozve a zase zmlkne, kritici jsou překřičeni, a politici v klídku zájem nemají. Vždyť přece peníze především a po nás potopa. Tak budeme čekat na nějaký Covid xy či podobnej? A krizi? Pak se totiž pravda začne odhalovat.
Tak to stopneme. Vrátíme se na začátek. Budeme žít v souladu s přírodou. Vykašleme se na kola. Budeme oštěpem lovit mamuty. Cílem toho vývoje je vymyslet nejlepší,nejlevnější,nejpohodlnější,nejekologičtější. Nikdo nic nevymýšlí s tím,že zůstane napůl cesty,vymýšlí to s tím,že to bude právě on,kdo dosáhne té mety.
Chlape, to že je jednodušší koupit nové než opravit staré je i tím, že ten opravář se samotnou opravou vyjde běžně přes třetinu ceny nového výrobku.
To jen k tomu, co ti jiní Tobě udělají, aby Tě do morku kostí oškubali se socialistickou důsledností.
A u těch imigrantů bych se pozastavil nad skutečností, jakože kam se stěhují. No, kam se stěhují? Stěhují se do ráje, kde jsou ze zlata dlažební kostky. Jen abys věděl, kde bydlíš :-D
To Tvé úsilí rozprudit místní fórum je ruskočínské...
Zas tak hrozný to prudění není a hlavně to dělá slušně, takže občas spíš i baví :-)
Souhlasím, ceny některých elektrokol jsou v kontextu složitosti jejich výroby a nároku na součástky přemrštěné. Vezmeme-li v potaz obrovskou konkurenci na trhu, destinace v nichž se vyrábějí jak součástky tak kola samotná, je to opravdu zarážející. Dovedu si to vyložit jen tak, že se jedná o aktuální modní vlnu a tak se výrobci snaží maximálně vydělat. Přitom současně všude píší prodejci, jak na normálním kole je výrazně vyšší marže než na elektrokole....Zajímavý paradox...
Já se utěšuji představou,že až se to patřičně rozšíří,tak těch elektrokol budou za rozumnou cenu plné bazary. Se špatnou baterkou to za desetinu původní ceny koupím,vybavím to novou čínskou baterií za 1500Kč a budu jezdit dál. Když to budu chtít dál prodat,tak neprodělám. V tuhle chvíli mám elektrokolo,za které jsem zaplatil 3500Kč a zatím jsem s ním spokojený. Moje požadavky splňuje.
A kde tu novou čínskou baterií za 1500Kč seženeš???
Myslím,že s přibývajícími elektrokoly na našich silnicích se s nimi rozhýbe i obchod,jako s ojetými. Dát 80 tisíc za kolo na inzerát bych si rozmyslel. Nemluvě o tom,že bych ho musel v noci parkovat u postele,přivázané řetězem k noze. Myslím,že ta nejstarší elektrokola s těžkými olověnými bateriemi budou ztrácet na ceně nejrychleji. V současné době není problém objednat na Aliexpressu baterii i s nabíječkou za 1300Kč. Dokonce tam bude uvedená i úžasná kapacita 100Ah a informace,že 2A nabíječkou ji doplna nabiji za 4 hodiny. Ty údaje musí brát člověk s rezervou. Co jsem zatím vyzkoušel,tak baterie fungují a nic proti nim nemám. Podle mne se dá takhle přijít k levnému elektrokolu,o které se člověk nebude muset bát.
Od Ťongů jsem si koupil z hecu LION 18650 s oužasnou kapacitou za pár šupů... skutečná kapacita odpovídá deklarované, jen se to musí děli 10 :)
Za 1500,- nemůžeš nic dobrýho koupit, to je nesmysl. Ale za 100 USD a víc, se už dá pořídit solidní baterie. U poslední, co jsem na Alíkovi kupoval, jsem si připlatil, protože jsem chtěl mít jistotu vyšší kapacity. Docela to vyšlo, za 133 USD má 480 Wh (36V/13.4Ah), ověřeno změřením watmetrem. Tady by nová stála cca 12k. :-(
No ono to tak docela pravda není. Repasované LiOn baterie se prodávají někde za desetiny ceny a rozhodně desetinovou kapacitu nemají. A když to člověk propočítá ekonomicky, tak opravdu je lepší koupit místo jedné nové 3 tyhle baterie a ještě ušetří. Nakonec je to správné vyvíjet ten ekonomický tlak jak na výrobce tak i prodejce.
To dokazuje jenom to,že jsi koupil dražší. Jestli jsi koupil lepší to nedokazuje. To bys musel koupit obě a porovnat. 13,4Ah bude mít i ta,co stojí 1300 Kč a píše se na ní že má 100Ah. Jediné,co může u těch čínských baterií prospět,snížit jejich zatížení a prodloužit jim životnost je použít dvě paralelně. Pokud je člověk použije do obalu po olověné baterce,tak tam bude místa bohatě dost. Nekupovat prostě jednu 4p10s,ale koupit dvě 3p10s a zapojit je vedle sebe. Stále to vyjde levněji,než kupovat baterii u nás.
