Zdravím,
pár lidi si v naši partičce během letošního roků pořídilo karbonové kolo.
Od té doby se začali bát. To je opravdu karbon tak háklivý na prodření?
Mám kolo na ježdění ne na ozdobu. A nemusí být člověk ani nemehlo, někdy shodí kolo na zem poryv větru, sem tam překvapení ukryté v trávě, občas nějaký odražený šutr od kol a ve vlaku taky lidi moc na cizí kola nehledí.
Například tady : https://youtu.be/FpwvXDwUY58?t=1358
A nebo na mnoha jiných místech na trubce.
Od průšvihu Volkswagenu s emisemi už nevěřím ničemu, co si nemohu osahat (změřit vyzkoušet) sám. Ty rámy měli upevněné na tak dlouhém rameni, aby většinu energie pohltily v rámci pružné deformace, jak držáku (včetně málo utaženého spoje, který umožnil pootočení rámu). Do toho duralového řezal s mnohem větší intenzitou.
Jo, lákalo by mě jezdit s rámem, který komplet váží 600g. Alespoň tak to tvrdí Trek u svého modelu, který ustrojený váží 4,6kg. Ale co jsem viděl při jedné etapě Tour, jak závodník po už jen lehkém kontaktu se svodidly, přes ně přepadl, a ulomil celý vrch kola v místě pod upevněním sedlovky, tak za to ty prachy nedám. Naštěstí to nemusím řešit, protože chci zústat u trojkolky.
V tom nejběžnějším provozu jsou už tisíce kol s karbonovými rámy nejrůznější (i nejhrůznější) kvality a provedení. A nevídám nikde hromady zlámaných a roztříštěných rámů. Že se občas něco povede, to určitě - viděl jsem prasklé i Al nebo Fe. Nějak vybočovat v četnosti to asi nebude.
No a dělat si obrázek podle nějaké ultragramařiny na Tour je nesmysl. Pro ně je to spotřebák. Setince vteřiny obětují výdrž rámu. Když praskne, vezmou další. S tím se ty nám dostupné ingoty nedají srovnávat.
Ten "lehký" kontakt se svodidly byla rána jak z děla a určitě bys takto podobný lehký kontakt nechtěl zažít ani náhodou. Většina z běžných cyklistů by ho hodně blbě rozdejchávala.
Karbonu se neboj (možná noname rámů z PRC), je to technologie velmi dobře zvládnutá. Mám karbonového sjezďáka a dostává zabrat stokrát víc, než běžná kola "do lesa". Přesto na něm není nic prodřeného a nějaký pád při poryvu větru je oproti ranám, které schytá na sjezdovce spíše k úsměvu.
Máš-li dostatek financí na rám od kvalitního výrobce tak se nerozpakuj a pořiď si ho.
No ale k původní otázce. Co když se rám poškrábe? Snižuje to jeho pevnost?
Není přece důvod. Poškrábání je jen poškození povrchové úpravy, které na pevnost materiálu nemá žádný vliv.
Přesně jak píše Lelek. Pokud se poškrábe lak, je to jen estetická vada. Pokud se škrábne pryskyřice a neporuší vlákna, taky to nevadí. Pokud je vryp takový, že jsou porušena vlákna, je třeba rám opravit. Jde to, jsou na to specializované firmy.
Pokud opravíš díru v karbonu, je oprava 100%. Pokud opravíš díru v hlíně, časem to zase na 95% praskne.
Díra v karbonu není jen díra, ale i praskliny paprskovitě se rozbíhající. Píšeš o specializovaných firmách, no, snad to funguje.
O díře v hliníku (leda prasklině z přetížení) jsem neslyšel (jsem ovšem nedoslýchavý ...)
Jinak jsem zastáncem a uživatelem Cr-Mo
Teď mne ještě kolega upozornil na jednu věc že na karbon nedám nosiče na brašny. Je to tak?
Pokud je na to kolo uzpůsobené tak dáš. je plno kol karbonových kol s nosiči. Rám kola pro nosič musí být vyrobený nebo použiješ nosič pro takový druh kola.