Nejsem dost bohatý na to, abych kupoval příliš laciné věci. A než vozit dvě slabé baterky, vozím raději jednu silnou. :-)
Je to ale u aut nastavený trend, žádná centrální monolit baterka.
Rozumím, jenže ty 2 slabé baterie váží 4kg a ta 1 silná 2 kg, což není zanedbatelný rozdíl.
Tak si pořiď tu čínskou s nápisem 100Ah a budeš mít jednu silnou.
Není tu nějaký admin, který by ten blábol smazal?
Čo motorka, ale auto v celkom dobrom stave kúpiš za takú cenu, ako nový elektro bicykel.
Jedine pozitívu e bicykla je v tom, že môžeš s ním do lesa.
Ináč, pri tej cene ...
Ono se to totiž stává masňáckou prestiží. A ten kdo kupuje elektrokolo (někdy nejen jedno a pochopitelně ne za 15000) mívá někdy i 2 auta člun. letadlo a t.d. A nebo to kupuje i přes ty ceny pár lidiček co denně jezdí do práce a vyplatí se jim to. Takže zatím to není běžnou věcí (cena min. 1 platu pro většinu) a tak kšefty jedou. A s těmi auty je to pravda. A jejich parametry (už od onoho Favorita a podobných) všechny splňují svými jízdními vlastnostmi ten dnešní provoz i na dálnici. (Té naší se 130 lm/h v Německo pochopitelně ne.) A nějaké emisní normy to už je otázka zavádějící a účelová. A za ty novější si svými penízky platíme nic víc, než své "pohodlíčko".
Včera byl Štědrý den,tak kdo ví,kolik elektrokol Ježíšek přinesl. Možná tomu pomůže i ten koronavirus,kdy nám za chvíli zakáží vycházení s výjimkou cest do přírody. Ovšem ta kola za sto tisíc asi moc přibývat nebudou. Lidem se mohou hodit elektrokola i do práce,jistě se najdou tací,kteří to do práce mají 10 min. lesem,nebo půl hodiny oklikou po silnici. V tom vývoji se v brzké době asi na motoru moc nezmění,všechny způsoby umístění vpředu,vzadu i středový už jsme vyzkoušeli,stejně tak,jako různé výkony. Co se může změnit,jsou baterie. Vyvinout nějaké kapacitnější a menší. To by pomohlo i elektromobilům. Když bude elektrokol přibývat,měly by klesat jejich ceny a nebude to tak prestižní záležitost.
Ja by som za elektrokolo nikdy toľko penez nedal.
Je tu ešte jeden benefit, kde sa dá trošku ušetriť.
Kutilstvo. Alík nám umožnil , aby sme si ho sami vyskladali , keď radi bastlíme.
A, to je iný pocit jazdiť na svojej lepenici, ako na hotovej za ťažké prachy.
Kutilové jsme byli především v dobách socializmu,kdy nic koupit nešlo. V obchodě s šicími stroji a jízdními koly neměli ani jedno,ani druhé. Maximálně měli občas ruský lehký a mrštný stroj Ukrajina. Teď těch kutilů ubylo. Pokud někdo něco sám sestavuje,tak to bývá hlavně z důvodu,aby to mělo nějaké speciální parametry,které ta sériová kola nemají. Přibylo také boháčů,kteří si klidně koupí za sto tisíc elektrokolo,na kterém se jednou projedou. Potřebovalo by to více průměrných elektrokol za průměrnou cenu. Žádné technické zázraky.
Nedá sa nesúhlasiť.
Ale, ono to nebolo len socíckom, že veci drahé a nedostatok. Síce na západe tie veci boli a veľký výber, ale tiež boli drahé.
Šetko je relatívne. Tie veci asi nie sú drahé, ale v globále my v poskomunistických krajinách stále sme v závoze v príjmoch za západom.
Dnes je strašne drahá poživeň. Za komanča bola mega lacná.
To kutilstvo sa komanča viac letelo. Lebo človek si vážil vecí a snažil sa ich životnosť predlžovať. Viď. za komanča takmer každý motorista si vedel vymeniť podbehy na svojej Škodovke. Poniektorý, ako ja zgenerálkovať celý motor.
Inu souhlas. A když člověk vidí, co vše se vyhazuje do šrotu jako "nepoužitelné" či nadbytečné, jen kroutí hlavou. A o to víc, že dnes v tom kovošrotě nekoupíte zhola nic, na rozdíl od nedávné doby. I ty šroťáky jsou na tom podobně.
Kutilství bylo napůl nutnost, napůl potěšení.
Sám jsem si vyrobil např zadní pastorek 28 zubů.
Prostě nešel koupit.
Stačila ruční vrtačka, svěrák, pilník a kus řetězu. Za 2 týdny, každý den po škole.
Použil jsme ale měkký plech, takže pastorek to po pár (doslova) jízdách vzdal- ohnul se.
Ale ta radost když jsem ho udělal a fungoval...
V dané době šlo koupit, teda spíš složitě sehnat náhradní díly. Dnes zkus přijít do elektra a chtěj ozubené kolečko do mixéru.
Škodivka: Vyměnit podběhy nebo blatníky?
Na to druhé jsi potřeboval svářečku, na to první Ti stačili vidlicové klíče.
(a ano až na vybrus klikovky jsem řešil generálku motoru v S120 v panelákovém bytě- šlo to...)
Jak chceš bastlit elektrokolo? kde rozumně koupíš motory typu Bosch, Brose, Shimano, Fazua? A kde rámy do kterých to pasuje. Jediný co se dá koupit sou druhořadé a třetiřadé čínské produkty pro naroubování do rámů bezmotorových kol, ale to je v dnešní době prostě obskurnost.
Ja mám čínsky zadný motor 350 W a PLNE SOM S NÍM SPOKOJNÝ.
Nepotrebujem predraženú hračku, ktorá možno tak či tak je vyrobená v Číne a na štítku Bosch.
Aj ten ( podľa teba ) druhoradý a či treťoradý produkt splňuje to čo tvoj prvoradý !
Ale, keď si fajnšmeker , proti gustu žiaden dišputát.
Kupuj si drahé veci, keď nato máš.
Ja osobne nepotrebujem 5 krát drahšiu vec, ktorá je tak asi o 10 % lepšia, ako ta obyčajná.
Taky si myslím, že na bastlení je čínský motor v nábě nejvhodnější řešení. Střeďák nevypadá v klasickém rámu ani trochu dobře, navíc je podstatně dražší a výkonově to vyjde nastejno. Tchánovi jsem za 10k udělal zadní přestavbu 350W do jeho 20 let starého krosového kola a je nadšený. Jezdí jak za mlada a čeká na kamarády s novými e-biky MTF za 70k.
Slovní cizích slov:
obskurnost
- bezvýznamnost
- nekalost, mravní závadnost
Co tím chtěl "básník" říci?
Dostuduj si význam slov, saláme. Zde použito ve významu pochybný, podřadný.
https://www.ptejteseknihovny.cz/dotazy/obskurni...
Motto: "* obskurní:
- pokoutní, podezřelý, nekalý, temný, mravně závadný ...
- bezvýznamný, zapadlý, pokoutní; nekalý, temný, podezřelý; mravně závadný...
- mající špatnou pověst, mravně závadný, podezřelý, pochybný: o. podnik, lokál..."
Se studiem významu slov problém nemám, zato ty s jeho výkladem a vhodným použitím, šlejško.
Co je na přestavbách obskurního?!
Pánové, ne že bych vás chtěl ukázňovat, ale téma je přece jenom jiné. K vašemu sporu: sémantické pole adjektiva "obskurní" je široké, jak jste nakonec doložili, snadno lze přidat další, například: temný, nejasný, obtížně srozumitelný, skrytý, nemotivovaný...atd. Obecnější poznámku, pokud někdo používá tzv. cizí slova či přejaté výrazy ve snaze působit vzdělaněji a použije je špatně nebo neobratně, účinek bývá opačný.
Konstrukčně je prostě snaha nacpat středový motor do normálního rámu strašný kompromis a vede ke spoustě blbých vlastností.
I firmy jako Bafang a Tongsheng to pochopily a jejich aktuální produkty už sou do speciálně dělaných rámů.
Kompromis je to pouze po stránce vzhledu, zato ale nabízí vlastnosti, které jsou pro hotová elektrokola nedosažitelné (výkon, throttle, přizpůsobení parametrů). Bafang a Tongsheng pochopitelně dělají motory nadále jak pro dodatečnou přestavbu, tak pro speciální rám.
Ano, pokud chci postavit "kolo", které překračuje parametry dané legislativou a vlastně už není kolem, tak tyhle čínské sady sou snazší možnost.
A ty kompromisy jsou konstrukční, celý ten těžký motor je nabastlen na malý domek středového složená na rámu, který s něčím takovým nepočítal, převod pro přenos síly z motoru na středovou osu je nacpán mezi převodník a domek, což oddaluje převodník od rámu, zhoršuje Q-faktor a komplikuje nebo znemožňuje dosažení správné řetězové linky.
No - někde jsem četl, že už se vyrábějí i zadní nábojové motory s převody. Pokud je to pravda, tak pro běžné (asi ne výkonostní) použití je to lehčí i vhodnější. A s bezproblémovou zástavbou do starých rámů....
Planetová jednostupňová převodovka je standard, ale pokud vím, dělá se i složitější, dvoustupňová.
Aby to bylo srovnatelné s motorem ve středu rámu, musela by umožňovat tato převodovka změnu převodového poměru. Bez toho se bude motor v kopci trápit v nízkých otáčkách a naopak pro rychlejší jízdu po rovině také nebude stačit.
https://www.electricbikeaction.cz/clanek...
Nemá 2 supně, ale 5. Čili lehčí řešení a jednodušší montáž. Bude to budoucnost pro lehlá kola společně s nějakou novou lehkou baterií?
Zrovna nedávno jsem měl podobnou myšlenku - proč se dosud nevyrábějí středové motory s převodovkou s měnitelnými převody, aby se mohla vypustit zranitelná zadní přehazovačka.
Jinak ten článek je skoro čtyři roky starý, tak v zadním náboji se to zřejmě neujalo. Možná i z důvodu nárůstu hmotnosti, což by u středového motoru ale neměl být zas až takový problém.
Proč roubovat středový motor do rámu, který k tomu není určený, když to jde do zadního nebo předního kola? A jaký je dnes problém, že jsou ty motory vyrobené v Číně? Sice to není žádný hi-tech, ale za přijatelnou cenu fungují spolehlivě. Kdyby to bylo naopak, nebudou po Praze jezdit stovky kol na výpůjčku a světe div se, všechny s čínskými motory. Na běžné ježdění je to naprosto dostatečné.
Vláken o elektrokolech, kde jsou probrány nevýhody nábojových motorů, je tu spousta, stačí se podívat na nabídku výrobců elektrokol, modely s nábojovým motorem je úplné dno nabídky, jediná výjimka jsou snad silničky některých výrobců s pohonem Mahle ebikemotion, který je velmi lehký (3,5 kg).
Netvrdím, že je nábojový motor lepší řešení než např. nejnovější Bosch "https://elektro-kola-ktm.cz/info/bosch-2021". Pravda ale je, že pro běžné použití je dostačující. A když si někdo koupí e-kolo, které je dražší než slušná motorka, tak mi to je vcelku jedno. Jen si v duchu říkám, proč si raději rovnou nekoupil tu motorku. :-)
Kolo je kolo a motorka je motorka, kdo chce kolo nekoupí si motorku a naopak. Jak už tu padlo, motorky se zdají být levné, protože je to levně vyrobené z levných materiálů protože se u toho neřeší hmotnost.
125 ccm skútr s 6 kW se dá od Kentoye koupit kolem 35 tis. Kč., ale váží to přes metrák.
Nábojové sady vzhledem k nízké ceně jsou lákavé a pokud už mám použitelné kolo tak můžu mít použitelné přibližovadlo za peníze, za které bych nic hotového nekoupil, ale prostě to má dost podstatné nevýhody, nicméně pro určité použití to právě díky té ceně dává smysl, možná i větší než středové. kdybych chtěl motorizovat existující kolo, tak dám nábojový motor a má za levno posunovadlo. Pokud bych chtěl něco pořádného, tak koupím hotové elektrokolo se středovým motorem předního výrobce.
Nábojový, převodový motor s volnoběžkou má vlastně jedinou nevýhodu - při malé rychlosti poklesnou jeho otáčky a "přestává táhnout" - je tedy méně vhodný do kopcovitého terénu. Nicméně z vlastní zkušenosti (mohu doložit záznamy z navigace), že i moje netrénovaná manželka 65+ vyjížděla kopec z Míseček na Zlaté Návrší, nebo ze Špindlu na Špindlerovku rychlostí kolem 15km/h.
Je to opravdu na zvážení každého jak často, kudy budu jezdit a kolik chci do kola investovat. Již loni jsem psal, že častým jevem na Vysočině je dvojice kolem 50let - pán na klasickém MTB a paní na e-kole s nábojovým motorem - handicap je vyrovnán a dvojice si užívá cyklovýlet.
Není pochyb o tom, že kolo se středovým motorem je techniky dokonalejší řešení - hlavně do kopečků - také ovšem přiměřeně dražší.
P.S. motor vzadu a případně baterka na nosiči posune těžiště vzad - při jízdě nevadí ale manipulace je obtížná.
Ono , keď je fakt prudký kopec , tak nemá význam taviť batériu. Na pár metroch prudkého kopca máš spotrebu (aj na stredovom motore), to čo by ti stačilo na rovine na 100 násobne väčší dojazd.
Aby batéria mi vydržala 50 - 80 km túru ( bežne denné túry), tak prudké kopce radšej vytlačím.
Spotřeba ani v prudkém kopci není nějak extrémní když se řadí lehký převod a šlape aspoň 60 ot./min, pak pracuje motor efektivně. Kdo má wattmetr, pomůže to naučit se jezdit úsporně a nehuntovat motor ani baterku. Já sesedám pouze v pro mě nesjízdném terénu, tj. velké kořeny, kameny, schody;)
Ten watmeter som aj ja hútal.
Skús bližšie popísať.
Vlastná tvorba, alebo si niečo hotového kúpil ?
Měřič PZEM-031 https://www.aliexpress.com/item/32413784036.html
Motor Tongsheng TSDZ2 750W/48V
Dík.
Ja som uvažoval o pasívnom malom ručičkovom Watmetry.
Akurát sa mi nechcelo ten odporový bočník zapojiť sériovo s batériou.
Čisto to malo slúžiť, aby online som videl spotrebu batérie pri rôznom štýle jazdy. Archiváciu dát a aj iné info. netreba.
Ale, možno nakoniec si objednám z Alíka tvoj tip.
Tohle by byl možná námět na samostatné téma,jak správně ovládat elektrokolo. Já si také všiml, že oproti obyčejnému kolu používám jiný styl jízdy. Že třeba to elektrokolo nerozjíždím co to jde,když vidím před sebou kopec,abych vyjel co nejdál setrvačností,ale spíše se snažím pod tím kopcem zařadit potřebný převod a rovnoměrnou rychlostí za pomoci motoru ten kopec vyjet.
Když jsem něco podobného napsal již před cca šesti roky, tak jsem byl "diskutujícími odborníky" označován za exota. Odmítali pochopit, že řídící systém PAS má jistou hysterezi, která na jednu stranu umožňuje při ustálené rychlosti jen volně šlapat a motor za vás pracuje, naopak si vynucuje brzdové páčky s odpojením motoru, aby se nestalo, že brzdíte a motor vás ještě žene vpřed, správně řadit je-li motor v tahu, že se musíte naučit hospodařit s energií, kterou vezete, jezdit plynuleji apod. :-)
Problémy s rozjezdy, řazením apod. pominuly s instalací středového motoru s torzním řízením, ten je také energeticky úspornější - podle literatury cca o 8-10% oproti PAS, protože reaguje rychleji, úměrně reálné potřebě a má prakticky nulovou hysterezi.
Místní obskurní odborníci vytýkají středové sadě její instalaci místo středového složení - do rámu, který na to prý není určen (!?), asi by považovali za vhodnější jí dát na nosič kola?! Také vytahují pojmy jako řetězová linka a Q-faktor, které jsou prý instalací sady hrubě porušeny a zhoršují jízdní vlastnosti kola jako celku a pod. (na jiném místě jim převody 1/12, nebo 3x9 nevadí!).
Kdyby se namáhali a podívali se do dokumentace, tak by snadno zjistili, že středové sady jsou konstruované tak, že řetězová linka je shodná s linkou MTB kol, na která jsou nejčastěji instalovány. Tím pádem také ten mysteriózní Q-faktor asi nebude instalací příliš ohrožen.
Nebojte se, instalace je mimořádně jednoduchá a jízda se blíží jízdě na klasice, motor vám decentně pomáhá.
Nenechte se zblbnout přispívajícími antielektrokolaři. :-D
Vytýkajú najme CENU , čo si vo svojom príspevku opomenul.
Dokonalejší systém je dražší. Neznamená to ale,že je to ten jediný použitelný. Jak už tu bylo mnohokrát napsáno,každý by si měl rozmyslet předem,co reálně využije a jestli se mu vyplatí ty peníze investovat. Spousta lidí má zbytečně velké oči. V reálu potom absolvují pět dvacetikilometrových cyklovýletů měsíčně a ty by zvládli i s levnějším nábojovým motorem. Jen se jim ty parametry nábojového motoru zdají předem špatné.
Neopomenul, je to zmíněno o dva příspěvky výše! :-(
Při porovnávání ceny, není možné jen prostě porovnat dvě čísla, ale je nutno, že se za vyšší cenou skrývá vyšší technická úroveň dražšího řešení a nárůst jízdního komfortu.
Znám prakticky obě řešení, a tak mi vyšší cena přestavbové sady připadá akceptovatelná. Což jsem udělal a jsme s manželkou nadmíru spokojeni.
Tak toto už kdysi Jindra vyvracel, že ho překvapila stejná energetická náročnost na jeho cestách. Na kratších trasách to samozřejmě může být jinak.
Neřekl bych, že vyvracel, on má nestandardní způsob užití e-kola, jezdí dlouhé štreky systémem po celou dobu TURBO a vozí náhradní baterky. Prioritou je/bylo ujet cca 160km/den, spotřeba ho moc nezajímá.
Kdysi jsme si porovnávali průměrné spotřeby - on měl cca 8,5Wh/km, já cca 7,5Wh/km. On jezdí dálkové jízdy , já "kolem dvorku" a čas ani vzdálenost mě nehoní, je mi zase o téměř 20 let více, tak to porovnání může být pouze ilustrační.
Ano, rám domkem na běžné středové složení BSA není dělán pro instalaci motoru, co je na tom k nepochopení?
Ano, 1x12 ani 3x9 nevadí, pokud je správná řetězová linka, tj. (prostřední) převodník je tam, kde má být, tedy cca proti středu kazety.
Na normálním kole na střed hned vedle domku navazuje převodník a kliky, u přestavbové sady je tam náhon osy, převodník u Bafangu vypadá jak miska, která toto obepíná aby se dosáhlo použitelné řetězové linky, to ovšem znamená, že pak nejde dát menší převodník. Q faktor to ovšem neřeší, navíc výrobci motorů se s tím moc nemažou, takže pravý pedál je dál než levý. Stačí se na to podívat, je to evidentní, info o tom, že Q-faktor na přestavbových motorech je 190-200 mm a vpravo i o 10 mm více se dá snadno dohledat. Nedávno tu někdo řešil nové kliky na lehokolo a vadil mu i Q-faktor MTB Shimano klik. A na Q-faktoru není nic mysteriozního, možná leda tak pro tebe.
xtonda:
"Ano, rám domkem na běžné středové složení BSA není dělán pro instalaci motoru, co je na tom k nepochopení?"
Můžeš nám sdělit ten vážný technický důvod pro který by se přestavbové sady neměly instalovat do rámu s domkem na běžné středové složení BSA?
1. středové sady se montují do domku po středovém složení, není žádný technický důvod proč by to nešlo. Pohlídejte si jeho šířku - standard 68 mm, případně upravte objednávku.
2. řetězová linka přestavbových sad je v pořádku, shodná s klasickými MTB. Tvar převodníku - přímý, konvexní, či konkávní jenom dokresluje snahu konstruktéra o dodržení optimální linky. Může vás mýlit zdánlivě velký převodník - bývá kolem 40 zubů - motor pracuje za vás, mám ve předu 42z, vzadu osmičkovou kazetu 11-40 zubů a "vyjedu na střechu". Opět se dají sehnat převodníky jiné, cena bývá dost nekřesťanská.
3. Q-faktor, vzdálenost klik, či jejich nesymetrie je samozřejmě poplatná konstrukci, nemá praktický smysl se tím zabývat, pokud by někdo měl ortopedické problémy tak na webu lze koupit jiné.
Nebojte se přestavby, problém může být s umístěním baterie, budete asi potřebovat další nýtovací matice, ty snadno v domácích podmínkách do rámu doplníte - viz návod:
https://www.youtube.com/watch?v=tV6RXQjHecc
nýtovací matice dostanete třeba zde:
https://www.vjrousek.cz/nytovaci-matice-ocel...
S tím návodem na "domácké" nýtování bych byl hodně opatrný. Jo, u 3mm plechu žádný problém, určitě to funguje. Ale na tenké trubce bych si to takhle netroufnul dělat. Kleště táhnou jen jedním směrem (i s těma se musí opatrně, aby se nelomcovalo do stran), ale klíč tahá všemi směry i při sebevětší opatrnosti. Nýt se pak zbortí do vydojené díry, nedrží pevně, materiál trubky může být natržený atd.
Lyžiny na baterii mají tři otvory, dva se použijí po bidonu, třetí dodáš sám.
Souhlasím, je třeba postupovat opatrně, otvor by měl být těsný, nýt spíše doklepnout.
Ten nýt je vlastně samoutahovací a okolí díry by se měl tvarem přizpůsobit. Jistit to lze i tmelem.
Prakticky nemám problém, vyválel jsem se a baterie držela.
Stěna trubky je tenoučká a nýt si ji snadno upraví podle svého borcení. Navíc díra není v ploše, ale v oblouku.
Nikomu nic nerozmlouvám. Pár set nýtů jsem naflákal různými způsoby (pneu, ručně i takhle improvizačně) a několik i do rámů kol (na košíky), něco jsem zmršil sám, něco viděl i od jiných, viděl jsem co to umí, když to není správně aplikované a usazené.
Jak už to bývá, každé technické řešení má svoje slabé i silné stránky. Platí to i pro nábojový a středový motor.
Středový motor : výhody – tím že využívá přehazovačku je univerzálnější, v kopcovitém terénu kraluje. Díky převodům může i v kopcích pracovat na plno v optimálních otáčkách a tím i účinnosti. Často mívá torzní snímač, díky kterému je pocit z jízdy podobný jako na normálním kole.
Nevýhody : větší cena, rychlejší opotřebení řetězu a kazety.
Nábojový motor : výhody – menší cena, většinou jednoduchá instalace, oproti středovému naopak šetří řetěz a kazetu. Vhodný pro rovinu a mírná stoupání.
Nevýhody : hmotnost motoru je pouze na zadním kole, hůře se dělá defekt na zadním kole (asi je dobré se naučit udělat defekt bez sundávání kola). Řízení motoru je celkově většinou dost primitivnější, v naprosté většině pouze PAS, tedy vypnuto/zapnuto. Zřejmě proto, že výrobci pak věnovali pozornost hlavně středovým motorům.
Největší nevýhoda nábojového motoru je menší vhodnost v kopcovitém terénu. Čím větší stoupání, tím hůře. Se snižující se rychlostí se motor víc a víc dostává do oblasti s menší účinností. Řešením je snížit stupeň přípomoci. Při velkém stoupání i na stupeň 1 nebo 2. Motor se tím zase dostává do oblasti s lepší účinností. Samozřejmě zároveň musíme řadit na lehké převody a kmitat. Ale bohužel jsme tady v situaci, kdy do kopce potřebujeme využít plný výkon motoru, ale to není možné. Naopak výkon musíme přiškrtit, abychom motor při nízkých otáčkách a plném příkonu nespálili. A zvýšený výkon musí podávat jezdec. Při hodně velkém stoupání pak prostě musíme sesednout a ten kousek dojít. Pokud je stoupání krátké, dá se použít setrvačnosti a kolo před kopcem rozjet.
Nicméně i tak je spousta lidí, kteří ekolo s nábojovým motorem spokojeně užívají, protože většinou nejezdí v tak náročném terénu.
Má zkušenost je taková, že při jízdě do vrchu nesmí u nábojového motoru rychlost klesnout pod určitou mez. V mém případě pod 8 km/h, pak už se trápí, resp. přehřívá, stupeň přípomoci není až tak důležitý.
Někdy člověku nezbude,než ten poslední kousek kopce nějak vyjet také. Jde jen o to,aby to nebyl moc dlouhý úsek. Nábojový motor má převod jen jeden,záleží v jak velkém kole je zapletený. Čím má to kolo menší průměr,tím má ten motor větší sílu. Pokud to jen trochu jde,chce to vyjet kopec rovnoměrnou rychlostí.
Docela dobrá vychytávka při defektu je u nábojového motoru dělená duše Gaadi.
https://www.cyklodiskont.cz/gaadi-av-otevrena...
Jo, já ji jednou měl. Za tenhle shit už nikdy prachy nevyhodím.
Jaký byl důvod, kde udělali soudruzi chybu?
Abych pravdu řekl, nemůžu úplně vyloučit, že jsem při montáži neudělal chybu já. Stěna duše měla na těch koncích větší tuhost a nebylo možné ji stejnoměrně nafouknout, aby si sedla rovnoměrně po celém obvodu. V tom rozděleném místě to bylo pořád podhuštěné a nechtělo si to sednout. Jak jsem ji pořád dofukoval, tak nakonec duše na jednom místě vylezla z pláště a praskla. Tak jsem si musel volat pro odvoz. Docela by mě zajímalo jestli má někdo s touhle duší pozitivní zkušenost.
Mám doma připravené dvě, jednu namontuju, druhou jako rezervu. Tak uvidím, jak to půjde.
Zajímalo by mně,jak se takové kolo otáčí. Aby tam nebylo znát to místo spojení těch dvou konců,když se dostanou na zem. To místo by teoreticky mohlo být tvrdší. Aby to nebylo jako přejet každý metr přes větev. Také by mohl být rozdíl v pečlivé montáži doma v garáži,kde člověk tu duši pečlivě za pomoci různých pomůcek urovná a upraví a potom montáž narychlo někde v přírodě při defektu.
Pokud jde o ten nábojový motor,každý by si měl doma prohlédnout jaké matice má na ose,protože ta osa mívá větší průměr,než obyčejná a běžná sada cyklonářadí většinou tak velký klíč neobsahuje. Pak je problém,když tohle člověk zjistí až někde v lese. Ještě existuje jeden problém,některé nábojové motory nemají na přívodním kabelu konektor,aby šel ten kabel rozpojit a kolo vymontovat a dát stranou. Nejlepší tedy je při defektu to kolo vyzout namontované a zalepit. Ideálně když to kolo má stabilní stojánek,nebo ho opřít o strom,případně ho převrátit a postavit na sedlo a řídítka. To už ale vzhledem k váze představuje značnou fyzickou sílu.
Správná připomínka, klíče vozím od instalace. Před čtyřmi lety žena poblíž Jizerky prosekla neopravitelně zadní plášť a duši. Naštěstí cca 400m od penzionu, kde měli náhradní. Na kabelu není konektor, tak velká zábava. Ta slova! :-)
koupil jsem něco takové jako nouzovku v Tescu.
(normální neměli)
první nahození - drncalo to, napodruhé dobré.
Při první příležitosti jsem to vyměnil za normální duši, od té doby "v záloze" (ale doma...)
Ty konce co mají zapasovat k sobě mají u Tesco duše takový čudlík a prohlubeň... ale stejně v sobě nedrží. Pečlivá montáž nutná.
Podle mě je lepší vychytávka onen system vyjmutí kola jako u JAWA 05. A jak jsem již uvedl v jednom videu, někdo to už používá. Vyjme se jednoduše kolo a nejsou problémy s řetězem a přehazkou...
Zdají se ti elektrokola příliš lehká ? :-)
To půlkilo či kolo navíc někdy máš i ty když se přejíš. Takže když nejde o sportovní výkon, ale každodenní problémy, tak to zjednodušení většina ocení.
Ajaj, zas tenhle přejídací "argument" :-))
Tak to teda bych radši přidal půlkilo na "neprůstřelný" Marathon Plus a měl po problémech.
Nezapomeň taky, že každé další kilo ti zhoršuje dynamiku, zkracuje dojezd. Ty asi nemáš problém vozit olověné aku, že jo. Stačí míň posvačit... :-)
Motory do zadního kola se dávají snad už jen do městských kol, resp. kol pro seniory. Kola s motorem vpředu se snad už ani nedělají. Naprosto nevhodné jsou pro MTB a pro jízdu ve složitějších podmínkách. Nejedná se totiž jen o umístění motoru, ale o řízení elektrické pomoci, které je u motorů umístěných přímo v kole řešeno jen senzorem rychlosti šlapání, nikoli senzorem síly šlapání.
Na úvodní straně tohoto serveru je článek "Jak vybrat dobré elektrokolo a nespálit se?", ve kterém se m.j. píše:
Ve středu kola mívá nejčastěji elektromotor umístěno horské kolo. Je to z toho důvodu, že je tak možné dosáhnou plynulého dávkování výkonu. Umístění v zadním kole je naopak zejména ekonomické řešení, přičemž je ale zároveň energeticky úsporné. Toto řešení často používají krosová kola, která jsou určena spíše na pohodovější jízdu, než na extrémní terén. Díky úspornosti nespotřebujete baterii tak rychle. Poslední variantou je umístění elektromotoru v předním kole, kdy je to typické řešení pro městské elektrokolo. Možná se to tady někomu nebude líbit, ale já s tím textem souhlasím. :-)
Je to inzertní článek, který opakuje fráze z doby tak před pěti a více lety, tak k tomu přistupuji já. Co se týče údajné "energetické úspornosti" motoru v zadním kole, není uvedeno v porovnání s čím. Praxe ukazuje, že z hlediska efektivity totiž vede motor ve středu rámu a to díky možnosti změny převodů a tím pádem zajištění lepších podmínek pro efektivní chod motoru.
Elektromotory sú efektívne v širokom rozsahu otáčok na rozdiel od spaľovacieho motora.
Asi máš pravdu, dnes většina prodejců propaguje především středový motor. Možná i proto, že je to dražší a jejich marže tudíž vyšší. Ti, co jednají především ekonomicky, např. sdílená kola, používají nábojový motor.
Už ani u sdílených kol to neplatí (nábojový motor). Nedávno se v Praze začala objevovat zelena kola se středovým motorem, vypadá to na Bafang. Naopak městská kola freebike s motorem vzadu už vymizela.
Jeden z mikromýtů. Existují elektrokola s nábojovým motorem a torzním senzorem, tedy regulujícím přípomoc podle síly šlapání. Už to bylo jinde řešeno a řečeno mnohokrát.
Možné je, že kola s nábojovým motorem s torzním senzorem existují, je to však velmi neobvyklé, asi podobně jako motor ve středu rámu s pouze otáčkovým senzorem (od Bafangu, pokud vím, jen typ Modest/M300).
Jistě, netvrdil jsem, že taková kombinace je běžná, ale takové kolo, komerční, mám (už se ale nevyrábí). Jelikož je torzní (ve skutečnosti kombinovaný) senzor dražší a elekrokola se zadním motorem mohou konkurovat středovým asi jen cenou, tak to bude jeden z důvodů relativní vzácnosti tohoto řešení.
Ano, již před více než 10 roky byly nabízeny sady BionX s nábojovým převodovým motorem a torzním snímačem. Měly jednu "drobnou" nevýhodu - byly 4x dražší, než sady s PAS. Nelze se divit, že se nerozšířily.
Hlavní nevýhodou toho PAS senzoru na kterou si všichni stěžují,je opožděná reakce. Je problém se rozjet do kopce,řídící jednotce trvá,než zaznamená pohyb toho senzoru na pedálech a sepne motor,aby s tím rozjezdem pomohl. Cyklista se musí rozjet vlastní silou a až po metru jízdy mu sepne motor. Já mám kolo,kde to italští konstruktéři vymysleli tak,že PAS senzor je vzadu na šestikolečku. Čili se oproti pedálům otáčí rychleji a reaguje téměř okamžitě,jak se pedály pohnou. Takže já jsem s ním spokojený.
Já to u manželky vyřešil výměnou za senzor s 12 magnety. Co ho má, je už šťastná. :-)
Mnohé systému dovolují instalaci ručního plynu (legální je pro vedení kola do 6km/h) pak není ani rozjezd do kopce problém a PAS se hned přidá.
Já mám kolo s ručním plynem,kde je ten plyn připojen až za ten PAS senzor. Plyn nefunguje,pokud se současně neotáčí pedály. Na to,aby běžel motor je třeba současně šlapat a držet přidaný plyn. Plyn funguje do 25km/h. To také není nic proti ničemu. Kde cestou potřebuji pomoc motoru,tam jednoduše jako na motorce přidám plyn,kde ho nepotřebuji,jedu bez plynu a bez motoru. Nemusím cestou používat vypínač,nebo klíček k zapnutí a vypnutí systému a dá se podle mne takhle ušetřit energie na delší dojezd,protože motor skutečně běží jen tehdy,kdy chci já a ne tehdy,kdy senzory shledají,že je třeba ho spustit.
Přesně tak. Já i moje žena používá páčku(ruční plyn)jen při rozjezdu do kopce a je to pohodlné.Do metru popojet a PAS se chytne.A navíc, mám motor naprogramovaný velice dobře.Máme oba BBS02B. Pohodička za slušné peníze. Dnes je však už vše překonané a technologie postupuje vítězně vpřed!!
https://www.wish.com/product...
Jak se zdá tak proti jiným rapidní rozdíl v ceně.....
Ještě ale musíš připočítat jednu takovou drobnost. Baterii.
Pokud si autor nevšiml, tak se jedná o komplety motoru bez baterií. A viděl snad někde levnější???